Aktualności
Czek na milion złotych
- Szczegóły
Symboliczny czek na milion złotych przekazał uczelni, w imieniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego dra Jarosława Gowina, poseł Mieczysław Baszko podczas uroczystego otwarcia Centrum Symulacji Medycznej PWSIiP.
KRePUZ oraz ARP współpracują
- Szczegóły
Kilkudziesięciu rektorów i prorektorów publicznych uczelni zawodowych z całej Polski przyjechało 20 marca br. do Płocka na I Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych, które zainaugurował wicepremier, dr Jarosław Gowin. W wydarzeniu wzięli udział rektor naszej uczelni, dr hab. Dariusz Surowik wraz z prorektorami, dr hab. Sylwią Chojnowska oraz dr. Dariuszem Perło.
Dr hab. Marek Rymsza o kodzie logiki polaryzacji
- Szczegóły
– Etos inteligencki był najmocniejszy w okresie II RP. Dzisiaj poczucie misji inteligencji, czyli ludzi, którzy są w służbie państwa, samorządów, na uczelniach, nie jest już tak powszechne – twierdzi dr hab. Marek Rymsza. Znany socjolog, specjalista z zakresu polityki społecznej, organizacji pozarządowych, doradca Prezydenta RP, przyjechał do Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży na uczelniane obchody Międzynarodowego Dnia Pracy Socjalnej, gdzie popularyzował prezydencki projekt centrum usług społecznych.
Zapraszamy na otwarte spotkanie z profesorem Markiem Cichockim
- Szczegóły
Marek A. Cichocki, filozof, politolog, historyk idei politycznych, doktor habilitowany nauk humanistycznych oraz redaktor rocznika „Teologia Polityczna”, będzie gościem Uniwersytetu Otwartego Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. Spotkanie z cenionym humanistą, dziennikarzem i publicystą, odbędzie się 29 marca (piątek) o godz. 17:00 w Muzeum Północno-Mazowieckim w Łomży.
PWSIiP otwiera Centrum Symulacji Medycznej
- Szczegóły
Ponad dwa i pół miliona złotych kosztowało Centrum Symulacji Medycznej, które w błysku fleszy i w świetle kamer uroczyście otwierać będzie 28 marca Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Centrum Symulacji Medycznej PWSIiP to technologicznie zaawansowana oraz informatycznie zaaranżowana infrastruktura do nauki studentów pielęgniarstwa. Są w nim inteligentne symulatory: dorosłego mężczyzny, kobiety, dziecka, niemowlęcia, wcześniaka, kobiety rodzącej, starego człowieka. Fantomy do nauki złożonych procedur pielęgniarskich, jak również reanimacji. CSM odwzorowuje klimat nowoczesnych szpitalnych sal. Zostały one wyposażone w specjalistyczną aparaturę: kardiomonitory, respirator, wózki reanimacyjne, nowoczesne defibrylatory wielkości niewielkiej damskiej torebki, pompy infuzyjne do podawania leków, inkubator, łóżka standardowe oraz specjalistyczne: ortopedyczne oraz do intensywnej terapii. To tutaj studenci pielęgniarstwa „Państwówki” będą zdobywać unikalne praktyczne umiejętności i doświadczenie. Rzecz jasna pod czujnym okiem instruktorów symulacji medycznej, czyli trzynastu nauczycieli akademickich PWSIiP, którzy przez ponad rok zdobywali wiedzę, jak prowadzić zajęcia, pisać scenariusze do ćwiczeń, obsługiwać informatycznie i technologicznie centrum, tworzyć wokół zajęć z symulacji odpowiedni klimat psychologiczny. – To symulacja, ale ma być realnym, wartościowym doświadczaniem dydaktycznym. Ma na celu lepsze przygotowanie studenta do kontaktu z pacjentem. To dzięki niej studenci będą nabywać wiedzę i doskonalić umiejętności bez narażania siebie i pacjentów na ryzyko. Ten model edukacyjny wpływa na zmniejszenie stresu u studenta i w przyszłości u pacjenta – informuje dr n. o zdr. Ewa Fiega, koordynatorka projektu, osoba kontrolująca wszystkie jego aspekty, od finansowych po merytoryczne.
Fantom krzyczy i krwawi
Fantomy anatomicznie przypominają ludzi, niektóre są niezwykle realistyczne. Reagują na podjęte działania terapeutyczne, mogą mówić, krzyczeć, a nawet być niemiłe, czy wręcz wulgarne. To skryty za weneckim lustrem instruktor decyduje, czy pacjent tym razem będzie „łatwy”, czy „trudny”. A studenci muszą sobie z zaistniałą sytuacją radzić, używać nie tylko wiedzy medycznej, ale także perswazji. Zaawansowana technologia sprawia, że fantomy krwawią, doświadczają zawałów, udarów, anafilaksji, odmy i wielu innych chorób oraz dolegliwości. Trzy z nich to symulatory tzw. „wysokiej wierności”, odwzorowują w detalach postacie ludzkie oraz symulują objawy poszczególnych jednostek chorobowych. W szyi, klatce piersiowej oraz kończynach, mają umieszczoną elektronikę podłączoną do laptopa z interfejsem szpitalnego kardiomonitora. Takie symulatory można intubować, wykonywać im zewnętrzny masaż serca, podawać leki drogą dożylną, domięśniową, doszpikową, mierzyć tętno, ciśnienie, kontrolować saturację, cewnikować, odsysać. Po wykonaniu każdej procedury medycznej zmieniają się parametry życiowe symulatora, zgodnie z jego płcią, wiekiem, jednostką chorobową. Żacy doświadczają konsekwencji podejmowanych samodzielnie decyzji. – Studenci zaczynają naukę w CSM od zajęć na trenażerach, na nich ćwiczą podstawowe umiejętności kliniczne. Następnie przechodzą do treningu złożonych algorytmów. Dopiero, gdy je opanują, zostają dopuszczeni do zawansowanych symulatorów. Wówczas wykorzystują całą zdobytą wiedzę. Muszą ocenić stan pacjenta, przeprowadzić wywiad, realizować zlecenia zgodnie z kartą zleceń. To proces samokształcenia. Nie recenzujemy pracy studenta. Prosimy, aby obejrzał, na nagraniu wideo, w jaki sposób wykonał poszczególne czynności, ocenił, które z nich powinien poprawić. Instruktor motywuje studenta do nauki umiejętności. W centrum studenci będą wykonywać zróżnicowane medyczne procedury, także takie, które w ich przyszłej praktyce zawodowej będą zdarzać się sporadycznie, jak np. wytrzewienie u noworodka. Będą także realizować opiekę nad pacjentem w stanie bezpośredniego zagrożenia życia – mówi dr Joanna Chilińska, prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu PWSIiP. Doświadczona pielęgniarka oraz doktor nauk o zdrowiu, mentorka kilku pokoleń absolwentów pielęgniarstwa, podkreśla, że najczęściej błędy w leczeniu popełniane są przy prostych, rutynowych czynnościach. – Mamy moralny obowiązek uzmysławiać studentom, że im więcej błędów uda się wyłapać w trakcie ćwiczeń symulacji medycznej, tym mniejsza szansa na pojawienie się ich w pracy z pacjentem. Symulacja pozwala uniknąć niepożądanych zdarzeń w przyszłości. To będzie przekaz płynący z Centrum Symulacji Medycznej.
Zwieńczeniem kształcenia w CSM będzie tzw. egzamin OSCE (Objective Structured Clinical Examination – Obiektywny strukturyzowany egzamin Kliniczny). Dopiero po jego zaliczeniu studenci zostaną dopuszczeni do egzaminu w warunkach szpitalnych i z udziałem prawdziwych pacjentów.
Centrum Symulacji Medycznej, począwszy od robót budowlanych, elektrycznych, po kwestie aranżacji informatycznej, technicznej oraz metodycznej, powstało przede wszystkim nakładem pacy zatrudnionych w PWSIiP osób. – Po ponad roku niezwykle ciężkiej pracy, a nawet nieprzespanych nocy, możemy czuć satysfakcję, że zrealizowaliśmy ten projekt. Znamy wszystkie jego detale, każdy centymetr tej inwestycji – mówi dr n. o zdr. Joanna Chilińska, która wspólnie z dr n. o zdr. Ewą Fiegą analizowała każdy zapis z procedury zamówień publicznych. Panie obejrzały, dotknęły każdego fantomu, sprzętu, szafki, łóżka. Znają na pamięć wszystkie sto jeden pozycje zapisane w szczegółowym budżecie projektu.
Uczelnia zaprasza dziennikarzy na uroczyste otwarcie Centrum Symulacji Medycznej 28 marca o godz. 14:00, Łomża, ul. Wiejska 16. Zaplanowana została konferencja prasowa oraz zwiedzanie sal z elementami odegranego przez studentów scenariusza symulacji medycznej.
Projekt „Centrum Symulacji Medycznej przy PWSIiP w Łomży” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Oś Priorytetowa V. Wsparcie dla obszaru zdrowia, działanie Nr 5.3 – Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych.
Otwieramy Centrum Mediacji
- Szczegóły
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży tworzy Centrum Mediacji. Uczelnia będzie kształcić przyszłych mediatorów sądowych, prowadzić badania naukowe i popularyzować tematykę mediacji. – W USA, kolebce alternatywnych metod rozwiązywania sporów, kilkadziesiąt procent spraw cywilnych jest rozstrzyganych polubownie. W Polsce zaledwie jeden procent powództw cywilnych trafia do mediacji. Chcemy to zmienić – wyjaśnia koordynatorka projektu dr Marta Skrodzka z PWSIiP. Jako stypendystka Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta i Fundacji Kościuszkowskiej, prowadziła w Stanach Zjednoczonych Ameryki badania nad mediacją i klinicznym nauczaniem prawa.
Odeszła śp. dr Alina Szepelska
- Szczegóły
Z wielkim żalem i smutkiem zawiadamiamy o odejściu pani dr Aliny Szepelskiej, nauczyciela akademickiego Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSIiP w Łomży.
Zagraniczni studenci
- Szczegóły
Przyjechali do naszej uczelni z Bułgarii, Hiszpanii, Portugali, Turcji, Gruzji, Włoch oraz Białorusi. Są młodzi, utalentowani, inteligentni, ciekawi Polski i Polaków. Zagraniczni studenci programu Erasmus+ rozpoczęli edukacyjna przygodę w Łomży.
Turbolandeskunde
- Szczegóły
Drużyna z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Łomży zwyciężyła w rejonowych kwalifikacjach ogólnopolskiego konkursu Turbolandeskunde „Wędrówka po krajach niemieckiego obszaru językowego”, które odbyły się w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Bieg z okazji jubileuszu uczelni
- Szczegóły
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży zaprasza do wzięcia udziału w I Otwartych Akademickich Mistrzostwach Łomży w biegu ulicznym z okazji Jubileuszu 15-lecia PWSIiP. – Mamy aż jedenaście kategorii wiekowych dla pań i panów, dystans dziesięć i pięć kilometrów. Pogoda będzie wiosenna. Zapraszamy amatorów i profesjonalistów. Jeżeli ktokolwiek się zmęczy biegnąc, będzie mógł odpocząć, skorzystać z punktów nawadniania oraz medycznych. Każdy uczestnik otrzyma zestaw startowy, a w nim atrakcyjną koszulkę biegową – zachęca Mariusz Niziński, dyrektor sportowy biegu, społecznik i pasjonat sportu: biegacz, pływak, koszykarz, tenisista, wrocławian, który od trzydziestu lat kreuje sportowo-rekreacyjne oblicze Łomży.
Konkurs o reformie samorządowej rozstrzygnięty
- Szczegóły
Magdalena Gotlib z II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Łomży zwyciężyła w konkursie wiedzy „Samorząd terytorialny w Polsce – 20 lat trójstopniowego podziału terytorialnego państwa”. – Odwiedziłam bibliotekę, przeczytałam ustawy, książki i udało się – skomentowała własny sukces uczennica klasy III F o profilu humanistycznym. Konkurs wiedzy zorganizowała Katedra Prawa i Administracji Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSIiP.
Prorektor z habilitacją
- Szczegóły
– Trudno wyniki moich badań przetransponować na język publicystyczny – mówi z uśmiechem dr hab. Sylwia Chojnowska, Prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. Rada Wydziału Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku nadała jej stopień doktora habilitowanego. Podstawą był dorobek naukowy z obszaru biologii medycznej: osiem prac, z czego siedem anglojęzycznych, wszystkie opublikowane w prestiżowych czasopismach naukowych.
Razem dla Filipa
- Szczegóły
Instytucje oraz indywidualni wolontariusze włączyli się w akcję pomocy Filipowi. Chłopiec zmaga się z ciężką postacią lekoopornej padaczki, potrzebuje kosztownych leków, suplementów i rehabilitacji. W niedzielne popołudnie na ten cel kwestowała wspaniała Łomża, także studenci, naukowcy i pracownicy administracji PWSIiP. Zbierając pieniądze do puszek akademicka drużyna popularyzowała naukę, wykorzystując do tego celu ciśnieniomierz, mikroskop, suszarkę fluidyzacyjną i robota Andrzeja, który bawił najmłodszych uczestników wydarzenia wykonując pompki i przysiady.
Dr Beata Kowalewska uhonorowana przez Ministra Zdrowia
- Szczegóły
Dr Beata Kowalewska z Wydziału Nauk o Zdrowiu PWSIiP otrzymała odznakę honorową „Za zasługi dla ochrony zdrowia” nadaną przez Ministra Zdrowia. To resortowe odznaczanie cywilne przyznawane osobom, które przyczyniły się do rozwoju służby zdrowia m.in. w obszarze rozwoju infrastruktury, diagnostyki, kształcenia, poprawy warunków zdrowotnych w zakładach pracy. Ceremonii uhonorowania dr Beaty Kowalewskiej dokonał Wojewoda Podlaski Bohdan Paszkowski.
Uczelnia i Gmina Łomża współpracują
- Szczegóły
Współpraca na gruncie rozwoju oświaty, kultury i sportu, wymiana dobrych praktyk – takie są podstawowe założenia porozumienia, które zostało podpisane pomiędzy naszą uczelnią a Gminą Łomża.
Otwarte spotkanie z profesorem Andrzejem Mencwelem
- Szczegóły
Profesor Andrzej Mencwel, antropolog, historyk literatury, autor wyjątkowych analiz polskiej kultury, będzie gościem Uniwersytetu Otwartego PWSIiP. Spotkanie z cenionym intelektualistą odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Muzeum Północno-Mazowieckim w Łomży.
Kownacki w Liceum Mistrzostwa Sportowego w Łomży
- Szczegóły
Adam Kownacki, utytułowany bokser wagi ciężkiej, spotkał się z uczniami Liceum Mistrzostwa Sportowego w Łomży. Młodzieży opowiadał o swoim wielkim marzeniu zostania pierwszym polskim mistrzem świata wagi ciężkiej. Po efektownych zwycięstwach nad Charlesem Martinem i Geraldem Washingtonem „Baby Face” jest coraz bliżej wyznaczonego celu.
Ostatnie pożegnanie dr Doroty Kondzior
- Szczegóły
Z głębokim żalem zawiadamiamy, że 13 lutego 2019 roku, zmarła dr n. o zdr. Dorota Kondzior, wspaniała pedagog i wielki Przyjaciel społeczności akademickiej.
Wojownik Maciej Tercjak [video]
- Szczegóły
Maciej Tercjak, utytułowany zawodnik karate kyokushin, zdobywca Pucharu Europy z 2018 roku i potrójny wicemistrz Europy, przygotowuje się do kolejnego szturmu sportowego świata. Kibicuje mu społeczność Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. To absolwent tej uczelni, wielki wojownik, a dla młodych adeptów wschodnich sztuk walki – sensei, mistrz.
Otrzymamy milion złotych za sukcesy absolwentów
- Szczegóły
Milion złotych otrzyma Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży z programu „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”. Uczelnia znalazła się gronie piętnastu publicznych uczelni zawodowych, które wypadły najlepiej w prowadzonym na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ogólnopolskim monitoringu ekonomicznych losów absolwentów.
Baza Ekonomiczne Losy Absolwentów pozwala precyzyjnie określić, po jakiej uczelni i po jakim kierunku, absolwenci znajdują najszybciej pracę oraz jaki jest poziom ich wynagrodzeń. Źródłem informacji tego działającego od trzech lat monitoringu są dane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz z zintegrowanego systemu informacji o nauce i szkolnictwie wyższym, czyli z POL-onu. To dzięki bazie ELA ministerstwo typuje publiczne uczelnie zawodowe (tzw. PWSZ-ety) do otrzymania milionowej premii z programu „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”. Sam program został wprowadzony przez MNISW jako jeden z elementów Konstytucji dla Nauki, czyli reformy nauki i szkolnictwa wyższego, której celem jest wyłonienie najprężniej działających uczelni akademickich i zawodowych. Nowy system zawiera dedykowane uczelniom rozwiązania motywacyjne, takie jak: „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”, „Regionalna inicjatywa doskonałości” oraz „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”.
Milionowa premia trafi do Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży w postaci zwiększonej subwencji. Dodatkowe fundusze uczelnia będzie mogła wykorzystać na dalsze podnoszenie jakości kształcenia, np.: modernizację infrastruktury dydaktycznej, zatrudnienie praktyków, zakup pomocy dydaktycznych.
Po milionie złotych z ministerialnego programu „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości” otrzymają także Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe w Płocku, Gnieźnie, Przemyślu, Wałczu, Sanoku, Koszalinie, Legnicy, Elblągu, Jeleniej Górze, Oświęcimiu, Opolu, Białej Podlaskiej, Wałbrzychu i Jarosławiu.
Strona 33 z 66