Regulamin zasad przyznawania wsparcia oraz dysponowania środkami pochodzącymi z dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, kształceniu na studiach lub prowadzeniu działalności naukowej w Akademii Łomżyńskiej
I. Przepisy ogólne
§ 1
-
Uczelnia otrzymuje z budżetu państwa środki finansowe w formie dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, kształceniu na studiach lub prowadzeniu działalności naukowej.
-
Uczenia tworzy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych ze środków pochodzących z dotacji, o której mowa w ust. 1.
-
Wysokość środków finansowych przeznaczonych na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, kształceniu na studiach lub prowadzeniu działalności naukowej uzależniona jest od wielkości przekazanej dotacji, o której mowa w ust. 1.
-
W celu zidentyfikowania potrzeb osób z niepełnosprawnościami w zakresie pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, kształcenia na studiach lub prowadzenia badań naukowych Uczelnia umożliwia kandydatom na studia wypełnienie informacji niepełnosprawności w ankiecie rekrutacyjnej.
-
Na potrzeby niniejszego regulaminu przez osoby z niepełnosprawnościami rozumie się osoby z potwierdzonym orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności lub jego odpowiednikiem oraz osoby z niepełnosprawnością posiadające niepełnosprawność potwierdzoną właściwą dokumentacją medyczną, jednak bez stosownego orzeczenia.
II. Formy wsparcia
§ 2
Z dotacji, o której mowa w § 1 ust. 1 można realizować wydatki bieżące na rzecz osób z niepełnosprawnościami, koszty nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych niezaliczonych do pierwszego wyposażenia, których początkowa wartość jest niższa od kwoty 10.000 zł, koszty zakupu wartości niematerialnych i prawnych, niezaliczonych do pierwszego wyposażenia, których wartość jest niższa od kwoty 10.000 zł, w tym w zakresie:
-
Dostosowania infrastruktury uczelni/domów studenckich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (niwelowania barier architektonicznych), m.in. na:
- remonty istniejącej infrastruktury, służącej osobom z niepełnosprawnościami;
- koszty eksploatacji i konserwacji sprzętu dla osób z niepełnosprawnością (wind/dźwigów/urządzeń/itp.);
- zapewnienie miejsc parkingowych;
- dostosowanie na terenie uczelni oraz w domach studenckich i w bursach akademickich miejsc i ciągów komunikacyjnych (oznaczenia duktów pieszych), miejsc, sanitariatów w celu dostępności korzystania osobom z niepełnosprawnościami;
- dostosowanie obiektów/sal dydaktycznych na potrzeby osób z niepełnosprawnościami, wyposażenia w sprzęt specjalistyczny kompensujący niepełnosprawność;
- koszty badania i weryfikacji dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami, w tym audytów dostępności informacji (w szczególności: serwisów internetowych, aplikacji komputerowych i mobilnych), komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami, procesów: dydaktycznego, badawczego;
- koszty konsultacji/szkoleń specjalistycznych dotyczących dostępności (architektonicznej, informacji itp.) dla kadry uczelni, w tym osób odpowiedzialnych za inwestycje i remonty, utrzymanie budynków, tworzenie serwisów internetowych, aplikacji (komputerowych, mobilnych);
- inne wydatki niebędące wydatkami inwestycyjnymi mające na celu dostosowanie uczelni/domów studenckich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
-
Dostosowania procesu kształcenia lub prowadzenia działalności naukowej, m.in. na:
- diagnozę potrzeb i możliwości studentów oraz pracowników prowadzących działalność naukową z niepełnosprawnościami (w celu zapewnienia im warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i prowadzenia działalności naukowej);
- dostosowanie miejsc, harmonogramu oraz formy zajęć dydaktycznych, w tym zajęć indywidualnych w procesie kształcenia oraz w prowadzeniu działalności naukowej;
- koszty rekrutacji na studia studentów z niepełnosprawnościami: dostosowanie materiałów informacyjno-rekrutacyjnych oraz pomocy dydaktycznych (w tym serwisów internetowych) do potrzeb kandydatów, z zastrzeżeniem, że materiały informacyjne nie zawierają treści promujących uczelnię – odnoszą się wyłącznie do przekazania informacji o warunkach rekrutacji i studiowania;
- zapewnienie pełnego udziału osób z niepełnosprawnościami w procesie weryfikacji wiedzy (egzaminy, zaliczenia, itp.), poprzez zastosowanie adekwatnych warunków, trybu oraz środków dydaktycznych;
- zapewnienie i dostosowanie odpowiednich materiałów dydaktycznych, w tym: przenoszenie do wersji tekstowej lub do wersji w druku powiększonym, opracowanie notatek do wersji elektronicznej lub w alfabecie Braille’a oraz dokumentów graficznych z warstwą tekstową i z opisami alternatywnymi dla obiektów graficznych (dokumenty tekstowe, druk powiększony, druk brajlowski, grafiki wypukłe (tyflografiki), wydruki 3D, wykorzystanie tablic interaktywnych, tłumaczenia na język migowy, usługi tłumaczy oraz kursy języka migowego dla studentów oraz dla pracowników prowadzących działalność naukową, kursy fonogestów, zapisów alternatywnych, usługi zdalnego tłumaczenia typu wideotłumacz, usługi lipspeakingu, itp.);
- zapewnienie notatek w dostępnej formie, w tym usługi asystenta wspomagającego oraz usługi zdalnego tworzenia notatek – (opracowanie notatek w wersji elektronicznej lub w powiększonym piśmie odręcznym, alfabecie Braille’a, itp.);
- zapewnienie literatury specjalistycznej i naukowej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym zakup pozycji bibliotecznych, przenoszenie treści do formy dostępnej dla osób z niepełnosprawnościami (wersje tekstowe, wersje graficzne w warstwą cyfrową i opisami alternatywnymi, druk powiększony, druk brajlowski, nagrania audio itp.);
- zapewnienie stanowisk z obsługą multimedialną (ksero, skaner, oprogramowanie OCR);
- koszty najmu/wynajmu lub leasingu pomocy/urządzeń specjalistycznych ułatwiających dostępność osobom z niepełnosprawnością;
- koszty organizacji lektoratów z języka obcego w formie zajęć grupowych lub indywidualnych, w tym języka polskiego jako obcego dla osób nie(do)słyszących;
- koszty dodatkowych zajęć konsultacyjno-wyrównawczych, w tym zajęć indywidualnych;
- koszty jednostek biurowo-administracyjnych związanych z obsługą studentów/doktorantów i pracowników prowadzących działalność naukową z niepełnosprawnością;
- zapewnienie specjalistycznych szkoleń dla kadry uczelni wspierających pełny udział osób z niepełnosprawnościami w rekrutacji, kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej;
- specjalistyczne szkolenia wspomagające proces dydaktyczny osób z niepełnosprawnościami, umożliwiające studentom/doktorantom oraz osobom prowadzącym działalność naukową właściwą orientację przestrzenną na terenie uczelni oraz zdobywanie umiejętności posługiwania się technologiami asystującymi, poszerzanie wiedzy i kompetencji społecznych;
- koszty rozwiązań technologicznych oraz koszty porad/kursów specjalistycznych wspomagających adaptację osób z niepełnosprawnościami w środowisku akademickim;
- zapewnienie specjalistycznych konsultacji (np. logopedycznych, prawnych, zawodowych) osobom z niepełnosprawnościami w celu wspierania ich procesu kształcenia oraz w prowadzeniu działalności naukowej;
- zakup sprzętu i urządzeń specjalistycznych wspomagających proces dydaktyczny, np. specjalistyczne oprogramowanie komputerowe, rzutniki do wyświetlania tekstu wykładu, finansowanie wkładu własnego uczelni w ramach ubiegania się o dofinansowanie w programie „PFRON ABSOLWENT” lub w innych programach/konkursach – o ile stan prawny lub regulamin projektu/programu/przedsięwzięcia nie wyklucza finansowania/współfinansowania z „dotacji na rzecz osób z niepełnosprawnościami”;
- zapewnienie/dostosowanie odpowiednich warunków do realizacji zajęć wychowania fizycznego dla osób z niepełnosprawnościami, zapewnienie specjalistycznego sprzętu treningowego (platform, wyczynowych wózków inwalidzkich, itp.), w tym jego ubezpieczenie lub wypożyczanie go osobom z niepełnosprawnościami;
- wsparcie uczelnianych sekcji zajmujących się organizacją oraz przygotowaniem osób z niepełnosprawnościami do udziału w obozach / konkursach / olimpiadach / paraolimpiadach
- zapewnienie alternatywnych form zajęć wychowania fizycznego osobom z niepełnosprawnościami;
- koszty związane z prowadzeniem specjalistycznych zajęć;
- inne koszty mające na celu dostosowania procesu kształcenia lub prowadzenia działalności naukowej do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Transportu, zakwaterowania oraz udziału w wydarzeniach, m.in. na:
- finansowanie kosztów transportu studentów, pracowników prowadzących działalność naukową z niepełnosprawnościami pomiędzy obiektami uczelni oraz z i do uczelni, pomiędzy uczelnią a miejscem zamieszkania;
- wsparcie uczelni w pokryciu ponadnormatywnych kosztów udziału w krajowych i zagranicznych szkoleniach/konferencjach, zajęciach sportowych, obozach naukowo-sportowych/olimpiadach/paraolimpiadach, itp.;
- finansowanie kosztów zakwaterowania w sytuacjach wynikających z konieczności realizowania przedsięwzięcia specjalistycznego lub konieczność jego zapewnienia wynika ze specjalnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością;
- koszty związane z przygotowaniem specjalistycznych/alternatywnych warunków/urządzeń oraz materiałów pozwalających na aktywny udział osób z niepełnosprawnością w przedsięwzięciu/spotkaniu.
- Zapewnienia optymalnych rozwiązań technologii wspierających (assistive technologies), m.in. na:
- zapewnienie dostępności stron internetowych uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym tworzenie stron uniwersalnie zaprojektowanych, dostosowanie istniejących stron, nadzór i bieżący monitoring dostępności;
- zapewnienie dostępności aplikacji komputerowych i mobilnych dla osób z niepełnosprawnościami (studentów, pracowników prowadzących działalność naukową, itp.);
- zapewnienie dostępności e-learningu i innych materiałów multimedialnych, w tym tworzenie materiałów multimedialnych uniwersalnie zaprojektowanych, dostosowanie istniejących materiałów multimedialnych, nadzór oraz bieżący monitoring dostępności;
- zapewnienie dostępu do zasobów specjalistycznych serwisów bibliotecznych;
- wyposażenie obiektów/sal uczelni w sprzęt wspomagający widzenie/słyszenie, w tym pętle indukcyjne, systemy FM;
- koszty rozwiązań kompensujących niepełnosprawność; zapewnienie zdalnych usług w oparciu o nowoczesne technologie, jak tłumaczenia na język migowy czy zdalne tworzenie notatek;
- zapewnienie rozwiązań technicznych i technologicznych wspierających nawigację, orientację przestrzenną, informację mobilną i inne usługi dla osób z niepełnosprawnościami;
- dostępność on-line/e-learning w ramach pomocy dydaktycznych i naukowych oraz konsultacji z pracownikami dydaktycznymi/naukowymi, kursy internetowe;
- zakup sprzętu multimedialnego z przeznaczeniem do wypożyczania;
- zapewnienie serwisu internetowego biura obsługi osób z niepełnosprawnościami;
- innych kosztów zapewnienia rozwiązań technologii wspierających (assistive technologies) osoby niepełnosprawne.
- W zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników biura organizacyjno
-wspomagającego studentów z niepełnosprawnościami:- koszty zatrudniania/wynagradzania/podnoszenia kwalifikacji i kompetencji pracowników biura zajmującego się dostępnością warunków na rzecz studentów z niepełnosprawnościami;
- wynagrodzenie asystentów świadczących usługi asysty wspomagającej, zatrudnionych na potrzeby kandydatów na studia, studentów oraz pracowników prowadzących działalność naukową;
- inne koszty związane z prowadzeniem biura organizacyjno
-wspomagającego studentów z niepełnosprawnościami.
III.Tryb składanie wniosków o realizację wydatku/ów
§ 3
Z umotywowanym wnioskiem o przyznanie wsparcia i/lub realizację wydatku i/lub mogą wystąpić:
- Studenci AŁ w Łomży z orzeczoną niepełnosprawnością.
- Pracownicy AŁ z orzeczoną niepełnosprawnością w związku z prowadzeniem lub udziałem w prowadzeniu działalności naukowej.
- Samorząd Studentów Akademii Łomżyńskiej.
- Koordynator ds. studentów z niepełnosprawnościami.
- Dziekani lub Prodziekani poszczególnych Wydziałów.
- Kierownik Akademickiego Centrum Języków Obcych.
- Opiekunowie poszczególnych roczników studiów.
- Dział Kształcenia i Spraw Studenckich.
- Kierownicy pozostałych komórek organizacyjnych.
- Właściwi Koordynatorzy ds. dostępności.
- Komisja ds. studentów z niepełnosprawnościami.
§ 4
- Decyzję w sprawie przyznania wsparcia i/lub realizacji wydatku podejmuje powołana przez Rektora Komisja.
- W skład Komisji wchodzą:
- Prorektor ds. Dydaktyki i Spraw Studenckich – jako przewodniczący,
- Pracownik Działu Kształcenia Spraw Studenckich,
- Przedstawiciel Samorządu Studenckiego.
- Komisję powołuje się na czas nieokreślony.
- Komisja rozpatruje wnioski niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od upływu terminu ich złożenia.
- Przyznanie indywidualnego wsparcia uzależnione jest od rodzaju i stopnia niepełnosprawności studenta a także jego indywidualnych potrzeb związanych procesem kształcenia.
- Decyzje Komisji podejmowane są w obecności co najmniej połowy jej składu.
- Komisja powiadamia wnioskodawcę o podjętej decyzji.
IV. Bezpłatna wypożyczalnia
§ 5
- Studentowi z orzeczoną niepełnosprawnością przysługuje prawo wypożyczenia sprzętu wspomagającego proces kształcenia.
1a. „Pracownikom AŁ z orzeczoną niepełnosprawnością przysługuje prawo wypożyczenia sprzętu w związku z prowadzeniem lub udziałem w prowadzeniu działalności naukowej.”
- Wypożyczany sprzęt jest własnością Akademii Łomżyńskiej.
- Wypożyczenie sprzętu, o którym mowa w ust. 1 i ust. 1a ma charakter nieodpłatny, na podstawie umowy użyczenia.
V. Przepisy końcowe
§ 6
-
Student będący osobą niepełnosprawną traci prawo do otrzymania wsparcia oraz prawo do dalszego korzystania z już przyznanej formy wsparcia w przypadku:
- prawomocnego skreślenia z listy studentów,
- złożenia przez studenta pisemnej rezygnacji ze studiów,
- złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu dyplomowego,
- ukończenia studiów przed upływem okresu, na które miał student przyznane określone wsparcie,
- przeniesienia do innej Uczelni,
- upływu terminu ważności orzeczenia.
-
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 niepełnosprawny student korzystający ze wsparcia zobowiązany jest do niezwłocznego rozliczenia się z Uczelnią.
§ 7
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem wszelkie rozstrzygnięcia wydaje Rektor.
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.