- studia I stopnia (6 semestrów)
- tryb studiów: stacjonarne (realizowane w formie hybrydowej) i niestacjonarne
- absolwent uzyskuje tytuł licencjata
- profil praktyczny
Ścieżki rozwoju
- Pedagogika opiekuńcza
- Pedagogika resocjalizacyjna
- Doradztwo zawodowe i edukacyjne
Pedagogika to kierunek w Akademii Łomżyńskiej uwzględniający realny i wirtualny charakter współczesnej rzeczywistości oraz aktualne zapotrzebowania rynku pracy. Innowacyjny charakter tych studiów przejawia się w ciekawym programie studiów, który uwzględniając współczesne potrzeby rynkowe i cywilizacyjne przygotowuje do pracy pedagoga w świecie połączonych dwóch wymiarów: realnego i wirtualnego.
Proponowana Pedagogika łączy w sobie refleksję nauk społecznych i humanistycznych, dlatego też kształcąc studentów łączymy praktykę pedagogiczną, jak i warstwę teoretyczną, odnosząc ją również do świata wirtualnego. Absolwent uczelni na kierunku Pedagogika posiada interdyscyplinarną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, dzięki którym będzie w stanie adekwatnie odpowiadać na wyzwania stawiane przed nim w życiu zawodowym. Interdyscyplinarny charakter studiów sprzyja również kształtowaniu postaw refleksyjnych i kreatywnych, zapewniających elastyczne dostosowanie się do współczesnych gwałtownych przemian społeczno – kulturowych.
Celem kształcenia na kierunku Pedagogika jest przygotowanie absolwentów do wykonywania zawodu pedagoga poprzez wyposażenie go w kompetencje niezbędne do pracy z ludźmi w różnych środowiskach społecznych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Absolwent uzyskuje kwalifikacje zależne od wybranej specjalności.
Absolwenci studiów pedagogicznych zostaną wyposażeni w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w odniesieniu do działalności praktycznej w zakresie trzech specjalności:
Pedagogika opiekuńcza
Absolwent studiów I stopnia realizujący ścieżkę rozwoju pedagogika opiekuńcza dysponuje ogólną i specjalistyczną wiedzą z zakresu pedagogiki. Posiada umiejętności posługiwania się warsztatem diagnostycznym (potrafi dokonać diagnozy indywidualnego przypadku, grupy, instytucji i diagnozy środowiskowej). Ma umiejętności komunikacji społecznej pozwalające na samodzielne poszukiwanie rozwiązań praktycznych i tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Absolwent pedagogiki opiekuńczej posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji dotyczących zjawisk społecznych. Posiada kompetencje społeczne niezbędne do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach, placówkach i instytucjach realizujących działania opiekuńczo-wychowawcze. Posiadane kwalifikacje umożliwiają absolwentowi pedagogiki, realizującemu ścieżkę rozwoju pedagogika opiekuńcza, na podjęcie zatrudnienia w różnego typu placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjalnych, rodzinnych formach opieki, bursach, socjoterapeutycznych i placówkach wsparcia dziennego.
Pedagogika resocjalizacyjna
Dzięki interdyscyplinarnym studiom I stopnia w ramach ścieżki rozwoju pedagogika resocjalizacyjna absolwent posiada kompetencje niezbędne do pracy w zakresie resocjalizacji i profilaktyki społecznej. Po uzyskaniu dodatkowych uprawnień, określonych przepisami branżowymi, absolwent może podjąć zatrudnienie w placówkach socjalizacyjnych, resocjalizacyjnych i opiekuńczo-resocjalizacyjnych, policji, instytucjach powołanych do wykonywania zadań w zakresie resocjalizacji oraz przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku otwartym, stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych, organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym, a także innych instytucjach rządowych i pozarządowych.
Doradztwo zawodowe i edukacyjne
Absolwent posiada wiedzę pedagogiczną, w tym w zakresie pedagogiki pracy, jako dyscypliny naukowej, której przedmiotem badań są pedagogiczne aspekty relacji pomiędzy człowiekiem, jego wychowaniem, nauką i pracą zawodową opartą na całożyciowym uczeniu się. Absolwent wykorzystuje posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów z zakresu pracy doradczej z uczniami i ich rodzicami, wyboru i planowania drogi edukacyjno – zawodowej osób radzących się. Umie projektować, organizować i realizować pozaszkolne formy kształcenia i doskonalenia zawodowego. Absolwent jest wyposażony w odpowiednie kompetencje społeczne: umiejętność nawiązywania prawidłowych relacji społecznych, umiejętność współpracy i otwartość w kontaktach interpersonalnych. Posiadane kwalifikacje umożliwiają absolwentowi pedagogiki, realizującemu ścieżkę rozwoju doradztwo zawodowe i edukacyjne, podjęcie pracy poza systemem oświaty, między innymi w publicznych służbach zatrudnienia (wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy), w Ochotniczych Hufcach Pracy (Mobilne Centra Informacji Zawodowej, Młodzieżowe Biura Pracy), w Akademickich Biurach Karier, w organizacjach pozarządowych, agencjach zatrudnienia, agencjach doradztwa personalnego, zawodowego, agencjach pracy tymczasowej, instytucjach szkoleniowych, ośrodkach wspierania przedsiębiorczości, działach personalnych i komórkach kadrowych organizacji publicznych i prywatnych.
Kształcenie na studiach pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika prowadzi do uzyskania kwalifikacji niezbędnych do kontynuowania nauki, na studiach drugiego stopnia.
Kierunek Pedagogika na poziomie studiów pierwszego stopnia na uczelni publicznej, gwarantuje nie tylko uzyskanie wysokich kwalifikacji i zróżnicowanych umiejętności, ale również zapewnia instytucjonalną stabilność procesu kształcenia w warunkach wykorzystujących jego innowacyjny i prospekcyjny charakter.
Cel studiów
- rozpoczęcie przygotowanie do wykonywania zawodu pedagoga, zależnie od wybranej ścieżki rozwoju: pedagogiki opiekuńczej, resocjalizacyjnej oraz doradztwa zawodowego i edukacyjnego*
- zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu nauk społecznych, zwłaszcza pedagogiki, psychologii i socjologii
- zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na wybór metod i form działania, adekwatnie do problemów występujących w konkretnych obszarach działalności pedagogicznej
- dobra znajomość nowoczesnych technologii wykorzystywanych w zawodzie pedagoga
- wypracowanie potrzeby do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności związanych zwłaszcza z nowymi tendencjami w edukacji, opiece, wychowaniu, resocjalizacji czy doradztwie
*zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U.2023 poz. 2102)., kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga/nauczyciela wychowawcy/ nauczyciela doradcy zawodowego posiada osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U.2024 poz. 453 t.j.).
Więcej informacji o programie studiów
Kierunek jest realizowany na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych.