Sport uczy kompetencji społecznych

Podlaska Konferencja Nauki i Sportu zgromadziła w Akademii Łomżyńskiej oraz hali sportowej przy II LO w Łomży nauczycieli WF, trenerów, instruktorów sportu, studentów z praktycznym doświadczeniem pracy w klubach sportowych. – Lekcje Wychowania Fizycznego są jednym z kluczowych elementów edukacji. Gwarantują harmonijny rozwój fizyczny, uczą relacyjności i zespołowych działań – mówił dr Tomasz Waldziński, kierownik Zakładu Wychowania Fizycznego Wydziału Nauk o Zdrowiu Akademii Łomżyńskiej, zachęcając nauczycieli oraz rodziców do poszukiwana nowych i atrakcyjnych metod aktywizacji ruchowej dzieci. Bo sport to zdrowie, ale także ważny element kształtowania kompetencji społecznych młodych ludzi.
Podlaską Konferencję Nauki i Sportu zorganizowała Akademia Łomżyńska, przy współudziale Centrum Edukacji Nauczycieli, Akademickiego Związku Sportowego AŁ oraz wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Przewodniczącym konferencji był dr Paweł Arnista z Zakładu Wychowania Fizycznego Akademii Łomżyńskiej. W wydarzeniu wzięło udział ponad 80 nauczycieli i łącznie ponad stu uczestników, zainteresowanych mądrym i atrakcyjnym aktywizowaniem młodych ludzi poprzez różne dyscypliny sportowe, gry i zabawy kształtujące zdolności motoryczne, koordynacyjne, zdrowie i dobre samopoczucie dzieci oraz młodzieży. – Zakład Wychowania Fizycznego Akademii Łomżyńskiej promuje praktyczne aspekty wiedzy o sporcie i aktywności fizycznej, ale współpracując z szerokim gronem osób i instytucji, nauczycielami, klubami sportowymi, Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w Łomży, który udziela nam fenomenalnego wsparcia. Nasi studenci korzystają z zasobów sportowych miasta i mogą rozwijać się w wielu obszarach dzięki temu – mówił dr Tomasz Waldziński.
Wykładowca Akademii Łomżyńskiej podkreśla, że właśnie współpraca międzyśrodowiskowa pozwala odczarować stereotyp, że lekcje Wychowania Fizycznego są mniej ważne niż inne szkolne przedmioty, a także spojrzeć od unikalnej strony na rolę nauczyciele Wychowania Fizycznego. – Nauczyciel WF to osoba, która wnosi olbrzymi wkład w rozwój zdrowego społeczeństwa, dobierając dobre metody aktywizacji dzieci może je zainspirować na całe życie, aby były aktywne ale też nawiązywały dobre relacje z innymi ludźmi. Bo sport uczy też otwartości, bycia fair play nie tylko na boisku, czy sali sportowej, ale i w życiu – mówił dr Tomasz Waldziński.
W podobnym duchu wypowiadali się prelegenci Podlaskiej Konferencji Nauki i Sportu. W części plenarnej profesor Andrzej Kochanowicz opowiedział o znaczeniu gimnastyki sportowej w lekcji WF, profesor Jan Mieszkowski o nowoczesnych metodach regeneracji i odnowy biologicznej w sporcie, dr Marta Pawelczyk o genetycznych predyspozycjach w sporcie. Natomiast w części warsztatowej zaprezentowane zostały metody asekuracji w gimnastyce sportowej (profesor Andrzej Kochanowicz), gry podwórkowe (dr Paweł Arnista), roztańczone lekcje Wychowania Fizycznego (Natalia Fabian), sporty walki na lekcji WF (Tomasz Kozikowski). Różnicowanie zajęć Wychowania Fizycznego to – zdaniem prelegentów i osób prowadzących warsztaty – klucz do wyciągnięcia młodych ludzi sprzed ekranów tabletów i smartfonów. A jak wiadomo, statystyki zdrowia młodych ludzi są alarmujące, otyłość i inne choroby cywilizacyjne atakują od coraz niższych progów wiekowych, a tzw. „smartfonowa szyja” staje się zmorą fizjoterapeutów.
Przykład idzie jednak z góry: to obserwacja dorosłych uczy dzieci nawyków życiowych, dotyczy to aktywności sportowej, stylu odżywiania. Akceptacja i uważność dorosłych tworzy u dzieci poczucie bezpieczeństwa, dlatego w najmłodszych latach najlepszą formą sportu – jest zabawa dziecka z rodzicem, udawanie zwierzaków, spacery i bieganie po lesie, spacer bosą stopą po plaży itp.
Z pomocą genetyka i próbka śliny
Ciekawą prelekcję, dotyczącą genetyki sportowej, wygłosiła dr Marta Pawelczyk. Genetyka sportowa zakłada, że prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu w sporcie jest znacznie wyższe, jeśli trenowaną dyscyplinę dobierzemy zgodnie z drzemiącym w naszym organizmie potencjałem genetycznym.– Jest to szczególnie istotne dla bardzo młodych osób, które dopiero dokonują wyboru sportowej ścieżki. Na rynku dostępne są komercyjne testy DNA oceniające genetyczne predyspozycje organizmu do aktywności fizycznych. Testy te obejmują analizę zazwyczaj kilkudziesięciu genów, których poszczególne warianty alleliczne naukowcy powiązali z predyspozycją do określonych wysiłków fizycznych – mówiła dr Marta Pawelczyk. I wyjaśniała, że materiał do izolacji i badań DNA na potrzeby tychże testów pobiera się w nieinwazyjny sposób, zazwyczaj jest to wymaz z wewnętrznej strony policzka lub próbka śliny. W genetycznych testach w głównej mierze chodzi o określenie, czy jesteśmy bardziej predysponowani do sportów o charakterze wytrzymałościowym, jak biegi długodystansowe, kolarstwo, wspinaczka wysokogórska, czy do sportów o charakterze wysiłkowym, jak biegi sprinterskie, sporty siłowe, lekkoatletyka. W testach oceniane są również warianty genów określające m.in. skłonność do urazów ścięgien i więzadeł, ale też cechy psychologiczne pomocne w sporcie np. zdolność znoszenia treningów, podatność na stres związany ze współzawodnictwem. – Osiągniecie sukcesu w sporcie jest trudnym zadaniem, na sukces ten składa się wiele czynników. Warto sobie pomóc, poznając swój profil genetyczny, tak aby trenując, jak najlepiej wykorzystywać warianty genetyczne, w które zostaliśmy wyposażeni przez naturę – wyjaśniała dr Marta Pawelczyk.
Podlaska Konferencja Nauki i Sportu to czwarta konferencja metodyczno-szkoleniowa zorganizowana przez Akademię Łomżyńską przy współpracy z AZS AŁ oraz Centrum Edukacji Nauczycieli. – Dzięki współpracy z CEN śrubujemy coraz wyżej normy frekwencyjne, bo CEN nam filtruje tematykę, na którą jest zapotrzebowanie wśród nauczycieli. Dzięki temu nasze wsparcie eksperckie budzi zainteresowanie, co nas bardzo cieszy, bo misją Zakładu Wychowania Fizycznego i Akademii Łomżyńskiej jest edukowanie nie tylko studentów, ale dostarczanie solidnej wiedzy do środowiska społecznego naszego miasta, regionu – podkreślał dr Tomasz Waldziński.
Relacja z seminarium z okazji Dnia Pracownika Socjalnego

W dniu 20 listopada 2023 roku w Akademii Łomżyńskiej odbyło się seminarium zatytułowane "Street Life: mikrokosmosy społeczne w świetle kompetencji interkulturowych" z okazji Dnia Pracownika Socjalnego. Spotkanie zgromadziło studentów Pedagogiki i Prawa oraz pracowników Zakładu Pracy Socjalnej i Zakładu Pedagogiki. Moderatorem wydarzenia był dr Tadeusz Kowalewski - Kierownik Zakładu Pracy Socjalnej, a główną prelegentką - Kornelia Golombek, wykładowca kompetencji społecznych w Düsseldorfie i Essen w Niemczech.
W trakcie seminarium Golombek podkreślała, że "Street Life" nie jest jedynie życiem na ulicy, lecz tętnem tłumów ulicy. Prelegentka przez pryzmat teorii naukowych G. Simmla, A. Maslowa, Kluckhohna, Strodbecka i Welsch oraz G. Hofstede prezentowała temat "Street Life: mikrokosmosy społeczne w świetle kompetencji interkulturowych". Podała także przykłady praktyk społecznych, takie jak Dworzec Główny w Düsseldorfie, islamski krąg kulturowy czy rosyjski krąg kulturowy, które ilustrowały różnorodność mikrokosmosów społecznych.
W dalszej części prezentacji Golombek skupiła się na technikach interkulturowego postępowania zawodowego, obejmujących percepcyjną precyzję, rozszerzanie rutyny zawodowej, kontrolę wpływów emocjonalnych, empatię, zmianę perspektywy postrzegania oraz gramatykę kulturową.
Pytanie postawione podczas seminarium przez prelegentkę, czy kultura może jedynie wzbogacać, czy może również prowadzić do konfliktów cywilizacyjnych, otworzyło dyskusję na temat relacji między kompetencjami kulturowymi a tzw. zgrzytami kulturowymi. Golombek podkreśliła, że w erze globalizacji, gdzie Europa eksploruje nowe podstawy wielokulturowości, rozwój kultury subiektywnej napotyka na pewne ograniczenia.
W kontekście zaproponowanych przez Maslowa potrzeb, utrzymanie tożsamości jako członek społeczności nie koliduje z kulturą ogólną, ale na poziomie samorealizacji mogą pojawiać się "zgrzyty kulturowe". Głównym tematem dyskusji była przestrzeń socjologii, koncentrująca się na badaniu interakcji między społeczeństwem a przestrzenią fizyczną, uwzględniającą aspekty społeczne, kulturowe i historyczne.
W zakończenie seminarium "Street Life", mikrokosmosy społeczne w świetle kompetencji interkulturowych” stanowiło fascynującą podróż, kształcącą zarówno studentów, jak i wykładowców. Priorytetowym celem prelekcji było rozwijanie umiejętności interkulturowego podejścia do pracy socjalnej, co pozostaje kluczowe w obliczu dzisiejszego zglobalizowanego społeczeństwa.
Organizatorami tego cyklicznego, corocznego spotkania był Zakład Pracy Socjalnej WNSiH AŁ, Zakład Pedagogiki WNSiH AŁ Koło Naukowe Badań Społecznych AŁ, a także Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Oddział w Białymstoku.
Relacja: Zakład Pracy Socjalnej
Studenci Akademii Łomżyńskiej pomagają, bo mają to w genach

Od 4. do do 8. grudnia potencjalni dawcy szpiku kostnego rejestrowani będą w Akademii Łomżyńskiej. – Co 27 sekund na świecie i co 40 minut w Polsce pada diagnoza nowotworu krwi. Rejestrując się do bazy Fundacji DKMS roztaczamy parasol ochronny nad naszym genetycznym bliźniakiem – mówi Julia Mastalerz, przewodnicząca Samorządu Studentów Akademii Łomżyńskiej i wolontariuszka Fundacji DKMS Polska.
RoboExe: Robot Challenge 2023

Młodzi miłośnicy programowania robotów, studenci i uczniowie, przybyli do Akademii Łomżyńskiej, aby rywalizować w trzech kategoriach konkursu RoboExe: Robot Challenge – Line Follower (wyścigi na czas wzdłuż linii), Free Style Presentation (prezentacja robotów), Lego Sumo (walki robotów). W rywalizacji udział wzięły 32 drużyny z Łomży, Białegostoku, Wrocławia, Łowicza, Wysokiego Mazowieckiego, Niećkowa.
Akademia Łomżyńska w globalnej sieci Enactus

Akademia Łomżyńska przystąpiła do sieci Enactus, czyli największego i najbardziej prestiżowego na świecie programu łączącego najzdolniejszych studentów ze światem biznesu. To oznacza, że studenci z Łomży mają okazję zyskać wyjątkowe doświadczenie biznesowe oraz zwrócić uwagę czołowych światowych marek.
Akcja Mikołajkowa – Studenci Dzieciom

Studenci Dzieciom – to cykliczna akcja zbiórki zabawek, książek, gier planszowych i przyborów szkolnych. Studenci Pielęgniarstwa Akademii Łomżyńskiej zachęcają uczelnianą społeczność do włączenia się w akcję dedykowaną podopiecznym Oddziału Pediatrycznego Szpitala Wojewódzkiego w Łomży oraz wychowankom Ośrodka Opiekuńczo-Wychowawczego w Łomży.
Relacja z konferencji „Współczesne filary edukacji”

Dnia 15.11.2023 r. odbyła się w Akademii Łomżyńskiej konferencja naukowa pt. „Współczesne filary edukacji”. Konferencja została zorganizowana przez Zakład Pracy Socjalnej i Zakład Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Łomżyńskiej oraz Komisję Międzyzakładową Pracowników Oświaty i Wychowania NZSS Solidarność z Łomży.
Duża współpraca sportowa

W Sali Senatu Akademii Łomżyńskiej odbyło się podpisanie trójstronnych umów o współpracy pomiędzy klubami sportowymi, uczelnią i prowadzonym przez uczelnię Liceum Mistrzostwa Sportowego. Tak szeroka zakrojona współpraca ma zapewnić rozwój olimpijskich dyscyplin sportowych w mieście, a także stworzyć jak najlepsze warunki do monitorowania i wspierania kariery edukacyjnej i sportowej przyszłych mistrzów.
Akredytowane Centrum Egzaminacyjne Pearson English International Certificate pozytywnie ocenione

Działające przy Akademickim Centrum Języków Obcych Akademii Łomżyńskiej Akredytowane Centrum Egzaminacyjne Pearson English International Certificate (PEIC) przeszło po raz kolejny pomyślnie akredytację przeprowadzoną przez Pearson Education, czyli działającą w skali międzynarodowej spółkę wydawniczą, edukacyjna i certyfikacyjną.
Strefa SOWA uczy i bawi od roku

Strefa SOWA ma za sobą pierwszy rok funkcjonowania. 9 tysięcy osób skorzystało z oferty małego centrum nauki prowadzonego przez Akademię Łomżyńską i Miasto Łomża pod patronatem Centrum Nauki Kopernik. Blisko trzydzieści placówek edukacyjnych z Łomży (szkoły, przedszkola, prywatne inicjatywy animacyjno-edukacyjne) oraz trzydzieści placówek edukacyjnych z regionu skorzystało z oferty Strefy SOWA. Podczas konferencji prasowej, będącej podsumowaniem pierwszego roku działalności Strefy SOWA, Rektor Akademii Łomżyńskiej dr hab. Dariusz Surowik, Prezydent Łomży dr Mariusz Chrzanowski, Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 1 w Łomży Krystyna Kamińska, a także nauczycielka Lidia Grad prowadząca Klub Młodego Odkrywcy „Exodus” w Zambrowie, opowiedzieli o najważniejszych atutach małego centrum nauki.
Studencie, dołącz do Samorządu!

Publikujemy komunikat skierowany do społeczności studentów Akademii Łomżyńskiej.
Wspólne badania z firmą EDPOL

Akademia Łomżyńska podpisała porozumienie o współpracy z firmą EDPOL Food & Innovation. Jest to kontynuacja współpracy partnerskiej pomiędzy instytucjami, ale wzbogacona o kolejne konkretne cele do osiągnięcia: przeprowadzenie badań konsumenckich innowacyjnych produktów spożywczych, przyjmowanie studentów uczelni do odbywania praktyk zawodowych m.in. w dziale B+R firmy, wspólne opracowywanie programów studenckich praktyk zawodowych w celu zapewnienia rozwoju badawczych i praktycznych kompetencji studentów.
Konkurs na symulację postępowania mediacyjnego pt. Mediacja rówieśnicza, sposobem na rozwiązanie konfliktu bez przemocy”

Konkurs organizowany jest przez Centrum Mediacji przy Akademii Łomżyńskiej oraz Wydział Prawa i Administracji Akademii Łomżyńskiej.
Konflikt to szansa na porozumienie

19. października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Mediacji. W przeddzień święta popularyzującego alternatywne metody rozwiązywania sporów Wydział Prawa i Administracji Akademii Łomżyńskiej oraz działające przy uczelni Centrum Mediacji zorganizowały praktyczne warsztaty i panel dyskusyjny, gdzie tematem przewodnim była tzw. mediacja rówieśnicza. W wydarzeniu udział wzięło blisko trzystu uczniów szkół ponadpodstawowych.
Porozumienie o współpracy z Fundacją MIRD

Podpisane zostało porozumienie o współpracy pomiędzy Akademią Łomżyńską a Fundacją Międzynarodowy Instytut Rozwoju Dzieci.
Urodziny Strefy SOWA

Zapraszamy 20. października na pierwsze urodziny Strefy SOWA. Od godziny 16:00 do godz. 19:00 w Strefie Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności przy ulicy Akademickiej 1 czekają na uczestników liczne popularnonaukowe atrakcje - eksperymenty, pokaz robotów, malowanie twarzy, tworzenie fantazyjnych kształtów z balonów. Animatorki Strefy SOWA przygotowały także konkurs pt. „Urodzinowa SOWA” - z dostępnych na uczelni materiałów będzie można stworzyć piękne sowy, symbole mądrości i kreatywności.
Stypendysta Fulbrighta

Kevin Wang, stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta, przez rok akademicki 2023/2024 będzie uczyć studentów Akademii Łomżyńskiej przedmiotów z obszaru computer science.
Zapraszamy do „Bułka z masłem Łomża”

„Bułka z masłem Łomża” - pod takim szyldem wystartował bufet w Akademii Łomżyńskiej przy ulicy Akademickiej 14. Prowadzi go nasz przedsiębiorczy student drugiego roku Fizjoterapii Dawid Bagiński, który - jak sam o sobie mówi - postanowił podjąć wyzwanie i dać pyszne jedzenie społeczności akademickiej. W planach ma rozszerzenie działalności na miasto, z opcją dowozu dań mieszkańcom Łomży.
Nasz pracownik naukowo-dydaktyczny ekspertem Centrum Łukasiewicz i NAWA

Dr inż. Ryszard Szczebiot, pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Łomżyńskiej, został wpisany do tzw. Bazy Ekspertów Łukasiewicza, czyli stał się merytorycznym głosem jednej z największych sieci badawczych w Europie - Centrum Łukasiewicz.
Wizyta szkoleniowa w Ala-Too International University

Andrzej Danielewski-Danielewicz, inspektor ochrony danych osobowych Akademii Łomżyńskiej, odbył wizytę szkoleniową w Ala-Too International University w Biszkeku (Republika Kirgiska). Wizyta dotyczyła między innymi planowania przyszłej współpracy w ramach programu Erasmus+, promocji mobilności, monitoringu projektów współpracy Erasmus+.