- Dokonywanie zgłoszeń zewnętrznych
Zgłoszenia zewnętrznego można dokonać bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego. Zgłoszenia zewnętrznego dotyczącego naruszeń prawa można dokonać do Rzecznika Praw Obywatelskich lub do organów publicznych w dziedzinach należących do właściwości tych organów lub w stosownych przypadkach, do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, zgodnie z procedurami opracowanymi przez te organy.
- Kontakt do RPO
Do Rzecznika Praw Obywatelskich może się zgłosić każdy, kto uważa, że państwo naruszyło jego prawa lub że jest nierówno traktowany.
Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676, e-mail:
Adres korespondencyjny: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa.
Zgłoszenia sygnalistów dokonywane za pośrednictwem głównych kanałów komunikacji RPO nie dają szczególnych gwarancji ochrony poufności przewidzianej w ustawie.
Jeżeli jesteś sygnalistą skorzystaj z dedykowanego kanału kontaktu! Zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń prawa są przyjmowanie przez RPO wyłącznie przez kanały udostępnione na stronie Zespołu ds. Sygnalistów.
- Przechowywanie danych osobowych w zakresie zgłoszeń zewnętrznych do RPO
Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia zewnętrznego oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez okres 12 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych.