Regulamin postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w Akademii Łomżyńskiej
I. Postanowienia ogólne
§1
Regulamin określa sposób postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w Akademii Łomżyńskiej w trybie eksternistycznym w dziedzinie i dyscyplinie naukowej, w której AŁ posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora, w szczególności:
- sposób wyznaczania i zmiany promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego;
- tryb powoływania oraz zakres czynności Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się oraz Komisji doktorskiej;
- sposób weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK;
- tryb złożenia rozprawy doktorskiej,
- sposób wyznaczania recenzentów,
- zasady ustalania wysokości opłaty za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora, o której mowa w art. 184 ustawy oraz zwalniania z tej opłaty,
- sposób weryfikacji spełnienia wymagania, o którym mowa w art. 186 ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy, w przypadku publikacji wieloautorskich.
§2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- AŁ – rozumie się przez to Akademię Łomżyńską,
- ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.),
- kandydacie – rozumie się przez to osobę ubiegającą się o nadanie stopnia doktora,
- Komisji doktorskiej – rozumie się przez to komisję powołaną przez Senat AŁ do przeprowadzenia czynności w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora,
- Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się - rozumie się przez to komisję powołaną przez Senat AŁ w celu weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji kandydata na poziomie 8 PRK,
- BIP – rozumie się przez to Biuletyn Informacji Publicznej,
- JSA – rozumie się przez to Jednolity System Antyplagiatowy, o którym mowa w art. 351 ustawy,
- PRK – rozumie się przez to Polską Ramę Kwalifikacji,
- Rektorze AŁ– rozumie się przez to Przewodniczącego Senatu AŁ,
- RDN – rozumie się przez to Radę Doskonałości Naukowej, o której mowa w art. 232 ustawy,
- System POL-on – rozumie się przez to Zintegrowany System Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce, o którym mowa w art. 342 ustawy.
§3
Czynności w przewodach doktorskich oraz postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora w Akademii Łomżyńskiej przeprowadzane są na podstawie przepisów:
- Działu V rozdziału 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.),
- Statutu Akademii Łomżyńskiej,
- niniejszego Regulaminu.
§4
Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora przeprowadza Senat Akademii Łomżyńskiej, a w zakresie przewidzianym w niniejszym Regulaminie – komisje powołane przez Senat AŁ, stosując przepisy art. 177-197 i art. 217 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1668, z późn.zm.) oraz postanowienia niniejszego Regulaminu.
II. Wyznaczanie promotora oraz weryfikacja efektów uczenia się
§5
Kandydat ubiegający się o stopień doktora, przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, składa do Przewodniczącego Senatu AŁ za pośrednictwem Biura Rektora AŁ wniosek o:
- wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego,
- przeprowadzenie weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK.
§6
- We wniosku, o którym mowa w §5 kandydat przedstawia:
- przewidywany temat rozprawy doktorskiej oraz planowany termin jej złożenia,
- koncepcję rozprawy doktorskiej ze wskazaniem dziedziny nauki i dyscypliny naukowej, w zakresie których przygotowana jest rozprawa,
- propozycję osoby lub osób do pełnienia funkcji promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego,
- zobowiązanie do wniesienia opłaty, o której mowa w art. 184 ustawy,
- zobowiązanie do pokrycia kosztów, o których mowa w §8 ust. 3.
- Do wniosku, o którym mowa w §5 kandydat załącza:
- życiorys,
- oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędnego lub dyplomu, o którym mowa w art. 326 ust. 2 pkt 2 lub art. 327 ust. 2 ustawy, dający prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, która go wydała, albo dokumenty poświadczające spełnienie wymagań, o których mowa w art. 186 ust. 2 ustawy;
- oświadczenia proponowanego promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego o wyrażeniu zgody na pełnienie tych funkcji,
- certyfikat lub dyplom ukończenia studiów poświadczających znajomość języka obcego na poziomie biegłości językowej B2 – w przypadku jego posiadania.
§7
- Senat AŁ rozpatruje wniosek, o którym mowa w 5, po zasięgnięciu opinii Zespołu ds. procedury doktorskiej, powołanej przez Rektora AŁ.
- Po otrzymaniu opinii Zespołu, o którym mowa w ust. 1, Senat AŁ podejmuje:
- uchwałę w sprawie wyznaczenia promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego oraz
- uchwałę w sprawie powołania Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się.
- Uchwały, o których mowa w ust. 2 doręcza się kandydatowi oraz promotorowi lub promotorom albo promotorom i promotorowi pomocniczemu.
§8
- Kandydat, przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, poddaje się weryfikacji efektów uczenia się na poziomie 8 PRK.
- Efekty uczenia się na poziomie 8 PRK są weryfikowane na podstawie:
- dokumentów przedłożonych przez kandydata,
- egzaminów z zakresu dyscypliny nauki, z której kandydat będzie się ubiegał o nadanie stopnia doktora,
- egzaminu potwierdzającego znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej B2 - w przypadku osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora, która nie posiada odpowiedniego certyfikatu lub dyplomu ukończenia studiów poświadczającymi znajomość tego języka na poziomie biegłości językowej co najmniej B2.
- Kandydat pokrywa koszty przeprowadzanej weryfikacji uczenia się na poziomie 8 PRK, których wysokość jest ustalana dla danego kandydata przez Rektora AŁ.
§9
- Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się składa się z co najmniej z 5 członków, w tym promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego.
- Członkami Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się mogą być osoby posiadające tytuł profesora, stopień naukowy doktora habilitowanego lub stopień doktora z dyscypliny nauki, z której kandydat będzie się ubiegał o nadanie stopnia doktora.
- W uzasadnionych przypadkach Senat AŁ może powołać w skład Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się osobę posiadającą tytuł profesora, stopień naukowy doktora habilitowanego lub stopień doktora z dziedziny nauki, z której kandydat będzie się ubiegał o nadanie stopnia doktora.
- Senat AŁ powołując Komisję ds. weryfikacji efektów uczenia się wyznacza jej przewodniczącego oraz sekretarza.
- Przewodniczący Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się organizuje prace Komisji współpracując w tym zakresie z jej sekretarzem.
- Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów przy obecności wszystkich jej członków. Przewodniczący Komisji może zarządzić głosowanie tajne z własnej inicjatywy lub na wniosek 1/3 członków.
- Przewodniczący Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się, na uzasadniony wniosek jej członka może wyrazić zgodę na jego uczestniczenie w posiedzeniach Komisji przy użyciu urządzeń technicznych zapewniających transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami oraz wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa (uczestnictwo zdalne).
- W przypadku, gdy z wnioskiem, o którym mowa w pkt 7 wystąpi co najmniej 3 członków Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się, jej Przewodniczący zarządza przeprowadzenie posiedzenia, przy użyciu urządzeń technicznych zapewniających transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami oraz wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa (posiedzenie zdalne), przy czym Przewodniczący Komisji, jej sekretarz oraz kandydat muszą być osobiście obecni w miejscu posiedzenia Komisji.
§10
- Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się podejmuje uchwałę, w której określa:
- zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w tym w związku z treścią przygotowywanej bądź ukończonej rozprawy doktorskiej;
- terminy i formy egzaminów z zakresu dyscypliny nauki, z której kandydat będzie się ubiegał o nadanie stopnia doktora;
- termin i formę egzaminu potwierdzającego znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej B2 - w przypadku osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora, która nie posiada odpowiedniego certyfikatu lub dyplomu ukończenia studiów poświadczającymi znajomość tego języka na poziomie biegłości językowej co najmniej B2.
- Uchwała jest doręczana kandydatowi na co najmniej 2 tygodnie przed terminem pierwszego
§11
- Egzaminy, o których mowa w 10 przeprowadzane są w obecności co najmniej 3 członków Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się.
- Egzamin podlega ocenie. Przy wystawianiu oceny z egzaminu Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się stosuje następujące oceny:
- pozytywna z wyróżnieniem,
- pozytywna,
- negatywna
- Przebieg egzaminu jest protokołowany przez Sekretarza Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się. Protokół zawiera w szczególności treść zadanych pytań oraz ich ocenę. Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji oraz Sekretarz.
§12
- Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się po przeprowadzeniu egzaminów, o których mowa w 10, podejmuje uchwałę o uzyskaniu bądź nie uzyskaniu przez kandydata kwalifikacji na poziomie 8 PRK. Uchwałę doręcza się kandydatowi.
- Kandydatowi, wobec którego Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się nie stwierdziła kwalifikacji na poziomie 8 PRK, służy prawo ponownego przystąpienia do egzaminu lub egzaminów, o których mowa w 10. Termin ponownego egzaminu/egzaminów nie może przypadać w czasie krótszym niż 3 miesiące od terminu przeprowadzenia pierwszego egzaminu.
§13
- Promotor lub promotorzy albo promotor i promotor pomocniczy wyznaczani są zgodnie z wymogami określonymi w 190 ust. 4-6 ustawy.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Senat AŁ może dokonać zmiany promotora lub promotora pomocniczego.
- Wyznaczenie nowego promotora lub promotora pomocniczego następuje po złożeniu rezygnacji przez osobę pełniącą dotychczas tę funkcję lub na uzasadniony wniosek kandydata, po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę, która ma być wyznaczona na nowego promotora lub nowego promotora pomocniczego.
- Uchwałę o zmianie doręcza się kandydatowi oraz nowemu promotorowi oraz promotorowi pomocniczemu, o ile został wyznaczony.
III. Zasady ustalania wysokości i pobierania opłaty za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora
§14
- Kandydat wnosi na rzecz AŁ opłatę, o której mowa w art. 182 ustawy za przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora.
- W przypadku nauczyciela akademickiego albo pracownika naukowego koszty postępowania ponosi zatrudniająca go uczelnia, instytut PAN, instytut badawczy lub instytut międzynarodowy.
§15
- Opłata za przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora składa się z elementów określonych w art. 184 ustawy.
- Opłatę uiszcza się jednocześnie ze złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania.
- Na uzasadniony wniosek kandydata Rektor AŁ może rozłożyć opłatę na raty.
IV. Złożenie rozprawy doktorskiej i wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora
§16
- Kandydat, który uzyskał kwalifikacje na poziomie 8 PRK potwierdzone uchwałą Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się, składa do Senatu AŁ wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora (zwany dalej wnioskiem) ze wskazaniem dziedziny i dyscypliny naukowej.
- Wniosek zawiera następujące informacje o kandydacie:
- imię (imiona) i nazwisko, nazwisko rodowe;
- numer PESEL, a w przypadku jego braku – numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało;
- obywatelstwo;
- miejsce i datę urodzenia;
- dyscyplinę, w której jest przygotowywana rozprawa doktorska, a także jej język,
- informację o osiągnięciach naukowych;
- o ile jest wymagana - zgoda odpowiedniej komisji bioetycznej na prowadzenie badań będących przedmiotem rozprawy doktorskiej lub oświadczenie kandydata, potwierdzone przez promotora, o braku konieczności posiadania takiej zgody;
- dane kontaktowe (miejsce zamieszkania, numer telefonu).
- Do wniosku kandydat załącza:
- rozprawę doktorską spełniającą wymogi określone w art. 187 ust. 1-3 ustawy w 5 egzemplarzach w formie papierowej i jeden egzemplarz w formie elektronicznej;
- streszczenie rozprawy oraz autoreferat w języku polskim i języku angielskim w 5 egzemplarzach w formie papierowej z kopią zapisaną na elektronicznym nośniku danych;
- oświadczenie o przyjęciu rozprawy doktorskiej przez promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego o przedkładanej rozprawie doktorskiej;
- dokument poświadczający uzyskanie efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK, dokumentem tym może być kopia uchwały, o której mowa w §12 ust. 1;
- dokument poświadczający znajomość nowożytnego języka obcego, innego niż język ojczysty, potwierdzony certyfikatem, dyplomem ukończenia studiów albo pozytywnym wynikiem egzaminu, o którym mowa w §10 ust. 1 lit c, poświadczających znajomość tego języka na poziomie biegłości językowej co najmniej B2;
- życiorys, w przypadku gdy uległ zmianie w stosunku do dokumentu, o którym mowa w § 6 ust.2 pkt.1.
- posiadany dorobek w postaci co najmniej:
- 1 artykułu naukowego opublikowanego w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy, lub
- 1 monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy, albo rozdział w takiej monografii,
- wykaz pozostałych prac naukowych i twórczych prac zawodowych oraz informacją o działalności popularyzującej naukę,
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych,
- nośnik elektroniczny zawierający elektroniczne wersje wniosku i wszystkich załączników.
- W przypadku, gdy rozprawę doktorską stanowią publikacje wieloautorskie, kandydat dokonuje merytorycznego opisu swojego udziału w publikacji/publikacjach oraz przestawia oświadczenia współautorów, określające indywidualny wkład kandydata w powstanie pracy zbiorowej z określeniem merytorycznego i procentowego udziału każdego autora w powstanie tej pracy.
- Weryfikacji przedłożonego dorobku dokonuje Komisja doktorska, o której mowa w §18 ust.1, biorąc pod uwagę udział kandydata oraz wykonany przez niego zakres pracy.
- W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 ustawy Senat AŁ odmawia wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora. Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania przysługuje zażalenie do RDN.
§17
- W terminie 21 dni od dnia złożenia wniosku wprowadza się dane kandydata ubiegającego się o nadanie stopnia doktora do wykazu osób ubiegających się o nadanie stopnia doktora w systemie POL-on.
- Rozprawę doktorską, zgodnie z art. 188 ust. 4 ustawy, sprawdza się z wykorzystaniem JSA. Promotor przedkłada Senatowi AŁ raport ze sprawdzenia wraz z opinią dotyczącą raportu.
V. Powoływanie komisji doktorskiej oraz wyznaczanie recenzentów
§18
- Rozpatrując wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora Senat AŁ powołuje komisję do przeprowadzenia czynności w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora (Komisję doktorską).
- W skład Komisji doktorskiej wchodzą:
- przewodniczący Komisji doktorskiej, posiadający tytuł profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego w dyscyplinie, w której kandydat ubiega się o nadanie stopnia doktora,
- trzech recenzentów rozprawy doktorskiej powołanych zgodnie z §19 ust. 3,
- promotor lub promotorzy albo promotor i promotor pomocniczy,
- dwóch członków Komisji spośród pracowników badawczo-dydaktycznych AŁ posiadających co najmniej stopień doktora habilitowanego,
- sekretarz Komisji, posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
- Komisja doktorska:
- podejmuje uchwałę o dopuszczeniu lub odmowie dopuszczenia kandydata do obrony rozprawy doktorskiej;
- przeprowadza obronę rozprawy doktorskiej;
- występuje w drodze uchwały do Senatu AŁ o nadanie lub odmowę nadania stopnia doktora;
- występuje w drodze uchwały do Senatu AŁ z wnioskiem o wyróżnienie rozprawy doktorskiej.
- Komisja doktorska podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów w obecności wszystkich jej członków w głosowaniu jawnym. Przewodniczący Komisji doktorskiej może zarządzić głosowanie tajne z własnej inicjatywy lub na wniosek 1/3 członków Komisji doktorskiej.
- Przewodniczący Komisji doktorskiej, na uzasadniony wniosek jej członka może wyrazić zgodę na jego uczestniczenie w posiedzeniach Komisji przy użyciu urządzeń technicznych zapewniających transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami oraz wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa (uczestnictwo zdalne).
- W przypadku, gdy z wnioskiem, o którym mowa w pkt 6 wystąpi co najmniej 3 członków Komisji doktorskiej, jej Przewodniczący zarządza przeprowadzenie posiedzenia, przy użyciu urządzeń technicznych zapewniających transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami oraz wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa (posiedzenie zdalne), z zastrzeżeniem §22 ust. 2.
§19
- Senat AŁ przekazuje rozprawę doktorską promotorowi lub promotorom celem jej zaopiniowania.
- Promotor lub promotorzy sporządzają opinię o rozprawie doktorskiej w terminie 2 miesięcy od dnia jej przekazania do zaopiniowania.
- Senat AŁ wyznacza 3 recenzentów rozprawy doktorskiej spośród osób niebędących pracownikami AŁ oraz uczelni, instytutu PAN, instytutu badawczego, instytutu międzynarodowego, Centrum Łukasiewicz albo instytutu Sieci Łukasiewicz, których pracownikiem jest osoba ubiegająca się o stopień doktora.
- Recenzenci sporządzają recenzje rozprawy doktorskiej w formie papierowej i elektronicznej w terminie 2 miesięcy od dnia jej doręczenia.
- Senat AŁ może na wniosek recenzenta, usprawiedliwiający przyczynę uchylenia się od sporządzania recenzji, podjąć uchwałę o wyznaczeniu nowego recenzenta w miejsce rezygnującego.
- Senat AŁ może, na wniosek Komisji doktorskiej, nie przyjąć recenzji, o ile nie zawiera ona jednoznacznych i uzasadnionych konkluzji oraz zobowiązać recenzenta do jej uzupełnienia.
- Recenzja może zawierać wniosek o wyróżnienie rozprawy doktorskiej. Wniosek taki winien być uzasadniony w sposób wskazujący na te walory pracy, które stanowią o zasadności jej wyróżnienia. Wniosek o wyróżnienie rozprawy doktorskiej recenzent może złożyć również w trakcie publicznej obrony rozprawy doktorskiej.
VI. Obrona rozprawy doktorskiej
§20
- Po otrzymaniu ostatniej recenzji, nie później niż 30 dni przed wyznaczonym terminem obrony rozprawy doktorskiej udostępnia się w BIP na stronie podmiotowej AŁ:
- rozprawę doktorską będącą pracą pisemną wraz z jej streszczeniem albo opis rozprawy doktorskiej niebędącej pracą pisemną, w języku polskim i angielskim,
- recenzje rozprawy doktorskiej.
- W przypadku rozprawy doktorskiej, której przedmiot jest objęty tajemnicą prawnie chronioną, udostępnia się tylko recenzje z wyłączeniem treści objętych tą tajemnicą.
- Nie później niż 10 dni przed wyznaczonym terminem obrony rozprawy doktorskiej – udostępnia się w BIP na stronie podmiotowej AŁ informację o terminie, miejscu i sposobie jej przeprowadzenia.
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie po ich udostępnieniu w BIP zamieszcza się w systemie POL-on.
§21
- Do obrony rozprawy doktorskiej może być dopuszczona osoba, która uzyskała pozytywne recenzje od co najmniej 2 recenzentów oraz spełniła wymagania, o których mowa w art. 186 ust. 1 ustawy.
- Komisja doktorska, po zapoznaniu się z rozprawą doktorską, opiniami promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego oraz recenzjami, wydaje postanowienie w sprawie przyjęcia rozprawy doktorskiej i dopuszczenia jej do obrony.
- W postanowieniu o przyjęciu rozprawy doktorskiej i dopuszczeniu do obrony wyznacza się termin i miejsce obrony, o czym zawiadamia się kandydata oraz Przewodniczącego Senatu AŁ.
- Postanowienie o odmowie dopuszczenia do obrony doręcza się kandydatowi na piśmie wraz z pouczeniem o przysługującym zażaleniu do RDN oraz uzasadnieniem faktycznym i prawnym.
§22
- Obrona rozprawy doktorskiej odbywa się na otwartym posiedzeniu Komisji doktorskiej i ma charakter publiczny, z wyłączeniem obrony rozprawy doktorskiej, o której mowa w §20 ust. 2. W posiedzeniu biorą udział członkowie Komisji doktorskiej, w tym promotor lub promotorzy albo promotor i promotor pomocniczy oraz co najmniej dwóch recenzentów.
- W przypadku, o którym mowa w §18 ust. 6, obrona rozprawy doktorskiej może być przeprowadzona przy użyciu urządzeń technicznych zapewniających transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami oraz wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa, przy czym Przewodniczący Komisji doktorskiej, jej sekretarz, kandydat oraz co najmniej jeden recenzent muszą być osobiście obecni w miejscu obrony rozprawy doktorskiej.
- Obrona rozprawy doktorskiej dzieli się na dwie części: jawną i niejawną.
- Podczas części jawnej obrony rozprawy doktorskiej:
- promotor przedstawia życiorys naukowy kandydata,
- kandydat przedstawia główne założenia i wyniki rozprawy doktorskiej,
- recenzenci przedstawiają recenzje rozprawy doktorskiej; w przypadku nieobecności recenzenta recenzję odczytuje przewodniczący Komisji doktorskiej lub inna osoba wskazana przez Przewodniczącego Komisji doktorskiej,
- Przewodniczący Komisji doktorskiej otwiera dyskusję, podczas której pytania kandydatowi zadają recenzenci, pozostali członkowie Komisji doktorskiej oraz osoby obecne na publicznej obronie,
- kandydat ustosunkowuje się do recenzji oraz udziela odpowiedzi w kolejności na pytania recenzentów, członków Senatu AŁ lub Komisji doktorskiej i innych osób.
- Obrona rozprawy doktorskiej jest protokołowana przez Sekretarza Komisji doktorskiej.
- Przebieg części jawnej obrony rozprawy doktorskiej jest nagrywany przez Sekretarza Komisji doktorskiej, chyba że kandydat nie wyrazi na to zgody. Sekretarz Komisji doktorskiej przekazuje nagranie Przewodniczącemu Senatu AŁ, który przechowuje nagranie nie krócej niż trzy miesiące od daty obrony, jednak nie dłużej niż rok.
- Po zakończeniu obrony rozprawy doktorskiej, na posiedzeniu niejawnym (bez udziału kandydata, gości i publiczności), Komisja doktorska przeprowadza dyskusję oraz w głosowaniu jawnym podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia obrony oraz wystąpienia do Senatu AŁ o nadanie stopnia doktora wraz z uzasadnieniem. Członkowie Komisji doktorskiej uzgadniają treść uzasadnienia uchwały.
- W przypadku, gdy rozprawa doktorska stanowi szczególne osiągnięcie naukowe, Komisja doktorska może wystąpić do Senatu AŁ z uzasadnionym wnioskiem o nadanie stopnia doktora z wyróżnieniem. Wniosek o wyróżnienie jest formułowany w uchwale, o której mowa w ust. 7.
- W przypadku, gdy uchwała, w której mowa w ust. 7 nie uzyska bezwzględnej większości głosów, uznaje się, że Komisja doktorska podjęła uchwałę o wystąpieniu do Senatu AŁ o odmowę nadania stopnia doktora.
VII. Nadanie stopnia doktora
§23
- Przewodniczący Komisji doktorskiej niezwłocznie przekazuje Przewodniczącemu Senatu AŁ uchwałę, o której mowa w §22 ust. 7 wraz z jej uzasadnieniem oraz protokołem z posiedzenia Komisji, podczas którego miała miejsce obrona rozprawy doktorskiej.
- Na podstawie uchwały, o której mowa w §22 ust. 7, Senat AŁ w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, bez zbędnej zwłoki nadaje stopień doktora albo odmawia jego nadania w drodze decyzji administracyjnej. Decyzję podpisuje Przewodniczący Senatu AŁ.
- Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 2, Przewodniczący Senatu AŁ otwiera dyskusję nad uchwałą.
- W przypadku otrzymania przez Senat AŁ uchwały Komisji doktorskiej z wnioskiem, o którym mowa w §22 ust. 8 Senat AŁ nadaje stopień doktora z wyróżnieniem.
- Od decyzji o odmowie nadania stopnia doktora przysługuje odwołanie do RDN, które wnosi się za pośrednictwem Senatu AŁ w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
- Senat AŁ przekazuje odwołanie kandydata RDN wraz ze swoją opinią i aktami sprawy w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia odwołania.
VIII. Postanowienia końcowe
§24
Jeśli w ciągu dwóch lat od daty wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora nie zakończy się on uzyskaniem stopnia doktora, Przewodniczący Senatu AŁ zawraca się do kandydata z prośbą o potwierdzenie kontynuowania postępowania lub jego zamknięcia. W przypadku braku odpowiedzi w terminie 30 dni od doręczenia pisma w tym zakresie, Senat AŁ podejmuje uchwałę o umorzeniu lub zamknięciu postępowania.
§25
Osobie, której Senat AŁ nadał stopień doktora, wydaje się oryginał dyplomu oraz dwa odpisy dyplomu w języku polskim, a na jej pisemny wniosek – także jeden odpis dyplomu w tłumaczeniu na język obcy: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski lub łacinie (tłumaczenie nie jest tłumaczeniem przysięgłym). Odpis wydawany jest na druku według wzoru określonego dla dyplomu doktora. W dokumentacji postępowania w sprawie nadania stopnia doktora pozostaje jeden odpis dyplomu, tzw. egzemplarz do akt.
§26
Senat AŁ może organizować uroczyste promocje doktorskie, podczas której wręczane są dyplomy doktora.
§27
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie decyzje podejmuje Przewodniczący Senatu AŁ, mając na względzie przepisy aktów prawnych wymienionych w §3.
§28
Regulamin wchodzi w życie z dniem 27 kwietnia 2023 r.