Regulamin postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego w Akademii Łomżyńskiej
§ 1
- Niniejszy regulamin określa:
- szczegółowy tryb postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego przez Senat Akademii Łomżyńskiej;
- zasady ustalania wysokości opłaty za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego oraz zwalniania z tej opłaty;
- sposób wyznaczania członków komisji habilitacyjnej.
- Stopień naukowy doktora habilitowanego nadaje się w dziedzinie nauki i dyscyplinie naukowej, w zakresie której Akademia Łomżyńska, jako podmiot habilitujący posiada kategorię naukową A+, A albo B+.
§ 2
Przez użyte w niniejszym regulaminie pojęcia rozumie się odpowiednio:
- AŁ – Akademia Łomżyńska,
- p.s.w.n - ustawa z 20.07.2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.),
- k.p.a. – ustawa z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.),
- kandydat – rozumie się przez to osobę ubiegającą się o nadanie stopnia doktora habilitowanego,
- komisji habilitacyjna – komisja powołana do przeprowadzenia czynności w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego,
- Senat – Senat Akademii Łomżyńskiej,
- BIP – Biuletyn Informacji Publicznej,
- RDN – Rada Doskonałości Naukowej, o której mowa w art. 232 p.s.w.n.,
- System POL-on – rozumie się przez to Zintegrowany System Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce, o którym mowa w art. 342 p.s.w.n.
§ 3
- Stopień doktora habilitowanego nadaje się osobie, która:
- posiada stopień doktora;
- posiada w dorobku osiągnięcia naukowe albo artystyczne, stanowiące znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny, w tym co najmniej:
- 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 § 2 pkt 2 lit. a p.s.w.n., lub
- 1 cykl powiązanych tematycznie artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach naukowych lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b p.s.w.n., lub
- 1 zrealizowane oryginalne osiągnięcie projektowe, konstrukcyjne, technologiczne lub artystyczne;
- wykazuje się istotną aktywnością naukową albo artystyczną realizowaną w więcej niż jednej uczelni, instytucji naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej.
- Osiągnięcie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może stanowić część pracy zbiorowej, jeżeli opracowanie wydzielonego zagadnienia jest indywidualnym wkładem osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego.
- W przypadku pracy zbiorowej kandydat przedkłada własne oświadczenie oraz oświadczenia współautorów określające indywidualny wkład kandydata w powstanie pracy zbiorowej z określeniem merytorycznego i procentowego udziału każdego autora w powstanie tej pracy.
- Kandydat jest zwolniony z obowiązku złożenia oświadczenia współautora w przypadku śmierci współautora, uznania go za zmarłego, albo jego trwałego uszczerbku na zdrowiu uniemożliwiającego uzyskanie wymaganego oświadczenia.
- Obowiązek publikacji nie dotyczy osiągnięć, których przedmiot jest objęty ochroną informacji niejawnych.
§ 4
- Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wszczyna się na wniosek osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego składany do Akademii Łomżyńskiej – Senatu za pośrednictwem Rady Doskonałości Naukowej.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1 składa się z wniosku przewodniego oraz dołączonych do niego dokumentów, jako oddzielne załączniki.
- Wniosek przewodni, o którym mowa w ust. 2 obejmuje:
- imiona i nazwisko kandydata;
- wniosek o nadanie stopnia doktora habilitowanego w danej dziedzinie i dyscyplinie;
- wykaz osiągnięć, o których mowa w art. 219 ust. 1 pkt 2 p.s.w.n.,
- wskazanie podmiotu habilitującego wybranego do przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego;
- listę załączników.
- Wniosek przewodni może zawierać żądanie podjęcia przez komisję habilitacyjną uchwały zawierającej opinię w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego w głosowaniu tajnym.
- Do wniosku przewodniego powinny być dołączone następujące dokumenty jako załączniki:
- pismo zawierające dane kontaktowe kandydata oraz informację o przebiegu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, jeśli kandydat uprzednio ubiegał się o nadanie stopnia doktora habilitowanego w tej samej dziedzinie lub dyscyplinie naukowej.
- autoreferat przedstawiający opis kariery zawodowej oraz istotnej aktywności naukowej albo artystycznej realizowanej w więcej niż jednej uczelni, instytucji naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej, w szczególności dotyczących staży naukowych, grantów, publikacji powstałych w wyniku prowadzenia badań w więcej niż jednej jednostce naukowej;
- wykaz osiągnięć naukowych albo artystycznych, stanowiących znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny;
- odpis dyplomu potwierdzającego posiadanie stopnia doktora;
- kopie dokumentów potwierdzającymi określone osiągnięcia.
- Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 kandydat może dołączyć skany publikacji wchodzących w skład jego dorobku zapisane na informatycznym nośniku danych.
- Wniosek składa się wraz z kopią wszystkich dokumentów zapisanych na informatycznym nośniku danych.
§ 5
- Posiedzenia Senatu zwołuje i prowadzi Przewodniczący Senatu.
- Senat podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością oddanych głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania w sprawach nadania stopnia naukowego, chyba że regulamin przewiduje inną większość.
- Uchwały Senatu podpisuje Przewodniczący Senatu, natomiast protokoły z przebiegu posiedzeń podpisuje protokolant i Przewodniczący Senatu.
- Niezwłocznie po otrzymaniu przez AŁ wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, Przewodniczący Senatu wzywa kandydata do przedłożenia w terminie 7 dni od otrzymania wezwania, 4 egzemplarzy oryginałów lub kopii publikacji wchodzących w skład dorobku naukowego kandydata w formie papierowej oraz jeden egzemplarz zapisany na informatycznym nośniku danych. Kopie dokumentów zapisane na informatycznym nośniku danych muszą stanowić pełne odwzorowanie cyfrowe dokumentacji papierowej, tj. muszą być tożsame (identyczne) z formą papierową.
- W terminie 4 tygodni od dnia otrzymania przez AŁ wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia lub niewyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. Senat wyraża zgodę na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego w drodze uchwały podjętej w głosowaniu jawnym zwykłą większością oddanych głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania w sprawach nadania stopnia naukowego. Nieuzyskanie wymaganej większości głosów oznacza podjęcie uchwały o niewyrażeniu zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
- Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 4, Przewodniczący Senatu udostępnia członkom Senatu, uprawnionym do głosowania w sprawach nadania stopnia naukowego, wniosek habilitanta wraz z dołączonymi do niego publikacjami wchodzącymi w skład dorobku naukowego kandydata (na informatycznym nośniku danych), chyba, że kandydat, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 4 nie przedłożył w wyznaczonym terminie dorobku naukowego.
- Senat nie może odmówić przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego:
- powołując się na wstępną ocenę dorobku naukowego kandydata;
- w przypadku, gdy AŁ została wyznaczona przez RDN jako podmiot habilitujący po odmowie przeprowadzenia tego postępowania przez inny podmiot.
- W przypadku niewyrażenia zgody Senat zwraca wniosek do RDN.
§ 6
- Senat, w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania informacji o członkach komisji habilitacyjnej wyznaczonych przez RDN, powołuje komisję habilitacyjną.
- Komisja habilitacyjna składa się z 7 osób, w tym:
- czterech członków wyznaczonych przez RDN, tj.:
- przewodniczącego;
- trzech recenzentów;
- trzech członków wyznaczonych przez Senat, tj.:
- dwóch członków posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, zatrudnionych w podmiocie habilitującym, w tym sekretarza.
- jednego recenzenta posiadającego stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora oraz aktualny dorobek naukowy lub artystyczny i uznaną renomę, w tym międzynarodową, niebędącego pracownikiem AŁ.
- czterech członków wyznaczonych przez RDN, tj.:
- Recenzentem wyznaczonym przez Senat może być osoba niespełniająca warunków określonych w ust. 2 pkt 2 b) jeśli spełnione zostaną łącznie następujące wymogi:
- osoba ta jest jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub zagranicznej instytucji naukowej,
- Senat uzna, że osoba ta posiada znaczący dorobek w zakresie zagadnień związanych z osiągnięciami kandydata.
- W skład komisji habilitacyjnej nie może wchodzić osoba, w stosunku do której zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności, w szczególności gdy członek komisji:
- pozostaje z habilitantem w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziałuje na jego prawa lub obowiązki;
- jest małżonkiem oraz osobą, z którą prowadzi wspólne gospodarstwo domowe, pozostaje w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa do drugiego stopnia albo w stosunku przysposobienia;
- był recenzentem, promotorem rozprawy doktorskiej habilitanta lub współautorem jakiejkolwiek pracy naukowej habilitanta.
- Niezwłocznie o zawiadomieniu o powołaniu w skład komisji habilitacyjnej, każdy członek komisji składa Przewodniczącemu Senatu na piśmie oświadczenie o bezstronności.
- Recenzentem nie może być osoba która w okresie ostatnich 5 lat dwukrotnie nie dochowała terminu na sporządzenie recenzji w postępowaniu habilitacyjnym.
- Kandydatów na członków komisji, o których mowa w ust. 2 pkt 2, wskazuje Przewodniczący Senatu lub co najmniej dwóch członków Senatu uprawnionych do głosowania w sprawach nadania stopnia naukowego. Głosowanie przeprowadza się osobno nad każdą kandydaturą wraz ze wskazaniem funkcji w komisji habilitacyjnej. W razie uzyskania bezwzględnej większości głosów przez więcej kandydatów, niż liczba powoływanych przez Senat członków, członkiem komisji zostaje kandydat, który uzyskał jednocześnie bezwzględną liczbę głosów i kolejno największą liczbę głosów. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów uzyskało równą liczbę głosów, w wyniku czego nie jest możliwe wybranie członków w liczbie wskazanej w ust. 2 pkt 2, przeprowadza się ponowne głosowanie z udziałem tylko tych kandydatów.
- Przewodniczący Senatu niezwłocznie po powołaniu komisji habilitacyjnej przekazuje sekretarzowi komisji wniosek oraz oryginały lub kopie publikacji złożone przez kandydat, w formie papierowej wraz z ich kopią zapisaną na informatycznym nośniku danych.
- Po powołaniu komisji habilitacyjnej Przewodniczący Senatu zleca zawarcie niezbędnych umów z członkami komisji habilitacyjnej.
- Umowa zawarta z recenzentem określa w szczególności:
- przedmiot umowy, poprzez wskazanie obowiązku dokonania przez recenzenta oceny, czy osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora habilitowanego spełnia wymagania określone w art. 219 ust. 1 pkt 1-3 p.s.w.n.;
- wymóg zachowania cech recenzji takich jak: kompletności, rzetelności, obiektywności, w tym należytego uzasadnienia dokonanej oceny;
- wysokość wynagrodzenia za sporządzenie recenzji;
- zalecenie zachowania poufności w zakresie dokonanej oceny względem innych osób;
- ewentualne podstawy do odstąpienia od zawartej umowy w określonych przypadkach.
- Zmiana członka komisji habilitacyjnej wyznaczonej przez RDN może nastąpić wyłączne w sytuacji podjęcia przez RDN uchwały o zmianie powołanego członka komisji.
- Zmiana członka komisji habilitacyjnej wyznaczonego przez Senat może nastąpić tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach i na uzasadniony wniosek Przewodniczącego Senatu lub co najmniej dwóch członków Senatu uprawnionych do głosowania w sprawach nadania stopnia naukowego.
- Zmiana członka komisji habilitacyjnej następuje w drodze uchwały Senatu.
§ 7
- Recenzenci, w terminie 8 tygodni od dnia doręczenia im wniosku, oceniają, czy osiągnięcia naukowe osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego odpowiadają wymaganiom określonym w art. 219 ust. 1 pkt 2 p.s.w.n. i przygotowują recenzje.
- Recenzja zawiera szczegółowo uzasadnioną ocenę, czy osiągnięcia naukowe kandydata odpowiadają wymaganiom określonym w art. 219 ust. 1 pkt 2 p.s.w.n.
- Recenzja powinna być kompletna, rzetelna i obiektywna. Konkluzja recenzji może być wyłącznie pozytywna albo negatywna.
- Recenzenci niezwłocznie przekazują Przewodniczącemu Senatu sporządzone recenzje w formie pisemnej wraz z ich kopiami zapisanymi na informatycznym nośniku danych.
- W przypadku, gdy przekazana recenzja nie zawiera uzasadnienia oceny, o której mowa w ust. 2, lub też konkluzji Przewodniczący Senatu zwraca się do recenzenta o jej niezwłoczne uzupełnienie zakreślając tygodniowy termin do uzupełnienia opinii.
§ 8
- Komisja habilitacyjna przeprowadza kolokwium habilitacyjne w zakresie osiągnięć naukowych osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego.
- Kolokwium habilitacyjne ma charakter publiczny, z wyłączeniem kolokwium w zakresie osiągnięć, o których mowa w art. 219 ust. 3 p.s.w.n.
- Kolokwium habilitacyjnego nie przeprowadza się, jeżeli co najmniej 2 recenzje są negatywne.
- Kolokwium habilitacyjne odbywa się na posiedzeniu komisji habilitacyjnej z udziałem co najmniej sześciu członków komisji, w tym w obecności przewodniczącego i sekretarza.
- Kolokwium habilitacyjne przeprowadza się na terenie AŁ.
- Kolokwium habilitacyjne może być przeprowadzone przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
- transmisję kolokwium w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
- wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy kolokwium mogą wypowiadać się w jego toku.
- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.
- W sytuacji przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, obecność przewodniczącego i sekretarza komisji habilitacyjnej na terenie AŁ jest obowiązkowa.
- O terminie przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego zawiadamia się kandydata w terminie 2 tygodni przed datą kolokwium.
- Kolokwium rozpoczyna się od przedstawienia kandydata przez sekretarza komisji.
- Kandydat przedstawia osiągnięcia naukowe stanowiące podstawę wniosku o nadanie stopnia doktora habilitowanego.
- Przewodniczący zarządza dyskusję nad osiągnięciami kandydata.
- Każdy z członków komisji jest uprawniony do zadawania pytań kandydatowi dotyczących przedstawionego osiągnięcia naukowego.
- Przewodniczący zamyka kolokwium.
- Po zakończonym kolokwium przewodniczący komisji habilitacyjnej zarządza dyskusję i podjęcie uchwały zawierającej opinię w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
- Uchwałę przekazuje się niezwłocznie Senatowi.
§ 9
- Przewodniczący komisji habilitacyjnej:
- osobiście lub w porozumieniu z sekretarzem komisji habilitacyjnej organizuje prace tego organu;
- zwołuje i prowadzi posiedzenia komisji habilitacyjnej;
- zapewnia sprawny przebieg dyskusji w czasie posiedzeń komisji habilitacyjnej;
- zarządza głosowania, określa precyzyjnie ich przedmiot oraz tryb ich przeprowadzania;
- nadzoruje prawidłowość przeprowadzanych czynności przez komisję habilitacyjną;
- uczestniczy w głosowaniach, dyskusjach podczas posiedzeń komisji habilitacyjnej;
- uczestniczy w kolokwium habilitacyjnym,
- podejmuje inne niezbędne czynności mające na celu zapewnienie prawidłowego toku postępowania.
- Sekretarz komisji habilitacyjnej:
- na zlecenie przewodniczącego komisji habilitacyjnej organizuje prace komisji habilitacyjnej;
- pośredniczy w kontakcie i wymianie informacji między członkami komisji habilitacyjnej, a także między komisją habilitacyjną a podmiotem habilitującym;
- zapewnia sprawny obieg dokumentów między członkami komisji habilitacyjnej;
- zapewnia techniczną obsługę czynności podejmowanych przez komisję habilitacyjną, w tym posiedzeń tego organu, także w sposób, o którym mowa w art. 221 ust. 9a p.s.w.n.;
- sporządza protokół z każdego posiedzenia komisji habilitacyjnej;
- uczestniczy w głosowaniach, dyskusjach podczas posiedzeń komisji habilitacyjnej;
- uczestniczy w kolokwium habilitacyjnym,
- wykonuje inne czynności zlecone przez przewodniczącego komisji habilitacyjnej.
- Recenzent komisji habilitacyjnej:
- sporządza jednoznaczną, uzasadnioną ocenę w przedmiocie spełnienia przez osobę ubiegającą się o nadanie stopnia doktora habilitowanego wymogów, o których mowa w art. 219 ust. 1 pkt 1-3 p.s.w.n.;
- uczestniczy w głosowaniach, dyskusjach podczas posiedzeń komisji habilitacyjnej;
- uczestniczy w kolokwium habilitacyjnym.
§ 10
- Komisja habilitacyjna działa na posiedzeniach.
- Członkowie komisji mogą być zawiadamiani o terminie posiedzenia w sposób, który przewodniczący komisji uzna za najbardziej celowy. Zawiadomienie dokonane w ten sposób jest skuteczne, jeśli doszło do wiadomości adresata na 5 dni przed terminem wyznaczonego posiedzenia.
- Posiedzenia komisji habilitacyjnej są niejawne, chyba że przewodniczący inaczej zarządził albo jawność całości lub części posiedzenia wynika z ustawy (kolokwium habilitacyjne).
- Posiedzenia komisji mogą odbywać się przy wykorzystaniu urządzeń technicznych umożliwiających prowadzenie posiedzenia na odległość z jednoczesnym przekazem dźwięku i obrazu.
- Poza wyjątkami wskazanymi w regulaminie komisja habilitacyjna podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 6 członków komisji habilitacyjnej, w tym przewodniczącego i sekretarza.
- Uchwałę zawierającą opinię w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego podejmuje komisja habilitacyjna w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 6 członków komisji habilitacyjnej, w tym przewodniczącego i sekretarza. Na wniosek osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego komisja podejmuje uchwałę w głosowaniu tajnym.
- Jeżeli co najmniej dwie recenzje są negatywne, komisja habilitacyjna wydaje opinię negatywną.
- Komisja habilitacyjna przekazuje Senatowi uchwałę, o której mowa w ust. 5 wraz z uzasadnieniem i dokumentacją postępowania, w terminie sześciu tygodni od recenzji.
- Uchwały komisji habilitacyjnej podpisuje przewodniczący komisji
- Protokoły z przebiegu posiedzeń komisji habilitacyjnej podpisuje sekretarz i przewodniczący.
§ 11
- Na podstawie uchwały, o której mowa w § 10 ust. 6, Senat, w terminie miesiąca od dnia jej otrzymania, nadaje stopień doktora habilitowanego albo odmawia jego nadania.
- Głosowanie w sprawie, o której mowa w ust. 1, może poprzedzić dyskusja z udziałem członków komisji habilitacyjnej. Zaproszenie na posiedzenie Senatu przesyła się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem tego posiedzenia. Przepis § 10 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
- Senat odmawia nadania stopnia w przypadku, gdy opinia komisji habilitacyjnej jest negatywna.
§ 12
- AŁ udostępnia w BIP na swojej stronie podmiotowej:
- wniosek kandydata;
- informację o składzie komisji habilitacyjnej;
- recenzje;
- informację o terminie, miejscu i sposobie przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego;
- uchwałę zawierającą opinię w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wraz z uzasadnieniem;
- decyzję o nadaniu stopnia doktora habilitowanego albo o odmowie jego nadania.”
- AŁ zamieszcza w systemie POL-on niezwłocznie po ich udostępnieniu:
- wniosek kandydata;
- informację o składzie komisji habilitacyjnej;
- recenzje.
§ 13
- Od decyzji o odmowie nadania stopnia naukowego doktora habilitowanego przysługuje odwołanie do Rady Doskonałości Naukowej.
- Termin na wniesienie odwołania wynosi 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
- Senat sporządza opinię na temat zasadności odwołania w terminie nie dłużnym niż dwa miesiące od dnia otrzymania odwołania i podejmuje uchwałę. Uchwała jest podejmowana przez Senat w głosowaniu tajnym i zapada bezwzględną większością oddanych głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
- Na podstawie uchwały, o której mowa w ust. 3, Senat:
- może uchylić lub zmienić zaskarżoną uchwałę - jeżeli uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie;
- przekazać odwołanie Radzie Doskonałości Naukowej wraz ze swoją opinią i aktami sprawy
- w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia odwołania.
§ 14
W postępowaniach w sprawie nadania stopnia naukowego doktora habilitowanego, w zakresie nieuregulowanym w niniejszym regulaminie, stosuje się odpowiednio przepisy k.p.a.
§ 15
Osoba, której nadano stopień naukowy doktora habilitowanego, otrzymuje dyplom habilitacyjny oraz odpis tego dyplomu. Na wniosek wydaje się odpisy dyplomu w tłumaczeniu na język obcy: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski lub łacinie (tłumaczenie nie jest tłumaczeniem przysięgłym).
§ 16
- Przebieg postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego jest dokumentowany w aktach kandydata.
- Dokumentacja przebiegu postępowania w sprawie nadania doktora habilitowanego zawiera w szczególności:
- wniosek kandydata o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego z załącznikami;
- złożone przez kandydata oryginały lub kopie publikacji wchodzących w skład jego dorobku naukowego;
- protokoły posiedzeń komisji habilitacyjnej i jej uchwały;
- wyciągi z protokołów posiedzeń Senatu oraz ich uchwały.
- Dokumentacja przebiegu postępowania o nadanie stopnia doktora habilitowanego prowadzona jest przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której nadawany jest stopień.
§ 17
- Osoba, która ubiega się o nadanie stopnia doktora habilitowanego wnosi opłatę za przeprowadzenie postępowania w tej sprawie.
- W przypadku nauczyciela akademickiego AŁ koszty postępowania ponosi AŁ.
- Wysokość, warunki i termin wniesienia opłaty określa umowa zawarta między AŁ i kandydatem. W sytuacji gdy opłatę za przeprowadzenie postępowania wnosi pracodawca kandydata, umowa określająca wysokość, warunki i termin wniesienia opłaty jest zawierana między AŁ i pracodawcą kandydata.
- Wysokość opłaty określa Rektor AŁ uwzględniając w szczególności:
- koszty bezpośrednie obejmujące koszty wynagrodzeń członków komisji habilitacyjnej;
- koszty pośrednie, które nie mogą przekroczyć 60% kosztów bezpośrednich.
- W ramach kosztów pośrednich uwzględniane są, w szczególności:
- koszty przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego;
- koszty podróży i zakwaterowania recenzentów w zakresie niezbędnym do realizacji postępowania o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego;
- koszty podróży i zakwaterowania członków komisji habilitacyjnej.
- W uzasadnionych przypadkach Rektor, na wniosek kandydata, może zwolnić go z opłaty w całości lub w części, jeśli wykaże że nie jest w stanie ich ponieść bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny lub ich poniesienie narazi ją na taki uszczerbek.
§18
Senat AŁ może organizować uroczyste promocje habilitacyjne, podczas której wręczane są dyplomy doktora habilitowanego.
§19
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie decyzje podejmuje Przewodniczący Senatu AŁ, mając na względzie przepisy aktów prawnych wymienionych w §2.
§20
Regulamin wchodzi w życie z dniem 27 kwietnia 2023 r.