Przejdź do głównego menu
Przejdź do treści
Przejdź do mapy serwisu
  • Wydział Nauk o Zdrowiu
  • Wydział Prawa i Administracji
  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
  • USOS
  • Ikona tłumacza języka migowego
  • Film o uczelni z tłumaczem języka migowego
  • Film o projekcie Dostępna i bez barier z audiodeskrypcją
  • EN
Herb Polski

Akademia Łomżyńska - Logo

      • Rekrutacja
      • Ważne terminy
      • Wymagane dokumenty
      • Opłaty za studia
      • Informacja dla cudzoziemców
      • Kontakt
      • Oferta kształcenia
      • Studia I stopnia
      • Studia II stopnia
      • Studia jednolite magisterskie
      • Studia podyplomowe
      • Kursy i szkolenia
      • więcej
      • Dom Studenta
      • Oferta dla studentów
      • Galeria
      • Kontakt
      • więcej
      • Film o Uczelni
      • Widok na panoramę Łomży od strony Piątnicy
      • Serwisy
      • USOSweb
      • E-learning
      • System Wymiany Dokumentów
      • Archiwum Prac Dyplomowych
      • System Biblioteczny KOHA
      • Azure for Students
      • Portal Studencki (Stypendialny)
      • więcej
      • Biblioteka
      • Aktualności
      • Instrukcje
      • Katalog on-line
      • Katalogi
      • E-booki
      • Dziekanat
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Plany i sesje
      • Organizacja roku
      • Plany zajęć
      • Sesje egzaminacyjne
      • Samorząd Studentów
      • O nas
      • Regulamin
      • Członkowie
      • więcej
      • Stypendia
      • Informacje podstawowe
      • O charakterze socjalnym
      • Dla osób niepełnosprawnościami
      • Rektora dla najlepszych studentów
      • Ministra za wybitne osiągnięcia
      • Zapomoga
      • Studenci z niepełnosprawnościami
      • Informacje ogólne
      • Stypendia
      • Dofinansowanie
      • Psycholog online
      • więcej
      • Biuro Karier
      • Oferty pracy
      • Kontakt
      • więcej
      • Ubezpieczenia
      • NNW/OC
      • Zdrowotne
      • Dodatkowe linki
      • Regulamin studiów
      • Kredyty studenckie
      • Opłaty za studia
      • Psycholog
      • Generator kont Wi-Fi
      • Centralny wydruk
      • Serwisy
      • USOSweb
      • E-learning
      • System Wymiany Dokumentów
      • Archiwum Prac Dyplomowych
      • System Biblioteczny KOHA
      • Azure Dev Tools for Teaching
      • więcej
      • Kontakty
      • Książka adresowa
      • Formularze i druki
      • Kwestura
      • Kadry
      • Dział Współpracy z Zagranicą
      • Oferty pracy
      • Aktualne oferty
      • Archiwum ofert
      • Poczta
      • Informacje
      • Logowanie
      • Plany zajęć
      • Organizacja roku
      • Kierunki
      • Wi-Fi
      • Eduroam - informacje o sieci
      • Generator kont
  • Doktoraty i habilitacje
      • Nauka
      • Aktualności
      • Rozwój naukowy
      • Konferencje naukowe
      • Wydarzenia naukowe
      • Jednostki badawcze
      • Działalność badawcza
      • Infrastruktura badawcza
      • Prawo autorskie i komercjalizacja
      • Czasopismo
      • Stypendia
      • Przydatne linki
      • Projekty
      • Aktualności
      • Projekty realizowane
      • Projekty zakończone
      • Źródła finansowania
      • Koła naukowe
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Regulamin
      • Senackie Komisje ds. Etyki Badań Naukowych
      • Skład Komisji
      • Zadania komisji
      • Regulamin
      • Informacja dla studentów
      • Dokumenty do pobrania
      • Ewaluacja działalności naukowej
      • Ewaluacja działalności naukowej
      • HR Excellence in Research
      • Wyróżnienie Logo HR
      • Karta Naukowca
      • Etapy wdrożenia
      • Struktura organizacyjna
      • Oferty pracy dla naukowców
      • Dokumenty i dodatkowe informacje
      • Kontakt
      • ul. Akademicka 14, pok. 9
        tel. 86 216 82 79

      • więcej
      • Współpraca Zagraniczna
      • Aktualności
      • ECTS
      • Umowy międzynarodowe
      • Programy NAWA
      • Kontakt
      • więcej
      • Dla studentów
      • Wyjazdy studentów
      • Wyjazdy na praktykę (SMP)
      • Wyjazdy na studia (SMS)
      • Blended Intensive Programmes
      • Green Travel
      • Stawki stypendialne
      • Erasmus+
      • O programie
      • Koordynatorzy
      • więcej
      • Dla pracowników
      • Wyjazdy pracowników
      • Wyjazdy w celach szkoleniowych (STT)
      • Wyjazdy w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (STA)
      • Stawki stypendialne
      • Warto wiedzieć
      • Oficjalny Serwis Programu Erasmus+
      • Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
      • Przewodnik finansowy dla studentów Erasmusa
      • Stypendia w USA
      • Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP
      • Fundacja MIRD
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Uczelnia
      • Aktualności
      • Kalendarium
      • Historia
      • Władze Uczelni
      • Jakość Kształcenia
      • Kontakt
      • więcej
      • Social media
      • Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube
      • Akademickie Centrum Języków Obcych
      • O nas
      • Wydarzenia
      • Kursy językowe
      • Pearson Test of English
      • Kontakt
      • więcej
      • Zamówienia Publiczne
      • Najnowsze postępowania
      • Zasady zamówień
      • Plany zamówień publicznych
      • Zamówienia poniżej 130 000 złotych netto
      • Zamówienia powyżej 130 000 złotych netto
      • Szacowanie wartości zamówienia
      • Wydawnictwo
      • O wydawnictwie
      • Nasze publikacje
      • Czasopismo
      • Dla autorów
      • więcej
      • Liceum Mistrzostwa Sportowego
      • O Nas
      • Rekrutacja
      • Nauka
      • Kontakt
      • więcej
      • Ochrona danych osobowych
      • Aktualności
      • Obowiązek informacyjny
      • Kontakt z IOD
      • więcej

Wychowywanie w świecie wirtualnym

Szczegóły
Opublikowano: 04 grudzień 2023
Studenci siedzą w auli akdemicka 14

Konferencja zorganizowana przez Akademię Łomżyńską "Wychowanie w świecie wirtualnym – aspekty praktyczne" była głosem przede wszystkim humanistów, którzy rozważali online, w jaki sposób dostęp do nowoczesnych technologii informatycznych zmienia sposób uczestnictwa dzieci w świecie i jak wirtualne narzędzia wykorzystać skutecznie do celów edukacyjnych, a przede wszystkim wychowawczych. Na konferencję zarejestrowało się 900 uczestników z całego kraju, nauczycieli i rodziców. Ci w zawodowej pracy i w codziennym wychowaniu stykają się z „internetowymi tubylcami”, czyli pokoleniem które wyrosło ze „smoczkiem XXI wieku” – smartfonem w dłoni.

Chociaż rozwój technologii jest nieunikniony, a procesy adaptacji do zmian cywilizacyjnych są naturalne, to na początek garść faktów sygnalizowana przez naukowców. Smartfon to nie smoczek. Dzieciom poniżej 24 miesiąca nie należy dawać do ręki smartfornów, gdyż nawet przy niewielkiej ekspozycji wykazują dużą tendencję do behawioralnego uzależnienia od małego, kolorowego ekranu telefonu. Smartfona rodzice nie powinni stosować jako formy nagrody lub sposobu na uspokojenie dziecka, nie powinien on być "smoczkiem XXI wieku", jeśli chcemy wychować zdrowe i szczęśliwe dzieci.

Tymczasem z danych CBOS z 2019 r. wynika, że jedna trzecia rodziców niemowlaków daje im do ręki smartfon, a w wieku od 2 do 5 lat z tego typu urządzeń korzysta już 64 procent polskich maluchów. U starszych dzieci czas korzystania ze smartfona powinien być dozowany i przeplatany aktywnością ruchową, aby dzieci nie były przebodźcowane, nie wykazywały deficytów uwagi, nie cierpiały na "smartfonową szyję" (obniżenie krążków międzykręgowych C5-C7, zmiany zwyrodnieniowe szyi) lub hipokineznję (nadmierne obciążenie układu nerwowego przy minimalnym obciążeniu układu ruchowego, skutkujące w przyszłości licznymi schorzeniami i chorobami).

Z technologi korzystać można, ale mądrze. Czyli jak? Dr Karol Kowalczuk, autor książki "Edukacja w pikselach",  mówił jak wykorzystać gry komputerowe w procesach wychowania i edukacji. – W latach 70-tych, 80-tych XX wieku gry komputerowe, takie jak Mario, stanowiły iskrę magii w naszej szarej codzienności – wspominał naukowiec. Mówił, że często stereotypowo postrzegamy gry, przypisując im negatywne konotacje, np. agresję, a rzeczywistość jest bardziej zróżnicowana. 

 –  W Polsce jest 20 milionów graczy, połowa z nich to świadomi użytkownicy czyli osoby dorosłe, 40 proc. wszystkich graczy ma płeć żeńską – przytaczał dane dr Karol Kowalczuk. I odpowiadał na pytanie dlaczego cyfrowe światy są tak atrakcyjne. Gry są imersyjne, posiadają atrakcyjne modele motywacji, dają szybką gratyfikację, dostosowane są do preferencji użytkownika, który wybiera poziom trudności, swojego awatara. I najważniejsze: stawiają ciekawe wyzwania, które nie przekraczają kompetencji użytkownika.

– Ralph Koster w książce "A Theory of Fun for Game Design" postawił tezę, że gra jest stałą składową naszego życia, człowiek pierwotny prowadził grę o przetrwania, gdy idziemy do pracy też prowadzimy rodzaj gry. Wyznaczamy sobie trasę i staramy się uniknąć spóźnienia, kolizji na drodze. Takie spojrzenie pozwala ujrzeć w grach wirtualnych kontynuację ewolucyjnej potrzeby naszego umysłu – mówił dr Kowalczuk. Dodawał, że podłączone do gier mózgi współczesnych dzieci są polisensoryczne, przystosowane do poznania międzyzmysłowego, a dobrze dobrane gry (zgodnie z wiekiem, czyli systemem PEGI - Pan European Game Information) mogą wspierać poznawczo dzieci, kształtować szybki czas reakcji, myślenie algorytmiczne, dawać poczucie satysfakcji i sprawstwa. Fundamentalna jest jednak  rodzicielska i wychowawcza zasada – zaangażowania i uważności.  – Profesor Adam Solak ujął to znakomicie mówiąc, że lekceważenie zainteresowań dzieci to lekceważenie ich samych. Interesujmy się naszymi dziećmi, pytajmy w co i dlaczego grają, co im daje wirtualność. Kontrolujmy czas przed ekranami, bądźmy obecni i koniecznie dostosowujmy gry do wieku użytkownika – konkludował naukowiec.

W podobnym duchu, ale obrazując swoje doświadczenie prowadzenia zajęć z maluchami pt. „Kodowanie na dywanie”, wypowiadał się Artur Arciszewski z Akademii Łomżyńskiej. – Dzieci we wszystkich czynnościach, także na wirtualnym podwórku, potrzebują czujnej obecności rodzica. Podobnie, jak na realnym podwórku, tak i na wirtualnym podwórku mogą się dobrze bawić, ale grożą im tam także kolizje, upadki, czyhają pewne niebezpieczeństwa. A my dorośli jesteśmy bo to, aby być i czuwać, interesować się na równi aktywnościami dzieci w świecie realnym i w świecie wirtualnym – mówił Artur Arciszewski.

Referaty podczas konferencji wygłosili: socjolog dr Anna Sugier-Szerega (KUL), pedagog dr Katarzyna Stankiewicz (UKSW), autor książki "Edukacja w pikselach" dr Karol Kowalczuk, historyk sztuki dr Elżbieta Wiącek (UJ), kulturoznawca dr Danuta Smolucha (Uniwersytet Ignatianum), informatyk mgr Artur Arciszewski (Akademia Łomżyńska). Konferencję otwierał Rektor Akademii Łomżyńskiej, profesor Dariusz Surowik, a moderowała ją profesor Sylwia Jaskuła-Korporowicz, organizatorka przedsięwzięcia, które wpisuje się w realizowany już drugi rok na uczelni projekt pt. „Wychowanie w świecie wirtualnym –  popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli”.

Projekt pt. "Wychowanie w świecie wirtualnym – popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli" realizowany jest przez Akademię Łomżyńską i dofinansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, zakłada popularyzację wiedzy w zakresie aktualnej tematyki związanej z funkcjonowaniem człowieka w przestrzeni wirtualnej i przenoszeniem coraz liczniejszych jego aktywności do tego wymiaru. Wpisuje się on w instytucjonalną politykę otwartości, ponieważ umożliwia upowszechnianie wiedzy i wyników badań pracowników naukowych uczelni.

  • Studia I stopnia

  • Administracja
  • Automatyka i robotyka
  • Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności
  • Dietetyka
  • Filologia angielska
  • Informatyka
  • Kosmetologia
  • Logistyka
  • więcej
  • Studia II stopnia

  • Administracja
  • Informatyka
  • Pielęgniarstwo
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Zarządzanie
  • Studia jednolite magisterskie

  • Fizjoterapia
  • Prawo
  • Studia podyplomowe

  • Master of Business Administration
  • Mediacje i negocjacje
  • Transport drogowy
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - kadry i płace
  • więcej
  • Kursy i szkolenia

  • Certyfikat Pearson Test of English
  • Organizacja Pomocy Społecznej
  • więcej
  • Social media

  • Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube
  • Kontakt

  • Akademia Łomżyńska
  • Akademicka 14, 18-400 Łomża
  • NIP: 718-19-47-148
  • +48 86 215 59 50
  • biuro@al.edu.pl
  • Strona główna - Biuletyn Informacji Publicznej Akademii Łomżyńskiej
Copyright @2025 - Akademia Łomżyńska - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: Dział Systemów Komputerowych
Deklaracja dostępności - USOSweb - Poczta - Mapa strony - Pomoc - Kontakt