24 stycznia 2025 roku w Akademii Łomżyńskiej odbyła się regionalna konferencja popularno - naukowa pt. „Twórcza edukacja dla przyszłości z empatią, szacunkiem i ciekawością.” W wydarzeniu wzięło udział około 50 uczestników na miejscu oraz ponad 60 osób zdalnie.
Uczestnikami konferencji był studenci pedagogiki, nauczycieli akademiccy, pedagodzy, nauczyciele szkól różnych szczebli
i przedszkoli, fundacji, stowarzyszeń i instytucji samorządowych z Łomży, Ostrołęki, Augustowa, Wizny, Szczepankowa, Podgórza. Uczestników powitali główni organizatorzy:
dr Monika Surawska (Zakład Pedagogiki) i dr Tadeusz Kowalewski (Zakład Pracy Socjalnej). Konferencję otworzyła dr hab. Sylwia Chojnowska, prof. AŁ, prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą Akademii Łomżyńskiej. Dr Natalia Malenko, dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Łomżyńskiej skierowała swoje pozdrowienia uczestnikom konferencji. Następnie przemówiła Anna Gawrych, wicestarosta łomżyński, reprezentując Starostwo Powiatowe w Łomży – patrona honorowego konferencji. Wydarzenie objęli również swoim patronatem Marek Adam Komorowski, senator RP, oraz Mariusz Chrzanowski, prezydent Łomży, a patronat medialny zapewniły Radio Nadzieja i portal 4lomza.pl.
Wprowadzenie do tematyki konferencji przedstawił Paweł Romuald Kołakowski, współorganizator i były dyrektor WOPiTU. Przypomniał początki psychologii humanistycznej oraz znaczenie Marii Montessori – prekursorki nowoczesnej pedagogiki, której idee dziś potwierdzają badania neuropsychologiczne i neurodydaktyczne.
Wykład plenarny pt. „Montessori jako ponadczasowa pedagogika uwalniająca potencjał człowieka” wygłosiła Joanna Maghen, dyrektor Polskiego Instytutu Montessori. Prelegentka omówiła kluczowe zasady pedagogiki Montessori, takie jak rola nauczyciela wspierającego, znaczenie emocji
i bezpieczeństwa oraz naukę w zróżnicowanych wiekowo grupach. Odpowiadając na pytania, dementowała mity o braku dyscypliny w szkołach Montessori, podkreślając rozwój samodyscypliny i planowania pracy przez uczniów.
Dr Tadeusz Kowalewski przedstawił edukację domową jako alternatywną formę nauczania, akcentując jej rolę w łączeniu socjalizacji rodzinnej i szkolnej. Wskazał na zastosowania filozofii Montessori w nauczaniu domowym oraz uwypuklił wyzwania związane z zaangażowaniem rodziców i socjalizacją dzieci.
Po przerwie Aneta Wasilewska, dyrektor Niepublicznego Przedszkola Montessori „Przystań” w Łomży, podzieliła się 10-letnim doświadczeniem placówki, ukazując efekty pracy z dziećmi oraz wartość pomocy dydaktycznych. Ewa Dańska zaprezentowała funkcjonującą od 8 lat Szkołę Montessori w Augustowie, przedstawiając metody pracy, takie jak mikrolekcje, lekcje terenowe czy warsztaty, które angażują zarówno uczniów, jak i rodziców.
Magdalena i Jan Kołakowscy omówili projekt powstania Mikro Szkoły Montessori „Dom Empatii” w Łomży, która ma współpracować ze szkołą w Augustowie. Cykl wykładów zamknęła dr Monika Surawska, łącząc perspektywę psychologa i matki absolwenta łomżyńskiego przedszkola Montessori.
Konferencję zakończył panel dyskusyjny z udziałem rodziców i praktyków edukacji domowej, którzy dzielili się doświadczeniami i wskazówkami w organizacji mikro szkół. Licznie zgromadzeni uczestnicy aktywnie zadawali pytania, wymieniali opinie i dyskutowali w kuluarach podczas niemal czterogodzinnego wydarzenia.
Paweł Romuald Kołakowski, Tadeusz Kowalewski, Monika Surawska