Przejdź do głównego menu
Przejdź do treści
Przejdź do mapy serwisu
  • Wydział Nauk o Zdrowiu
  • Wydział Prawa i Administracji
  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
  • USOS
  • Ikona tłumacza języka migowego
  • Film o uczelni z tłumaczem języka migowego
  • Film o projekcie Dostępna i bez barier z audiodeskrypcją
  • EN
Herb Polski

Akademia Łomżyńska - Logo

      • Rekrutacja
      • Ważne terminy
      • Wymagane dokumenty
      • Opłaty za studia
      • Informacja dla cudzoziemców
      • Kontakt
      • Oferta kształcenia
      • Studia I stopnia
      • Studia II stopnia
      • Studia jednolite magisterskie
      • Studia podyplomowe
      • Kursy i szkolenia
      • więcej
      • Dom Studenta
      • Oferta dla studentów
      • Galeria
      • Kontakt
      • więcej
      • Film o Uczelni
      • Widok na panoramę Łomży od strony Piątnicy
      • Serwisy
      • USOSweb
      • E-learning
      • System Wymiany Dokumentów
      • Archiwum Prac Dyplomowych
      • System Biblioteczny KOHA
      • Azure for Students
      • Portal Studencki (Stypendialny)
      • więcej
      • Biblioteka
      • Aktualności
      • Instrukcje
      • Katalog on-line
      • Katalogi
      • E-booki
      • Dziekanat
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Plany i sesje
      • Organizacja roku
      • Plany zajęć
      • Sesje egzaminacyjne
      • Samorząd Studentów
      • O nas
      • Regulamin
      • Członkowie
      • więcej
      • Stypendia
      • Informacje podstawowe
      • O charakterze socjalnym
      • Dla osób niepełnosprawnościami
      • Rektora dla najlepszych studentów
      • Ministra za wybitne osiągnięcia
      • Zapomoga
      • Studenci z niepełnosprawnościami
      • Informacje ogólne
      • Stypendia
      • Dofinansowanie
      • Psycholog online
      • więcej
      • Biuro Karier
      • Oferty pracy
      • Kontakt
      • więcej
      • Ubezpieczenia
      • NNW/OC
      • Zdrowotne
      • Dodatkowe linki
      • Regulamin studiów
      • Kredyty studenckie
      • Opłaty za studia
      • Psycholog
      • Generator kont Wi-Fi
      • Centralny wydruk
      • Serwisy
      • USOSweb
      • E-learning
      • System Wymiany Dokumentów
      • Archiwum Prac Dyplomowych
      • System Biblioteczny KOHA
      • Azure Dev Tools for Teaching
      • więcej
      • Kontakty
      • Książka adresowa
      • Formularze i druki
      • Kwestura
      • Kadry
      • Dział Współpracy z Zagranicą
      • Oferty pracy
      • Aktualne oferty
      • Archiwum ofert
      • Poczta
      • Informacje
      • Logowanie
      • Plany zajęć
      • Organizacja roku
      • Kierunki
      • Wi-Fi
      • Eduroam - informacje o sieci
      • Generator kont
  • Doktoraty i habilitacje
      • Nauka
      • Aktualności
      • Rozwój naukowy
      • Konferencje naukowe
      • Wydarzenia naukowe
      • Jednostki badawcze
      • Działalność badawcza
      • Infrastruktura badawcza
      • Prawo autorskie i komercjalizacja
      • Czasopismo
      • Stypendia
      • Przydatne linki
      • Projekty
      • Aktualności
      • Projekty realizowane
      • Projekty zakończone
      • Źródła finansowania
      • Koła naukowe
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Regulamin
      • Senackie Komisje ds. Etyki Badań Naukowych
      • Skład Komisji
      • Zadania komisji
      • Regulamin
      • Informacja dla studentów
      • Dokumenty do pobrania
      • Ewaluacja działalności naukowej
      • Ewaluacja działalności naukowej
      • HR Excellence in Research
      • Wyróżnienie Logo HR
      • Karta Naukowca
      • Etapy wdrożenia
      • Struktura organizacyjna
      • Oferty pracy dla naukowców
      • Dokumenty i dodatkowe informacje
      • Kontakt
      • ul. Akademicka 14, pok. 9
        tel. 86 216 82 79

      • więcej
      • Współpraca Zagraniczna
      • Aktualności
      • ECTS
      • Umowy międzynarodowe
      • Programy NAWA
      • Kontakt
      • więcej
      • Dla studentów
      • Wyjazdy studentów
      • Wyjazdy na praktykę (SMP)
      • Wyjazdy na studia (SMS)
      • Blended Intensive Programmes
      • Green Travel
      • Stawki stypendialne
      • Erasmus+
      • O programie
      • Koordynatorzy
      • więcej
      • Dla pracowników
      • Wyjazdy pracowników
      • Wyjazdy w celach szkoleniowych (STT)
      • Wyjazdy w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (STA)
      • Stawki stypendialne
      • Warto wiedzieć
      • Oficjalny Serwis Programu Erasmus+
      • Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
      • Przewodnik finansowy dla studentów Erasmusa
      • Stypendia w USA
      • Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP
      • Fundacja MIRD
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Uczelnia
      • Aktualności
      • Kalendarium
      • Historia
      • Władze Uczelni
      • Jakość Kształcenia
      • Kontakt
      • więcej
      • Social media
      • Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube
      • Akademickie Centrum Języków Obcych
      • O nas
      • Wydarzenia
      • Kursy językowe
      • Pearson Test of English
      • Kontakt
      • więcej
      • Zamówienia Publiczne
      • Najnowsze postępowania
      • Zasady zamówień
      • Plany zamówień publicznych
      • Zamówienia poniżej 130 000 złotych netto
      • Zamówienia powyżej 130 000 złotych netto
      • Szacowanie wartości zamówienia
      • Wydawnictwo
      • O wydawnictwie
      • Nasze publikacje
      • Czasopismo
      • Dla autorów
      • więcej
      • Liceum Mistrzostwa Sportowego
      • O Nas
      • Rekrutacja
      • Nauka
      • Kontakt
      • więcej
      • Ochrona danych osobowych
      • Aktualności
      • Obowiązek informacyjny
      • Kontakt z IOD
      • więcej

PRZEMÓWIENIE INAUGURACYJNE JM REKTORA dr hab. Roberta Charmasa, prof. PWSIiP - fragmenty

Szczegóły
Opublikowano: 12 październik 2011

Wysoki Senacie
Dostojni Goście - Panie i Panowie
Drodzy Studenci i Absolwenci

„Ze wszystkich ludzkich rzeczy tylko wiedza jest nieśmiertelna” – napisał w II wieku naszej ery grecki historyk Plutarch.

Od wielu stuleci wyższe uczelnie są swoistymi „świątyniami wiedzy i nauki”, gdzie ta nieśmiertelność realizuje się poprzez poznawanie i twórcze rozumienie świata, poprzez poszukiwanie prawdy prowadzone przez profesorów i studentów.

Uroczyście rozpoczynamy dziś w naszej uczelni nowy rok akademicki.
Dla studentów I roku jest on rozpoczęciem nowego, niezwykłego okresu w ich życiu.
Dla pracowników nauki jest kolejnym rokiem naukowego rozwoju, czasem przekazywania wiedzy i inspirowania młodych do jej zdobywania.
Dla wszystkich pracowników uczelni rozpoczynający się rok akademicki jest czasem rzetelnej pracy na rzecz środowiska uczelni, z dobrymi skutkami dla społeczności o wiele większej niż społeczność naszego miasta.

(…)

Szanowni Państwo
Pani Minister w swoim słowie wprowadzającym powiedziała, że przed nami rok nowych wyzwań i nowych przestrzeni do pracy. 

Ta przestrzeń, która jest przed nami, jest w tym roku rzeczywiście inna niż przez kilka ostatnich lat. Zmieniła się ustawa konstytuująca funkcjonowanie uczelni. Daje nam ona większą autonomię – sami możemy kształtować własny ustrój, bowiem zapisy Statutu uczelni nie wymagają zgody ministerstwa, sami też możemy np. tworzyć autorskie kierunki kształcenia. Ale większa swoboda programowa uczelni to również większa odpowiedzialność za przyszłych absolwentów. Tworząc Konwent mamy szansę na skupienie wokół uczelni osób, które nie tylko będą sprzyjać rozwojowi uczelni, ale także w sposób bardzo konkretny wpływać na ofertę kształcenia, będą jej Ambasadorami.

Nowa ustawa kładzie bardzo silny nacisk na jakość kształcenia. Monitorowanie efektów kształcenia w odniesieniu do Krajowych Ram Kwalifikacyjnych będzie precyzyjnym wyznacznikiem tego, jaka uczelnia jest. Te nowe wymogi, choć wymagają do nas wszystkich ogromnej pracy, nie przyprawiają nas o ból głowy, mamy bowiem doskonałą kadrę dydaktyczną, która sprosta wszystkim wymaganiom. Jest to ponad 100 osób etatowo związanych z uczelnią, z czego 30 osób to samodzielni pracownicy naukowi: profesorowie i doktorzy habilitowani – co stanowi prawie 30% kadry, a 50% to nauczyciele ze stopniem doktora. Spośród 56 doktorów (3) trzy osoby z Łomży obroniły tytuł w ubiegłym roku, siedmiu doktorów (7) jest na mocno zaawansowanej drodze do habilitacji, a wśród magistrów 11 osób ma otwarte przewody doktorskie. Poza tym z uczelnią współpracuje drugie tyle nauczycieli akademickich w formie umów autorskich.

(…)
Nowa ustawa wymaga od uczelni określenia profilu kształcenia. Uczelnie muszą zdecydować, czy będą realizować model kształcenia uniwersyteckiego czy praktycznego. Determinantą istnienia naszej uczelni od początku był praktyczny wymiar kształcenia. Chcemy być liderem w regionie takiego prowadzenia studentów, by zdobywali oni wysokiej jakości wiedzę i świetne przygotowanie praktyczne. Dlatego w nowy rok akademicki wchodzimy z na nowo określoną Misją uczelni, która przyjęta przez Senat brzmi: KSZTAŁCIMY PRAKTYKÓW. Zarówno tych praktyków, którzy u nas zdobędą wiedzę, kompetencje i kwalifikacje, a dzięki temu znajdą dobrą pracę i świetnie poradzą sobie na studiach II stopnia, ale także takich praktyków, którzy już wykształceni i doświadczeni, pracują i swoją wiedzę i kwalifikacje chcą poszerzać i zdobywać nową.
(…)
Universitas – jestem przekonany, że mimo iż formalnie uniwersytetem nie jesteśmy, to spełniamy w naszym środowisku taką rolę. Tradycyjna rola uniwersytetu polega na tym, że bez względu na reprezentowane dyscypliny naukowe, jest on instytucją szczególną, odwołującą się do wielowiekowych tradycji akademickich, respektującą zasadę służby społecznej i działającą dla pożytku publicznego. Czyż nie jest to opis naszej specyfiki???


W pewnej korespondencji do tego co powiedziałem, chcę się Państwu przyznać, że jestem bardzo dumny z tego, iż nasza uczelnia otrzymała prestiżowy tytuł Uczelni Liderów. Odbierając certyfikat w auli Uniwersytetu Jagiellońskiego byłem wzruszony i nie czułem się w gronie uhonorowanych takim samym mianem zacnych akademickich uczelni, jak „kopciuszek” czy ktoś przypadkowy. Zapewniam Państwa, nie musimy mieć żadnych kompleksów, a przeciwnie, mamy coś, czego wielu nie ma – ogromną dynamikę i entuzjazm naszych studentów i naszej młodej w porównaniu do innych uczelni, kadry.

Szanowni Państwo
(…) W ubiegłym roku rok akademicki na 9 kierunkach rozpoczynało 2 087 studentów, a z nich 1 098 na studiach dziennych.

Bieżący rok akademicki rozpoczyna dziś 2 242 studentów, w tym 855 osób na pierwszym roku na 10 kierunkach. Uruchomiliśmy bowiem nowość: filologię angielską z technologią informacyjną. Uzyskaliśmy także prawo kształcenia na 11tym kierunku studiów – Dietetyce – który rozpoczniemy w następnym roku akademickim. Mam wielką nadzieję i mocną determinację ku temu, by w drugim podejściu udało się nam uruchomić w następnym roku studia magisterskie na Zarządzaniu.

Jeśli doliczymy do rozpoczynających dziś studia studentów studiów podyplomowych, które są u nas nowością, wpływającą znacząco na prestiż uczelni, to z dumą mogę powiedzieć, że jest to liczba 2 320 osób z wyraźną tendencją wzrostową w obszarze studentów studiów „dziennych”, których jest łącznie 1 327 (tysiąc trzystu dwudziestu siedmiu). !!!!
I w ten sposób osiągnęliśmy pozycję największej uczelni wyższej w Łomży !!!!

Przyznam się, że moją osobistą radością jest fakt, że chce u nas studiować polska młodzież mieszkająca w sąsiadujących krajach. W ubiegłym roku było to (5) pięcioro Polaków z Litwy. W tym przyjechało do nas 6 osób z Litwy, 16 z Białorusi i 1 osoba z Armenii. Wszyscy oni mają Kartę Polaka i bardzo serdecznie ich witamy.

Jak Państwo wiecie od ubiegłego roku w strukturze naszej uczelni istnieje Akademicka Szkoła Policealna, która w tym roku ma także rekordową, w stosunku do lat ubiegłych - tych kiedy nie byliśmy organem prowadzącym – rekrutację. 1 września naukę na I roku rozpoczęło 111 uczniów, a łącznie w szkole jest ich 177. Bardzo gratuluję Pani Dyrektor Iwonie Puciłowskiej.

Wracając do naszej uczelni nie mogę tu nie powiedzieć o absolwentach. W ubiegłym roku akademickim obroniło swoje prace licencjackie, inżynierskie lub magisterskie 633 osoby. W lutym będzie się bronić 98 pretendentów do tytułu inżyniera. Zaś wszystkich absolwentów mamy już 1 716. Przyznacie Państwo, że brzmi to imponująco!!


Dostojni Goście, Szanowni Państwo
(…) W tym miejscu muszę powiedzieć o tym, jak istotną rolę w tych naszej aktywności, nie tylko inwestycyjnej, odgrywają pieniądze, a szczególnie te pozyskane z poza budżetu ministerstwa.

Od 2005 roku pozyskaliśmy z UE pand 78 milionów złotych na 1 projekt infrastrukturalny i 11 projektów finansujących rozwój zasobów ludzkich. (…)
A tak ujmując najkrócej i najbardziej konkretnie: w ostatnich 3 latach na każdą (1) jedną złotówkę, jaką uczelnia otrzymała z Budżetu Państwa, z innych źródeł pozyskaliśmy prawie 3 złote !!! Proszę sprawdzić statystyki. Ilu uczelniom w Polsce to się udaje???? I zapewniam Państwa, że potrafimy ten argument wykorzystać w różnorakich negocjacjach…..

Szanowni Uczestnicy naszej uroczystości
Klasyk powiedział: „Na wykształcenie powinno się składać żywe życie, a nie martwa nauka”.
Nasz uczelnia tętni życiem. Każdego miesiąca gościmy 250 przedszkolaków w ramach Akademii Przedszkolaka. Bardzo wielu odbiorców ma Akademickie Forum na Akademickiej, którego gośćmi był profesor z Japonii, kustosz z Ziemi Świętej, ale i politycy: Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski, Wicepremier Waldemar Pawlak, Józef Oleksy, Andrzej Olechowski czy Marek Jurek. Niezwykłym naszym gościem, w ramach obchodów 20 rocznicy wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Łomży, był pan Arturo Mari, którego fotografie wystawione są w naszej Galerii na Przedmieściu, na parterze budynku, do obejrzenia której serdecznie zachęcam.

Bardzo się cieszę, że „żywotność” naszej uczelni podnoszą co raz bardziej aktywnie, nasi studenci. Tegoroczne Juwenalia zaskoczyły nas wszystkich. 5 tysięcy uczestników koncertów! Do tego imprezy na terenie uczelni: dzień przebierańca, gry uliczne, czy wreszcie plebiscyt ŁomŻaki daje nam nareszcie odczucie smaku studenckiej kultury. Jeśli dołożymy do tego ich aktywność społeczną i zaangażowanie w wiele inicjatyw, np. w oddawanie krwi czy pomoc bezdomnym – to możemy powiedzieć, że z trudem, ale zaczyna się rodzić w naszym mieście znaczące środowisko studenckie. I to zauważalne także na arenie ogólnokrajowej, choćby dzięki organizacji konferencji studentów wszystkich pwszt-ów w Polsce.

Niewątpliwie na atrakcyjność środowiska studenckiego mają wpływ studenci z zagranicy. W tym roku obchodzimy 5-lecie utworzenia Biura Współpracy z Zagranicą, obecnie Dział Współpracy z Zagranicą. Odnotowujemy tu niesamowitą dynamikę. Zaczynaliśmy z budżetem 1 500 EURO, a w minionym roku wydaliśmy 77 820 EURO!
W pierwszym roku działalności wysłaliśmy za granicę 2 osoby. W ubiegłym roku wyjechało i przyjechało łącznie 56 osób: w naszej uczelni przebywało 12 nauczycieli akademickich i 20 studentów. Znacząca w porównaniu do najlepszych uczelni w Polsce jest proporcja studentów wyjeżdżających do przyjeżdżających. U nas jest to prawie odpowiednia ilość: np. 24 : 20. Taka proporcja w zasadzie w innych uczelniach się nie zdarza, bo wyjeżdża kilkakrotnie więcej studentów niż przyjeżdża na uczelnię z zagranicy.
Posiadamy rozszerzoną kartę Erasmusa i nasi studenci mogą w jej ramach wyjeżdżać także na praktyki. Posiadamy 35 umów z zagranicznymi partnerami. W tym semestrze nasi studenci studiują w Portugalii, Finlandii i Turcji, a gościmy, jak już Państwo wiecie, studentów z Turcji i Portugalii, a czekamy jeszcze na młodych Hiszpanów.

Jeszcze parę słów o sporcie. Ekstraklasa w tenisie stołowym kobiet stała się w Łomży faktem. Awans drużyny AZS PWSIiP Wałkuscy Łomża jest ukoronowaniem przeszło 10 lat współpracy zawodniczek, trenera, klubu, miasta, sponsora i od 5 lat uczelni. W ekstraklasie gra 10 najlepszych drużyn, dzięki czemu nazwa naszej uczelni jest obecna podczas meczów w halach sportowych całej Polski.

Szanowni Państwo
To, o czym Państwu powiedziałem – to jest nasz fundament do rozpoczęcia nowego roku akademickiego.

W obliczu co raz bardziej konkurencyjnego otoczenia, a jednocześnie nowych obszarów określonych przez znowelizowaną ustawę o szkolnictwie wyższym rozumiemy, że kształtuje się obecnie potrzeba rozwoju przedsiębiorczości uczelni i komercjalizacji badań naukowych. Przedsiębiorczość uczelni to przedsiębiorczość wszystkich jej członków.

Mówiłem o roli uniwersytetu, roli uczelni wyższej jako instytucji działającej nie dla zysku ale dla pożytku publicznego. Rodzi się zatem pytanie, czy jest możliwe, aby uczelnia wyższa łączyła swą tradycyjną misję z wymogiem przedsiębiorczości. W naszym przekonaniu odpowiedź jest twierdząca.

Określając formułę nowej misji uczelni: KSZTAŁCIMY PRAKTYKÓW, mieliśmy świadomość, że misja to jest coś takiego, czego owoce wychodzą poza nas samych, a środowisko akademickie, także naszej uczelni, musi stanowić niezbędny składnik rozwoju regionalnego.
Uczelnia przyszłości, to uczelnia przedsiębiorcza, proinnowacyjna, dostarczająca cennej wiedzy oraz realizująca szerokie kształcenie dla studentów w różnym wieku (long life learning). Nie można zapomnieć o holistycznym ujęciu tych procesów, a więc musimy pamiętać, że celem kształcenia na poziomie wyższym musi być także rozwijanie osobowości studentów, ich kreatywności i umiejętności przystosowania się do nowych, trudnych do przewidzenia wyzwań. Przyszłość bowiem należy do ludzi wrażliwych, o globalnym i syntetycznym sposobie myślenia, zdolnych do zaskakujących skojarzeń, obdarzonych odwagą, wysoką inteligencją emocjonalną oraz darem empatii.

W takiej uczelni rozpoczynacie studia Drodzy Młodzi Przyjaciele, Studenci I roku. Teraz zwracam się szczególnie do Was, bo dzisiejszy dzień to Wasze święto.

Są ludzie, których świat w ogóle nie interesuje, którzy własny świat uważają za „cały świat”. Wy na pewno takimi ludźmi nie jesteście. Podejmując studia dajecie świadectwo, że należycie do grona odważnych zdobywców. Jest taki wiek, kiedy człowiek koniecznie chce być kimś. Kiedy to jest ważniejsze nad wszystko inne. Teraz jesteście w takim wieku. I w naszej uczelni możecie stać się „kimś”, bo zdobędziecie wiedzę, kwalifikacje i kompetencje. Bo poznacie wspaniałych profesorów - przewodników i kolegów – przyjaciół na całe życie. Dziś podczas aktu immatrykulacji złożycie ślubowanie na sztandar i odbierzecie indeksy. Poczujcie, jak ważne jest wstąpienie w szeregi społeczności akademickiej z jej bogatą i uniwersalną tradycją i wartościami.

Bycie studentem to nie tylko obowiązki, ale i przywileje. Rozwijajcie swoje talenty i zainteresowania, działajcie w samorządzie. Ja i wszyscy pracownicy uczelni będziemy was wspierać. Doświadczenie zdobyte w organizacjach studenckich, zespołach sportowych czy artystycznych okazują się w życiu równie ważne jak wiedza.

Kończąc dziękuję nauczycielom akademickim i wszystkim pracownikom naszej uczelni za zaangażowanie, pracę i oddanie sprawom uczelni, za panującą tu atmosferę.
Rozpoczynając nowy rok akademicki bądźmy otwarci na siebie. Stawiajmy na innowacyjność, z wyobraźnią określajmy nasze zamierzenia, mądrze rozwiązujmy powstające problemy przestrzegając prawa i zasad etycznych.
Tego życzę wszystkim to obecnym, a studentom i pracownikom uczelni szczególnie.


{gallery}stories/galeria/inauguracja_2011{/gallery}

 

  • Studia I stopnia

  • Administracja
  • Automatyka i robotyka
  • Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności
  • Dietetyka
  • Filologia angielska
  • Informatyka
  • Kosmetologia
  • Logistyka
  • więcej
  • Studia II stopnia

  • Administracja
  • Informatyka
  • Pielęgniarstwo
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Zarządzanie
  • Studia jednolite magisterskie

  • Fizjoterapia
  • Prawo
  • Studia podyplomowe

  • Master of Business Administration
  • Mediacje i negocjacje
  • Transport drogowy
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - kadry i płace
  • więcej
  • Kursy i szkolenia

  • Certyfikat Pearson Test of English
  • Organizacja Pomocy Społecznej
  • więcej
  • Social media

  • Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube
  • Kontakt

  • Akademia Łomżyńska
  • Akademicka 14, 18-400 Łomża
  • NIP: 718-19-47-148
  • +48 86 215 59 50
  • biuro@al.edu.pl
  • Strona główna - Biuletyn Informacji Publicznej Akademii Łomżyńskiej
Copyright @2025 - Akademia Łomżyńska - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: Dział Systemów Komputerowych
Deklaracja dostępności - USOSweb - Poczta - Mapa strony - Pomoc - Kontakt