W dniach 26–30 maja 2025 r. Akademia Łomżyńska była gospodarzem 4th International Staff Week, w ramach którego odwiedziło nas 22 przedstawicieli uczelni partnerskich z Europy i Azji. W wydarzeniu udział wzięli goście z Kirgistanu, Japonii, Gruzji, Rumunii, Albanii, Litwy, Ukrainy oraz Turcji.
Zagraniczni uczestnicy reprezentowali różnorodne środowiska akademickie – w wydarzeniu wzięli udział nauczyciele akademiccy, badacze, pracownicy administracyjni, a także eksperci z obszarów takich jak edukacja, zarządzanie, nowe technologie, zdrowie publiczne, ekonomia, językoznawstwo czy psychologia.
Program obejmował nie tylko aktywności akademickie, lecz również starannie zaplanowane elementy o charakterze kulturowo-edukacyjnym, stanowiące integralną część Staff Weeku. W poniedziałek uczestnicy zostali oficjalnie powitani przez władze uczelni, zapoznali się ze strukturą i działalnością poszczególnych wydziałów oraz zwiedzili kampus. Wieczorem zorganizowano spotkanie powitalne z udziałem przedstawicieli Akademii i zaproszonych gości.
W trakcie tygodnia uczestnicy wzięli udział w wizycie studyjnej w Białowieskim Parku Narodowym – unikatowym kompleksie leśnym wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a także zaprezentowali instytucje, które reprezentują, dzieląc się doświadczeniami w zakresie internacjonalizacji. Program obejmował również wizytę w Muzeum Północno-Mazowieckim, spacer z przewodnikiem po Łomży oraz udział w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Walizka”.
Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia otwarte zorganizowane 29 maja. Zajęcia prowadzone przez wykładowców i specjalistów z AŁ – reprezentujących Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych, Wydział Prawa i Administracji, Wydział Informatyki i Nauk Technicznych oraz Wydział Nauk o Zdrowiu – którzy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem z międzynarodowym gronem uczestników.
W ramach Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych odbyły się warsztaty “Simulation games used in classes with management students”, prowadzone przez dr Magdalenę Forfę i mgr Norberta Arszułowicza. Wydział Prawa i Administracji zaprosił uczestników na seminarium “Electoral systems: a global perspective”, które poprowadził dr Łukasz Buczkowski. Na Wydziale Informatyki i Nauk Technicznych odbyły się dwa wykłady: “CHAOS and NOISE – practical applications”, przygotowany przez dr. hab. Wojciecha Kornetę, prof. AŁ, oraz “How can IT project management help in everyday life?”, prowadzony przez mgr. inż. Pawła Kamińskiego. Wydział Nauk o Zdrowiu zorganizował praktyczne warsztaty: “Digital skin diagnostics and analysis workshop” z dr Patrycją Mościcką oraz “Acorns – food for squirrels or for people? Wheat-acorn shortbread cookies production” z dr inż. Emilią Szabłowską.
Po zakończeniu oficjalnej części odbyło się spotkanie przedstawicieli władz Akademii Łomżyńskiej z dwoma zagranicznymi gośćmi: Assoc. Prof. Nazirą Esenalievą, PhD, Rektor Ala-Too International University w Kirgistanie, oraz Prof. Valeriu Poteceą, PhD, Prorektorem Romanian-American University w Rumunii.
W rozmowach uczestniczyli Rektor AŁ dr hab. Dariusz Surowik, prof. AŁ, Prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą dr hab. Sylwia Chojnowska, prof. AŁ, Prorektor ds. Dydaktyki i Spraw Studenckich dr Izabela Sekścińska, dr Natalia Malenko, Dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych, oraz Katarzyna Zacharzewska-Arnista, Kierownik Działu Współpracy z Zagranicą.
Chociaż spotkanie nie było częścią formalnego harmonogramu, odbyło się z inicjatywy obu stron jako wyraz realnego zaangażowania we współpracę międzynarodową. Rozmowy dotyczyły internacjonalizacji szkolnictwa wyższego, strategii rozwoju uczelni, planowanych projektów badawczych i dydaktycznych oraz możliwości pogłębienia relacji instytucjonalnych w ramach programu Erasmus+. Spotkanie przebiegło w atmosferze partnerstwa i otwartości na dalsze wspólne działania.
IV Tydzień Międzynarodowy w Akademii Łomżyńskiej po raz kolejny potwierdził, że Akademia Łomżyńska to przestrzeń otwarta na świat, współpracę i kreatywne działania. Uczestnicy wydarzenia dzielili się wiedzą, inspiracjami i dobrymi praktykami, a internacjonalizacja – zarówno w wymiarze akademickim, jak i kulturowym – okazała się realnym motorem rozwoju całej społeczności uniwersyteckiej.