- Dziekanat
- Plany zajęć
- Sylabusy
- Biblioteka
- Biuro Karier
- USOS WEB
- Samorząd Studentów
- Regulamin Studiów
- Opłata za studia
- Zasady składania prac dyplomowych
- Stypendia
- Studenci z niepełnosprawnościami
- Aktualności
- Informacje ogólne
- Informacje dla kandydatów
- Stypendium
- Wsparcie studentów będących osobami niepełnosprawnymi
- Wsparcie edukacyjne
- Wsparcie psychologiczne
- Bezpłatna wypożyczalnia
- Zajęcia z wychowania fizycznego
- Dom studenta
- Pokój odpoczynku
- Doradztwo zawodowe
- Erasmus+
- E-booki
- Dostępna i bez barier
- Konsultacje edukacyjne
- Biblioteka
- Lektoraty z języków obcych
- Kontakt
- Ubezpieczenia
- Dom Studenta
- Kredyty studenckie
- Psycholog
- Legia Akademicka
- Jesteś tutaj:
- Studenci
- Stypendia
- O charakterze socjalnym
- Studenci
- Studenci z niepełnosprawnościami
Informacje dla kandydatów
Wszystkie miejsca przyjmowania dokumentów od kandydatów na studia są wolne od barier architektonicznych. W każdym pomieszczeniu ds. rekrutacji znajduje się pętla indukcyjna. Część pracowników przyjmujących dokumenty zna podstawy języka migowego. W bibliotece na ul. Akademickiej 1, na pierwszym piętrze znajduje się stanowisko przystosowane do potrzeb osób niewidomych. Jeżeli na wybieranym przez Ciebie kierunku studiów wymagane jest zaświadczenie lekarskie możesz je pobrać w dziekanacie lub z portalu rekrutacyjnego. Wypełniając zgłoszenie rekrutacyjne możesz nam wskazać szczególne potrzeby jako kandydata i przyszłego studenta. Jeżeli masz wątpliwości dotyczące wyboru właściwego kierunku studiów z uwagi na swoją niepełnosprawność skontaktuj się z koordynatorem ds. studentów z niepełnosprawnościami mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 862155958, siedziba ul. Akademicka 14, I piętro, pokój 101 (po prawej stronie od wyjścia z windy i schodów.
Po przyjęciu na studia możesz poinformować swoich wykładowców o szczególnych potrzebach i barierach wynikających z niepełnosprawności albo zawiadomić o nich koordynatora ds. studentów z niepełnosprawnościami.
Siedem zasad wsparcia
Akademia Łomżyńska kieruje się w swojej działalności siedmioma zasadami wsparcia edukacyjnego. Zasady zostały przyjęte i upowszechnione przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich jako wzorzec oferty wsparcia edukacyjnego kierowanej do studentów z niepełnosprawnościami dla innych uczelni, wdrażających ideę edukacji włączającej
Siedem zasad wsparcia edukacyjnego
Zasada 1. Indywidualizacja:
adaptacje procesu studiowania osoby niepełnosprawnej zawsze przygotowywane są w odpowiedzi na jej indywidualne potrzeby edukacyjne wynikające ze specyfiki stanu zdrowia w danym momencie oraz specyfiki danego kursu, w tym warunków, w jakich się on odbywa.
Zasada 2. Podmiotowość,
czyli uwzględnianie autonomii osoby niepełnosprawnej i jej prawa do decydowania o sobie.
Zasada 3. Rozwijanie potencjału
osoby niepełnosprawnej w związku ze studiowanym przez nią kierunkiem studiów. Oznacza ono dobór takich adaptacji, które pozwalałyby studentowi nabywać wiedzę i rozwijać praktyczne umiejętności.
Zasada 4. Racjonalność dostosowania,
to znaczy proponowanie adaptacji racjonalnych ekonomicznie, skutecznie wyrównujących szanse osoby niepełnosprawnej oraz gwarantujących zachowanie standardu akademickiego.
Zasada 5. Utrzymanie standardu akademickiego,
czyli przygotowanie adaptacji studiów przy jednoczesnym utrzymaniu kryteriów merytorycznych obowiązujących wszystkich studentów danego kierunku.
Zasada 6. Adaptacje najbliższe standardowemu przebiegowi zajęć
to znaczy takie, które nie mają charakteru przywilejów dla osoby niepełnosprawnej, ale w sposób racjonalny wyrównywałyby jej szanse w dostępie do oferty kształcenia uznanej za optymalną na danym kierunku.
Zasada 7. Równe prawa i obowiązki,
czyli dbałość nie tylko o realizowanie równych praw dla osób niepełnosprawnych, ale również (dzięki zapewnieniu tych praw) egzekwowanie wypełniania obowiązków studenckich na takim samym poziomie, jak w przypadku studentów bez niepełnosprawności.
Lektoraty z języków obcych
Istnieje możliwość alternatywnych metod nauczania i zaliczania lektoratów. Najważniejsze jest, abyśmy poznali dokładnie Państwa potrzeby i zdolności. Poprzez tworzenie indywidualnego nauczania i elastycznego podejścia, możemy dostosować program nauczania do konkretnych wymagań studentów ze szczególnymi potrzebami.
Możemy przygotowywać Państwu różnorodne materiały dydaktyczne, m.in. teksty w różnych formatach (np. dostępne w formie pisemnej, audio lub wizualnej), które pozwolą na dostosowanie nauczania do różnych stylów uczenia się. Lektorzy mogą stosować różne metod nauczania, takie jak wizualizacje, gry i ćwiczenia praktyczne, ułatwiające zrozumienie i przyswojenie języka obcego przez osoby z niepełnosprawnościami.
Istnieje możliwość zorganizowania Państwu indywidualnych zajęć z języków obcych.
Sale do nauczania języków obcych wyposażone są w duże tablice interaktywne i są przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach.
Wytyczne w zakresie składania wniosków o przyznanie wsparcia edukacyjnego osobom z niepełnosprawnościami
Wytyczne w zakresie składania wniosków o przyznanie wsparcia edukacyjnego osobom z niepełnosprawnościami (tekst jednolity)
- Koordynowaniem funkcjonowania studentów niepełnosprawnych w społeczności akademickiej zajmuje się Dział Kształcenia i Spraw Studenckich.
- Proces identyfikowania i przyznawania wsparcia edukacyjnego studentom niepełnosprawnym i przewlekle chorym jest inicjowany przez koordynatora
studentów z niepełnosprawnościami, który m.in.:
- reprezentuje interesy studentów z niepełnosprawnościami,
- pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów studentów z niepełnosprawnościami,
- udziela informacji studentom z niepełnosprawnościami o możliwości uzyskania pomocy,
- prowadzi bieżącą obsługę studentów i kandydatów z niepełnosprawnościami i przewlekle chorych,
- bierze czynny udział w likwidacji barier mentalnych, komunikacyjnych i architektonicznych.
- Koordynator ds. studentów z niepełnosprawnościami jest dostępny dla studentów będących osobami niepełnosprawnościami od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.30 do 14.30.
- W celu wyrównywania szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnościami oraz przewlekle chorych, studentom ze szczególnymi potrzebami zdrowotnymi przysługuje prawo ubiegania się o dostosowanie procesu kształcenia do ich potrzeb.
- Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb studentów może polegać m.in. na:
- dostosowaniu formy egzaminów i zaliczeń do indywidualnych możliwości studenta z niepełnosprawnością np.: poprzez wydłużenie czasu trwania egzaminu/zaliczenia, zastosowanie dodatkowych przerw,
- przyznaniu indywidualnej organizacji studiów,
- korzystaniu ze sprzętu wspomagającego proces kształcenia,
- zmianie warunków uczestnictwa w zajęciach,
- otrzymywaniu materiałów dydaktycznych w formie dostosowanej do potrzeb i możliwości studenta z niepełnosprawnością, np. druk powiększony, opracowanie notatek w wersji elektronicznej,
- wykonywaniu notatek na użytek osobisty w formie alternatywnej, w szczególności przez nagrywanie, robienie zdjęć prezentacjom, po otrzymaniu zgody prowadzącego zajęcia,
- planowaniu rozkładów zajęć w sposób zapewniający realizację zajęć w jednym budynku, bez konieczności przemieszczania się między budynkami, jeżeli jest
to możliwe, - uczestnictwie w zajęciach asystenta osoby niepełnosprawnej,
- zakupie sprzętu wspomagającego proces kształcenia,
- wypożyczeniu sprzętu wspomagającego proces kształcenia,
- organizacji zajęć z wychowania fizycznego w formie dostosowanej do potrzeb studentów z niepełnosprawnościami, w tym organizacji zajęć indywidualnych uwzględniającej rodzaje i stopnie niepełnosprawności,
- zapewnieniu literatury specjalistycznej i naukowej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- organizacji lektoratów z języka obcego w formie dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- dodatkowych zajęć konsultacyjno-wyrównawczych, w tym zajęć indywidualnych,
- częściowej realizacji studiów osobom z niepełnosprawnościami za pomocą technik teleinformatycznych,
- zdalnej obsłudze administracyjnej.
- Przedstawiony katalog wparcia w procesie kształcenia studentów niepełnosprawnych nie jest katalogiem zamkniętym.
- Podania o dostosowanie procesu kształcenia wraz z uzasadnieniem, orzeczeniem
o niepełnosprawności/dokumentem równorzędnym i/lub dokumentacją medyczną należy składać do:
- Dziekana właściwego Wydziału za pośrednictwem właściwego Dziekanatu lub osoby sprawującej opiekę nad studentami niepełnosprawnymi, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1-7 oraz ust. 5 pkt 15 i 16.
- Rektora Uczelni, za pośrednictwem osoby sprawującej opiekę nad studentami niepełnosprawnymi, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 8-14.
- Decyzje w sprawie dostosowania procesu kształcenia do potrzeb studentów niepełnosprawnych podejmowane są niezwłocznie.
- Decyzje w sprawie dostosowania procesu kształcenia mogą być poprzedzone zasięgnięciem opinii: osoby sprawującej opiekę nad studentami niepełnosprawnymi, właściwego Dziekanatu, nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia ze studentem niepełnosprawnym, który złożył wniosek o dostosowanie procesu kształcenia do jego indywidualnych potrzeb.
- Od decyzji Dziekana w sprawie dostosowania procesu kształcenia przysługuje prawo złożenia odwołania do Rektora, w ciągu 14 dnia od dnia otrzymania decyzji wydanej przez Dziekana.
- Od decyzji Rektora w sprawie dostosowania procesu kształcenia przysługuje prawo złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, w ciągu 14 dnia od dnia otrzymania decyzji wydanej przez Rektora.
- Odwołania oraz wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy składa się za pośrednictwem pracownika sprawującego opiekę nad studentami niepełnosprawnymi.
- Decyzje w sprawie dostosowania procesu kształcenia przekazywane są osobie sprawującej opiekę nad studentami niepełnosprawnymi oraz właściwym Dziekanatom.
- Właściwy Dziekanat przesyła informacje o dostosowaniu procesu kształcenia do nauczycieli akademickich lub osób prowadzących zajęcia ze studentem, dla którego dostosowano proces kształcenia.
- Wnioski o przyznanie wsparcia edukacyjnego studentom niepełnosprawnym lub przewlekle chorym mogą być składane wraz z uzasadnieniem z własnej inicjatywy przez:
- osobę sprawującą w Uczelni opiekę nad studentami niepełnosprawnymi,
- Samorząd Studentów AŁ,
- Dziekana lub Prodziekana właściwego Wydziału,
- opiekunów poszczególnych roczników studiów,
- pracowników Działu Kształcenia i Spraw Studenckich,
- kierowników pozostałych komórek organizacyjnych.
- Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 15 podejmuje Rektor niezwłocznie.
- Decyzja Rektora, o której mowa w ust. 16 jest ostateczna.
- Student będący osobą niepełnosprawną traci prawo do otrzymania wsparcia oraz prawo do dalszego korzystania z już przyznanej formy wsparcia w przypadku:
- prawomocnego skreślenia z listy studentów,
- złożenia przez studenta pisemnej rezygnacji ze studiów,
- złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu dyplomowego,
- ukończenia studiów przed upływem okresu, na które miał student przyznane określone wsparcie,
- przeniesienia do innej Uczelni,
- upływu terminu ważności orzeczenia.
W przypadkach, o których mowa w ust. 18, niepełnosprawny student korzystający ze wsparcia zobowiązany jest do niezwłocznego rozliczenia się z Uczelnią, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 18, jeżeli przyznane wsparcie wiązało się z użyczeniem sprzętu wspomagającego kształcenie.