Przejdź do głównego menu
Przejdź do treści
Przejdź do mapy serwisu
  • Wydział Nauk o Zdrowiu
  • Wydział Prawa i Administracji
  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
  • USOS
  • Ikona tłumacza języka migowego
  • Film o uczelni z tłumaczem języka migowego
  • Film o projekcie Dostępna i bez barier z audiodeskrypcją
  • EN
Herb Polski

Akademia Łomżyńska - Logo

      • Rekrutacja
      • Ważne terminy
      • Wymagane dokumenty
      • Opłaty za studia
      • Informacja dla cudzoziemców
      • Kontakt
      • Oferta kształcenia
      • Studia I stopnia
      • Studia II stopnia
      • Studia jednolite magisterskie
      • Studia podyplomowe
      • Kursy i szkolenia
      • więcej
      • Dom Studenta
      • Oferta dla studentów
      • Galeria
      • Kontakt
      • więcej
      • Film o Uczelni
      • Widok na panoramę Łomży od strony Piątnicy
      • Serwisy
      • USOSweb
      • E-learning
      • System Wymiany Dokumentów
      • Archiwum Prac Dyplomowych
      • System Biblioteczny KOHA
      • Azure for Students
      • Portal Studencki (Stypendialny)
      • więcej
      • Biblioteka
      • Aktualności
      • Instrukcje
      • Katalog on-line
      • Katalogi
      • E-booki
      • Dziekanat
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Plany i sesje
      • Organizacja roku
      • Plany zajęć
      • Sesje egzaminacyjne
      • Samorząd Studentów
      • O nas
      • Regulamin
      • Członkowie
      • więcej
      • Stypendia
      • Informacje podstawowe
      • O charakterze socjalnym
      • Dla osób niepełnosprawnościami
      • Rektora dla najlepszych studentów
      • Ministra za wybitne osiągnięcia
      • Zapomoga
      • Studenci z niepełnosprawnościami
      • Informacje ogólne
      • Stypendia
      • Dofinansowanie
      • Psycholog online
      • więcej
      • Biuro Karier
      • Oferty pracy
      • Kontakt
      • więcej
      • Ubezpieczenia
      • NNW/OC
      • Zdrowotne
      • Dodatkowe linki
      • Regulamin studiów
      • Kredyty studenckie
      • Opłaty za studia
      • Psycholog
      • Generator kont Wi-Fi
      • Centralny wydruk
      • Serwisy
      • USOSweb
      • E-learning
      • System Wymiany Dokumentów
      • Archiwum Prac Dyplomowych
      • System Biblioteczny KOHA
      • Azure Dev Tools for Teaching
      • więcej
      • Kontakty
      • Książka adresowa
      • Formularze i druki
      • Kwestura
      • Kadry
      • Dział Współpracy z Zagranicą
      • Oferty pracy
      • Aktualne oferty
      • Archiwum ofert
      • Poczta
      • Informacje
      • Logowanie
      • Plany zajęć
      • Organizacja roku
      • Kierunki
      • Wi-Fi
      • Eduroam - informacje o sieci
      • Generator kont
  • Doktoraty i habilitacje
      • Nauka
      • Aktualności
      • Rozwój naukowy
      • Konferencje naukowe
      • Wydarzenia naukowe
      • Jednostki badawcze
      • Działalność badawcza
      • Infrastruktura badawcza
      • Prawo autorskie i komercjalizacja
      • Czasopismo
      • Stypendia
      • Przydatne linki
      • Projekty
      • Aktualności
      • Projekty realizowane
      • Projekty zakończone
      • Źródła finansowania
      • Koła naukowe
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Regulamin
      • Senackie Komisje ds. Etyki Badań Naukowych
      • Skład Komisji
      • Zadania komisji
      • Regulamin
      • Informacja dla studentów
      • Dokumenty do pobrania
      • Ewaluacja działalności naukowej
      • Ewaluacja działalności naukowej
      • HR Excellence in Research
      • Wyróżnienie Logo HR
      • Karta Naukowca
      • Etapy wdrożenia
      • Struktura organizacyjna
      • Oferty pracy dla naukowców
      • Dokumenty i dodatkowe informacje
      • Kontakt
      • ul. Akademicka 14, pok. 9
        tel. 86 216 82 79

      • więcej
      • Współpraca Zagraniczna
      • Aktualności
      • ECTS
      • Umowy międzynarodowe
      • Programy NAWA
      • Kontakt
      • więcej
      • Dla studentów
      • Wyjazdy studentów
      • Wyjazdy na praktykę (SMP)
      • Wyjazdy na studia (SMS)
      • Blended Intensive Programmes
      • Green Travel
      • Stawki stypendialne
      • Erasmus+
      • O programie
      • Koordynatorzy
      • więcej
      • Dla pracowników
      • Wyjazdy pracowników
      • Wyjazdy w celach szkoleniowych (STT)
      • Wyjazdy w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (STA)
      • Stawki stypendialne
      • Warto wiedzieć
      • Oficjalny Serwis Programu Erasmus+
      • Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
      • Przewodnik finansowy dla studentów Erasmusa
      • Stypendia w USA
      • Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP
      • Fundacja MIRD
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Uczelnia
      • Aktualności
      • Kalendarium
      • Historia
      • Władze Uczelni
      • Jakość Kształcenia
      • Kontakt
      • więcej
      • Social media
      • Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube
      • Akademickie Centrum Języków Obcych
      • O nas
      • Wydarzenia
      • Kursy językowe
      • Pearson Test of English
      • Kontakt
      • więcej
      • Zamówienia Publiczne
      • Najnowsze postępowania
      • Zasady zamówień
      • Plany zamówień publicznych
      • Zamówienia poniżej 130 000 złotych netto
      • Zamówienia powyżej 130 000 złotych netto
      • Szacowanie wartości zamówienia
      • Wydawnictwo
      • O wydawnictwie
      • Nasze publikacje
      • Czasopismo
      • Dla autorów
      • więcej
      • Liceum Mistrzostwa Sportowego
      • O Nas
      • Rekrutacja
      • Nauka
      • Kontakt
      • więcej
      • Ochrona danych osobowych
      • Aktualności
      • Obowiązek informacyjny
      • Kontakt z IOD
      • więcej

Wywiad z Profesorem Andrzejem Jordanem

Szczegóły
Opublikowano: 19 czerwiec 2024
władze uczelni i senat na prezydium auli

Zapraszamy Państwa do przeczytania wywiadu z prof. dr. hab. Andrzejem Jordanem, w latach 2004-2009  Prorektorem ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą naszej uczelni – wówczas Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. Profesor był w latach 2004 – 2018 cenionym wykładowcą akademickim naszej uczelni, o międzynarodowym doświadczeniu naukowym i rozległej wiedzy z zakresu: informatyki technicznej, metrologii elektrycznej, programowania współbieżnego, elektrotechniki teoretycznej. Z okazji roku jubileuszowego Akademii Łomżyńskiej wspominamy początki uczelni i rozmawiamy z wizjonerami, którzy odcisnęli trwały ślad w jej historii.

Z inicjatywy pana Prorektora podpisana została w PWSIiP pierwsza umowa o kooperacji z zagraniczną uczelnią, Uniwersytetem w Luton, a w 2006 roku powstało biuro współpracy z zagranicą sprawujące nadzór nad współpracą międzynarodową: zwieraniem umów z partnerskimi uczelniami, uczestnictwem w międzynarodowych konferencjach, warsztatach oraz szkoleniach. Zaaranżował Pan przystąpienie uczelni do wspólnotowego programu Sokrates-Erasmus (obecnie znanego jako Erasmus+). Jak wspomina Pan ten czas tworzenia uczelni i nawiązywania współpracy międzynarodowej? Łomża, jako miasto, nie istniała wtedy na mapie wymiany międzynarodowej. Każde spotkanie z przedstawicielami zagranicznych uczelni mogło skończyć się kłopotliwym pytaniem: Łomża, a gdzie to jest?

Prof. dr hab. Andrzej Jordan: Uczelnia została powołana do życia w lipcu 2004 roku. Rektorem Uczelni został prof. Kazimierz Pieńkowski, który zaproponował mi stanowisko prorektora. Pierwsze kroki nie były łatwe. Uczelnia otrzymała do dyspozycji 2 pokoje w sąsiednim starym budynku, w tych pomieszczeniach mieścił się rektorat i sekretariat uczelni. Należy podkreślić że zajęcia dydaktyczne wystartowały już w październiku i były poprzedzone egzaminem wstępnym. Oczywiście wykłady odbywały się w wynajętych pomieszczeniach w Łomży. Od początku swojej pracy na uczelni zwracałem uwagę na rozwój współpracy z uczelniami zagranicznymi, nawiązaliśmy kontakty z Uniwersytetem w Luton ( Wielka Brytania) i z Uniwersytetem w Monachium (Niemcy). Po kilu miesiącach po remoncie starego budynku większość zajęć odbywała się już w własnym budynku uczelni. Pierwszy rok działalności był rokiem wytężonej pracy organizacyjnej ale rezultaty pracy całego zespołu były widoczne. Uczelnia została zauważona na ternie kraju i chętnie odwiedzana przez zagranicznych pracowników naukowych, którzy po spotkaniach i wykładach znajdowali czas i chęci do poznania naszego kraju, okolic Łomży i blisko położonych Mazur.

Dziś umów z uczelniami zagranicznymi mamy podpisanych ponad 120. Po raz trzeci odbył się na naszej uczelni International Staff Week. Jak ocenia pan rozwój Akademii Łomżyńskiej?

Prof. dr hab. Andrzej Jordan: Oczywiście w ciągu 20 lat jest to duży progres. Skończyłem Politechnikę Łódzką w 1958 roku. Mogę w pewnym sensie porównać jej rozwój z rozwojem Akademii Łomżyńskiej. Liczba 120 umów jest imponująca. Powstanie nowych budynków uczelni, ich reprezentacyjny wygląd na pewno jest dużym plusem i zwraca uwagę zagranicznych naukowców. Pamiętam wizyty znanych profesorów na początku działalności Uczelni, prof. Carstena Mapla ( Luton, Wielka Brytania), prof. Carstena Trinitisa (Monachium, Niemcy). Żałuję że w tym czasie uczelnia nie dysponowała tak reprezentacyjnymi pomieszczeniami, które zawsze zwracają uwagę, po prostu przyjemnie jest w takim miejscu pracować i obcować z ludźmi nauki.

Jest Pan autorem wielu publikacji naukowych, w tym znajdujących się na tzw. Liście Filadelfijskiej, oraz autorem patentów i promotorem prac doktorskich. Osobą rozpoznawalną w krajowym oraz międzynarodowym środowisku akademickim. Te aspekty z pewnością pomogły odnieść Panu sukces w promowaniu uczelni na arenie międzynarodowej?

Prof. dr hab. Andrzej Jordan: Artykuły, to oczywiście chęć pisania, jak również pewne zdolności i nie odkładanie pracy do jutra. Zagraniczni naukowcy cenią dobre artykuły i chętnie współpracują z ich autorami, to jest pewien związek przyczynowo-skutkowy. Zachęcam młodych pracowników do pisania artykułów w dobrych czasopismach. Takie artykuły bywają cytowane nawet po kilkunastu latach. Jeszcze jedna uwaga, nie należy bać się dobrego, znanego w świecie naukowym czasopisma. Dobre, krytyczne recenzje pomagają w rozwoju naukowym.

W opinii Pana najbliższych współpracowników, z którymi miałam okazję rozmawiać, jest Pan postrzegany, jako osoba o niepodważalnym autorytecie, wysokiej kulturze, znakomity naukowiec oraz skromny w obyciu wizjoner. To niezwykła umiejętność umieć zbudować zespół, który się lubi. Jak to robić?

Prof. dr hab. Andrzej Jordan: Należy szanować i doceniać ludzi, szczególnie w swoim najbliższym otoczeniu. Każda osoba reprezentuje pewne pewne wartości, trzeba je dostrzec i pomagać w ich rozwoju. Nie należy płoszyć talentów, a przede wszystkim je pielęgnować. Przyszłość uczelni zależy od rozwoju młodych naukowców, którzy będą związani trwale ze swoim miejscem pracy.

Pana Profesora najlepszy dzień na uczelni?

Prof. dr hab. Andrzej Jordan: Najlepszy dzień to oczywiście pierwsze zajęcia dydaktyczne w wyremontowanym starym budynku uczelni. Należy podkreślić, to był duży wysiłek organizacyjny i finansowy, w tamtym czasie. Olbrzymia rolę odegrał w tej działalności Pan prof. Kazimierz Pieńkowski. Jego znajomość ludzi, zdolności organizacyjne i kontakty osobiste podpierały nasze działania. Jest to przykład olbrzymiego zaangażowania Pana Profesora w kierunku rozwoju uczelni i środowiska naukowego Łomży.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała JŚ 

  • Studia I stopnia

  • Administracja
  • Automatyka i robotyka
  • Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności
  • Dietetyka
  • Filologia angielska
  • Informatyka
  • Kosmetologia
  • Logistyka
  • więcej
  • Studia II stopnia

  • Administracja
  • Informatyka
  • Pielęgniarstwo
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Zarządzanie
  • Studia jednolite magisterskie

  • Fizjoterapia
  • Prawo
  • Studia podyplomowe

  • Master of Business Administration
  • Mediacje i negocjacje
  • Transport drogowy
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - kadry i płace
  • więcej
  • Kursy i szkolenia

  • Certyfikat Pearson Test of English
  • Organizacja Pomocy Społecznej
  • więcej
  • Social media

  • Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube
  • Kontakt

  • Akademia Łomżyńska
  • Akademicka 14, 18-400 Łomża
  • NIP: 718-19-47-148
  • +48 86 215 59 50
  • biuro@al.edu.pl
  • Strona główna - Biuletyn Informacji Publicznej Akademii Łomżyńskiej
Copyright @2025 - Akademia Łomżyńska - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: Dział Systemów Komputerowych
Deklaracja dostępności - USOSweb - Poczta - Mapa strony - Pomoc - Kontakt