Akademia Łomżyńska (AŁ) to nowoczesna instytucja wysokiej rangi, która z dumą prezentuje swoje zasoby naukowe i dydaktyczne. Niezwykła atmosfera życzliwości i empatii sprzyja intelektualnemu i społecznemu rozwojowi studentów i pracowników. Studia na naszej Uczelni dają poczucie miejsca, w którym potrzeby studentów mają znaczenie, a codzienne interakcje z personelem uczelni są czymś naturalnym i przyjemnym. Każdy z naszych studentów jest szanowany i doceniany bez względu na swoją odmienność. Społeczność akademicka jest zdania, iż AŁ zmienia ludzi i wydobywa najlepsze cechy studentów, pracowników i personelu administracyjnego.
AŁ oferuje 16 kierunków studiów na 3 zróżnicowanych wydziałach: Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych, Wydziale Nauk o Zdrowiu, a także na Wydziale Nauk Informatyczno-Technologicznych Jesteśmy rozpoznawalni w kraju i regionie, jako centrum kształcenia specjalistów-praktyków. Uczelnia w znaczący sposób przyczynia się do rozwoju gospodarczego i intelektualnego regionu, podnosząc poziom wykształcenia jego mieszkańców. AŁ ściśle współpracuje z lokalnymi przedstawicielami biznesu. Istotnym rezultatem tej współpracy jest ustanowienie Rady Praktyków na wszystkich trzech wydziałach.
Akademia Łomżyńska przyciąga studentów z północno-wschodniej Polski i zagranicy dzięki szerokim możliwościom edukacyjnym i indywidualnemu podejściu do studentów każdego kierunku. Dzięki umowom międzyinstytucjonalnym i memorandom, ustanowiliśmy sieć współpracy z wieloma uniwersytetami i przedsiębiorstwami w krajach transgranicznych, tj.: w Niemczech, na Białorusi, w Rosji, na Ukrainie, w Czechach i na Słowacji; z krajami azjatyckimi, m.in.: z Chinami, Indiami, Tajwanem, Japonią i Jordanią, a także z Gruzją, Albanią, Włochami, Portugalią i Meksykiem.
Zapewniamy różne poziomy i formy edukacji, takie jak: studia licencjackie i magisterskie, programy podyplomowe, kursy, seminaria i konferencje zarówno dla studentów studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych. Umacniamy internacjonalizację w duchu Ustawy o Szkolnictwie Wyższym i Nauce (Ustawa 2.0) oraz zgodnie ze Strategią Rozwoju Akademii Łomżyńskiej na lata 2021-2025.
W ramach każdego ze wskazanych obszarów realizowane będą cele strategiczne będące kontynuacją dotychczasowych strategicznych kierunków rozwoju: rozwój kadry dydaktycznej, doskonalenie infrastruktury uczelni, doskonalenie i stała adaptacja oferty dydaktycznej, rozwój działalności badawczej ze szczególnym uwzględnieniem projektów wdrożeniowych. W dotychczas obowiązującej strategii umiędzynarodowienie było traktowane jako cel horyzontalny, tzn. służyło realizacji celów ze wszystkich pozostałych obszarów strategicznych. W nowej strategii umiędzynarodowienie podniesiono do rangi równorzędnego z pozostałymi niezależnego obszaru strategicznego. W jego ramach sformułowano już propozycję celu strategicznego i celów szczegółowych:
Cel strategiczny: Podniesienie stopnia umiędzynarodowienia Uczelni oraz podniesienie jakości w umiędzynarodowieniu.
Cele szczegółowe:
- Poszerzenie oferty dydaktycznej w języku angielskim.
- Nawiązywanie współpracy i pogłębienie dotychczasowej kooperacji z uczelniami i partnerami zagranicznymi oraz innymi organizacjami, których działanie związane jest z umiędzynarodowieniem (np. Fundacja Fulbright).
- Intensyfikacja międzynarodowej mobilności edukacyjnej studentów, absolwentów oraz pracowników Uczelni przy współpracy z lokalnymi ambasadorami i poprzez działania promocyjne.
- Doskonalenie kompetencji kadry i studentów w celu ukształtowania uczelni przyjaznej dla studentów z zagranicy.
- Podjęcie działań zapewniających wykorzystanie i promocję cyfrowych narzędzi do zarządzania mobilnością.
Udział Uczelni w Programie Erasmus+ ma istotny wpływ na realizację każdego z powyższych celów. Równocześnie w ramach pozostałych, poza umiędzynarodowieniem, obszarów strategicznych przewidziane są działania, których realizację może istotnie wspomóc udział w Programie Erasmus+.
W ramach obszaru rozwój kadry dydaktycznej chodzi przede wszystkim o możliwości podnoszenia kompetencji poprzez udział we wszystkich formach mobilności. Realizując cele z obszaru doskonalenia infrastruktury uczelni planujemy zapewnić warunki techniczne umożliwiające korzystanie studentom zagranicznym ze wszystkich obiektów w identycznym stopniu, w jakim mogą korzystać z nich studenci krajowi. Chodzi tu m.in. o wprowadzenie we wszystkich niezbędnych miejscach anglojęzycznych instrukcji, komunikatów, oprogramowania.
Zadania w obszarze adaptacji oferty dydaktycznej pokrywają się z zadaniami w obszarze umiędzynarodowienia, czyli polegają przede wszystkim na poszerzaniu oferty w języku angielskim. Duże znaczenie ma udział Uczelni w realizacji zadań z obszaru rozwój działalności badawczej. Chodzi tu przede wszystkim o partnerstwa strategiczne w ramach współpracy na rzecz innowacji. Uczelnia obecnie realizuje projekt w ramach takiego partnerstwa. Planowane są także kolejne działania w tym zakresie.
Nowe Praktyki
AŁ będzie śmiało wypowiadać się na temat umiędzynarodowienia i jego korzyści dla rozwoju uczelni. Z założeń Programu Erasmus+ na lata 2021-2027 wynika wprowadzenie nowych przepisów. Jednym z nich jest konieczność implementacji praktyk przyjaznych dla środowiska. Głównym celem jest zmniejszenie zużycia papieru, co jest zadaniem osiągalnym ze względu na wprowadzenie procesu digitalizacji procesu mobilności w ramach projektu Erasmus Without Paper. AŁ planuje promowanie mobilności mieszanej dla studentów różnych dyscyplin, w szczególności ze względu na to, iż zgodnie z zapisami Ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, znacznie zwiększono ilość godzin praktyk na wszystkich kierunkach studiów. Aby zminimalizować brak czasu, który może uniemożliwić wzięcie udziału w mobilności na studia w ramach Programu Erasmus+, planujemy zachęcić studentów do wzięcia udziału w oferowanym połączeniu obu rodzajów mobilności, co nie tylko zmniejszy zużycie papieru, ale także pozytywnie wpłynie na środowisko poprzez redukcję śladu węglowego.
Istnieje kilka przykładów przyjaznych środowisku praktyk, które AŁ zapoczątkowała w poprzednich latach, a które będą dalej promowane w latach 2021-2025. Biorąc pod uwagę możliwości technologii, bardzo realne jest prowadzenie zajęć wirtualnych (tj. z wykorzystaniem platform e-learningowych), co pozwala studentom zmniejszyć potrzebę bycia obecnym na uczelni na każdych zajęciach. W ten sposób studenci ograniczają emisję węgla wynikającą z podróży na kampus i powrót z niego. Ponadto miasto Łomża oferuje system miejskiej komunikacji rowerowej, który jest doskonałą alternatywą dla pojazdów napędzanych paliwem. Nasza Uczelnia zachęca studentów do wyboru tego środka transportu, ponieważ jest on bardziej przyjazny dla środowiska, a jedna ze stacji znajduje się na kampusie. Ponadto Dom Studenta posiada w swoim wyposażeniu kilka rowerów, z których mogą korzystać jego mieszkańcy. Ponadto, ponieważ świadomość ekologiczna jest kluczowym elementem europejskiej strategii na najbliższe lata, AŁ będzie promować wybór środków transportu lądowego zamiast transportu lotniczego dla przybywających studentów, prezentując im najbardziej dogodne trasy dostępne z różnych kierunków na świecie.
AŁ w Łomży to miejsce, które nie rozróżnia ludzi na podstawie żadnych kryteriów, dlatego też Strategia Rozwoju na lata 2021-2025 obejmuje zwiększenie mobilności studentów niepełnosprawnych i nieuprzywilejowanych w duchu wyrównania szans edukacyjnych. Nasza Uczelnia jest otwarta na studentów niepełnosprawnych, w tym studentów przyjeżdżających do nas w ramach Programu Erasmus+, ponieważ za niezwykle ważne uważamy promowanie integracji na wszystkich szczeblach. Niepełnosprawności studentów AŁ również nie stanowią realnej przeszkody w zapewnieniu im możliwości do odbycia mobilności w ramach Programu. Działania w ramach Programu będą wspierane finansowo poprzez reorganizację obiektów przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami. AŁ jest odpowiedzialna za podnoszenie świadomości na temat różnorodności kulturowej w celu zwalczania ksenofobii i rasizmu, dlatego też organizowane są tematyczne seminaria, prezentacje i konferencje, aby zwrócić uwagę na istotność tego problemu.
Mobilności Akademickiej
Wszystkie trzy wydziały mają swoich Wydziałowych Koordynatorów Erasmus+, którzy ściśle współpracują z 14 Kierunkowymi Koordynatorami Erasmus+ w celu wspierania przyjeżdżających i wyjeżdżających studentów i pracowników w ich działaniach związanych z wymianą akademicką. Uczelniany Koordynator Programu Erasmus+ aktywnie nadzoruje cały Program jako Kierownik Działu Współpracy z Zagranicą, a wszystkie działania są kontrolowane i nadzorowane przez Prorektora ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą. Przedstawiciele poszczególnych kierunków mogą odbywać wizyty monitorujące w instytucjach partnerskich w celu oceny działalności wymiany i jej jakości. Każdego roku Uczelnia wydaje własny Informator dla studentów na nadchodzący rok akademicki, który zawiera dodatkowe informacje o regionie, listę wakacji i przedstawia codzienne życie społeczności akademickiej. Jesteśmy w pełni zaangażowani w kompleksową Politykę Równych Szans w celu stworzenia środowiska przyjaznego do pracy i nauki.
Programy studiów tworzone są na podstawie efektów uczenia się i są klasyfikowane zgodnie z Europejskim Systemem Transferu Punktów (ECTS). Wszystkie programy są zatwierdzane w ramach procesu zapewniania jakości kształcenia na uczelni, są omawiane na poziomie kierunków i wydziałów, a następnie stawiane na Senat, gdzie dokonuje się głosowania w celu ich zatwierdzenia. Ponadto, każdy program lub zawarte w nim zmiany muszą zostać uprzednio pozytywnie zaopiniowane przez przedstawicieli Samorządu Studentów. Przyjeżdżający studenci otrzymują szczegółowe informacje o ofertach poszczególnych kierunków wraz z zajęciami na nich prowadzonymi i przypisanymi im punktami ECTS od Działu Współpracy z Zagranicą, jak również od Koordynatorów Kierunkowych. Uczelnia akceptuje i w pełni promuje mobilności pracowników, zachęcając ich do jak brania udziału w wyjazdach poprzez przyznawanie dodatkowych punktów za uczestnictwo we współpracy międzynarodowej podczas okresowej oceny pracowników. Ponadto, w odniesieniu do studentów, Akademickie Centrum Języków Obcych AŁ organizuje bezpłatnie lekcje języka polskiego dostępne dla studentów zagranicznych, a Dział Współpracy z Zagranicą oferuje kurs języka angielskiego dla studentów, którzy są zainteresowani dołączeniem do Programu Erasmus+.
Wyjazdy na praktykę
Praktyka jest integralną częścią programów studiów. Organizowanie praktyk, ich monitoring i ocena, są realizowane przez naszą Uczelnię we współpracy z instytucjami partnerskimi. Procedura rekrutacji oparta jest na następujących kryteriach:
- kompetencji językowych studentów,
- osiągnięć naukowe,
- zaangażowania w życie społeczności akademickiej i udział w organizacjach studenckich.
Koordynatorzy Kierunkowi czuwają nad właściwym wyborem miejsca, czasu i programu praktyki. Obowiązkiem Koordynatora jest także zapewnienie, iż program praktyki będzie adekwatny do programu studiów dla poszczególnych studentów. Organizacją podróży, wiz, zakwaterowania, pozwolenia na pracę i ubezpieczenia zajmuje się Dział Współpracy z Zagranicą.
Uznanie praktyki następuje po jej prawidłowym odbyciu – kontrola stanowi jeden z obowiązków Koordynatora Kierunkowego. Odbycie praktyk zagranicznych zostanie odnotowane w suplemencie do dyplomu ukończenia studiów, co pozytywnie oddziałuje na poszukiwanie zatrudnienia pod względem międzynarodowego doświadczenia.
Popularyzacja Programu
Akademia Łomżyńska będzie kontynuować popularyzację Europejskiej Karty Szkolnictwa Wyższego ECHE, Deklaracji Polityki Erasmusa i działań Programu Erasmus+ poprzez różnorodne akcje i działania promocyjne, a także organizację wydarzeń takich jak: Dni Otwarte, Dni Programu Erasmus+, Dni Otwarte Funduszy Europejskich, Międzynarodowy Staff Week, Akademie Przedszkolaka, czy też regularne spotkania informacyjne, które w pełni koncentrują się na promowaniu zalet Programu jako projektu finansowanego ze środków europejskich. Coroczne wydawanie Informatorów, pakietów informacyjnych, gadżetów reklamowych z logotypami Erasmus+ pozwala na szerszą widoczność możliwości wynikających z udziału w Programie. Główną ideą popularyzacji programu jest pokazanie jego zalet, co jest możliwe poprzez organizowanie wykładów gościnnych z byłymi beneficjentami mobilności studentów i pracowników, aby mogli przekazać niepewnym studentom swoje odczucia i rozwiać ich wątpliwości. Nowoczesny marketing działa skutecznie na portalach społecznościowych, dlatego Dział Współpracy z Zagranicą jest aktywny na platformach takich jak: Facebook (www.facebook.com/akademialomzynska.erasmus/), Instagram (www.instagram.com/ansl.erasmus/), a także na stronie internetowej Uczelni (www.al.edu.pl/en/), szczególnie w zakładce „Współpraca” (www.al.edu.pl/dwz) i innych platformach: (www.facebook.com/akademialomzynska/), (www.instagram.com/akademialomzynska).