Przejdź do głównego menu
Przejdź do treści
Przejdź do mapy serwisu
  • Wydział Nauk o Zdrowiu
  • Wydział Prawa i Administracji
  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
  • USOS
  • Ikona tłumacza języka migowego
  • Film o uczelni z tłumaczem języka migowego
  • Film o projekcie Dostępna i bez barier z audiodeskrypcją
  • EN
Herb Polski

Akademia Łomżyńska - Logo

      • Rekrutacja
      • Ważne terminy
      • Wymagane dokumenty
      • Opłaty za studia
      • Informacja dla cudzoziemców
      • Kontakt
      • Oferta kształcenia
      • Studia I stopnia
      • Studia II stopnia
      • Studia jednolite magisterskie
      • Studia podyplomowe
      • Kursy i szkolenia
      • więcej
      • Dom Studenta
      • Oferta dla studentów
      • Galeria
      • Kontakt
      • więcej
      • Film o Uczelni
      • Widok na panoramę Łomży od strony Piątnicy
      • Serwisy
      • USOSweb
      • E-learning
      • System Wymiany Dokumentów
      • Archiwum Prac Dyplomowych
      • System Biblioteczny KOHA
      • Azure for Students
      • Portal Studencki (Stypendialny)
      • więcej
      • Biblioteka
      • Aktualności
      • Instrukcje
      • Katalog on-line
      • Katalogi
      • E-booki
      • Dziekanat
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Plany i sesje
      • Organizacja roku
      • Plany zajęć
      • Sesje egzaminacyjne
      • Samorząd Studentów
      • O nas
      • Regulamin
      • Członkowie
      • więcej
      • Stypendia
      • Informacje podstawowe
      • O charakterze socjalnym
      • Dla osób niepełnosprawnościami
      • Rektora dla najlepszych studentów
      • Ministra za wybitne osiągnięcia
      • Zapomoga
      • Studenci z niepełnosprawnościami
      • Informacje ogólne
      • Stypendia
      • Dofinansowanie
      • Psycholog online
      • więcej
      • Biuro Karier
      • Oferty pracy
      • Kontakt
      • więcej
      • Ubezpieczenia
      • NNW/OC
      • Zdrowotne
      • Dodatkowe linki
      • Regulamin studiów
      • Kredyty studenckie
      • Opłaty za studia
      • Psycholog
      • Generator kont Wi-Fi
      • Centralny wydruk
      • Serwisy
      • USOSweb
      • E-learning
      • System Wymiany Dokumentów
      • Archiwum Prac Dyplomowych
      • System Biblioteczny KOHA
      • Azure Dev Tools for Teaching
      • więcej
      • Kontakty
      • Książka adresowa
      • Formularze i druki
      • Kwestura
      • Kadry
      • Dział Współpracy z Zagranicą
      • Oferty pracy
      • Aktualne oferty
      • Archiwum ofert
      • Poczta
      • Informacje
      • Logowanie
      • Plany zajęć
      • Organizacja roku
      • Kierunki
      • Wi-Fi
      • Eduroam - informacje o sieci
      • Generator kont
  • Doktoraty i habilitacje
      • Nauka
      • Aktualności
      • Rozwój naukowy
      • Konferencje naukowe
      • Wydarzenia naukowe
      • Jednostki badawcze
      • Działalność badawcza
      • Infrastruktura badawcza
      • Prawo autorskie i komercjalizacja
      • Czasopismo
      • Stypendia
      • Przydatne linki
      • Projekty
      • Aktualności
      • Projekty realizowane
      • Projekty zakończone
      • Źródła finansowania
      • Koła naukowe
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Regulamin
      • Senackie Komisje ds. Etyki Badań Naukowych
      • Skład Komisji
      • Zadania komisji
      • Regulamin
      • Informacja dla studentów
      • Dokumenty do pobrania
      • Ewaluacja działalności naukowej
      • Ewaluacja działalności naukowej
      • HR Excellence in Research
      • Wyróżnienie Logo HR
      • Karta Naukowca
      • Etapy wdrożenia
      • Struktura organizacyjna
      • Oferty pracy dla naukowców
      • Dokumenty i dodatkowe informacje
      • Kontakt
      • ul. Akademicka 14, pok. 9
        tel. 86 216 82 79

      • więcej
      • Współpraca Zagraniczna
      • Aktualności
      • ECTS
      • Umowy międzynarodowe
      • Programy NAWA
      • Kontakt
      • więcej
      • Dla studentów
      • Wyjazdy studentów
      • Wyjazdy na praktykę (SMP)
      • Wyjazdy na studia (SMS)
      • Blended Intensive Programmes
      • Green Travel
      • Stawki stypendialne
      • Erasmus+
      • O programie
      • Koordynatorzy
      • więcej
      • Dla pracowników
      • Wyjazdy pracowników
      • Wyjazdy w celach szkoleniowych (STT)
      • Wyjazdy w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (STA)
      • Stawki stypendialne
      • Warto wiedzieć
      • Oficjalny Serwis Programu Erasmus+
      • Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
      • Przewodnik finansowy dla studentów Erasmusa
      • Stypendia w USA
      • Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP
      • Fundacja MIRD
      • Wydział Nauk o Zdrowiu
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Prawa i Administracji
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
      • Wydział
      • Kandydat
      • Student
      • Absolwent
      • więcej
      • Uczelnia
      • Aktualności
      • Kalendarium
      • Historia
      • Władze Uczelni
      • Jakość Kształcenia
      • Kontakt
      • więcej
      • Social media
      • Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube
      • Akademickie Centrum Języków Obcych
      • O nas
      • Wydarzenia
      • Kursy językowe
      • Pearson Test of English
      • Kontakt
      • więcej
      • Zamówienia Publiczne
      • Najnowsze postępowania
      • Zasady zamówień
      • Plany zamówień publicznych
      • Zamówienia poniżej 130 000 złotych netto
      • Zamówienia powyżej 130 000 złotych netto
      • Szacowanie wartości zamówienia
      • Wydawnictwo
      • O wydawnictwie
      • Nasze publikacje
      • Czasopismo
      • Dla autorów
      • więcej
      • Liceum Mistrzostwa Sportowego
      • O Nas
      • Rekrutacja
      • Nauka
      • Kontakt
      • więcej
      • Ochrona danych osobowych
      • Aktualności
      • Obowiązek informacyjny
      • Kontakt z IOD
      • więcej

PWSIiP otwiera Centrum Symulacji Medycznej

Szczegóły
Opublikowano: 21 marzec 2019

Ponad dwa i pół miliona złotych kosztowało Centrum Symulacji Medycznej, które w błysku fleszy i w świetle kamer uroczyście otwierać będzie 28 marca Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.

Centrum Symulacji Medycznej PWSIiP to technologicznie zaawansowana oraz informatycznie zaaranżowana infrastruktura do nauki studentów pielęgniarstwa. Są w nim inteligentne symulatory: dorosłego mężczyzny, kobiety, dziecka, niemowlęcia, wcześniaka, kobiety rodzącej, starego człowieka. Fantomy do nauki złożonych procedur pielęgniarskich, jak również reanimacji. CSM odwzorowuje klimat nowoczesnych szpitalnych sal. Zostały one wyposażone w specjalistyczną aparaturę: kardiomonitory, respirator, wózki reanimacyjne, nowoczesne defibrylatory wielkości niewielkiej damskiej torebki, pompy infuzyjne do podawania leków, inkubator, łóżka standardowe oraz specjalistyczne: ortopedyczne oraz do intensywnej terapii. To tutaj studenci pielęgniarstwa „Państwówki” będą zdobywać unikalne praktyczne umiejętności i doświadczenie. Rzecz jasna pod czujnym okiem instruktorów symulacji medycznej, czyli trzynastu nauczycieli akademickich PWSIiP, którzy przez ponad rok zdobywali wiedzę, jak prowadzić zajęcia, pisać scenariusze do ćwiczeń, obsługiwać informatycznie i technologicznie centrum, tworzyć wokół zajęć z symulacji odpowiedni klimat psychologiczny. – To symulacja, ale ma być realnym, wartościowym doświadczaniem dydaktycznym. Ma na celu lepsze przygotowanie studenta do kontaktu z pacjentem. To dzięki niej studenci będą nabywać wiedzę i doskonalić umiejętności bez narażania siebie i pacjentów na ryzyko. Ten model edukacyjny wpływa na zmniejszenie stresu u studenta i w przyszłości u pacjenta – informuje dr n. o zdr. Ewa Fiega, koordynatorka projektu, osoba kontrolująca wszystkie jego aspekty, od finansowych po merytoryczne.

Fantom krzyczy i krwawi

Fantomy anatomicznie przypominają ludzi, niektóre są niezwykle realistyczne. Reagują na podjęte działania terapeutyczne, mogą mówić, krzyczeć, a nawet być niemiłe, czy wręcz wulgarne. To skryty za weneckim lustrem instruktor decyduje, czy pacjent tym razem będzie „łatwy”, czy „trudny”. A studenci muszą sobie z zaistniałą sytuacją radzić, używać nie tylko wiedzy medycznej, ale także perswazji. Zaawansowana technologia sprawia, że fantomy krwawią, doświadczają zawałów, udarów, anafilaksji, odmy i wielu innych chorób oraz dolegliwości. Trzy z nich to symulatory tzw. „wysokiej wierności”, odwzorowują w detalach postacie ludzkie oraz symulują objawy poszczególnych jednostek chorobowych. W szyi, klatce piersiowej oraz kończynach, mają umieszczoną elektronikę podłączoną do laptopa z interfejsem szpitalnego kardiomonitora. Takie symulatory można intubować, wykonywać im zewnętrzny masaż serca, podawać leki drogą dożylną, domięśniową, doszpikową, mierzyć tętno, ciśnienie, kontrolować saturację, cewnikować, odsysać. Po wykonaniu każdej procedury medycznej zmieniają się parametry życiowe symulatora, zgodnie z jego płcią, wiekiem, jednostką chorobową. Żacy doświadczają konsekwencji podejmowanych samodzielnie decyzji. – Studenci zaczynają naukę w CSM od zajęć na trenażerach, na nich ćwiczą podstawowe umiejętności kliniczne. Następnie przechodzą do treningu złożonych algorytmów. Dopiero, gdy je opanują, zostają dopuszczeni do zawansowanych symulatorów. Wówczas wykorzystują całą zdobytą wiedzę. Muszą ocenić stan pacjenta, przeprowadzić wywiad, realizować zlecenia zgodnie z kartą zleceń. To proces samokształcenia. Nie recenzujemy pracy studenta. Prosimy, aby obejrzał, na nagraniu wideo, w jaki sposób wykonał poszczególne czynności, ocenił, które z nich powinien poprawić. Instruktor motywuje studenta do nauki umiejętności. W centrum studenci będą wykonywać zróżnicowane medyczne procedury, także takie, które w ich przyszłej praktyce zawodowej będą zdarzać się sporadycznie, jak np. wytrzewienie u noworodka. Będą także realizować opiekę nad pacjentem w stanie bezpośredniego zagrożenia życia – mówi dr Joanna Chilińska, prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu PWSIiP. Doświadczona pielęgniarka oraz doktor nauk o zdrowiu, mentorka kilku pokoleń absolwentów pielęgniarstwa, podkreśla, że najczęściej błędy w leczeniu popełniane są przy prostych, rutynowych czynnościach. – Mamy moralny obowiązek uzmysławiać studentom, że im więcej błędów uda się wyłapać w trakcie ćwiczeń symulacji medycznej, tym mniejsza szansa na pojawienie się ich w pracy z pacjentem. Symulacja pozwala uniknąć niepożądanych zdarzeń w przyszłości. To będzie przekaz płynący z Centrum Symulacji Medycznej.

Zwieńczeniem kształcenia w CSM będzie tzw. egzamin OSCE (Objective Structured Clinical Examination – Obiektywny strukturyzowany egzamin Kliniczny). Dopiero po jego zaliczeniu studenci zostaną dopuszczeni do egzaminu w warunkach szpitalnych i z udziałem prawdziwych pacjentów.

Centrum Symulacji Medycznej, począwszy od robót budowlanych, elektrycznych, po kwestie aranżacji informatycznej, technicznej oraz metodycznej, powstało przede wszystkim nakładem pacy zatrudnionych w PWSIiP osób. – Po ponad roku niezwykle ciężkiej pracy, a nawet nieprzespanych nocy, możemy czuć satysfakcję, że zrealizowaliśmy ten projekt. Znamy wszystkie jego detale, każdy centymetr tej inwestycji – mówi dr n. o zdr. Joanna Chilińska, która wspólnie z dr n. o zdr. Ewą Fiegą analizowała każdy zapis z procedury zamówień publicznych. Panie obejrzały, dotknęły każdego fantomu, sprzętu, szafki, łóżka. Znają na pamięć wszystkie sto jeden pozycje zapisane w szczegółowym budżecie projektu.

Uczelnia zaprasza dziennikarzy na uroczyste otwarcie Centrum Symulacji Medycznej 28 marca o godz. 14:00, Łomża, ul. Wiejska 16. Zaplanowana została konferencja prasowa oraz zwiedzanie sal z elementami odegranego przez studentów scenariusza symulacji medycznej.

Projekt „Centrum Symulacji Medycznej przy PWSIiP w Łomży”  jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Oś Priorytetowa V. Wsparcie dla obszaru zdrowia, działanie Nr 5.3 – Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych.

  • Studia I stopnia

  • Administracja
  • Automatyka i robotyka
  • Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności
  • Dietetyka
  • Filologia angielska
  • Informatyka
  • Kosmetologia
  • Logistyka
  • więcej
  • Studia II stopnia

  • Administracja
  • Informatyka
  • Pielęgniarstwo
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Zarządzanie
  • Studia jednolite magisterskie

  • Fizjoterapia
  • Prawo
  • Studia podyplomowe

  • Master of Business Administration
  • Mediacje i negocjacje
  • Transport drogowy
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - kadry i płace
  • więcej
  • Kursy i szkolenia

  • Certyfikat Pearson Test of English
  • Organizacja Pomocy Społecznej
  • więcej
  • Social media

  • Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube
  • Kontakt

  • Akademia Łomżyńska
  • Akademicka 14, 18-400 Łomża
  • NIP: 718-19-47-148
  • +48 86 215 59 50
  • biuro@al.edu.pl
  • Strona główna - Biuletyn Informacji Publicznej Akademii Łomżyńskiej
Copyright @2025 - Akademia Łomżyńska - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: Dział Systemów Komputerowych
Deklaracja dostępności - USOSweb - Poczta - Mapa strony - Pomoc - Kontakt