„Overcoming Cultural Issues in Patients Care: Transcultural Nursing Approach” to temat, który towarzyszył szóstce naszych studentów podczas mobilności w ramach Blended Intensive Programme organizowanego przez Kauno kolegija Alytus Faculty. Program rozpoczął się od cyklu zajęć online, podczas których uczestnicy zgłębiali podstawowe założenia transculturalnej opieki pielęgniarskiej i strategie komunikacji w środowisku wielokulturowym. Od 5 do 9 maja studenci spotkali się stacjonarnie w Alytus, gdzie codzienne wykłady przeplatane były praktycznymi warsztatami, symulacjami i studiami przypadków, pozwalając im zastosować teorię w realistycznych scenariuszach.
Przócz naszych reprezentantów w wydarzeniu wzięli udział studenci i wykładowcy z Maribor University (Słowenia), Daugavpils University (Łotwa), State Academy of Applied Sciences in Włocławek i State Higher Vocational School in Suwałki (Polska) oraz gospodarze z Kauno kolegija Alytus Faculty. Naszą uczelnię reprezentowali Michał Rachuna, Mateusz Niecikowski, Przemysław Żochowski, Radosław Krajewski, Paweł Biedrzycki i Małgorzata Drobnikowska – którzy, wrócili do Łomży z ogromną dawką nowej wiedzy i umiejętności.
Główne założenia programu – przygotowanie do etycznie i kulturowo wrażliwej opieki w różnorodnych placówkach ochrony zdrowia – obejmujowały m.in. analizę modeli transcultural nursing oraz rozwiązywanie dylematów etycznych. W praktycznych warsztatach studenci doskonalili umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej z pacjentami różnych kultur, co jest kluczowe w budowaniu zaufania i komfortu chorych. Poza akademickimi obowiązkami grupy uczestniczyły w wizytach studyjnych w lokalnych gospodarstwach, sanatoriach i szpitalach, gdzie na co dzień w praktyce stosuje się zasady zrównoważonego rozwoju i wrażliwości kulturowej. Wieczory i weekendowe popołudnia upłynęły na poznawaniu litewskiej kultury – spacerach nad Niemnem, zwiedzaniu zabytkowego centrum Alytus i degustacji tradycyjnych potraw, co pozwoliło uczestnikom lepiej zrozumieć kontekst, w jakim funkcjonuje system opieki zdrowotnej w regionie.
Efektem końcowym mobilności jest nie tylko zdobycie 3 ECTS, ale przede wszystkim wzmocnienie umiejętności pracy w zespołach międzykulturowych oraz gotowość do wdrażania podejścia transcultural nursing w codziennej praktyce pielęgniarskiej. Studenci wrócili do Łomży zmotywowani i zainspirowani, gotowi dzielić się nowymi doświadczeniami z koleżankami i kolegami na Wydziale Nauk o Zdrowiu.