- Jesteś tutaj:
- Wydział
Możesz studiować Logistykę w Akademii Łomżyńskiej
Trwa rekrutacja w Akademii Łomżyńskiej, absolutną nowością w edukacyjnej ofercie uczelni jest kierunek Logistyka.
Utworzenie kierunku Logistyka to ukłon uczelni w kierunku branży logistycznej, która odczuwa brak inżynierów, kierowników zarządzających zespołami, a także ekspertów takich jak spedytorzy, specjaliści ds. zarządzania jakością, eksportem, gospodarką magazynową. Potwierdzają to przedstawiciele dużych firm logistycznych, takich jak LOGISYSTEM Sp. z o.o., AXO Daniel Bałdyga, czy Fresh Logistics Polska sp. z o.o., którzy polecają studiowanie logistyki w Akademii Łomżyńskiej. Firmy te wspierały uczelnię w optymalnym przygotowaniu oferty edukacyjnej, aby była ona konkurencyjna na rynku edukacyjnym i odpowiadała realiom dynamicznego rozwoju branży logistycznej.
Zacznijmy od kilku prostych faktów: logistyk to nie tylko ekspert od transportu, ale także osoba zabezpieczająca np. właściwy poziom zapasów surowców w przedsiębiorstwie, gwarantująca optymalny przepływ surowców, towarów, ich obieg w zakładzie, komunikację pomiędzy komórkami i filiami przedsiębiorstwa, jak również zarządzająca łańcuchami dostaw.
Dr inż. Rafał Melnik, wykładowca Akademii Łomżyńskiej, podkreśla, że w dzisiejszych czasach istotne są dostawy Just in Time. – Żeby zapewnić płynność i terminowość potrzebujemy osób z wiedzą, odpowiednio do tego celu przygotowanych. Tu nie ma miejsca na przypadek, wszystko musi być dokładnie zaplanowane ze znajomością realiów zarządzania łańcuchami dostaw, ale także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii – mówi wykładowca akademicki.
Przygotowując ofertę programową kierunku Logistyka Akademia Łomżyńska wykorzystała nie tylko wiedzę silnych partnerów biznesowych branży logistycznej, ale także postawiła akcent właśnie na nowoczesne technologie. W programie są uwzględnione zajęcia z optymalizacji pracy branży logistycznej dzięki wykorzystaniu AI. Sztuczna inteligencja, a do tego dawka wiedzy z zakresu inżynierii techniki oraz odpowiednio rozłożone akcenty pomiędzy zajęciami z zakresu zarządzania i nauk inżynierskich, dają finalny efekt studiów, które efektywnie przygotowują do wykonywania zawodu.
- Mamy zaplanowanych dużo zajęć projektowych, bo chcemy pracować na konkretach. Ważne, aby studenci poznali aspekty eksploatacji systemów logistycznych, ale także ich projektowania – mówi dr inż. Rafał Melnik. Semestralne praktyki wzmocnią nabywanie wiedzy praktycznej, bo jak mówi dr inż. Rafał Melnik – „dobry logistyk musi uczyć się na przykładach, które uzupełniają wiedzę podręcznikową”.
Studia pierwszego stopnia inżynierskie na kierunku Logistyka oferują trzy ścieżki specjalizacji: Logistyka transportu, Technologie informatyczne w logistyce, Logistyka przemysłu rolno-spożywczego.
Ścieżki specjalizacji uwzględniają przyszłościowe kierunki rozwoju branży logistycznej, ale także najsilniejsze atuty regionu – silna branża rolno-spożywcza. Celem jest wykształcenie specjalistów, na których jest popyt na rynku pracy.
A realne rynkowe zapotrzebowanie na specjalistów branży logistycznej będzie rosło, zwłaszcza w regionie. Budowa drogi ekspresowej S61 (Via Baltica), która stanowi fragment międzynarodowej trasy E67, stanie się silnym impulsem rozwojowym regionu łomżyńskiego. W niedalekiej przyszłości, w powiecie łomżyńskim oraz sąsiednich powiatach, powstaną zapewne centra logistyczne i nowe przedsiębiorstwa. Natomiast rozbudowa linii kolejowej nr 29 (na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz) także, oczywiście przy odpowiednich warunkach i sprawnej polityce regionalnej, spowoduje zwiększone zainteresowanie inwestorów Łomżą, peryferiami miasta, a także miastami ościennymi.
Potencjał regionu wzmocni także, jak podkreśla dr inż. Rafał Melnik, budowa szprychy nr 3 CPK (trasa Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko). Do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączona zostanie Łomża, ale także Kolno i Orzysz. Powstawać będą nowe terminale intermodalne na wzór tych w Ełku i Łapach. Jak podkreśla dr inż. Rafał Melnik, Szwecja, która ma mniej ludności niż Polska, ma o wiele więcej terminali przeładunkowych. Powstawania nowych terminali to kolejny element przyszłościowego rozwoju branży logistycznej w regionie i kraju.
- Utworzenie kierunku Logistyka to także realna, praktyczna odpowiedź naszej uczelni, Akademii Łomżyńskiej, także na globalne wyzwania Transeuropejskiej Sieci Transportowej, która ma zapewnić spójność inwestycji infrastrukturalnych na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej, wpisuje się także w tzw. inteligentne specjalizacje regionu – podkreśla dr inż. Aneta Wiktorzak, dziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych AŁ. I dodaje: - Utworzyliśmy kierunek Logistyka, aby wspierać procesy rozwojowe regionu.
Przedstawiciele uczelni podkreślają, że potrzebujemy w Polsce silnej, dobrze wykształconej kadry logistyków. A przedstawiciele firm branży logistycznej dodają, że oferta edukacyjna uczelni na kierunku Logistyka została skrojona idealnie na potrzeby regionalnego i krajowego rynku. To najlepszy prognostyk zatrudnienia po ukończeniu studiów.
Wykład dotyczący cyberbezpieczeństwa
Studenci Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych naszej uczelni wzięli udział w pierwszym wykładzie z cyklu „Akademia_CYBER.MIL”, który wygłosił dr hab. inż. Mariusz Frączek, profesor Akademii Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu
„Akademia_CYBER.MIL” to projekt mający na celu wspieranie uczelni wyższych w realizacji kształcenia na kierunkach związanych z informatyką i cyberbezpieczeństwem. Jest realizowany we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Edukacji i Nauki, a koordynatorem projektu jest Departament Cyberbezpieczeństwa MON. Wraz z 15. uczelniami z całej Polski, w roku akademickim 2023/24 do programu dołączyła także Akademia Łomżyńska.
W ramach projektu „Akademia_CYBER.MIL” zaplanowano serię 4 wykładów przedstawiających studentom zagadnienia bezpieczeństwa informatycznego i teleinformatycznego. W marcu i kwietniu 2024 w Akademii Łomżyńskiej odbyły i odbędą się wykłady:
- 22 marca, 9:30 – dr hab. inż. Mariusz Frączek, Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa;
- 4 kwietnia, 12:00 - ppor. Hubert Jarzębak, Wojna informacyjna – operacje informacyjne;
- 11 kwietnia, 12:00 - ppor. Daniel Woźniak, Cyberbezpieczeństwo – cyberhigiena;
- 18 kwietnia, 14:00 - ppor. Daniel Woźniak, Ataki w cyberprzestrzeni – studium przypadków.
Korzyści studentów Akademii Łomżyńskiej z uczestnictwa w programie to przede wszystkim specjalistyczna wiedza z zakresu cyberbezpieczeństwa pozyskana od ekspertów z Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu, Eksperckiego Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa oraz Regionalnego Centrum Informatyki Olsztyn. Uczestnicy wykładów z 75% frekwencją mogą liczyć na certyfikat podpisany przez Ministra Obrony Narodowej i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zainteresowani studenci będą mogli wziąć udział w praktykach studenckich, realizowanych w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej i instytucjach podległych, które w swojej działalności zajmują się problematyką związaną z cyberbezpieczeństwem, między innymi w łomżyńskim oddziale Regionalnego Centrum Informatyki Olsztyn oraz w 13 Batalionie Lekkiej Piechoty w Łomży.
Program „Akademia_CYBER.MIL” zainicjował w Akademii Łomżyńskiej profesor Akademii Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu, płk rez. dr hab. inż. Mariusz Frączek. W piątek, 22 marca 2024 o godzinie 9:30, w Auli A.2.4 przy ul. Akademickiej 1 odbył się wykład zatytułowany „Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa”. Celem wykładu było zapoznanie studentów z podstawową problematyką dotyczącą funkcjonowania cyberprzestrzeni, jej wymiarem technicznym oraz zagrożeniami. Do poruszonych zagadnień należały między innymi:
- realizacja zagadnień dotyczących definiowania cyberprzestrzeni w polskich aktach prawnych oraz normatywnych;
- zapoznanie z technicznym wymiarem działania cyberprzestrzeni i jej zależności od stosowanych technologii;
- omówienie zasadniczych zagrożeń związanych z środowiskiem cyberprzestrzeni;
- charakterystyka ataków ATP.
Studenci Akademii łomżyńskiej z zainteresowaniem przyjęli przedstawione zagadnienia, zwracając uwagę między innymi na niskopoziomowy aspekt działania cyberprzestrzeni, z zasobami sprzętowymi umożliwiającymi wymianę informacji, takimi jak sieci komputerowe, sieci radiowe, czy komunikacja satelitarna. Zwróciły uwagę omówione przez profesora Mariusza Frączka interesujące przykłady technik socjotechnicznych, wykorzystywanych do przełamania zabezpieczeń oraz ich wszechobecność w naszym codziennym życiu z technologiami informatycznymi.
Bezpośrednio po wykładzie wystąpiła pani ppor. Patrycja Cieniewicz z Wojskowego Centrum Rekrutacji, zachęcając studentów i absolwentów Akademii Łomżyńskiej do realizacji ochotniczego szkolenia wojskowego w ramach „Legii Akademickiej” oraz przedstawiając możliwości kontynuowania kariery w wojsku.
Setki młodych na kampanii edukacyjnej w Akademii Łomżyńskiej
Setki młodych ludzi zdobywały wiedzę i integrowały się w Akademii Łomżyńskiej podczas II Edycji Kampanii Edukacyjnej pod hasłem „Bezpieczeństwo żywności”. Ekspercka wiedza połączona z piknikiem przypadła do gustu uczniom szkół ponadpodstawowych.
7. czerwca przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa Żywności. To święto zostało ustanowione w 2018 roku, z inicjatywy Komisji Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO. Tematem przewodnim ogólnoświatowej akcji informacyjno-edukacyjnej jest hasło „Bezpieczeństwo żywności – Bądźmy przygotowani na nieoczekiwane”. O tym, jak być przygotowanym i świadomym konsumentem, mówili 6. czerwca eksperci Akademii Łomżyńskiej, technolodzy żywności: dr inż. Emilia Szabłowska, dr inż. Bartosz Kruszewski i dr inż. Marek Zadernowski, pokazując najbardziej aktualne zagrożenia związane z produkcją żywności ale także nowoczesne technologie jej produkcji w laboratorium na bazie komórek macierzystych.
Dr inż. Emilia Szabłowska, Prodziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych AŁ, mówiła, że branża technologiczna wykorzystuje substancje dodatkowe, które są dopuszczone do stosowania w żywności, na podstawie oceny ich bezpieczeństwa oraz zgodnie z ustalonymi poziomami danego dodatku. – Nie znamy jednak synergistycznego wpływu konserwantów na nasze zdrowie. Jeżeli konsumujemy niewiele produktów wysoko przetworzonych to raczej nam one nie zaszkodzą, ale jeśli są one podstawą naszej diety pojawia się problem – mówiła ekspertka, przytaczając jednocześnie wyniki badań mówiących, że w organizmach dzieci w wieku 4-10 lat dopuszczalny poziom kwasu sorbinowego jest przekroczony aż trzykrotnie! A aż pięć procent populacji w wieku od 1 do 17 lat ma przekroczony poziom tzw. ADI (dopuszczalne dzienne spożycie) aż siedmiokrotnie. To alarmujące dane dotyczące aspektów zdrowia publicznego i pokazujące, że jako rodzice i konsumenci straciliśmy kontrolę nad bezpieczeństwem tego, co trafia na nasze stoły.
W jaka będzie przyszłość branży spożywczej? Tomek Grala ze Szkół Katolickich w Łomży, uważa, że lobby wegetarian i wegan zdominuje świat i w przyszłości będziemy spożywać tylko rośliny, w tym tzw. „mięso roślinne”. W Polsce obecnie 8,4 proc. obywateli deklaruje, że wykluczyło ze swojej diety mięso. Branża nowoczesnych technologii przetwórstwa spożywczego nie składa broni i hoduje mięso w laboratorium. Mówił o tym dr inż. Bartosz Kruszewski. – Pierwsza globalna konferencja, na której zaprezentowano mięso wyhodowane z komórek macierzystych odbyła się w 2013 roku. Dziś już w dwóch państwach – USA i Singapurze – zostało ono dopuszczone do obrotu – mówił ekspert i dodawał, że np. sieciówka Burger King planuje do 2031 roku, aby 50 procent używanego przez nich mięsa pochodziło z laboratorium. Dr inż. Bartosz Kruszewski przytaczał wiele ciekawych faktów: tworzenie „nieśmiertelnych komórek macierzystych”, formowanie mięsa wyhodowanego w laboratorium w steki, szynki i parówki za pomocą druku 3D. Mówił, że wyhodować w laboratorium możemy każde mięso, nie tylko udko kurczaka ale także polędwicę z lwa lub zebry, albo aligatora. I że czas takiej produkcji to od dwóch do ośmiu tygodni, a przy optymalizacji procesu – ledwie osiem dni. Tymczasem wyhodowanie drobiu na farmie to 5-7 tygodni, w przypadku wieprzowiny 6 miesięcy, a wołowiny – aż 2 lata.
Prelekcji słuchali uczniowie, około czterysta osób zgromadzonych na auli akademickiej, a także setki łączące się wydarzeniem on-line ze swoich szkół. Jakub, Janusz, Michał przyjechali do Akademii Łomżyńskiej z Zespołu Szkół w Rucianem-Nidzie. - Jesteśmy tu po raz pierwszy, ale nasz kolega u was studiuje i wiemy, że to fajna uczelni. Wykłady były ciekawe, chętnie bym spróbował takiego mięsa z laboratorium – mówili uczniowie klasy czwartej. I żartowali, że dobrze iż na części towarzyszącej kampanii edukacyjnej – a był nią piknik z kocykami, leżaczkami i muzyką na żywo – mięsne przekąski pochodziły z tradycyjnie wyhodowanej wieprzowiny, przetworzone na ultranowoczesnej uczytelnianej Hali technologicznej w procesie dydaktycznym na kierunkach Technologia żywności i żywienie człowieka oraz Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności.
II Kampanię Edukacyjną pod hasłem „Bezpieczeństwo Żywności” otwierała Prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą Akademii Łomżyńskiej dr hab. Sylwia Chojnowska, prof. AŁ. A w części oficjalnej głos zabierał także Wojciech Dąbrowski, prezes Edpol Food & Innovations, mówiąc, że firma w najbliższym półroczu otworzy nowoczesne Centrum Badawczo – Rozwojowe, a do pracy w nim zaprasza absolwentów Akademii Łomżyńskiej kierunków Technologia żywności i żywienie człowieka oraz Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności.
Organizatorami wydarzenia był Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej oraz Samorząd Studentów AŁ. Sponsorami drugiej części wydarzenia (piknikowej) były firmy: OSM Piątnica, JBB Bałdyga z Łysych oraz TMT z Łomży. Nad detalami organizacyjnymi wydarzenia czuwał zespół akademicki, pilotowany przez dra Piotra Karpińskiego w Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej.
Konkursy programistyczne w Akademii Łomżyńskiej
Konkursy programistyczne w Akademii Łomżyńskiej: RoboExe: Code Master - konkurs programowania i algorytmów oraz RoboExe: PLC Expert - konkurs programowania sterowników PLC
Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej od lat propaguje i wspiera wśród młodzieży Łomży i regionu rozwój zainteresowań technicznych, związanych z szeroko rozumianą informatyką, robotyką czy automatyką. Przez serię konkursów z serii RoboExe aktywuje uczniów i studentów do zaangażowania się w projektowanie własnych robotów, poznawanie zasad programowania sterowników PLC, czy rozwijanie zainteresowań związanych z algorytmiką i programowaniem systemów komputerowych.
Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych AŁ zaprasza entuzjastów programowania, algorytmów i struktur danych, pasjonatów rozwiązywania problemów informatycznych oraz miłośników programowania sterowników PLC do udziału w 2 konkursach:
- Konkurs programowania sterowników PLC: RoboExe: PLC Expert 2024,
- Konkurs programowania i algorytmów: RoboExe: Code Master 2024.
Konkurs RoboExe: PLC Expert 2024 to wydarzenie mające na celu popularyzację nauk technicznych, mechatroniki, algorytmiki i programowania wśród uczniów i studentów szkół średnich i uczelni z Łomży i regionu. Poprzez udział w konkursie każdy może sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności z zakresu programowania sterowników PLC. Uczestnicy otrzymują zadanie sterownicze, określone sygnały wejściowe – rozwiązaniem jest przygotowanie programu sterowniczego, który przetworzy podane dane i określi wartości sygnałów wyjściowych. Schemat postępowania uczestnika konkursu PLC Expert jest zawsze taki sam – zapoznanie się z treścią zadania, przygotowanie listy przyporządkowania, opracowanie algorytmu sterowania i napisanie programu sterowniczego w języku drabinkowym LAD lub języku bloków funkcyjnych FBD. Uczniowie biorący udział w konkursie będą mieli do dyspozycji sterownik z programowalną pamięcią PLC SIMATIC S7 1200 oraz środowisko do programowania sterownika – TIA Portal V15.1. Poprawność działania napisanego programu sterowniczego będzie można sprawdzić na stanowisku dydaktycznym ze sterownikiem S7 1200. Konkurs daje możliwość sprawdzenia umiejętności z zakresu programowania sterowników oraz pozwala na zachęcenie uczniów do podejmowania prób rozwiązywania problemów sterowniczych.
Konkurs RoboExe: Code Master 2024 jest kolejnym z serii konkursów informatycznych organizowanych przez Wydziała Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej, skierowanych do uczniów szkół średnich i studentów, zainteresowanych w szczególności programowaniem i algorytmami. W konkursie tym uczestnicy zmierzą się z problemami informatycznymi, wymagającymi znajomości zasad kodowania, logicznego myślenia oraz implementacji algorytmów. Reguły realizacji zadań informatycznych są ustalone: mamy zdefiniowany problem informatyczny lub obliczeniowy oraz przygotowane dane wejściowe – uczestnicy konkursu Code Master przygotowują programy, które przeanalizują pliki z danymi oraz znajdą lub obliczą poprawną odpowiedź. W strukturze odpowiedzi młodzi programiści realizują schemat: wczytanie danych z pliku tekstowego, napisanie algorytmu przetwarzania danych oraz wypisanie wyniku obliczeń lub przeszukiwań danych do pliku. Każdy z uczestników będzie mógł wybrać swój ulubiony język programowania i środowisko programistyczne. W konkursie Code Master uczestnicy mogą korzystać z najpopularniejszych języków programowania, takich jak C i C++, można użyć Pythona lub Javę albo wybrać programowanie w C#. W I etapie, online, można korzystać z dowolnego środowiska programistycznego. W II etapie, w finale realizowanym w pracowniach komputerowych Akademii Łomżyńskiej, zapewnione będą środowiska programistyczne takie jak Code::Block, PyCharm, Visual Studio oraz NetBeans.
W założeniach programowych konkursów RoboExe: PLC Expert oraz RoboExe: Code Master jest popularyzacja zagadnień związanych z algorytmiką, programowaniem, sterownikami PLC oraz kreowanie wśród uczniów samodzielnego, twórczego i nowatorskiego myślenia.
Konkurs RoboExe: PLC Expert oraz RoboExe Code Master organizowany jest w dwóch turach:
- I etap odbędzie się w dniu 21 marca 2024 roku w formule testu przeprowadzonego online, oraz
- II etap, finał, w dniu 11 kwietnia 2024 w pracowniach komputerowych i laboratoryjnych Akademii Łomżyńskiej przy ulicy Akademickiej 1.
Zapraszamy wszystkich uczniów i studentów, chcących rywalizować w dziedzinach programowania, tworzenia algorytmów oraz programowania sterowników PLC.
Więcej informacji można znaleźć na stronie konkursu al.edu.pl/roboexe
IV Ogólnopolski Konkurs na najlepsze PRACE I PROJEKTY INŻYNIERSKIE
Wykłady o cyberbezpieczeństwie
W ramach projektu „Akademia_CYBER.MIL”, w którym uczestniczy Akademia Łomżyńska, zaplanowano serię wykładów przedstawiających zagadnienia bezpieczeństwa informatycznego i teleinformatycznego.
W piątek, 22 marca 2024 o godzinie 9:30 w Auli A.2.4 Akademii Łomżyńskiej przy ul. Akademickiej 1 odbędzie się wykład zatytułowany „Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa”. Wykład poprowadzi profesor Akademii Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu, płk rez. dr hab. Inż. Mariusz Frączek. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawową problematyką dotyczącą funkcjonowania cyberprzestrzeni, jej wymiarem technicznym oraz zagrożeniami. Do poruszonych zagadnień będą należały między innymi:
- Realizacja zagadnień dotyczących definiowania cyberprzestrzeni w polskich aktach prawnych oraz normatywnych.
- Zapoznanie z technicznym wymiarem działania cyberprzestrzeni i jej zależności od stosowanych technologii.
- Omówienie zasadniczych zagrożeń związanych z środowiskiem cyberprzestrzeni
- Charakterystyka ataków ATP.
W kolejnych miesiącach roku akademickiego 2023/24 zapraszamy na następujące wykłady z serii:
Wojna informacyjna – operacje informacyjne
- Operacje informacyjne – wprowadzenie, sposoby wywierania wpływu, przykłady operacji informacyjnych.
- Inżynieria społeczna – socjotechnika, dezinformacja, techniki, przeciwdziałanie.
Ataki w cyberprzestrzeni - studium przypadków
- Wybrane przykłady ataków na instytucje państwowe, infrastrukturę krytyczną, przedsiębiorstwa z sektora publicznego.
- Wybrane przykłady ataków na użytkowników indywidualnych.
- Ogólnopolskie tematyczne kampanie phishingowe (święta, black week, wakacje).
- Spoofing w Polsce (vishing, smishing).
Studenci, którzy wykażą się obecnością na 3 wykładach, otrzymają na zakończenie projektu certyfikat potwierdzający udział w projekcie, podpisany przez Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Edukacji.
Dla najlepszych studentów kierunków związanych z informatyką w ramach projektu istnieje również możliwość odbycia 30 dniowej praktyki oraz zaliczenia programu praktyk studenckich w jednostkach organizacyjnych Resortu Obrony Narodowej i instytucjach podległych, zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Kwalifikacje do programu praktyk odbędą się na podstawie testu wiedzy z informacji przedstawionych na wykładach po ostatnim wykładzie z serii.
Konkurs RoboExe - wyniki
Rozstrzygnęliśmy konkurs RoboExe w dwóch kategoriach rywalizacji - PLC Expert oraz Code Master.
PLC Expert oraz Code Master to konkursy w ramach RoboExe, które dają możliwości sprawdzenia umiejętności z zakresu programowania oraz zachęcają uczniów i studentów do podejmowania prób rozwiązywania problemów technicznych. W założeniach obu konkursów jest również kreowanie wśród uczniów samodzielnego, twórczego i nowatorskiego myślenia, służącego rozwiązywaniu praktycznych problemów technicznych.
W konkursie Code Master uczestnicy zweryfikowali swoją wiedzę oraz umiejętności z zakresu programowania, algorytmów i przetwarzania danych. Poprzez udział w konkursie PLC Expert zaprezentowali wiedzę i umiejętności programowania sterowników PLC. Nad przebiegiem konkursów, detalami organizacyjnymi czuwała kadra Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej, na czele z przewodniczącymi poszczególnych komisji konkursowych: dr. inż. Andrzejem Sawickim (Code Master) i mgr. inż. Andrzejem Rodakiem (PLC Expert).
Na najwyższym stopniu podium w rywalizacji Code Master stanęli:
- III miejsce - Franciszek Kotowski (Szkoła Głowna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
- II miejsce - Wiktor Sobolewski (I LO im. Mikołaja Kopernika w Grajewie)
- I miejsce - Jakub Mścichowski (I LO im. Mikołaja Kopernika w Grajewie)
Na najwyższym stopniu podium w rywalizacji PLC Expert stanęli:
- III miejsce - Bartosz Pawłowski (Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łomży)
- II miejsce - Kacper Sobieski (Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łomży)
- I miejsce - Marek Szymański (Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łomży)
Laureaci i finaliści konkursu podkreślali, że był on dla nich merytorycznym wyzwaniem, ale także szansą, aby poznać kolegów i koleżanki o podobnych zainteresowaniach i pasjach programistycznych. Na ten aspekt zwracali także organizatorzy, wśród nich Dziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej, dr inż. Aneta Wiktorzak, która podkreślała, że celem konkursu jest wspierania młodych talentów. Pani Dziekan dziękowała patronom konkursu i sponsorom, dyrekcji szkół i kadrze pedagogicznej, za przygotowania młodych ludzi do konkursowej rywalizacji, wspierania ich rozwoju w naukach technicznych. Specjalne podziękowania zostały złożone na ręce Dyrektora Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży, pana Jacka Koconia, którego uczniowie znakomicie wypadli w rywalizacji PLC Expert.
Patronat nad konkursem objął Jego Magnificencja Rektor Akademii Łomżyńskiej profesor Dariusz Surowik.
Nagrody w konkursie ufundowali:
- Tomasz Chomicki, przedstawiciel Rady Uczelni AŁ
- Zakład Usług Informatycznych NOVUM
- Phoenix Systems
- Logisystem Sp. z o.o. Warszawa
- DOMEL
Technologia żywności z pozytywną oceną PKA
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka Akademii Łomżyńskiej otrzymał pozytywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. To ocena programowa niezależnego gremium ekspertów PKA, która jest w polskich systemie szkolnictwa wyższego podstawowym jakościowym kryterium definiującym, czy dana uczelnia wywiązuje się prawidłowo ze swojej misji przekazywania wiedzy studentom.
Uchwała prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej oznacza, że Akademia Łomżyńska prawidłowo i skutecznie kształci studentów na kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka. - Komisja przy ocenie bardzo chwaliła wyposażenie naszych laboratoriów i hali technologicznej, gdzie skalą odniesienia są inne uczelnie, w tym duże ośrodki akademickie. PKA doceniła także nasze mocno prostudenckie podejście, kształcenie w formie hybrydowej dające młodym ludziom możliwość godzenia studiów z pracą zawodową - komentuje dr inż. Aneta Wiktorzak, Dziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej.
Prodziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych AŁ, dr inż. Emilia Szabłowska, technolog żywności, akcentuje, że sukces kierunku i pozytywna ocena programowa to przede wszystkim efekt efektywnej współpracy władz uczelni i władz wydziału z przedsiębiorcami, stroną społeczną. - Mamy od lat rady praktyków doradzające wydziałom konkretne rozwiązania, a nowością są nasze tzw. rady programowe, które są powoływane przy kierunkach. W ich skład wchodzą: student, absolwent, wykładowca, pracodawca. Ten mechanizm pozwala w formule dialogu wyłapywać najlepsze kierunki rozwoju programu kształcenia na danym kierunku, żeby optymalnie wzmocnić nasz praktyczny profil kształcenia - mówi Prodziekan.
Specjaliści Polskiej Komisji Akredytacyjnej przebywali na uczelni w listopadzie, poddawali szczegółowej analizie infrastrukturę uczelni, jej zasoby kadrowe, program kształcenia, a także inne - bardziej ulotne kwestie - na przykład stosunek uczelni do studentów, system wspierania studentów, czy jakość ich życia na uczelni: nowoczesny akademik, nowoczesne wyposażenie sal dydaktycznych, dobry dostęp do różnych programów informatycznych związanych z kształceniem na uczelni. Kryterium oceny była także umiejętność współpracy z sektorem firm przetwórstwa żywności, czyli takimi przedsiębiorstwami jak np. OSM Piątnica, JBB Bałdyga, EDPOL Food & Innovation, Greenvit, TMT, Browar Łomża.
W raporcie kontrolnym PKA akcentowała, że metody kształcenia są zorientowane na studentów, a jednocześnie przygotowują ich rzetelnie do podjęcia aktywności zawodowej. Studenci uczestniczą w trakcie kształcenia w pracach badawczo-rozwojowych branży spożywczej, a spory odsetek prac dyplomowych powstaje na wyraźne zapotrzebowanie firm tegoż sektora (11 procent). Natomiast wszystkie analizowane przez PKA prace mają projektowy i/lub doświadczalny charakter oraz potwierdzają kompetencje inżynierskie (w przypadku prac dyplomowych I stopnia, inżynierskich) lub badawcze (w przypadku prac dyplomowych II stopnia, magisterskich), uzyskiwane przez studentów. Kadra dydaktyczna jest dobrze przygotowana do wywiązywania się z misji praktycznego kształcenia studentów do różnych sektorów przetwórstwa żywności. W raporcie PKA możemy też szczegółowo przeczytać o - cytujemy - „wysokiej klasy sprzęcie jakim dysponuje uczelnia”, są to m.in.: chromatograf cieczowy LC/MS, chromatografy gazowe, urządzenie do przyśpieszonej ekstrakcji, homogenizator, czy spektrometr elektronowego rezonansu paramagnetycznego.
Następna ocena programowa na kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka odbędzie się w roku akademickim 2029/2030. Oznacza to, że obecna ocena PKA została wydana na maksymalny możliwy okres sześciu lat, czyli uczelnia spełniła wszystkie kryteria oceny programowej, otrzymując od Polskiej Komisji Akredytacyjnej długoterminowy kredyt zaufania.
Kontakt
Dziekanat
pok. A 0.28
ul. Akademicka 1
Sprawy studenckie
tel. 86 215 66 02
Plany zajęć
tel. 86 216 82 69
wnitdziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. A 0.32
ul. Akademicka 1
tel. 86 215 54 88
nsasinowska@al.edu.pl
wnit@al.edu.pl