
Konferencja Innovation Trends 2025
W dniu 31.05.2025 odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Innovation Trends 2025", zorganizowana przez Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych we współpracy z Wydziałem Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Łomżyńskiej, która zgromadziło naukowców z Polski oraz z zagranicy – m.in. ze Słowacji, Rumunii, Malty, Hongkongu, Meksyku, Litwy i Ukrainy.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele środowisk naukowych, biznesowych, organizacji pozarządowych oraz administracji samorządowej. Konferencja stworzyła przestrzeń do wymiany doświadczeń, nawiązywania współpracy i prezentacji wyników badań z zakresu innowacyjności i rozwoju gospodarczego.
Konferencja został podzielona na kilka paneli. W panelu biznesowym pt. „Nauka i innowacje – klucz do przyszłości Polski i województwa podlaskiego” udział wzięli pracownicy WNSiH: dr Edyta Dąbrowska (moderator panelu) oraz dr inż. Stanisław Kaczyński.
W gronie panelistów znaleźli się również: Anna Marciniak – Kierownik Sekcji Programów UE, NCBiR, Sebastian Margalski – przedstawiciel firmy ZURAD, PGZ, dr Dariusz Perło – Wiceprezes Zarządu PFRR, wykładowca AŁ, Paweł Pisarczyk – Prezes Zarządu Phoenix Systems, dr inż. Andrzej Sawicki – Prodziekan WNIT AŁ, Piotr Serdyński – Zastępca Prezydenta Miasta Łomża.
W trakcie dyskusji poruszono min. kwestie:
- niedoceniania działalności innowacyjnej w ewaluacji naukowców,
- niewydolności systemu wdrażania wynalazków,
- ryzyka niepowodzenia startupów i barier biurokratycznych w aplikowaniu o fundusze,
- potrzeby popularyzacji inwestycji w nowe technologie (bezzałogowce, kuchnie kontenerowe, bramki biometryczne, kryptografia kwantowa, wodór).
Dużym zainteresowaniem cieszył się również panel dedykowany nauczycielom i studentom, moderowany przez dr Magdalenę Forfa, Prodziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych. Referaty wygłosili: dr hab. Joanna Truszkowska, prof. AŁ (wykładowca AŁ) - Projektowanie uniwersalne w edukacji – szanse i zagrożenia, dr Monika Surawska (wykładowca AŁ), mgr Katarzyna Zając-Malinowska (właścicielka firmy Pracownia Kompetencji oraz autorka i trenerka w Happy Me Academy), Krzysztof Krawczyk i Mateusz Nagórka (studenci Mechatroniki).
Tematyka wystąpień była bardzo zróżnicowana – od universal design in education, przez ochronę dzieci przed przemocą, psychologię pozytywną i siły charakteru według Seligmana i Petersona, po techniczne aspekty zamiany energii mechanicznej na elektryczną – publiczność z wielkim zainteresowaniem oglądała każde wystąpienie.

Akademia Łomżyńska wyróżniona przez Cisco za 20 lat współpracy
Z dumą informujemy, że Akademia Łomżyńska otrzymała prestiżowy dyplom Academy 20 Years of Service Award przyznany przez Cisco Networking Academy za dwie dekady aktywnej współpracy i zaangażowania w kształcenie przyszłych specjalistów IT.
Współpraca pomiędzy Cisco a Akademią Łomżyńską rozpoczęła się w 2005 roku. Dzięki tej inicjatywie powstały jedne z pierwszych w Polsce programów studiów zintegrowane z platformą e-learningową Cisco Networking Academy. Kluczową rolę w ich tworzeniu odegrali dr inż. Grzegorz Rubin oraz mgr inż. Leszek Laskowski – certyfikowani instruktorzy CCNA, którzy zaprojektowali laboratorium sieciowe wyposażone w sprzęt Cisco oraz uczestniczyli w tworzeniu programów nauczania.
Na przestrzeni lat Akademia Łomżyńska rozwijała ofertę dydaktyczną o kursy CCNP i z zakresu bezpieczeństwa sieci, umożliwiając studentom zdobycie zaawansowanych kompetencji poszukiwanych na rynku pracy. Absolwenci tych programów z powodzeniem kontynuują karierę w branży IT – wielu z nich pracuje dziś jako inżynierowie sieci komputerowych, również w polskim oddziale Cisco w Warszawie.
Instruktorzy Akademii Łomżyńskiej byli wielokrotnie wyróżniani przez firmę Cisco, m.in. w kategoriach Instructor Excellence Expert, Instructor Excellence Advanced oraz za wieloletnią działalność edukacyjną (Instructor 10/15/20 Years of Service). Te sukcesy potwierdzają profesjonalizm i pasję naszego zespołu dydaktycznego.
Obecnie Uczelnia dysponuje dwiema nowoczesnymi pracowniami zgodnymi ze standardami Cisco, w których prowadzone są zajęcia z zakresu sieci komputerowych oraz cyberbezpieczeństwa.
To wyróżnienie stanowi dowód na to, że długofalowa współpraca Akademii Łomżyńskiej z globalnym liderem branży technologicznej przynosi wymierne efekty edukacyjne i zawodowe dla naszych studentów. Jesteśmy dumni z tego wspólnego dorobku i z nadzieją patrzymy w przyszłość kolejnych dekad partnerstwa z Cisco.

RoboExe 2025 – Mistrzostwa Innowacji i Technologii
27 marca 2025 roku w Akademii Łomżyńskiej odbyła się kolejna edycja prestiżowego wydarzenia RoboExe, stanowiącego centrum rywalizacji technologicznej. Organizatorem był Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych, który po raz kolejny zgromadził pasjonatów robotyki, programowania i nowoczesnych technologii. Tegoroczna odsłona zgromadziła 98 uczestników, podzielonych na 30 drużyn, reprezentujących 12 szkół i uczelni z różnych regionów Polski, w tym m.in. Grajewo, Niećkowo, Szczuczyn, Białystok, Łomżę, Ostrołękę, Warszawę i Łódź.
Trzy konkurencje – jeden cel: doskonałość technologiczna
Podczas RoboExe 2025 uczestnicy zmierzyli się w trzech wymagających konkursach:
Code Master – test wiedzy programistycznej, gdzie liczyły się szybkość, optymalizacja
i umiejętność rozwiązywania problemów.
PLC Expert – rywalizacja w zakresie programowania sterowników PLC, kluczowych dla automatyki przemysłowej.
Robot Challenge – zmagania robotów w trzech kategoriach:
- Line Follower – wyścig robotów podążających za wyznaczoną linią.
- LEGO Sumo – starcia robotów, które próbowały wypchnąć rywala poza arenę.
- Freestyle – pokaz kreatywnych konstrukcji mechatronicznych, gdzie liczył się pomysł
i wykonanie.
Laureaci RoboExe 2025
Code Master: 1. Jakub Mścichowski (I LO w Grajewie), 2. Krzysztof Karwowski (I LO w Grajewie), 3. Grzegorz Błaszczyński (Akademia Łomżyńska).
PLC Expert: 1. Marek Szymański (ZSMiO nr 5 w Łomży), 2. Kacper Sobieski (ZSMiO nr 5 w Łomży), 3. Bartosz Pawłowski (ZSMiO nr 5 w Łomży).
Robot Challenge – Line Follower (uczniowie): 1. Piotr Kulaszewski (III LO w Białymstoku), 2. Marek Jaszczuk (III LO w Białymstoku), 3. Adrianna Gołębiowska (SP nr 65 w Warszawie).
Robot Challenge – Line Follower (studenci): 1. Mikołaj Sujeta, Piotr Szeszko (Politechnika Białostocka), 2. Krzysztof Krawczyk, Mateusz Nagórka (Akademia Łomżyńska).
LEGO Sumo (uczniowie): 1. Krystian Waszczuk (Technikum Programistyczne INFOTECH w Białymstoku), 2. Filip Kacieło-Wargulewski (Technikum Programistyczne INFOTECH w Białymstoku), 3. Dawid Kakareko, Marcin Puchalski (Technikum Programistyczne INFOTECH w Białymstoku).
LEGO Sumo (studenci): 1. Adrian Sokołowski, Krzysztof Kulwicki (Politechnika Białostocka), 2. Maciej Zadrożny, Sebastian Świderski (Politechnika Białostocka), 3. Igor Ignatiuk, Michał Truszkowski (Politechnika Białostocka)
Freestyle: 1. Krzysztof Krawczyk, Piotr Wiśniewski, Mateusz Nagórka (Akademia Łomżyńska), 2. Filip Bednarczyk (ZSZ nr 1 w Ostrołęce), 3. Andrzej Celiński, Daniel Aleksiejczuk, Jakub Pigiel, Marek Lipski (Politechnika Białostocka).
Wsparcie i patronat
Sukces wydarzenia nie byłby możliwy bez wsparcia sponsorów: Fundacji Foton, Phoenix Systems oraz Polskiej Fundacji Filary Rozwoju. Dzięki ich zaangażowaniu zwycięzcy otrzymali atrakcyjne nagrody. Dodatkowo, patronat honorowy nad RoboExe 2025 objął JM Rektor Akademii Łomżyńskiej, dr hab. Dariusz Surowik, prof. AŁ, co podkreśliło rangę i znaczenie tego wydarzenia w środowisku akademickim.
Nad prawidłowym przebiegiem wszystkich zmagań w ramach RoboExe czuwały komisje konkursowe. Funkcję przewodniczących poszczególnych zawodów pełnili: dr inż. Tomasz Kuźmierowski, dr inż. Andrzej Sawicki oraz mgr inż. Andrzej Rodak.
Pasja i technologia – klucz do przyszłości
Organizatorzy składają serdeczne podziękowania wszystkim uczestnikom, którzy wzięli udział w tegorocznej edycji RoboExe. Determinacja, kreatywność i umiejętności zawodników są dowodem na to, że przyszłość inżynierii i technologii rysuje się w jasnych barwach. Już teraz zapraszamy na kolejną edycję wydarzenia – do zobaczenia za rok!

Dołącz do programu Inżynierki 4.0 AI edition
Studentko uczelni technicznej! Dołącz do programu Inżynierki 4.0 AI edition organizowanego przez Siemensa i rozwiń swój potencjał w świecie technologii i innowacji!
- Studiujesz na kierunku technicznym/inżynierskim?
- Interesują Cię nowe technologie?
- Chcesz przygotować się do wejścia na rynek pracy?
To właśnie na Ciebie czekamy! Weź udział w inspirującym programie Siemensa – Inżynierki 4.0 AI edition, który pomoże Ci zbudować profesjonalną pewność siebie i stać się liderką jutra. Dołącz do programu, który skupia się na rozwijaniu umiejętności i kompetencji pomagających w wejściu do świata przemysłu i technologii.
Co zyskasz?
- Budowanie kompetencji cyfrowych i zawodowych w obszarze Industry 4.0
- Warsztaty budowania własnego wizerunku, które przygotują Cię do udziału w procesach rekrutacyjnych
- Warsztaty technologii w praktyce – robotyzacja, automatyzacja, wirtualna rzeczywistość
- Rozmowy z ekspertkami, kobietami odnoszącymi sukcesy zawodowe – jak pogodziły różne życiowe role, jakie wyzwania musiały pokonać na swojej zawodowej drodze
- Networking, który procentuje – poznanie rówieśniczek, które podzielają Twoje pasje i zainteresowania
- Udział w prelekcjach na tematy, o których jest głośno – jak AI zmienia świat biznesu, w jaki sposób wpływa na budowanie kariery zawodowej i pracę inżynierki
- Certyfikat dla Inżynierki 4.0 potwierdzający Twoje nowe kompetencje
- Konkurs i opcja zdobycia nagród dających dalsze możliwości rozwoju!
Jak zgłosić się do programu?
Wypełnij formularz na stronie do 16.03.2025. Autorki 30 najciekawszych prac otrzymają zaproszenie na warsztaty oraz do udziału w konkursie z atrakcyjnymi nagrodami: vouchery na szkolenia branżowe od EMT-Systems, a także wyjazd z Siemensem na konferencję ImpactCEE.

Akredytacja dla kierunku Automatyka i Robotyka na Akademii Łomżyńskiej
Kierunek Automatyka i Robotyka na Wydziale Informatyczno-Technologicznym Akademii Łomżyńskiej uzyskał akredytację Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA) na poziomie studiów pierwszego stopnia o profilu praktycznym. To niezwykle ważne osiągnięcie, które potwierdza wysoką jakość kształcenia oraz potwierdza spełnienie standardów edukacyjnych obowiązujących w Polsce.
Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej, po przeprowadzeniu szczegółowego procesu oceny stwierdziło, że proces kształcenia realizowany w Akademii Łomżyńskiej umożliwia studentom kierunku Automatyka i Robotyka osiągnięcie założonych efektów uczenia się. Oznacza to, że absolwenci tego kierunku są doskonale przygotowani do podjęcia pracy w branży automatyki, robotyki oraz pokrewnych dziedzinach technologicznych.
Akredytacja przyznana przez PKA jest efektem spełnienia przez uczelnię wszystkich kryteriów określonych w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie kryteriów oceny programowej. Uczelnia wykazała się wysokim poziomem organizacji procesu kształcenia, zapewnieniem odpowiednich zasobów dydaktycznych oraz dostosowaniem programu studiów do dynamicznie rozwijającego się rynku pracy w obszarze nowych technologii.
Uzyskanie akredytacji to efekt ciężkiej pracy, zaangażowania oraz profesjonalizmu całego zespołu Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznego.
Studia praktyczne i wysokie standardy kształcenia
Kierunek Automatyka i Robotyka w Akademii Łomżyńskiej jest kierunkiem o profilu praktycznym, co oznacza, że studenci mają możliwość zdobycia umiejętności i wiedzy, które bezpośrednio przekładają się na ich późniejszą działalność zawodową. Dzięki współpracy z firmami i instytucjami branżowymi, studenci zdobywają doświadczenie zawodowe, które jest niezwykle cenione na rynku pracy. Dodatkowo, uczelnia dba o nowoczesne wyposażenie laboratoriów oraz stałe aktualizowanie programu nauczania, aby odpowiadał on na potrzeby rozwijającej się branży technologicznej.
Akredytacja PKA to także uznanie dla merytorycznej wiedzy wykładowców, którzy są ekspertami w swojej dziedzinie i posiadają odpowiednie doświadczenie zarówno akademickie, jak i praktyczne. Dzięki temu, studenci mogą liczyć na wsparcie ze strony osób, które doskonale znają najnowsze trendy oraz technologiczne wyzwania w obszarze automatyki i robotyki.
Otrzymanie akredytacji na kierunku Automatyka i Robotyka stanowi dla Akademii Łomżyńskiej kolejny krok w kierunku umacniania swojej pozycji na mapie polskiego szkolnictwa wyższego. Uczelnia kontynuuje rozwój, stawiając na nowoczesne metody nauczania, kształcenie praktyczne oraz ścisłą współpracę z przemysłem. Dzięki akredytacji studenci mogą być pewni, że zdobywana przez nich wiedza i umiejętności są na najwyższym poziomie, co z pewnością pomoże im w dalszej karierze zawodowej.
Strona 1 z 24