- Jesteś tutaj:
- Wydział
Konkurs RoboExe - wyniki
Rozstrzygnęliśmy konkurs RoboExe w dwóch kategoriach rywalizacji - PLC Expert oraz Code Master.
PLC Expert oraz Code Master to konkursy w ramach RoboExe, które dają możliwości sprawdzenia umiejętności z zakresu programowania oraz zachęcają uczniów i studentów do podejmowania prób rozwiązywania problemów technicznych. W założeniach obu konkursów jest również kreowanie wśród uczniów samodzielnego, twórczego i nowatorskiego myślenia, służącego rozwiązywaniu praktycznych problemów technicznych.
W konkursie Code Master uczestnicy zweryfikowali swoją wiedzę oraz umiejętności z zakresu programowania, algorytmów i przetwarzania danych. Poprzez udział w konkursie PLC Expert zaprezentowali wiedzę i umiejętności programowania sterowników PLC. Nad przebiegiem konkursów, detalami organizacyjnymi czuwała kadra Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej, na czele z przewodniczącymi poszczególnych komisji konkursowych: dr. inż. Andrzejem Sawickim (Code Master) i mgr. inż. Andrzejem Rodakiem (PLC Expert).
Na najwyższym stopniu podium w rywalizacji Code Master stanęli:
- III miejsce - Franciszek Kotowski (Szkoła Głowna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
- II miejsce - Wiktor Sobolewski (I LO im. Mikołaja Kopernika w Grajewie)
- I miejsce - Jakub Mścichowski (I LO im. Mikołaja Kopernika w Grajewie)
Na najwyższym stopniu podium w rywalizacji PLC Expert stanęli:
- III miejsce - Bartosz Pawłowski (Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łomży)
- II miejsce - Kacper Sobieski (Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łomży)
- I miejsce - Marek Szymański (Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łomży)
Laureaci i finaliści konkursu podkreślali, że był on dla nich merytorycznym wyzwaniem, ale także szansą, aby poznać kolegów i koleżanki o podobnych zainteresowaniach i pasjach programistycznych. Na ten aspekt zwracali także organizatorzy, wśród nich Dziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej, dr inż. Aneta Wiktorzak, która podkreślała, że celem konkursu jest wspierania młodych talentów. Pani Dziekan dziękowała patronom konkursu i sponsorom, dyrekcji szkół i kadrze pedagogicznej, za przygotowania młodych ludzi do konkursowej rywalizacji, wspierania ich rozwoju w naukach technicznych. Specjalne podziękowania zostały złożone na ręce Dyrektora Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży, pana Jacka Koconia, którego uczniowie znakomicie wypadli w rywalizacji PLC Expert.
Patronat nad konkursem objął Jego Magnificencja Rektor Akademii Łomżyńskiej profesor Dariusz Surowik.
Nagrody w konkursie ufundowali:
- Tomasz Chomicki, przedstawiciel Rady Uczelni AŁ
- Zakład Usług Informatycznych NOVUM
- Phoenix Systems
- Logisystem Sp. z o.o. Warszawa
- DOMEL
Technologia żywności z pozytywną oceną PKA
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka Akademii Łomżyńskiej otrzymał pozytywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. To ocena programowa niezależnego gremium ekspertów PKA, która jest w polskich systemie szkolnictwa wyższego podstawowym jakościowym kryterium definiującym, czy dana uczelnia wywiązuje się prawidłowo ze swojej misji przekazywania wiedzy studentom.
Uchwała prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej oznacza, że Akademia Łomżyńska prawidłowo i skutecznie kształci studentów na kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka. - Komisja przy ocenie bardzo chwaliła wyposażenie naszych laboratoriów i hali technologicznej, gdzie skalą odniesienia są inne uczelnie, w tym duże ośrodki akademickie. PKA doceniła także nasze mocno prostudenckie podejście, kształcenie w formie hybrydowej dające młodym ludziom możliwość godzenia studiów z pracą zawodową - komentuje dr inż. Aneta Wiktorzak, Dziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej.
Prodziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych AŁ, dr inż. Emilia Szabłowska, technolog żywności, akcentuje, że sukces kierunku i pozytywna ocena programowa to przede wszystkim efekt efektywnej współpracy władz uczelni i władz wydziału z przedsiębiorcami, stroną społeczną. - Mamy od lat rady praktyków doradzające wydziałom konkretne rozwiązania, a nowością są nasze tzw. rady programowe, które są powoływane przy kierunkach. W ich skład wchodzą: student, absolwent, wykładowca, pracodawca. Ten mechanizm pozwala w formule dialogu wyłapywać najlepsze kierunki rozwoju programu kształcenia na danym kierunku, żeby optymalnie wzmocnić nasz praktyczny profil kształcenia - mówi Prodziekan.
Specjaliści Polskiej Komisji Akredytacyjnej przebywali na uczelni w listopadzie, poddawali szczegółowej analizie infrastrukturę uczelni, jej zasoby kadrowe, program kształcenia, a także inne - bardziej ulotne kwestie - na przykład stosunek uczelni do studentów, system wspierania studentów, czy jakość ich życia na uczelni: nowoczesny akademik, nowoczesne wyposażenie sal dydaktycznych, dobry dostęp do różnych programów informatycznych związanych z kształceniem na uczelni. Kryterium oceny była także umiejętność współpracy z sektorem firm przetwórstwa żywności, czyli takimi przedsiębiorstwami jak np. OSM Piątnica, JBB Bałdyga, EDPOL Food & Innovation, Greenvit, TMT, Browar Łomża.
W raporcie kontrolnym PKA akcentowała, że metody kształcenia są zorientowane na studentów, a jednocześnie przygotowują ich rzetelnie do podjęcia aktywności zawodowej. Studenci uczestniczą w trakcie kształcenia w pracach badawczo-rozwojowych branży spożywczej, a spory odsetek prac dyplomowych powstaje na wyraźne zapotrzebowanie firm tegoż sektora (11 procent). Natomiast wszystkie analizowane przez PKA prace mają projektowy i/lub doświadczalny charakter oraz potwierdzają kompetencje inżynierskie (w przypadku prac dyplomowych I stopnia, inżynierskich) lub badawcze (w przypadku prac dyplomowych II stopnia, magisterskich), uzyskiwane przez studentów. Kadra dydaktyczna jest dobrze przygotowana do wywiązywania się z misji praktycznego kształcenia studentów do różnych sektorów przetwórstwa żywności. W raporcie PKA możemy też szczegółowo przeczytać o - cytujemy - „wysokiej klasy sprzęcie jakim dysponuje uczelnia”, są to m.in.: chromatograf cieczowy LC/MS, chromatografy gazowe, urządzenie do przyśpieszonej ekstrakcji, homogenizator, czy spektrometr elektronowego rezonansu paramagnetycznego.
Następna ocena programowa na kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka odbędzie się w roku akademickim 2029/2030. Oznacza to, że obecna ocena PKA została wydana na maksymalny możliwy okres sześciu lat, czyli uczelnia spełniła wszystkie kryteria oceny programowej, otrzymując od Polskiej Komisji Akredytacyjnej długoterminowy kredyt zaufania.
Wykład dotyczący cyberbezpieczeństwa
Studenci Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych naszej uczelni wzięli udział w pierwszym wykładzie z cyklu „Akademia_CYBER.MIL”, który wygłosił dr hab. inż. Mariusz Frączek, profesor Akademii Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu
„Akademia_CYBER.MIL” to projekt mający na celu wspieranie uczelni wyższych w realizacji kształcenia na kierunkach związanych z informatyką i cyberbezpieczeństwem. Jest realizowany we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Edukacji i Nauki, a koordynatorem projektu jest Departament Cyberbezpieczeństwa MON. Wraz z 15. uczelniami z całej Polski, w roku akademickim 2023/24 do programu dołączyła także Akademia Łomżyńska.
W ramach projektu „Akademia_CYBER.MIL” zaplanowano serię 4 wykładów przedstawiających studentom zagadnienia bezpieczeństwa informatycznego i teleinformatycznego. W marcu i kwietniu 2024 w Akademii Łomżyńskiej odbyły i odbędą się wykłady:
- 22 marca, 9:30 – dr hab. inż. Mariusz Frączek, Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa;
- 4 kwietnia, 12:00 - ppor. Hubert Jarzębak, Wojna informacyjna – operacje informacyjne;
- 11 kwietnia, 12:00 - ppor. Daniel Woźniak, Cyberbezpieczeństwo – cyberhigiena;
- 18 kwietnia, 14:00 - ppor. Daniel Woźniak, Ataki w cyberprzestrzeni – studium przypadków.
Korzyści studentów Akademii Łomżyńskiej z uczestnictwa w programie to przede wszystkim specjalistyczna wiedza z zakresu cyberbezpieczeństwa pozyskana od ekspertów z Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu, Eksperckiego Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa oraz Regionalnego Centrum Informatyki Olsztyn. Uczestnicy wykładów z 75% frekwencją mogą liczyć na certyfikat podpisany przez Ministra Obrony Narodowej i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zainteresowani studenci będą mogli wziąć udział w praktykach studenckich, realizowanych w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej i instytucjach podległych, które w swojej działalności zajmują się problematyką związaną z cyberbezpieczeństwem, między innymi w łomżyńskim oddziale Regionalnego Centrum Informatyki Olsztyn oraz w 13 Batalionie Lekkiej Piechoty w Łomży.
Program „Akademia_CYBER.MIL” zainicjował w Akademii Łomżyńskiej profesor Akademii Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu, płk rez. dr hab. inż. Mariusz Frączek. W piątek, 22 marca 2024 o godzinie 9:30, w Auli A.2.4 przy ul. Akademickiej 1 odbył się wykład zatytułowany „Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa”. Celem wykładu było zapoznanie studentów z podstawową problematyką dotyczącą funkcjonowania cyberprzestrzeni, jej wymiarem technicznym oraz zagrożeniami. Do poruszonych zagadnień należały między innymi:
- realizacja zagadnień dotyczących definiowania cyberprzestrzeni w polskich aktach prawnych oraz normatywnych;
- zapoznanie z technicznym wymiarem działania cyberprzestrzeni i jej zależności od stosowanych technologii;
- omówienie zasadniczych zagrożeń związanych z środowiskiem cyberprzestrzeni;
- charakterystyka ataków ATP.
Studenci Akademii łomżyńskiej z zainteresowaniem przyjęli przedstawione zagadnienia, zwracając uwagę między innymi na niskopoziomowy aspekt działania cyberprzestrzeni, z zasobami sprzętowymi umożliwiającymi wymianę informacji, takimi jak sieci komputerowe, sieci radiowe, czy komunikacja satelitarna. Zwróciły uwagę omówione przez profesora Mariusza Frączka interesujące przykłady technik socjotechnicznych, wykorzystywanych do przełamania zabezpieczeń oraz ich wszechobecność w naszym codziennym życiu z technologiami informatycznymi.
Bezpośrednio po wykładzie wystąpiła pani ppor. Patrycja Cieniewicz z Wojskowego Centrum Rekrutacji, zachęcając studentów i absolwentów Akademii Łomżyńskiej do realizacji ochotniczego szkolenia wojskowego w ramach „Legii Akademickiej” oraz przedstawiając możliwości kontynuowania kariery w wojsku.
Z życia Akademii: Mama i Córka
Przedstawiamy Wam Jolantę Malon i Agatę Malon. Mama i córka - związane więzami krwi, emocjonalnymi, ale także wspólną pasją. Obie studiują na drugim roku Bezpieczeństwo i certyfikację żywności. W tym rodzinnym modelu studiów jest jeszcze ich tata, Stanisław, od roku 2022 absolwent Technologii żywności i żywienia człowieka Akademii Łomżyńskiej.
Myśl o studiach w Akademii Łomżyńskiej zrodziła się synchronicznie w głowach Joli i Agaty, które postanowiły w 2022 roku, że będzie to ich wspólna droga. Dosłownie, bo to wspólna droga do laboratoriów, sal wykładowych, kolokwiów i egzaminów. Mama i córka razem uczęszczają na zajęcia, zdarza się, że wspólnie uczą się do sesji. Dopinguje je tata, ale czerpią motywację do nauki także od siebie wzajemnie. Córka biegle nawiguje w nowoczesnych technologiach i czasem wspiera w tym mamę. Obie młode, ambitne, z dobrymi ocenami i zaskarbioną dużą sympatia wśród kolegów, koleżanek z roku i wykładowców akademickich. Choć to mama i córka, częściej słyszą „siostry”. Taka też jest ich relacja: bezpośrednia, serdeczna, opierająca się na zaufaniu i przyjaźni.
Cóż, łezka w oku się kręci naszej kadrze akademickiej, bo to prawdopodobnie pierwszy taki przypadek w dwudziestoletniej historii uczelni, abyśmy wykształcili (prawie) całą rodzinę do pracy w branży przetwórstwa żywności. A być może i ewenement w skali kraju, świadczący, że ufają nam nie tylko pojedyncze osoby ale całe familie.
W rodzinie Jolanty i Stanisława jest jeszcze młodszy syn, a o tym czy pójdzie w ślady rodziców i siostry zadecydują najbliższe lata. Niewykluczone, że zdecyduje się także zdobyć wykształcenie w Akademii Łomżyńskiej. Przyjmiemy go radością w naszych progach, jak i kolejne (potencjalne) pokolenia rodu Malon: wnuków, prawnuków. Dwadzieścia lat naszego istnienia to wszak początek dobrej drogi w przyszłość, która pełna jest zaskakujących niespodzianek i będziemy je przed Wami odkrywać.
Nie chcemy Wam pisać, że „kształcimy kadry na potrzeby lokalnej gospodarki”. Chcemy to pokazywać na konkretnych obrazach, przedstawiać Wam sylwetki prawdziwych ludzi, którzy nam zaufali, a to zmieniło i zmienia na lepsze ich życie, daje paliwo do awansu zawodowego i moc radości z rozwijania pasji. Taka jest nasza rola, łączyć ludzi, instytucje, oplatać nasz region zasobami praktycznej wiedzy. I robimy to od dwudziestu już lat!
Przez ostatnich dwadzieścia lat wiele się zmieniało w życiu rodziny Malon, rodzice podejmowali kluczowe decyzje zawodowe, dorastała ich mała córeczka, urodził się syn. My także się zmienialiśmy - rozwijaliśmy nasze zasoby infrastruktury, kadry, kierunków kształcenia, aby nie zawieść zaufania żadnej osoby i żadnej rodziny. Wiemy, że wybór drogi edukacyjnej, zawodowej, to często decyzja podejmowana wspólnie przez młodych ludzi i ich rodziców, czasem nawet dziadków. Dziękujemy, że nam ufacie.
Postscriptum: dr Piotr Karpiński, nasz nauczyciel akademicki, wspomina Stanisława Malon, jako ambitnego, zdolnego, pozytywnego studenta Technologii żywności i żywienia człowieka. Dziś, dzięki zdobytej wiedzy, ciężkiej pracy, studiom na naszej uczelni - Stanisław Malon pełni kierowniczą funkcję w oddziale dużej firmy branży przetwórstwa spożywczego, kieruje zespołem i jest współodpowiedzialny za podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących rozwoju filii. Jego małżonka, Jola, pracuje w tej samej branży, a studia traktuje jako szansę na podniesienie własnych kompetencji zawodowych. Przed córką otwarta ścieżka przyszłości, życiowych wyborów, czy związać się zawodowo ze swoim rodzinnym regionem, a może po studiach szukać szczęścia w dalekim świecie.
Dziękujemy rodzinie Malon za inspirację!
Konkursy programistyczne w Akademii Łomżyńskiej
Konkursy programistyczne w Akademii Łomżyńskiej: RoboExe: Code Master - konkurs programowania i algorytmów oraz RoboExe: PLC Expert - konkurs programowania sterowników PLC
Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej od lat propaguje i wspiera wśród młodzieży Łomży i regionu rozwój zainteresowań technicznych, związanych z szeroko rozumianą informatyką, robotyką czy automatyką. Przez serię konkursów z serii RoboExe aktywuje uczniów i studentów do zaangażowania się w projektowanie własnych robotów, poznawanie zasad programowania sterowników PLC, czy rozwijanie zainteresowań związanych z algorytmiką i programowaniem systemów komputerowych.
Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych AŁ zaprasza entuzjastów programowania, algorytmów i struktur danych, pasjonatów rozwiązywania problemów informatycznych oraz miłośników programowania sterowników PLC do udziału w 2 konkursach:
- Konkurs programowania sterowników PLC: RoboExe: PLC Expert 2024,
- Konkurs programowania i algorytmów: RoboExe: Code Master 2024.
Konkurs RoboExe: PLC Expert 2024 to wydarzenie mające na celu popularyzację nauk technicznych, mechatroniki, algorytmiki i programowania wśród uczniów i studentów szkół średnich i uczelni z Łomży i regionu. Poprzez udział w konkursie każdy może sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności z zakresu programowania sterowników PLC. Uczestnicy otrzymują zadanie sterownicze, określone sygnały wejściowe – rozwiązaniem jest przygotowanie programu sterowniczego, który przetworzy podane dane i określi wartości sygnałów wyjściowych. Schemat postępowania uczestnika konkursu PLC Expert jest zawsze taki sam – zapoznanie się z treścią zadania, przygotowanie listy przyporządkowania, opracowanie algorytmu sterowania i napisanie programu sterowniczego w języku drabinkowym LAD lub języku bloków funkcyjnych FBD. Uczniowie biorący udział w konkursie będą mieli do dyspozycji sterownik z programowalną pamięcią PLC SIMATIC S7 1200 oraz środowisko do programowania sterownika – TIA Portal V15.1. Poprawność działania napisanego programu sterowniczego będzie można sprawdzić na stanowisku dydaktycznym ze sterownikiem S7 1200. Konkurs daje możliwość sprawdzenia umiejętności z zakresu programowania sterowników oraz pozwala na zachęcenie uczniów do podejmowania prób rozwiązywania problemów sterowniczych.
Konkurs RoboExe: Code Master 2024 jest kolejnym z serii konkursów informatycznych organizowanych przez Wydziała Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej, skierowanych do uczniów szkół średnich i studentów, zainteresowanych w szczególności programowaniem i algorytmami. W konkursie tym uczestnicy zmierzą się z problemami informatycznymi, wymagającymi znajomości zasad kodowania, logicznego myślenia oraz implementacji algorytmów. Reguły realizacji zadań informatycznych są ustalone: mamy zdefiniowany problem informatyczny lub obliczeniowy oraz przygotowane dane wejściowe – uczestnicy konkursu Code Master przygotowują programy, które przeanalizują pliki z danymi oraz znajdą lub obliczą poprawną odpowiedź. W strukturze odpowiedzi młodzi programiści realizują schemat: wczytanie danych z pliku tekstowego, napisanie algorytmu przetwarzania danych oraz wypisanie wyniku obliczeń lub przeszukiwań danych do pliku. Każdy z uczestników będzie mógł wybrać swój ulubiony język programowania i środowisko programistyczne. W konkursie Code Master uczestnicy mogą korzystać z najpopularniejszych języków programowania, takich jak C i C++, można użyć Pythona lub Javę albo wybrać programowanie w C#. W I etapie, online, można korzystać z dowolnego środowiska programistycznego. W II etapie, w finale realizowanym w pracowniach komputerowych Akademii Łomżyńskiej, zapewnione będą środowiska programistyczne takie jak Code::Block, PyCharm, Visual Studio oraz NetBeans.
W założeniach programowych konkursów RoboExe: PLC Expert oraz RoboExe: Code Master jest popularyzacja zagadnień związanych z algorytmiką, programowaniem, sterownikami PLC oraz kreowanie wśród uczniów samodzielnego, twórczego i nowatorskiego myślenia.
Konkurs RoboExe: PLC Expert oraz RoboExe Code Master organizowany jest w dwóch turach:
- I etap odbędzie się w dniu 21 marca 2024 roku w formule testu przeprowadzonego online, oraz
- II etap, finał, w dniu 11 kwietnia 2024 w pracowniach komputerowych i laboratoryjnych Akademii Łomżyńskiej przy ulicy Akademickiej 1.
Zapraszamy wszystkich uczniów i studentów, chcących rywalizować w dziedzinach programowania, tworzenia algorytmów oraz programowania sterowników PLC.
Więcej informacji można znaleźć na stronie konkursu al.edu.pl/roboexe
Zapraszamy na studia drugiego stopnia
4 stycznia rusza rekrutacja na studia drugiego stopnia w Akademii Łomżyńskiej z Informatyki oraz Technologii żywności i żywienia człowieka.
Studia drugiego stopnia w Akademii Łomżyńskiej odbywają się w trybie hybrydowym. To doskonała opcja dla tych, którzy chcą zdobyć wykształcenie akademickie nie rezygnując z możliwości synchronicznego rozwoju zawodowego, zgodnie z zasadą - studiuj i pracuj. Na studentów czeka przyjazny zespół nauczycieli akademickich, wspierające środowisko akademickie i nowoczesna baza dydaktyczna, wyposażona w sprzęt spełniający wysokie standardy XXI wieku.
Informatyka oraz Technologia żywności i żywienie człowieka to przyszłościowe kierunki, otwierające wiele pasjonujących perspektyw zawodowych i dotyczące najbardziej dynamicznie rozwijanych się sektorów współczesnej gospodarki: nowoczesnych technologii oraz przetwórstwa żywności. Prowadzi je Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej zlokalizowany w nowoczesnym kompleksie uczelnianych budynków przy ulicy Akademickiej 1.
Na naszym portalu rekrutacyjnym znajdziecie Państwo szczegółowe informacje dotyczące zasad kwalifikacji oraz organizacji zajęć. Zapraszamy do odwiedzenia strony i zgłębienia wszystkich istotnych szczegółów, które pomogą podjąć decyzję o wzmocnieniu własnej kariery zawodowej.
Rekrutacja online
Telefon: 86 215 66 02
Drodzy Kandydaci!
Wykładowcy akademiccy z praktycznym doświadczeniem oraz unikalna baza dydaktyczna. To podstawowe atuty Akademii Łomżyńskiej.
Dlaczego warto nam zaufać?
Akademia Łomżyńska to największa uczelnia na ziemi łomżyńskiej. Studiuje na niej blisko dwa tysiące studentów, a jej mury opuściło już ponad 8 tysięcy absolwentów, specjalistów w swoich dziedzinach. Uczelnia jest jednym z największych w Łomży beneficjentów funduszy europejskich, od początku istnienia do chwili obecnej na rozwój infrastruktury i projekty miękkie placówka pozyskała ponad 120 milionów złotych - inwestując je w nowoczesny wymiar kształcenia.
Akademia Łomżyńska współpracuje z zagranicznymi uczelniami i ośrodkami naukowymi (ponad 120 umów o współpracy), efektywnie wykorzystuje fundusze programu Erasmus+ oraz możliwości globalnej wymiany wiedzy i doświadczeń (wyjazdy zagraniczne, wizyty studyjne, cykliczna organizacja International Staff Week oraz cykliczne goszczenie stypendystów Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta).
Akademia Łomżyńska to uczelnia publiczna, która od dwudziestu lat działa w obszarach dydaktyki, nauki, jest także instytucją wspierającą procesy społeczne i gospodarcze regionu poprzez badania i ekspertyzy naukowe, sieć studenckiego wolontariatu. Uczelnia współpracuje z sektorem firm, instytucji, w obszarach: konsultowania programów studiów i ścieżek specjalizacyjnych, praktyk studenckich, wspierania wartościowych projektów i inicjatyw. Uczelnia kładzie duży nacisk na rozwój kompetencji interpersonalnych studentów. Oferuje im także jedne z najwyższych w kraju fundusze stypendialne.
Uczelnia prowadzi studia I, II stopnia, jednolite studia magisterskie, kształci także na kierunkach studiów podyplomowych.
Więcej informacji o misji Akademii Łomżyńskiej i jej bieżących projektach oraz działaniach można znaleźć na kanałach i platformach społecznościowych uczelni:
Zapraszamy!
Wykłady o cyberbezpieczeństwie
W ramach projektu „Akademia_CYBER.MIL”, w którym uczestniczy Akademia Łomżyńska, zaplanowano serię wykładów przedstawiających zagadnienia bezpieczeństwa informatycznego i teleinformatycznego.
W piątek, 22 marca 2024 o godzinie 9:30 w Auli A.2.4 Akademii Łomżyńskiej przy ul. Akademickiej 1 odbędzie się wykład zatytułowany „Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa”. Wykład poprowadzi profesor Akademii Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu, płk rez. dr hab. Inż. Mariusz Frączek. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawową problematyką dotyczącą funkcjonowania cyberprzestrzeni, jej wymiarem technicznym oraz zagrożeniami. Do poruszonych zagadnień będą należały między innymi:
- Realizacja zagadnień dotyczących definiowania cyberprzestrzeni w polskich aktach prawnych oraz normatywnych.
- Zapoznanie z technicznym wymiarem działania cyberprzestrzeni i jej zależności od stosowanych technologii.
- Omówienie zasadniczych zagrożeń związanych z środowiskiem cyberprzestrzeni
- Charakterystyka ataków ATP.
W kolejnych miesiącach roku akademickiego 2023/24 zapraszamy na następujące wykłady z serii:
Wojna informacyjna – operacje informacyjne
- Operacje informacyjne – wprowadzenie, sposoby wywierania wpływu, przykłady operacji informacyjnych.
- Inżynieria społeczna – socjotechnika, dezinformacja, techniki, przeciwdziałanie.
Ataki w cyberprzestrzeni - studium przypadków
- Wybrane przykłady ataków na instytucje państwowe, infrastrukturę krytyczną, przedsiębiorstwa z sektora publicznego.
- Wybrane przykłady ataków na użytkowników indywidualnych.
- Ogólnopolskie tematyczne kampanie phishingowe (święta, black week, wakacje).
- Spoofing w Polsce (vishing, smishing).
Studenci, którzy wykażą się obecnością na 3 wykładach, otrzymają na zakończenie projektu certyfikat potwierdzający udział w projekcie, podpisany przez Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Edukacji.
Dla najlepszych studentów kierunków związanych z informatyką w ramach projektu istnieje również możliwość odbycia 30 dniowej praktyki oraz zaliczenia programu praktyk studenckich w jednostkach organizacyjnych Resortu Obrony Narodowej i instytucjach podległych, zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Kwalifikacje do programu praktyk odbędą się na podstawie testu wiedzy z informacji przedstawionych na wykładach po ostatnim wykładzie z serii.
Food Expert rozstrzygnięty
W konkursie „Food Expert” organizowanym przez Akademię Łomżyńską udział wzięło 250 uczestników z trzech województw, do ścisłego finału zakwalifikowało się 90 osób. Największą wiedzą z zakresu znakowania i bezpieczeństwa żywności wykazała się Karolina Świderska z III Liceum Ogólnokształcącego im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku.
Karolina Świderska w konkursie Food Exper brała udział już drugi raz. - W tamtym roku dostałam się do finału, ale było bez podium, i postanowiłam, że poprawię swój wynik w kolejnej edycji konkursu - mówiła zwyciężczyni popularnonaukowej rywalizacji. - Wiedza, jak czytać etykiety, wybierać produkty żywnościowe, jest bardzo istotna. Wykorzystuję zdobyte informacje robiąc zakupy i uważnie śledzę oznakowania. Do konkursu przygotowałam się dużo czytają, także akty prawne dotyczące żywności napisane trudnym, bardzo sformalizowanym językiem. To było duże wyzwanie - dodawała uczennica.
Koleżanka z klasy Karoliny, Matylda Matreńczyk, zdobyła trzecie miejsce. - Kompletnie się nie spodziewała, byłam przygotowana, aby zrobić zdjęcie Karolinie, bo ona jest bardzo solidna i byłam pewna, że stanie na podium. A tu tak niespodzianka, trzecie miejsce dla mnie! - mówiła podekscytowana Matylda Matreńczyk. - Bardzo podoba się nam uczelnia w Łomży, jest taka nowoczesna i przestrzenna, a sama gala na auli też wyglądała bardzo profesjonalnie, przyciemnione światła robiły nastrój i budowały napięcie, emocje. Za rok znów przyjedziemy na konkurs do Akademii Łomżyńskiej - deklarowały uczennice III Liceum Ogólnokształcącego im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku.
Organizatorem III edycji Konkursu Wiedzy o Bezpieczeństwie i Certyfikacji Żywności „Food Expert” był Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej, na którym prowadzone są kierunki studiów bezpośrednio powiązane z tematyką Konkursu: Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności oraz Technologia żywności i żywienie człowieka. Wydział dysponuje nowoczesnymi laboratoriami, halą technologiczną, sprzętem, który umożliwia m.in. badanie żywności na poziomie molekularnym, czy wykrywanie zafałszowań żywności, a także jej zanieczyszczeń, np. biologicznych. Opiekę merytoryczną nad konkursem sprawowała kadra Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych, a detale merytoryczne i organizacyjne naukowej rywalizacji pilotował dr Piotr Karpiński.
W konkursie udział wzięło 250 uczestników (etap szkolny), z czego 90 zakwalifikowało się do finału, który odbył się na uczelni i przeplatany był popularnonaukowymi atrakcjami: zajęciami w nowoczesnej hali technologicznej, wykładem dra inż. Bartosza Kruszewskiego pt. „Możliwości i bezpieczeństwo wykorzystania odpadów z przemysłu spożywczego”.
Młodzi ludzie przyjechali do Akademii Łomżyńskiej z kilkudziesięciu szkół i trzech województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Celem Konkursu była popularyzacja wiedzy na temat jakości i bezpieczeństwa oraz autentyczności żywności, a w szczególności: zanieczyszczeń żywności, bezpieczeństwa w stosowaniu dodatków do żywności, znakowania produktów żywnościowych, systemów kontroli jakości żywności.
Nagrody rzeczowe w konkursie ufundowali: JM Rektor Akademii Łomżyńskiej, OSM Piątnica, firma EDPOL.
Na najwyższych stopniach podium w konkursie Food Exper stanęli:
- I miejsce - Karolina Świderska z III Liceum Ogólnokształcącego im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku.
- II miejsce - Kacper Poletyło z Zespołu Szkół Zawodowych im. S. Staszica w Wysokiem Mazowieckiem.
- III miejsce - Matylda Matreńczyk z III Liceum Ogólnokształcącego im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku.
Gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom!
Kontakt
Dziekanat
pok. A 0.28
ul. Akademicka 1
Sprawy studenckie
tel. 86 215 66 02
Plany zajęć
tel. 86 216 82 69
wnitdziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. A 0.32
ul. Akademicka 1
tel. 86 215 54 88
nsasinowska@al.edu.pl
wnit@al.edu.pl