
Jemy sery
- Szczegóły
Technologia produkcji serów podpuszczkowych jest jednym z najstarszym sposobów przetwórstwa mleka znanym już w starożytności a jednocześnie stanowiącym fundament rozwoju nowoczesnego przemysłu mleczarskiego.
Wiele gatunków serów wytwarzanych jest w oparciu o tradycyjne i sprawdzone receptury. Sery produkowane są głównie z mleka krowiego i ze względu na swoją wysoką wartość odżywczą stanowią jeden z podstawowych produktów naszej diety.
Są bogatym źródłem pełnowartościowego białka, jednym z najbogatszych źródeł tłuszczu zwierzęcego, źródłem wapnia i fosforu niezbędnych do budowy kości i zębów, źródłem witamin mających istotne znaczenie dla utrzymania prawidłowego stanu zdrowia.
Na rynku polskim najbardziej popularne wśród serów podpuszczkowych są sery typu holenderskiego. Sery podpuszczkowe produkowane są w oparciu o odpowiednią obróbkę skrzepu mleka, który powstaje przy udziale podpuszczki lub preparatów pochodzenia mikrobiologicznego. W ten sposób otrzymany skrzep poddawany jest odwodnieniu, uformowaniu, prasowaniu, nasoleniu oraz dojrzewaniu, podczas którego ser nabiera właściwych cech smakowo-zapachowych. Sery podpuszczkowe są świetnym dodatkiem do pizzy, potraw z makaronów, można z nich też przyrządzać smaczne sosy. Doskonale komponują się jako składnik rozmaitych sałatek.
Zajęcia praktyczne organizowane w ramach kształcenia w PWSIiP na kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka mają na celu przygotowanie przyszłych absolwentów do podjęcia atrakcyjnej pracy w zakładach zajmujących się przetwórstwem surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zdobyta przez studentów wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne pozwalają na ich przygotowanie jako przyszłych specjalistów świetnie odnajdujących się w coraz prężniej i dynamiczniej rozwijajacych się zakładach spożywczych, które stawiają na wysoce wykwalifikowaną kadrę.

Technolog żywności to zawód przyszłości
- Szczegóły
Niezależnie od uwarunkowań społecznych, ekonomicznych czy kulturowych ludzie zawsze będą dążyli do zaspokojenia podstawowej potrzeby, jaką jest jedzenie. W związku z tym zagadnienia związane z żywnością, jej pozyskiwaniem, produkcją, dystrybucją zawsze będą aktualne, nie będą ulegały przedawnieniu. Dane statystyczne zdają się potwierdzać tą teorię: szacuje się, że do 2050 roku liczba ludności na świecie wzrośnie nawet do 10 mld ludzi. Aby zapewnić odpowiednią podaż żywności dla takiej liczby ludności, globalna produkcja żywności powinna wzrosnąć nawet o 60%. Zestawiając to z informacją, że w przemyśle spożywczym w Polsce w 2019 roku zatrudnionych było, wg danych GUS, 444 tys. osób - czy nie są to wystarczające argumenty do tego, żeby swoją drogę zawodową związać właśnie z produkcją i przetwórstwem żywności?
Studia na kierunku Technologia Żywności i Żywienie Człowieka przygotowują do pracy w zawodzie technologa żywności – osoby, która nadzoruje proces produkcji żywności i dba o jej bezpieczeństwo, jakość i autentyczność. Praca technologa to także przygotowywanie receptur, udoskonalanie i wdrażanie nowych technologii, opracowywanie i kontrola norm jakości, znajomość i stosowanie przepisów prawa żywnościowego. W zależności od potrzeb danego dnia miejscem pracy technologa może być klimatyzowane biuro, laboratorium, hala produkcyjna czy chłodnie – na brak urozmaicenia nie można zatem narzekać.
Chcielibyśmy zwrócić Waszą uwagę, Drodzy Maturzyści, na jeszcze jeden aspekt pracy technologa żywności: możliwość pracy twórczej. Myśląc o pracy twórczej wiele osób przywołuje skojarzenia związane ze sztuką, filmem, show biznesem; artystami, malarzami, piosenkarzami, aktorami. Obserwując to z zewnątrz, takie zawody wydają się być ciekawą i barwną alternatywą, jednak patrząc obiektywnie, uzmysławiamy sobie niską realność szans na powodzenie. Można jednak połączyć przyjemne z pożytecznym i elementy twórcze odnaleźć w pracy technologa żywności. Te elementy twórcze to szansa na stworzenie produktu, który będzie nowością na rynku a odbiorcę – konsumenta zachwyci smakiem, zapachem, konsystencją i teksturą. Jednocześnie, oprócz tych wrażeń smakowych i zapachowych, taki produkt może wykazywać cechy prozdrowotne, przeciwdziałać rozwojowi chorób dietozależnych, a technolog-artysta nie dość że będzie czuł się usatysfakcjonowany twórczo, to będzie miała także poczucie spełnienia społecznej odpowiedzialności.
Ukończenie studiów na kierunku Technologia Żywności i Żywienie Człowieka to szanse na zatrudnienie nie tylko w zakładach przemysłu spożywczego. Perspektywą może być również praca w jednostkach nadzoru nad higieną i bezpieczeństwem produkcji żywności, w tym w Stacjach Sanitarno – Epidemiologicznych i Inspektoratach Weterynaryjnych, w zakładach żywienia zbiorowego, laboratoriach przyzakładowych i komercyjnych laboratoriach zewnętrznych. Jednak zdobyta wiedza i umiejętności to nie tylko szanse na podjęcie pracy – to także, a może przede wszystkim, elementy niezbędne do tego, aby móc określić siebie świadomym konsumentem oraz kontynuować naukę na studiach magisterskich II stopnia.
Drodzy Maturzyści, jak sami widzicie wachlarz możliwości jest niezwykle szeroki. Pamiętajcie: ludzie jedli, jedzą i jeść zawsze chcieli będą, zatem zapotrzebowanie na żywność było, jest i będzie. Od Was zależeć może, jakiego rodzaju będzie to żywność i jaki będzie poziom jej jakości.

Nowe kierunki studiów na Wydziale Informatyki i Nauk o Żywności
- Szczegóły
PWSIiP uruchamia Mechatronikę oraz Bezpieczeństwo i certyfikację żywności. To studia, których absolwenci bez trudu znajdują zatrudnienie.
Decyzję o poszerzeniu oferty kształcenia władze uczelni podjęły w oparciu o rozpoznanie rynku pracy i oczekiwań studentów, a także opinię Rady Praktyków, w skład której wchodzą przedstawiciele największych firm w regionie.
- Kształcimy praktyków, więc najważniejsze jest dla nas powiązanie oferty uczelni z potrzebami pracodawców, rozwojem gospodarki lokalnej i globalnej – mówi prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP w Łomży. - Oba kierunki dają bardzo dobry start w życie zawodowe, ponieważ są związane z rozwojem technologii oraz stale rosnącymi wymogami w jakości produkcji spożywczej. To przyszłość.
Mechatronika przygotowuje do pracy w każdej branży przemysłowej lub usługowej, która korzysta z zaawansowanych technologii, zautomatyzowanych linii produkcyjnych czy też bogatej elektroniki.
- Dyplom wyższej uczelni to już standard – przekonują wykładowcy z Wydziału Informatyki i Nauk o Żywności, który będzie kształcił na nowych kierunkach. - Warto zadbać o swoją konkurencyjność, a atutem jest z pewnością tytuł inżyniera. Dlaczego? Studia inżynierskie ukierunkowane są na aspekty praktyczne i wiedzę, która znajduje swoje przełożenie na umiejętności. Mówiąc w skrócie: inżynier nie tylko wie co trzeba zrobić, ale też potrafi to wykonać.
Kolejnym kierunkiem, który daje wyjątkową pozycję na rynku pracy jest bezpieczeństwo i certyfikacja żywności. Rynek północno-wschodniej Polski jest w dużej mierze oparty na produkcji rolno-spożywczej. Ciągle podnoszone wymagania wobec norm jakościowych i certyfikacji w tym obszarze powoduje stale rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w branży.
Uczelnia rozpoczęła procedurę uzyskania zgody na utworzenie obu kierunków, czeka na opinię Państwowej Komisji Akredytacyjnej oraz zgodę ministra Edukacji i Nauki. Nabór rozpocznie się po uzyskaniu wymaganych akceptacji. Więcej informacji można uzyskać na Wydziale Informatyki i Nauk o Żywności”.
https://pwsip.edu.pl/winz/wydzial/kontakt

Świat automatyki i robotyki
- Szczegóły
Kiedy Stanisław Lem w swojej powieści „Bajki robotów” baśniową akcję przeniósł w kosmos a księżniczki i czarodziejów zamienił na maszyny, które obdarzył dodatkowo inteligencją i uczuciami, wyłamał się ze wszelkich schematów i klasyfikacji współczesnego mu świata. Od roku 1964, kiedy powieść została wydana, do dzisiaj minęło jednak 57 lat, które przyniosły nam… urzeczywistnienie wizji rodem z science fiction. Bo jak inaczej można określić możliwości wykorzystywania robotów w medycynie, astronomii czy działaniach wojennych?
Drodzy Maturzyści, po tym wstępie być może nie jeden/nie jedna z Was pomyśli: ok, z jednej strony zgadzam się, ale z drugiej – przedstawiacie nam skrajne przykłady. Faktycznie, tak jest. Dlatego teraz będzie już bardziej przyziemnie i codziennie: robotyzacja i automatyzacja to naturalne procesy, które obserwować możemy wokół nas. Bo jak inaczej określić zautomatyzowane linie do napełniania butelek w zakładach przemysłu spożywczego, jeśli nie automatyzacją? I kto sprzeciwi się twierdzeniu, że jest to zjawisko, które przynosi ogromne korzyści: od oszczędności czasu, przez poprawę bezpieczeństwa, po zapewnienie powtarzalności?
Jeśli automatyzacja i robotyzacja stanowią codzienność, to naturalną koleją rzeczy jest zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny. Takimi specjalistami możecie zostać, Drodzy Maturzyści, studiując na kierunku Automatyka i Robotyka. W trakcie studiów zdobędziecie wiedzę i umiejętności z zakresu ogólnych zagadnień automatyki i robotyki, a w szczególności będziecie potrafili: opracowywać i użytkować oprogramowanie do zbierania danych, analizować właściwości statyczne i dynamiczne procesów i na tej podstawie podejmować decyzje co do zakresu i sposobu automatyzacji i robotyzacji, wprowadzać układy sterowania do procesów prowadzonych manualnie, modernizować lub wymieniać wadliwe bądź przestarzałe układy sterowania, nadzorować poprzez wizualizację przebieg procesów prowadzonych automatycznie, projektować, wdrażać i prowadzić eksploatację programowalnych układów sterowania oraz projektować, wdrażać i prowadzić eksploatację analogowych układów regulacji, projektować oraz wdrażać urządzenia i systemy mechatroniczne. Tego rodzaju umiejętności pozwolą Wam poradzić sobie z zadaniami i problemami na jakie napotyka się podczas projektowania, wdrażania i eksploatacji nowoczesnych technologii oraz sterowania eksploatacją obiektów i systemów współczesnej automatyki i robotyki, zarówno w dużym przedsiębiorstwie przemysłowym, jak i we własnej firmie.
Ukończenie studiów na kierunku Automatyka i Robotyka to tak naprawdę gwarancja powodzenia na rynku pracy: z uwagi na interdyscyplinarny charakter kierunku, absolwent, po zakończeniu kształcenia i uzyskaniu tytułu inżyniera jest przygotowany do pracy w przemyśle elektrotechnicznym, elektronicznym, budowy maszyn, spożywczym oraz ochrony środowiska, a także w małych i średnich przedsiębiorstwach zatrudniających inżynierów z zakresu automatyki i systemów oraz technik decyzyjnych. Wydaje się nam, Drodzy Maturzyści, że wachlarz przedstawionych możliwości jest na tyle szeroki, żeby każdy z Was mógł znaleźć taką ścieżkę zawodową, która będzie najbliższa jego preferencjom.

Czwarta rewolucja przemysłowa, czyli Informatyka to dobry kierunek
- Szczegóły
Czwarta rewolucja przemysłowa dzieje się wokół nas: informatyzacja, automatyzacja i życie
w świecie technologii stają się codziennością. Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych pozwoli Wam, Drodzy Maturzyści, na kreowanie naszą codzienność – codzienności pełnej techniki i technologii, które stanowią obecnie nieodzowny element nie tylko naszej pracy, ale także naszego całego życia.
Studia na kierunku Informatyka I stopnia pozwalają na wdrożenie w zakres ogólnych zagadnień informatyki i systemów informatycznych. Nasi studenci, do których grona możecie należeć już od października, poznają zasady działania i budowy sprzętu komputerowego, zdobywają wiedzę w zakresie systemów operacyjnych, algorytmów, sztucznej inteligencji, internetu rzeczy, grafiki komputerowej i multimediów, zyskują umiejętności programowania aplikacji, projektowania baz danych i sieci komputerowych.
Coraz więcej mówi się o informatyzacji życia codziennego w kontekście bezpieczeństwa informatycznego. Jest to tematyka niezwykle ważna z perspektywy poufności, integralności
i dostępności danych, generowanych na skutek korzystania z komputerów i sieci komputerowych. Biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej aspektów naszego funkcjonowania
w świecie przenoszonych jest do przestrzeni wirtualnej, umiejętność szacowania i kontroli ryzyka oraz znajomość i umiejętność stosowania mechanizmów bezpieczeństwa informatycznego, nabyte w trakcie studiów, mogą stanowić atrybut konkurencyjności na rynku pracy.
Podjęcie studiów na kierunku Informatyka daje szanse wyboru jednej z trzech ścieżek specjalizacyjnych: systemy oprogramowania, grafika komputerowa i techniki medialne, grafika reklamowa. Dzięki temu, będąc studentem, będziecie mieli Drodzy Maturzyści możliwość odnalezienia własnej, ukierunkowanej drogi w tak szerokiej dziedzinie, jaką jest informatyka. Innymi słowy, Ci z Was, którzy czują się swobodnie w elementach związanych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, wybrać będą mogli ścieżkę systemy oprogramowania. Ci, dla których narzędzia informatyczne są środkiem w realizacji zadań związanych z tworzeniem wizualnie atrakcyjnych grafik użytkowych i reklamowych, projektowaniem aplikacji i stron WWW stoją przed możliwością wyboru jednej z dwóch ścieżek specjalizacyjnych powiązanych z grafiką.
Drodzy Maturzyści, czy w dobie powszechnego „4.0”: Przemysłu 4.0, Rolnictwa 4.0, Innowacji 4.0, Rynków żywnościowych 4.0 może istnieć kierunek studiów, który będzie bardziej przyszłościowy niż Informatyka? Zostawiamy Was z tym pytaniem, które potraktujmy jako retoryczne – odpowiedź jest tu oczywista.

Robimy chrupki!
- Szczegóły
Paprykowe, ziołowe, orzechowe, czekoladowe, a wszystkie smaczne i lubiane zwłaszcza przez najmłodszych. Studenci Technologii żywności produkują chrupki kukurydziane.
Zajęcia praktyczne odbywają się w nowoczesnej hali technologicznej.
- Wykorzystujemy urządzenie o nazwie ekstruder w którym zachodzą dwa procesy ekstrudowanie i ekspandowania – wyjaśnia dr Piotr Karpiński z Wydziału informatyki i Nauk o Żywności PWSiP. - Ekstruzja jest to takie nowoczesne tłoczenie, metoda produkcji wykorzystywana między innymi w przypadku przekąsek, chrupek, płatków śniadaniowych, pieczywa chrupkiego typu Waza, makaronów błyskawicznych, napojów instant słodyczy i karmy dla zwierząt. To zgniatanie i tłoczenie żywności aż do wytworzenia z niej półpłynnej masy, która następnie jest przeciskana pod dużym ciśnieniem, w wysokiej temperaturze, przez niewielką szczelinę przy wykorzystaniu działania pary i zjawisko tam zachodzące to tak zwane ekspandowanie. Taka mini eksplozja.
Zdobywanie praktycznych umiejętności jest bardzo ważnym elementem studiów na PWSIiP. W przypadku Technologii żywności i żywienia człowieka takich zajęć jest bardzo dużo. Wszystko po to, aby absolwenci łatwo znaleźli pracę w zawodzie.
- Co zyskujesz po studiach? Przede wszystkim umiejętności z zakresu nauk o żywności, umiejętności niezbędne przy organizacji procesów przetwarzania i utrwalania żywności, wiedzę o systemach bezpieczeństwa żywności i kontroli jej jakości – wymienia dr Karpiński. - Studenci naszych studiów wykonują praktycznie wiele zadań i zdobywają praktyczne umiejętności, które w przyszłości mogą wykorzystać w pracy zawodowej. A wachlarz miejsc pracy, w których mogą pracować po studiach, jest bardzo szeroki. Począwszy od zakładów przetwórstwa, poprzez inspekcje państwowe i laboratoria, na firmach prywatnych wdrażających systemy kontroli jakości kończąc.

Zostań Inżynierem
- Szczegóły
Drodzy Maturzyści!
Przed Wami jedna z ważniejszych decyzji na życiowej drodze – wybór kierunku studiów
i uczelni, w której te studia podejmiecie. Wydział Informatyki i Nauk o Żywności
w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, chcąc wskazać ścieżki, którymi możecie podążać, wychodzi do Was naprzeciw z ofertą kierunków inżynierskich.
Posiadanie dyplomu, potwierdzającego uzyskanie wykształcenia wyższego, stało się obecnie pewnym standardem – sam fakt ukończenia studiów nie będzie już elementem, który wyróżni Was na rynku pracy. Warto zatem zadbać o swoją konkurencyjność, a Waszym atutem względem innych kandydatów na dane stanowisko pracy może być posiadanie tytułu inżyniera. Dlaczego jest to taki atut? Studia inżynierskie ukierunkowane są na aspekty praktyczne
i wiedzę, która znajduje swoje przełożenie na umiejętności. Mówiąc w skrócie: inżynier nie tylko wie co trzeba zrobić, ale też potrafi to wykonać.
Ważnym pozostaje fakt, że kierunki inżynierskie odnoszą się do tych dziedzin, które stanowią siłę napędową współczesnego świata – wpisują się w ideę postępu technicznego
i technologicznego, kreowania innowacyjnych rozwiązań, odpowiadania na potrzeby człowieka, przemysłu, nauki. Z tej racji wiedza inżynierska związana jest z zawodami, na które zapotrzebowanie nie tylko nie będzie spadało, ale można prognozować jego wzrost. Dlatego też przed absolwentami kierunków inżynierskich roztacza się wachlarz szerokich możliwości zawodowych.
Na Wydziale Informatyki i Nauk o Żywności w PWSIiP w Łomży macie możliwość podjęcia studiów na kierunkach:
- Technologia Żywności i Żywienie Człowieka (I i II stopnia),
- Informatyka (I i II stopnia),
- Automatyka i Robotyka (I stopnia).
Ponadto do Ministerstwa Nauki i Edukacji zostały złożone wnioski o pozwolenie na utworzenie studiów na dwóch kolejnych kierunkach:
- Mechatronika (I stopnia)
- Bezpieczeństwo i Certyfikacja Żywności (I stopnia)
Wachlarz możliwości jest szeroki, dlatego aby ułatwić Wam, Drodzy Maturzyści, dokonanie wyboru, w kolejnych artykułach przybliżymy poszczególne, wymienione wyżej kierunki studiów oraz możliwości podjęcia pracy po ich ukończeniu.
Bądźcie czujni – wracamy z pierwszym kierunkiem już niebawem!

Wirtualne Drzwi Otwarte
- Szczegóły
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży zaprasza na Wirtualne Drzwi Otwarte. To unikalna okazja, aby zobaczyć nowoczesną bazę dydaktyczną uczelni i zapoznać się z bogatą gamą kierunków. Wszystkich zainteresowanych na wirtualny spacer zabiorą wykładowcy akademiccy – praktycy w swoich dziedzinach oraz studenci – dla nich czas studiów to zdobywanie wiedzy, ale także najważniejszy etap w życiu towarzyskich interakcji i przyjaźni. O atutach PWSIiP w Łomży, akademickiej atmosferze i radości ze studiowania dowiemy się z krótkich filmów dostępnych na stronie pwsip.edu.pl oraz na portalach społecznościowych „Państwówki”. Zapraszamy!
Ewa, Paulina, Paweł i Mark to studenci Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, którzy godzinami mogą opowiadać o swojej uczelni. To także przewodnicy, którzy doskonale znają uczelniane korytarze, sale, aule wykładowe, dom studenta, wykładowców akademickich, zasady jakimi rządzi się akademicki świat – od wysokości przyznawanych stypendiów po uroki studiowania za granicą dzięki programowi Erasmus+. Chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania maturzystów, a ich wskazówki będą praktyczną, wynikającą z osobistego doświadczenia, podpowiedzią dlaczego warto wybrać PWSIiP jako swoją akademicką przystań. Oni już dokonali dobrego wyboru i korzystają z wielu możliwości rozwoju, jakie daje łomżyńska uczelnia.
Nauka to wielka życiowa przygoda, aby zasmakować akademickiej rzeczywistości nie trzeba emigrować do wielkich aglomeracji. Bezpłatne studia dzienne dostępne są w Łomży, oferowane na trzech wydziałach: Wydziale Informatyki i Nauk o Żywności, Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych, Wydziale Nauk o Zdrowiu. Do wyboru jest kilkanaście praktycznych kierunków.
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży funkcjonuje od 2004 roku, jej mury opuściło ponad 6 tysięcy absolwentów. Każdego roku akademickiego 2 tysiące studentów nabywa praktyczne umiejętności w nowoczesnych salach wykładowych i specjalistycznych laboratoriach, a także w utworzonych przez uczelnię: Centrum Mediacji i naszpikowanym nowoczesną technologią Centrum Symulacji Medycznych. Uczelnia zajmuje wysokie lokaty w rankingach (vide coroczne rankingi czasopisma „Perspektywy). Jest jedną z najprężniej działających publicznych uczelni zawodowych w kraju. Przez wszystkie lata istnienia PWSIiP pozyskała ponad 120 milionów złotych zewnętrznych funduszy, inwestując je w rozwój infrastruktury, podnoszenie warunków studiowania, realizację projektów o regionalnym i ponad regionalnym znaczeniu. Misja placówki brzmi: „Kształcimy Praktyków”.
Zapraszamy do zasmakowania akademickiej rzeczywistości:
Strona 8 z 15
Kontakt
Dziekanat
pok. A 0.28
ul. Akademicka 1
Sprawy studenckie
tel. 86 215 66 02
Plany zajęć
tel. 86 216 82 69
wnitdziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Wydziału
pok. A 0.32
ul. Akademicka 1
tel. 86 215 54 88
nsasinowska@al.edu.pl
wnit@al.edu.pl