Przejdź do głównego menu
Przejdź do treści
Przejdź do mapy serwisu
  • Strona główna AŁ
  • Wydział Nauk o Zdrowiu
  • Wydział Prawa i Administracji
  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
  • USOS
  • Ikona tłumacza języka migowego
  • Film o uczelni z tłumaczem języka migowego
  • Film o projekcie Dostępna i bez barier z audiodeskrypcją
  • EN

Logo Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych

  • Wydział
  • Kandydat
  • Student
  • Absolwent
  • Dziekanat
  • Ogłoszenia
  • Wzory podań i wniosków
  • Rozkłady i terminarze
    • Organizacja roku
    • Plany zajęć
    • Sesja egzaminacyjna
  • Programy i plany studiów
    • Filologia angielska
    • Pedagogika
    • Praca socjalna
    • Zarządzanie
  • Opiekunowie roczników
  • Praktyki studenckie
    • Filologia angielska
    • Pedagogika
    • Praca socjalna
    • Zarządzanie
  • Procedura dyplomowania
  • Regulamin studiów
  • Studia podyplomowe
  • Stypendia i pomoc materialna
  • Studenci z niepełnosprawnościami
  • Opłaty za studia
    • Informacje ogólne
    • Studia stacjonarne
    • Studia niestacjonarne
    • Cudzoziemcy
    • Regulamin opłat za studia
  • Koła naukowe
  • Samorząd studentów
  • Erasmus+
  • Pomoc psychologiczna
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Student
  3. Programy i plany studiów
  4. Pedagogika

Pedagogika

Plany studiów obowiązujące w roku akademickim 2024/2025

  • Pedagogika I stopnia I, II i III rok

Programy studiów

  • Pedagogika I stopnia I, II i III rok

Ścieżki rozwoju (tzw. specjalności) realizowane w ramach studiów I stopnia

  • Pedagogika opiekuńcza
    • Absolwent uzyskuje tytuł licencjata. Posiada kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczej wymagane od opiekunów, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych.
      Absolwent studiów I stopnia realizujący ścieżkę rozwoju pedagogika opiekuńcza dysponuje ogólną i specjalistyczną wiedzą z zakresu pedagogiki, socjologii, psychologii i filozofii, stanowiących podstawę do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji, pracy opiekuńczej, wychowawczej oraz konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Wyposażony jest w wiedzę o wychowaniu i kształceniu z zakresu nauk społecznych i humanistycznych dotyczącą jednostek i grup społecznych funkcjonujących w różnych środowiskach wychowawczych, instytucjach oświatowych, a zwłaszcza placówkach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym. Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej zastosowania w dyscyplinach pokrewnych, ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, opiekuńczej, wychowawczej.
      Posiada umiejętności posługiwania się warsztatem diagnostycznym (potrafi dokonać diagnozy indywidualnego przypadku, grupy, instytucji i diagnozy środowiskowej).
      Ma umiejętności komunikacji społecznej pozwalające na samodzielne poszukiwanie rozwiązań praktycznych i tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Absolwent pedagogiki opiekuńczej posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji dotyczących zjawisk społecznych, a także kompetencje społeczne niezbędne do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach, placówkach i instytucjach realizujących działania opiekuńczo-wychowawcze.
      Posiadane kwalifikacje umożliwiają absolwentowi pedagogiki, realizującemu ścieżkę rozwoju pedagogika opiekuńcza, podjęcie zatrudnienia w różnego typu placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjalnych, rodzinnych formach opieki, socjoterapeutycznych i placówkach wsparcia dziennego.
      Studia przygotowują do podjęcia studiów II stopnia w zakresie pedagogiki oraz kierunków pokrewnych.
  • Pedagogika resocjalizacyjna
    • Absolwent uzyskuje tytuł licencjata. Posiada kwalifikacje w zakresie resocjalizacji i profilaktyki społecznej.
      Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu resocjalizacji, wiedzą pedagogiczną, filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia współczesnego świata oraz społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy resocjalizacyjnej. Zna miejsce pedagogiki w systemie nauk społecznych oraz jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną. Potrafi określić jej relacje do innych nauk. Zna w podstawowym zakresie środki, metody, formy i warunki realizacji celów kształcenia i wychowania. Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Absolwent jest wyposażony w teoretyczne i metodyczne podstawy przygotowujące do projektowania działalności uodporniającej oraz chroniącej przed destrukcyjnymi oraz patologizującymi wpływami środowiska, a także do prowadzenia pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej w rodzinie, placówkach opiekuńczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych oraz środowisku lokalnym. Posiada wiedzę na temat podstawowych zaburzeń w funkcjonowaniu jednostek, różnych struktur społecznych oraz najważniejszych środowisk wychowawczych, wybranych zjawisk dewiacyjnych, mechanizmów i czynników socjalizacji oraz ich wpływu na przebieg rozwoju społecznego jednostki, instytucji tworzących system profilaktyki i resocjalizacji, procesu wychowania resocjalizującego osób niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
      Absolwent posiada również szereg umiejętności. Potrafi formułować diagnozę dotyczącą etiologii i mechanizmów zaburzeń w przystosowaniu społecznym, określić prognozę rozwoju, zaproponować działania profilaktyczne i resocjalizujące, tworzyć programy profilaktyczne oraz resocjalizacyjne oraz prowadzić zajęcia wychowawcze, socjoterapeutyczne, profilaktyczne oraz resocjalizacyjne. Ponadto, potrafi dokonywać drogą zabiegów resocjalizujących zmiany w postawach dzieci, młodzieży i dorosłych, które utrudniają im bezkonfliktowe funkcjonowanie w środowisku społecznym.
      Absolwent jest wyposażony w odpowiednie kompetencje społeczne: kreatywność i otwartość w kontaktach interpersonalnych, przekonanie o sensie i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku społecznym, dostrzeganie dylematów moralnych związanych z pracą z osobami niedostosowanymi społecznie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań problemów z obszaru profilaktyki i resocjalizacji.
      Dzięki interdyscyplinarnym studiom I stopnia w ramach ścieżki rozwoju pedagogika resocjalizacyjna absolwent posiada kompetencje niezbędne do pracy w zakresie resocjalizacji i profilaktyki społecznej. Po uzyskaniu dodatkowych uprawnień, określonych przepisami branżowymi, absolwent może podjąć zatrudnienie w placówkach socjalizacyjnych, resocjalizacyjnych i opiekuńczo-resocjalizacyjnych, policji, instytucjach powołanych do wykonywania zadań w zakresie resocjalizacji oraz przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku otwartym, stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych, organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym, a także innych instytucjach rządowych i pozarządowych.
      Studia przygotowują do podjęcia studiów II stopnia w zakresie pedagogiki oraz kierunków pokrewnych.
  • Doradztwo zawodowe i edukacyjne
    • Absolwent uzyskuje tytuł licencjata. Posiada kwalifikacje w zakresie doradztwa zawodowego i edukacyjnego wymagane od wychowawców i innych pracowników pedagogicznych.
      Absolwent posiada wiedzę pedagogiczną, w tym w zakresie pedagogiki pracy, jako dyscypliny naukowej, której przedmiotem badań są pedagogiczne aspekty relacji pomiędzy człowiekiem, jego wychowaniem, nauką i pracą zawodową opartą na całożyciowym uczeniu się. Zna koncepcje rozwoju zawodowego człowieka, posiada wiedzę o źródłach i miejscu doradztwa zawodowo – edukacyjnego w systemie nauk oraz zna teoretyczne podstawy procesu wychowania przez pracę i do pracy. Dysponuje wiedzą na temat systemów kształcenia zawodowego w Polsce i w wybranych krajach, możliwościach zdobywania formalnych kwalifikacji zawodowych w formach szkolnych i pozaszkolnych przez młodzież i osoby dorosłe oraz zna wybrane rozwiązania w zakresie walidacji efektów uczenia się uzyskanych poza kształceniem formalnym. Absolwent pedagogiki, realizujący ścieżkę rozwoju doradztwo zawodowe i edukacyjne, posiada wiedzę na temat teoretycznych podstaw wyboru zawodu, planowania kariery zawodowej i ścieżki edukacyjnej oraz metodyki pracy nauczyciela – doradcy w zakresie różnych form poradnictwa zawodowo – edukacyjnego. Posiada odpowiedni zasób wiedzy do samodzielnego budowania i doskonalenia swojego warsztatu, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji metodycznych dotyczących pracy indywidualnej i grupowej w ramach poradnictwa zawodowego, tworzenia zasobów informacji zawodowej, a także konstruowania autorskich narządzi diagnostycznych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady planowania, organizowania, realizowania i ewaluowania zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla różnych grup adresatów, posiada kompetencje w zakresie stosowania technik pracy w doradztwie indywidualnym i grupowym oraz wykorzystania metod aktywizujących. Dysponuje wiedzą i praktycznymi umiejętności projektowania i ewaluacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego (WSZD), zna i rozumie w zaawansowanym stopniu prawne i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania WSZD oraz możliwości współpracy szkoły i nauczyciela doradcy zawodowego z instytucjami realizującymi zadania w obszarze doradztwa zawodowego i edukacyjnego, funkcjonującymi w systemie oświaty oraz w resorcie pracy.
      Absolwent wykorzystuje posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów z zakresu pracy doradczej z uczniami i ich rodzicami, wyboru i planowania drogi edukacyjno – zawodowej osób radzących się. Umie projektować, organizować i realizować pozaszkolne formy kształcenia i doskonalenia zawodowego.
      Absolwent jest wyposażony w odpowiednie kompetencje społeczne: umiejętność nawiązywania prawidłowych relacji społecznych, umiejętność współpracy i otwartość w kontaktach interpersonalnych. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za siebie i innych oraz za podejmowane przez siebie działania.
      Posiadane kwalifikacje umożliwiają absolwentowi pedagogiki, realizującemu ścieżkę rozwoju doradztwo zawodowe i edukacyjne, podjęcie pracy poza systemem oświaty, między innymi w publicznych służbach zatrudnienia (wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy), w Ochotniczych Hufcach Pracy (Mobilne Centra Informacji Zawodowej, Młodzieżowe Biura Pracy), w Akademickich Biurach Karier, w organizacjach pozarządowych, agencjach zatrudnienia, agencjach doradztwa personalnego, zawodowego, agencjach pracy tymczasowej, instytucjach szkoleniowych, ośrodkach wspierania przedsiębiorczości, działach personalnych i komórkach kadrowych organizacji publicznych i prywatnych.
      Studia przygotowują do podjęcia studiów II stopnia w zakresie pedagogiki oraz kierunków pokrewnych.

Kontakt

Dziekanat

pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)

Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59

Plany zajęć
T: 86 215 54 86
wnshdziekanat@al.edu.pl

Sekretariat Wydziału

pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl

  • Studia I stopnia

  • Administracja
  • Automatyka i robotyka
  • Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności
  • Dietetyka
  • Filologia angielska
  • Informatyka
  • Kosmetologia
  • Logistyka
  • więcej
  • Studia II stopnia

  • Administracja
  • Informatyka
  • Pielęgniarstwo
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Zarządzanie
  • Studia jednolite magisterskie

  • Fizjoterapia
  • Prawo
  • Studia podyplomowe

  • Master of Business Administration
  • Mediacje i negocjacje
  • Rachunkowość i finanse
  • Transport drogowy
  • Wycena nieruchomości
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - kadry i płace
  • więcej
  • Kursy i szkolenia

  • Certyfikat Pearson Test of English
  • Kursy językowe
  • Kursy maturalne
  • Mała księgowość z wykorzystaniem programu komputerowego
  • Organizacja Pomocy Społecznej
  • więcej

    Kontakt

  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Akademicka 14, 18-400 Łomża
  • +48 86 215 66 04
  • wnsh@al.edu.pl
  • Biuletyn Informacji Publicznej
  • Logo Facebook
Copyright @2025 - Akademia Łomżyńska - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie - Dział Systemów Komputerowych
Deklaracja dostępności - USOSweb - Kontakt