Plany studiów obowiązujące w roku akademickim 2024/2025
Programy studiów
Ścieżki rozwoju (tzw. specjalności) realizowane w ramach studiów I stopnia
- Pedagogika opiekuńcza
- Absolwent uzyskuje tytuł licencjata. Posiada kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczej wymagane od opiekunów, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych.
Absolwent studiów I stopnia realizujący ścieżkę rozwoju pedagogika opiekuńcza dysponuje ogólną i specjalistyczną wiedzą z zakresu pedagogiki, socjologii, psychologii i filozofii, stanowiących podstawę do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji, pracy opiekuńczej, wychowawczej oraz konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Wyposażony jest w wiedzę o wychowaniu i kształceniu z zakresu nauk społecznych i humanistycznych dotyczącą jednostek i grup społecznych funkcjonujących w różnych środowiskach wychowawczych, instytucjach oświatowych, a zwłaszcza placówkach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym. Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej zastosowania w dyscyplinach pokrewnych, ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, opiekuńczej, wychowawczej.
Posiada umiejętności posługiwania się warsztatem diagnostycznym (potrafi dokonać diagnozy indywidualnego przypadku, grupy, instytucji i diagnozy środowiskowej).
Ma umiejętności komunikacji społecznej pozwalające na samodzielne poszukiwanie rozwiązań praktycznych i tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Absolwent pedagogiki opiekuńczej posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji dotyczących zjawisk społecznych, a także kompetencje społeczne niezbędne do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach, placówkach i instytucjach realizujących działania opiekuńczo-wychowawcze.
Posiadane kwalifikacje umożliwiają absolwentowi pedagogiki, realizującemu ścieżkę rozwoju pedagogika opiekuńcza, podjęcie zatrudnienia w różnego typu placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjalnych, rodzinnych formach opieki, socjoterapeutycznych i placówkach wsparcia dziennego.
Studia przygotowują do podjęcia studiów II stopnia w zakresie pedagogiki oraz kierunków pokrewnych.
- Absolwent uzyskuje tytuł licencjata. Posiada kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczej wymagane od opiekunów, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych.
- Pedagogika resocjalizacyjna
- Absolwent uzyskuje tytuł licencjata. Posiada kwalifikacje w zakresie resocjalizacji i profilaktyki społecznej.
Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu resocjalizacji, wiedzą pedagogiczną, filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia współczesnego świata oraz społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy resocjalizacyjnej. Zna miejsce pedagogiki w systemie nauk społecznych oraz jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną. Potrafi określić jej relacje do innych nauk. Zna w podstawowym zakresie środki, metody, formy i warunki realizacji celów kształcenia i wychowania. Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Absolwent jest wyposażony w teoretyczne i metodyczne podstawy przygotowujące do projektowania działalności uodporniającej oraz chroniącej przed destrukcyjnymi oraz patologizującymi wpływami środowiska, a także do prowadzenia pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej w rodzinie, placówkach opiekuńczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych oraz środowisku lokalnym. Posiada wiedzę na temat podstawowych zaburzeń w funkcjonowaniu jednostek, różnych struktur społecznych oraz najważniejszych środowisk wychowawczych, wybranych zjawisk dewiacyjnych, mechanizmów i czynników socjalizacji oraz ich wpływu na przebieg rozwoju społecznego jednostki, instytucji tworzących system profilaktyki i resocjalizacji, procesu wychowania resocjalizującego osób niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Absolwent posiada również szereg umiejętności. Potrafi formułować diagnozę dotyczącą etiologii i mechanizmów zaburzeń w przystosowaniu społecznym, określić prognozę rozwoju, zaproponować działania profilaktyczne i resocjalizujące, tworzyć programy profilaktyczne oraz resocjalizacyjne oraz prowadzić zajęcia wychowawcze, socjoterapeutyczne, profilaktyczne oraz resocjalizacyjne. Ponadto, potrafi dokonywać drogą zabiegów resocjalizujących zmiany w postawach dzieci, młodzieży i dorosłych, które utrudniają im bezkonfliktowe funkcjonowanie w środowisku społecznym.
Absolwent jest wyposażony w odpowiednie kompetencje społeczne: kreatywność i otwartość w kontaktach interpersonalnych, przekonanie o sensie i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku społecznym, dostrzeganie dylematów moralnych związanych z pracą z osobami niedostosowanymi społecznie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań problemów z obszaru profilaktyki i resocjalizacji.
Dzięki interdyscyplinarnym studiom I stopnia w ramach ścieżki rozwoju pedagogika resocjalizacyjna absolwent posiada kompetencje niezbędne do pracy w zakresie resocjalizacji i profilaktyki społecznej. Po uzyskaniu dodatkowych uprawnień, określonych przepisami branżowymi, absolwent może podjąć zatrudnienie w placówkach socjalizacyjnych, resocjalizacyjnych i opiekuńczo-resocjalizacyjnych, policji, instytucjach powołanych do wykonywania zadań w zakresie resocjalizacji oraz przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku otwartym, stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych, organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym, a także innych instytucjach rządowych i pozarządowych.
Studia przygotowują do podjęcia studiów II stopnia w zakresie pedagogiki oraz kierunków pokrewnych.
- Absolwent uzyskuje tytuł licencjata. Posiada kwalifikacje w zakresie resocjalizacji i profilaktyki społecznej.
- Doradztwo zawodowe i edukacyjne
- Absolwent uzyskuje tytuł licencjata. Posiada kwalifikacje w zakresie doradztwa zawodowego i edukacyjnego wymagane od wychowawców i innych pracowników pedagogicznych.
Absolwent posiada wiedzę pedagogiczną, w tym w zakresie pedagogiki pracy, jako dyscypliny naukowej, której przedmiotem badań są pedagogiczne aspekty relacji pomiędzy człowiekiem, jego wychowaniem, nauką i pracą zawodową opartą na całożyciowym uczeniu się. Zna koncepcje rozwoju zawodowego człowieka, posiada wiedzę o źródłach i miejscu doradztwa zawodowo – edukacyjnego w systemie nauk oraz zna teoretyczne podstawy procesu wychowania przez pracę i do pracy. Dysponuje wiedzą na temat systemów kształcenia zawodowego w Polsce i w wybranych krajach, możliwościach zdobywania formalnych kwalifikacji zawodowych w formach szkolnych i pozaszkolnych przez młodzież i osoby dorosłe oraz zna wybrane rozwiązania w zakresie walidacji efektów uczenia się uzyskanych poza kształceniem formalnym. Absolwent pedagogiki, realizujący ścieżkę rozwoju doradztwo zawodowe i edukacyjne, posiada wiedzę na temat teoretycznych podstaw wyboru zawodu, planowania kariery zawodowej i ścieżki edukacyjnej oraz metodyki pracy nauczyciela – doradcy w zakresie różnych form poradnictwa zawodowo – edukacyjnego. Posiada odpowiedni zasób wiedzy do samodzielnego budowania i doskonalenia swojego warsztatu, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji metodycznych dotyczących pracy indywidualnej i grupowej w ramach poradnictwa zawodowego, tworzenia zasobów informacji zawodowej, a także konstruowania autorskich narządzi diagnostycznych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady planowania, organizowania, realizowania i ewaluowania zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla różnych grup adresatów, posiada kompetencje w zakresie stosowania technik pracy w doradztwie indywidualnym i grupowym oraz wykorzystania metod aktywizujących. Dysponuje wiedzą i praktycznymi umiejętności projektowania i ewaluacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego (WSZD), zna i rozumie w zaawansowanym stopniu prawne i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania WSZD oraz możliwości współpracy szkoły i nauczyciela doradcy zawodowego z instytucjami realizującymi zadania w obszarze doradztwa zawodowego i edukacyjnego, funkcjonującymi w systemie oświaty oraz w resorcie pracy.
Absolwent wykorzystuje posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów z zakresu pracy doradczej z uczniami i ich rodzicami, wyboru i planowania drogi edukacyjno – zawodowej osób radzących się. Umie projektować, organizować i realizować pozaszkolne formy kształcenia i doskonalenia zawodowego.
Absolwent jest wyposażony w odpowiednie kompetencje społeczne: umiejętność nawiązywania prawidłowych relacji społecznych, umiejętność współpracy i otwartość w kontaktach interpersonalnych. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za siebie i innych oraz za podejmowane przez siebie działania.
Posiadane kwalifikacje umożliwiają absolwentowi pedagogiki, realizującemu ścieżkę rozwoju doradztwo zawodowe i edukacyjne, podjęcie pracy poza systemem oświaty, między innymi w publicznych służbach zatrudnienia (wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy), w Ochotniczych Hufcach Pracy (Mobilne Centra Informacji Zawodowej, Młodzieżowe Biura Pracy), w Akademickich Biurach Karier, w organizacjach pozarządowych, agencjach zatrudnienia, agencjach doradztwa personalnego, zawodowego, agencjach pracy tymczasowej, instytucjach szkoleniowych, ośrodkach wspierania przedsiębiorczości, działach personalnych i komórkach kadrowych organizacji publicznych i prywatnych.
Studia przygotowują do podjęcia studiów II stopnia w zakresie pedagogiki oraz kierunków pokrewnych.
- Absolwent uzyskuje tytuł licencjata. Posiada kwalifikacje w zakresie doradztwa zawodowego i edukacyjnego wymagane od wychowawców i innych pracowników pedagogicznych.