Zarządzenie Rektora Nr 54/2024 z dnia 04.07.2024 r.
§1
- Regulamin zasad pobierania opłat za studia określa rodzaje opłat związanych z odbywaniem studiów oraz zasady ich pobierania od:
- kandydatów na studia,
- studentów studiów stacjonarnych,
- studentów studiów niestacjonarnych,
- studentów niebędących obywatelami polskimi, zwanych w dalszej części regulaminu cudzoziemcami,
- słuchaczy studiów podyplomowych,
- uczestników kształcenia specjalistycznego lub kształcenia w innych formach.
- Uczelnia nie pobiera opłat za czynności związane z weryfikacją efektów uczenia się określonych w programie studiów oraz za wydanie dokumentów związanych z przebiegiem studiów innych niż określone w art. 79 ust. 2 pkt 3-5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
- Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1 określa zarządzenie Rektora, ustalane zgodnie z wymaganiami art. 80 ust. 1-3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz § 36, § 37, § 38 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów.
- Wysokość opłat za usługi edukacyjne nie może przekraczać kosztów niezbędnych do utworzenia i prowadzenia studiów oraz przygotowania i wdrażania strategii uczelni.
- Uczelnia przed rozpoczęciem rekrutacji ustala opłaty pobierane od studentów oraz ich wysokość. Ustalenie opłat wymaga zasięgnięcia opinii samorządu studenckiego.
- Do czasu ukończenia studiów przez osoby przyjęte na studia na dany rok akademicki uczelnia nie może wprowadzić dla nich nowych opłat, a zwiększenia wysokości opłat, o których mowa w ust. 5, może dokonać raz w roku akademickim i nie więcej niż o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku kalendarzowym, ogłoszony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, łącznie nie więcej niż o 30% wysokości tych opłat. Nie dotyczy to zwiększania wysokości opłat za prowadzenie zajęć nieobjętych programem studiów oraz za korzystanie z domów studenckich i stołówek studenckich.
§2
Opłaty rekrutacyjne
- Kandydaci na studia stacjonarne i niestacjonarne, studia podyplomowe oraz kursy kształcenia specjalistycznego i kształcenia w innych formach zobowiązani są do wpłacenia opłaty rekrutacyjnej nie później niż w dniu zakończenia tury rekrutacji.
- Opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi wyłącznie w przypadkach:
- nieuruchomienia kierunku studiów, studiów podyplomowych, kursu kształcenia specjalistycznego oraz kształcenia w innych formach z przyczyn leżących po stronie Uczelni,
- wycofania przez kandydata dokumentów rekrutacyjnych przed rozpoczęciem kwalifikacji na studia przez komisję rekrutacyjną,
- uchylony
- w przypadku gdy kandydat dokona wpłaty po upływie terminu wyznaczonego do jej dokonania wynikającego z Regulaminu Postępowania Rekrutacyjnego i nie zostanie przyjęty na studia.
§3
Opłaty za legitymację
- Każdy student otrzymuje legitymację studencką, za którą jest zobowiązany wnieść należną opłatę.
- W przypadku wystąpienia studenta o wydanie duplikatu legitymacji, jest on zobowiązany do uiszczenia należnej opłaty za wydanie duplikatu.
§4
Opłaty za usługi edukacyjne
- Uczelnia pobiera opłaty za świadczone usługi edukacyjne związane z:
- kształceniem na studiach niestacjonarnych;
- powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;
- kształceniem na studiach w języku obcym;
- prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów;
- kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.
- Opłatę za każdy semestr studiów student może uregulować w całości do 15 października w semestrze zimowym oraz do 15 marca w semestrze letnim lub w czterech równych ratach.
- Ustala się następujące terminy wniesienia opłat w systemie ratalnym:
Semestr zimowy:
- I rata do 15 października
- II rata do 15 listopada
- III rata do 15 stycznia
- IV rata do 15 lutego
dla studentów studiów inżynierskich, kończących studia w semestrze zimowym
- I rata do 15 października
- II rata do 15 listopada
- III rata do 15 grudnia
- IV rata do 15 stycznia
Semestr letni:
- I rata do 15 marca
- II rata do 15 kwietnia
- III rata do 15 maja
- IV rata do 15 czerwca
- Studentowi znajdującemu się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej powodującej znaczne pogorszenie sytuacji materialnej można przesunąć terminy płatności, o których mowa w ust. 3, jednak nie dłużej niż do końca danego roku akademickiego. Decyzję o przesunięciu terminu płatności podejmuje Dziekan na podstawie pisemnego wniosku studenta.
- Opłaty za usługi edukacyjne studenci wpłacają na indywidualny numer konta bankowego wskazany w Systemie Obsługi Studiów w sekcji płatności.
- Nieuiszczenie w wymaganym terminie należnych opłat za studia stanowi podstawę do wszczęcia procedury windykacyjnej a w przypadku braku jej efektów do skreślenia studenta z listy studentów.
§5
Opłaty za powtarzane przedmioty
1. Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych wnoszą opłaty za powtarzanie określonych zajęć (przedmiotów) z powodu niezadowalających wyników w nauce.
2. Decyzję o obowiązku wniesienia opłaty za powtarzane przedmioty podejmuje Dziekan.
3. Jeżeli student powtarza kilka przedmiotów, a łączna wysokość opłat za te przedmioty przewyższa należną opłatę za dany semestr, student wnosi opłatę równą opłacie za dany semestr.
4. Opłaty za powtarzane przedmioty wnoszone są do 15 dnia miesiąca, w którym rozpoczynają się zajęcia z powtarzanego przedmiotu. W uzasadnionych przypadkach na pisemny wniosek studenta Dziekan może wyrazić zgodę na wnoszenie opłat w innych terminach lub rozłożyć należną opłatę na raty, nie dłużej niż do końca roku akademickiego.
5. W przypadku powtarzania przez studenta przedmiotów: praca dyplomowa, seminarium dyplomowe, praktyka zawodowa, jeżeli według sylabusów do tych przedmiotów liczba godzin wymagających bezpośredniego kontaktu z nauczycielem odpowiada 1- 2 pkt ECTS, zaś pozostałe pkt ECTS odpowiadają godzinom niewymagającym kontaktu z nauczycielem, opłata pobierana jest wyłącznie za punkty ECTS kontaktowe, zgodnie z obowiązującym dla danego roku naboru zarządzeniem Rektora PWSIiP w Łomży, w sprawie wysokości opłat za 1 pkt ECTS za usługi edukacyjne związane z powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, z powodu niezadowalających wyników w nauce.
§6
Zasady pobierania opłat od studentów cudzoziemców
- Opłat związanych z kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim nie pobiera się od:
- cudzoziemca - obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca – obywatela Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. b lub d Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.8), oraz członków jego rodziny, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały, lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 (zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w celu połączenia się z rodziną, po spełnieniu warunków określonych w tym przepisie) lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 (zezwolenie na pobyt czasowy udzielone ze względu na inne okoliczności, jeśli cudzoziemiec: posiada zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE udzielone przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej oraz: zamierza wykonywać pracę lub prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Polski lub zamierza podjąć lub kontynuować studia lub szkolenie zawodowe w Polsce lub wykaże, że zachodzą inne okoliczności uzasadniające jego zamieszkiwanie w Polsce lub jest członkiem rodziny cudzoziemca, o którym mowa powyżej (w art. 186, ust. 1, pkt 3), z którym przebywał na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej i towarzyszy mu lub chce się z nim połączyć) ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2023 poz. 519 z późn. zm);
- cudzoziemca, który posiada status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzysta z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca - posiadacza certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego jako obcego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2021 poz. 672), co najmniej na poziomie biegłości językowej C1;
- posiadacza Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
- cudzoziemca będącego małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 151 ust. 1 lub art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 tej ustawy lub posiadającego wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.
- Za członków rodzin osób, o których mowa w pkt 1, uważa się osoby wymienione w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (t.j. z 2021 r. poz. 1697, z 2023 r. poz. 547) t.j. małżonka obywatela UE, bezpośredniego zstępnego obywatela UE lub jego małżonka, w wieku do 21 lat lub pozostającego na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka, bezpośredniego wstępnego obywatela UE lub jego małżonka, pozostającego na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka, bezpośredniego wstępnego obywatela UE lub jego małżonka, pozostającego na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka, bezpośredniego wstępnego małoletniego obywatela UE, sprawującego faktyczną opiekę nad tym małoletnim obywatelem UE i na którego utrzymaniu ten małoletni obywatel UE pozostaje.
§7
Zasady zwalniania z opłat
- Student studiów stacjonarnych, który otrzymał urlop z powodu choroby powtarza niezaliczony z tego powodu semestr nieodpłatnie.
- Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej powodującej znaczne pogorszenie sytuacji materialnej mogą zostać zwolnieni z części lub całości należnych opłat.
- W sytuacji, o której mowa w ust. 2 student ma obowiązek do udokumentowania trudnej sytuacji materialnej np. poprzez złożenie kompletu zaświadczeń niezbędnych do wyliczenia dochodu na jedną osobę w rodzinie oraz innych dokumentów poświadczających trudną sytuację materialną studenta.
- Decyzję o zwolnieniu studenta z opłat podejmuje Rektor na podstawie złożonego przez studenta wniosku zaopiniowanego przez Dziekana.
- Cudzoziemiec może być zwolniony z opłat związanych z: powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce, kształceniem na studiach w języku obcym, kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim, kształceniem na studiach podyplomowych, kształceniem specjalistycznym lub kształceniem w innych formach na podstawie decyzji administracyjnej Rektora, decyzji Ministra lub decyzji Dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów.
- Studenci, którzy kontynuują w AŁ studia rozpoczęte na innej uczelni, są zwolnieni z opłat za przedmioty, które po raz pierwszy uzupełniają jako różnice programowe, o ile nie wymaga to organizacji dodatkowych zajęć. W przypadku konieczności organizacji dodatkowych zajęć opłata pobierana będzie w wysokości określonej dla opłat za powtarzanie przedmiotu.
- Student studiów niestacjonarnych, za wybitne osiągnięcia w nauce, może wnioskować o zwolnienie z opłaty czesnego za dany semestr studiów, jeżeli osiągnie średnią ocen z ostatniego roku studiów 5,0 oraz bierze czynny udział w pracach koła naukowego.
- Student studiów niestacjonarnych, za wybitne osiągnięcia w nauce, może wnioskować o zwolnienie z części z opłaty czesnego za dany semestr studiów, jeżeli osiągnie średnią ocen z ostatniego roku studiów 4,8 oraz bierze czynny udział w pracach koła naukowego.
- Decyzje, o których mowa w ust. 6-8 podejmuje Rektor na podstawie złożonego wniosku studenta zaopiniowanego przez Dziekana.
§8
Opłaty za studia podyplomowe, kształcenie specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach
1. Uczelnia pobiera opłaty za prowadzone studia podyplomowe, kształcenie specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach.
2.Kandydaci na studia podyplomowe, kształcenie specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach zobowiązani są do wniesienia opłaty rekrutacyjnej najpóźniej w dniu składania dokumentów.
3. Terminy wnoszenia opłat za studia podyplomowe określa umowa zawarta ze słuchaczem, jeżeli jej zawarcie jest wymagane w programie studiów podyplomowych, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Opłaty za prowadzone studia podyplomowe mogą być wnoszone również w terminach określonych w § 4 ust. 2 i 3 lub w innych terminach określonych przez Dziekana właściwego Wydziału.
5. Opłaty za kształcenie specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach mogą być wnoszone w całości na 7 dni przed rozpoczęciem kształcenia specjalistycznego/kształcenia w innych formach lub rozłożone na raty. Terminy wpłat w systemie ratalnym określi Dziekan właściwego Wydziału.
6. Osoby przyjęte na studia podyplomowe, kursy specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach zawierają z AŁ umowę, która określa warunki studiowania, odbywania kursu specjalistycznego lub kształcenia w innej formie. Zmiana warunków studiowania, odbywania kursu specjalistycznego lub kształcenia w innej formie wymaga zmiany umowy w formie aneksu.
§9
Opłaty za obozy
Studenci kierunku Wychowanie Fizyczne wnoszą opłaty za obozy, które stanowią integralną część programu studiów. Opłaty skalkulowane są na pokrycie kosztów wyżywienia i zakwaterowania. Terminy dokonywania wpłat określa Dziekan na podstawie zatwierdzonego przez Rektora pisma okólnego Dziekana Wydziału Nauk o Zdrowiu.
§10
Opłaty za dyplomy
- Uczelnia pobiera opłaty za:
• wydanie odpisu w języku obcym dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu, innych niż wydane na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
• wydanie duplikatu dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu. - Należne opłaty student jest zobowiązany uregulować w terminie wskazanym przez właściwy Dziekanat, zgodnie z naliczeniami dostępnymi w systemie USOS.
§11
1. Uczelnia pobiera opłaty za przeprowadzenie potwierdzenia efektów uczenia się, o których mowa w odrębnych przepisach.
2. Wysokość opłaty za przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się nie może przekroczyć jego kosztów o więcej niż 20%.
§12
Nieterminowe wnoszenie opłat
- W przypadku nieterminowego wpłacania należnych opłat za studia Uczelnia pobiera od studenta odsetki ustawowe.
- Nie pobiera się odsetek, gdy ich wartość nie przekracza kwoty 3 zł.
§13
Zasady zwrotu wniesionych opłat, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-4
- Osoba przyjęta na studia, która nie podjęła studiów, ma prawo do zwrotu całości wniesionej opłaty za świadczone usługi edukacyjne, pod warunkiem, że zgłosiła rezygnację ze studiów przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych.
- W przypadku rezygnacji lub skreślenia z listy studentów, student ma prawo do rozliczenia i zwrotu wniesionej opłaty za zajęcia dydaktyczne.
- Rozliczenie i zwrot wniesionej opłaty nastąpi nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji ze studiów i/lub skreślenia z listy studentów na numer rachunku bankowego, wskazany w usosweb w sekcji konto bankowe i urząd skarbowy lub na numer rachunku bankowego wskazany we wniosku o zwrot wniesionych opłat.
- Opłata podlegająca zwrotowi, o której mowa w ust. 3, będzie rozliczana proporcjonalnie do liczby zjazdów odbytych w danym semestrze w stosunku do ogólnej liczby zjazdów planowanych w tym semestrze.
- Zwroty wszelkich nadpłat z tytułu opłat za usługi edukacyjne dokonuje się na nr rachunku bankowego wskazanego przez kandydata lub studenta w internetowym systemie rekrutacyjnym lub USOSweb – internetowej części Uniwersyteckiego systemu obsługi studiów (USOS).
- Kandydat lub student zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania Akademii Łomżyńskiej o wszelkich zmianach związanych z rachunkiem bankowym, na który należy dokonać zwrotu wszelkich nadpłat z tytułu opłat za usługi edukacyjne.
§14
Przepisy końcowe
- Dziekanaty prowadzą ewidencję należności i zobowiązań wobec studentów, która powinna zawierać:
- nazwisko i imiona studenta,
- nr albumu,
- rok studiów i semestr,
- rok akademicki,
- tytuł należności/zobowiązania,
- kwotę należności/zobowiązania,
- datę wniesienia opłaty,
- uwagi.
- Faktury dotyczące opłat za studia wystawia Kwestura na pisemny wniosek studenta.
- Wysokość należnych opłat określa Rektor zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy powszechnie obowiązujące oraz decyzje Rektora.
§15
Tekst jednolity Regulaminu wchodzi w życie z dniem 4 lipca 2024 r.