Gimnastyka korekcyjna z ćwiczeniami relaksowo-koncentrującymi to nowa specjalność w Zakładzie Wychowania Fizycznego PWSIiP w Łomży. To odpowiedź na zapotrzebowanie społeczne – brak ruchu i stres coraz częściej prowadzą do poważnych chorób.
- Po wielu miesiącach pandemii, ograniczeń w dostępie do różnych form aktywności fizycznej, dostrzegamy drastyczne obniżenie poziomu sprawności młodzieży szkolnej – mówi dr Tomasz Waldziński, kierownik Zakładu Wychowania Fizycznego w PWSIiP. - Po licznych rozmowach i konsultacjach z dyrektorami szkół okazało się, że pilnie potrzebują nauczycieli wychowania fizycznego z przygotowaniem z zakresu gimnastyki korekcyjnej. Takie elementy powinny pojawiać się nie tylko w zajęciach uwzględniających konieczną korektę wad postawy, ale również w tradycyjnej lekcji wychowania fizycznego jako fragment rozgrzewki, części głównej, bądź końcowego rozluźnienia czy uspokojenia ćwiczących na WF.
Szkoły starają się zapewnić gimnastykę korekcyjną przede wszystkim w klasach I-III, ponieważ już najmłodsi uczniowie odczuwają skutki zbyt długiego siedzenia przed komputerem czy telewizorem. W tym wieku ćwiczenia mogą skutecznie skorygować wady, a ponadto wśród dzieci dużo łatwiej jest wyrobić dobre nawyki dbania o właściwą postawę i aktywny styl życia. Uczniów ze wskazaniami do gimnastyki korekcyjnej stale przybywa.
Problemy z kręgosłupem czy stawami dotyczą nie tylko uczniów, ponieważ większość społeczeństwa ma zbyt mało ruchu. W dzisiejszym świecie zróżnicowanej oferty siłowni, klubów fitness, klubów sportowych, zwykła gimnastyka korekcyjna wielu osobom jednak nie wystarcza. Propozycja PWSIiP wyposaża studentów w dodatkowe kompetencje z zakresu relaksacji, odnowy biologicznej, jogi (ta forma ruchu jest właśnie jednym z przykładów ćwiczeń relaksowo-koncentrujących). Nowa specjalność nauczy wielu atrakcyjnych metod relaksowo-koncentrujących i dopełniających je technik pracy umysłowej. Ważnym elementem jest tu też wiedza na temat stresu – jego przyczyn, oznak w sferze fizjologii, myślenia, emocji, zachowań, których często nie dostrzegamy, a które prowadzą do chorób psychosomatycznych. Absolwenci tej specjalności będą potrafili określić indywidualny wzorzec reakcji na stres i zaproponować kompleksową profilaktykę w tym zakresie.
- Specjalność będą mogły wybrać osoby, które rozpoczynają w październiku studia stacjonarne pierwszego stopnia na Kierunku Wychowanie Fizyczne – precyzuje dr Waldziński.