Tłumacze polskiego języka migowego bez tajemnic
Studenci Filologii angielskiej i pracownicy Zakładu Filologii Angielskiej ANSŁ wzięli udział w spotkaniu hybrydowym z tłumaczkami Polskiego Języka Migowego Magdaleną Sipowicz oraz Małgorzatą Limanówką.
Uczestnicy wydarzenia mieli możliwość uzyskania informacji na temat specyfiki zawodu tłumacza języka migowego oraz warunków jakie w świetle polskiego prawa musi spełniać osoba chcąca podjąć pracę w charakterze tłumacza języka migowego. Dowiedzieli się także w jaki sposób ujmowane są aspekty gramatyczne w języku migowym oraz jak ogromne znaczenie w języku migowym odgrywa położenie tułowia i głowy oraz wyraz twarzy. Dzięki Pani Magdalenie Sipowicz i Małgorzacie Limanówce, uczestnicy spotkania dowiedzieli się w jaki sposób tłumacz języka migowego przygotowuje się do tłumaczenia i z jakimi problemami najczęściej spotyka się w swojej pracy.
Profesjonalna wiedza, praktyczne doświadczenie oraz entuzjastyczne podejście do wykonywanego zawodu sprawiły, że uczestnicy z ogromnym zainteresowaniem słuchali wystąpień obu Pań. Spotkanie przebiegło w miłej atmosferze i zapewne na długo pozostanie w pamięci uczestników.
Spotkanie z tłumaczami języka migowego uzmysłowiło nam, osobom słyszącym, z jak istotnym problemem wykluczenia społecznego zmagają się osoby niesłyszące. Ograniczona możliwość korzystania z usług tłumacza sprawia, że osoby głuche napotykają na ogromne bariery komunikacyjne utrudniające lub wręcz uniemożliwiające funkcjonowanie w świecie słyszących. Więcej informacji na temat działalności tłumaczy PJM oraz tego jak można wesprzeć działania Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego uzyskać można na stronie Stowarzyszenia (https://stpjm.org.pl/pl/).
Magdalena Sipowicz jest dyplomowaną tłumaczką Polskiego Języka Migowego (PJM) oraz Prezeską Zarządu Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego. Pani Sipowicz współpracuje ze środowiskiem akademickim (Uniwersytet Pedagogiczny, Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo Hutnicza, Uniwersytet Ekonomiczny, Uniwersytet Papieski JP II, Politechnika Krakowska, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Gdańsku, Uniwersytet Warszawski oraz Pracownia Lingwistyki Migowej w Warszawie).
Małgorzata Limanówka jest tłumaczką Polskiego Języka Migowego oraz Wiceprezeską Zarządu Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego. Pracę Pani Limanówki podziwiać można m.in. w trakcie koncertów emitowanych na antenie telewizji polskiej oraz w programach telewizyjnych przeznaczonych dla dzieci, emitowanych na kanałach takich jak TVP ABC, 4FUN Kids.
Konkurs „Dbam o środowisko” rozstrzygnięty
O tym, że o środowisko naturalne trzeba dbać, nikogo nie trzeba przekonywać. Do sfery faktów przeszły: utrata bioróżnorodności czy szóste wielkie wymieranie gatunków. Gabriela Tkacz z Łomży zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie wiedzy „Dbam o środowisko”, pokonując ponad setkę uczestników z sześciu województw i wykazując się najlepszą wiedzą z zakresu prawnych aspektów ochrony przyrody. Ochroną przyrody osiemnastolatka interesuje się holistycznie – od naukowej problematyki ocieplenia klimatu po praktyczne ograniczanie własnego „śladu węglowego” na planecie Ziemia.
Konkurs „Dbam o środowisko” został zorganizowany online przez Zakład Administracji Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Nauk Stosowanych w Łomży. Na początku grudnia młodzież zmierzyła się z prawnymi aspektami ochrony środowiska, a dziś (19 grudnia) na przygotowanej przez uczelnię uroczystości – finaliści i laureaci konkursowych zmagań odebrali dyplomy, gratulacje oraz nagrody.
Gabriela Tkacz, która zdobyła najwyższy stopień podium, uczy się w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży. Planuje zostać lekarzem weterynarii. - Tematyką ochrony przyrody interesuję się od dawna. Jeżdżę rowerem, środkami transportu publicznego, staram się ograniczać własny „ślad węglowy” w przyrodzie. Konkurs poszerzył moją wiedzę o aspektach prawnych ochrony przyrody. Przygotowanie się do niego było wymagające, ale też sprawiało mi dużą przyjemność – komentuje zwyciężczyni.
Marta Bruździak, która zajęła drugie miejsce, uczy się Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Iłowie-Osadzie. Czyta książki, artykuły o ochronie środowiska naturalnego, a w wolnych chwilach odwiedza parki narodowe, przyrodnicze i krajobrazowe. – Recykling, dbałość o środowisko na poziomie konsumenckich decyzji, towarzyszą mi od dawna. Młodzi ludzie chcą żyć w świecie, który jest piękny i zróżnicowany przyrodniczo. Chcemy żeby taki świat przetrwał i mogły się nim cieszyć następne pokolenia – mówi Marta Bruździak.
Konkurs „Dbam o środowisko” przeprowadzony został zdalnie 5 grudnia, za pośrednictwem platfomy Moodle. Przedsięwzięcie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem młodzieży. Zmagania uczestników składały się z dwóch części. W pierwszej – teście ze znajomości przepisów ochrony środowiska, ochrony przyrody – wzięło udział 117 uczestników z województw: mazowieckiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, opolskiego i lubuskiego. Do finału obejmującego ustne odpowiedzi na wylosowane zagadnienia awansowało 15 najlepszych uczniów, tj.: Marietta Robkowska (Łomża), Philip Cimoch (Łomża), Amelia Piaścik (Nowogród), Mateusz Radziński(podlaskie), Weronika Wachowska (Pisz), Kacper Jankowski (warmińsko-mazurskie), Łukasz Bajor (Śniadowo), Sylwia Żebrowska (Łomża), Maciej Faryna (Stare Kupiski), Konrad Gałązka (Łomża), Wiktoria Lis (Krasnosielc), Adrian Mościcki (podlaskie), Abigail Strzelecka (podlaskie), Gabriela Tkacz (podlaskie), Marta Bruździak (warmińsko-mazurskie).
W zgodnej opinii Komisji Konkursowej, działającej pod przewodnictwem dr hab. Anny Ostrowskiej, prof. ANSŁ, reprezentowany przez Finalistów poziom wiedzy na temat złożonych zagadnień prawa ochrony środowiska oraz umiejętności jej przekazania oceniono bardzo wysoko. Bezapelacyjną zwyciężczynią zmagań konkursowych okazała się Pani Gabriela Tkacz z Łomży, drugie miejsce przypadło Pani Marcie Bruździak z Mławy, zaś na trzecim uplasowała się Pani Abigail Strzelecka z Łomży.
Zwyciężczyniom gratulujemy!
Honorowy patronat nad Konkursem objęli:
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska,
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku,
- Prezydent Miasta Łomża,
- Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży.
Nagrody w konkursie ufundowali:
Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, Prezydent Miasta Łomża dr Mariusz Chrzanowski, BNP Paribas Bank Polska S.A. - oddział w Łomży.
Wydział
Konkurs na wywiad, pamiętnik, reportaż, esej lub opowiadanie
Zachęcamy studentów naszej uczelni do udziału w konkursie „Solidarność - Droga do wolności” III edycja”. Celem konkursu jest przede wszystkim zachowanie w pamięci losów i wydarzeń związanych z powstaniem i funkcjonowaniem NSZZ „Solidarność” pod honorowym patronatem:
- Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Ministerstwa Edukacji i Nauki
- Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Białymstoku
Jego organizatorem jest Komisja Międzyzakładowa Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność w Łomży, Samorząd Studentów Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Nauk Stosowanych w Łomży.
Ważne terminy
06.12.2022 – rozpoczęcie Konkursu
13.01.2023 – rozstrzygnięcie Konkursu
Wymagania edytorskie pracy konkursowej
Tekst pracy musi spełniać następujące kryteria: czcionka używana w tekście: Times New Roman o wielkości 12 pkt.; • czcionka używana w przypisach: Times New Roman o wielkości 10 pkt • odstęp między wierszami: 1,5 interlinii; • marginesy górny i dolny mają wielkość 2,5 cm, a marginesy boczne - wewnętrzny 3,5 cm, a zewnętrzny 2,0 cm, • akapity wyjustowane lub wyrównane do lewego marginesu, • pierwszy wiersz paragrafu z wcięciem 0,5 cm Objętość pracy bez elementów graficznych 8-15 stron formatu A4 2. Plik należy przesłać z rozszerzeniem: txt, doc, docx, rtf, pdf edytowalny, a zdjęcia w formacie jpg
Robimy to z pasją
– Jesteśmy pokoleniem, które chce działać i pracować z pasją – tym krótkim zdaniem Karolina Siwek, studentka Administracji drugiego stopnia w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, charakteryzuje swoje pokolenie. Pokolenie, które ma odwagę, aby sięgać po marzenia. Rozpoczynamy cykl publikacji o studentach ANSŁ, ich pasjach, sukcesach, osiągnięciach, planach i aspiracjach. Zaczynamy od Studenckiego Koła Administratywistów. Studenckie Koło Administratywistów działa od niespełna roku, zrzesza studentów Administracji pierwszego oraz drugiego stopnia. Na swoim koncie ma liczne wyjazdy na konferencje, publikacje artykułów naukowych w punktowanych czasopismach. Pieczę naukową nad działalnością studentów sprawują dr Ewa Jakubiak i dr Katarzyna Jurewicz-Bakun. Pod czujnym okiem wykładowczyń studenci stawiają pierwsze kroki badawcze. – Naukowo zajmujemy się aktualną problematyka administracyjną, społeczną, prawną, analizujemy bieżące zjawiska. To bardzo trudne, ale też inspirujące opisywać fakty, zdarzenia wobec, których nie mamy jeszcze wypracowanego modelu interpretacyjnego w postaci licznych opracowań, ale bazujemy na własnych pytaniach, odpowiedziach, poszukiwaniach – mówi Karolina Siwek, studentka Administracji drugiego stopnia. Jej artykuł, „Kryzys na granicy polsko-wschodniej a zasadność wprowadzenia stanu wyjątkowego”, został opublikowany w kwartalniku „Studia Bezpieczeństwa” (3/2022 vol.25). W tym samym kwartalniku swoje artykuły opublikowali także studenci Katarzyna Przestrzelska („Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”) oraz Dawid Sztandera („Konflikt zbrojny na Ukrainie a bezpieczeństwo państwa polskiego”). – W swojej pracy analizowałem dane CBOS, Ustawę o Pomocy Obywatelom Ukrainy, próbując odpowiedzieć na fundamentalne pytanie: w jaki sposób na stabilność naszego państwa wpłynie pojawienie się dużej grupy uchodźców wojennych? Czy poradzimy sobie z legalizacją ich pobytu, asymilacją językową i kulturową, aktywizacją zawodową? Jak na ten proces wpłyną nastroje społeczne samych Polaków, którzy w badaniu CBOS przeprowadzonym niedługo po wybuchu pełnoskalowej wojny deklarowali w 90 procentach chęć przyjmowania Ukraińców – wyjaśnia Dawid Sztandera. Jego zdaniem nauka pozwala odpowiedzieć na konkretne, ważne pytania, przewidzieć pewne zjawiska, procesy, ale jej uprawianie jest również intelektualnym treningiem – uczy odsiewać wartościowe, sprawdzone informacje, od całego spektrum dezinformacji, przeinaczeń czy skrótów myślowych. Dawid Sztandera i jego koleżanka z II roku studiów magisterskich, Karolina Siwek, mają sprecyzowane plany na przyszłość. Planują rozwój naukowy i zdobycie stopnia naukowego doktora. – Super, że nasza uczelnia uzyskała w tym roku prawa do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie nauki prawne, bo to może być jedna z rozważanych przez nas ścieżek rozwoju naukowego – mówią Karolina i Dawid. Przypomnijmy: w wyniku ewaluacji jednostek naukowych Akademia Nauk Stosowanych w Łomży uzyskała kategorię Naukową B+ w dyscyplinie nauki prawne, stając się jedyną uczelnią w Łomży mającą formalny status akademii. Dla nakreślenia analogii: taką samą kategorię naukową w dyscyplinie nauki prawne posiada np. Uniwersytet Warszawski. Bez względu na to, czy stopień doktora Karolina i Dawid zdobędą w Warszawie, Gdańsku czy Łomży – podkreślają, że czas spędzony w ANSŁ na studiach licencjackich i magisterskich to nie tylko cenna nauka, ale także życzliwi wykładowcy, możliwość kontaktu z osobami zarządzającymi uczelnią. – To atut mniejszych uczelni, większy poziom zaufania społecznego, łatwość w znalezieniu swojego miejsca, realizacji różnych naszych aktywności i pomysłów – wyliczają członkowie Studenckiego Koła Administratywistów. Konopka Szymon, który jest wiceprzewodniczącym Koła, mówi wprost: – Czujemy się dobrze na uczelni, może dlatego sprawia nam radość reprezentowanie ANSŁ podczas krajowych konferencji naukowych. Poprzez bardzo dobre i wspierające relacje z naszymi wykładowcami, takimi jak opiekunki naszego Koła panie dr Ewa Jakubiak i dr Katarzyna Jurewicz-Bakun, wiemy, że nie mamy się czego wstydzić. I chociaż jesteśmy z mniejszej uczelni, to potrafimy rzetelnie prowadzić dociekania naukowe i ze swobodą występować publicznie na dużych uczelniach akademickich, wśród kadry profesorskiej. Najnowsze publikacje studentów zrzeszonych w Kole z przełomu września i października to także dwa artykuły studentek Agaty Makowskiej i Sylwii Żebrowskiej, które trafiły do monografii pod redakcją K. Śmiałek, W. Śmiałek „Bezpieczeństwo ekologiczne, zdrowotne i ochrona środowiska naturalnego w realiach XXI wieku” (wyd. FNCE, Poznań 2022). Sylwia Żebrowska napisała artykuł pt. „Propedeutyka dla bezpieczeństwa ekologicznego w XXI wieku – aspekt prawny”. Agata Makowska pisała natomiast o konkretnych zagrożeniach bezpieczeństwa ekologicznego woj. podlaskiego, analizując szczegółowo Plan Zarządzania Kryzysowego Województwa Podlaskiego. – Jestem na pierwszym roku studiów i mierzenie się z napisaniem artykułu naukowego, który dodatkowo znalazł się w publikacji książkowej obok artykułów doktorów, profesorów, było dużym wyzwaniem. Przede wszystkim mentalnym, bo nie wiedziałam, czy sobie poradzę – mówi Agata Makowska. Artykuł studentki otwiera opracowanie książkowe, a młoda dziewczyna planuje kolejne poszukiwania naukowe – w końcu przed nią cały cykl akademickiego kształcenia, podczas którego będzie mogła stawiać sobie nowe wyzwania. I taki jest właśnie cel Studenckiego Koła Administratywistów, oswajać studentów z działalnością badawczą, motywować i aktywizować – poprzez wygłaszanie referatów naukowych na krajowych i zagranicznych konferencjach oraz pisanie i publikowanie artykułów naukowych w punktowanych czasopismach. – Uczelnia stwarza nam warunki do rozwoju, a my z nich korzystamy – mówi Agata Jankowska, która jest przewodniczącą Studenckiego Koła Administratywistów. Wspólnie z Justyną Wiśniewską wystąpiły niedawno na konferencji w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości, filia w Kaliszu, gdzie popularyzowały tematykę ADR – mediacja, arbitraż, negocjacje. – Przy naszej uczelni funkcjonuje Centrum Mediacji i jesteśmy blisko tematyki, w jaki sposób spory prawne można rozwiązywać na drodze polubownej, pozasądowej. To problematyka niezbyt znana starszym osobom, ale my, młodzi ludzie, będziemy już z narzędzia mediacji korzystać w sposób naturalny, bo nastąpi zmiana nastawienia, świadomości. Tak jak na przykład w USA, gdzie mediacja jest obecnie bardzo popularna – wyjaśniają Justyna Wiśniewska i Agata Jankowska. Aktywność konferencyjna to chleb powszedni studentów z Koła, w ostatnich miesiącach wystąpili z referatami na takich uczelniach jak: Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie, Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie. Dr Ewa Jakubiak i Dr Katarzyna Jurewicz-Bakun, które opiekują się Studenckim Kołem Administratywistów, na pytania jak to jest pracować z młodymi ludźmi, motywować ich do rozwoju naukowego i mieć w tym względzie wymierne sukcesy, odpowiadają analogicznie do studentów. Krótko i rzeczowo: – To nasza pasja, robimy to, co lubimy. Wszyscy studenccy bohaterzy tego artykułu otrzymali decyzją Rektora z dnia 25 listopada 2022 roku stypendia za aktywność naukową lub wysokie wyniki w nauce. Akademia Nauk Stosowanych w Łomży ma jedne z najwyższych stypendiów naukowych, sportowych, socjalnych w kraju, w przeliczeniu na kwoty wydatkowane bezpośrednio na studenta. Od stycznia 2022 roku do lutego 2023 roku na konta studentów tej uczelni wpłynie łącznie ponad 9 milionów złotych wsparcia stypendialnego. Zdecydowana większość tych funduszy będzie wydatkowana w Łomży i najbliższym regionie, wzbogacając lokalną gospodarkę.
O wychowaniu w sieci
O tym, jak wychowywać młodych ludzi w świecie wirtualnym rozmawiali w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży naukowcy z kraju, kierując swój przekaz do zgromadzony realnie w auli i wirtualnie w sieci nauczycieli i rodziców.
Rozwój nowych technologii, ale także popkulturowe przyśpieszenie świata – spowodowały, że narodziły się nowe zjawiska i nowe wyzwania pedagogiczne. Konferencja „Wychowanie w świecie wirtualnym” była próbą spojrzenia na współczesne konstrukty cywilizacyjne, technologiczne z perspektywy filozoficznej, pedagogicznej, socjologicznej.
Dr Anna Brosch z Uniwersytetu Śląskiego prowadzi badania naukowe dotyczące sharentingu, czyli publikowania zdjęć własnych dzieci w Internecie. – Celebryci zatarli granice pomiędzy rzeczywistością prywatną a publiczną. Poskutkowało to tym, że dziś wiele osób walczy o uwagę w świecie wirtualnym, często wykorzystując w tym celu swoje dzieci, których wizerunki są publikowane nagminnie na portalach społecznościowych – mówiła dr Anna Brosch. Naukowczyni podkreślała, że może to być niebezpieczne z wielu powodów: ujawniamy dane dziecka, łącznie z miejscem jego pobytu, wiele zdjęć publikowanych przez rodziców trafia w wyniku niekontrolowanego obiegu na portale pedofilskie. Często dzieci przedstawiane są przez rodziców w ośmieszającym kontekście. Zdarza się także, że rodzice nagrywają momenty psychicznego znęcania się nad dzieckiem. – w Internecie nic nie ginie, zdjęcia sprzed lat mogą stać się w przyszłości przedmiotem rówieśniczej drwiny, ostracyzmu – wyjaśniała dr Anna Brosch. Podkreślała jednocześnie, że ujawniając intymne szczegóły z życia swoich pociech, uczymy je pośrednio, że nie istnieje rzeczywistość prywatna, wszystko jest na sprzedaż, a ekshibicjonizm mentalny jest najlepszą strategią życiową.
Konferencję można obejrzeć w całości poniżej.
Zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy publicystycznej z profesorem Krzysztofem Wieleckim z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, uczestnikiem konferencji „Wychowanie w świecie wirtualnym”. Dyskutujemy o technologii, popkulturze, modnych myślicielach takich jak Juwal Noach Harari, władzy algorytmów, cyfrowej tożsamości obywatela jutra, kierunkach transmisji kultury.
Konferencja „Wychowanie w świecie wirtualnym” otworzyła realizację projektu pt. „Wychowanie w świecie wirtualnym - popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli” dofinasowanego z programu Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu Ministerstwa Edukacji i Nauki, którego celem jest wspomaganie nauczycieli i rodziców w pozyskiwaniu kompetencji pedagogicznych w realizacji procesu wychowawczego w przestrzeni wirtualnej.
Pragmatycznie: projekt to cykl konferencji i warsztatów dedykowanych nauczycielom oraz rodzicom. Zaprezentowana na nich wiedza zostanie usystematyzowana w publikacji książkowej, która trafi do uczestników projektu. Więcej o projekcie
Wydział
Strona 13 z 38
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
dziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl