- Jesteś tutaj:
- Wydział
(de)profesjonalizacja pracy pracownika socjalnego – Dzień Pracownika Socjalnego 2021
21 listopada 2021 roku odbyły się obchody z okazji Dnia Pracownika Socjalnego w siedzibie PWSIiP w Łomży pod hasłem: „(de)profesjonalizacja pracy pracownika socjalnego”. W spotkaniu hybrydowo uczestniczyło 38 osób. Wśród zaproszonych gości byli pracownicy MOPR-u w Kielcach oraz PCPR-u w Łomży, ŚDPS w Łomży, GOPS-u w Łomży – przedstawiciele Rady Praktyków przy kierunku Praca Socjalna. Obecni byli również słuchacze VII edycji szkolenia specjalizacyjnego z zakresu Organizacji Pomocy Społecznej, studenci VI semestru na kierunku Praca socjalna, studenci z Koła Naukowego Badań Społecznych oraz pracownicy badawczo-dydaktyczni Zakładu Pracy Socjalnej. Spotkanie moderował dr Tadeusz Kowalewski – Kierownik Zakładu Pracy Socjalnej.
Głównym wątkiem dyskursu, była rola pracownika socjalnego w Polsce, odnosząca się do problematyki profesjonalizacji, kompetencyjności pracowników socjalnych oraz do zagadnień związanych z ich kształceniem, a także szeregiem wyzwań, jakie przed nimi stoją. W Polsce do 1998 roku opieka społeczna należała do systemu zadań państwa, które w znaczeniu potocznym oznaczało „lokalną instytucję zajmującą się pomocą środowiskową”. Działania opieki społecznej miały na celu zaspokojenie potrzeb materialnych, czyli wsparcie finansowe obywateli, nie uwzględniając przy tym nakładu na pracę socjalną z podopiecznym. Proces profesjonalizacji pracowników socjalnych nastąpił po 1989 roku w wyniku przemian ustrojowych, gospodarczych i społeczno-politycznych Polski, określanych mianem transformacji systemowej i jest realizowany do chwili obecnej.
Kolejnym wątkiem, jaki został poruszony jest problem związany ze stereotypowym kojarzeniem zawodu pracownika socjalnego przede wszystkim z instytucją pomocy społecznej, a nie z pracą socjalną, której praktykowanie stanowi o jego istocie. Stygmatyzacja i stereotypowa postawa klienta pomocy społecznej sprawia, że postrzega on pracownika socjalnego pod względem korzyści. Należy więc zmienić podejście klienta pomocy społecznej do roli pracownika socjalnego.
Następnie, poruszonym tematem była konieczność decentralizacji pomocy społecznej. Model pomagania w pomocy społecznej na przełomie 25 lat zmienia się. Tak więc ćwierć wieku temu opierał się tylko na ramach pomocy finansowej, obecnie do Polski przybywa model decentralizacji pomocy społecznej, która ma polegać na nowych modelach pomagania. Przy decentralizacji pomocy społecznej należy po pierwsze wziąć pod uwagę potrzeby osób zgłaszających się po pomoc, ponieważ pomoc nie może być im na siłę narzucona tylko adekwatna do oczekiwań osoby zainteresowanej. Po drugie, należy wziąć pod uwagę fakt, iż zawód pracownika socjalnego wymaga szczególnych umiejętności i predyspozycji, niestety nie każdy je posiada.
W trakcie spotkania wielokrotnie podkreślano, że aby zawód pracownika socjalnego był zawodem szanowanym, to sam pracownik musi być odpowiednio wykształcony i przygotowany, a także posiadać przynajmniej elementarną wiedzę z zakresu innych nauk społecznych (takich jak psychologia, socjologia, nauka o zdrowiu), stale pogłębiać wiedzę z zakresu prawa. Dodatkowo musi być budowany prestiż zawodu. Zdobytą wiedzę i umiejętności należy permanentnie ubogacać i pogłębiać, rozwijać i praktykować. Należy też niwelować stereotypy dotykające roli i pracy pracownika socjalnego przyznającego tylko pomoc finansową. Pracownicy socjalni, to bez wątpienia model pracy praktycznej i należy dbać o to, aby ich wiedza była pogłębiana na bieżąco. Potrzeby społeczeństwa ulegają ciągłym zmianom i wypracowanie odpowiedniego modelu pomocy wymaga specjalizacji i nowych form w rozwiazywaniu problemów. Wprowadzenie szeregu nowych programów sprawiło, że wielu rodzinom poprawiła się sytuacja materialno-bytowa, ale nie nauczyło to ich nadal radzenia sobie z rozwiazywaniem problemów własnym działaniem.
Na zakończenie omawiano nowy model podejścia w pomocy społecznej, który powinien opierać się na pomocy aktywizacyjnej, a nie opiekuńczej. Zakłada się również aktywizację osób z niepełnosprawnościami i ich rozwój. Uważa się, że aktywność zawodowa i praca przyczyni się do zmiany funkcjonowania osób chorych.
Spotkanie zakończyło się podsumowaniem, iż decentralizacja pomocy społecznej może zdać rację bytu wówczas, gdy praca socjalna będzie na takim poziomie rozwinięta i wyspecjalizowana, aby była w stanie odróżnić problemy i potrzeby osób zgłaszających się po pomoc.
Sprawozdanie: Ewa Remiszewska – Koło Naukowe Badań Społecznych
Zdjęcia: dr Tadeusz Kowalewski
Studentki pedagogiki na „Dniu osób z niepełnosprawnością”
- Cały pierwszy rok włączył się w zapewnienie atrakcji dla uczniów placówek integracyjnych i specjalnych – podkreśla dr Monika Surawska, kierownik Zakładu Pedagogiki PWSIiP. – To dobra praktyka przy nauce zawodu.
„Dzień osób z niepełnosprawnością” zorganizował Prezydent Łomży i Społeczna Rada ds. Osób z Niepełnosprawnością. PWSIiP przygotowała część dla najmłodszych, Zespół Szkół Specjalnych zmierzył się z urzędnikami w rywalizacji sportowej, na scenie Hali Kultury wystąpili podopieczni Domu Pomocy Społecznej, Środowiskowego Domu Samopomocy, Centrum Integracji Społecznej w Piątnicy i „Gwiazdeczki” z Fundacji Ja i Ty. Były też warsztaty artystyczne, pokazy żonglerki, wystawa rękodzieła. Prof. Joanna Truszkowska z PWSIiP, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 Jolanta Kowalewska i terapeutka Maria Wiśniewska poprowadziły panel dyskusyjny „Zrozumieć niepełnosprawność”. Wydarzenie zorganizowano w taki sposób, aby uwzględnić specjalne potrzeby uczestników, np. osób z nadwrażliwością słuchową.
- Ta inicjatywa warta jest kontynuowania – podsumował Jarosław Kaja, przewodniczący Rady ds. Osób z Niepełnosprawnością i koordynator dostępności w PWSIiP. – Osoby z różnymi niepełnosprawnościami fajnie się integrują, szybko się uczą. Wiem, że można je jeszcze bardziej aktywizować, w tym zawodowo. Obiecuję, że w kolejnych latach takie działania będą podejmowane.
Dla studentek pierwszego roku pedagogiki było to pierwsze wyzwanie związane z nauką zawodu, ale też pierwsze doświadczenie uczestnictwa w zmianach społecznych.
- To ważne, aby poczuć odpowiedzialność za to, co się wokół nas dzieje i zwiększać świadomość tego, że integracja jest bardzo ważna i dla osób z niepełnosprawnością i dla całego społeczeństwa – mówiła dr Monika Surawska. – Osoby z niepełnosprawnością mogą bardzo dobrze funkcjonować społecznie, pracować, tak jak to się dzieje np. w krajach skandynawskich. Mamy jeszcze dużo do zrobienia, ale mamy dobre wzory, trzeba tylko dążyć do ich wdrożenia.
Obrony 2021
216 absolwentów z Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych opuszcza mury łomżyńskiej uczelni z dyplomem licencjata lub magistra. Obrony w tym roku udało się zorganizować tradycyjnie, a nie on-line.
Nerwy i stres towarzyszyły studentom PWSIiP do końca. Wszyscy podkreślali, że tu nieoceniona była pomoc wykładowców. Konsultowali prace, dawali wskazówki, odpowiadali na maile nawet w środku nocy. Wszystko po to, żeby wesprzeć młodych ludzi, z których część naukę połączyła z pracą.
- Przez problemy zdrowotne nie zdążyłam w pierwszym terminie odesłać pracy licencjackiej – opowiada Dominika Dębińska. – Do tego doszło mnóstwo spraw prywatnych, myślałam, że już się w ogóle nie obronię. Załamałam się, ale pani promotor mnie zdopingowała do pracy i udało się. Teraz, z dyplomem z pedagogiki, mogę zaczynać pracę jako dogoterapeuta. Mam już zapewnione zatrudnienie w przedszkolu, będę pracowała z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera.
Przez kilka tygodni na uczelni wyczuwało się niemałe napięcie. Obrona to stres nawet dla najlepszych – również osób, które prace napisały z wyróżnieniem. Tych najwięcej było na administracji – na obu stopniach aż 17. Świetnie wypadli zwłaszcza ci, dla których studia były dopełnieniem ich pracy zawodowej. Na PWSIiP powstały bardzo ciekawe i przydatne prace na temat procedur administracyjnych w Urzędzie Miejskim w Łomży, wsparcia przedsiębiorców w Urzędzie Pracy w Piszu czy też sposobu wykorzystywania środków unijnych w kontekście rozwiązywania potrzeb mieszkańców regionu.
- To ważne, że nasi studenci sięgają po tematy prac związane z zagadnieniami praktycznymi, że mogą swoje wnioski, materiały wykorzystać potem w pracy zawodowej – podkreśla prof. Dariusz Surowik, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. – Dla naszej uczelni szczególnie ważne jest, aby proponowana przez nas oferta studiów trafiała w zapotrzebowanie pracodawców i dobrze przygotowywała kadry.
Nieco ponad 100 osób zostawiło obronę na termin wrześniowy. Reszta – ma upragnione wakacje.
- Czas odpocząć, bo i napisanie pracy, i obrona to był wysiłek – mówią Gabriela Góralczyk i Paula Dąbek, tuż po obronie licencjatu z filologii angielskiej. Obie swoją przyszłość widzą w wydawnictwach i biurach tłumaczeniowych, zgodnie z praktyką, którą już zdobyły podczas studiów. – Najpierw wyjazd ze znajomymi, a potem – na pewno magisterka!
Na ich miejsce przychodzą nowi. Na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych prowadzona jest rekrutacja na kierunki:
studia I stopnia - filologia angielska, pedagogika, praca socjalna,
studia I i II stopnia - administracja, zarządzanie,
jednolite studia magisterskie - prawo.
Szczegóły dotyczące rekrutacji: https://www.pwsip.edu.pl/wnsh/kandydat
Studiuj prawo w Łomży
Prawo to prestiż, dobre perspektywy i duże możliwości. Prawo na PWSIiP w Łomży to komfort studiów, praktyczne przygotowanie i wysoki poziom w jednym.
Trzecia w kraju
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży to młoda, dynamicznie rozwijająca się uczelnia. W tym roku zajęła trzecie miejsce w kraju w kategorii wyższych uczelni zawodowych w prestiżowym Rankingu Szkół Wyższych Fundacji Perspektywy. Misją PWSIiP jest kształcenie praktyków na potrzeby gospodarki regionu. Dlatego na prawie, tak jak na innych kierunkach, stworzono optymalne warunki nie tylko do zdobywania wiedzy teoretycznej, ale i ugruntowania jej w praktyce.
- Wykładowcami są zarówno najlepsi profesorowie, jak i świetni praktycy - adwokaci, sędziowie, radcowie prawni z Łomży, Białegostoku, z dużym doświadczeniem i stale czynni w zawodzie – wylicza dr Cezary Waldziński z Katedry Nauk Prawnych w PWSIiP. – Kładziemy nacisk na praktyczne poznawanie zawodu, dlatego wiele czasu poświęcamy na naukę pisania projektów pism procesowych, decyzji, omawiamy wzory dokumentów zawarte w programie Lex, który jest dostępny dla wszystkich studentów.
Przyszli prawnicy mają w PWSIiP zapewnioną doskonałą praktykę w warunkach akademickich – salę symulacji rozpraw oraz salę mediacji. Tam sprawdzają czy odnajdą się w zawodzie. Podczas ćwiczeń studenci przyjmują role sędziego, adwokata, prokuratora, poznają procedury sądowe, uczą się argumentowania i logiki procesowej, a także nabywają umiejętność szybkiej reakcji w warunkach stresu. Kolejnym etapem zdobywania doświadczenia są półroczne praktyki – w sądach, prokuraturach, kancelariach prawnych. Uczelnia pomaga studentom znaleźć praktykę tak, aby każdy odbywał ją zgodnie z wybraną ścieżką rozwoju: cywilno – gospodarczą, karnistyczną, mediacyjno – administracyjną.
Po pierwsze: student
Największymi atutami prawa na PWSIiP w Łomży według studentów jest dostępność kadry naukowej i elastyczne indywidualne podejście. Tu nie ma masowości jak w dużych ośrodkach akademickich, więc słuchacze mają częsty kontakt z wykładowcami, korzystają z konsultacji, są wspierani w trudniejszych momentach. Mała grupa to też lepsze utrwalenie wiedzy.
- Dotąd ćwiczyliśmy pisma procesowe, aż nauczyliśmy się je przygotowywać. Podczas mojej praktyki w kancelarii adwokackiej wszyscy byli zdumieni, że student tyle umie w praktyce – mówi Sebastian Grabowski z IV roku prawa na PWSIiP. Wybrał Łomżę, choć dostał się na Uniwersytet Wrocławski. – Znajomi na innych uczelniach mają na prawie po kilkaset osób na roku. Ludzie nawet się nie znają, co mówić o relacji student – wykładowca!
- Prawo w Łomży to prestiżowy wybór – dodaje Klaudia Kuligowska, jego koleżanka z roku. – Profesjonalna kadra dydaktyczna, nacisk na ćwiczenia praktyczne – to wszystko zagwarantuje w niedalekiej przyszłości dobrze płatną pracę.
Nie wszyscy wybiorą aplikację radcowską, adwokacką czy notarialną. Jednak prawo daje wiele możliwości – prowadzenie własnej firmy, zatrudnienie w administracji samorządowej i rządowej, instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego czy też w organizacjach pozarządowych.
Dodatkowym atutem PWSIiP jest też wysoki poziom lektoratów. Studenci opanowują język obcy ze specjalistycznym słownictwem, na poziomie, który daje możliwość wykonywania zawodu.
To jak - widzimy się w październiku?
https://www.pwsip.edu.pl/wnsh/kandydat/oferta-kierunkow-i-specjalnosci/prawo
Specjaliści od transportu i kadr – ze świadectwami
Przez pandemię spotkali się po raz pierwszy… na zakończeniu! 32 osoby odebrały świadectwa ukończenia studiów podyplomowych: Transport drogowy oraz Zarządzanie zasobami ludzkimi – kadry i płace.
Utworzenie każdego kierunku w Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży poprzedza staranna analiza rynku pracy i zapotrzebowania regionalnej gospodarki. Dlatego na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych powstały w ubiegłym roku studia podyplomowe Transport drogowy. Merytorycznie i organizacyjnie wspierał je Waldemar Dmochowski, kierownik Oddziału Inspekcji Transportu Drogowego w Łomży. Powstały studia, które są niezwykle atrakcyjną ofertą edukacyjną. Od lat Polska jest liderem transportu drogowego w Europie, a branża ta stale się rozwija. Wymaga jednak kwalifikacji – państwowego egzaminu pisemnego przeprowadzanego przez Instytut Transportu Samochodowego na przewoźnika osób i rzeczy, który jest wymagany do uzyskania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych. Absolwenci studiów podyplomowych Transport drogowy na PWSIiP w Łomży są z egzaminu zwolnieni.
Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych Zarządzanie zasobami ludzkimi – kadry i płace, potwierdzają natomiast uzyskanie kompetencji menedżera zarządzania zasobami ludzkimi, w tym specjalistycznych z zakresu kadr i płac. Adresatami tych studiów, z jednej strony są osoby, które w szczególności chcą poszerzyć wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, z drugiej absolwenci szkół wyższych, jak też osoby zainteresowane reorientacja zawodową, zamierzający rozpocząć pracę w działach personalnych, płac i kadr w przedsiębiorstwach. Słuchaczki II edycji studiów podyplomowych Zarządzanie zasobami ludzkimi – kadry i płace posiadają już świadectwo potwierdzające powyższe cenne i poszukiwane na rynku pracy kompetencje.
Uroczystość wręczenia świadectw ukończenia studiów podyplomowych miała podniosły charakter. Wzięły w niej udział władze wydziału – Dziekan dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz prof. PWSIiP, Prodziekan dr Izabela Sekścińska, a także Kierownik studiów podyplomowych z Transportu drogowego - dr hab. Anna Ostrowska prof. PWSIiP, Kierownik studiów podyplomowych z Zarządzania zasobami ludzkimi – kadry i płace - dr hab. Cecylia Sadowska-Snarska prof. PWSIiP oraz Kierownik Dziekanatu WNSiH mgr Sylwia Skrodzka. Szczególne podziękowania złożono na ręce Waldemara Dmochowskiego.
Oferta studiów podyplomowych w PWSIiP:
https://www.pwsip.edu.pl/kandydaci/studia-podyplomowe
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
dziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl