Studenci na praktykach podczas VIII Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach
VIII Europejski Kongres Samorządów w Mikołajkach był międzynarodową platformą wymiany wiedzy, doświadczeń, miejscem spotkań liderów samorządowych, organizacji pozarządowych, naukowców i biznesu z przedstawicielami administracji państwowej. Program merytoryczny tegorocznego Kongresu składał się z ponad 170 wydarzeń – sesji plenarnych, paneli dyskusyjnych, warsztatów, rozmów ze znanymi postaciami życia społecznego, gospodarczego oraz politycznego. Wydarzenia Kongresu odbywały się na 13 ścieżkach tematycznych, ze szczególnym akcentem na takie obszary jak: Gospodarka, Samorząd Przyszłości, Ochrona Środowiska, Biznes i Zarządzanie, Finanse, czy Społeczeństwo. W wydarzeniu uczestniczyli studenci Administracji z Koła Naukowego Administratywistów Akademii Nauk Stosowanych w Łomży – jako uczelniani praktykanci koordynujący detale logistyczne wydarzenia: Karolina Siwek, Katarzyna Przestrzelska, Dawid Sztandera, Damian Sadłowski.
Karolina Siwek logistycznie wspierała panel Zdrowie. – Kongres był wydarzeniem, w którym uczestniczyła elita świata polityki, biznesu i nauki. Zostaliśmy bardzo dobrze przyjęci, jako studenci, przez to środowisko i cieszymy się, bo uczestniczyliśmy w debatach na bardzo wysokim, merytorycznym poziomie. Z wielka przyjemnością wsłuchiwałam się w dyskusję dotyczącą przyszłości medycyny, algorytmizacji tej gałęzi działalności, wykorzystaniu w medycynie narzędzi Sztucznej Inteligencji. Podobał mi się także panel dotyczący budowania własnej marki, bo to są informacje, które będę mogła wykorzystać w praktyce budując swój wizerunek chociażby na rynku pracy – mówi Karolina Siwek. Dodaje, że panele miały charakter niezwykle otwartego dialogu. – To nie były tzw. „gadające głowy” ale rzeczywista, dynamiczna wymiana doświadczeń i wiedzy – mówi studentka.
Katarzyna Przestrzelska uczestniczyła w panelu Gospodarka. Największe wrażenie wywarła na niej dyskusja dotycząca wykorzystania wodoru jako paliwa przyszłości. – Panel ten zgromadził tłumy słuchaczy, był niezwykle treściwy. Kongres to okazja do spotkania z ciekawymi ludźmi i poznania zagadnień, które zrewolucjonizują naszą przyszłość społeczną. Uczestnicząc w tego typu wydarzeniach poznajemy nowe trendy społeczne, gospodarcze, naukowe, a to jest kluczowe dla naszego postrzegania świata i możliwości, jakie on nam daje jako młodym ludziom – uważa Katarzyna Przestrzelska.
Dawid Sztandera odpowiadał na Kongresie za rejestrację jego uczestników, wydawania identyfikatorów, materiałów informacyjnych. – Jesteśmy wdzięczni naszej uczelni za umożliwienie nam odbycia tego typu praktyk, bo to szansa na zdobycie kontaktów, pokazanie się od dobrej strony i kontynuację w przyszłości współpracy z organizatorami Kongresu. Najlepsze osoby, które sprawdziły się na koordynacji paneli, zostaną zaproszone do dalszej współpracy – mówi Dawid Sztandera. Jako przykład podaje koleżankę ze starszych roczników Administracji, Izę Małachowską, która w ubiegłym roku odbywała analogiczne praktyki na Kongresie, a w tym – była już etatową opiekunką praktykantów z całego kraju.
Damian Sadłowski uczestniczył w panelu Zróżnicowany rozwój. – Rozmawialiśmy z osobami znanymi ze świata mediów, nauki i polityki na tematy, które dotyczą kreowania przyszłości – mówi student.
Wśród atutów praktyk studenci Akademii Nauk Stosowanych w Łomży wymieniają możliwość trenowania języka obcego w kontakcie z gośćmi z zagranicy, nawiązywanie relacji ze studentami z innych uczelni (dużych ośrodków akademickich) oraz możliwość bezpośredniego kontaktu z kreatywnymi ludźmi reprezentującymi samorząd, biznes, naukę.
A dlaczego polscy samorządowcy powinni, zdaniem studentów, interesować się możliwościami jakie daje współczesny świat nauki, biznesu? – W ten sposób mogą budować kontakty i zarządzać swoim lokalnym środowiskiem wykorzystując do tego globalne narzędzia wiedzy, biznesowych rozwiązań. Świat idzie do przodu, dynamicznie się zmienia i miasta oraz regiony powinny być uczestnikiem, kreatorem pozytywnych przemian. Nie wystarczy rozdawać ładne ulotki, lepiej dać ludziom atrakcyjne miasto, atrakcyjne warunki życia, ciekawe narzędzia i rozwiązania – mówią Karolina Siwek, Katarzyna Przestrzelska, Dawid Sztandera, Damian Sadłowski.
Marzenie studentów? Uczestniczyć intensywnie w tego typu wydarzeniach jak VIII Europejski Kongres Samorządów w Mikołajkach. Najpierw na poziomie wsparcia, koordynacji takich przedsięwzięć – a w przyszłości, kto wie, może jako prelegenci, czyli liderzy życia społecznego, gospodarczego i naukowego.
Podczas VIII Europejskiego Kongresu Samorządów, który odbył się w Hotelu Gołębiewski w mikołajkach, zostały wręczone prestiżowe nagrody, takie jak: Nagroda Europejskiego Kongresu Samorządów, Nagroda „Samorządowiec Przyjazny Młodzieży” przyznawana przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Nagroda Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej dla Jednostek Samorządu Terytorialnego za opiekę nad miejscami pamięci i propagowanie postaw patriotycznych oraz Nagroda Europejskiego Kongresu Samorządów dla Dziennikarza Regionalnego, partnerem której jest firma Press Service Monitoring Mediów.
Laureatem Nagrody Europejskiego Kongresu Samorządów został Ossi Savolainen – Burmistrz Regionu Helsinki Ussima.
Laureatami Nagrody ,,Samorządowiec Przyjazny Młodzieży” zostali Robert Bagiński – Wójt Gminy Giby, Krzysztof Gołaszewski – Burmistrz Łap, Michał Prószyński – Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Andrzej Pruś – Przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego, Bartłomiej Stawiarski – Burmistrz Namysłowa, Robert Waraksa – Burmistrz Olsztynka.
Nagrodę Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej dla Jednostek Samorządu Terytorialnego otrzymały Miasta Włodawa i Mysłowice.
Laureatami Nagrody Europejskiego Kongresu Samorządów dla Dziennikarza Regionalnego zostały Karolina Klimecka Laptuta z Redakcji wlc.pl oraz Paweł Więcka – Redaktor „Echo Dnia Świętokrzyskiego”.
Tegoroczny kongres odbył się pod hasłem „Nowa solidarność dla nowej epoki”.
Aktualności
Studenci w audycji „Wokół portfela” - podcast
Warto nadstawić uszy. Audycja „Wokół portfela”, czyli Studenckie Koło Młodych Przedsiębiorców na falach Polskiego Radia Białystok. Kto nie zdążył posłuchać naszych studentów bezpośrednio na falach rozgłośni radiowej – zapraszamy do odsłuchania podcastu z audycją redaktora Adama Janczewskiego.
Są młodzi, ambitni, myślą o założeniu własnego biznesu, opracowują projekty nowatorskich startupów. – Na uczelni oraz w Kole Naukowym Młodych Przedsiębiorców uczymy się zarządzać firmą, ludźmi, sobą oraz czasem – mówią studenci Zarządzania ANSŁ. Jak z rękawa sypią pomysłami na własną przyszłość, doskonale wyczuwają realia rynku pracy i mają konkretne, sprecyzowane pomysły na siebie. Ich recepta na sukces Łomży jest prosta – stwórzmy nowe miejsca pracy, zadbajmy o własne otoczenie, rozwijamy nasze miasto. O tym na falach Polskiego Radia Białystok opowiedzieli: studenci Anna Bekisz, Ewelina Dworakowska, Katarzyna Kaszuba, Sylwia Kurpiewska i Michał Kaczyński, a także opiekunka Koła Naukowego dr Edyta Dąbrowska.
Studenckie Koła Młodych Przedsiębiorców to nie tylko dawka praktycznej wiedzy, ale także ciekawe przygody i dobra atmosfera naukowa. Zachęcamy studentów do dołączenia do Koła.
Aktualności
Hexa Bank Spółdzielczy wspiera studentów w edukacji i na rynku pracy
– Otrzymujemy fundusze na rozwój, ale możemy także poznać środowisko swojej potencjalnej, przyszłej pracy – mówią Milena Narewska i Tomasz Chojnowski, studenci Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, z którymi Hexa Bank Spółdzielczy podpisał umowy stypendialne. Poza konkretnymi funduszami, które trafiają na konta studentów, Bank zaoferował młodym ludziom praktyki, a w przyszłości być może pracę na odpowiednich do ich kwalifikacji stanowiskach.
– Jesteśmy instytucją społecznie odpowiedzialną, wspieramy ludzi kultury, sportu, ale także nauki. A przede wszystkim chcemy dać młodym ludziom szansę na lepszy start zawodowy – mówi Piotr Kaczyński, prezes Hexa Banku Spółdzielczego z siedzibą w Piątnicy. Ufundowane przez Bank stypendia prywatne to pilotażowy projekt, którym objętych zostało dwoje studentów ANSŁ: Milena Narewska, studentka Zarządzania, a także Tomasz Chojnowski - student Informatyki.
Milena Narewska ma za sobą styczniowe praktyki w Banku, gdzie poznała pracą w trzech obszarach i bankowych działach – analizy ryzyka, monitoring oraz analizy kredytowe. – Praktyki pozwoliły mi zweryfikować wiedzę, którą wyniosłam z uczelni. I chociaż było to moje pierwsze zetknięcie z bankowością, to poczułam bakcyla dokonując analiz wskaźnikowych – mówi studentka.
Prezes Zarządu Banku, Piotr Kaczyński, podkreśla, że w skali roku placówka przyjmuje kilku praktykantów z różnych uczelni. Jest to skomplikowany proces, ze względu na ochronę danych osobowych, tajemnicę bankową i zastosowanie procedur bezpieczeństwa z tym związanych. – Dotychczas nie zdarzyło nam się, aby osoby te wykazywały się taką wiedzą analityczno-ekonomiczną, zrozumieniem tematu bankowości oraz chęcią do pracy, jak pani Milena. Studentka ANSŁ zaprezentowała się bardzo pozytywnie podczas praktyk, wysoko oceniliśmy jej wiedzę, kompetencje, przygotowanie do pracy, zaangażowanie, zrozumienie kwestii związanych z ochroną danych osobowych oraz bezpieczeństwem informacji bankowych. Mogę śmiało prognozować, że współpraca pomiędzy Uczelnią a Bankiem będzie kontynuowana, bo pierwsze jej efekty są bardzo dobre – podkreśla prezes Piotr Kaczyński.
Tomasz Chojnowski studiuje Informatykę, a praktyki w Hexa Banku Spółdzielczym ma przed sobą. Rozpocznie je niebawem, już 1 marca 2023 roku i potrwają one przez szósty semestr jego studiów inżynierskich. – Stypendium prywatne to fundusze na rozwój moich pasji, ale jednocześnie umowa stypendialna gwarantuje mi możliwość poznania od podszewki firmy i podjęcia w niej później zatrudnienia. Żadna konwencjonalna rozmowa o pracę nie daje takich możliwości weryfikacji środowiska firmy, panującej tam atmosfery – mówi Tomasz Chojnowski. Student podkreśla, że praktyki to takie „wprowadzenie się do firmy”. Młodego informatyka interesuje bankowe cyberbezpieczeństwo, monitorowanie i wdrażanie bankowych systemów informatycznych.
W podobnym języku korzyści wypowiada się prezes Piotr Kaczyński: – Możemy w dobrej, merytorycznej atmosferze poznać kompetencje przyszłego pracownika, a jednocześnie instytucjonalnie „zaopiekować się” rozwojem jego pasji, całą ścieżką edukacyjną – wyjaśnia.
Stypendyści w umowie zobowiązują się do składania fundatorowi sprawozdań z uzyskanych wyników w nauce. – Do tej współpracy wytypowaliśmy naszych bardzo zdolnych studentów, których merytoryczne przygotowanie oraz wiedza są bezdyskusyjne. Mamy nadzieję, że tego typu stypendia prywatne staną się dobra praktyką współpracy uczelni z sektorem prywatnym. Studenci zyskają dodatkowe fundusze, a firmy możliwość budowania już na poziomie edukacji i praktyk silnego zespołu przyszłych pracowników – komentuje dr hab. Dariusz Surowik, rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży. Rektor ANSŁ podkreśla jednocześnie, że łomżyńska Akademia ma jedne z najwyższych w kraju stypendia – naukowe, socjalne, sportowe – a tzw. „stypendia prywatne” są uzupełnieniem tej puli i jednocześnie pokazują, że biznes i nauka potrafią ze sobą skutecznie współpracować.
Milena Narewska wspomina dzień kiedy pierwszy raz, z lekko ściśniętym gardłem, rozpoczęła praktyki w Banku: – Stresowałam się potwornie, ale spotkało mnie niezwykle miłe i profesjonalne przyjęcie. Zapoznano mnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi tajemnicy bankowej. Spotkałam się z dużą dawką serdeczności i pomocy, zwłaszcza w kontekście pisanej przeze mnie pracy dyplomowej – mówi studentka. Po zaliczeniu sesji egzaminacyjnej, oczywiście w tak zwanym „zerowym terminie”, studentka ma do marca czas na regenerację sił. Przed nią napisanie i złożenie pracy dyplomowej wieńczącej czas studiów licencjackich. Jej tytuł: „Analiza kredytowa podmiotu gospodarczego na przykładzie Hexa Banku Spółdzielczego”.
W ramach stypendium prywatnego ufundowanego przez Hexa Bank Spółdzielczy studenci otrzymują co miesiąc 1500 złotych. Pieniądze wpływają na ich konta od grudnia 2022 r. Na zdjęciu poniżej: Rektor dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, Student Informatyki Tomasz Chojnowski oraz Prezez Zarządu Hexa Banku Spółdzielczego Piotr Kaczyński, podczas podpisywania umowy stypendialnej.
Tłumacze polskiego języka migowego bez tajemnic
Studenci Filologii angielskiej i pracownicy Zakładu Filologii Angielskiej ANSŁ wzięli udział w spotkaniu hybrydowym z tłumaczkami Polskiego Języka Migowego Magdaleną Sipowicz oraz Małgorzatą Limanówką.
Uczestnicy wydarzenia mieli możliwość uzyskania informacji na temat specyfiki zawodu tłumacza języka migowego oraz warunków jakie w świetle polskiego prawa musi spełniać osoba chcąca podjąć pracę w charakterze tłumacza języka migowego. Dowiedzieli się także w jaki sposób ujmowane są aspekty gramatyczne w języku migowym oraz jak ogromne znaczenie w języku migowym odgrywa położenie tułowia i głowy oraz wyraz twarzy. Dzięki Pani Magdalenie Sipowicz i Małgorzacie Limanówce, uczestnicy spotkania dowiedzieli się w jaki sposób tłumacz języka migowego przygotowuje się do tłumaczenia i z jakimi problemami najczęściej spotyka się w swojej pracy.
Profesjonalna wiedza, praktyczne doświadczenie oraz entuzjastyczne podejście do wykonywanego zawodu sprawiły, że uczestnicy z ogromnym zainteresowaniem słuchali wystąpień obu Pań. Spotkanie przebiegło w miłej atmosferze i zapewne na długo pozostanie w pamięci uczestników.
Spotkanie z tłumaczami języka migowego uzmysłowiło nam, osobom słyszącym, z jak istotnym problemem wykluczenia społecznego zmagają się osoby niesłyszące. Ograniczona możliwość korzystania z usług tłumacza sprawia, że osoby głuche napotykają na ogromne bariery komunikacyjne utrudniające lub wręcz uniemożliwiające funkcjonowanie w świecie słyszących. Więcej informacji na temat działalności tłumaczy PJM oraz tego jak można wesprzeć działania Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego uzyskać można na stronie Stowarzyszenia (https://stpjm.org.pl/pl/).
Magdalena Sipowicz jest dyplomowaną tłumaczką Polskiego Języka Migowego (PJM) oraz Prezeską Zarządu Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego. Pani Sipowicz współpracuje ze środowiskiem akademickim (Uniwersytet Pedagogiczny, Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo Hutnicza, Uniwersytet Ekonomiczny, Uniwersytet Papieski JP II, Politechnika Krakowska, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Gdańsku, Uniwersytet Warszawski oraz Pracownia Lingwistyki Migowej w Warszawie).
Małgorzata Limanówka jest tłumaczką Polskiego Języka Migowego oraz Wiceprezeską Zarządu Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego. Pracę Pani Limanówki podziwiać można m.in. w trakcie koncertów emitowanych na antenie telewizji polskiej oraz w programach telewizyjnych przeznaczonych dla dzieci, emitowanych na kanałach takich jak TVP ABC, 4FUN Kids.
Konkurs „Dbam o środowisko” rozstrzygnięty
O tym, że o środowisko naturalne trzeba dbać, nikogo nie trzeba przekonywać. Do sfery faktów przeszły: utrata bioróżnorodności czy szóste wielkie wymieranie gatunków. Gabriela Tkacz z Łomży zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie wiedzy „Dbam o środowisko”, pokonując ponad setkę uczestników z sześciu województw i wykazując się najlepszą wiedzą z zakresu prawnych aspektów ochrony przyrody. Ochroną przyrody osiemnastolatka interesuje się holistycznie – od naukowej problematyki ocieplenia klimatu po praktyczne ograniczanie własnego „śladu węglowego” na planecie Ziemia.
Konkurs „Dbam o środowisko” został zorganizowany online przez Zakład Administracji Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Nauk Stosowanych w Łomży. Na początku grudnia młodzież zmierzyła się z prawnymi aspektami ochrony środowiska, a dziś (19 grudnia) na przygotowanej przez uczelnię uroczystości – finaliści i laureaci konkursowych zmagań odebrali dyplomy, gratulacje oraz nagrody.
Gabriela Tkacz, która zdobyła najwyższy stopień podium, uczy się w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży. Planuje zostać lekarzem weterynarii. - Tematyką ochrony przyrody interesuję się od dawna. Jeżdżę rowerem, środkami transportu publicznego, staram się ograniczać własny „ślad węglowy” w przyrodzie. Konkurs poszerzył moją wiedzę o aspektach prawnych ochrony przyrody. Przygotowanie się do niego było wymagające, ale też sprawiało mi dużą przyjemność – komentuje zwyciężczyni.
Marta Bruździak, która zajęła drugie miejsce, uczy się Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Iłowie-Osadzie. Czyta książki, artykuły o ochronie środowiska naturalnego, a w wolnych chwilach odwiedza parki narodowe, przyrodnicze i krajobrazowe. – Recykling, dbałość o środowisko na poziomie konsumenckich decyzji, towarzyszą mi od dawna. Młodzi ludzie chcą żyć w świecie, który jest piękny i zróżnicowany przyrodniczo. Chcemy żeby taki świat przetrwał i mogły się nim cieszyć następne pokolenia – mówi Marta Bruździak.
Konkurs „Dbam o środowisko” przeprowadzony został zdalnie 5 grudnia, za pośrednictwem platfomy Moodle. Przedsięwzięcie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem młodzieży. Zmagania uczestników składały się z dwóch części. W pierwszej – teście ze znajomości przepisów ochrony środowiska, ochrony przyrody – wzięło udział 117 uczestników z województw: mazowieckiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, opolskiego i lubuskiego. Do finału obejmującego ustne odpowiedzi na wylosowane zagadnienia awansowało 15 najlepszych uczniów, tj.: Marietta Robkowska (Łomża), Philip Cimoch (Łomża), Amelia Piaścik (Nowogród), Mateusz Radziński(podlaskie), Weronika Wachowska (Pisz), Kacper Jankowski (warmińsko-mazurskie), Łukasz Bajor (Śniadowo), Sylwia Żebrowska (Łomża), Maciej Faryna (Stare Kupiski), Konrad Gałązka (Łomża), Wiktoria Lis (Krasnosielc), Adrian Mościcki (podlaskie), Abigail Strzelecka (podlaskie), Gabriela Tkacz (podlaskie), Marta Bruździak (warmińsko-mazurskie).
W zgodnej opinii Komisji Konkursowej, działającej pod przewodnictwem dr hab. Anny Ostrowskiej, prof. ANSŁ, reprezentowany przez Finalistów poziom wiedzy na temat złożonych zagadnień prawa ochrony środowiska oraz umiejętności jej przekazania oceniono bardzo wysoko. Bezapelacyjną zwyciężczynią zmagań konkursowych okazała się Pani Gabriela Tkacz z Łomży, drugie miejsce przypadło Pani Marcie Bruździak z Mławy, zaś na trzecim uplasowała się Pani Abigail Strzelecka z Łomży.
Zwyciężczyniom gratulujemy!
Honorowy patronat nad Konkursem objęli:
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska,
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku,
- Prezydent Miasta Łomża,
- Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży.
Nagrody w konkursie ufundowali:
Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, Prezydent Miasta Łomża dr Mariusz Chrzanowski, BNP Paribas Bank Polska S.A. - oddział w Łomży.
Aktualności
Konkurs na wywiad, pamiętnik, reportaż, esej lub opowiadanie
Zachęcamy studentów naszej uczelni do udziału w konkursie „Solidarność - Droga do wolności” III edycja”. Celem konkursu jest przede wszystkim zachowanie w pamięci losów i wydarzeń związanych z powstaniem i funkcjonowaniem NSZZ „Solidarność” pod honorowym patronatem:
- Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Ministerstwa Edukacji i Nauki
- Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Białymstoku
Jego organizatorem jest Komisja Międzyzakładowa Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność w Łomży, Samorząd Studentów Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Nauk Stosowanych w Łomży.
Ważne terminy
06.12.2022 – rozpoczęcie Konkursu
13.01.2023 – rozstrzygnięcie Konkursu
Wymagania edytorskie pracy konkursowej
Tekst pracy musi spełniać następujące kryteria: czcionka używana w tekście: Times New Roman o wielkości 12 pkt.; • czcionka używana w przypisach: Times New Roman o wielkości 10 pkt • odstęp między wierszami: 1,5 interlinii; • marginesy górny i dolny mają wielkość 2,5 cm, a marginesy boczne - wewnętrzny 3,5 cm, a zewnętrzny 2,0 cm, • akapity wyjustowane lub wyrównane do lewego marginesu, • pierwszy wiersz paragrafu z wcięciem 0,5 cm Objętość pracy bez elementów graficznych 8-15 stron formatu A4 2. Plik należy przesłać z rozszerzeniem: txt, doc, docx, rtf, pdf edytowalny, a zdjęcia w formacie jpg
Robimy to z pasją
– Jesteśmy pokoleniem, które chce działać i pracować z pasją – tym krótkim zdaniem Karolina Siwek, studentka Administracji drugiego stopnia w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, charakteryzuje swoje pokolenie. Pokolenie, które ma odwagę, aby sięgać po marzenia. Rozpoczynamy cykl publikacji o studentach ANSŁ, ich pasjach, sukcesach, osiągnięciach, planach i aspiracjach. Zaczynamy od Studenckiego Koła Administratywistów. Studenckie Koło Administratywistów działa od niespełna roku, zrzesza studentów Administracji pierwszego oraz drugiego stopnia. Na swoim koncie ma liczne wyjazdy na konferencje, publikacje artykułów naukowych w punktowanych czasopismach. Pieczę naukową nad działalnością studentów sprawują dr Ewa Jakubiak i dr Katarzyna Jurewicz-Bakun. Pod czujnym okiem wykładowczyń studenci stawiają pierwsze kroki badawcze. – Naukowo zajmujemy się aktualną problematyka administracyjną, społeczną, prawną, analizujemy bieżące zjawiska. To bardzo trudne, ale też inspirujące opisywać fakty, zdarzenia wobec, których nie mamy jeszcze wypracowanego modelu interpretacyjnego w postaci licznych opracowań, ale bazujemy na własnych pytaniach, odpowiedziach, poszukiwaniach – mówi Karolina Siwek, studentka Administracji drugiego stopnia. Jej artykuł, „Kryzys na granicy polsko-wschodniej a zasadność wprowadzenia stanu wyjątkowego”, został opublikowany w kwartalniku „Studia Bezpieczeństwa” (3/2022 vol.25). W tym samym kwartalniku swoje artykuły opublikowali także studenci Katarzyna Przestrzelska („Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”) oraz Dawid Sztandera („Konflikt zbrojny na Ukrainie a bezpieczeństwo państwa polskiego”). – W swojej pracy analizowałem dane CBOS, Ustawę o Pomocy Obywatelom Ukrainy, próbując odpowiedzieć na fundamentalne pytanie: w jaki sposób na stabilność naszego państwa wpłynie pojawienie się dużej grupy uchodźców wojennych? Czy poradzimy sobie z legalizacją ich pobytu, asymilacją językową i kulturową, aktywizacją zawodową? Jak na ten proces wpłyną nastroje społeczne samych Polaków, którzy w badaniu CBOS przeprowadzonym niedługo po wybuchu pełnoskalowej wojny deklarowali w 90 procentach chęć przyjmowania Ukraińców – wyjaśnia Dawid Sztandera. Jego zdaniem nauka pozwala odpowiedzieć na konkretne, ważne pytania, przewidzieć pewne zjawiska, procesy, ale jej uprawianie jest również intelektualnym treningiem – uczy odsiewać wartościowe, sprawdzone informacje, od całego spektrum dezinformacji, przeinaczeń czy skrótów myślowych. Dawid Sztandera i jego koleżanka z II roku studiów magisterskich, Karolina Siwek, mają sprecyzowane plany na przyszłość. Planują rozwój naukowy i zdobycie stopnia naukowego doktora. – Super, że nasza uczelnia uzyskała w tym roku prawa do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie nauki prawne, bo to może być jedna z rozważanych przez nas ścieżek rozwoju naukowego – mówią Karolina i Dawid. Przypomnijmy: w wyniku ewaluacji jednostek naukowych Akademia Nauk Stosowanych w Łomży uzyskała kategorię Naukową B+ w dyscyplinie nauki prawne, stając się jedyną uczelnią w Łomży mającą formalny status akademii. Dla nakreślenia analogii: taką samą kategorię naukową w dyscyplinie nauki prawne posiada np. Uniwersytet Warszawski. Bez względu na to, czy stopień doktora Karolina i Dawid zdobędą w Warszawie, Gdańsku czy Łomży – podkreślają, że czas spędzony w ANSŁ na studiach licencjackich i magisterskich to nie tylko cenna nauka, ale także życzliwi wykładowcy, możliwość kontaktu z osobami zarządzającymi uczelnią. – To atut mniejszych uczelni, większy poziom zaufania społecznego, łatwość w znalezieniu swojego miejsca, realizacji różnych naszych aktywności i pomysłów – wyliczają członkowie Studenckiego Koła Administratywistów. Konopka Szymon, który jest wiceprzewodniczącym Koła, mówi wprost: – Czujemy się dobrze na uczelni, może dlatego sprawia nam radość reprezentowanie ANSŁ podczas krajowych konferencji naukowych. Poprzez bardzo dobre i wspierające relacje z naszymi wykładowcami, takimi jak opiekunki naszego Koła panie dr Ewa Jakubiak i dr Katarzyna Jurewicz-Bakun, wiemy, że nie mamy się czego wstydzić. I chociaż jesteśmy z mniejszej uczelni, to potrafimy rzetelnie prowadzić dociekania naukowe i ze swobodą występować publicznie na dużych uczelniach akademickich, wśród kadry profesorskiej. Najnowsze publikacje studentów zrzeszonych w Kole z przełomu września i października to także dwa artykuły studentek Agaty Makowskiej i Sylwii Żebrowskiej, które trafiły do monografii pod redakcją K. Śmiałek, W. Śmiałek „Bezpieczeństwo ekologiczne, zdrowotne i ochrona środowiska naturalnego w realiach XXI wieku” (wyd. FNCE, Poznań 2022). Sylwia Żebrowska napisała artykuł pt. „Propedeutyka dla bezpieczeństwa ekologicznego w XXI wieku – aspekt prawny”. Agata Makowska pisała natomiast o konkretnych zagrożeniach bezpieczeństwa ekologicznego woj. podlaskiego, analizując szczegółowo Plan Zarządzania Kryzysowego Województwa Podlaskiego. – Jestem na pierwszym roku studiów i mierzenie się z napisaniem artykułu naukowego, który dodatkowo znalazł się w publikacji książkowej obok artykułów doktorów, profesorów, było dużym wyzwaniem. Przede wszystkim mentalnym, bo nie wiedziałam, czy sobie poradzę – mówi Agata Makowska. Artykuł studentki otwiera opracowanie książkowe, a młoda dziewczyna planuje kolejne poszukiwania naukowe – w końcu przed nią cały cykl akademickiego kształcenia, podczas którego będzie mogła stawiać sobie nowe wyzwania. I taki jest właśnie cel Studenckiego Koła Administratywistów, oswajać studentów z działalnością badawczą, motywować i aktywizować – poprzez wygłaszanie referatów naukowych na krajowych i zagranicznych konferencjach oraz pisanie i publikowanie artykułów naukowych w punktowanych czasopismach. – Uczelnia stwarza nam warunki do rozwoju, a my z nich korzystamy – mówi Agata Jankowska, która jest przewodniczącą Studenckiego Koła Administratywistów. Wspólnie z Justyną Wiśniewską wystąpiły niedawno na konferencji w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości, filia w Kaliszu, gdzie popularyzowały tematykę ADR – mediacja, arbitraż, negocjacje. – Przy naszej uczelni funkcjonuje Centrum Mediacji i jesteśmy blisko tematyki, w jaki sposób spory prawne można rozwiązywać na drodze polubownej, pozasądowej. To problematyka niezbyt znana starszym osobom, ale my, młodzi ludzie, będziemy już z narzędzia mediacji korzystać w sposób naturalny, bo nastąpi zmiana nastawienia, świadomości. Tak jak na przykład w USA, gdzie mediacja jest obecnie bardzo popularna – wyjaśniają Justyna Wiśniewska i Agata Jankowska. Aktywność konferencyjna to chleb powszedni studentów z Koła, w ostatnich miesiącach wystąpili z referatami na takich uczelniach jak: Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie, Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie. Dr Ewa Jakubiak i Dr Katarzyna Jurewicz-Bakun, które opiekują się Studenckim Kołem Administratywistów, na pytania jak to jest pracować z młodymi ludźmi, motywować ich do rozwoju naukowego i mieć w tym względzie wymierne sukcesy, odpowiadają analogicznie do studentów. Krótko i rzeczowo: – To nasza pasja, robimy to, co lubimy. Wszyscy studenccy bohaterzy tego artykułu otrzymali decyzją Rektora z dnia 25 listopada 2022 roku stypendia za aktywność naukową lub wysokie wyniki w nauce. Akademia Nauk Stosowanych w Łomży ma jedne z najwyższych stypendiów naukowych, sportowych, socjalnych w kraju, w przeliczeniu na kwoty wydatkowane bezpośrednio na studenta. Od stycznia 2022 roku do lutego 2023 roku na konta studentów tej uczelni wpłynie łącznie ponad 9 milionów złotych wsparcia stypendialnego. Zdecydowana większość tych funduszy będzie wydatkowana w Łomży i najbliższym regionie, wzbogacając lokalną gospodarkę.
O wychowaniu w sieci
O tym, jak wychowywać młodych ludzi w świecie wirtualnym rozmawiali w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży naukowcy z kraju, kierując swój przekaz do zgromadzony realnie w auli i wirtualnie w sieci nauczycieli i rodziców.
Rozwój nowych technologii, ale także popkulturowe przyśpieszenie świata – spowodowały, że narodziły się nowe zjawiska i nowe wyzwania pedagogiczne. Konferencja „Wychowanie w świecie wirtualnym” była próbą spojrzenia na współczesne konstrukty cywilizacyjne, technologiczne z perspektywy filozoficznej, pedagogicznej, socjologicznej.
Dr Anna Brosch z Uniwersytetu Śląskiego prowadzi badania naukowe dotyczące sharentingu, czyli publikowania zdjęć własnych dzieci w Internecie. – Celebryci zatarli granice pomiędzy rzeczywistością prywatną a publiczną. Poskutkowało to tym, że dziś wiele osób walczy o uwagę w świecie wirtualnym, często wykorzystując w tym celu swoje dzieci, których wizerunki są publikowane nagminnie na portalach społecznościowych – mówiła dr Anna Brosch. Naukowczyni podkreślała, że może to być niebezpieczne z wielu powodów: ujawniamy dane dziecka, łącznie z miejscem jego pobytu, wiele zdjęć publikowanych przez rodziców trafia w wyniku niekontrolowanego obiegu na portale pedofilskie. Często dzieci przedstawiane są przez rodziców w ośmieszającym kontekście. Zdarza się także, że rodzice nagrywają momenty psychicznego znęcania się nad dzieckiem. – w Internecie nic nie ginie, zdjęcia sprzed lat mogą stać się w przyszłości przedmiotem rówieśniczej drwiny, ostracyzmu – wyjaśniała dr Anna Brosch. Podkreślała jednocześnie, że ujawniając intymne szczegóły z życia swoich pociech, uczymy je pośrednio, że nie istnieje rzeczywistość prywatna, wszystko jest na sprzedaż, a ekshibicjonizm mentalny jest najlepszą strategią życiową.
Konferencję można obejrzeć w całości poniżej.
Zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy publicystycznej z profesorem Krzysztofem Wieleckim z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, uczestnikiem konferencji „Wychowanie w świecie wirtualnym”. Dyskutujemy o technologii, popkulturze, modnych myślicielach takich jak Juwal Noach Harari, władzy algorytmów, cyfrowej tożsamości obywatela jutra, kierunkach transmisji kultury.
Konferencja „Wychowanie w świecie wirtualnym” otworzyła realizację projektu pt. „Wychowanie w świecie wirtualnym - popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli” dofinasowanego z programu Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu Ministerstwa Edukacji i Nauki, którego celem jest wspomaganie nauczycieli i rodziców w pozyskiwaniu kompetencji pedagogicznych w realizacji procesu wychowawczego w przestrzeni wirtualnej.
Pragmatycznie: projekt to cykl konferencji i warsztatów dedykowanych nauczycielom oraz rodzicom. Zaprezentowana na nich wiedza zostanie usystematyzowana w publikacji książkowej, która trafi do uczestników projektu. Więcej o projekcie
Aktualności
Strona 9 z 25
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
wnshdziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl