Dnia 15.11.2023 r. odbyła się w Akademii Łomżyńskiej konferencja naukowa pt. „Współczesne filary edukacji”. Konferencja została zorganizowana przez Zakład Pracy Socjalnej i Zakład Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Łomżyńskiej oraz Komisję Międzyzakładową Pracowników Oświaty i Wychowania NZSS Solidarność z Łomży.
Uroczystego otwarcia konferencji dokonał Rektor Akademii Łomżyńskiej dr hab. Dariusz Surowik, prof. AŁ. Po przywitaniu przybyłych gości i studentów, Rektor podkreślił swoją satysfakcję z podjęcia tego typu problematyki przez naukowców z różnych ośrodków akademickich i różnych instytucji edukacyjnych oraz związków zawodowych reprezentujących nauczycieli.
W konferencji udział wzięło około 200 uczestników. Konferencja podzielona została na dwie części: w pierwszej uczestnicy spotkania zostali zapoznani z różnorodnym spojrzeniem na współczesne filary edukacji przez naukowców z ośrodków akademickich z Krakowa, Białegostoku, Kielc i Łomży, w drugiej przez przedstawicieli instytucji edukacyjnych i związków zawodowych zostały omówione wyzwania i problemy stojące przed współczesną edukacją.
Konferencję rozpoczęło wystąpienie dr hab. Mariusza Zemło, prof. UwB, który przedstawił referat dotyczący znaczenia szkolnego systemu normatywnego w aspekcie funkcjonowania placówek edukacyjnych. Prelegent podkreślał, że jasno określone normy jako istotny element systemu szkolnego zwiększają satysfakcję uczniów z procesu nauki oraz sprzyjają realizacji ich pasji. Także konsekwentne postępowanie nauczycieli oraz skuteczne środki wychowawcze istotnie przyczyniają się do korzystnego postrzegania szkoły przez uczniów.
Dr hab. Tadeusz Sakowicz (UJK) poświęcił prelekcję edukacji w atmosferze deprawacji, gdzie omówił współczesne zagrożenia wynikające z ciągłych zmian prawa oświatowego.
Kolejny prelegent dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz, prof. AŁ, zobrazowała problemy edukacji w rzeczywistości hybrydalnej, a więc takiej, która łączy w sobie potencjały wymiaru realnego i wirtualnego. Skupiła uwagę słuchaczy na możliwościach, jaki i zagrożeniach niesionych przez nowe technologie, zarówno w procesie kształcenia jak i wychowania. Przedstawiła również możliwości i konsekwencje wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie edukacyjnym,
Dr hab. Leszek Korporowicz, prof. UJ, zapoznał zebranych z przedmiotem aksjologicznych wyzwań edukacji, przed którymi obecnie stoimy. W swojej prelekcji w zajmujący sposób przedstawił zagrożenia powodowane eliminacją wychowania w utylitarnie pojętej i zredukowanej aksjologicznie edukacji.
Na zakończenie podkreślił, iż istoty i atrybutów wartości autotelicznych nie można zastąpić. Godność, honor, miłość odpowiedzialność nie mają substytutów ani zamienników.
Ostatni prelegent dr Tadeusz Kowalewski z Akademii Łomżyńskiej w intersujący sposób zwrócił uwagę na dwa aspekty edukacji dorosłych. W swoim referacie zadał pytanie czy jest to potrzeba, czy też konieczność. W dzisiejszym świecie zmiany technologiczne i społeczne zachodzą w szybkim tempie, ludzie muszą być w stanie dostosowywać się do nowych wyzwań, które wymuszają konieczność poszerzania swoich kwalifikacji przez osoby dorosłe. Edukacja dorosłych może także pomóc im w zdobywaniu nowych umiejętności i wiedzy, które są potrzebne do rozwoju i satysfakcji życiu osobistym.
W panelu dyskusyjnym, który moderowała dr Monika Surawska, udział wzięli: dr Agnieszka Muzyk – dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, dr hab. Joanna Truszkowska prof. AŁ z Kuratorium Oświaty w Białymstoku Delegatura w Łomży, mgr Dorota Dąbrowska – Wicedyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży, mgr Paweł Piwowarski – Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Łomży, mgr Krystyna Orzechowska-Gryguc z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łomży, mgr Iwona Puciłowska z Komisji Międzyzakładowej Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność w Łomży oraz dr Ewa Chludzińska – Przewodnicząca Związku Nauczycielstwa Polskiego w Łomży.
W części panelowej zostały omówione zagrożenia współczesnej edukacji, dyskutowano jaki status posiada nauczyciel, omówiono cele i pułapki stojące przed próbami budowania nowych definicji kształcenia i wychowania. Zadawano pytanie jak powinno się kształcić młodego człowieka w poszanowaniu wartości uniwersalnych, bo przecież tylko osoba o prawidłowo ukształtowanym sumieniu i osobowości może i powinna kształcić przyszłe pokolenia Polaków i Polek.
Na zakończenie konferencji dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz, prof. AŁ, zgłosiła postulat, aby Centrum Edukacji Nauczycieli oprócz swojej podstawowej działalności polegającej na doskonaleniu zawodowym nauczycieli i wspieraniem ich rozwoju zawodowego zajęło się także szkoleniem rodziców w celu ich wspierania w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z własnymi dziećmi w procesie kształcenia. Kończąc konferencję dr Tadeusz Kowalewski podziękował referentom i wszystkim uczestnikom spotkania za ożywioną dyskusję naukową wyrażając nadzieje na podobne konferencje w przyszłości.
Przygotowali: M. Jasińska, T. Kowalewski