Rozdział 1 PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
Regulamin studiów w Akademii Łomżyńskiej, zwanej dalej „Uczelnią”, określa organizację i tok studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studentów.
§ 2
Użyte w niniejszym Regulaminie określenia oznaczają:
1) cudzoziemiec – zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, każdy, kto nie posiada obywatelstwa polskiego;
2) efekty uczenia się – wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się;
3) forma studiów – studia stacjonarne albo studia niestacjonarne;
4) koordynator przedmiotu – wyznaczona przez Dziekana osoba odpowiedzialna za organizację procesu dydaktycznego w zakresie danego przedmiotu;
5) NAWA – Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, która realizuje zadania z zakresu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej;
6) program studiów – dokument zawierający opis kierunku studiów, w tym opis zakładanych efektów uczenia się i procesu kształcenia prowadzącego do uzyskania tych efektów oraz liczbę godzin i punktów ECTS przypisanych do zajęć;
7) punkty ECTS – punkty zdefiniowane w Europejskim Systemie Akumulacji i Transferu Punktów (European Credit Transfer System – ECTS) przypisane do zajęć, które stanowią miarę średniego nakładu pracy studenta niezbędnego do uzyskania efektów uczenia się;
8) standard kształcenia - zbiór reguł i wymagań w zakresie kształcenia dotyczący sposobu organizacji kształcenia, osób prowadzących to kształcenie, ogólnych i szczegółowych efektów uczenia się, a także sposobu weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się;
9) sylabus zajęć – opis przedmiotu zawierający: jego treści merytoryczne, efekty uczenia się; formy zajęć; stosowane metody dydaktyczne; wykaz literatury związanej z przedmiotem; opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu oraz zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego); metody i kryteria oceniania; określenie liczby punktów ECTS przypisanych do przedmiotu;
10) Ustawa – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
11) USOS - Uniwersytecki System Obsługi Studiów tj. system informatyczny stanowiący kompleksowe narzędzie służące do zarządzania sprawami studiów;
12) specjalność – obszar kształcenia w ramach danego kierunku studiów obejmujący ukierunkowaną zawodowo grupę zajęć wraz z przypisanymi do tych zajęć efektami uczenia się; w zależności od programu studiów termin specjalność rozumiany jest również jako ścieżka rozwoju, ścieżka specjalnościowa.
§ 3
Niniejszy Regulamin obowiązuje studentów studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich prowadzonych w formie stacjonarnej i niestacjonarnej oraz pracowników Uczelni w zakresie organizacji i przebiegu procesu kształcenia, a także studentów uczelni partnerskich, którzy odbywają część studiów w Uczelni.
§ 4
1. Rektor jest przełożonym wszystkich pracowników i studentów Uczelni oraz sprawuje nadzór nad działalnością naukową i dydaktyczną Uczelni.
2. Bezpośrednim przełożonym studentów na wydziale jest Dziekan Wydziału.
3. W indywidualnych sprawach studentów określonych w niniejszym Regulaminie wydawane są decyzje administracyjne oraz rozstrzygnięcia, które nie mają charakteru decyzji administracyjnych.
4. Decyzje administracyjne wydaje Rektor, z zastrzeżeniem pkt.1:
1) Rektor może upoważnić Dziekana Wydziału lub Prodziekana Wydziału do wydawania decyzji administracyjnych należących do jego kompetencji;
2) od decyzji administracyjnych wydanych przez Rektora przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy;
3) wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wnosi się na piśmie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji administracyjnej;
4) jeżeli decyzja administracyjna została wydana z upoważnienia Rektora wniosek
o ponowne rozpatrzenie sprawy wnosi się za pośrednictwem upoważnionego Dziekana Wydziału lub Prodziekana Wydziału, który wydał decyzję administracyjną;
5) do decyzji administracyjnych i wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, o których mowa w niniejszym ustępie, stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
5. Rozstrzygnięcia, o których mowa w ust. 3 wydaje Rektor lub Dziekan Wydziału, chyba że postanowienia niniejszego Regulaminu stanowią inaczej:
1) od rozstrzygnięć wydanych przez Rektora przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy składany na piśmie w ciągu 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. W przypadku utrzymania rozstrzygnięcia w mocy, po ponownym rozpatrzeniu sprawy, rozstrzygnięcie staje się ostateczne;
2) od rozstrzygnięć wydanych przez Dziekana Wydziału przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy składany w ciągu 14 dni od daty doręczenia. Wniosek składa się do Dziekana, który wydał zaskarżone rozstrzygnięcie. W przypadku utrzymania rozstrzygnięcia w mocy, po ponownym rozpatrzeniu sprawy, studentowi służy odwołanie do Prorektora ds. Dydaktyki i Spraw Studenckich. Odwołanie wnosi się na piśmie w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Dziekana Wydziału lub Prodziekana Wydziału, który wydał rozstrzygnięcie. Od rozstrzygnięć Prorektora ds. Dydaktyki i Spraw Studenckich nie przysługuje dalsze odwołanie;
3) Rektor może upoważnić Prodziekana Wydziału do wydawania rozstrzygnięć określonych w Regulaminie należących do zakresu działania Dziekana Wydziału;
4) do rozstrzygnięć i odwołań, o których mowa w niniejszym ustępie, nie stosuje się przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.
6. Rozstrzygnięcia, o których mowa w ust. 3, mogą być przekazywane studentom za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres wskazany przez studenta.
§ 5
1. Studenci w Uczelni tworzą Samorząd Studencki, który reprezentuje ogół studentów Uczelni. Samorząd Studencki działa przez swoje organy.
2. Reprezentantem studentów danego kierunku, trybu i roku studiów jest starosta.
3. Dziekan w porozumieniu z Samorządem Studenckim powołuje spośród nauczycieli akademickich opiekuna roku, do obowiązków którego należy w szczególności pomoc
w rozwiązywaniu problemów związanych z tokiem studiów, sprawami socjalnymi
i bytowymi studentów.
§ 6
1. Uczelnia może pobierać opłaty za usługi edukacyjne w przypadkach określonych w Ustawie oraz Regulaminie zasad pobierania opłat za studia. Wysokość opłat za usługi edukacyjne ustala Rektor.
2. Rozstrzygnięcia w sprawach finansowych studentów podejmuje Prorektor ds. Dydaktyki
i Spraw Studenckich na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora.
3. Od rozstrzygnięć, o których mowa w ust. 2, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy składany w ciągu 14 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Wniosek składa się do Prorektora, który wydał zaskarżone rozstrzygnięcie. W przypadku utrzymania rozstrzygnięcia w mocy, po ponownym rozpatrzeniu sprawy, studentowi służy odwołanie do Rektora w ciągu 14 dni od daty otrzymania rozstrzygnięcia. Rozstrzygnięcie Rektora jest ostateczne.
4. Rozstrzygnięcie w sprawie przesunięcia terminu wnoszenia opłat związanych ze studiami oraz rozłożenia na raty podejmuje Dziekan właściwego Wydziału. Od rozstrzygnięcia Dziekana studentowi przysługuje odwołanie do Rektora w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania.
Rozdział 2 PODEJMOWANIE STUDIÓW
§ 7
1. Przyjęcie na studia następuje przez:
1) rekrutację, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Uczelni, określonymi na podstawie Ustawy, a w szczególności uchwałą Senatu określającą warunki, tryb oraz termin rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na pierwszy rok studiów w danym roku akademickim;
2) potwierdzenie efektów uczenia się, na zasadach określonych w odrębnej uchwale Senatu;
3) przeniesienie z innej uczelni lub uczelni zagranicznej;
4) wznowienie studiów, na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.
2. Uczelnia dokłada wszelkich starań w stwarzaniu osobom z niepełnosprawnościami warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia w celu odbywania kształcenia,
w kształceniu oraz prowadzeniu działalności naukowej.
3. Kandydaci na studia będący osobami z niepełnosprawnościami mogą zwracać się w czasie postępowania rekrutacyjnego o poradę, informację i pomoc odnośnie konkretnego wsparcia.
4. Osoba przyjęta na studia rozpoczyna studia i nabywa prawa studenta z chwilą złożenia ślubowania. Treść ślubowania określa statut.
5. Złożenie ślubowania osoba przyjęta na studia potwierdza na piśmie. W przypadku braku możliwości potwierdzenia złożenia ślubowania własnoręcznym podpisem, pracownik właściwego dziekanatu potwierdza ten fakt składając odpowiednią adnotację w aktach osobowych studenta, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. W przypadku, gdy akt ślubowania jest sporządzany w postaci elektronicznej, podpis studenta
może być zastąpiony potwierdzeniem złożenia ślubowania w systemie teleinformatycznym po uprzednim uwierzytelnieniu się tego studenta w systemie. W celu włączenia aktu
ślubowania sporządzanego w postaci elektronicznej do teczki studenta sporządza się wydruk tego dokumentu, opatrzony datą i danymi pracownika Uczelni uwierzytelnionego w systemie teleinformatycznym.
7. Dokumentem potwierdzającym status studenta jest elektroniczna legitymacja studencka.
8. Elektroniczna legitymacja studencka zachowuje ważność nie dłużej niż do dnia ukończenia studiów, zawieszenia w prawach studenta lub skreślenia z listy studentów, a w przypadku absolwentów studiów pierwszego stopnia – do dnia 31 października roku ukończenia tych studiów.
9. Osoby skreślone z listy studentów oraz zawieszone w prawach studentów zobowiązane
są do niezwłocznego zwrotu legitymacji studenckiej.
10. Legitymacje studenckie absolwentów stanowią ich własność.
§ 8
1. Cudzoziemcy mogą podejmować i odbywać studia na podstawie:
1) umów międzynarodowych, na zasadach określonych w tych umowach;
2) umów zawieranych z podmiotami zagranicznymi przez Uczelnie, na zasadach określonych w tych umowach;
3) decyzji ministra;
4) decyzji dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów;
5) decyzji administracyjnej Rektora.
2. Szczegółowe zasady podejmowania studiów przez cudzoziemców dotyczące przeniesienia i wznowienia studiów regulują przepisy Rozdziału 3 niniejszego Regulaminu.
3. Uczelnia może potwierdzić efekty uczenia się uzyskane w procesie uczenia się poza systemem studiów. Szczegółowe zasady potwierdzania efektów uczenia się określa uchwała Senatu.
Rozdział 3 PRAWA I OBOWIĄZKI STUDENTA
§ 9
1. Student ma prawo do:
1) poszanowania godności osobistej ze strony każdego członka społeczności akademickiej,
2) równego traktowania, rozumianego jako zakaz dyskryminacji bezpośredniej lub pośredniej, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, cechy genetyczne, urodzenie, rasę, kolor skóry, przynależność do mniejszości narodowej, religię lub przekonania, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne lub społeczne, wyznanie, orientację seksualną;
3) zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań naukowych oraz korzystania w tym celu
z pomieszczeń dydaktycznych, urządzeń i zbiorów bibliotecznych Uczelni zgodnie
z obowiązującymi przepisami;
4) współdecydowania lub opiniowania we wszystkich sprawach dotyczących studentów
w zakresie określonym obowiązującymi przepisami za pośrednictwem organów Samorządu Studenckiego;
5) zrzeszania się w uczelnianych organizacjach studenckich oraz uczestnictwa w pracach naukowo-badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w Uczelni,
6) zrzeszania się w istniejących organizacjach i zakładania nowych organizacji na zasadach określonych w Ustawie;
7) otrzymywania pomocy materialnej i socjalnej na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
8) otrzymywania nagród i wyróżnień;
9) studiowania według indywidualnego toku studiów na zasadach określonych w § 13;
10) studiowania według indywidualnej organizacji studiów na zasadach określonych w § 14;
11) uczestniczenia w zajęciach otwartych na innych kierunkach;
12) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Uczelni według zasad określonych w Ustawie, statucie Uczelni oraz Regulaminie Samorządu Studenckiego;
13) zgłaszania do władz Uczelni postulatów dotyczących programów studiów, w tym planów studiów i ich realizacji;
14) udziału w procesie zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia, a także oceniania procesu dydaktycznego;
15) ochrony własnych danych osobowych;
16) przenoszenia i uznawania punktów ECTS;
17) usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach, urlopów od zajęć oraz urlopów od zajęć
z możliwością przystąpienia do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów;
18) zmiany Uczelni oraz kierunku studiów lub specjalności;
19) przeniesienia na studia stacjonarne albo niestacjonarne;
20) przystąpienia do egzaminu komisyjnego przy udziale wskazanego przez niego obserwatora,
21) powtarzania określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce na zasadach określonych w Ustawie i niniejszym Regulaminie;
22) korzystania z konsultacji prowadzonych przez nauczycieli akademickich w czasie ich dyżurów;
23) wglądu do: pisemnych prac etapowych mających wpływ na zaliczenie i ocenę końcową przedmiotu/grupy przedmiotów oraz oceny pracy dyplomowej dokonanej przez promotora i recenzenta;
24) realizacji części studiów w innej uczelni, w tym również poza granicami kraju, na warunkach określonych w porozumieniu lub umowach zawartych przez Uczelnię;
25) rezygnacji ze studiów na podstawie pisemnego oświadczenia.
2. Studentowi będącemu osobą z niepełnosprawnością lub przewlekle choremu przysługuje dodatkowo m.in. prawo do:
1) dostosowania formy zajęć (w tym zajęć z języków obcych i wychowania fizycznego), egzaminów, w tym egzaminów dyplomowych i zaliczeń do jego indywidualnych możliwości, a także indywidualnej organizacji studiów, o której mowa w § 14;
2) korzystania ze sprzętu wspomagającego proces kształcenia;
3) zmiany warunków uczestnictwa w zajęciach, w tym odbywania zajęć w formie zdalnej,
4) uczestnictwa w zajęciach asystenta osoby z niepełnosprawnością;
5) otrzymania materiałów dydaktycznych w formie dostosowanej do jego potrzeb
i możliwości, np. druk powiększony;
6) wykonywania notatek na użytek osobisty w formie alternatywnej, w szczególności przez nagrywanie, robienie zdjęć prezentacjom, po otrzymaniu zgody prowadzącego zajęcia,
7) zdalnej obsługi w obszarze administracyjnym.
3. Organy Uczelni zobowiązane są do podejmowania działań zmierzających do stwarzania osobom z niepełnosprawnościami warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia oraz zapewnienia warunków umożliwiających studentom z niepełnosprawnościami studiowania
i prowadzenia badań naukowych na zasadzie równych szans w stosunku do pozostałych studentów.
4. Student ma prawo do przeszkolenia w zakresie praw i obowiązków studenta. Szkolenia prowadzi Samorząd Studencki we współpracy z Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 10
1. Utrata praw studenta następuje w przypadku:
1) skreślenia z listy studentów,
2) rezygnacji ze studiów na podstawie pisemnego oświadczenia studenta,
3) zawieszenia w prawach studenta, jako kary dyscyplinarnej.
2. Każdy student, który utracił prawa studenta lub został zawieszony w prawach studenta, powinien uregulować wszelkie zobowiązania wobec Uczelni.
§ 11
Do podstawowych obowiązków studenta należy postępowanie zgodnie z treścią ślubowania
i obowiązującymi w Uczelni przepisami, a w szczególności:
1) uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych,
2) terminowe zaliczanie przedmiotów przewidzianych planem studiów, składanie egzaminów, odbywanie praktyk zawodowych i spełnianie innych wymogów dydaktycznych przewidzianych w programie studiów,
3) przestrzeganie przepisów i obyczajów akademickich obowiązujących w Uczelni,
4) zapoznawanie się na bieżąco z informacjami dotyczącymi przebiegu studiów w systemie USOS,
5) poszanowanie mienia Uczelni,
6) niezwłoczne aktualizowanie danych osobowych w przypadku ich zmiany,
7) usprawiedliwienie u prowadzącego w ciągu 14 dni nieobecności na zajęciach, na których obecność jest kontrolowana,
8) terminowe wnoszenie opłat za usługi dydaktyczne,
9) składanie w formie pisemnej za pośrednictwem Dziekana oświadczenia o rezygnacji
z kontynuowania studiów,
10) przestrzegania prawa autorskiego w trakcie przygotowywania prac związanych z realizacją programu studiów.
§ 12
1. Za naruszenie przepisów obowiązujących w Uczelni oraz za czyny uchybiające godności studenta student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną na zasadach określonych
w odrębnych przepisach. Karami dyscyplinarnymi są: upomnienie, nagana, nagana
z ostrzeżeniem, zawieszenie w określonych prawach studenta na okres do jednego roku, wydalenie z Uczelni.
2. Za uszkodzone, zniszczone lub zagubione mienie Uczelni student może ponosić odpowiedzialność materialną.
§ 13
1. Wyróżniającym się studentom, którzy osiągają bardzo dobre wyniki w nauce Uczelnia umożliwia studiowanie według indywidualnego toku studiów (ITS).
2. Student może studiować według indywidualnego toku studiów, jeżeli zaliczył, co najmniej pierwszy rok studiów, a jego dotychczasowa średnia ocen ze wszystkich przedmiotów przewidzianych planem studiów wynosi, co najmniej 4,3.
3. Student zainteresowany indywidualnym tokiem studiów składa pisemny wniosek
do Dziekana.
4. Rozstrzygnięcie o studiowaniu według indywidualnego toku studiów podejmuje Dziekan/Prodziekan, biorąc pod uwagę uzdolnienia studenta oraz wyniki uzyskiwane przez niego w toku studiów. Dziekan/Prodziekan powołuje opiekuna naukowego studenta spośród pracowników badawczo-dydaktycznych, posiadających co najmniej stopień doktora.
5. Opiekun naukowy, w uzgodnieniu ze studentem, ustala indywidualny program studiów, uwzględniający konieczność uzyskania wymaganej liczby punktów ECTS i zakładanych
w planie studiów efektów uczenia się. Na koniec semestru opiekun naukowy przedstawia Dziekanowi/Prodziekanowi informację o postępach w studiowaniu studenta realizującego ITS. Jeżeli student nie osiąga zadowalających wyników w studiowaniu, Dziekan może podjąć rozstrzygnięcie o cofnięciu pozwolenia na dalsze kształcenie studenta według ITS.
6. Studia realizowane według ITS nie powinny prowadzić do wydłużenia czasu ich trwania.
§ 14
1. Student może ubiegać się o studiowanie według indywidualnej organizacji studiów (IOS),
w razie wystąpienia jednej z okoliczności:
1) jego stan zdrowia utrudnia mu systematyczne uczestniczenie w zajęciach,
2) studiuje na więcej niż jednym kierunku,
3) odbywa część studiów w innej uczelni,
4) został przyjęty na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się,
5) wystąpią inne ważne okoliczności uzasadniające studiowanie w trybie IOS.
2. Studentce studiów stacjonarnych będącej w ciąży i studentowi studiów stacjonarnych będącemu rodzicem nie można odmówić zgody na odbywanie studiów na określonym kierunku i poziomie według indywidualnej organizacji studiów do czasu ich ukończenia.
3. Student zainteresowany indywidualną organizacją studiów składa pisemny wniosek
do Dziekana.
4. Rozstrzygnięcie o studiowaniu według indywidualnej organizacji studiów podejmuje Dziekan/Prodziekan. Rozstrzygnięcie wydawane jest na okres nie dłuższy niż semestr, chyba że przyczyna udzielenia IOS uzasadnia jej przyznanie na dłuższy okres.
5. Z zastrzeżeniem ust. 2 student może studiować według indywidualnej organizacji studiów, jeżeli zaliczył, co najmniej pierwszy rok studiów. W wyjątkowych przypadkach Dziekan/Prodziekan może rozstrzygnąć inaczej.
6. Przyznanie IOS polega na ustaleniu indywidualnych terminów i sposobów realizacji obowiązków wynikających z programu studiów, a w szczególności umożliwia:
1) określenie procentowej obecności studenta na zajęciach i podjęcie indywidualnego trybu realizacji treści w celu uzyskania zaplanowanych w ramach danych zajęć efektów uczenia się, w uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia;
2) zmiany grup ćwiczeniowych przez studenta.
7. Udzielenie IOS na kierunkach objętych standardami kształcenia uwzględnia wymagania zawarte w poszczególnych standardach.
8. Organizację i sposób realizacji procesu dydaktycznego w ramach IOS studentów
z niepełnosprawnościami i/lub przewlekle chorych dostosowuje się do rodzaju
niepełnosprawności lub charakteru choroby studenta oraz jego potrzeb i możliwości. Przepisy ust. 6 nie mają zastosowania w procesie przyznawania IOS studentom
z niepełnosprawnościami i/lub przewlekle chorym.
9. Sposób i termin zaliczeń przedmiotów student uzgadnia indywidualnie z prowadzącymi zajęcia i przedstawia do zatwierdzenia Dziekanowi/Prodziekanowi w ciągu 30 dni od dnia wydania decyzji o IOS. Realizacja studiów według indywidualnej organizacji studiów nie zwalnia studenta od zaliczenia wszystkich zajęć i złożenia egzaminów przewidzianych harmonogramem realizacji programu studiów.
10. W przypadku naruszenia przez studenta ustalonych zasad realizacji IOS lub braku postępów
w nauce Dziekan/Prodziekan może cofnąć zgodę na IOS.
§ 15
1. Student może studiować poza swoim kierunkiem podstawowym na innych kierunkach
w Uczelni.
2. Przyjęcie na kolejny kierunek następuje po spełnieniu warunków obowiązującej na tym kierunku rekrutacji.
3. Studia na dodatkowej specjalności student może podjąć za zgodą Dziekana.
§ 16
1. Student może za zgodą Dziekana/Prodziekana:
1) przenieść się ze studiów stacjonarnych na studia niestacjonarne,
2) przenieść się ze studiów niestacjonarnych na studia stacjonarne na warunkach określonych przez Dziekana/Prodziekana,
3) zmienić kierunek studiów w Uczelni (wymagana jest wówczas zgoda Dziekana Wydziału przyjmującego).
2. Zmiana kierunku lub trybu studiów, może wiązać się z koniecznością uzupełnienia różnic programowych, określonych przez Dziekana Wydziału przyjmującego.
§ 17
1. Student może przenieść się na inną uczelnię za zgodą uczelni przyjmującej, jeżeli wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących na Wydziale, który opuszcza
i złożył podanie o przeniesienie na inną uczelnię.
2. Student innej uczelni, w tym także zagranicznej, może ubiegać się o przyjęcie do Uczelni
w trybie przeniesienia pod warunkiem zaliczenia, co najmniej pierwszego semestru
i spełnienia wszystkich wymogów wynikających z przepisów obowiązujących w poprzedniej uczelni. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dziekan może zezwolić na przeniesienie się studenta z innej uczelni w trakcie pierwszego semestru.
3. Dziekan, podejmując decyzję o przyjęciu, określa rok i semestr studiów oraz warunki
i terminy uzupełnienia przez studenta różnic programowych.
4. Studentowi przenoszącemu zajęcia zaliczone w innej uczelni, w tym zagranicznej, przypisuje się taką liczbę punktów ECTS, jaka jest przypisana efektom uczenia się uzyskiwanym
w wyniku realizacji odpowiednich zajęć w Uczelni.
5. Warunkiem zaliczenia zajęć zrealizowanych w innej uczelni, w tym zagranicznej, jest uznanie przez Dziekana, że efekty uczenia się zdobyte w innej uczelni odpowiadają efektom możliwym do uzyskania w wyniku realizacji danego przedmiotu/przedmiotów w Uczelni.
6. Student może ubiegać się o przepisanie oceny z przedmiotu już zaliczonego na innej uczelni, innym Wydziale, innym kierunku lub stopniu studiów, przy czym w przypadku tego samego kierunku ocena z przedmiotu zaliczonego na I stopniu studiów nie może być przepisana na II stopniu studiów.
7. Przepisania ocen z przedmiotów dokonuje koordynator przedmiotu, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1) student zaliczył na dotychczasowych studiach przedmiot o tej samej lub analogicznej nazwie oraz zbieżnych treściach programowych i efektach uczenia się,
2) forma zajęć, liczba godzin były wystarczające do uzyskania zakładanych efektów uczenia się dla przedmiotu realizowanego,
3) liczba punktów ECTS z przedmiotu już zaliczonego była nie mniejsza niż z przedmiotu realizowanego.
8. W przypadku zaliczenia przedmiotu na innej uczelni lub wydziale student, na wniosek koordynatora przedmiotu, zobowiązany jest do przedstawienia sylabusa/karty przedmiotu zawierającej w szczególności informację o zakładanych efektach uczenia się, punktach ECTS, liczbie godzin, formie zajęć.
9. Studenci ubiegający się o przepisanie oceny uzyskanej w dotychczasowym toku studiów zobowiązani są do zgłoszenia się do koordynatora przedmiotu w celu uzyskania zgody na przepisanie oceny na początku semestru, jednak nie później niż w ciągu 3 tygodni od rozpoczęcia zajęć z danego przedmiotu.
10. Od rozstrzygnięcia koordynatora przedmiotu w sprawie przepisania ocen z przedmiotów przysługuje odwołanie do Dziekana złożone w ciągu 14 dni od daty jego doręczenia. W przypadku utrzymania rozstrzygnięcia w mocy studentowi służy odwołanie do Prorektora ds. Dydaktyki
i Spraw Studenckich. Rozstrzygnięcie Prorektora ds. Dydaktyki i Spraw Studenckich jest ostateczne.
§ 18
1. Student ma prawo do realizacji części programu studiów w innej uczelni krajowej
lub zagranicznej w ramach programów realizowanych przez Uczelnię.
2. Program zajęć w innej uczelni dla studenta Uczelni ustala kierownik właściwego zakładu,
a zatwierdza Dziekan. Program definiuje okres studiów, na który Uczelnia kieruje studenta do uczelni partnerskiej, wykaz przedmiotów, które jest on zobowiązany tam zaliczyć i liczbę punków ECTS, które ma tam uzyskać.
3. Jeżeli program studiów realizowany w innej uczelni zapewnia realizację etapu studiów przewidzianego programem studiów w Uczelni, jest on traktowany jako równoważny
i stanowi podstawę zaliczenia etapu studiów realizowanego w Uczelni.
4. Jeżeli program studiów, który ma być realizowany w uczelni partnerskiej nie jest równoważny z programem studiów przewidzianych do realizacji w Uczelni, kierownik właściwego zakładu/kierownik katedry ustala wykaz przedmiotów uznanych za równoważne oraz tych, które wymagają zaliczenia w Uczelni ze wskazaniem terminów ich zaliczenia. Ustalony wykaz przedmiotów zatwierdza Dziekan. Przedmioty wyznaczone do realizacji w Uczelni mogą być zaliczane przy użyciu platformy e-learningowej.
5. W przypadku, gdy uczelnia partnerska jest uczestnikiem programu ERASMUS+, zadania określone w punktach 2 i 4 dla kierownika właściwego zakładu realizuje wydziałowy/kierunkowy koordynator programu ERASMUS+.
§ 19
1. O wznowienie studiów może się ubiegać student, który zaliczył, co najmniej pierwszy semestr studiów.
2. Wznowienie studiów nie jest możliwe, w przypadku:
1) gdy studia na danym kierunku nie są prowadzone,
2) gdy skreślenie z listy studentów nastąpiło z powodu ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z Uczelni.
3. Rozstrzygnięcie o wznowieniu studiów podejmuje Dziekan, określając w każdym przypadku warunki wznowienia, w tym semestr, na którym mogą być wznowione studia, z zastrzeżeniem
§ 48 pkt 2.
4. Wydając rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 3 Dziekan bierze pod uwagę dotychczasowe wyniki w nauce, okres, jaki upłynął od dnia skreślenia oraz zmiany w programie studiów.
5. Studenta, który wznowił studia nie obowiązuje ponowne uzyskiwanie zaliczeń i składanie egzaminów z przedmiotów, z których uzyskał zaliczenie, jeżeli nie zmieniły się efekty uczenia się, które powinien uzyskać z tych przedmiotów.
6. Wznowienie uważa się za kontynuację poprzedniego toku studiów, przy czym może być ono uzależnione od wyrównania różnic spowodowanych zmianą programu studiów. Różnice programowe ustala Dziekan.
7. Jeżeli wznowienie studiów dotyczy osoby skreślonej w wyniku niezłożenia pracy dyplomowej, to ukończenie studiów przez taką osobę, w najbliższym możliwym semestrze, wiąże się tylko z uzupełnieniem braków, których student nie zrealizował przed skreśleniem, z zastrzeżeniem ust. 6.
8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wznowienie studiów może nastąpić na kierunku pokrewnym, pod warunkiem zbieżności efektów uczenia się dla obu kierunków.
9. Po wznowieniu studiów student studiuje według aktualnie obowiązującego studentów programu studiów.
10. Studia w ramach tego samego kierunku studiów można wznowić raz. W szczególnie uzasadnionym przypadku student może wznowić studia na tym samym kierunku po raz drugi. Drugie wznowienie przez studenta studiów na tym samym kierunku jest ostateczne.
11. Osoba, która wznawia studia jest zobowiązana do wniesienia opłaty za powtarzanie zajęć dydaktycznych w wysokości i na zasadach określonych zarządzeniem Rektora obowiązującym w danym roku akademickim.
Rozdział 4 ORGANIZACJA STUDIÓW
§ 20
1. Rok akademicki trwa od dnia 1 października do dnia 30 września i dzieli się na 2 semestry
– zimowy (rozpoczyna się 1 października i kończy 28 (29) lutego) i letni (rozpoczyna się
1 marca i kończy 30 września).
2. Organizację roku akademickiego, z podziałem na semestry i wyodrębnieniem terminów odbywania zajęć dydaktycznych i sesji egzaminacyjnych, ustala Rektor i podaje do wiadomości na trzy miesiące przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego.
3. Rektor może ustanawiać godziny lub dni wolne od zajęć dydaktycznych tzw. godziny lub dni rektorskie.
§ 21
1. Studia realizowane są według programów studiów, w tym planów studiów uchwalonych przez Senat, po zasięgnięciu opinii właściwego organu Samorządu studenckiego.
2. Program studiów dla danego kierunku studiów zawiera opis efektów uczenia się właściwych dla dyscypliny i dziedziny lub dyscyplin i dziedzin, do których przyporządkowany jest dany kierunek studiów oraz opis procesu kształcenia prowadzącego do osiągnięcia tych efektów uczenia się, wraz z przypisanymi do poszczególnych zajęć punktami ECTS.
3. Jeden punkt ECTS odpowiada efektom uczenia się, których uzyskanie wymaga od studenta średnio 25-30 godzin nakładu pracy, przy czym liczba godzin pracy studenta obejmuje zajęcia organizowane przez Uczelnię i indywidualną pracę studenta.
4. W każdym semestrze student powinien uzyskać minimum 30 pkt. ECTS, a w roku minimum 60 pkt. ECTS.
5. Zmiany w programach studiów są wprowadzane z początkiem nowego cyklu kształcenia.
W trakcie cyklu kształcenia w programach studiów mogą być wprowadzane wyłącznie zmiany:
1) w doborze treści kształcenia przekazywanych studentom w ramach zajęć, uwzględniających najnowsze osiągnięcia naukowe, artystyczne lub związane
z działalnością zawodową;
2) konieczne do:
a) usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych przez Polską Komisję Akredytacyjną,
b) dostosowania programu studiów do zmian w przepisach powszechnie obowiązujących.
6. Zmiany w programach studiów wprowadzane w trakcie cyklu kształcenia są udostępniane
w BIP na stronie internetowej Uczelni co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem semestru, którego dotyczą.
7. Plany studiów stanowią podstawę do opracowania harmonogramów zajęć.
§ 22
1. Przebieg studiów dokumentowany jest w:
1) systemie USOS,
2) protokołach zaliczeń przedmiotów sporządzanych w postaci wydruków danych elektronicznych z systemu USOS,
3) kartach okresowych osiągnięć studenta sporządzanych w postaci wydruków danych
z systemu USOS.
2. Na mocy upoważnienia udzielonego przez Rektora Dziekan właściwego Wydziału podpisuje karty okresowych osiągnięć studenta, potwierdzając w ten sposób przeprowadzenie weryfikacji osiągnięć studenta.
§ 23
1. Prowadzący przedmiot ma obowiązek przedstawić studentom na pierwszych zajęciach:
1) treści programowe jakie będą realizowanie w trakcie zajęć, zalecaną literaturę oraz formę i sposoby weryfikacji efektów uczenia się,
2) wymagane zasady uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych i usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach,
3) sposób i termin uzupełnienia przez studenta zaległości powstałych wskutek nieobecności,
4) sposób przeprowadzania oraz dokumentowania bieżącej kontroli stopnia osiągnięcia zakładanych dla zajęć efektów uczenia się,
5) warunki i formy uzyskania zaliczenia stanowiącego potwierdzenie osiągnięcia efektów uczenia się przypisanych do zajęć.
2. Prowadzący zajęcia ma obowiązek wpisania i zatwierdzenia ocen w systemie elektronicznych protokołów (USOS) oraz dostarczenia podpisanych wydruków do dziekanatu w terminach określonych w organizacji roku akademickiego.
§ 24
1. Podstawowym językiem wykładowym jest język polski.
2. Zajęcia dydaktyczne oraz sprawdziany wiedzy i egzaminy dyplomowe na kierunkach innych niż filologia angielska mogą być prowadzone w języku obcym w zakresie i na warunkach określonych przez Dziekana. W języku obcym mogą być także przygotowywane prace dyplomowe.
3. Jeżeli pozwala na to specyfika kształcenia na studiach na określonym kierunku, część efektów uczenia się objętych programem studiów może być uzyskana w ramach zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przy wykorzystaniu infrastruktury i oprogramowania zapewniających synchroniczną i asynchroniczną interakcję między studentami i osobami prowadzącymi zajęcia.
§ 25
1. Student odbywa studia według programu studiów obowiązującego w roku akademickim,
w którym rozpoczął naukę, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Student powtarzający rok studiów, kontynuujący naukę po urlopie lub wznowieniu oraz student przeniesiony z innej uczelni, w przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy efektami uczenia się uzyskanymi podczas realizacji dotychczas obowiązującego studenta programu studiów, a efektami uczenia się określonymi dla kierunku, profilu i poziomu studiów, na którym student będzie kontynuował kształcenie, zobowiązany jest do uzupełnienia różnic programowych. O zakresie, sposobie i terminach uzupełnienia różnic programowych decyduje Dziekan/Prodziekan.
3. W przypadku zaprzestania prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu Uczelnia zapewnia studentom możliwość kontynuowania studiów na tym samym poziomie
i profilu oraz takim samym albo innym kierunku studiów związanym z dyscypliną, do której był przyporządkowany dotychczas prowadzony kierunek.
§ 26
1. Zajęcia dydaktyczne wynikające z programów studiów, prowadzone są m.in. w formie:
1) wykładów,
2) ćwiczeń,
3) lektoratów,
4) zajęć laboratoryjnych,
5) seminariów,
6) obozów,
7) zajęć praktycznych,
8) konwersatoriów.
2. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć dydaktycznych w innych formach.
3. Liczebność grup studenckich dla poszczególnych form zajęć dydaktycznych określa
w zarządzeniu Rektor po otrzymaniu rekomendacji Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia.
4. W uzasadnionych przypadkach Rektor zmniejsza lub zwiększa liczebność grup studenckich.
Rozdział 5 ZALICZENIE SEMESTRU/ROKU STUDIÓW
§ 27
1. Okresem zaliczeniowym etapu studiów jest semestr.
2. Szczegółowe terminy, zaliczenia semestru ustalane są przed jego rozpoczęciem w organizacji roku akademickiego.
3. Student jest zobowiązany uzyskać zaliczenie wszystkich zajęć określonych planem studiów
w terminach ustalonych organizacją roku akademickiego.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, prowadzący zajęcia może, za zgodą Dziekana/Prodziekana, zaliczyć studentowi zajęcia w innym terminie.
5. W przypadku wystąpienia ważnych okoliczności uniemożliwiających realizację praktyk zawodowych i obozów przewidzianych w planie studiów w terminach określonych
w organizacji roku akademickiego, Dziekan/Prodziekan może wyrazić zgodę na realizację tych zajęć w kolejnym roku akademickim.
6. W sytuacji, o której mowa w ust. 5 semestr studenta zaliczany jest warunkowo bez konieczności ponoszenia opłat.
7. W sytuacji, o której mowa w ust. 5 nie stosuje się przepisu § 35 ust. 2 pkt. 1.
8. Za ważne okoliczności, o których mowa w ust. 5 uznaje się przede wszystkim: ciężką chorobę lub nieszczęśliwy wypadek studenta, ciążę studentki, konieczność sprawowania opieki nad członkiem rodziny, pobyt w szpitalu, ośrodku rehabilitacji.
9. Zaliczenie zajęć odnotowuje się w systemie USOS. Oceny wprowadzone do systemu USOS są widoczne dla studentów za pośrednictwem indywidualnych kont studentów w systemie USOS.
§ 28
1. Wszystkie przedmioty przewidziane planem studiów kończą się egzaminem lub zaliczeniem na ocenę, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przedmioty, przewidziane programem studiów, którym nie przypisano punktów ECTS
kończą się zaliczeniem bez oceny „zal.”. Przedmioty, którym nie przypisano punktów
ECTS nie są brane pod uwagę w obliczaniu średniej ocen, mającej wpływ na: wynik
ukończenia studiów, przyznawanie pomocy materialnej oraz inne uprawnienia studenckie
uzależnione od wysokości średniej ocen.
3. Jeżeli przedmiot składa się z kilku form kształcenia (np. wykłady, ćwiczenia, laboratoria), punkty ECTS i oceny przyznawane są dla danego przedmiotu, a nie poszczególnych form realizacji przedmiotu.
4. Z zastrzeżeniem ust. 4 sposób ustalania końcowej oceny z przedmiotu składającego się
z kilku form kształcenia ustala koordynator przedmiotu.
5. W przypadku przedmiotów kończących się egzaminem, warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia wszystkich form zajęć z danego przedmiotu.
6. Zaliczenie przedmiotu kończącego się egzaminem uzyskuje student, który otrzymał ocenę,
co najmniej dostateczną na egzaminie.
7. Jeżeli wynika to ze specyfiki przedmiotu składającego się z kilku części realizowanych
w kolejnych semestrach nauki, Dziekan/Prodziekan może podjąć rozstrzygnięcie
o niedopuszczeniu studenta do realizacji kolejnej części przedmiotu w sytuacji, gdy nie zaliczył części wcześniejszej.
8. Uczelnia może zorganizować weryfikację osiągniętych efektów uczenia się określonych
w programie studiów, w szczególności przeprowadzać zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia, poza siedzibą Uczelni lub poza jej filią przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
§ 29
1. Praktyki zawodowe stanowią integralną część programu studiów. Brak zaliczenia praktyk jest traktowany na równi z brakiem zaliczenia każdego innego przedmiotu.
2. Program praktyk dla danego kierunku studiów opracowuje Kierownik Zakładu
w porozumieniu z Koordynatorem praktyk, a zatwierdza Dziekan Wydziału.
3. Formy i miejsce odbywania praktyk zawodowych i zajęć praktycznych ustala powołany przez Dziekana Koordynator praktyk lub Koordynator zajęć praktycznych.
4. Zaliczenia praktyk dokonuje Koordynator praktyk na podstawie określonych w programie studiów i programie praktyk wymogów warunkujących uzyskanie efektów uczenia się przewidzianych dla zajęć praktyka zawodowa.
5. Na wniosek studenta, można zaliczyć na poczet praktyki zawodowej czynności wykonywane przez niego w ramach zatrudnienia, stażu lub wolontariatu, jeżeli umożliwiają one uzyskanie efektów uczenia się określonych w programie studiów dla praktyk zawodowych.
6. Szczegółowe zasady organizacji i realizacji praktyki określa Regulamin Praktyk Zawodowych oraz program praktyk zawodowych obowiązujący w Uczelni.
§ 30
1. Zaliczenie zajęć dydaktycznych przez prowadzącego zajęcia, powinno odbyć się nie później niż w ostatnim tygodniu zajęć.
2. Egzaminy przeprowadzane są w czasie sesji egzaminacyjnej określonej w organizacji roku akademickiego.
3. Szczegółowe terminy egzaminów są ustalane przez koordynatorów przedmiotu po wysłuchaniu sugestii studentów i są ogłaszane na stronie internetowej Uczelni nie później niż na 7 dni przed planowanym terminem egzaminu.
4. Student ma prawo do dwóch egzaminów (podstawowego organizowanego w sesji egzaminacyjnej danego semestru i poprawkowego ustalonego w terminie sesji poprawkowej) z każdego przedmiotu, z zastrzeżeniem ust. 8, ust. 9 i ust. 10.
5. Student może przystępować do egzaminu w tzw. terminie zerowym na zasadach określonych przez prowadzącego przedmiot w sylabusie. Student przystępujący do egzaminu w terminie zerowym musi posiadać zaliczenia wszystkich form danego przedmiotu (np. ćwiczeń, laboratoriów, projektów). Uzyskanie oceny niedostatecznej z egzaminu zdawanego
w terminie zerowym nie jest podstawą klasyfikacji, zaś ocena niedostateczna nie jest wpisywana do dokumentacji przebiegu studiów. Student zachowuje prawo do egzaminu podstawowego oraz egzaminu poprawkowego.
6. W przypadku niezaliczenia zajęć w przewidzianym terminie, student może przystąpić do zaliczenia w terminie poprawkowym. Po uzyskaniu zaliczenia zajęć warunkujących dopuszczenie do egzaminu, w drugim, poprawkowym terminie, studentowi przysługuje tylko jeden termin egzaminu, przypadający w poprawkowej sesji egzaminacyjnej, z zastrzeżeniem ust. 8 i ust. 9.
7. Termin egzaminu poprawkowego nie może zostać wyznaczony wcześniej niż po upływie 3 dni roboczych od ogłoszenia wyników egzaminu podstawowego.
8. Student, który nie uzyskał zaliczenia zajęć w pierwszym terminie z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach, nie traci prawa do pierwszego terminu zaliczenia.
9. Student, który bez usprawiedliwienia nie zgłosił się na zaliczenie/egzamin w wyznaczonym terminie otrzymuje ocenę niedostateczną i traci jeden termin zaliczenia/egzaminu.
10. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zaliczeniu/egzaminie w ustalonym terminie student zachowuje prawo zarówno do zaliczenia/egzaminu w terminie podstawowym
i poprawkowym.
11. Usprawiedliwienie nieobecności na egzaminie lub zaliczeniu powinno nastąpić w ciągu 7 dni od wyznaczonego terminu zaliczenia lub egzaminu.
§ 31
1. W ciągu 7 dni od daty ogłoszenia wyników zaliczenia/egzaminu podstawowego/poprawkowego student, który zgłasza umotywowane zastrzeżenia, co do bezstronności, formy, trybu lub przebiegu zaliczenia/egzaminu, ma prawo złożyć wniosek
o przeprowadzenie zaliczenia/egzaminu komisyjnego.
2. Dziekan może zarządzić zaliczenie/egzamin komisyjny. Zaliczenie/egzamin komisyjny powinien odbyć się w terminie do 7 dni od daty złożenia wniosku.
3. W uzasadnionych przypadkach Dziekan może zarządzić zaliczenie/egzamin komisyjny z własnej inicjatywy lub na wniosek organu Samorządu Studenckiego.
4. Skład Komisji zaliczenia/egzaminu komisyjnego ustala Dziekan.
5. Egzamin komisyjny przeprowadza trzyosobowa komisja w składzie: Dziekan lub inny upoważniony przez Dziekana nauczyciel akademicki, jako przewodniczący, nauczyciel akademicki, który wystawił ocenę weryfikowaną w trybie komisyjnym oraz nauczyciel akademicki reprezentujący daną lub pokrewną dziedzinę wiedzy. Nauczyciel akademicki, który wystawił ocenę weryfikowaną w trybie komisyjnym może wnioskować o wyłączenie
z udziału w egzaminie komisyjnym. Zgoda Dziekana na wyłączenie pracownika powoduje konieczność uzupełnienia składu komisji egzaminu komisyjnego.
6. Kolegialny organ Samorządu Studenckiego ma prawo, na wniosek studenta, delegować swojego przedstawiciela, jako obserwatora egzaminu komisyjnego.
7. Ocena wystawiona przez komisję unieważnia kwestionowaną ocenę i jest ostateczna.
8. W stosunku do studenta, który nie uzyskał zaliczenia lub nie złożył egzaminu komisyjnego z wynikiem pozytywnym, Dziekan podejmuje decyzję zgodnie z § 35.
§ 32
1. W Uczelni stosuje się następującą skalę ocen z zajęć dydaktycznych i egzaminów oraz odpowiadające im oznaczenia literowe:
1) Bardzo dobry (Excellent) 5,0 (bdb) (A)
2) Dobry plus (Very Good) 4,5 (db+) (B)
3) Dobry (Good) 4,0 (db) (C)
4) Dostateczny plus (Satisfactory) 3,5 (dst+) (D)
5) Dostateczny (Sufficient) 3,0 (dst) (E)
6) Niedostateczny (Fail) 2,0 (ndst) (FX, F)
2. Do obliczenia średniej arytmetycznej ocen ze studiów bierze się pod uwagę wszystkie oceny końcowe z terminu podstawowego i poprawkowego wpisane do elektronicznych kart okresowych osiągnięć studenta oraz liczbę przedmiotów, z których student uzyskał ocenę.
3. Przy wyliczaniu średniej ocen nie uwzględnia się oceny kwestionowanej w trybie przewidzianym w § 31, tylko ostateczną ocenę z komisyjnego egzaminu/zaliczenia.
§ 33
1. Student uczestniczący w pracach badawczych lub wdrożeniowych, na wniosek kierującego tymi pracami, może być zwolniony przez Dziekana z udziału w niektórych zajęciach i zaliczenia tych zajęć, jeżeli udział w tych pracach odpowiadał liczbie godzin danych zajęć i umożliwia osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się.
2. Dziekan może uzależnić zaliczenie zajęć od sprawdzenia znajomości materiału objętego programem studiów, a wykraczających poza prace wykonane przez studenta, o których mowa w ust. 1.
3. Przepisy ust. 1 i ust. 2 nie mają zastosowania do studentów odbywających studia na kierunkach studiów objętych standardami kształcenia.
§ 34
Egzaminy przeprowadzają koordynatorzy przedmiotów, którzy są upoważnieni do dokonywania wpisów z właściwych przedmiotów w dokumentacji przebiegu studiów. W wyjątkowych przypadkach Dziekan może upoważnić do przeprowadzenia egzaminu lub zaliczenia i dokonania wpisu do systemu USOS i protokołu składanego do Dziekanatu inną osobę prowadzącą zajęcia z danego lub pokrewnego przedmiotu.
§ 35
1. Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie oceny, co najmniej dostatecznej ze wszystkich przedmiotów przewidzianych planem studiów.
2. W stosunku do studenta, który nie spełnił wszystkich wymagań przewidzianych planem studiów danego etapu Dziekan może:
1) na pisemny wniosek studenta, udzielić warunkowego zezwolenia na kontynuowanie studiów w następnym semestrze pod warunkiem uzyskania przez studenta co najmniej
18 punktów ECTS w danym semestrze,
2) udzielić zezwolenia na powtarzanie semestru na pisemny wniosek studenta,
3) skreślić z listy studentów.
3. Student nie może powtarzać pierwszego semestru.
4. Niezaliczone zajęcia student powtarza z niższym rocznikiem. W przypadku braku niższego rocznika lub zmian w planach studiów uniemożliwiających powtórzenie przedmiotów
z niższym rocznikiem o sposobie powtórzenia niezaliczonych zajęć decyduje Dziekan/Prodziekan.
5. Studenta, który powtarza semestr nie obowiązuje ponowne uzyskiwanie zaliczeń i składanie egzaminów z przedmiotów, z których uzyskał zaliczenie, jeżeli nie zmieniły się efekty uczenia się, które powinien uzyskać z tych przedmiotów.
6. Powtarzanie semestru może wiązać się z koniecznością skierowania studenta na urlop na okres oczekiwania na rozpoczęcie powtarzanego semestru.
7. Student powtarzający semestr może za zgodą Dziekana/Prodziekana uczęszczać na zajęcia na wyższym semestrze oraz przystępować do zaliczeń i egzaminów.
8. Powtarzanie zajęć dydaktycznych jest odpłatne. Powtarzanie zajęć dydaktycznych niezaliczonych z powodów zdrowotnych jest nieodpłatne.
§ 36
W stosunku do studenta kontynuującego studia na podstawie wpisu warunkowego w przypadku niezaliczenia semestru w wyznaczonym terminie Dziekan/Prodziekan:
1) podejmuje rozstrzygnięcie o zezwoleniu na powtórzenie semestru,
2) podejmuje decyzję o skreśleniu z listy studentów.
§ 37
1. Dziekan skreśla studenta z listy studentów na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora w przypadku:
1) niepodjęcia studiów, które stwierdza się na podstawie: nieodebrania przez studenta legitymacji studenckiej i/lub niezłożenia ślubowania lub niezłożenia oświadczenia
o powrocie na studia po zakończonym urlopie,
2) rezygnacji ze studiów stwierdzonej na podstawie pisemnego oświadczenia woli studenta
o rezygnacji ze studiów,
3) niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego,
4) ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z Uczelni.
2. Dziekan może skreślić studenta z listy studentów na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora w przypadku:
1) stwierdzenia braku postępów w nauce,
2) nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie,
3) niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów,
4) stwierdzenia braku udziału w zajęciach.
3. Skreślenie z listy studentów następuje w drodze decyzji administracyjnej.
4. Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2 studentowi przysługuje odwołanie do Rektora
w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Decyzja Rektora jest ostateczna.
§ 38
Ponowne przyjęcie na studia osoby, która zrezygnowała ze studiów lub została skreślona z listy studentów nie zaliczywszy I semestru studiów, następuje na ogólnych zasadach obowiązujących przy rekrutacji na I rok studiów.
Rozdział 6 URLOPY W CZASIE STUDIÓW
§ 39
1. Studentowi na jego wniosek może być udzielony urlop:
1) długoterminowy (semestralny lub roczny),
2) krótkoterminowy (do czterech tygodni).
2. Rozstrzygnięcie o udzieleniu urlopu podejmuje Dziekan/Prodziekan.
§ 40
1. Student winien ubiegać się o udzielenie urlopu bezpośrednio po zaistnieniu przyczyny, stanowiącej podstawę do jego udzielenia.
2. Udzielenie urlopu może nastąpić:
1) w przypadku długotrwałej choroby potwierdzonej dokumentacją medyczną,
2) w przypadku urodzenia dziecka lub konieczności sprawowania opieki nad nim,
3) w przypadku innych ważnych okoliczności uznanych przez Dziekana za uzasadniające jego udzielenie.
3. Studentce w ciąży i studentowi będącemu rodzicem nie można odmówić zgody na urlop.
Urlopu, o którym mowa w ust. 3 udziela się:
1) studentce w ciąży - na okres do dnia urodzenia dziecka,
2) studentowi będącemu rodzicem - na okres do 1 roku
- z zastrzeżeniem, że jeżeli koniec urlopu przypada w trakcie semestru, urlop może być przedłużony do końca tego semestru.
4. Przyczyna udzielenia urlopu powinna być każdorazowo podana w rozstrzygnięciu o udzieleniu urlopu. Fakt udzielenia urlopu odnotowuje się w systemie USOS.
5. W okresie urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie.
6. Udzielenie urlopu długoterminowego przedłuża termin planowanego ukończenia studiów.
7. W trakcie urlopu student, za zgodą Dziekana/Prodziekana, może brać udział w niektórych zajęciach oraz przystępować do zaliczeń i egzaminów.
8. Student powracający z urlopu jest obowiązany, w terminie jednego miesiąca od rozpoczęcia zajęć dydaktycznych, potwierdzić pisemnie kontynuację studiów. Brak pisemnego potwierdzenia kontynuacji studiów po zakończonym urlopie jest równoznaczny
z niepodjęciem studiów stanowiąc podstawę do skreślenia z listy studentów.
9. Po powrocie z urlopu od zajęć student studiuje według programu studiów obowiązującego dany rocznik studiów w semestrze, na który uzyskał wpis. W razie konieczności Dziekan/Prodziekan Wydziału ustala na piśmie różnice programowe i terminy ich uzupełnienia.
Rozdział 7 PRACA DYPLOMOWA
§ 41
1. Student wykonuje pracę dyplomową licencjacką lub inżynierską pod kierunkiem nauczyciela akademickiego będącego samodzielnym pracownikiem naukowym, nauczyciela posiadającego, co najmniej stopień doktora lub nauczyciela akademickiego z odpowiednią praktyką zawodową. Dziekan może upoważnić do kierowania pracą dyplomową nauczyciela akademickiego spoza Uczelni.
2. Student wykonuje pracę dyplomową magisterską pod kierunkiem nauczyciela akademickiego będącego samodzielnym pracownikiem naukowym lub nauczyciela posiadającego, co najmniej stopień doktora. Dziekan może upoważnić do kierowania pracą dyplomową nauczyciela akademickiego spoza Uczelni ze stopniem, co najmniej doktora.
3. Dziekan może, w uzasadnionych przypadkach, wyznaczyć dodatkową osobę do opieki nad pracą dyplomową, której nazwisko dopisuje się na stronie tytułowej pracy, jako promotora pomocniczego.
4. W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą dyplomową, co mogłoby wpłynąć
na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, Dziekan, zobowiązany jest
do wyznaczenia osoby, która obejmie obowiązek kierowania pracą dyplomową.
§ 42
1. Temat pracy dyplomowej powinien zostać zatwierdzony nie później niż do końca przedostatniego semestru studiów.
2. Student może zgłosić propozycję tematu pracy dyplomowej zgodnie ze swoimi zainteresowaniami naukowymi i zawodowymi. Temat pracy musi być zaakceptowany przez promotora.
§ 43
1. Dziekan na pisemny wniosek studenta zaopiniowany przez promotora może wyrazić zgodę na zmianę tematu pracy dyplomowej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 Dziekan informuje Wydziałową Komisję Jakości Kształcenia o zmianie tematu pracy dyplomowej.
3. Dziekan na umotywowany pisemny wniosek studenta może wyrazić zgodę na zmianę promotora pracy.
§ 44
1. Praca dyplomowa jest samodzielnym opracowaniem wskazanego w temacie praktycznego zagadnienia odpowiedniego do kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia, w którym dyplomant celowo i umiejętnie wykorzystuje efekty uczenia się nabyte podczas studiów oraz umiejętności samodzielnego analizowania i wnioskowania.
2. Pracę dyplomową może stanowić w szczególności praca pisemna, opublikowany artykuł, praca projektowa, w tym projekt i wykonanie programu lub systemu komputerowego, oraz praca konstrukcyjna, technologiczna.
3. Praca dyplomowa może być elementem programu prac badawczych Uczelni lub studenckiego koła naukowego, a także może być realizowana we współpracy z podmiotem zewnętrznym pod warunkiem jednoznacznego wskazania indywidualnego wkładu dyplomanta.
§ 45
1. Praca dyplomowa może być objęta klauzulą poufności.
2. Jeżeli praca dyplomowa jest pracą pisemną, poddawana jest obowiązującej w Uczelni procedurze antyplagiatowej.
3. Praca dyplomowa może być pracą zespołową, pod warunkiem dokładnego wskazania indywidualnego wkładu każdego ze współautorów. Rozstrzygnięcie w tej sprawie podejmuje Dziekan.
4. Szczegółowe zasady dotyczące przygotowania pracy dyplomowej na kierunkach studiów prowadzonych na Wydziale określa Dziekan.
5. Szczegółowe zasady składania i archiwizowania prac dyplomowych określa Rektor.
§ 46
1. Oceny pracy dyplomowej dokonuje promotor oraz jeden recenzent.
2. Recenzenta pracy licencjackiej, inżynierskiej lub magisterskiej powołuje Dziekan spośród osób posiadających, co najmniej stopień doktora Dziekan może upoważnić do recenzowania pracy dyplomowej nauczyciela akademickiego spoza Uczelni posiadającego, co najmniej stopień doktora.
3. Jeśli recenzent negatywnie ocenił pracę dyplomową, Dziekan powołuje drugiego recenzenta. Jeśli drugi recenzent wystawił pracy dyplomowej ocenę pozytywną, o dopuszczeniu studenta do egzaminu dyplomowego decyduje Dziekan. Jeśli drugi recenzent ocenił pracę negatywnie, nie może być ona podstawą dopuszczenia pracy do obrony.
4. Przy ocenie pracy dyplomowej stosuje się oceny podane w § 32 ust.1.
5. Recenzje pracy dyplomowej są jawne.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się w przypadku pracy dyplomowej objętej klauzulą poufności oraz pracy, której przedmiot objęty jest tajemnicą prawnie chronioną.
7. Ostateczna ocena pracy dyplomowej, uwzględniana przy obliczaniu ostatecznego wyniku studiów, jest średnią arytmetyczną oceny promotora i oceny recenzenta lub oceny promotora
i ocen recenzentów, jeśli powołano więcej niż jednego.
8. Na uzasadniony wniosek recenzenta praca dyplomowa może być wyróżniona. Komisja egzaminu dyplomowego, po rozpatrzeniu wniosku recenzenta podejmuje rozstrzygnięcie
o wyróżnieniu pracy lub odmawia wyróżnienia pracy.
§ 47
1. Student zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową w następujących terminach:
1) do dnia 20 czerwca – w przypadku zakończenia studiów w semestrze letnim,
2) do dnia 31 stycznia – w przypadku zakończenia studiów w semestrze zimowym,
z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Jeżeli w Uczelni jest prowadzona baza pisemnych prac dyplomowych, zapewniająca ich przechowywanie co najmniej przez okres 50 lat, w teczce akt osobowych studenta zamiast pracy dyplomowej może być przechowywana informacja o przechowywaniu pracy dyplomowej w tej bazie zawierająca dane umożliwiające jej skuteczne wyszukanie.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dziekan, na wniosek studenta pozytywnie zaopiniowany przez promotora, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej, jednak nie dłużej niż o 3 miesiące od terminów wskazanych w ust.1.
§ 48
1. Niezłożenie pracy dyplomowej w wymaganym terminie powoduje skreślenie
z listy studentów.
2. Osoba skreślona z listy studentów z powodu niezłożenia w określonym terminie pracy dyplomowej może wznowić studia na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.
3. Z zastrzeżeniem ust. 4 studenta, który wznowił studia nie obowiązuje ponowne uzyskiwanie zaliczeń i składanie egzaminów z przedmiotów, z których uzyskał zaliczenie, jeżeli nie zmieniły się efekty uczenia się, które powinien uzyskać z tych przedmiotów.
4. Jeżeli wznowienie studiów skutkuje wyznaczeniem nowego tematu pracy dyplomowej, Dziekan Wydziału może skierować wznawianego studenta na powtórzenie seminarium dyplomowego, jeśli w sylabusie do seminarium dyplomowego przewidziano etapowe sprawozdania z postępów w pisaniu pracy.
Rozdział 8 EGZAMIN DYPLOMOWY
§ 49
1. Studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia i jednolite studia magisterskie kończą się złożeniem egzaminu dyplomowego.
2. Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu dyplomowego jest spełnienie łącznie poniższych warunków:
1) uzyskanie zaliczeń wszystkich przedmiotów, w tym praktyk zawodowych, złożenie wszystkich egzaminów objętych planem studiów, uzyskanie wszystkich zakładanych efektów uczenia się,
2) uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS przewidzianej programem studiów danego kierunku studiów, w tym co najmniej:
a) 180 punktów ECTS – w przypadku studiów pierwszego stopnia trwających 6 semestrów,
b) 210 punktów ECTS - w przypadku studiów pierwszego stopnia trwających 7 semestrów,
c) 90 punktów ECTS – w przypadku studiów drugiego stopnia, trwających 3 semestry,
d) 120 punktów ECTS – w przypadku studiów drugiego stopnia, trwających 4 semestry,
e) 300 punktów ECTS – w przypadku jednolitych studiów magisterskich trwających
9 albo 10 semestrów,
f) 360 punktów ECTS – w przypadku jednolitych studiów magisterskich trwających
11 albo 12 semestrów,
3) uzyskanie pozytywnej oceny z pracy dyplomowej – w przypadku studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich, a w przypadku studiów pierwszego stopnia,
o ile przewiduje to program studiów,
4) złożenie wszystkich wymaganych dokumentów, w tym elektronicznej karty obiegowej.
3. Na pisemny wniosek studenta lub kierującego pracą dyplomową egzamin dyplomowy może mieć charakter otwarty. Prawo zadawania pytań oraz wypowiadania uwag w trakcie takiego egzaminu przysługuje wyłącznie członkom komisji egzaminu dyplomowego.
4. Egzamin dyplomowy może być przeprowadzony poza siedzibą Uczelni przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1) transmisję egzaminu dyplomowego w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy egzaminu dyplomowego mogą wypowiadać się w jego toku
- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.
§ 50
1. Egzamin dyplomowy winien odbyć się w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty złożenia przez studenta wszystkich dokumentów potwierdzających spełnienie warunków dopuszczenia do egzaminu dyplomowego, a także złożenia przez studenta pracy dyplomowej, jeżeli program studiów na danym kierunku studiów przewiduje przygotowanie pracy dyplomowej.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dziekan może ustalić dla studenta indywidualny termin egzaminu dyplomowego, pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w § 47
i § 49.
3. Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Dziekana.
4. Jeżeli program studiów przewiduje przygotowanie pracy dyplomowej w skład komisji wchodzą: promotor pracy i recenzent. Komisji przewodniczy Dziekan lub upoważniony przez niego nauczyciel akademicki ze stopniem, co najmniej doktora. W uzasadnionych przypadkach Dziekan może powołać inny skład komisji egzaminacyjnej.
5. Jeżeli program studiów nie przewiduje przygotowania pracy dyplomowej w skład komisji wchodzą Dziekan, będący przewodniczącym Komisji lub upoważniony przez niego nauczyciel akademicki ze stopniem, co najmniej doktora oraz dwaj nauczyciele akademiccy posiadający co najmniej stopień doktora. W uzasadnionych przypadkach Dziekan może powołać inny skład komisji egzaminacyjnej.
6. Egzamin dyplomowy może składać się z części teoretycznej i praktycznej.
7. Formę egzaminu dyplomowego oraz szczegółowe zasady przebiegu egzaminu dyplomowego, uwzględniające specyfikę poszczególnych kierunków studiów, ustala Dziekan.
8. Jeśli na danym kierunku studiów egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej, egzamin uważa się za zdany, jeśli student uzyska z każdej części egzaminu ocenę, co najmniej dostateczną. Każda z części egzaminu podlega odrębnej ocenie.
9. Za ocenę egzaminu dyplomowego, przyjmuje się średnią arytmetyczną ocen zaokrągloną do dwóch miejsc po przecinku, uzyskanych podczas tego egzaminu, obliczaną zgodnie z zasadą:
1) 4,51 – 5,0 bardzo dobry
2) 4,11 – 4,50 dobry plus
3) 3,71 – 4,10 dobry
4) 3,31 – 3,70 dostateczny plus
5) 3,0 – 3,30 dostateczny
6) do 2,99 niedostateczny
10. W przypadku uzyskania przez studenta z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu dyplomowego w ustalonym terminie, co jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej, Dziekan wyznacza studentowi termin egzaminu poprawkowego, jako ostateczny, nie wcześniej niż przed upływem jednego miesiąca, ale nie później niż trzech miesięcy od daty pierwszego egzaminu dyplomowego.
11. W przypadku uzyskania przez studenta w terminie poprawkowym z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu dyplomowego w ustalonym terminie, co jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej, Dziekan wydaje decyzję o skreśleniu studenta z listy studentów.
12. Osoba skreślona z listy studentów z powodu niezłożenia egzaminu dyplomowego, może wznowić studia na warunkach określonych w niniejszym Regulaminie.
13. Przepis § 48 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 9 UKOŃCZENIE STUDIÓW
§ 51
1. Datą ukończenia studiów jest data złożenia egzaminu dyplomowego. W przypadku kierunku studiów fizjoterapia – data zaliczenia ostatniej, wymaganej programem studiów, praktyki.
2. Warunkiem uzyskania kwalifikacji pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich dla określonego kierunku studiów oraz tytułu zawodowego potwierdzonego dyplomem ukończenia studiów jest uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS przewidzianej programem studiów oraz wszystkich założonych dla kierunku studiów efektów uczenia się oraz złożenie egzaminu dyplomowego z oceną, co najmniej dostateczną.
3. Absolwent studiów pierwszego stopnia otrzymuje tytuł zawodowy licencjata, inżyniera lub licencjata pielęgniarstwa.
4. Absolwent studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich otrzymuje tytuł zawodowy magistra/magistra inżyniera, magistra pielęgniarstwa.
5. Podstawą obliczania ostatecznego wyniku studiów są:
1) średnia arytmetyczna zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku z ocen końcowych
z egzaminów i zaliczeń z uwzględnieniem ocen niedostatecznych, uzyskanych w trakcie studiów,
2) średnia arytmetyczna ocen z pracy dyplomowej zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku, jeżeli program studiów na danym kierunku studiów przewiduje jej przygotowanie,
3) średnia arytmetyczna ocen z egzaminu dyplomowego zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku.
6. Ostateczny wynik studiów stanowi:
1) ocena = 0,6 × średnia arytmetyczna ocen z toku studiów zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku + 0,2 × średnia arytmetyczna z egzaminu dyplomowego zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku + 0,2 × średnia arytmetyczna ocen z pracy dyplomowej zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku – jeżeli program na danym kierunku studiów przewiduje jej przygotowanie,
2) ocena = 0,6 × średnia arytmetyczna ocen z toku studiów zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku + 0,4 × średnia arytmetyczna z egzaminu dyplomowego zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku – jeżeli program na danym kierunku studiów nie przewiduje przygotowania pracy dyplomowej.
7. Na dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik studiów zgodnie z zasadą:
1) 4,60 – 5,0 bardzo dobry
2) 4,21 – 4,59 dobry plus
3) 3,76 – 4,20 dobry
4) 3,26 – 3, 75 dostateczny plus
5) 3,0 – 3,25 dostateczny
8. Komisja egzaminacyjna może podwyższyć wynik, o którym mowa w ust. 7 o pół stopnia, jeżeli student z pracy dyplomowej (jeżeli program studiów na danym kierunku przewiduje jej przygotowanie) oraz z egzaminu dyplomowego otrzymał oceny bardzo dobre oraz w toku studiów uzyskał średnią ocen, co najmniej 4,0 i w obowiązującym terminie ukończył studia.
§ 52
1. Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów wyższych wraz z suplementem, potwierdzający uzyskanie odpowiedniego tytułu zawodowego właściwego dla kierunku, poziomu i profilu studiów.
2. Absolwenci, którzy spełnili łącznie niżej wymienione warunki:
1) ukończyli studia w terminie określonym programem studiów;
2) uzyskali średnią ocen z toku studiów nie niższą niż 4,75;
3) uzyskali z pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego oceny „bardzo dobry”;
4) w toku studiów postępowali zgodnie z treścią ślubowania, w szczególności nie została wobec nich orzeczona kara dyscyplinarna
mogą otrzymać dyplom „z wyróżnieniem" według wzoru określonego przez Uczelnię.
3. O przyznanie dyplomu z wyróżnieniem absolwentowi spełniającemu kryteria określone
w ust. 2, może wnioskować komisja przeprowadzająca egzamin dyplomowy.
Rozdział 10 NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
§ 53
Studentom wyróżniającym się wynikami w nauce i wzorowym wypełnianiem obowiązków mogą być przyznane nagrody i wyróżnienia, na zasadach określonych przez Senat Uczelni.
Rozdział 11 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 54
W sprawach dotyczących zasad i trybu odbywania studiów nieuregulowanych przepisami niniejszego Regulaminu, decyzje i rozstrzygnięcia w pierwszej instancji podejmuje Dziekan.
§ 55
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 października 2024 r.