Obrony 2021
216 absolwentów z Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych opuszcza mury łomżyńskiej uczelni z dyplomem licencjata lub magistra. Obrony w tym roku udało się zorganizować tradycyjnie, a nie on-line.
Nerwy i stres towarzyszyły studentom PWSIiP do końca. Wszyscy podkreślali, że tu nieoceniona była pomoc wykładowców. Konsultowali prace, dawali wskazówki, odpowiadali na maile nawet w środku nocy. Wszystko po to, żeby wesprzeć młodych ludzi, z których część naukę połączyła z pracą.
- Przez problemy zdrowotne nie zdążyłam w pierwszym terminie odesłać pracy licencjackiej – opowiada Dominika Dębińska. – Do tego doszło mnóstwo spraw prywatnych, myślałam, że już się w ogóle nie obronię. Załamałam się, ale pani promotor mnie zdopingowała do pracy i udało się. Teraz, z dyplomem z pedagogiki, mogę zaczynać pracę jako dogoterapeuta. Mam już zapewnione zatrudnienie w przedszkolu, będę pracowała z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera.
Przez kilka tygodni na uczelni wyczuwało się niemałe napięcie. Obrona to stres nawet dla najlepszych – również osób, które prace napisały z wyróżnieniem. Tych najwięcej było na administracji – na obu stopniach aż 17. Świetnie wypadli zwłaszcza ci, dla których studia były dopełnieniem ich pracy zawodowej. Na PWSIiP powstały bardzo ciekawe i przydatne prace na temat procedur administracyjnych w Urzędzie Miejskim w Łomży, wsparcia przedsiębiorców w Urzędzie Pracy w Piszu czy też sposobu wykorzystywania środków unijnych w kontekście rozwiązywania potrzeb mieszkańców regionu.
- To ważne, że nasi studenci sięgają po tematy prac związane z zagadnieniami praktycznymi, że mogą swoje wnioski, materiały wykorzystać potem w pracy zawodowej – podkreśla prof. Dariusz Surowik, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. – Dla naszej uczelni szczególnie ważne jest, aby proponowana przez nas oferta studiów trafiała w zapotrzebowanie pracodawców i dobrze przygotowywała kadry.
Nieco ponad 100 osób zostawiło obronę na termin wrześniowy. Reszta – ma upragnione wakacje.
- Czas odpocząć, bo i napisanie pracy, i obrona to był wysiłek – mówią Gabriela Góralczyk i Paula Dąbek, tuż po obronie licencjatu z filologii angielskiej. Obie swoją przyszłość widzą w wydawnictwach i biurach tłumaczeniowych, zgodnie z praktyką, którą już zdobyły podczas studiów. – Najpierw wyjazd ze znajomymi, a potem – na pewno magisterka!
Na ich miejsce przychodzą nowi. Na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych prowadzona jest rekrutacja na kierunki:
studia I stopnia - filologia angielska, pedagogika, praca socjalna,
studia I i II stopnia - administracja, zarządzanie,
jednolite studia magisterskie - prawo.
Szczegóły dotyczące rekrutacji: https://www.pwsip.edu.pl/wnsh/kandydat
Wydział
Specjaliści od transportu i kadr – ze świadectwami
Przez pandemię spotkali się po raz pierwszy… na zakończeniu! 32 osoby odebrały świadectwa ukończenia studiów podyplomowych: Transport drogowy oraz Zarządzanie zasobami ludzkimi – kadry i płace.
Utworzenie każdego kierunku w Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży poprzedza staranna analiza rynku pracy i zapotrzebowania regionalnej gospodarki. Dlatego na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych powstały w ubiegłym roku studia podyplomowe Transport drogowy. Merytorycznie i organizacyjnie wspierał je Waldemar Dmochowski, kierownik Oddziału Inspekcji Transportu Drogowego w Łomży. Powstały studia, które są niezwykle atrakcyjną ofertą edukacyjną. Od lat Polska jest liderem transportu drogowego w Europie, a branża ta stale się rozwija. Wymaga jednak kwalifikacji – państwowego egzaminu pisemnego przeprowadzanego przez Instytut Transportu Samochodowego na przewoźnika osób i rzeczy, który jest wymagany do uzyskania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych. Absolwenci studiów podyplomowych Transport drogowy na PWSIiP w Łomży są z egzaminu zwolnieni.
Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych Zarządzanie zasobami ludzkimi – kadry i płace, potwierdzają natomiast uzyskanie kompetencji menedżera zarządzania zasobami ludzkimi, w tym specjalistycznych z zakresu kadr i płac. Adresatami tych studiów, z jednej strony są osoby, które w szczególności chcą poszerzyć wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, z drugiej absolwenci szkół wyższych, jak też osoby zainteresowane reorientacja zawodową, zamierzający rozpocząć pracę w działach personalnych, płac i kadr w przedsiębiorstwach. Słuchaczki II edycji studiów podyplomowych Zarządzanie zasobami ludzkimi – kadry i płace posiadają już świadectwo potwierdzające powyższe cenne i poszukiwane na rynku pracy kompetencje.
Uroczystość wręczenia świadectw ukończenia studiów podyplomowych miała podniosły charakter. Wzięły w niej udział władze wydziału – Dziekan dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz prof. PWSIiP, Prodziekan dr Izabela Sekścińska, a także Kierownik studiów podyplomowych z Transportu drogowego - dr hab. Anna Ostrowska prof. PWSIiP, Kierownik studiów podyplomowych z Zarządzania zasobami ludzkimi – kadry i płace - dr hab. Cecylia Sadowska-Snarska prof. PWSIiP oraz Kierownik Dziekanatu WNSiH mgr Sylwia Skrodzka. Szczególne podziękowania złożono na ręce Waldemara Dmochowskiego.
Oferta studiów podyplomowych w PWSIiP:
https://www.pwsip.edu.pl/kandydaci/studia-podyplomowe
Wydział
Pasja do nauki
Prawie 100 osób – uczniów szkół podstawowych i średnich oraz ich rodziców – wzięło udział w projekcie „Moja pasja – moja przyszłość”. Przez cały czerwiec uczestnicy intensywnie pracowali z nauczycielami akademickimi, aby pogłębić swoją wiedzę.
W ramach projektu powstało sześć uniwersytetów, w tym jeden dla rodziców. Zajęcia były prowadzone przez naukowców z PWSIiP, w sposób właściwy dla kultury akademickiej i jej ducha. Studenci spotykali się w salach wykładowych uczelni, mieli indeksy, a na zakończenie pisali test wiedzy.
Główny cel projektu - stworzenie warunków do rozwijania ich pasji w zakresie nauki i wiedzy – został osiągnięty. Młodzi ludzie i ich rodzice licznie uczestniczyli w zajęciach. Z pewnością na frekwencję miała wpływ różnorodność zajęć. Uniwersytety miały swoje profile – nauki o zdrowiu, techniczno-technologiczny oraz społeczno-prawny. W ramach zajęć odbywały się wykłady, gry, doświadczenia, prezentacje. Rodzice mieli dodatkowo moduł zajęć ruchowych.
Przed nami już tylko uroczyste zakończenie projektu – wręczenie nagród, powołanie młodzieżowego senatu uczelni oraz konferencja naukowa. To jesienią. Na razie – i studenci i wykładowcy mają wakacje!
- Nasi nowi studenci na własnej skórze doświadczyli tego czym jest studiowanie i kultura akademicka – mówi dr Urszula Widelska, kierownik projektu. - Cieszymy się, że PWSIiP mogła sprostać tak wielu oczekiwaniom młodych osób. Pokazaliśmy, że do wiedzy należy mieć szacunek i respekt, ale także dowiedliśmy, że wiedza to przygoda. Mamy nadzieję, że nasza wspólna praca zaowocuje jeszcze większym rozwojem pasji i zainteresowań oraz będzie wsparciem decyzyjnym w przypadku wyboru profilu szkoły średniej lub kierunku studiów przez uczestników projektu w przyszłości. Chcemy podkreślić, iż drzwi PWSIiP są dla Was zawsze otwarte.
„Moja pasja – moja przyszłość” to projekt realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Jak w prawdziwym sądzie
Zwolnienie pracownika z długim stażem i w trudnej sytuacji życiowej. Szykuje się proces! W rolach sędziego, pełnomocników, świadków – studenci prawa IV roku.
Symulacje rozpraw sądowych są jednym z elementów kształcenia na kierunku prawo. Odbywają się w różnych warunkach – w sądzie lub sali symulacji rozpraw na PWSIiP, która odwzorowuje przestrzeń sali sądowej. Symulacje rozpraw dają studentom możliwość poznania procedury sądowej, sprawdzenia się w roli uczestników rozprawy, a także wystąpień publicznych w dynamicznej sytuacji i warunkach stresu. To dobra szkoła przed wyborem aplikacji.
Tym razem studenci IV roku prawa przeprowadzili symulację rozprawy on line, a wcześniej – również zdalnie - przygotowywali ją zespołowo. Nad prawidłowością przebiegu rozprawy czuwała dr Marta Skrodzka z Katedry Nauk Prawnych PWSIiP.
Tematem rozprawy było zwolnienie pracownika z wieloletnim stażem, podejrzanego o spożywanie alkoholu w pracy. Studenci zaangażowali się w role przedstawicieli stron, powoda, świadków i sędziego. Zbadali dokładnie okoliczności zdarzenia, opinie o pracowniku, jego sytuację życiową, wysłuchali argumentów stron.
Ekolingwistyka – nowy model poznawania świata
Dwudniowa konferencja ekolingwistyczna za nami. Naukowcy z akademickich uczelni wyższych z Niemiec, Ukrainy, Rumunii, Macedonii, Danii, Norwegii oraz Polski spotkali się on line dzięki PWSIiP.
International Ecolinguistic Conference 2021. Beyond the Critical Discourse and the Crisis Discourse towards the Expanded Science of Life Processes („Wyjście poza dyskurs krytyczny oraz dyskurs kryzysu w kierunku poszerzenia paradygmatów naukowych badających życie jako proces”) zorganizował Zakład Filologii Angielskiej, funkcjonujący na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych. Językiem obrad był język angielski. Dyskusje naukowców koncentrowały się zarówno na teoretycznych zagadnieniach nowych modeli w naukach, filozoficznych podstawach badań w zachodnich dyscyplinach naukowych; jak również na aktualnych tematach, takich jak pandemia Covid-19. Kwestia rozwoju i znaczenia ekolingwistyki w różnych krajach europejskich także została omówiona. To wciąż mało znany, ponieważ stosunkowo młody, dział nauk o języku, zajmujący się interakcją między językiem a szeroko pojętym środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym i traktujący język jako proces życiowy, nie jedynie (neuro)kognitywny.
- Ekolingwistyka to nietuzinkowy dział nauki o języku – mówią studentki II roku filologii angielskiej: Anita Grabowska, Julia Mastalerz i Klaudia Żebrowska. - Mimo, że omawia ona zagadnienia związane z każdym aspektem życia codziennego, nadal pozostaje w Polsce mało znanym polem badań.
Aby przybliżyć zagadnienia ekolingwistyki studentki przeprowadziły wywiady z badaczami, uczestnikami konferencji, m.in. Eleną Morozovą, Haraldem Walachem i Martą Bogusławską-Tafelską.
International Ecolinguistic Conference w zamyśle organizatorów ma być konferencją cykliczną, regularnie organizowaną w Państwowej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Konferencja odbyła się pod patronatem Prezydenta Miasta Łomża oraz we współorganizacji z Urzędem Miejskim w Łomży.
Strona 22 z 38
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
dziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl