- Jesteś tutaj:
- Wydział
Wykład naukowca z Uniwersytetu Harvarda
- W życiu, w negocjacjach, najważniejsze jest pierwsze sześćdziesiąt sekund. W zaledwie minutę nasz mózg dokonuje audytu rozmówcy, sprawdza jego potencjał, a także to czy budzi on szacunek, zaufanie, czy chcemy z nim nadal rozmawiać - mówił Eugene B. Kogan, Ph.D., wykładowca Harvard's Division of Continuing Education & Executive Development Program, który wygłosił w Akademii Łomżyńskiej wykład pt. „Becoming a Master Negotiator – Secrets of the Art of Deal-making”.
Wykładowca z USA mówił, jak dobić negocjacyjnego targu. „The Art of the Deal” to także tytuł książki Donalda Trumpa, byłego prezydenta USA i obecnego kandydata w drodze o fotel prezydenta Ameryki. A w symbolicznym wymiarze - obraz pragmatyzmu i zdrowego rozsądku Amerykanów, którzy w życiu i w negocjacjach trzymają się litery „interesu”. W końcu w negocjacjach liczą się konkret, rozmach, fantazja i zapał.
- Negocjować trzeba z każdym, ale jeśli ty lub twój partner negocjacyjny, któryś z was, chce wziąć 95 proc. tortu to nie są to negocjacje, ale eskalacja i wojna - mówił Eugene B. Kogan, Ph.D., do pełnej auli słuchaczy, studentów, wykładowców, przedsiębiorców. Podawał sylwetki wybitnych przedstawicieli amerykańskiej sceny politycznej, znakomitych dyplomatów, od których zdobywał praktyczną wiedzę. Wśród nich był generał i amerykański mąż stanu Colin L. Powell, który zachęcał podwładnych do wyrażania odważnych opinii, a w ich obecności zdejmował marynarkę, czyli redukował do minimum symbole własnej pozycji, władzy. - Jeżeli chcemy dobrze zarządzać zespołem i mieć silną pozycję negocjatora, musimy wiedzieć, że filarami naszego działania są: strategia, zgrany zespół, nasze doświadczenie, ale także emocje i pierwsze wrażenie - mówił wykładowca z USA.
Mediacje i negocjacje, „soft power” i „hard power”
Do Akademii Łomżyńskiej Eugene B. Kogan, Ph.D., przyjechał z Harvard's Division of Continuing Education & Executive Development Program, na zaproszenie rektora dra hab. Dariusza Surowika, prof. AŁ. W wyniku nawiązanej relacji łomżyńska uczelnia ma w planach wydanie w polskojęzycznej wersji książki „Mediation: Negotiation by Other Moves” (Wiley 2021), której E. B. Kogan, Ph.D., jest współautorem. W ten sposób pozycja amerykańskiego rynku wydawniczego o unikalnej tematyce trafi do rąk polskiego czytelnika.
Mediacje, a przede wszystkim negocjacje biznesowe, to naukowa i zawodowa specjalność dra Kogana, który jest historykiem dyplomacji, a na sztukę negocjacji politycznych i biznesowych, patrzy przez pryzmat historycznych i mentalnych uwarunkowań stron dialogu. Chociaż od lat mieszka i wykłada w USA, to nieobca mu jest znajomość historycznych realiów Europy środkowowschodniej, a także Rosji. - “History never repeats itself, but it does often rhyme” - cytował Marka Twaina Eugene B. Kogan, Ph.D., akcentując jak ważna jest dyplomacja historyczna.
Przez cały wykład Eugene B. Kogan, Ph.D., wchodził w interakcję z publicznością, w sokratejski sposób inicjując wspólne odkrywanie prawideł negocjacji, a także sztuki prowadzenia dyskusji. Kreatywnie prowokował do zadawania pytań, a także do poddawania pod wątpliwość utartych schematów myślenia. Pokazywał siłę tzw. „soft power”, dyplomacji narzędziami kultury, sztuki, ale mówił także bardziej wprost, że w geopolityce liczy się także „hard power”. Eugene B. Kogan, Ph.D., zachęcał profesorów, którzy uczą negocjacji, aby nie ignorować tematyki „hard power” w polityce zagranicznej, bo to ważne narzędzie.
Studenci Akademii Łomżyńskiej (Paulina, Andrzej, Wiktor, Michał, Radek) zadawali pytania o najczęstsze błędy w negocjacjach; jak na negocjacje wpływa tłumacz w nich uczestniczący; co zrobić, gdy negocjacje nie idą po naszej myśli? - Jeśli negocjacje ci nie idą, nagraj siebie i zobacz, co jest nie tak w twoich słowach, mowie ciała. Jeśli nadal ci nie idzie, wyznacz do negocjacji inną osobę z zespołu. Nie ignoruj nigdy historycznego punktu widzenia twojego partnera negocjacyjnego, zanim siądziesz z nim do stołu spróbuj zrozumieć jego motywacje i styl myślenia. I najważniejsze: ustal na samym początku, co konkretnie chcesz osiągnąć - mówił Eugene B. Kogan, Ph.D. Dla studentów filologii angielskiej, pedagogiki i zarządzania była to okazja dodoskonalenia umiejętności językowych oraz poznania technik negocjcyjnych możliwych do wykrzystania nie tylko podczas ich przyszłej aktywności zawodowej.
Eugene B. Kogan, Ph.D., w Łomży przebywał przez cztery dni, w tym czasie odbył spotkania z władzami uczelni, władzami wydziałów, studentami. Zwiedził nowoczesną bazę dydaktyczną i naukową uczelni, a także odbył wizytę studyjną w OSM Piątnica z udziałem wiceprezesów firmy: Łukaszem Kalinowski i Damianem Jamiołkowskim.
Eugene B. Kogan, Ph.D., jest mówcą oraz wykładowcą Harvard's Division of Continuing Education & Executive Development Program, specjalistą z zakresu negocjacji, przywództwa. Praktyczną wiedzę zdobywał od takich liderów życia politycznego, społecznego, jak Henry Kissinger, Condoleezza Rice i Colin Powell. Jest także dyrektorem Kogan Global Advisory LLC, gdzie kształci przyszłych menadżerów w duchu nowoczesnych strategii władzy, dokonywania skutecznych wyborów.
Ogólnopolski Tydzień Pracy Socjalnej 2024
Akademia Łomżyńska włączyła się w obchody X Ogólnopolskiego Tygodnia Pracy Socjalnej pod hasłem „Polska praca socjalna – w trosce o wspólną przyszłość”. Z tej okazji, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych, Zakład Pracy Socjalnej oraz Koło Naukowe Badań Społecznych AŁ zorganizowały spotkanie z profesorem Zbigniewem Krysiakiem.
Na wydarzeniu byli obecni wykładowcy oraz studenci Akademii Łomżyńskiej, a otworzyli je dr Agnieszka Piórkowska – Prodziekan WNSiH oraz dr Tadeusz Kowalewski – opiekun Koła Naukowego Badań Społecznych. Spotkanie prowadzili członkowie Koła Naukowego Badań Społecznych.
Profesor Zbigniew Krysiak, który wygłosił referat pt.: „Rola i znaczenie relacji w koncepcji wspólnoty Schumana inspiracją dla modelu wspólnoty serc w pracy socjalnej”, jest profesorem finansów w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i autorem ponad 140 publikacji oraz ponad 100 recenzji naukowych. Jest profesorem wizytującym na uczelniach w USA i Indiach, a także przewodniczącym Rady Programowej Instytutu Myśli Schumana, który promuje i wdraża do życia społecznego idee Sługi Bożego Roberta Schumana, jednego z ojców założycieli zjednoczonej Europy. Instytut Myśli Schumana prowadzi takie dzieła jak: Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego Jana Pawła II i Roberta Schumana, Pan-Europejska Grupa Schumana, Parlamentarne Grupy Schumana, Wigilia Bez Granic, Wspólnoty Serca, Wielkanoc Bez Granic, Europejski Festiwal Schumana, Modlitwa Bez Granic.
Profesor w swoim referacie poruszył kwestie związane z ramowymi zasadami działania „Wspólnot Serc”, które powstają dzięki oddolnym inicjatywom osób bądź rodzin, które zauważają w swoim otoczeniu tzw. osoby niesprawne lub rodziny z tzw. osobami niesprawnymi i chcą, poprzez nawiązanie znajomości, odpowiedzieć na ich potrzeby i przeciwdziałać ich wykluczeniu. Inictatywa ta powstała z inspiracji Roberta Schumana, ma na celu wdrażania takich wartości jak: jedność, solidarność i pokój, jako podstawy budowania relacji między ludźmi. Realizacja założeń tej koncepcji wymaga uznania prawdy, że nie ma ludzi ani w pełni sprawnych ani w pełni niesprawnych. Takie podejście pozawala stanąć w pokorze do siebie i innych, redukuje poziom naszego egoizmu oraz poczucia wyższości wobec innych. Odpowiednio stworzony system zdrowego i skutecznego wsparcia „niesprawności” człowieka powinien dawać rezultaty w postaci kreowania klimatu pokoju poprzez troszczenie się o drugiego człowieka.
Nasz gość podkreślił, że spotkania takich wspólnot mogą odbywać się w dowolnym miejscu: w kościołach, domach kultury czy też na uczelniach. Niezwykle istotna jest możliwość systematycznego spotykania się w takim gronie, które zwykle ma swojego koordynatora. Wspólnoty Serca spotykają się cyklicznie z innymi Wspólnotami Serca na tzw. Dniach Wspólnot Serca. Prelegent zwrócił szczególną uwagę na otwartość tych ugrupowań. Jednym z celów działania Wspólnoty jest to aby wszyscy dobrze się znali. W przypadku gdy wspólnota zaczyna liczyć zbyt wielu członków, grupa dzieli się na dwie wspólnoty. Na spotkaniach poruszane są tematy życiowych problemów, sukcesów, dzielenie się dobrymi informacjami, napotkanymi trudnościami oraz wspólna modlitwa.
Po wystąpieniu Profesora Krysiaka, przyszła kolej na przedstawicieli Młodzieżowej Grupy Schumana. Przygotowali oni prezentację przedstawiającą funkcjonowanie grupy oraz obszary jej działania. Udało im się wprowadzić nową interpersonalną formę dyskusji poprzez kontakt osobisty uczestników spotkania, co sprzyjało integracji i podjęciu dialogu bez względu na status uczestnika.
Patronat nad wydarzeniem objęli: Polskie Towarzystwo Socjologiczne - Sekcja Pracy Socjalnej, Polskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej, JM Rektor Akademii Łomżyńskiej dr hab. Dariusz Surowik, prof. AŁ.
Relacja: Sara Polita, Jakub Kurowski, dr Tadeusz Kowalewski
Wyjazd na Litwę i zrównoważony rozwój
Mieszane programy intensywne – Blended Intensive Programmes (BIP) to programy mobilności, łączące wyjazdy zagraniczne z modułami zdalnej wymiany wiedzy i doświadczeń. Studenci i wykładowcy Akademii Łomżyńskiej uczestniczyli w kolejnej odsłonie projektu BIP, przebywając w marcu na Litwie.
W dniach 4-8 marca 2024 roku pięciu studentów kierunku zarządzanie: Julia Mastalerz, Klaudia Milewska, Łukasz Gawrych, Anna Żerańska, Patrycja Dziedzicka oraz pięciu studentów Wydziału Prawa i Administracji: Izabela Chrostowska, Karol Kłusek, Kamil Mocarski, Klaudia Gołaszewska i Tomasz Sikorski wzięło udział w projekcie BIP, którego liderem było Kauno kolegija Higher Education Institution a partnerem, poza Akademią Łomżyńską, łotewska uczelnia Rezekne Academy of Technologies.
Towarzyszyli im wykładowcy Akademii Łomżyńskiej: dr Urszula Widelska, prof. AŁ, dr Stanisław Kaczyński i dr Łukasz Buczkowski.
Był to wspaniały, niezapomniany i zarazem bardzo intensywny czas. Studenci w grupach międzynarodowych uczestniczyli w zajęciach zogniskowanych wokół tematu przewodniego BIP - „Sustainable Business and Digital Transformation”. Głównym rezultatem ich pracy było przygotowanie projektu dotyczącego usprawnień dla miasta Kowna w związku z wdrażaniem działań będących w zgodzie z wymogami zrównoważonego rozwoju i transformacji digitalnej. Zagraniczni eksperci ocenili bardzo wysoko efekty pracy naszego zespołu!
Był to czas nie tylko praktycznych wyzwań naukowych, ale także nawiązywania nowych relacji, a nawet przyjaźni. Równolegle z BIP odbywał się International Staff Week. Międzynarodowy tydzień wymiany wiedzy z przedstawicielami światowych uczelni był dodatkową okazją do budowania trwałych kontaktów międzynarodowych.
Festiwal kreatywności podczas III Dni Przedsiębiorczości
To był festiwal kreatywności i pomysłowości, w którym udział wzięło ponad czterystu młodych ludzi. III Dni Przedsiębiorczości w Łomży zgromadziły w naszej akademickiej auli uczniów szkół ponadpodstawowych zainteresowanych rozwijaniem swoich pasji. Stanęli oni do rywalizacji na najlepszą grę planszową oraz reklamę gry planszowej. W klasyfikacji generalnej na najwyższym podium uplasowała się drużyna Start a Business z Zespołu Szkół w Niećkowie.
Anna Mazurkiewicz, nauczyciel przedmiotów ekonomicznych w Zespole Szkół w Niećkowie, wysoko oceniała formułę konkursu. - Bardzo doceniamy kreatywność samego konkursu, sposób jego przygotowania, tematykę. Przygotowywaliśmy się ponad miesiąc, aby powstała gra planszowa i filmiki kręcone przez młodych ludzi - komentuje nauczycielka. Anna Mazurkiewicz podkreśla także, że jest dumna, że uczniowie z jej szkoły poradzili sobie tak dobrze w rywalizacji młodzieżą z Łomży, czy Białegostoku. - Szkoła na wsi nie jest gorszą szkołą i to jest zastrzyk pozytywnej energii dla moich uczniów, że poczuli swoją merytoryczna siłę na forum dużego konkursu.
Sandra Ostaszewska i Anika Samełko, które są członkiniami zwycięskiej drużyny, podkreślają, że wygrana to efekt pracy i zgrania ich zespołu. - Było bardzo fajnie i naprawdę nie spodziewaliśmy się zwycięstwa. To dla nas niespodzianka i motywator - mówiły młode dziewczyny w imieniu swojej drużyny.
III Dni Przedsiębiorczości pod hasłem „Gra o przedsiębiorczość” przygotowała uczelniana Katedra Ekonomii i Finansów, a nad całościową koncepcją czuwała pomysłodawczyni imprezy - dr Urszula Widelska, prof. AŁ. - Formuła konkursu uczy pracy i współpracy, a także buduje zaufanie pomiędzy szkołami i uczelnią, bo młodym ludziom po prostu podoba się nowoczesna formuła konkursu i czują się u nas dobrze. To nasz sposób na pokazanie, że edukacja może mieć wymiar włączający i rozwijać kreatywność, wyobraźnię - komentuje dr Urszula Widelska, prof. AŁ.
Największa aula uczelniana wypełniona po brzegi młodymi ludźmi, ich spontaniczną energią, pomysłami na oryginalne gry planszowe oraz wciągające reklamy gier planszowych - tak wyglądała uczelniana rywalizacja podczas wydarzenia. Pomiędzy zwycięską drużyną, a drużyną, która zajęła drugie miejsce - ledwie punkt różnicy w ogólnej klasyfikacji! Radość z zespołowego działania, ale także dreszczyk rywalizacji pomiędzy szkołami i drużynami.
- Bardzo fajna uczelnia, atmosfera i świetna atmosfera, możliwość poznania wielu nowych ludzi - tak atuty konkursu komentowała Zosia Budnicka z Białegostoku. Jej drużyna Kotporacja zajęła drugie miejsce w klasyfikacji ogólnej.
Targi kół naukowych i biznesowe modele aktywności studentów
Targi i prezentacje kół naukowych pod hasłem „Młodość - Pasja - Nauka” odbyły się w Akademii Łomżyńskiej 14. marca, czyli w Dzień liczby Pi, stałej matematycznej, która tworzy zręby naszej cywilizacji, inspiruje naukowców, ale także artystów, będąc synonimem nieskończonego postępu wiedzy i nieskończonej wyobraźni.
W Akademii Łomżyńskiej działa 13 kół naukowych, reprezentują one różnorodne obszary działalności naukowej, społecznej, a nawet biznesowej. Niektóre z kół posiadają sekcje tematyczne, czyli są rozbudowanymi tworami zrzeszającymi kilkudziesięciu studentów. Są koła naukowo zanurzone w swojej wąskiej specjalizacji i takie, które działają holistycznie - zapraszają do współpracy studentów ze wszystkich czterech wydziałów uczelni. To namacalny dowód oddolnej aktywności studentów, ich twórczej potrzeby poszukiwania pytań i odpowiedzi. A tych jest nieskończenie wiele (jak rozwinięć liczby Pi).
Mogliśmy się o tym wszystkim przekonać słuchając młodych ludzi, którzy w Auli prof. Antoniego Jakubczaka prezentowali swoje koła, sylwetki opiekunów naukowych (swoich mentorów), opowiadali o prowadzonych badaniach naukowych, nowych technologiach, które zrewolucjonizują świat. Słuchali ich koledzy i koleżanki studenci, ale także władze uczelni i wydziałów.
W otwartej przestrzeni hollu na ulicy Akademickiej 1 koła naukowe prezentowały swój potencjał także na stoikach tematycznych, oferując praktyczne poradnictwo, a także prezentując badania na posterach, czyli w ładnie wypracowanej formie graficznej plakatu.
Pomysłodawcą imprezy był Samorząd Studentów Akademii Łomżyńskiej.
Wydarzenie zostało podzielone na dwa moduły, w pierwszym prezentowały się koła naukowe, pokazując swój dorobek badawczy w różnych obszarach - od Sztucznej Inteligencji po ochronę zdrowia, prawo, administrację, czy badania naukowe prowadzone na sportowcach.
Na Akademii Łomżyńskiej działają następujące koła naukowe:
- Koło Naukowe Informatyki i Cyfrowej Radiokomunikacji Satelitarnej (KNIiCRS)
- Studenckie Koło Naukowe Robotyki „RoboClinic”
- Studenckie Koło Naukowe Technologii i Bezpieczeństwa Żywności
- Studenckie Koło Naukowe Fizjologii Ekstremalnej
- Studenckie Koło Naukowe Kierunku Pielęgniarstwo
- Studenckie Koło Naukowe Kosmetologów
- Studenckie Koło Naukowe przy Zakładzie Fizjoterapii
- Koło Naukowe Anglistów
- Koło Naukowe Badań Społecznych
- Koło Naukowe Pedagogów
- Studenckie Koło Naukowe Młodych Przedsiębiorców
- Akademickie Forum Prawnicze „Sapere aude”
- Studenckie Koło Administratywistów
Enactus jako narzędzie innowacji studenckich
Drugi moduł wydarzenia pod hasłem „Młodość - Biznes - Rozwój - Innowacje - Promocja przedsiębiorczości i badań wdrożeniowych”, odbywał się pod patronatem Województwa Podlaskiego, a zorganizowały go Akademia Łomżyńska oraz Agencja Rozwoju Regionalnego (oddział w Łomży).
W tej części zaprezentowane zostały możliwości działania studentów w globalnej sieci Enactus, która działa w 37 krajach na całym świecie, dając młodym ludziom innowacyjne narzędzia myślenia marketingowego oraz biznesowego. Mówiła o tym Angela Czyżewska, Country Leader Enactus Poland, przedstawiając ciekawe projekty biznesowe studentów z kraju. Studenci z Sekcji SKNMP - Enactus Akademia Łomżyńska, opowiedzieli o swoim projekcie „Second Vision” - używanych ubrań z ciekawymi od strony graficznej odblaskami świetlnymi. Jest on na etapie wdrożenia. Więcej o projekcie
Przypomnijmy: Akademia Łomżyńska jest jedyną uczelnią w województwie podlaskim, która przystąpiła do sieci Enactus, czyli największego i najbardziej prestiżowego na świecie programu łączącego najzdolniejszych studentów ze światem biznesu. To oznacza, że studenci z Łomży mają okazję zyskać wyjątkowe doświadczenie biznesowe oraz zwrócić uwagę czołowych światowych marek.
Enactus powstał w latach 70-tych w USA, a od 2009 roku idea, aby łączyć młode talenty z pracodawcami o największych zasobach wiedzy, doświadczenia i kapitału gospodarczego oraz społecznego została zaimplementowana także w Polsce. Z siecią Enactus współpracują w naszym kraju największe ośrodki akademickie, a Akademia Łomżyńska jest w tym gronie prawdziwym ewenementem – niewielka, ambitna i prężnie rozwijająca się uczelnia przeszła pozytywnie proces akceptacji przez Enactus Poland, którym zarządza firma Bigram specjalizująca się m.in. w doradztwie HR. W Polsce z siecią Enactus współpracują takie przedsiębiorstwa jak: BIGRAM, ORACLE, VIVE Textile Recycling, Bank Gospodarstwa Krajowego, BIC, Fundacja Empiria i Wiedza, Pfizer, DOZ S.A., Gide Loyrette Nouel.
Idea jest prosta: firma przystępująca do sieci przedstawia jej swoje cele, a Enactus do ich wzmocnienia wyznacza studenckie zespoły projektowe pracujące w obszarach m.in. employer branding i university relations, innowacji i CRS lub networkingu liderów. Studenci zdobywają doświadczenie i możliwość bliskiej współpracy z menadżerami dużych firm, poznawania kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, a także – jako efekt kuli śnieżnej – stają się wyłapywani przez pracodawców jako przyszli pracownicy. Enactus tworzy zatem kreatywną przestrzeń oraz naturalne relacje, oparte na zaufaniu i możliwości wzajemnego poznania, na linii student (potencjalny pracownik) a pracodawca.
Ważnym elementem studenckiej współpracy z firmami są projekty społecznie odpowiedzialne, ich celem jest kreowanie i wdrażanie rozwiązań, które mogą zostać globalnie i lokalnie zauważone oraz wdrożone, wpływanie korzystnie na społeczeństwo, środowisko przyrodnicze oraz promowanie etycznej twarzy biznesu. Studenckie zespoły, pod pieczą opiekunów naukowych i przedstawicieli firm, tworzą rozwiązania biznesowe oparte na innowacjach technologicznych i społecznych.
Każdego roku, zrzeszone w Enactus Poland, studenckie zespoły rywalizują o laur najlepszego projektu, a zespół, którego projekt osiągnie najlepsze noty reprezentuje nasz kraj na światowym konkursie Enactus World Cup, który odbywa się w różnych częściach świata – chociażby w Dolinie Krzemowej w USA.
Angela Czyżewska, Country Leader Enactus Poland, życzyła studentom z Łomży kreatywnych pomysłów biznesowych.
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
dziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl