- Jesteś tutaj:
- Wydział
Młodzi o konstytucjach
Z Suwałk, Łomży, Wysokiego Mazowieckiego i Białegostoku przyjechali do Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży uczestnicy pierwszej edycji konkursu „Konstytucje państw europejskich”. Łącznie sześćdziesiąt siedem osób, wśród których przeważali licealiści, ale składający się z dwudziestu pytań test pisali także studenci drugiego roku prawa z Uniwersytetu w Białymstoku. Dziewięciu finalistów odpowiadało dodatkowo z wybranego przez siebie zagadnienia konstytucyjnego przed komisją konkursową, liczyło się oryginalne ujęcie tematu, elokwencja i wiedza. Najlepszy okazał się Mateusz Tyszka z I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Łomży, uczeń drugiej klasy o profilu społeczno-ekonomicznym. – Konstytucja nie tworzy stanu faktycznego, lecz jest wyrazem obowiązujących norm społecznych. Jeżeli kraj nie posiada silnej kultury politycznej, to w sposób nieunikniony narastają problemy natury społecznej – twierdzi zwycięzca konkursu.
Na podium obok Mateusza Tyszki stanęli Julia Urbanowicz z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach (II miejsce) oraz Martyna Matysek z Uniwersytetu w Białymstoku (III miejsce). Podróże kształcą. Przekonała się o tym Julia Urbanowicz, która dwa lata temu odwiedziła Pragę i poczuła, że jest czechofilem, do tego stopnia, że zaczęła uczyć się języka południowych sąsiadów Polski, a konstytucję Republiki Czeskiej ma w małym placu. Jest uczennicą pierwszej klasy, a w rywalizacji o konkursowe trofea: tablety, słuchawki, vouchery, pokonała starszych od siebie kolegów, licealistów oraz studentów.
– Drugie miejsce mnie satysfakcjonuje, jeszcze bardziej polubiłam Czechy – żartuje nastolatka. Przed Mateuszem Tyszką już niebawem kolejne wyzwanie, czyli Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym organizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. – Łomżyński konkurs był trudny, to dobry trening przed rozszerzoną maturą z wiedzy o społeczeństwie – mówi Mateusz.
Konkurs „Konstytucje państw europejskich” składał się z dwóch etapów. W pierwszym młodzież odpowiadała na dwadzieścia pytań: połowa z nich dotyczyła polskiej konstytucji, pozostałe konstytucji kraju, który został wybrany przez ucznia lub studenta. Do wyboru było siedem krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz Szwajcaria, jako reprezentująca unikalny system parlamentarno-komitetowy. Młodzież najczęściej wybierała konstytucję Francji oraz Niemiec, sporadycznie Finlandii i Szwajcarii. – Szwajcarska konstytucja jest niesamowicie pogmatwana i skomplikowana – twierdzi Oskar Nosalik z I LO w Łomży, który jednak postanowił się z nią zmierzyć, a w przyszłości chce studiować prawo.
Do drugiego etapu konkursu trafiło dziewięciu finalistów, którzy przed komisją w składzie: prof. Joanna Salachna, dr hab. Krzysztof Prokop, dr Łukasz Buczkowski i prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, referowali wybrane przez siebie zagadnienie konstytucyjne. – Poziom uczestników był bardzo wyrównany, zwłaszcza pomiędzy pierwszym a drugim miejscem – komentuje przewodnicząca komisji konkursowej prof. Joanna Salachna z Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSIiP. A dr Anna Ostrowska, pomysłodawczyni konkursu, tłumaczy, że wszystko zaczęło się od Monteskiusza, którego teza o trójpodziale i ograniczeniu władzy ukształtowała systemy demokratyczne wielu państw: parlamentarno-gabinetowe (Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, Polska, Czechy, Dania, kraje Beneluksu), parlamentarno-kanclerskie (Niemcy), parlamentarno-komitetowe (Szwajcaria) oraz prezydenckie (USA, Brazylia, Meksyk).
Francuski filozof epoki Oświecenia w traktacie „O duchu praw” wydanym po raz pierwszy w 1748 r. poddał krytyce francuski, monarchistyczny porządek prawny i sformułował postulat o trójpodziale władzy, który stał się inspiracją dla Konstytucji Stanów Zjednoczonych Ameryki z 1787 r., a współcześnie stanowi podstawę porządku ustrojowego większości państw demokratycznych. Monteskiusz twierdził, że posiadanie władzy skłania do jej nadużywania i łamania praw obywatelskich. Jego zdaniem, społeczeństwo jest suwerenem i tworem pierwotnym w stosunku do państwa, dlatego powinno wyłaniać z siebie władze: ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. – Warunkiem zachowania wolności politycznej obywateli jest podział władz między różne, niezależne, wzajemnie dopełniające i kontrolujące się podmioty. Stąd też wyłoniła się koncepcja mechanizmów kontroli i równowagi tzw. checks and balances, która jest wyrażona w konstytucjach wielu krajów, w tym także w obowiązującej obecnie Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. Nasz konkurs nie tyle dotyczył samych konstytucji, co sposobu w jaki dane państwo, poprzez ustrój demokratyczny, realizuje triadę Monteskiusza, a także decentralizuje władzę na rzecz samorządów terytorialnych. Chcę, aby młodzież potrafiła dokonać analizy porównawczej systemów, które obowiązują w poszczególnych państwach europejskich, myślała krytycznie. Ten poziom autorefleksji mamy obowiązek zaszczepiać wśród młodych obywateli – twierdzi dr Anna Ostrowska.
Rada Praktyków powołana
Wpływ na strategię rozwoju wydziału, kształtowanie programów studiów, pomoc w organizacji praktyk studenckich – takie będą główne kompetencje Rady Praktyków w Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości. – Naszą misją jest kształcenie praktyków, dlatego rekomendacje państwa środowiska, przedsiębiorców oraz przedstawicieli szerokiego spektrum instytucji, są dla nas kluczowe – mówiła dziekan WNSiH dr hab. Krystyna Leszczewska, wręczając z władzami łomżyńskiej uczelni akty nominacji do Rady dziewiętnastu osobom. – Relacje na linii dydaktyka-biznes są w kraju efektywne, ale gorzej jest ze współpracą nauki i biznesu – mówił rektor PWSIiP dr hab. Dariusz Surowik, zachęcając przedsiębiorców do korzystania także z naukowego potencjału uczelni, wspólnego sięgania po granty.
Podczas spotkania dr Dariusz Perło, autor strategii rozwoju dla wielu jednostek samorządu terytorialnego woj. podlaskiego, przedstawił strategię dla Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSIiP. – Działamy w warunkach pewnej niepewności ze względu na ustawę 2.0. Nie wiemy, jak nowe uwarunkowania legislacyjne wpłyną na uczelnię. Naszym atutem jest ciągły rozwój kadry naukowo-dydaktycznej, a celem uzyskanie przez Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych kategorii naukowej „B” oraz stworzenie unikalnej marki edukacyjnej. Rozpoznawalnej, solidnej i powiązanej z zapleczem społecznym – mówił. Akademiccy przedstawiciele pięciu kierunków studiów oferowanych przez WNSiH precyzowali, jak można to osiągnąć we współpracy z przedsiębiorcami, samorządowcami, przedstawicielami instytucji oraz sektora non-profit. – Chcemy usłyszeć konkretne podpowiedzi, dostosować kierunki studiów oraz specjalności do potrzeb rynkowych. Może specjalności na kierunku Prawo powinny być rozpisane nie wedle dziedzin prawa, ale pod potrzeby podmiotów gospodarczych i społecznych? – pytała Joanna Salachna z PWSIiP, profesor nauk prawnych oraz radca prawny. – Jestem wykładowcą akademickim z doświadczeniem pracy m.in. w administracji państwowej i wiem, że do kwestii programów studiów należy podchodzić elastycznie, reagować na aktualne potrzeby.
Prodziekan WNSiH dr Sylwia Jaskuła-Korporowicz opowiedziała o najmłodszym „dziecku” wydziału, czyli studiach z Pedagogiki, które ruszą od przyszłego roku akademickiego. – Nikt w Polsce, w wymiarze praktycznym i teoretycznym, nie zajmuje się kształtowaniem procesów wychowawczych w przestrzeni wirtualnej, a nasze studia będą pod tym wglądem unikalne – przekonywała prodziekan.
Dziekan dr hab. Krystyna Leszczewska podkreślała, że celem wydziału jest wzmocnienie potencjału studentów – Prace dyplomowe powinny być rodzajem rzetelnej ekspertyzy, analizować i rozwiązywać konkretny problem danej firmy – mówiła. Wojciech Dąbrowski, prezes EDPOL Food&Innovation, mówił, że przedsiębiorcom także zależy na „wsparciu praktyczności”. – Praktyki studenckie powinny być dłuższe, a tematyka pracy dyplomowej określana jak najwcześniej. Wtedy student ma szansę na poznanie specyfiki firmy i może zostać sensownie przez nas zagospodarowany – mówił.
Kolejne spotkania Rady Praktyków będą odbywać się w grupach roboczych dla poszczególnych kierunków studiów.
- Cieszę się, że wszystkie podmioty, które zostały zaproszone do współpracy, odpowiedziały na nasz apel pozytywnie. To oznacza, że programy studiów będą kształtowane z uwzględnieniem sugestii wielu środowisk – podsumowała pierwsze spotkanie Rady Praktyków dziekan WNSiH dr hab. Krystyna Leszczewska.
Skład Rady Praktyków przy Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSIiP
Prawo
- Piotr Bukowski - Prokurator Okręgowy w Łomży
- Marek Najda - Wicedziekan Okręgowej Izby Radców Prawnych w Białymstoku
- Remigiusz Marek Fabiański - Członek Okręgowej Rady Adwokackiej w Białymstoku
Administracja
- Łukasz Czech - Inspektor Wydziału Komunikacji Medialnej i Promocji w UM Łomża
- Elżbieta Parzych - Starosta Łomżyński
- Tadeusz Zysik - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży
- podkom. Adrian Karolczuk - Naczelnik Wydziału Prewencji KM Policji w Łomży
Zarządzanie
- Andrzej Kiełczewski - Prezes Parku Przemysłowego Łomża
- Aleksandra Aspras - Dyrektor Oddziału Banku Pekao SA w Łomży
- Wojciech Dąbrowski - Prezes EDPOL Food & Innovation
- Adam Cwalina - Wiceprezes Zakładów Spożywczych BONA sp. z o.o.
Praca Socjalna
- Edward Jarota - Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łomży
- Wiesław Jagielak - Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łomży
- Małgorzata Kozicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łomży
- Renata Szymańska - Dyrektor Woj. Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży
Filologia angielska
- Bogumiła Olbryś - Dyrektor Zespołu Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży
- Urszula Jarominiak- Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Piątnicy
- Maria Mikołajewska- Dyrektor Przedszkola Publicznego Nr 2 w Łomży
- Katarzyna Jasińska- właściciel UNICO Katarzyna, Adam Jasińscy Sp. J.,
Społecznik Roku 2017 dr Tadeusz Kowalewski
- To miły i wyrozumiały człowiek, często nas wspiera w trudnych sytuacjach. – tak o doktorze Tadeuszu Kowalewskim z PWSIiP w Łomży, socjologu i wykładowcy, który otrzymał tytuł Społecznika Roku 2017, mówią jego studenci. – Społecznik to ktoś, kto się udziela bezinteresownie, bez potrzeby poklasku. Robi to, bo wie, że warto być szczerym, uśmiechniętym i nieść dobro dalej, do innych ludzi - dodają.
Dr Tadeusz Kowalewski otrzymał z rąk wiceprezydent Łomży dr Agnieszki Muzyk przezroczystą bryłę w kształcie serca. Była to pierwsza edycja konkursu na Łomżyńskiego Społecznika Roku i Łomżyńską Inicjatywę Roku. W kategorii do dwudziestego roku życia zwyciężył Eryk Mroczko, maturzysta z I LO w Łomży, wiceprzewodniczący Młodzieżowej Rady Miejskiej i wolontariusz w Fundacji „Ocalenie”. W „starszej” kategorii, po dwudziestym roku życia, najwyższe uznanie zdobył dr Tadeusz Kowalewski. Łomżyńską Inicjatywą Roku okazała się kampania społeczna „Pola Nadziei” organizowana przez Bursę Szkolną nr 3.
Finał konkursu miał miejsce w Domku Pastora i zgromadził sześćdziesiąt osób, przedstawicieli m.in. organizacji pozarządowych. Dr Kowalewski zdobył uznanie za działania na rzecz rozwoju łomżyńskiej oświaty, propagowanie Katolickiej Nauki Społecznej, pomoc niepełnosprawnym dzieciom, popularyzowanie historii w formie prelekcji i spotkań z mieszkańcami regionu: najbliższe 2. stycznia w Muzeum Przyrody w Drozdowie nt. Romana Dmowskiego.
Konkurs "Konstytucje państw europejskich"
Wolontariuszka Justyna Konopka
Justyna Konopka, absolwentka, studentka oraz referent administracyjny Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży znalazła się, obok legendy skoków narciarskich Wojciecha Fortuny, w gronie dziesięciu najbardziej aktywnych wolontariuszy województwa podlaskiego. – Wśród nagrodzonych dominowały osoby z doświadczeniem i dużym dorobkiem społecznym, a także gwiazda sportu. Ja jestem dopiero na początku mojej drogi wolontariusza – komentuje Justyna, która za swoją społeczną, bezinteresowną pracę z osobami niepełnosprawnymi odebrała na uroczystej Gali Wolontariatu w białostockim Teatrze Lalek kryształową statuetkę z przezroczystym sercem.
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
dziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl