Przejdź do głównego menu
Przejdź do treści
Przejdź do mapy serwisu
  • Strona główna AŁ
  • Wydział Nauk o Zdrowiu
  • Wydział Prawa i Administracji
  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
  • USOS
  • Ikona tłumacza języka migowego
  • Film o uczelni z tłumaczem języka migowego
  • Film o projekcie Dostępna i bez barier z audiodeskrypcją
  • EN

Logo Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych

  • Wydział
  • Kandydat
  • Student
  • Absolwent
  • Aktualności
  • Władze Wydziału
  • Rada Wydziału
  • Akty prawne
    • Uchwały Rady Wydziału 2017
    • Uchwały Rady Wydziału 2018
    • Uchwały Rady Wydziału 2019
  • Struktura organizacyjna
    • Katedra Ekonomii i Finansów
    • Zakład Filologii Angielskiej
    • Zakład Pedagogiki
    • Zakład Pracy Socjalnej
  • Jakość kształcenia
    • Wydziałowa Komisja ds. JK
    • Prace dyplomowe
    • Praktyki studenckie
    • Hospitowanie zajęć
    • Współpraca z otoczeniem zewnętrznym
    • Roczne raporty samooceny
  • Kontakt
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Wydział
  3. Aktualności
Czwórka dzieci układająca na podłodze grę

Pasja do nauki

Szczegóły
Opublikowano: 02 lipiec 2021

Prawie 100 osób – uczniów szkół podstawowych i średnich oraz ich rodziców – wzięło udział w projekcie „Moja pasja – moja przyszłość”. Przez cały czerwiec uczestnicy intensywnie pracowali z nauczycielami akademickimi, aby pogłębić swoją wiedzę.

W ramach projektu powstało sześć uniwersytetów, w tym jeden dla rodziców.  Zajęcia były prowadzone przez naukowców z PWSIiP, w sposób właściwy dla kultury akademickiej i jej ducha. Studenci spotykali się w salach wykładowych uczelni, mieli indeksy, a na zakończenie pisali test wiedzy.

Główny cel projektu - stworzenie warunków do rozwijania ich pasji w zakresie nauki i wiedzy – został osiągnięty. Młodzi ludzie i ich rodzice licznie uczestniczyli w zajęciach. Z pewnością na frekwencję miała wpływ różnorodność zajęć. Uniwersytety miały swoje profile – nauki o zdrowiu, techniczno-technologiczny oraz społeczno-prawny. W ramach zajęć odbywały się wykłady, gry, doświadczenia, prezentacje. Rodzice mieli dodatkowo moduł zajęć ruchowych.

Przed nami już tylko uroczyste zakończenie projektu – wręczenie nagród, powołanie młodzieżowego senatu uczelni oraz konferencja naukowa. To jesienią. Na razie – i studenci i wykładowcy mają wakacje!

- Nasi nowi studenci na własnej skórze doświadczyli tego czym jest studiowanie i kultura akademicka – mówi dr Urszula Widelska, kierownik projektu. - Cieszymy się, że PWSIiP mogła sprostać tak wielu oczekiwaniom młodych osób. Pokazaliśmy, że do wiedzy należy mieć szacunek i respekt, ale także dowiedliśmy, że wiedza to przygoda. Mamy nadzieję, że nasza wspólna praca zaowocuje jeszcze większym rozwojem pasji i zainteresowań oraz będzie wsparciem decyzyjnym w przypadku wyboru profilu szkoły średniej lub kierunku studiów przez uczestników projektu w przyszłości. Chcemy podkreślić, iż drzwi PWSIiP są dla Was zawsze otwarte.

„Moja pasja – moja przyszłość” to projekt realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Dwie studentki partzą na siebie w Sali Symulacji Rozpraw Sądowych. Rozdziela je stół sędziowski

Jak w prawdziwym sądzie

Szczegóły
Opublikowano: 29 czerwiec 2021

Zwolnienie pracownika z długim stażem i w trudnej sytuacji życiowej. Szykuje się proces! W rolach sędziego, pełnomocników, świadków – studenci prawa IV roku.

Symulacje rozpraw sądowych są jednym z elementów kształcenia na kierunku prawo. Odbywają się w różnych warunkach – w sądzie lub sali symulacji rozpraw na PWSIiP, która odwzorowuje przestrzeń sali sądowej. Symulacje rozpraw dają studentom możliwość poznania procedury sądowej, sprawdzenia się w roli uczestników rozprawy, a także wystąpień publicznych w dynamicznej sytuacji i warunkach stresu. To dobra szkoła przed wyborem aplikacji.

Tym razem studenci IV roku prawa przeprowadzili symulację rozprawy on line, a wcześniej – również zdalnie - przygotowywali ją zespołowo. Nad prawidłowością przebiegu rozprawy czuwała dr Marta Skrodzka z Katedry Nauk Prawnych PWSIiP.

Tematem rozprawy było zwolnienie pracownika z wieloletnim stażem, podejrzanego o spożywanie alkoholu w pracy. Studenci zaangażowali się w role przedstawicieli stron, powoda, świadków i sędziego. Zbadali dokładnie okoliczności zdarzenia, opinie o pracowniku, jego sytuację życiową, wysłuchali argumentów stron.

 

Prelegenci na tle baneru z logo PWSIiP w Łomży

Ekolingwistyka – nowy model poznawania świata

Szczegóły
Opublikowano: 28 czerwiec 2021

Dwudniowa konferencja ekolingwistyczna za nami. Naukowcy z akademickich uczelni wyższych z Niemiec, Ukrainy, Rumunii, Macedonii, Danii, Norwegii oraz Polski spotkali się on line dzięki PWSIiP.

International Ecolinguistic Conference 2021. Beyond the Critical Discourse and the Crisis Discourse towards the Expanded Science of Life Processes („Wyjście poza dyskurs krytyczny oraz dyskurs kryzysu w kierunku poszerzenia paradygmatów naukowych badających życie jako proces”) zorganizował Zakład Filologii Angielskiej, funkcjonujący na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych. Językiem obrad był język angielski. Dyskusje naukowców koncentrowały się zarówno na teoretycznych zagadnieniach nowych modeli w naukach, filozoficznych podstawach badań w zachodnich dyscyplinach naukowych; jak również na aktualnych tematach, takich jak pandemia Covid-19. Kwestia rozwoju i znaczenia ekolingwistyki w różnych krajach europejskich także została omówiona. To wciąż mało znany, ponieważ stosunkowo młody, dział nauk o języku, zajmujący się interakcją między językiem a szeroko pojętym środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym i traktujący język jako proces życiowy, nie jedynie (neuro)kognitywny.

- Ekolingwistyka to nietuzinkowy dział nauki o języku – mówią studentki II roku filologii angielskiej: Anita Grabowska, Julia Mastalerz i Klaudia Żebrowska. - Mimo, że omawia ona zagadnienia związane z każdym aspektem życia codziennego, nadal pozostaje w Polsce mało znanym polem badań.

Aby przybliżyć zagadnienia ekolingwistyki studentki przeprowadziły wywiady z badaczami, uczestnikami konferencji, m.in. Eleną Morozovą, Haraldem Walachem i Martą Bogusławską-Tafelską.

International Ecolinguistic Conference w zamyśle organizatorów ma być konferencją cykliczną, regularnie organizowaną w Państwowej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.

Konferencja odbyła się pod patronatem Prezydenta Miasta Łomża oraz we współorganizacji z Urzędem Miejskim w Łomży.

Filary budynku uczelni przy ulicy Akademickiej 14

PWSIiP trzecia w kraju

Szczegóły
Opublikowano: 25 czerwiec 2021

Wysoka pozycja Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży w prestiżowym rankingu pisma „Perspektywy”. Uczelnia zajęła trzecie miejsce w kraju wśród publicznych uczelni zawodowych.

- Bardzo mnie cieszy ten sukces – mówi prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP. – Świadczy on o tym, że jesteśmy jednostką rozpoznawalną zarówno w regionie, jak i kraju, a wśród uczelni zawodowych mamy już ugruntowaną pozycję. Gratuluję wszystkim pracownikom i studentom. Jestem dumny z naszej wspólnoty akademickiej.

Ranking Szkół Wyższych organizowany jest przez „Perspektywy” po raz 22. Uwzględnia 27 wskaźników, które składają się na sześć grup. PWSIiP najlepiej wypadła w kategoriach siła naukowa, absolwenci na rynku pracy i potencjał dydaktyczny. W sumie zdobyła 82,2 pkt. Najwięcej – 100 pkt - wśród ocenianych uczelni zdobyła za efektywność pozyskiwania środków zewnętrznych. Dzięki nim PWSIiP realizuje projekty, które wspierają proces dydaktyczny poprzez zakup nowego sprzętu, wyposażania pracowni, jak też podnoszenie kwalifikacji pracowników i studentów w zakresie znajomości języków obcych czy pozyskiwania certyfikatów zawodowych.

W rankingu publicznych uczelni zawodowych najważniejszym aspektem jest pozycja absolwentów na rynku pracy, mierzona przez ogólnopolskie badanie Ekonomiczne Losy Absolwentów przeprowadzane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Tu łomżyńska uczelnia otrzymała 67,76 pkt, co jest czwartym wynikiem w kraju. To ważne osiągnięcie, ponieważ pokazuje skuteczność dostosowania oferty kształcenia do zapotrzebowania regionalnej gospodarki.

- Zawsze bierzemy pod uwagę potrzeby pracodawców – podkreśla rektor Surowik. - Proponowane kierunki studiów podyplomowych, np. transport drogowy, rachunkowośc i finanse, cieszą się dużym powodzeniem wśród studentów, co dowodzi, że tacy specjaliści są poszukiwani. Z tą właśnie intencją tworzymy w tym roku nowe kierunki: mechatronikę oraz bezpieczeństwo i certyfikację żywności. Mamy nadzieję, że one również wpiszą się w zapotrzebowania regionu na wysokowykwalifikowanych pracowników.

PWSIiP w ubiegłym roku uplasowała się na siódmym miejscu w rankingu. Tegoroczna pozycja świadczy o stałym wzroście jakości kształcenia.  

- Uważamy, że jakość kształcenia i badań podlega ocenie i właśnie dlatego od lat publikujemy rankingi pomocne zarówno dla konkurujących ze sobą szkół wyższych, jak i dla kandydatów w wyborze najodpowiedniejszych studiów – mówi Waldemar Siwiński, prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.

Ranking „Perspektyw” to jeden z najbardziej rozbudowanych i najbardziej transparentnych rankingów edukacyjnych na świecie. Jest też jednym z czterech, które posiadają międzynarodowy certyfikat jakości "IREG Approved". Jego metodologię opracowuje Kapituła pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera, b. prezesa Polskiej Akademii Nauk.

3 nagrodzone prace plastyczne w konkursie Zautomatyzowany świat w obecnych czasach

Nagrody dla najmłodszych

Szczegóły
Opublikowano: 23 czerwiec 2021

Konkurs plastyczny dla dzieci rozstrzygnięty!!! Zaprosiliśmy najmłodszych do przygotowania prac nt. ,,Zautomatyzowany świat w obecnych czasach". Zaangażowanie rodziców i dzieci – na najwyższym poziomie. Powstały ciekawe, pomysłowe rysunki, a dzieci zaskoczyły kreatywnością. Jury postanowiło nagrodzić następujące prace:

I miejsce: Maja Prusińska

II miejsce: Piotr Kruszewski

III miejsce: Aleksandra Cendrowska

Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy dzieciom oraz rodzicom biorącym udział w konkursie za ogromne zaangażowanie i twórczą pracę. Mamy nadzieję, że kolejne konkursy będą się cieszyły równie dużym zaangażowaniem.

4 uśmiechniętych uczestników webinarium na tle fontanny przy ulicy Akademickiej 14

„Tolerancja – Międzykulturowość – Dialog” - relacja z webinarium

Szczegóły
Opublikowano: 15 czerwiec 2021

Hybrydowo - w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży oraz łącząc się za pośrednictwem platformy BigBlueButton grono specjalistów, studentów i zainteresowanych rozmawiało o tolerancji, międzykulturowości i dialogu. W webinarium 9 czerwca 2021 r. udział wzięło 65 uczestników.

W wydarzeniu wzięli udział Dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych – dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz, prof. PWSIiP, prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz z Uniwersytetu w Białymstoku, dr hab. Barbara Grabowska, prof. UŚ z Uniwersytetu Śląskiego, Alicja Łepkowska-Gołaś z Fundacji Ocalenie, Maciej Borysewicz – Przewodniczący Rady Miasta Łomża, Piotr Serdyński – Radny Rady Miasta Łomża, Pracownicy Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych, studenci kierunków: Pedagogika i Praca Socjalna oraz inne osoby zainteresowane tematyką wydarzenia.

Webinarium prowadziła mgr Hanna Arciszewska organizatorka wydarzenia i opiekun Koła Naukowego Pedagogów. Wydarzenie rozpoczęła Dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych dr hab. Sylwia Jaskuła – Korporowicz, prof. PWSIiP witając zaproszonych gości oraz uczestników spotkania. Wykład wprowadzający w tematykę webinarium poprowadził prof. Jerzy Nikitorowicz, który przedstawił historię powołania Stowarzyszenia Edukacji Międzykulturowej oraz poruszył kwestie tolerancji jako wartości fundamentalnej, bez której nie można mówić o edukacji. Jednocześnie zaznaczył, że współcześnie sama tolerancja to za mało. Potrzeba akceptacji, co powinno stanowić wyzwanie i zadanie dla edukacji. Jak powiedział Profesor, należy zadbać o bezpieczeństwo, zasady, normy, wartości, tradycje oraz wszystkie elementy kultury. Będzie to świadome kreowanie tolerancji połączone z odpowiedzialnością. Profesor Nikitorowicz zaznaczył, że tolerancja występuje wówczas, gdy świadomie wychodzimy na pogranicza myślowe, świadomościowe i interakcje z innymi. Należy wymieniać się doświadczeniami, dialogować wewnętrznie i zewnętrznie bez rezygnacji ze swoich wartości. Druga z prelegentek, prof. Barbara Grabowska kontynuowała wątek prof. Nikitorowicza dotyczący edukacji międzykulturowej. Zwróciła uwagę na to, że każdy z nas nosi w sobie element pogranicza jakim mogą być uprzedzenia i stereotypy. Natomiast zmiany myślenia i włączenie edukacji międzykulturowej powinno stać się stałym elementem edukacji obejmującej dostrzeganie potrzeb występujących mniejszości, uczenia się życia obok siebie i życia wspólnie. Przytoczyła również przykłady praktyk międzykulturowych, takich jak: gesty, symbole, kody kulturowe jako przykład otwarcia się na drugiego człowieka i szacunku wobec innej kultury. Swój wykład profesor Grabowska zakończyła twierdzeniem, że poznanie innych kultur prowadzi do poznania samego siebie.

Po wystąpieniu każdego z prelegentów rozpoczęła się dyskusja. Pytania studentów dotyczyły m.in.: kwestii związanych z zachowaniem tożsamości kulturowej, działań podejmowanych przez pedagogów i studentów w środowisku akademickim w celu kształtowania tolerancji, budowania otwartości wobec innych, wspierania edukacji międzykulturowej, metod pracy z dziećmi i młodzieżą w ośrodkach wychowawczych oraz przebieguprocesu wychowania i socjalizacji w warunkach zróżnicowania kulturowego.

Ze względu na duże zainteresowanie osób biorących udział w wydarzeniu planowane jest zorganizowanie kolejnych działań związanych w tematyką. O szczegółach będziemy Państwa informować.

Organizatorem wydarzenia było Koło Naukowe Pedagogów wraz z opiekunem mgr Hanną Arciszewską. Współorganizatorami byli: Zakład Pedagogiki z Kierownikiem dr Moniką Surawską, Zakład Pracy Socjalnej z p.o. Kierownika dr Edytą Lichomską-Milewską, Koło Naukowe Badań Społecznych z opiekunem oraz Koło Naukowe Studentów Informatyki z opiekunem.

Młodzi ludzie w auli przy ulicy Akademickiej 1

Uczniowie z indeksami

Szczegóły
Opublikowano: 14 czerwiec 2021

Projekt „Moja pasja – moja przyszłość” w PWSIiP ruszył w najlepsze! Rozpoczął się cyklem zajęć dla uczniów szkól średnich zainteresowanych naukami techniczno-technologicznymi oraz społeczno – prawnymi. Za nami 12 wykładów.

Ponad 100 osób bierze udział w projekcie „Moja pasja – moja przyszłość” realizowanym przez PWSIiP w Łomży. Uczniowie szkół podstawowych i średnich biorą udział w zajęciach akademickich, prowadzonych przez wykładowców uczelni.

Kornelia Łada z Liceum Mistrzostwa Sportowego w Łomży trafiła do projektu z ciekawości.

- Można przyjść i zobaczyć jak to jest studiować – mówi licealistka. - No i przede wszystkim nauczyć się czegoś więcej.

Podobnie inni uczestnicy. Klaudia Nasiadko z I LO w Łomży chce studiować prawo. Projekt traktuje jako wstęp do studiów, samodzielnego kształcenia i decydowania o swojej przyszłości.

- To rozwijanie swoich zainteresowań i rozwijanie odpowiedzialności za siebie, za otoczenie – precyzuje przyszła prawniczka, której wymarzony zawód kojarzy się nie tylko z prestiżem i dochodami. – Najważniejsza jest  pomoc ludziom, którzy mają problemy.

Co się wydarzyło do tej pory? Odbyło się pierwsze spotkanie integracyjne, podczas którego studenci Uniwersytetu Sprofilowanego II stopnia wspólnie ze studentami PWSIiP zmierzyli się w grze „Symbole” na czas. Reprezentanci samorządu PWSIiP zapoznali uczniów z naszą Uczelnią, pokazali jej zakamarki i opowiedzieli na czym polega studiowanie oraz dlaczego warto wiązać przyszłość z łomżyńską uczelnią. Nowi studenci otrzymali indeksy.

„Moja pasja – moja przyszłość” to projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wykładowcy PWSIiP do końca czerwca prowadzą zajęcia akademickie w ramach:

  • Uniwersytetu Młodego Naukowca (klasy V-VI szkół podstawowych)
  • Uniwersytet sprofilowany I stopnia (klasy VII -VIII szkół podstawowych)
  • Uniwersytet sprofilowany II stopnia (szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia uniwersytetów realizowane są na trzech profilach: nauk o zdrowiu, nauk technicznych i technologicznych, nauk społeczno-prawnych.

- Jest to pierwsze przedsięwzięcie tego typu w powiecie łomżyńskim. Dzięki niemu PWSIiP polepsza warunki zdobywania wykształcenia i popularyzuje wiedzę akademicką, a także wspiera indywidualny rozwój uczestników.

- Uczestnictwo w projekcie daje możliwość doświadczenia akademickości na wielu jej poziomach – mówi dr Urszula Widelska, koordynator. - Studiowanie to proces zdobywania wiedzy i okazywania dla niej szacunku, to także odpowiedzialne postępowanie i budowanie relacji.

Od 6 czerwca rozpoczynają się zajęcia na aż 6 kolejnych uniwersytetach. W murach naszej Uczelni będziemy gościć uczniów szkół średnich (tym razem zainteresowanych naukami medycznymi) i podstawowych. Przygotowaliśmy także cykl zajęć dla rodziców. Cieszy nas to, że po raz kolejny udowadniamy, że PWSIiP to uczelnia otwarta na potrzeby społeczne.

Budynek uczelni przy ulicy Akademickiej 1

Konkurs plastyczny

Szczegóły
Opublikowano: 09 czerwiec 2021

Uwaga! Konkurs!

Nowe technologie oczami dzieci. Studenci PWSIiP zapraszają najmłodszych do udziału w konkursie plastycznym.

Konkurs nosi nazwę „Zautomatyzowany świat w obecnych czasach” i jest skierowany do uczniów szkół podstawowych powiatu łomżyńskiego. Organizatorzy czekają na prace, które pokażą jak nowe technologie można wykorzystać w swoim otoczeniu w dobie koronawirusa. Akcja ma rozwijać  inwencję twórczą uczestników oraz popularyzować wiedzę z zakresu nowych technologii.

Prace plastyczne w dowolnej technice rysunkowej lub malarskiej, w formacie A3 i A4 można składać do 18 czerwca 2021 r. w portierni budynku PWSIiP przy ul. Akademickiej. Organizatorem konkursu są: Samorząd Studentów oraz Zakład Pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. Dla zwycięzców przewidziane są atrakcyjne nagrody!

Regulamin [docx]

Plakat [pdf]

Pismo przewodnie [pdf] 

  1. Rekrutacja na studia rozpoczęta
  2. Konkurs dla studentów uczelni wyższych pt. „Liczy się każdy!”
  3. Wirtualne Drzwi Otwarte
  4. Odeszła od nas wyjątkowa osoba

Strona 19 z 29

  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Kontakt

Dziekanat

pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)

Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59

Plany zajęć
T: 86 215 54 86
wnshdziekanat@al.edu.pl

Sekretariat Wydziału

pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl

soneta baner szkolimy w oparciu o system enova
  • Studia I stopnia

  • Administracja
  • Automatyka i robotyka
  • Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności
  • Dietetyka
  • Filologia angielska
  • Informatyka
  • Kosmetologia
  • Logistyka
  • więcej
  • Studia II stopnia

  • Administracja
  • Informatyka
  • Pielęgniarstwo
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Zarządzanie
  • Studia jednolite magisterskie

  • Fizjoterapia
  • Prawo
  • Studia podyplomowe

  • Master of Business Administration
  • Mediacje i negocjacje
  • Rachunkowość i finanse
  • Transport drogowy
  • Wycena nieruchomości
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - kadry i płace
  • więcej
  • Kursy i szkolenia

  • Certyfikat Pearson Test of English
  • Kursy językowe
  • Kursy maturalne
  • Mała księgowość z wykorzystaniem programu komputerowego
  • Organizacja Pomocy Społecznej
  • więcej

    Kontakt

  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Akademicka 14, 18-400 Łomża
  • +48 86 215 66 04
  • wnsh@al.edu.pl
  • Biuletyn Informacji Publicznej
  • Logo Facebook
Copyright @2025 - Akademia Łomżyńska - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie - Dział Systemów Komputerowych
Deklaracja dostępności - USOSweb - Kontakt