- Jesteś tutaj:
- Wydział
III Dni Przedsiębiorczości w Akademii Łomżyńskiej
Co można stworzyć z tekturowych kartonów, wykałaczek kuchennych, samoprzylepnych kartek biurowych, piłki pingpongowej oraz guzików ubraniowych? To się okaże 19-go marca 2024. Tego dnia odbędą się w Akademii Łomżyńskiej III Dni Przedsiębiorczości, które na trwałe zagościły w kalendarzu naszej Uczelni.
Dni Przedsiębiorczości to impreza cykliczna organizowana przez Katedrę Ekonomii i Finansów, pod okiem dr Urszuli Widelskiej, prof. AŁ. Celem tegorocznych III Dni Przedsiębiorczości jest wsparcie i rozwój kreatywności, jako ważnego atrybutu postaw biznesowych uczniów. W ramach wydarzenia odbędzie się konkurs na najlepszą grę planszową oraz jej reklamę nakręconą telefonem komórkowym, a także rozgrywki konkursowych gier planszowych rozegrane przez studentów Akademii Łomżyńskiej. W rym roku, również studenci Akademii Łomżyńskiej, poza profesjonalnym jury, będą mieć wpływ na wyłonienie zwycięzcy. Najlepsza drużyna, która uzyska największą liczbę punktów za grę i reklamę zdobędzie zaszczytny tytuł „Kreatywnych i Przedsiębiorczych”. Drużyna, która stworzy najlepszą grę uzyska tytuł „Przedsiębiorczych wyGRAnych”. Na uczestników konkursu czekają cenne nagrody. W marcu 2023 roku w II Dniach Przedsiębiorczości wzięło udział ponad 450 uczniów szkół średnich z Łomży i okolic, którzy dzielili się pomysłami biznesowymi ukierunkowanymi na ekonomiczny rozwój ich małych ojczyzn. Mamy nadzieję, że rekord sprzed troku zostanie powtórzony. Cieszy fakt, iż impreza staje cię rozpoznawalna. Regulamin imprezy oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się poniżej. Zapraszamy do udziału w III Dniach Przedsiębiorczości!
Łomżyńskie Targi Pracy
500. uczestników, 40 firm oferujących 60 miejsc pracy. Łomżyńskie Targi Pracy zorganizowane przez Akademię Łomżyńską były promocją regionalnego rynku pracy, a także potrzebnym pomostem pomiędzy pracodawcami a potencjalnymi pracownikami. Wydarzenie zyskało pozytywne opinie wśród wystawców i licznych uczestników, którzy chwalili uczelnię za dobrą organizację.
Na terenie nowoczesnego uczelnianego kampusu 16. stycznia pojawiły się firmy z regionu i kraju, instytucje publiczne i prywatne, z ofertami staży i pracy. Od godziny 10:00 do godziny 14:00 uczelnia rezonowała licznymi rozmowami dotyczącymi pracy, pilotowania kariery zawodowej. Mobilny punkt doradztwa zawodowego pomagał sprofilować mocne strony poszukujących pracy młodych ludzi. Stoiska firm tętniły życiem, oblegane niejednokrotnie przez kilkadziesiąt osób naraz. Czasem głód informacji o pracę przeradzał się w głód wiedzy dotyczący profilu i sposobu działania danej firmy, a rozmowy przeistaczały się w mini wywiady dotyczące np. rozwoju nowoczesnych technologii.
Wydarzenie zainaugurowała debata pt. „Trendy na rynku pracy. Czy warto zostać w regionie”, w której udział wzięli przedsiębiorcy, urzędnicy, eksperci rynku pracy, studenci i absolwenci uczelni, a konkretnie: Maria Dziekońska, Wicestarosta Łomżyński; dr Dariusz Perło, prorektor Akademii Łomżyńskiej; Elżbieta Olejniczak, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży; dr Edyta Dąbrowska, ekspert rynku pracy, nauczyciel akademicki AŁ; Tamara Małachowska, sekretarz Miasta Łomża; Paweł Piwowarski, naczelnik Wydziału Edukacji Miasta Łomża; Marta Nowicka, HR manager, psycholog, związana zawodowo ze spółkami Atende Industries oraz Phoenix Systems, które uczestniczą w procesie transformacji cyfrowej przemysłu, np. w kontekście nowoczesnej energetyki, a jeden z ich projektów został niedawno wybrany przez Komisję Europejską do dofinasowania i jest uznany za kluczowy w kontekście rozwoju państw członkowskich UE; Piotr Kaczyński, prezes Hexa Banku Spółdzielczego, wypłacającego studentom AŁ tzw. stypendia prywatne, będące mechanizmem pilotowania kariery edukacyjnej studentów i pozyskiwania ich w przyszłości do zespołu pracowników; Katarzyna Kaszuba, studentka AŁ, która wygrała w konkursie na najlepszy biznesplan Miasta Łomża przygotowując projekt pt. „Park Zawodów” , wykorzystujący technologie metawersum w celu wybrania najlepszej ścieżki zawodowej; Dawid Bagiński, student AŁ, który prowadzi własną działalność gospodarczą; Natalia Chrzczonowska, absolwentka Prawa prowadząca biuro Vis Legis w Ostrołęce, realizujące ministerialne projekty doradztwa i edukacji prawniczej.
Podczas debaty dyskutowano jak przeciwdziałać tzw. „drenażowi mózgów” i uatrakcyjnić młodym ludziom powiązanie kariery zawodowej z regionem, a także o rozwoju nowoczesnych technologii i przyszłościowych trendach na rynku pracy. Marta Nowicka z Atende Industries oraz Phoenix Systems, argumentowała, że w przyszłości kluczowe będą kompetencje związane z łączeniem umiejętności informatycznych z tzw. miękkimi, związanymi z obiegiem informacji i komunikacją międzyludzką. Wspominała, że nowym trendem na rynku pracy jest zakładanie przez duże firmy filii w mniejszych miastach, gdzie jest wykrywany potencjał silnej uczelni regionalnej, takiej jak Akademia Łomżyńska, a także są przyjazne warunki do życia. - Nasza spółka Phoenix Systems założyła biuro w Łomży, zatrudniające 4 osoby, m.in., testerów systemowych. Zatrudniamy absolwentów Akademii Łomżyńskiej w Łomży i w Warszawie, z niektórymi jesteśmy związani już dziesięć lat, a to chyba najlepsza rekomendacja kwalifikacji, które zdobyli kształcąc się w Łomży – podawała przykład Marta Nowicka. Spółki Phoenix Systems i Atende Industries działają w obszarze nowoczesnych technologii AI, uczenia maszynowego, Internetu Rzeczy, mają na swoim koncie realizacje międzynarodowych wdrożeń (inteligentne gazomierze dostarczane na rynki europejskie w ramach dużych przetargów), współpracują także z POLSA (Polska Agencja Kosmiczna) i JPL w NASA (Laboratorium Napędu Odrzutowego Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej Stanów Zjednoczonych) w kontekście przyszłościowych technologii eksploracji kosmosu.
Uczestnicy debaty zwracali uwagę na ważną rolę uczelni w otoczeniu społecznym. Z raportu Konferencji Rektorów Uczelni Ekonomicznych (Nauka i szkolnictwo wyższe a PKB) wynika, że każda złotówka zainwestowana w badania daje 8-13 złotych w PKB, a tym wskaźnikom w skali makro towarzyszą pozytywne zjawiska odczuwane lokalnie. Miasta, które są rozwiniętymi ośrodkami akademickimi rozwijają się nawet o 30 proc. szybciej, natomiast wzrostowi udziału studentów w populacji powiatu o 1 p.p. towarzyszy wzrost PKB per capita o 2-4 tys. zł.
Prelegenci podkreślali także, jak istotne jest pilotowanie już na etapie studiów kariery młodych ludzi. Ten fakt akcentowała studentka Zarządzania AŁ Katarzyna Kaszuba, która kieruje Sekcją Enactus Studenckiego Koła Naukowego Młodych Przedsiębiorców. Enactus to prestiżowy program, który działa w 40 państwach na świecie. Jest narzędziem do wyłapywania studenckich talentów i wiązania studenckich ścieżek kariery z firmami o globalnym zasięgu i doświadczeniu. Od bieżącego roku studenci Akademii Łomżyńskiej uczestniczą w sieci Enactus. Wypowiedź Katarzyny Kaszuby uzupełniała Natalia Chrzczonowska, absolwentka Prawa AŁ sprzed dwóch lat prowadząca własne biuro prawne w Ostrołęce, która podkreślała, że uczelnia dała jej wiedzę, wsparcie mentorów, zwłaszcza dr Ewy Jakubiak. Ambitna absolwentka ma w planach uzyskanie stopnia doktora nauk prawnych w Akademii Łomżyńskiej.
Organizatorzy Łomżyńskich Targów Pracy: Powiatowy Urząd Pracy, Akademia Łomżyńska
Patronat nad wydarzeniem objęli: Prezydent Łomży dr Mariusz Chrzanowski, Starosta Łomżyński Lech Marek Szabłowski, JM Rektor Akademii Łomżyńskiej dr hab. Dariusz Surowik, prof. AŁ
Studenci Zarządzania w projekcie BIP
Pięciu studentów kierunku Zarządzanie: Julia Mastalerz, Klaudia Milewska, Łukasz Gawrych, Anna Żerańska, Partycja Dziedzicka oraz pięciu studentów Wydziału Prawa i Administracji: Izabela Chrostowska, Karol Kłusek, Kamil Mocarski, Klaudia Gołaszewska i Tomasz Sikorski bierze udział w projekcie BIP, którego liderem jest Kauno kolegija Higher Education Institution a partnerem, poza Akademią Łomżyńską, łotewska uczelnia Rezekne Academy of Technologies.
Mieszane programy intensywne – Blended Intensive Programmes, czyli BIP to krótkie, intensywne programy polegające na połączeniu mobilności fizycznej (wyjazdu) i komponentu nauczania zdalnego. W ramach mobilności wirtualnej i fizycznej studenci uzyskują co najmniej 3 punkty ECTS. Komponent zdalny już został zrealizowany. W dniach 12-16 lutego, nasi studenci wspólnie z kolegami i koleżankami z zagranicznych ośrodków przygotowywali prezentacje dotyczące zrównoważonego problemu rozwoju miast, z których pochodzą. Podczas zajęć przeprowadzili analizę porównawczą i zaprezentowali podobieństwa i różnice występujące pomiędzy miastami z Polski, Litwy i Łotwy. Wybór tematyki nie jest przypadkowy. Hasłem przewodnim BIP jest „Sustainable Business and Digital Transformation”.
W dniach 4-8 marca zrealizowany zostanie komponent fizyczny projektu. Studenci z Akademii Łomżyńskiej wezmą udział w zajęciach, które odbędą się w Kownie na uczelni Kauno kolegija Higher Education Institution i wspólnie z litewskimi i łotewskimi kolegami przystąpią do realizacji kolejnych zadań. Zajęcia w ramach projektu przeprowadzą wykładowcy reprezentujący trzy ośrodki. Prof. Laima Jesevičiūtė-Ufartienė, koordynator projektu z kowieńskiej uczelni przeprowadzi wykład “Added value from research to sustainable business”. Jelena Volkova wykładowczyni z Rezekne Academy of Tehnologies zreferuje temat „Social entrepreneurship in sustainable business”. Dr Urszula Widelska, prof. AŁ w ramach projektu poprowadzi wykład „Effective communication in digital transformation”. W tym czasie na kowieńskiej uczelni równolegle z BIP będzie miał miejsce International Week. W wydarzeniach z ramienia Akademii Łomżyńskiej wezmą także udział dr Łukasz Buczkowski oraz dr Stanisław Kaczyński.
Kondolencje
Władze Dziekańskie i cała Społeczność Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych składają kondolencje Panu Doktorowi Dariuszowi Perło z powodu śmierci Teścia.
W trudnych chwilach żałoby, straty, przekazujemy dla Pana Prorektora słowa wsparcia i łączymy się w żalu.
Studia podyplomowe – zapraszamy!
Zapraszamy na studia podyplomowe do Akademii Łomżyńskiej, to idealna okazja na zdobycie unikalnych kompetencji zawodowych i wzmocnienie ścieżki kariery.
Uczelnia oferuje studia podyplomowe w następujących obszarach: Master of Business Administration (MBA), Mediacja i negocjacje, Transport drogowy, Rachunkowość i finanse, Wycena nieruchomości, Zarządzanie zasobami ludzkimi – kadry i płace.
Akademia Łomżyńska od dwudziestu lat działa skutecznie w obszarach dydaktyki, nauki, wspierania wartościowych procesów społecznych. Wyróżnikiem naszej uczelni, związanym z jej funkcjonowaniem w środowisku społeczno-gospodarczym regionu, jest ścisły kontakt i współpraca uczelni z sektorem prężnie działających firm i instytucji, w obszarach: konsultowania programów studiów i ścieżek specjalizacyjnych; praktyk studenckich, wspierania wartościowych projektów i inicjatyw.
Nasze studia podyplomowe to szansa na podniesienie kompetencji zawodowych, a także możliwość zdobycia praktycznej wiedzy w kontakcie z profesjonalnym i życzliwym zespołem wykładowców akademickich, a także praktyków określonych specjalizacji i dziedzin.
Z nami podniesiecie Państwo swoje kwalifikacje zawodowe, zdobędziecie nowe kompetencje – w atmosferze dialogu i współpracy. Studia mogą zostać objęte dofinansowaniem – podpowiadamy jak z niego skorzystać.
Studenci na międzynarodowym Forum
Studenci oraz wykładowcy kierunku zarządzanie Akademii Łomżyńskiej wzięli czynny udział w międzynarodowym forum naukowo-biznesowym Development of the circular economy in Lithuania and the EU organizowanym przez uczelnię Kauno Kolegija w Kownie na Litwie.
Na międzynarodowym wydarzeniu Akademię Łomżyńską reprezentowali Aleksandra Dąbrowska, Ewelina Dworakowska, Sebastian Gawkowski, Gabriela Puławska oraz przedstawiciele Katedry Ekonomii i Finansów: dr Urszula Widelska, prof. AŁ, a także dr Stanisław Kaczyński. Wzięli oni czynny udział w międzynarodowym forum naukowo-biznesowym Development of the circular economy in Lithuania and the EU organizowanym przez uczelnię Kauno Kolegija w Kownie na Litwie. Delegacja Akademii Łomżyńskiej znalazła się wśród przedstawicieli świata nauki i biznesu z takich krajów jak Litwa, Łotwa, Szwecja, Stany Zjednoczone, Malta, Finlandia i Holandia.
Wydarzenie miało miejsce 30-go listopada 2023 roku, a jego celem było przedstawienie wyników badań dotyczących złożonego kontekstu gospodarki w obiegu zamkniętym oraz praktycznych metod jej implementacji. Studenci naszej uczelni byli gospodarzami panelu Student thematic panel discussion - the future is circular: what is next? Zaprezentowali wstępne wyniki badań dotyczących relacyjnych aspektów gospodarki w obiegu zamkniętym.
Udział w wydarzeniu studentów to efekt intensywnej współpracy Akademii Łomżyńskiej z uczelnią Kauno Kolegija. Dr Urszula Widelska, prof. AŁ, odbywała na litewskiej uczelni w dniach 27.11. – 8.12.2023 staż, jako guest assoc. prof. Dołączyła tym samym do grona ponad 30 gościnnych wykładowców z USA, Hiszpanii, Izraela, Grecji, Belgii, Turcji, Niemiec, Ukrainy i innych krajów, którzy zostali wybrani w ramach konkursu przeprowadzonego przez Education Exchanges Support Foundation na Litwie.
Kauno Kolegija jest zwycięzcą w kategorii litewskiego państwowego programu stypendialnego w Konkursie Jakości ŠMPF.
Nasi Studenci najlepsi w kraju!
Studenci Akademii Łomżyńskiej przeprowadzili najlepszą w Polsce uczelnianą kampanię promującą dawstwo szpiku kostnego oraz komórek macierzystych, a liderki tej akcji, Julia Mastalerz i Klaudia Milewska, wywalczyły prestiżowy staż w Fundacji DKMS. Prowadzona w AŁ od 4. do 8. grudnia 2023 r. regionalna odsłona ogólnokrajowej akcji HELPERS’ GENERATION! okazała się bezapelacyjnym zwycięzcą na polu organizacji, kreatywności, wykorzystania social mediów i nowoczesnych technik marketingowych. Studentki i Studenci z Łomży pokonali drużyny z 47. dużych krajowych uczelni.
- Dziękujemy naszemu zespołowi studentów! - mówią liderki akcji HELPERS’ GENERATION! z Akademii Łomżyńskiej Julia Mastalerz i Klaudia Milewska. Wygranie stażu oznacza, że liderki z Łomży będą prowadzić, koordynować, uzgadniać ogólnopolskie kampanie rejestracji potencjalnych Dawców. A zatem przed nimi jeszcze więcej pracy, w skali wykraczającej poza uczelnię i region.
Fundacja DKMS działa w Polsce od 2008 roku jako niezależna organizacja non-profit. Posiada status Organizacji Pożytku Publicznego oraz Ośrodka Dawców Szpiku na mocy decyzji Ministra Zdrowia. Fundacja zarejestrowała w kraju ponad 1 800 000 potencjalnych dawców. Od 2013 roku Fundacja prowadzi działania na polskich uczelniach. Od tylu też lat uczestniczą w nich studenci Akademii Łomżyńskiej, którzy wzbogacili rejestr potencjalnych dawców o 1200 osób, z czego 600 to osoby zarejestrowane w ramach projektu HELPERS’ GENERATION! i akcji prowadzonych bezpośrednio na terenie uczelni.
- To zwieńczenie naszych studenckich, zespołowych działań, które prowadzimy od lat popularyzując tematykę dawstwa. Dziękujemy wszystkim studentom za zaangażowanie! - mówią na gorąco Julia Mastalerz i Klaudia Milewska.
Telefon z Fundacji DKMS zadzwonił do studentek, gdy przebywały w Hiszpanii, gdzie odwiedzały Piotra Mioduszewskiego, kolegę-studenta z Akademii Łomżyńskiej, który wyjechał na semestr studiów zagranicznych w ramach programu Erasmus +.
- Właśnie kupowałyśmy bluzy z napisem „Madryt” i nie do końca docierało do nas zwycięstwo. Aż się popłakałyśmy z zaskoczenia i z poczucia satysfakcji, bo nasz zespół ciężko pracował na ten sukces. Staż w Fundacji DKMS wydawał nam się nieosiągalny. Od trzech lat byliśmy „o włos” od zwycięstwa, zajmując drugie miejsce jako zespół wolontariuszy Akademii Łomżyńskiej. Nasza uczelnia jest najmniejszym ośrodkiem akademickim uczestniczącym w studenckich akcjach rejestracji potencjalnych dawców i wiedziałyśmy, że rywalizujemy z wydarzeniami, które odbywają się na przykład na Stadionie Narodowym w Warszawie, albo są promowane przez topowe postacie polskiego życia publicznego - mówią studentki.
Obie studentki są na ostatnim roku Zarządzania w Akademii Łomżyńskiej. Podkreślają, że wygrana to także efekt wyniesionej z tych studiów wiedzy. - Analizę SWOT to my robimy nałogowo, czasem nawet w aspektach życia prywatnego - żartują studentki. - Kierunek Zarządzanie na łomżyńskiej uczelni dał nam nowe spojrzenie na marketing, a także umiejętność przyjęcia tzw. „zewnętrznego punktu widzenia” w ocenie własnych działań. Przedmiot "Nowe tendencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi", który prowadziła profesor Cecylia Sadowska-Snarska, zawierał taki bardzo przydatny komponent praktycznej wiedzy, jak zarządzać talentami. I to nam pomogło zdefiniować talenty naszej drużyny studenckiej: kto się odnajdzie w nagrywaniu rolek na social media, kto w komunikacji ze środowiskiem społecznym, a kto najlepiej zrobi „papierologię” akcji - mówią studentki.
Podkreślają, że wszystkie działania były zaplanowane: najpierw identyfikacja wizualna przedsięwzięcia (zarobiła ją Klaudia Milewska), następnie spotkania bezpośrednie celowane w najmłodsze roczniki studentów, następnie dynamiczna, skondensowana kampania informacyjna w sieci, dająca duże zasięgi i udostepnienia na społecznościowych kontach influencerów i zwykłych użytkowników Internetu. Wisienką na torcie były elementy związane z opracowaniem gry terenowej i gry planszowej popularyzującej tematykę dawstwa.
Co zadecydowało o sukcesie? - Wydaje nam się, że wielu liderów skupia się na liczbach i finalnym wyniku zarejestrowań. My od zawsze stawiamy na pierwszym miejscu edukację i promowanie idei dawstwa wśród naszej społeczności. Słysząc po raz pierwszy o DKMS studenci bywają sceptyczni, ale wierzymy, że część z nich kiedyś zdecyduje się uratować komuś życie. Skupiłyśmy się na jak najlepszym wykorzystaniu talentów naszych wolontariuszy, ich kreatywności, tego co dają współczesne narzędzia komunikacji i techniki marketingowe, ale także operowałyśmy na szczerości naszego przekazu - mówią studentki. W nagrywanych rolkach i filmach studentki oraz studenci Akademii Łomżyńskiej mówili krótko i na temat o tym dlaczego rejestrują dawców szpiku kostnego. Klaudia Milewska przed kamerą nie bała się wyjawić, że poważna choroba uniemożliwia jej bycie potencjalnym dawcą, ale może rejestrować dawców i to robi. Bo przecież od tego zależy życie tak wielu osób.
Co 27 sekund na świecie, co 40 minut w Polsce, ktoś słyszy brutalną diagnozę: nowotwór krwi. Zaledwie 25 procent chorych na nowotwory krwi ma szansę na znalezienie dawcy szpiku kostnego lub komórek macierzystych w rodzinie, pozostali muszą liczyć, że gdzieś w dalekim świecie ich genetyczny bliźniak wpadł na pomysł, aby zarejestrować się w bazie dawców, chociażby w bazie dawców Fundacji DKMS.
Wychowywanie w świecie wirtualnym
Konferencja zorganizowana przez Akademię Łomżyńską "Wychowanie w świecie wirtualnym – aspekty praktyczne" była głosem przede wszystkim humanistów, którzy rozważali online, w jaki sposób dostęp do nowoczesnych technologii informatycznych zmienia sposób uczestnictwa dzieci w świecie i jak wirtualne narzędzia wykorzystać skutecznie do celów edukacyjnych, a przede wszystkim wychowawczych. Na konferencję zarejestrowało się 900 uczestników z całego kraju, nauczycieli i rodziców. Ci w zawodowej pracy i w codziennym wychowaniu stykają się z „internetowymi tubylcami”, czyli pokoleniem które wyrosło ze „smoczkiem XXI wieku” – smartfonem w dłoni.
Chociaż rozwój technologii jest nieunikniony, a procesy adaptacji do zmian cywilizacyjnych są naturalne, to na początek garść faktów sygnalizowana przez naukowców. Smartfon to nie smoczek. Dzieciom poniżej 24 miesiąca nie należy dawać do ręki smartfornów, gdyż nawet przy niewielkiej ekspozycji wykazują dużą tendencję do behawioralnego uzależnienia od małego, kolorowego ekranu telefonu. Smartfona rodzice nie powinni stosować jako formy nagrody lub sposobu na uspokojenie dziecka, nie powinien on być "smoczkiem XXI wieku", jeśli chcemy wychować zdrowe i szczęśliwe dzieci.
Tymczasem z danych CBOS z 2019 r. wynika, że jedna trzecia rodziców niemowlaków daje im do ręki smartfon, a w wieku od 2 do 5 lat z tego typu urządzeń korzysta już 64 procent polskich maluchów. U starszych dzieci czas korzystania ze smartfona powinien być dozowany i przeplatany aktywnością ruchową, aby dzieci nie były przebodźcowane, nie wykazywały deficytów uwagi, nie cierpiały na "smartfonową szyję" (obniżenie krążków międzykręgowych C5-C7, zmiany zwyrodnieniowe szyi) lub hipokineznję (nadmierne obciążenie układu nerwowego przy minimalnym obciążeniu układu ruchowego, skutkujące w przyszłości licznymi schorzeniami i chorobami).
Z technologi korzystać można, ale mądrze. Czyli jak? Dr Karol Kowalczuk, autor książki "Edukacja w pikselach", mówił jak wykorzystać gry komputerowe w procesach wychowania i edukacji. – W latach 70-tych, 80-tych XX wieku gry komputerowe, takie jak Mario, stanowiły iskrę magii w naszej szarej codzienności – wspominał naukowiec. Mówił, że często stereotypowo postrzegamy gry, przypisując im negatywne konotacje, np. agresję, a rzeczywistość jest bardziej zróżnicowana.
– W Polsce jest 20 milionów graczy, połowa z nich to świadomi użytkownicy czyli osoby dorosłe, 40 proc. wszystkich graczy ma płeć żeńską – przytaczał dane dr Karol Kowalczuk. I odpowiadał na pytanie dlaczego cyfrowe światy są tak atrakcyjne. Gry są imersyjne, posiadają atrakcyjne modele motywacji, dają szybką gratyfikację, dostosowane są do preferencji użytkownika, który wybiera poziom trudności, swojego awatara. I najważniejsze: stawiają ciekawe wyzwania, które nie przekraczają kompetencji użytkownika.
– Ralph Koster w książce "A Theory of Fun for Game Design" postawił tezę, że gra jest stałą składową naszego życia, człowiek pierwotny prowadził grę o przetrwania, gdy idziemy do pracy też prowadzimy rodzaj gry. Wyznaczamy sobie trasę i staramy się uniknąć spóźnienia, kolizji na drodze. Takie spojrzenie pozwala ujrzeć w grach wirtualnych kontynuację ewolucyjnej potrzeby naszego umysłu – mówił dr Kowalczuk. Dodawał, że podłączone do gier mózgi współczesnych dzieci są polisensoryczne, przystosowane do poznania międzyzmysłowego, a dobrze dobrane gry (zgodnie z wiekiem, czyli systemem PEGI - Pan European Game Information) mogą wspierać poznawczo dzieci, kształtować szybki czas reakcji, myślenie algorytmiczne, dawać poczucie satysfakcji i sprawstwa. Fundamentalna jest jednak rodzicielska i wychowawcza zasada – zaangażowania i uważności. – Profesor Adam Solak ujął to znakomicie mówiąc, że lekceważenie zainteresowań dzieci to lekceważenie ich samych. Interesujmy się naszymi dziećmi, pytajmy w co i dlaczego grają, co im daje wirtualność. Kontrolujmy czas przed ekranami, bądźmy obecni i koniecznie dostosowujmy gry do wieku użytkownika – konkludował naukowiec.
W podobnym duchu, ale obrazując swoje doświadczenie prowadzenia zajęć z maluchami pt. „Kodowanie na dywanie”, wypowiadał się Artur Arciszewski z Akademii Łomżyńskiej. – Dzieci we wszystkich czynnościach, także na wirtualnym podwórku, potrzebują czujnej obecności rodzica. Podobnie, jak na realnym podwórku, tak i na wirtualnym podwórku mogą się dobrze bawić, ale grożą im tam także kolizje, upadki, czyhają pewne niebezpieczeństwa. A my dorośli jesteśmy bo to, aby być i czuwać, interesować się na równi aktywnościami dzieci w świecie realnym i w świecie wirtualnym – mówił Artur Arciszewski.
Referaty podczas konferencji wygłosili: socjolog dr Anna Sugier-Szerega (KUL), pedagog dr Katarzyna Stankiewicz (UKSW), autor książki "Edukacja w pikselach" dr Karol Kowalczuk, historyk sztuki dr Elżbieta Wiącek (UJ), kulturoznawca dr Danuta Smolucha (Uniwersytet Ignatianum), informatyk mgr Artur Arciszewski (Akademia Łomżyńska). Konferencję otwierał Rektor Akademii Łomżyńskiej, profesor Dariusz Surowik, a moderowała ją profesor Sylwia Jaskuła-Korporowicz, organizatorka przedsięwzięcia, które wpisuje się w realizowany już drugi rok na uczelni projekt pt. „Wychowanie w świecie wirtualnym – popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli”.
Projekt pt. "Wychowanie w świecie wirtualnym – popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli" realizowany jest przez Akademię Łomżyńską i dofinansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, zakłada popularyzację wiedzy w zakresie aktualnej tematyki związanej z funkcjonowaniem człowieka w przestrzeni wirtualnej i przenoszeniem coraz liczniejszych jego aktywności do tego wymiaru. Wpisuje się on w instytucjonalną politykę otwartości, ponieważ umożliwia upowszechnianie wiedzy i wyników badań pracowników naukowych uczelni.
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
dziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl