- Jesteś tutaj:
- Wydział
Profesor AŁ w składzie Komitetu PAN
Dr hab. Cecylia Sadowska-Snarska, prof. AŁ, weszła po raz czwarty w skład Komitetu Nauk o Pracy i Polityce Społecznej Polskiej Akademii Nauk.
W kwietniu 2024 r. w siedzibie Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (PKiN) wiceprzewodnicząca Rady Kuratorów Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN, prof. dr hab. Małgorzata Zaleska, wręczyła nominacje członkom Komitetu wybranym na kadencję 2024-2028. Jedna z nominacji do prestiżowego gremium naukowców trafiła do rąk samodzielnego pracownika dydaktyczno-naukowego Akademii Łomżyńskiej, pani dr hab. Cecylii Sadowskiej-Snarskiej, prof. AŁ, pracującej na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych naszej uczelni, gdzie kieruje Katedrą Ekonomii i Finansów.
Rektor Akademii Łomżyńskiej dr hab. Dariusz Surowik, prof. AŁ, a także Prorektor uczelni dr hab. Sylwia Chojnowska, prof. AŁ, gratulowali dr hab. Cecylii Sadowskiej-Snarskiej, prof. AŁ, wejścia do gremium ekspertów PAN i reprezentowania uczelni na forum krajowym.
Przewodniczącą KNoPiPS PAN po raz drugi z kolei została prof. dr hab. Gertruda Uścińska.
Komitety Naukowe PAN pełnią funkcje ciał doradczych i opiniodawczych, m.in. opracowują stanowiska i ekspertyzy naukowe dla administracji państwowej, opiniują także akty normatywne dotyczące nauki i kształcenia, zajmują się upowszechnianiem wyników badań oraz wspierają i animują rozwój poszczególnych dyscyplin.
Szkolenie dla studentów Filologii Angielskiej z Biurem Tłumaczeń Bireta
Studenci drugiego i trzeciego roku Filologii Angielskiej w Akademii Łomżyńskiej uczestniczyli w wyjątkowym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonych przedstawicieli renomowanego biura tłumaczeń BIRETA Professional Translations A.Kempińska J.Woźniakowska Sp.J. Podczas spotkania Panie Aleksandra Udziela, kierownik działu tłumaczeń i kontroli jakości oraz Karolina Gajda-Truszkowska, manager ds. marketingu i PR opowiadały o pracy tłumacza i weryfikatora, przybliżając niektóre z tajników przekładoznawstwa.
Pani Aleksandra Udziela opowiadała o najczęściej popełnianych błędach w tłumaczeniach specjalistycznych i tych elementach tekstu, na które trzeba szczególnie zwracać uwagę. Studenci wzięli udział w interaktywnym sprawdzianie spostrzegawczości polegającym na analizie tekstów w wersji wyjściowej i przetłumaczonej. Zadaniem studentów było wskazanie błędów w zaprezentowanym tłumaczeniu. Następnie prowadząca omówiła najczęściej powtarzające się rodzaje błędów, sposoby ich identyfikacji oraz wytyczne dotyczące właściwego podejścia do procesu tłumaczenia, takie jak m.in. konieczność uwzględnienia rodzaju, stylu, rejestru, odbiorcy i przeznaczenia tekstu oraz zachowania poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej, gramatycznej, stylistycznej, terminologicznej i leksykalnej.
Pani Karolina Gajda-Truszkowska przybliżyła studentom profil biura tłumaczeń Bireta, sposób organizacji pracy oraz zasady współpracy, a także zakres wykorzystywania narzędzi CAT i innych rozwiązań technicznych używanych w firmie. Prowadzące zachęciły studentów do obserwowania profilu TRANSLATORS' ROOM at Bireta na portalach Facebook i Linkedin, gdzie tłumacze z Birety dzielą się z innymi tłumaczami swoją wiedzą praktyczną z zakresu przekładoznawstwa.
W imieniu władz Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych, nauczycieli kierunku filologia angielska oraz studentów, pragniemy serdecznie podziękować Pani Aleksandrze Udziela i Pani Karolinie Gajda-Truszkowskiej za niezwykle wartościowe i inspirujące szkolenie i chęć dzielenia się swoją wiedzą praktyczną z aspirującymi tłumaczami. Na ogromne uznanie zasługuje zaangażowanie Pań oraz profesjonalne i merytoryczne podejście do realizacji tego wydarzenia, które cieszyło się ogromnym zainteresowaniem ze strony studentów.
Festiwal i debata o AI
Ponad 1200 uczestników przybyło na XX Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki do Akademii Łomżyńskiej, aby uczyć się i bawić, a także rozmawiać o przyszłości rozwoju AI. Uczelnia, dzięki zespołowej pracy wykładowców, studentów, pracowników, przygotowała 63. festiwalowe wydarzenia: debaty, pokazy, eksperymenty, warsztaty i pogadanki.
Konrad Bronowicz uczęszcza do Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży. Rezolutny nastolatek zadawał profesorom, ekspertom debaty o sztucznej inteligencji, pytania, formułował własne wnioski i analizował, czy AI jest w stanie zastąpić i osiągnąć poziom ludzkich emocji, empatii. Po wyjściu z debaty komentował: – Bardzo podobała mi się dyskusja o AI, przyszłości rozwoju nowoczesnych technologii, oceniam ją 10/10. Była to bardzo ciekawa rozmowa ekspertów, chciałbym ją powtórzyć na przykład za rok, gdy już będą nowe odkrycia, czy nowe algorytmy AI – mówił Konrad. Podobnego zdania byli jego rówieśnicy z innych szkół, którzy akademicką aulę zapełnili „po brzegi”.
W debacie o sztucznej inteligencji uczestniczyli eksperci reprezentujący cztery uczelniane wydziały. Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych reprezentowali dr inż. Aneta Wiktorzak (Dziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych); dr inż. Ryszard Szczebiot (wykładowca AŁ, ekspert Centrum Łukasiewicz i NAWA). Wydział Nauk Prawa i Administracji – dr Artur Kołdys (prawnik, karnista, wykładowca na Wydziale Prawa i Administracji Akademii Łomżyńskiej). Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych – dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz, prof. AŁ (wykładowca akademicki, organizatorka konferencji naukowych dedykowanych obecności młodych ludzi w świecie wirtualnym, aspektom rzeczywistości hybrydalnej, redaktorka dwóch książek o rzeczywistości hybrydalnej); Mateusz Turski (wykładowca akademicki, anglista). Wydział Nauk o Zdrowiu – dr n. o zdr. Joanna Masłowska (wykładowca akademicki, kosmetolog).
Eksperci mówili, że sztuczna inteligencja ma zastosowanie w wielu dziedzinach, od programowania, medycyny (np. analizowanie zdjęć rentgenowskich, czy stawianie diagnoz) po tworzenie tekstów (np. ChatGPT), generowanie obrazów (np. Midjourney), tłumaczenia językowe. Także analizę dokumentów prawniczych da się zautomatyzować, np. obecnie używa się już programów, które analizują długie kontrakty. Uczestniczący w debacie goście, przede wszystkim młodzież, zadawali liczne pytania, na przykład dotyczące dystopijnej wizji świata zdominowanej przez roboty i zaawansowane technologie. Eksperci mówili o takich kwestiach przyszłościowych jak: „optymalizacja możliwości intelektualnych”, „interfejs mózg – komputer”, ale także np. o badaniach i pracach, aby uzyskać „transfer umiejętności z jednego mózgu do drugiego”, czy pracach Elona Muska nad „neural lace” (wszczepianiu siateczki elektrod do ludzkiego mózgu, abyśmy mogli wysyłać mózgiem sygnały do komputera i odbierać je), a także kosztach cywilizacyjnych, ekonomicznych, przyrodniczych rozwoju nowoczesnych technologii.
Z debaty mogliśmy dowiedzieć się jak reprezentanci poszczególnych profesji (informatycy, anglista, pedagog, prawnik i kosmetolog) patrzą na przyszłość swoich zawodów i aktywności poznawczych w świetle rozwoju AI.
Debatę, jak i cały XX Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki, otwierał w Akademii Łomżyńskiej rektor uczelni dr hab. Dariusz Surowik, prof. AŁ. Z uwagą wsłuchiwał się w opinie wyrażane przez prelegentów, pytania zadawane przez słuchaczy, ale także zabierał głos w dyskusji o AI, jako biegle nawigujący po zagadnieniach sztucznej inteligencji logik, matematyk i informatyk. Wspominał, że bastion wyjątkowości człowieka, jako istoty rozumnej, padł, gdy Program AlphaGo wygrał ostatnią z pięciu partii rozegranych z najlepszym na świecie graczem w Go, Lee Se-dolem. Stawką w grze był milion dolarów i był to pierwszy milion zdobyty przez AI. Rektor podawał liczne przykłady wyższości AI nad ludzkim umysłem – skuteczniej rozwiązującej skomplikowane casusy (85 proc.), niż sędziowie praktycy (60 proc.).
Wielowątkowa dyskusja trwała ledwie godzinę, a po jej zakończeniu młodzi ludzie udali się na inne festiwalowe atrakcje. Czuć było intelektualny ferment, ale także ducha zabawy. Rozstawiony na kapusie akademickim Planetobus Centrum Nauki Kopernik przyjmował dzieci, które uczestniczyły także w bajkowej symulacji rozprawy sądowej (w roli oskarżonego wilk), czy kolorowej lekcji anatomii, pokazach robotów mobilnych i przemysłowych. Na nastolatków i dorosłych czekały inne festiwalowe wydarzenia, o dużej rozpiętości tematycznej – stworzone przez akademicki zespół Akademii Łomżyńskiej. A także pokaz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, dzięki współpracy ze strażą pożarną, policją, pogotowiem i wojskiem.
Koordynatorką XX Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki była dr Olga Modzelewska, obecna na prawie wszystkich wydarzeniach i czuwająca nad ich przebiegiem, uśmiechnięta i pomocna.
Ostatnim punktem programu 16. maja były warsztaty śpiewacze. To efekt współpracy maestro dra Jacka Szymańskiego, znakomitego tenora i wykładowcy AŁ, oraz Chóru Kameralnego Amici, który działa pod auspicjami MDK-DŚT w Łomży. Maestro zdradził uczestnikom wydarzenia warsztat swojej pracy muzycznej i instruktorskiej, a Chór zaprezentował scenicznie efekty tej współpracy. Z pewnością zadowalające, bo dr Jacek Szymański otrzymał z rąk dyrygent Anny Kurowskiej tytuł honorowego członka Chóru Kameralnego Amici.
17. maja XX Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki zwieńczony został wydarzeniem dedykowanym najmłodszym. „Chemiczna piaskownica” dra hab. Roberta Charmasa, czyli widowiskowy pokaz eksperymentów, cieszył i uczył młodą publiczność przedszkoli i szkół.
Dzień Otwarty Akademii Łomżyńskiej
Aura otwartości, gościnności, eksperymentów i naukowej zabawy - tak wyglądał Dzień Otwarty Akademii Łomżyńskiej.
Około pięciuset maturzystów przybyło do AŁ, aby zobaczyć realia praktycznego kształcenia i dynamicznego funkcjonowania czterech uczelnianych wydziałów. Akademicka przestrzeń laboratoriów i sal wykładowych tętniła życiem i spontaniczną energią młodych ludzi.
Każdy z wydziałów zaprezentował swoje atuty i mocne strony: akademiccy wykładowcy i studenci towarzyszyli maturzystom w ich podroży przez najciekawsze miejsca i projekty Akademii Łomżyńskiej. Prelekcje, wykłady, pokazy, degustacje uczelnianych wyrobów - stanowiły ramy intensywnego, kreatywnego dnia.
Dziękujemy uczniom, szkołom za twórczy pobyt w naszej uczelni.
Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z wydarzenia, która najlepiej oddaje klimat Dnia Otwartego.
XX Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki
Święto pasjonujących odkryć, wynalazków i nieskończonej mocy rozumu oraz wyobraźni, czyli XX Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki, 16. maja zagości w murach Akademii Łomżyńskiej, w pracowniach, aulach, laboratoriach uczelni. Nasi naukowcy i popularyzatorzy myśli naukowej, a także artyści, przygotowali ponad sześćdziesiąt wydarzeń pokazujących, że nauka i sztuka nie posiadają granic.
Na jubileuszowy XX Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki zapraszamy osoby we wszystkich przedziałach wiekowych, których łączy jedno – ciekawość otaczającego świata. Dzieci, młodzież, dorosłych.
Festiwal inaugurujemy 16. maja o godz. 9:00 debatą na temat Sztucznej Inteligencji, w której wezmą udział przedstawiciele czterech uczelnianych wydziałów. Pod lupę naukowej obserwacji weźmiemy fenomen AI, spoglądając nań z różnych perspektyw: pedagoga, inżyniera, prawnika, humanisty. To nie będzie zwykła debata lecz manifestacja różnorodności w podejściu do jednego z najważniejszych tematów naszych czasów. Sztuczna inteligencja przenika wszystkie dziedziny życia, od medycyny po ekonomię, od edukacji po sztukę, kształtując nowy styl myślenia o przyszłości człowieka – odważny, futurystyczny. Przyłączcie się do naszej dyskusji, posłuchajcie co mają do powiedzenia o AI naukowcy, zabierzcie głos w debacie.
Z bogatej oferty naszych festiwalowych wydarzeń wybierzcie własną unikalną ścieżkę nawigowania po nauce, dostosowaną do zainteresowań i wieku. Najmłodszych zapraszamy na bajkową symulację rozprawy sądowej, kolorową lekcję anatomii, gry i zabawy, a starszych odbiorców na cykle prelekcji i warsztatów, a także praktycznych porad, np. jak zadbać o kondycję, zdrowie, opanować egzaminacyjny stres, czy trenować cechy przywódcze albo komunikacyjne. Dodatkowo oferujemy plenerowy pokaz bezpieczeństwa w ruchu drogowym z udziałem Policji, Straży Pożarnej, Ratownictwa Medycznego. A w przerwach między prelekcjami – zapraszamy na najlepsze na świecie lody wyprodukowane w naszej Hali technologicznej.
Na część wydarzeń obowiązują zapisy. Sprawdźcie już teraz, co ciekawego mamy do zaoferowania i rezerwujcie 16. maja na wizytę w Akademii Łomżyńskiej, największej uczelni ziemi łomżyńskiej.
Zapraszamy na fascynującą podróż w głąb naukowych zagadek i ciekawostek, ale także naszej codzienności, bo przecież każdy detal ludzkiego życia opleciony jest aurą magicznej naukowości, wystarczy tylko to dostrzec.
Na naszych festiwalowych gości czekają liczne atrakcje, które z pewnością zainteresują szeroką grupę odbiorców! Od warsztatów produkcji lodów i chrupek, przez fascynujące zajęcia z robotami, po ciekawe wykłady na tematy takie jak r rodzaje manipulacji w mediach społecznościowych.Na miłośników aktywności fizycznej czeka Windgate Test, przygotowaliśmy także warsztaty bandażowania oraz wykłady na temat dress codu. Nie zapominamy również o naszych najmłodszych uczestnikach, których wprowadzimy, korzystając z teatralnych rekwizytów i umiejętności, w świat wymiaru sprawiedliwości. Wszyscy miłośnicy nauki będą zachwyceni możliwością obserwacji mikroskopowych oraz warsztatami z termowizji! A to tylko przedsmak naszych wydarzeń, a jednocześnie prawdziwy smak naukowego i popularnonaukowego życia Łomży.
Zapraszamy na XX Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki do Akademii Łomżyńskiej!
#PodlaskiFestiwalNaukiISztuki #AkademiaŁomżyńska #NaukaISztuka #AtrakcjeDlaWszystkich
Wykład naukowca z Uniwersytetu Harvarda
- W życiu, w negocjacjach, najważniejsze jest pierwsze sześćdziesiąt sekund. W zaledwie minutę nasz mózg dokonuje audytu rozmówcy, sprawdza jego potencjał, a także to czy budzi on szacunek, zaufanie, czy chcemy z nim nadal rozmawiać - mówił Eugene B. Kogan, Ph.D., wykładowca Harvard's Division of Continuing Education & Executive Development Program, który wygłosił w Akademii Łomżyńskiej wykład pt. „Becoming a Master Negotiator – Secrets of the Art of Deal-making”.
Wykładowca z USA mówił, jak dobić negocjacyjnego targu. „The Art of the Deal” to także tytuł książki Donalda Trumpa, byłego prezydenta USA i obecnego kandydata w drodze o fotel prezydenta Ameryki. A w symbolicznym wymiarze - obraz pragmatyzmu i zdrowego rozsądku Amerykanów, którzy w życiu i w negocjacjach trzymają się litery „interesu”. W końcu w negocjacjach liczą się konkret, rozmach, fantazja i zapał.
- Negocjować trzeba z każdym, ale jeśli ty lub twój partner negocjacyjny, któryś z was, chce wziąć 95 proc. tortu to nie są to negocjacje, ale eskalacja i wojna - mówił Eugene B. Kogan, Ph.D., do pełnej auli słuchaczy, studentów, wykładowców, przedsiębiorców. Podawał sylwetki wybitnych przedstawicieli amerykańskiej sceny politycznej, znakomitych dyplomatów, od których zdobywał praktyczną wiedzę. Wśród nich był generał i amerykański mąż stanu Colin L. Powell, który zachęcał podwładnych do wyrażania odważnych opinii, a w ich obecności zdejmował marynarkę, czyli redukował do minimum symbole własnej pozycji, władzy. - Jeżeli chcemy dobrze zarządzać zespołem i mieć silną pozycję negocjatora, musimy wiedzieć, że filarami naszego działania są: strategia, zgrany zespół, nasze doświadczenie, ale także emocje i pierwsze wrażenie - mówił wykładowca z USA.
Mediacje i negocjacje, „soft power” i „hard power”
Do Akademii Łomżyńskiej Eugene B. Kogan, Ph.D., przyjechał z Harvard's Division of Continuing Education & Executive Development Program, na zaproszenie rektora dra hab. Dariusza Surowika, prof. AŁ. W wyniku nawiązanej relacji łomżyńska uczelnia ma w planach wydanie w polskojęzycznej wersji książki „Mediation: Negotiation by Other Moves” (Wiley 2021), której E. B. Kogan, Ph.D., jest współautorem. W ten sposób pozycja amerykańskiego rynku wydawniczego o unikalnej tematyce trafi do rąk polskiego czytelnika.
Mediacje, a przede wszystkim negocjacje biznesowe, to naukowa i zawodowa specjalność dra Kogana, który jest historykiem dyplomacji, a na sztukę negocjacji politycznych i biznesowych, patrzy przez pryzmat historycznych i mentalnych uwarunkowań stron dialogu. Chociaż od lat mieszka i wykłada w USA, to nieobca mu jest znajomość historycznych realiów Europy środkowowschodniej, a także Rosji. - “History never repeats itself, but it does often rhyme” - cytował Marka Twaina Eugene B. Kogan, Ph.D., akcentując jak ważna jest dyplomacja historyczna.
Przez cały wykład Eugene B. Kogan, Ph.D., wchodził w interakcję z publicznością, w sokratejski sposób inicjując wspólne odkrywanie prawideł negocjacji, a także sztuki prowadzenia dyskusji. Kreatywnie prowokował do zadawania pytań, a także do poddawania pod wątpliwość utartych schematów myślenia. Pokazywał siłę tzw. „soft power”, dyplomacji narzędziami kultury, sztuki, ale mówił także bardziej wprost, że w geopolityce liczy się także „hard power”. Eugene B. Kogan, Ph.D., zachęcał profesorów, którzy uczą negocjacji, aby nie ignorować tematyki „hard power” w polityce zagranicznej, bo to ważne narzędzie.
Studenci Akademii Łomżyńskiej (Paulina, Andrzej, Wiktor, Michał, Radek) zadawali pytania o najczęstsze błędy w negocjacjach; jak na negocjacje wpływa tłumacz w nich uczestniczący; co zrobić, gdy negocjacje nie idą po naszej myśli? - Jeśli negocjacje ci nie idą, nagraj siebie i zobacz, co jest nie tak w twoich słowach, mowie ciała. Jeśli nadal ci nie idzie, wyznacz do negocjacji inną osobę z zespołu. Nie ignoruj nigdy historycznego punktu widzenia twojego partnera negocjacyjnego, zanim siądziesz z nim do stołu spróbuj zrozumieć jego motywacje i styl myślenia. I najważniejsze: ustal na samym początku, co konkretnie chcesz osiągnąć - mówił Eugene B. Kogan, Ph.D. Dla studentów filologii angielskiej, pedagogiki i zarządzania była to okazja dodoskonalenia umiejętności językowych oraz poznania technik negocjcyjnych możliwych do wykrzystania nie tylko podczas ich przyszłej aktywności zawodowej.
Eugene B. Kogan, Ph.D., w Łomży przebywał przez cztery dni, w tym czasie odbył spotkania z władzami uczelni, władzami wydziałów, studentami. Zwiedził nowoczesną bazę dydaktyczną i naukową uczelni, a także odbył wizytę studyjną w OSM Piątnica z udziałem wiceprezesów firmy: Łukaszem Kalinowski i Damianem Jamiołkowskim.
Eugene B. Kogan, Ph.D., jest mówcą oraz wykładowcą Harvard's Division of Continuing Education & Executive Development Program, specjalistą z zakresu negocjacji, przywództwa. Praktyczną wiedzę zdobywał od takich liderów życia politycznego, społecznego, jak Henry Kissinger, Condoleezza Rice i Colin Powell. Jest także dyrektorem Kogan Global Advisory LLC, gdzie kształci przyszłych menadżerów w duchu nowoczesnych strategii władzy, dokonywania skutecznych wyborów.
Spotkanie licealistów ze Stypendystą Fulbrighta
Kevin Wang, przebywający w roku akademickim 2023/2024 w Akademii Łomżyńskiej jako stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta, spotkał się z uczniami klas II D i II E I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Łomży.
W trwającym właśnie semestrze letnim Kevin Wang współpracuje z Zakładem Filologii Angielskiej i jako Teaching Assistant współprowadzi zajęcia z zakresu praktycznej nauki języka angielskiego. Lekcje języka angielskiego, które poprowadził w liceum, miały charakter konwersatoryjny, z wykorzystaniem metod aktywizujących. II D i IIE to klasy dwujęzyczne o profilach matematyczno-fizycznym i społeczno-prawnym, z rozszerzonym angielskim nauczanym przez panie Mariolę Franciszkowicz i Annę Dudo.
Jako, że Kevin Wang z wykształcenia jest programistą, wśród typowych narzędzi IT wykorzystanych przez niego w procesie lekcyjnym znalazł się stworzony przez niego chatbox, inaczej linguabot, który jest programem wykorzystującym możliwości sztucznej inteligencji do prowadzenia konwersacji głosowej z udziałem komputera. Kevin Wang najczęściej programuje w językach C++ i Python, a jego naukową pasją jest tzw. uczenie maszynowe.
W trakcie zajęć uczniowie usłyszeli także kilka ciekawostek z życia Kevina Wang’a, który prywatnie interesuje się między innymi historią, gra na klarnecie, jest zapalonym rowerzystą, a także bibliofilem.
Kevin Wang ukończył studia na Uniwersytecie Michigan w Ann Arbor w stanie Michigan, uzyskując tytuły licencjata i magistra w dziedzinie informatyki. To jeden z najlepszych i najbogatszych amerykańskich uniwersytetów publicznych, z piątym budżetem w USA. W światowych rankingach poziomu nauczania uczelnia ta plasuje się pomiędzy szóstym a osiemnastym miejscem. Po ukończeniu Programu Fulbrighta w Akademii Łomżyńskiej młody programista planuje udać się do Seattle i dołączyć do dużego zespołu studia gier wideo jako inżynier oprogramowania. Obecny rok Kevin Wang poświęca realizowaniu swojej drugiej, wielkiej pasji – nauczaniu, popularyzowaniu tematyki sztucznej inteligencji, przekazywaniu wiedzy studentom AŁ ale także uczniom, jak podczas spotkania z młodzieżą w I LO.
Licealistom Kevin Wang opowiedział także jak trafił do Akademii Łomżyńskiej, jako stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta, a także zapoznał młodych ludzi z zasadami funkcjonowania prestiżowego programu wymiany naukowej i kulturowej Fulbrighta, który powstał z inicjatywy amerykańskiego senatora J. Williama Fulbrighta i działa od 1946 roku obejmując 160 krajów na całym świecie.
W Polsce program został wprowadzony w 1959 roku. Jeden z jego modułów daje możliwość naukowego pobytu w Polsce amerykańskim studentom, wykładowcom, ekspertom. Akademia Łomżyńska korzysta z tej opcji po raz czwarty, będąc w gronie nielicznych polskich uczelni, którym Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta oferuje możliwość cyklicznego goszczenia stypendystów Fulbrighta. W roku akademickim 2023/2024 Amerykanek i Amerykanów, którzy otrzymali prestiżowe stypendium Fulbrighta na przyjazd do naszego kraju było zaledwie 34 osoby, wśród nich Kevin Wang.
Reakcje licealistów po spotkaniu ze stypendystą Fulbrighta jednoznacznie świadczyły o poziomie satysfakcji z zajęć. Młodzi ludzie najczęściej pytali: „Kiedy odbędzie się następna lekcja z Kevinem?”
Ogólnopolski Tydzień Pracy Socjalnej 2024
Akademia Łomżyńska włączyła się w obchody X Ogólnopolskiego Tygodnia Pracy Socjalnej pod hasłem „Polska praca socjalna – w trosce o wspólną przyszłość”. Z tej okazji, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych, Zakład Pracy Socjalnej oraz Koło Naukowe Badań Społecznych AŁ zorganizowały spotkanie z profesorem Zbigniewem Krysiakiem.
Na wydarzeniu byli obecni wykładowcy oraz studenci Akademii Łomżyńskiej, a otworzyli je dr Agnieszka Piórkowska – Prodziekan WNSiH oraz dr Tadeusz Kowalewski – opiekun Koła Naukowego Badań Społecznych. Spotkanie prowadzili członkowie Koła Naukowego Badań Społecznych.
Profesor Zbigniew Krysiak, który wygłosił referat pt.: „Rola i znaczenie relacji w koncepcji wspólnoty Schumana inspiracją dla modelu wspólnoty serc w pracy socjalnej”, jest profesorem finansów w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i autorem ponad 140 publikacji oraz ponad 100 recenzji naukowych. Jest profesorem wizytującym na uczelniach w USA i Indiach, a także przewodniczącym Rady Programowej Instytutu Myśli Schumana, który promuje i wdraża do życia społecznego idee Sługi Bożego Roberta Schumana, jednego z ojców założycieli zjednoczonej Europy. Instytut Myśli Schumana prowadzi takie dzieła jak: Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego Jana Pawła II i Roberta Schumana, Pan-Europejska Grupa Schumana, Parlamentarne Grupy Schumana, Wigilia Bez Granic, Wspólnoty Serca, Wielkanoc Bez Granic, Europejski Festiwal Schumana, Modlitwa Bez Granic.
Profesor w swoim referacie poruszył kwestie związane z ramowymi zasadami działania „Wspólnot Serc”, które powstają dzięki oddolnym inicjatywom osób bądź rodzin, które zauważają w swoim otoczeniu tzw. osoby niesprawne lub rodziny z tzw. osobami niesprawnymi i chcą, poprzez nawiązanie znajomości, odpowiedzieć na ich potrzeby i przeciwdziałać ich wykluczeniu. Inictatywa ta powstała z inspiracji Roberta Schumana, ma na celu wdrażania takich wartości jak: jedność, solidarność i pokój, jako podstawy budowania relacji między ludźmi. Realizacja założeń tej koncepcji wymaga uznania prawdy, że nie ma ludzi ani w pełni sprawnych ani w pełni niesprawnych. Takie podejście pozawala stanąć w pokorze do siebie i innych, redukuje poziom naszego egoizmu oraz poczucia wyższości wobec innych. Odpowiednio stworzony system zdrowego i skutecznego wsparcia „niesprawności” człowieka powinien dawać rezultaty w postaci kreowania klimatu pokoju poprzez troszczenie się o drugiego człowieka.
Nasz gość podkreślił, że spotkania takich wspólnot mogą odbywać się w dowolnym miejscu: w kościołach, domach kultury czy też na uczelniach. Niezwykle istotna jest możliwość systematycznego spotykania się w takim gronie, które zwykle ma swojego koordynatora. Wspólnoty Serca spotykają się cyklicznie z innymi Wspólnotami Serca na tzw. Dniach Wspólnot Serca. Prelegent zwrócił szczególną uwagę na otwartość tych ugrupowań. Jednym z celów działania Wspólnoty jest to aby wszyscy dobrze się znali. W przypadku gdy wspólnota zaczyna liczyć zbyt wielu członków, grupa dzieli się na dwie wspólnoty. Na spotkaniach poruszane są tematy życiowych problemów, sukcesów, dzielenie się dobrymi informacjami, napotkanymi trudnościami oraz wspólna modlitwa.
Po wystąpieniu Profesora Krysiaka, przyszła kolej na przedstawicieli Młodzieżowej Grupy Schumana. Przygotowali oni prezentację przedstawiającą funkcjonowanie grupy oraz obszary jej działania. Udało im się wprowadzić nową interpersonalną formę dyskusji poprzez kontakt osobisty uczestników spotkania, co sprzyjało integracji i podjęciu dialogu bez względu na status uczestnika.
Patronat nad wydarzeniem objęli: Polskie Towarzystwo Socjologiczne - Sekcja Pracy Socjalnej, Polskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej, JM Rektor Akademii Łomżyńskiej dr hab. Dariusz Surowik, prof. AŁ.
Relacja: Sara Polita, Jakub Kurowski, dr Tadeusz Kowalewski
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
dziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl