Konkurs „Samorząd terytorialny w Polsce – 20 lat trójstopniowego podziału terytorialnego.
1 stycznia 1999 r. weszła w życie jedna z największych reform w Polsce – reforma podziału terytorialnego, nazywana także drugą reformą samorządową, reformą administracyjną lub reformą powiatową. Dokonano wówczas zmian w podziale terytorialnym państwa: w miejsce 49 województw wprowadzono 16 województw, 307 powiatów i 66 miast na prawach powiatu, przy jednoczesnym zachowaniu liczby oraz statusu gmin. Z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu 20-lecia tej reformy, a także jubileuszu 15-lecia uczelni Katedra Prawa i Administracji Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSIiP w Łomży ogłasza Konkurs wiedzy „Samorząd terytorialny w Polsce – 20 lat trójstopniowego podziału terytorialnego”. Jego finał odbędzie się 1 marca 2019 r. na uczelni. Edukacyjna rywalizacja skierowana jest do uczniów szkół średnich z terenu województwa podlaskiego i województw ościennych.
Wprowadzona w 1999 r. nowa struktura polskiego samorządu upodobniona została do tych funkcjonujących w innych (podobnych obszarowo i ludnościowo) dużych krajach Unii Europejskiej (Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania). W wymienionych państwach decentralizacja władzy na rzecz samorządów terytorialnych posiada nawet kilkusetletnią tradycję (np. w Wielkiej Brytanii). Tymczasem w Polsce ta ustrojowa koncepcja zaczęła funkcjonować w okresie międzywojennym, zaś po transformacji ustrojowej samorząd terytorialny przywrócono na poziomie gmin w 1990 r. (tzw. pierwsza reforma samorządowa), a następnie w 1999 r. rozszerzono ją na poziom powiatów i województw (tzw. druga reforma samorządowa).
Druga reforma samorządowa była ogromnym wyzwaniem pod względem administracyjnym i prawnym. Jak twierdził jeden z jej twórców śp. prof. Michał Kulesza - zawierała w sobie cztery reformy: instytucjonalną, kompetencyjną, majątkową i finansową, a także wielką reformę zarządzania usługami publicznymi. Powstały wówczas prawdziwe małe ojczyzny. Reforma podziału terytorialnego zwiastowała reformę ustrojową Polski, gdyż w jej wyniku przeprowadzono realną decentralizację władzy publicznej opartą na idei subsydiarności. Fundamentem ustroju państwa stała się decentralizacja władzy na rzecz niezależnych i samodzielnych finansowo samorządów terytorialnych. Tego typu rozwiązanie jest obligatoryjne w Unii Europejskiej. Każde państwo przed wstąpieniem do UE musi ratyfikować Europejską Kartę Samorządu Lokalnego z 1985 r. Polska ratyfikowała tę Kartę w całości i bez zastrzeżeń w 1994 r., wprowadzając nawet ustanowione w niej zasady do własnej Konstytucji.
Oprócz wielu zalet reforma podziału terytorialnego posiadała także wady. Najbardziej negatywne jej skutki odczuły miasta, które utraciły status stolicy województwa, takie jak: Łomża, Suwałki, Ostrołęka, Siedlce, Chełm, Legnica, Zamość. Stały się miastami na prawach powiatu, co odbierało im możliwość kontynuowania rozwoju gospodarczego i infrastrukturalnego. – Dziś wiemy, że reformę powiatową należałoby poprawić doskonaląc w niej właśnie aspekt zapewnienia zrównoważonego rozwoju – podkreśla prof. Joanna Salachna, Kierownik Katedry Prawa i Administracji PWSIiP w Łomży. – Pomimo swych wad reforma ta bezsprzecznie zasługuje na jubileuszowe uczczenie. Charakterystyczny (i z pewnością nieprzypadkowy) jest również fakt, iż w bieżącym roku przypada także jubileusz 15 lat funkcjonowania jedynej w Łomży państwowej uczelni – PWSIiP. Bezsprzecznie to właśnie wzmocnienie samorządności terytorialnej podczas reformy z 1999 r. przyczyniło się do powstania naszej Almae Matris – wskazuje Profesor.
Z okazji dwóch wspomnianych ważnych jubileuszy Katedra Prawa i Administracji Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSIiP w Łomży organizuje w dniu 1 marca 2019 r. Konkurs wiedzy „Samorząd terytorialny w Polsce – 20 lat trójstopniowego podziału terytorialnego”. W przygotowaniu Konkursu uczestniczy także studenckie koło naukowe Akademickie Forum Samorządowe, którego opiekunkami są mgr Magdalena Taraszkiewicz oraz dr Katarzyna Jurewicz-Bakun, zajmujące się w praktyce radcowskiej i w dydaktyce prawem administracyjnym. – Konkurs z pewnością będzie lokalnym wydarzeniem popularyzującym naukę prawa i administracji, tak potrzebną i niezbędną w dzisiejszej rzeczywistości – podkreśla mgr Magdalena Taraszkiewicz, koordynatorka studiów na kierunku Prawo prowadzonym w PWSIiP.
Konkurs jest skierowany do uczniów wszystkich klas szkół średnich z województwa podlaskiego (ale także z województw ościennych). Jest to jego druga edycja. Ubiegłoroczny Konkurs, który cieszył się dużą frekwencją, p.t. „Konstytucje państw europejskich” dotyczył również spraw ustrojowych i poświęcony był trójpodziałowi władzy publicznej. Tegoroczny Konkurs „Samorząd terytorialny w Polsce – 20 lat trójstopniowego podziału terytorialnego” będzie składał się z dwóch etapów (pisemnego i ustnego). W pierwszym młodzież rozwiąże 20-pytaniowy test z przepisów trzech ustaw samorządowych oraz przepisów Konstytucji dotyczących samorządu terytorialnego. Do drugiego etapu trafi 8 finalistów, którzy przed komisją (w składzie: prof. dr hab. Joanna M. Salachna, dr hab. Krzysztof Sychowicz, prof. PWSIiP, dr Andrzej Melezini, dr Marta J. Skrodzka) odpowiedzą ustnie na dwa wylosowane pytania. Komisja wyłoni trzech laureatów Konkursu.
Honorowy Patronat nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Podlaskiego, Starosta Łomżyński, Prezydent Miasta Łomża, J.M. Rektor PWSIP w Łomży.
Ze względu na zwiększone zainteresowanie Konkursem termin składania formularzy zgłoszeniowych został przedłużony do 27 lutego 2019 r.
Teksty ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa oraz Konstytucji RP, na podstawie których opracowano pytania konkursowe są dostępne na stronie: www.isap.sejm.gov.pl
Pytania konkursowe nie obejmują przepisów ww. ustaw dotyczących oświadczeń majątkowych.
- Formularz zgłoszeniowy
- Regulamin konkusrsu
- Klauzule zgody dla uczestników Konkursu
- Klauzule zgody dla nauczyciela zgłaszającego ucznia do Konkursu
Serdecznie zapraszamy!
Konkursu wiedzy o ustroju państwa
Regulamin konkursu
Jarmark Bożonarodzeniowy
W imieniu organizatora, Restauracji Retro, oraz Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych i Samorządu Studenckiego zapraszamy na Jarmark Bożonarodzeniowy, który już tradycyjnie przed świętami organizowany jest w murach Restauracji Retro przy ul. Nowogrodzkiej 157 w Łomży.
W programie wydarzenia wiele inspirujących zabaw i stoisk przygotowanych z myślą o młodszych i starszych entuzjastach Świąt Bożego Narodzenia. Szczególnie zapraszamy do stoisk przygotowanych przez naszych studentów i pracowników.
W tym roku Samorząd Studencki zaprasza do wspólnego śpiewania kolęd i świątecznych piosenek oraz malowania przyozdabiania choinki, będącej jednym ze bożonarodzeniowych symboli. Studenci Filologii angielskiej przygotowali zabawy łączące święta z językiem angielskim. Z kolei Zakład Badań Społecznych wraz ze studentami Pracy socjalnej zachęca do wsparcia kiermaszu świątecznych ozdób. Całkowity dochód przekazany zostanie dla Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży w Łomży.
Restauracja Retro już po raz jedenasty zaprasza by wspólnie, w rodzinnej atmosferze, śpiewać oraz przygotowywać świąteczne potrawy i ozdoby. Gorąco zapraszamy na ul. Nowogrodzką 157 w Łomży już w niedzielę 16 grudnia 2018 roku. Wydarzenie rozpoczyna się o godz. 12.00!
Szkolenie dla I roczników studiów
Drodzy Studenci
aby ułatwić Wam zaaklimatyzowanie się w zupełnie nowym środowisku, Samorząd Studencki przeprowadzi dla każdego kierunku szkolenia z praw i obowiązków studenta, podczas którego przekażemy Wam najważniejsze informacje dotyczące studiowania na naszej Uczelni oraz odpowiemy na Wasze pytania z tym związane.
Czas i miejsce szkolenia:
Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych - 14 listopada (środa) godz. 12.00 – 13.00 aula A2.4.
Pozdrawiamy, Samorząd Studencki.
Pożegnanie ś.p. Eweliny Grabowskiej
Odeszła od nas wyjątkowa studentka, wyjątkowy człowiek.
Społeczność akademicka – Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży oraz Samorząd Studencki – żegna ś.p. Ewelinę Grabowską.
Ewelinę, którą zapamiętamy jako nadzwyczaj pozytywną, uczynną i zawsze uśmiechniętą koleżankę i studentkę.
Twoja śmierć Ewelino poruszyła naszą akademicką społeczność. Studenci i wykładowcy wspominają Ciebie jako osobę:
„Otwartą i bardzo pomocną”
„Wiecznie uśmiechniętą”
„Pozytywnie nastawioną do otaczającego świata”
„Empatyczną”
Niezwykle ciężko żegnać młodych, wspaniałych ludzi. Tym bardziej jeśli ich obecność wspierała nas na duchu i wywoływała uśmiech na twarzy. Ewelino, rodzina akademicka nigdy Ciebie nie zapomni.
Msza święta pogrzebowa odbędzie się w dniu 7 listopada 2018 r. w Kościele Rzymskokatolickim pw. Św. Jakuba Apostoła w Drozdowie (gm. Piątnica), ul. Główna 50 o godz. 10:30
Hybrydalny świat
– Powinniśmy reaktywować wartości Rzeczpospolitej Obojga Narodów – apelował podczas interdyscyplinarnej i międzynarodowej konferencji naukowej „Człowiek i organizacje w świecie hybrydalnym” prof. Jerzy Nikitorowicz z Uniwersytetu w Białymstoku, podając przykłady ludzkich „hybryd”, ludzi kultury i sztuki: Wojciecha Korfantego, Ludwika Zamenhofa, Janusza Korczaka, Karola Szymanowskiego, Imre Kertésza, łączących w sobie przynależność do różnych tożsamości, ale niejednokrotnie uwikłanych w tragiczną historię. – Imre Kertész, znakomity literat i noblista, twierdził, że wszystko, co stworzył, stworzył przeciwko sobie. W wieku piętnastu lat był wieziony do obozu koncentracyjnego w Auschwitz, chociaż nie wiedział nawet, że jest węgierskim Żydem.
Konferencję, jej aspekty logistyczne, merytoryczne, tematykę, koordynowała dr Sylwia Jaskuła-Korporowicz, prodziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSIiP, pedagog od kilkunastu lat badająca procesy hybrydyzacji w sieci. – Przenikające się światy: wirtualny i rzeczywisty, stały się trwałym elementem współczesnych procesów tożsamościowych, dlatego należy zbadać jak na siebie oddziaływają i w jaki sposób kreują procesy wychowawcze. Głównym problemem jest jednak brak odpowiednich narzędzi do badania nowych zjawisk, a przede wszystkim brak pojęć niezbędnych do ich opisu. Język współczesnej nauki, czyli obowiązujące definicje psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne, opisują tylko świat realny, np. grupa w ujęciu socjologicznym, to ludzie, którzy zamieszkują to samo terytorium. Trudno za pomocą tych samych terminów opisywać zjawiska zachodzące w Internecie, bo ten otwiera przed nami odmienne modele przynależności i tożsamości, bezterytorialne, w których nie obowiązuje dyktat państw, rządów, a środkiem płatniczym mogą być wirtualne kryptowaluty. Wywołuje to nieznane dotąd zjawiska, ich zakres i wpływ na realność na razie trudny jest do określenia, ale za moment wejdą one w fazę stabilizacji i zostaną powszechnie poznane – mówiła Prodziekan, która do Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży zaprosiła m.in. socjologów, filozofów, pedagogów z kilkunastu ośrodków akademickich polskich i zagranicznych. Wśród nich był prof. Vil Bakirov z Charkowskiego Uniwersytetu Narodowego im. W. Karazina (jedna z najlepszych uczelni na Ukrainie), który tłumaczył, że należy wychować nową generację nauczycieli, zdolnych pracować z ludźmi wychowanymi przed komputerem, z tabletami, smartfonami i komórkami w ręku. – E-learning oraz virtual reality learning stały się codziennością, a edukacja wymaga nowych paradygmatów. Nowe technologie zmieniają nas, wywołują także zmiany w naszym mózgu, to będzie miało nieodwracalne konsekwencje społeczne, psychologiczne, poznawcze – mówił prof. Vil Bakirov. Podobnego zdania był socjolog kultury z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, który w rozmowie publicystycznej z Jolantą Święszkowską opowiedział o swoich odczuciach związanych z rozwojem Internetu i alternatywnych modeli komunikacji, zakładających relację człowiek-maszyna. – Dawniej w utopiach szukano mózgu organicznego, wierzono, że uda się z białka i protein, przy udziale impulsów biochemicznych, stworzyć biologiczny komputer, sztuczną inteligencję. Rozwój technologiczny idzie jednak w innym kierunku, do naszego organicznego mózgu wprowadza się półprzewodniki, na razie zewnętrzne, słuchawki, okulary multimedialne – mówił profesor Tadeusz Paleczny zastanawiając się, czy ludzką duchowość uda się w odległej przyszłości przenieść na serwer kosmiczny.
Zapraszamy do odsłuchania całej rozmowy:
https://www.youtube.com/watch?v=Al0_RTwHuwo&feature=youtu.be
Zwieńczeniem konferencji „Człowiek i organizacje w świecie hybrydalnym” będzie publikacja naukowa, w której skumulowanych zostanie czterdzieści referatów. Za rok kolejna edycja konferencji.
Kategoria naukowa „B” Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych
Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży otrzymał kategorię naukową „B”. W praktyce oznacza to pozyskiwanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pieniędzy na badania statutowe. – Cieszmy się z tego faktu bardzo, gdyż potwierdza on nie tylko nasz przyzwoity poziom naukowy, ale także daje nam niezwykle potrzebny impuls finansowy – informuje dziekan WNSH dr hab. Krystyna Leszczewska, prof. PWSIiP.
Wizyta w Zakładzie Karnym w Przytułach
W dniu 26 kwietnia 2018 roku studenci kierunku Administracja oraz Praca Socjalna pod opieką mgr Ewy Jakubiak i mgr Mariusza Giełguta wybrali się na wyjazd studyjny do Zakładu Karnego w Przytułach Starych. Podczas spotkania z kadrą tej placówki studenci poznali strukturę funkcjonowania służby więziennej oraz życie codzienne osadzonych. W trakcie wizyty funkcjonariusze służby więziennej przedstawili możliwości, warunki oraz korzyści zatrudnienia osadzonych w instytucjach współpracujących z zakładem karnym. Następnie studenci zostali oprowadzeni po częściach Zakładu Karnego półotwartej i zamkniętej oraz uzyskali informacje na temat postępów resocjalizacyjnych osadzonych. Korzystając z okazji studenci Koła Nauk Społecznych przekazali kilkadziesiąt książek do biblioteki zakładu karnego. Było to kolejne spotkanie w tej instytucji co oznacza kontynuację współpracy pomiędzy PWSIiP w Łomży a Zakładem Karnym w Przytułach.
Strona 23 z 25
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
wnshdziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl