dr Monika Surawska
doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, psycholog, psychoterapeuta poznawczo – behawioralny w trakcie całościowego szkolenia.
Pracuje jako psycholog szkolny w Liceum Mistrzostwa Sportowego przy AŁ. W Akademii Łomżyńskiej prowadzi zajęcia z zakresu psychologii ogólnej i szeroko pojętej psychologii zdrowia, podczas których wiedzę psychologiczną łączy z 17-letnim doświadczeniem psychologa, diagnosty i psychoterapeuty.
Zakres zainteresowań: psychologia zdrowia, psychologia jakości życia, psychologia aktywności sportowej, psychopatologia, psychoterapia.
dr Dorota Cybulska
- doktor nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa,
- wykładowca akademicki AŁ,
- badacz naukowy – obszar zainteresowań: językowy obraz świata (liczne publikacje z tego zakresu),
- specjalista z zakresu pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną,
- trener TUS (poziom ekspercki),
- konsultant ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w CEN w Łomży,
- nauczyciel języka polskiego,
- egzaminator egzaminu maturalnego i egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.
dr Paweł Migała
dr nauk humanistycznych. W roku 1995 ukończył studia magisterskie na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie na Wydziale Filozoficzno-Historycznym. W trakcie studiów odbył stypendium naukowe na Ruhr – Uniwersität w Niemczech i na La Sorbonne w Paryżu. W roku 2001 otrzymał tytuł doktora nauk humanistycznych na Wydziale Psychologii i Pedagogiki na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pracę doktorską napisał na temat: Zaburzenie w zachowaniu uczniów klas VII-VIII i ich uwarunkowania. Jego zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia takie jak: przyczyny, przejawy i skutki niedostosowania społecznego, przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej i zaniedbania wobec dzieci i młodzieży w wieku adolescencji. Współautor i autor kilkudziesięciu artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach polskich i zagranicznych. Opublikował trzy książki redagowane: (Dlaczego uczeń staje się agresywny? Przyczyny i uwarunkowania. Wybrane elementy patologii społecznej w aspekcie ich uwarunkowań. Środowisko szkolne jako jeden z elementów wpływający na powstawanie i utrwalanie zachowań agresywnych ), a także artykuły w czasopismach, mających impact factor, oraz około 65 artykułów i rozdziałów w innych recenzowanych czasopismach i monografiach.
dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz, prof. AŁ
doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor uczelniany.
Międzynarodowy i krajowy ekspert w zakresie ewaluacji. Autorka wielu publikacji na temat edukacji i komunikacji międzykulturowej, ewaluacji rozwojowej i międzykulturowej, pedagogiki medialnej, kultury informacyjnej i współpracy międzykulturowej. Animatorka badań porównawczych nad kulturowymi i edukacyjnymi aspektami współczesnego społeczeństwa „konceptualnego”. Kierownik i członek wielu projektów krajowych i międzynarodowych.
Prowadzone w Akademii Łomżyńskiej zajęcia dydaktyczne: Pedagogika ogólna, Teoretyczne podstawy wychowania, Ewaluacja w pracy pedagoga.
Monografie
2018, Ewaluacja społeczna w edukacji, Kraków Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 266
Redakcje naukowe
2023, Kultura (w) rzeczywistości hybrydalnej, „Perspektywy Kultury” nr 42 (3, 2/2023), red. Sylwia Jaskuła
2023, Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza, Kraków: Księgarnia Akademicka, red. Sylwia Jaskuła
2022, Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami, Kraków: Księgarnia Akademicka, red. Sylwia Jaskuła
2017, Jagiellonian Ideas Towards Challenges of Modern Times, Biblioteka Jagiellońska, Kraków: Jagiellonian Library, red. Leszek Korporowicz, Sylwia Jaskuła, Małgorzata Stefanovič, Paweł Plichta
2012, Współczesna przestrzeń tożsamości, Politeja. Pismo Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków: Księgarnia Akademicka, red. Sylwia Jaskuła, Leszek Korporowicz
2010, Sztuka w służbie edukacji 14 Zeszyt Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Warszawa, red. Sylwia Jaskuła
Rozdziały w monografiach i pracach zbiorowych
2023, Przestrzenie kultury [w:] Wspólnoty wartości. Dziedzictwo i tożsamość, red. L. Korporowicz, F. Czech, P. Plichta, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 35 - 48.
2023, Jak sztuczna inteligencja zmienia świat [w:] Świat w czasie przełomu. Religijne mosty nadziei, red. P. Walewski, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, seria Pogranicza 6, s. 53 - 70.
2023, Sztuczna inteligencja [w:] Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza, red. S. Jaskuła, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 95 - 112.
2022, Rzeczywistość hybrydalna [w:] Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami, red. S. Jaskuła, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 15-32.
2022, Ewaluacyjne wspomaganie dorosłych w działaniach prorefleksyjnych [w:] Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, red. M. Szymańska, Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 159-173.
2022, Rzeczywistość hybrydalna [w:] Słowniki społeczne. Studia kulturowe, red. L. Korporowicz, A. Knap-Stefaniuk, Ł. Burkiewicz, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 335 -352.
2022, Prawa międzykulturowe [w:] Człowiek wobec problemów współczesności. Księga pamiątkowa poświęcona ks. prof. dr. hab. Henrykowi Skorowskiemu SDB z okazji jubileuszu 70. urodzin i 40. lat pracy dla Nauki Polskiej, red. M. Markocka, Z. Mikołajczyk, P. Walewski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Muzeum Niepodległości, s. 447 -546.
2021, Komunikacja międzykulturowa w świecie hybrydalnym [w:] Wyzwania komunikacji międzykulturowej – obszary współdziałania i wymiany, red. J. Mazur, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 10 - 26.
2021, Wyzwania wychowania do wspólnoty [w:] Czy wszystko musi być narodowe? Naród jako kategoria aksjologiczna, red. P. Walewski, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, seria Pogranicza 6, s. 169 - 182.
2021, Mosty zaufania i dialogu. Jagiellońskie studia kulturowe we współpracy polsko-ukraińskiej [w:] Ponad podziałami. Wspólne perspektywy i dążenia w polsko-ukraińskiej współpracy naukowej, red. L. Pawelski, M. Rembierz, Szczecinek - Dąbrowa Górnicza: Akademia WSB, s. 183-194.
2020, Wolność w przestrzeni wirtualnej [w:] Wolność dana i zadana, red. P. Walewski, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, s. 75 - 88.
2019, Mistrzowie wobec wyzwań czasów parametryzacji [w:] Wychować (w sobie) mistrza, red. L. Pawelski, M. Rembierz, Szczecinek: Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, s. 81 -88.
2019, Pedagogia tożsamości w społeczeństwie współczesnym [w:] Od tożsamości do patriotyzmu, red. H. Skorowski, Łeba: Fundacja Instytut Balticum, s. 39 - 48.
2018, Ewaluacja refleksyjna w badaniach pedagogicznych [w:] Ku życiu wartościowemu. Idee - koncepcje – praktyki, red. W. Danilewicz, J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Kraków: Impuls, tom II, s. 371-380.
2017, Jagiellonian inspiration in intercultural education [w:] Jagiellonian Ideas Towards Challenges of Modern Times, red. S. Jaskuła, L. Korporowicz, P. Plichta, M. Stefanowicz, Kraków: Biblioteka Jagiellońska, s. 67 - 80.
2017, Bezpieczeństwo kulturowe w świecie hybrydalnym. Aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] Granice tożsamości nauk o bezpieczeństwie. Perspektywa materialna i formalna, red. T. Kośmider, W. Kitler, Warszawa: Wydawnictwo Dyfin, s. 202 – 218.
2017, Społeczne funkcje ewaluacji w środowisku akademickim [w:] Społeczne funkcje uniwersytetu w czasach dynamicznych zmian, red. J. Wyleżałek, Warszawa: Wydawnictwo SGGW, s. 199 – 207.
2016, Dialog w ewaluacji międzykulturowej [w:] Mosty nadziei. Jagiellońskie inspiracje dialogu międzykulturowego, red. L. Korporowicz, P. Plichta, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 201-208.
2016, Wirtualizacja pamięci kulturowej [w:] Przestrzenie pamięci. Świat wartości w przekazie kulturowym, red. A. Barska, K. Biskupska, I. Sobieraj, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 135-148.
2016, Wirtualizacja dziedzictwa kulturowego [w:] Społeczeństwo – Technologia – Gospodarka. W świecie sieciowych powiązań, red. A. Betlej, D. Błaszczak, M. Górka, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 139-156.
2016, Contemporary Young people in search for values [in:] World Youth Days. A Testimony to the Hope of Young People, ed. J. Stala, A. Porębski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, s. 199-212.
2015, Pedagogika przestrzeni informacyjnej [w:] Cyberprzestrzeń – człowiek – edukacja, red. M. Tanaś, S. Galanciak, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 77-94.
2015, Modele kultury informacyjnej w edukacji międzykulturowej [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym – teoria i praktyka, red. H. Batorowska, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, s. 108 - 117.
2014, Zagrożona tożsamość w świecie cyberfantazji [w:] Wielowymiarowość obszaru bezpieczeństwa. Wybrane problemy bezpieczeństwa wewnętrznego, red. W. Jakubczak, M. Podyma, Łomża: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Agrobiznesu, s. 60-72.
2013, Tożsamość a piąty wymiar w przestrzeni międzykulturowej [w:] Tożsamość w wielokulturowym kontekście, red. L. Dyczewski, K. Jurek, Lublin: Wydawnictwo KUL i Centrum Europejskie Natolin, s. 69 - 80.
2013, Metodologia procesu ewaluacyjnego [w:] Ewaluacja programów operacyjnych – aspekty teoretyczne, metodologiczna i praktyczne, red. S. Ernest, A. Etmańska, J. Konkel, J. Rudnicka, Toruń: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, s. 5 - 21.
2012, Piąty wymiar w edukacji międzykulturowej [w:] Poza paradygmaty. Pedagogika międzykulturowa. - Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, red. A. Szczurek-Boruta, E. Ogrodzka-Mazur, Cieszyn – Warszawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 7 - 29.
2012, Mutualizm ewaluacji i diagnozy edukacyjnej [w:] Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, red. B. Niemierko, M. K. Szmigiel, Kraków: Wyd. Grupa Tomami, s. 235-244.
2012, Kultura informacyjna w zarządzaniu międzykulturowym. Ujęcie transgresyjne [w:] Kompetencje informacyjno-komunikacyjne i międzykulturowe w gospodarce. Od adaptacji do innowacji, red. I. Sobieraj, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 37-92.
2011, Ewaluacja versus akredytacja – dwa światy w jednej przestrzeni [w:] Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, red. B. Niemierko, M. K. Szmigiel, Kraków: Wyd. Grupa Tomami, s. 257 - 263.
2011, Wykluczenie w międzykulturowej przestrzeni informacyjnej [w:] Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska, Cieszyn – Warszawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
2011, Przestrzeń informacyjna jako przestrzeń edukacyjna [w:] Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, red. A. Cudowska, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
2011, Intercultural space. Contemporary challenges and perspectives [w:] Poland – Jordan – European Union: Future Aspects, red. S. Abudayeh, K. Bojko, Amman, Jordan: Jordan University Press, s. 26-38.
2011, Informacyjna przestrzeń tożsamości [w:] Tożsamość i komunikacja, red. J. Szulich-Kałuża, L. Dyczewski, R. Szwed, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 11-20.
2010, Zagrożenia we współczesnej przestrzeni informacyjnej [w:] Współczesne bezpieczeństwo i zagrożenia w edukacji młodzieży, red. R. Kalinowski, J. Kunikowski, Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 31 - 46.
2010, O potrzebie re-ewaluacji w społeczeństwie nadmiaru informacji [w:] Ewaluacja programów operacyjnych – konteksty, dylematy, praktyki, red. K. Kasprzyk, Toruń: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, s. 45 - 58.
2009, Wychowanie do informacji w społeczeństwie otwartym [w:] Odrodzenie człowieczeństwa. Ludzkie transformacje, red. H. Romanowska-Łakomy, Warszawa: Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury, s.125-134.
2009, Uzależnienie od Internetu we współczesnej kulturze pracy, Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauka Pedagogicznych PAN, Zeszyt 13, red. R. Borzyszkowska, E. Lemańska-Lewandowska, P. P. Grzybowski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 64 - 81.
2009, Wychowawcze wyzwania społeczeństwa informacyjnego [w:] Jaka informacja?, red. L. Dyczewski, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 227 - 248.
2008, Wychowanie do informacji – pojęcie dla wielu nauk [w:] Język współczesnej pedagogiki, red. T. Zacharuk, Siedlce: Wydawnictwo UPH, s. 103 - 128.
Artykuły naukowe
2024, ‘Technologiczny’ model wychowania?, “Law. Education. Security”, nr 2/2024, s. 235-249
2023, Sztuczna inteligencja w edukacji we współczesnej rzeczywistości hybrydalnej, „Perspektywy Kultury”, nr 42 (3, 2/2023), s. 13-26.
2023, Prawa wspólnot w dobie wirtualnej interakcji kultur, „Perspektywy Kultury”, nr 41 (2, 2/2023), s. 77-90.
2022, Społeczna użyteczność ewaluacji, „Polski Przegląd Ewaluacyjny”, nr 1/2022 (1), s. 27 - 43.
2021, Hybrydalna wędrówka między wymiarami, „Journal of Modern Science”, 1/46/2021, s. 41–55.
2019, Działania pozorne w ewaluacji w obszarze szkolnictwa wyższego, „Educatio Nova”, 4/2019, s. 95-110.
2019, Deklaracja z Sydney. Prawa człowieka w perspektywie wielopodmiotowej, „Kultura Współczesna”, 2/2019, ISSN 1230-4808, s. 222-230.
2018, Społeczne sharmonizowanie ewaluacji, „Seminare”, 3(39), s. 129 -138.
2017, Współczesne paradygmaty dialogu międzykulturowego, „Edukacja Humanistyczna”, 2(37), s. 33-43.
2017, ‘Bridging cultural boundaries’ Jerzego Kapiszewskiego, „Krakowskie Studia Międzynarodowe”, 3/2017, s. 21 – 36.
2016, Information Culture in Intercultural Space. Moderation of Values, „Politeja, The Journal of the Faculty of Political and International Studies of the Jagiellonian University. Jagiellonian Cultural Studies”, 5(44), s. 183-198.
2016, Ewaluacja refleksyjna i refleksyjność w ewaluacji, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne/Academic Journal of Sociology”, 15(2), s. 15-24.
2015, Wirtualna transformacja międzykulturowych kompetencji komunikacyjnych. O przemianach w pedagogice komunikacji, „Studia Sociologica”, VII (2), s. 35-49.
2015, O zagrożeniu e-mancypacją człowieka w przestrzeni wirtualnej, „Roczniki Kulturoznawcze” KUL, 6 (4), s. 37-52.
2015, Zastosowanie ewaluacji edukacyjnej. Trzy rodzaje koncentracji, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 4 (238), s. 56 – 67.
2014, Kultury narodowe w procesie wirtualizacji, „Politeja”, 5 (31/1), s. 7-30.
2014, Odrębność i współgranie. Polskie relacje diagnostyki i ewaluacji edukacyjnej, „Ruch Pedagogiczny”, 2/2014, s. 27-38.
2014, Kompetencje informacyjno-komunikacyjne współczesnych nauczycieli, „Meritum, Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny”, 2(33), s. 30-35.
2014, Edukacja do ewaluacji, „Animacja Życia Publicznego, Zeszyty Centrum Badań Społeczności Polityk Lokalnych”, 4(17), s. 40 – 54.
2014, Kultura informacyjna w edukacji – „Nowe Horyzonty Edukacji”, 1(8), s. 29-41.
2013, Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna jako transgresja, „Pogranicze, Studia Społeczne”, tom XXI, s. 121-138.
2013, Pedagogika ewaluacji, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 4 (64), s. 45-54.
2012, Ewaluacja rozwojowa jako wyzwanie współczesnego systemu edukacji, „Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytet Jagielloński”, 3 (19), s. 89-98.
2012, Нoвi фoрум мобільності у світі віртуалізації тa медiaтизації культур, „Міжнapoдний нayкoвий фoрум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент”, Випуск 11, Київ, s. 183-208.
2012, New Forms of Mobility in the Word of Virtualization and Medialization of Cultures, , „Politeja”, 20/1., s. 73 - 90.
2012, Symbioza i odrębność dwóch światów, „Politeja”, 20/2, s. 45-62.
2010, Общества в новом информационном пространстве, „Міжнapoдний нayкoвий фoрум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент”, Випуск 2, Київ, s. 16-32.
2009, Internet – od możliwości do uzależnień, „Pedagogika Społeczna”, nr 2 (32), s. 183 - 200.
2008, Wychowanie do informacji: wyzwania i nadzieje, „Pedagogika Społeczna”, nr 1 (27), s. 83-106.
mgr Hanna Arciszewska
Magister nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Ukończone studia z zakresu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagogiki opiekuńczej, socjoterapii oraz oligofrenopedagogiki. Trener umiejętności społeczny oraz terapeuta ręki.
Prowadzone w Akademii Łomżyńskiej zajęcia dydaktyczne z zakresu szeroko rozumianej pedagogiki. Koordynator praktyk studenckich, Opiekun Koła Naukowego Pedagogów oraz Koordynator ds. promocji na kierunku Pedagogika Akademii Łomżyńskiej.
Rozdziały w monografiach i pracach zbiorowych
- Arciszewska H., Środowisko rodzinne jako przestrzeń doświadczania tolerancji, [w:] Obraz rodziny i młodzieży pod koniec drugiej dekady XXI wieku. Wybrane aspekty, (red.) Mateusz Szast, Bogdan Więckiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2021.
- Arciszewska H., Action research jako strategia promowania tolerancji w edukacji wyższej, [w:] Pomiędzy dysonansem a konsonansem społecznym. Studia i szkice pedagogiczne (red.) Józef Górniewicz, Olsztyn 2021.
- Arciszewska H., Promowanie tolerancji wśród studentów pedagogiki z wykorzystaniem action research w przestrzeni wirtualnej, [w:] Sukces życiowy w warunkach dystansu społecznego, (red.) Tomasz Łączek, Wydawnictwo Difin, 2021.
- Arciszewska H., Patchorkowy obraz województwa podlaskiego wyzwaniem dla tolerancji, [w:] Interdyscyplinarność, czyli współczesne wyzwanie dla naukowców cz. 8, (red.) Magdalena Drewniak, Stanisław Ejdys, Daria Becker – Pestka, Wydawnictwo Naukowe INTELLECT, Waleńczów 2021.
- Arciszewska H., Promoting tolerance among pedagogy students with the use of action research, [w:] From Cognitivism to Ecologism in Language Studies, (red.) Marta Bogusławska, Alina Andreea Dragoescu Urlica, Lulzime Kamberi, Wydawnictwo PETER LANG, 2022.
- Arciszewska H., Hejt w sieci jako wyzwanie dla współczesnej tolerancji [w:] Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami, (red.) Sylwia Jaskuła, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2022.
Artykuły naukowe
- Arciszewska H., Tolerancja w rozumieniu i doświadczeniach dzieci i młodzieży, ‘Wychowanie na co dzień’, 2018, nr 4 (271), s. 45 – 50.
- Arciszewska H., Wielokulturowość jako zjawisko kulturowe, społeczne, polityczne, ‘Problemy opiekuńczo wychowawcze’, nr 1, 2023, s. 3 – 16.
Arciszewska H., Wielokulturowość społeczeństwa polskiego – wyzwania edukacyjne i badawcze, ‘Rozprawy społeczne’, nr 17(1), 2023, s. 1 – 19.
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
wnshdziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Wydziału
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl