Przejdź do głównego menu
Przejdź do treści
Przejdź do mapy serwisu
  • Strona główna AŁ
  • Wydział Nauk o Zdrowiu
  • Wydział Prawa i Administracji
  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
  • USOS
  • Ikona tłumacza języka migowego
  • Film o uczelni z tłumaczem języka migowego
  • Film o projekcie Dostępna i bez barier z audiodeskrypcją
  • EN

Logo Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych

  • Wydział
  • Kandydat
  • Student
  • Absolwent
  • Aktualności
  • Władze Wydziału
  • Rada Wydziału
  • Akty prawne
    • Uchwały Rady Wydziału 2017
    • Uchwały Rady Wydziału 2018
    • Uchwały Rady Wydziału 2019
  • Struktura organizacyjna
    • Katedra Ekonomii i Finansów
    • Zakład Filologii Angielskiej
    • Zakład Pedagogiki
    • Zakład Pracy Socjalnej
  • Jakość kształcenia
    • Wydziałowa Komisja ds. JK
    • Prace dyplomowe
    • Praktyki studenckie
    • Hospitowanie zajęć
    • Współpraca z otoczeniem zewnętrznym
    • Roczne raporty samooceny
  • Kontakt
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Wydział
  3. Struktura organizacyjna
  4. Zakład Pedagogiki
  5. Pracownicy
  6. dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz, prof. AŁ

dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz, prof. AŁ

Sylwia Jaskuła Korporowicz

doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor uczelniany.

Międzynarodowy i krajowy ekspert w zakresie ewaluacji. Autorka wielu publikacji na temat edukacji i komunikacji międzykulturowej, ewaluacji rozwojowej i międzykulturowej, pedagogiki medialnej, kultury informacyjnej i współpracy międzykulturowej. Animatorka badań porównawczych nad kulturowymi i edukacyjnymi aspektami współczesnego społeczeństwa „konceptualnego”. Kierownik i członek wielu projektów krajowych i międzynarodowych.

Prowadzone w Akademii Łomżyńskiej zajęcia dydaktyczne: Pedagogika ogólna, Teoretyczne podstawy wychowania, Ewaluacja w pracy pedagoga.

Monografie

2018, Ewaluacja społeczna w edukacji, Kraków Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 266

Redakcje naukowe

2023, Kultura (w) rzeczywistości hybrydalnej, „Perspektywy Kultury” nr 42 (3, 2/2023), red. Sylwia Jaskuła

2023, Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza, Kraków: Księgarnia Akademicka, red. Sylwia Jaskuła

2022, Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami, Kraków: Księgarnia Akademicka, red. Sylwia Jaskuła

2017, Jagiellonian Ideas Towards Challenges of Modern Times, Biblioteka Jagiellońska, Kraków: Jagiellonian Library, red. Leszek Korporowicz, Sylwia Jaskuła, Małgorzata Stefanovič, Paweł Plichta

2012, Współczesna przestrzeń tożsamości, Politeja. Pismo Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków: Księgarnia Akademicka, red. Sylwia Jaskuła, Leszek Korporowicz

2010, Sztuka w służbie edukacji 14 Zeszyt Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Warszawa, red. Sylwia Jaskuła

Rozdziały w monografiach i pracach zbiorowych

2023, Przestrzenie kultury [w:] Wspólnoty wartości. Dziedzictwo i tożsamość, red. L. Korporowicz, F. Czech, P. Plichta, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 35 - 48.

2023, Jak sztuczna inteligencja zmienia świat [w:] Świat w czasie przełomu. Religijne mosty nadziei, red. P. Walewski, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, seria Pogranicza 6, s. 53 - 70.

2023, Sztuczna inteligencja [w:] Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza, red. S. Jaskuła, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 95 - 112.

2022, Rzeczywistość hybrydalna [w:] Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami, red. S. Jaskuła, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 15-32.

2022, Ewaluacyjne wspomaganie dorosłych w działaniach prorefleksyjnych [w:] Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, red. M. Szymańska, Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 159-173.

2022, Rzeczywistość hybrydalna [w:] Słowniki społeczne. Studia kulturowe, red. L. Korporowicz, A. Knap-Stefaniuk, Ł. Burkiewicz, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 335 -352.

2022, Prawa międzykulturowe [w:] Człowiek wobec problemów współczesności. Księga pamiątkowa poświęcona ks. prof. dr. hab. Henrykowi Skorowskiemu SDB z okazji jubileuszu 70. urodzin i 40. lat pracy dla Nauki Polskiej, red. M. Markocka, Z. Mikołajczyk, P. Walewski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Muzeum Niepodległości, s. 447 -546.

2021, Komunikacja międzykulturowa w świecie hybrydalnym [w:] Wyzwania komunikacji międzykulturowej – obszary współdziałania i wymiany, red. J. Mazur, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 10 - 26.

2021, Wyzwania wychowania do wspólnoty [w:] Czy wszystko musi być narodowe? Naród jako kategoria aksjologiczna, red. P. Walewski, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, seria Pogranicza 6, s. 169 - 182.

2021, Mosty zaufania i dialogu. Jagiellońskie studia kulturowe we współpracy polsko-ukraińskiej [w:] Ponad podziałami. Wspólne perspektywy i dążenia w polsko-ukraińskiej współpracy naukowej, red. L. Pawelski, M. Rembierz, Szczecinek - Dąbrowa Górnicza: Akademia WSB, s. 183-194.

2020, Wolność w przestrzeni wirtualnej [w:] Wolność dana i zadana, red. P. Walewski, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, s. 75 - 88.

2019, Mistrzowie wobec wyzwań czasów parametryzacji [w:] Wychować (w sobie) mistrza, red. L. Pawelski, M. Rembierz, Szczecinek: Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, s. 81 -88.

2019, Pedagogia tożsamości w społeczeństwie współczesnym [w:] Od tożsamości do patriotyzmu, red. H. Skorowski, Łeba: Fundacja Instytut Balticum, s. 39 - 48.

2018, Ewaluacja refleksyjna w badaniach pedagogicznych [w:] Ku życiu wartościowemu. Idee - koncepcje – praktyki, red. W. Danilewicz, J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Kraków: Impuls, tom II, s. 371-380.

2017, Jagiellonian inspiration in intercultural education [w:] Jagiellonian Ideas Towards Challenges of Modern Times, red. S. Jaskuła, L. Korporowicz, P. Plichta, M. Stefanowicz, Kraków: Biblioteka Jagiellońska, s. 67 - 80.

2017, Bezpieczeństwo kulturowe w świecie hybrydalnym. Aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] Granice tożsamości nauk o bezpieczeństwie. Perspektywa materialna i formalna, red. T. Kośmider, W. Kitler, Warszawa: Wydawnictwo Dyfin, s. 202 – 218.

2017, Społeczne funkcje ewaluacji w środowisku akademickim [w:] Społeczne funkcje uniwersytetu w czasach dynamicznych zmian, red. J. Wyleżałek, Warszawa: Wydawnictwo SGGW, s. 199 – 207.

2016, Dialog w ewaluacji międzykulturowej [w:] Mosty nadziei. Jagiellońskie inspiracje dialogu międzykulturowego, red. L. Korporowicz, P. Plichta, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 201-208.

2016, Wirtualizacja pamięci kulturowej [w:] Przestrzenie pamięci. Świat wartości w przekazie kulturowym, red. A. Barska, K. Biskupska, I. Sobieraj, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 135-148.

2016, Wirtualizacja dziedzictwa kulturowego [w:] Społeczeństwo – Technologia – Gospodarka. W świecie sieciowych powiązań, red. A. Betlej, D. Błaszczak, M. Górka, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 139-156.

2016, Contemporary Young people in search for values [in:] World Youth Days. A Testimony to the Hope of Young People, ed. J. Stala, A. Porębski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, s. 199-212.

2015, Pedagogika przestrzeni informacyjnej [w:] Cyberprzestrzeń – człowiek – edukacja, red. M. Tanaś, S. Galanciak, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 77-94.

2015, Modele kultury informacyjnej w edukacji międzykulturowej [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym – teoria i praktyka, red. H. Batorowska, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, s. 108 - 117.

2014, Zagrożona tożsamość w świecie cyberfantazji [w:] Wielowymiarowość obszaru bezpieczeństwa. Wybrane problemy bezpieczeństwa wewnętrznego, red. W. Jakubczak, M. Podyma, Łomża: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Agrobiznesu, s. 60-72.

2013, Tożsamość a piąty wymiar w przestrzeni międzykulturowej [w:] Tożsamość w wielokulturowym kontekście, red. L. Dyczewski, K. Jurek, Lublin: Wydawnictwo KUL i Centrum Europejskie Natolin, s. 69 - 80.

2013, Metodologia procesu ewaluacyjnego [w:] Ewaluacja programów operacyjnych – aspekty teoretyczne, metodologiczna i praktyczne, red. S. Ernest, A. Etmańska, J. Konkel, J. Rudnicka, Toruń: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, s. 5 - 21.

2012, Piąty wymiar w edukacji międzykulturowej [w:] Poza paradygmaty. Pedagogika międzykulturowa. - Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, red. A. Szczurek-Boruta, E. Ogrodzka-Mazur, Cieszyn – Warszawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 7 - 29.

2012, Mutualizm ewaluacji i diagnozy edukacyjnej [w:] Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, red. B. Niemierko, M. K. Szmigiel, Kraków: Wyd. Grupa Tomami, s. 235-244.

2012, Kultura informacyjna w zarządzaniu międzykulturowym. Ujęcie transgresyjne [w:] Kompetencje informacyjno-komunikacyjne i międzykulturowe w gospodarce. Od adaptacji do innowacji, red. I. Sobieraj, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 37-92.

2011, Ewaluacja versus akredytacja – dwa światy w jednej przestrzeni [w:] Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, red. B. Niemierko, M. K. Szmigiel, Kraków: Wyd. Grupa Tomami, s. 257 - 263.

2011, Wykluczenie w międzykulturowej przestrzeni informacyjnej [w:] Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska, Cieszyn – Warszawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

2011, Przestrzeń informacyjna jako przestrzeń edukacyjna [w:] Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, red. A. Cudowska, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

2011, Intercultural space. Contemporary challenges and perspectives [w:] Poland – Jordan – European Union: Future Aspects, red. S. Abudayeh, K. Bojko, Amman, Jordan: Jordan University Press, s. 26-38.

2011, Informacyjna przestrzeń tożsamości [w:] Tożsamość i komunikacja, red. J. Szulich-Kałuża, L. Dyczewski, R. Szwed, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 11-20.

2010, Zagrożenia we współczesnej przestrzeni informacyjnej [w:] Współczesne bezpieczeństwo i zagrożenia w edukacji młodzieży, red. R. Kalinowski, J. Kunikowski, Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 31 - 46.

2010, O potrzebie re-ewaluacji w społeczeństwie nadmiaru informacji [w:] Ewaluacja programów operacyjnych – konteksty, dylematy, praktyki, red. K. Kasprzyk, Toruń: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, s. 45 - 58.

2009, Wychowanie do informacji w społeczeństwie otwartym [w:] Odrodzenie człowieczeństwa. Ludzkie transformacje, red. H. Romanowska-Łakomy, Warszawa: Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury, s.125-134.

2009, Uzależnienie od Internetu we współczesnej kulturze pracy, Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauka Pedagogicznych PAN, Zeszyt 13, red. R. Borzyszkowska, E. Lemańska-Lewandowska, P. P. Grzybowski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 64 - 81.

2009, Wychowawcze wyzwania społeczeństwa informacyjnego [w:] Jaka informacja?, red. L. Dyczewski, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 227 - 248.

2008, Wychowanie do informacji – pojęcie dla wielu nauk [w:] Język współczesnej pedagogiki, red. T. Zacharuk, Siedlce: Wydawnictwo UPH, s. 103 - 128.

Artykuły naukowe

2024, ‘Technologiczny’ model wychowania?, “Law. Education. Security”, nr 2/2024, s. 235-249

2023, Sztuczna inteligencja w edukacji we współczesnej rzeczywistości hybrydalnej, „Perspektywy Kultury”, nr 42 (3, 2/2023), s. 13-26.

2023, Prawa wspólnot w dobie wirtualnej interakcji kultur, „Perspektywy Kultury”, nr 41 (2, 2/2023), s. 77-90.

2022, Społeczna użyteczność ewaluacji, „Polski Przegląd Ewaluacyjny”, nr 1/2022 (1), s. 27 - 43.

2021, Hybrydalna wędrówka między wymiarami, „Journal of Modern Science”, 1/46/2021, s. 41–55.

2019, Działania pozorne w ewaluacji w obszarze szkolnictwa wyższego, „Educatio Nova”, 4/2019, s. 95-110.

2019, Deklaracja z Sydney. Prawa człowieka w perspektywie wielopodmiotowej, „Kultura Współczesna”, 2/2019, ISSN 1230-4808, s. 222-230.

2018, Społeczne sharmonizowanie ewaluacji, „Seminare”, 3(39), s. 129 -138.

2017, Współczesne paradygmaty dialogu międzykulturowego, „Edukacja Humanistyczna”, 2(37), s. 33-43.

2017, ‘Bridging cultural boundaries’ Jerzego Kapiszewskiego, „Krakowskie Studia Międzynarodowe”, 3/2017, s. 21 – 36.

2016, Information Culture in Intercultural Space. Moderation of Values, „Politeja, The Journal of the Faculty of Political and International Studies of the Jagiellonian University. Jagiellonian Cultural Studies”, 5(44), s. 183-198.

2016, Ewaluacja refleksyjna i refleksyjność w ewaluacji, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne/Academic Journal of Sociology”, 15(2), s. 15-24.

2015, Wirtualna transformacja międzykulturowych kompetencji komunikacyjnych. O przemianach w pedagogice komunikacji, „Studia Sociologica”, VII (2), s. 35-49.

2015, O zagrożeniu e-mancypacją człowieka w przestrzeni wirtualnej, „Roczniki Kulturoznawcze” KUL, 6 (4), s. 37-52.

2015, Zastosowanie ewaluacji edukacyjnej. Trzy rodzaje koncentracji, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 4 (238), s. 56 – 67.

2014, Kultury narodowe w procesie wirtualizacji, „Politeja”, 5 (31/1), s. 7-30.

2014, Odrębność i współgranie. Polskie relacje diagnostyki i ewaluacji edukacyjnej, „Ruch Pedagogiczny”, 2/2014, s. 27-38.

2014, Kompetencje informacyjno-komunikacyjne współczesnych nauczycieli, „Meritum, Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny”, 2(33), s. 30-35.

2014, Edukacja do ewaluacji, „Animacja Życia Publicznego, Zeszyty Centrum Badań Społeczności Polityk Lokalnych”, 4(17), s. 40 – 54.

2014, Kultura informacyjna w edukacji – „Nowe Horyzonty Edukacji”, 1(8), s. 29-41.

2013, Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna jako transgresja, „Pogranicze, Studia Społeczne”, tom XXI, s. 121-138.

2013, Pedagogika ewaluacji, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 4 (64), s. 45-54.

2012, Ewaluacja rozwojowa jako wyzwanie współczesnego systemu edukacji, „Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytet Jagielloński”, 3 (19), s. 89-98.

2012, Нoвi фoрум мобільності у світі віртуалізації тa медiaтизації культур, „Міжнapoдний нayкoвий фoрум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент”, Випуск 11, Київ, s. 183-208.

2012, New Forms of Mobility in the Word of Virtualization and Medialization of Cultures, , „Politeja”, 20/1., s. 73 - 90.

2012, Symbioza i odrębność dwóch światów, „Politeja”, 20/2, s. 45-62.

2010, Общества в новом информационном пространстве, „Міжнapoдний нayкoвий фoрум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент”, Випуск 2, Київ, s. 16-32.

2009, Internet – od możliwości do uzależnień, „Pedagogika Społeczna”, nr 2 (32), s. 183 - 200.

2008, Wychowanie do informacji: wyzwania i nadzieje, „Pedagogika Społeczna”, nr 1 (27), s. 83-106.

Kontakt

Dziekanat

pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)

Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59

Plany zajęć
T: 86 215 54 86
wnshdziekanat@al.edu.pl

Sekretariat Wydziału

pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl

soneta baner szkolimy w oparciu o system enova
  • Studia I stopnia

  • Administracja
  • Automatyka i robotyka
  • Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności
  • Dietetyka
  • Filologia angielska
  • Informatyka
  • Kosmetologia
  • Logistyka
  • więcej
  • Studia II stopnia

  • Administracja
  • Informatyka
  • Pielęgniarstwo
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Zarządzanie
  • Studia jednolite magisterskie

  • Fizjoterapia
  • Prawo
  • Studia podyplomowe

  • Master of Business Administration
  • Mediacje i negocjacje
  • Rachunkowość i finanse
  • Transport drogowy
  • Wycena nieruchomości
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - kadry i płace
  • więcej
  • Kursy i szkolenia

  • Certyfikat Pearson Test of English
  • Kursy językowe
  • Kursy maturalne
  • Mała księgowość z wykorzystaniem programu komputerowego
  • Organizacja Pomocy Społecznej
  • więcej

    Kontakt

  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Akademicka 14, 18-400 Łomża
  • +48 86 215 66 04
  • wnsh@al.edu.pl
  • Biuletyn Informacji Publicznej
  • Logo Facebook
Copyright @2025 - Akademia Łomżyńska - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie - Dział Systemów Komputerowych
Deklaracja dostępności - USOSweb - Kontakt