IX Ogólnopolskie Obchody Tygodnia Pracy Socjalnej i seminarium w ANSŁ
Zakład Pracy Socjalnej, Koło Naukowe Badań Społecznych Akademii Nauk Stosowanych w Łomży oraz pracownicy i decydenci z obszaru pracy socjalnej spotkali się na hybrydowym seminarium pt. „Prawdy i mity pracy socjalnej z perspektywy studenta, absolwenta i pracodawcy”. W ten sposób środowisko łomżyńskiej uczelni włączyło się w IX Ogólnopolskie Obchody Tygodnia Pracy Socjalnej, który w tym roku przebiega pod hasłem „Walka z mitami i stygną w polskiej pracy socjalnej”.
Studentki Koła Naukowego Badań Społecznych ANSŁ, Sara Polita, Ewa Samełko, Martyna Mioduszewska i Patrycja Kowalewska przedstawiły wyniki swoich badań wśród studentów. Podkreślały, że figura pracownika socjalnego kojarzy się żakom pozytywnie i negatywnie. Wśród studenckich określeń kształtujących wizerunek tego zawodu są zarówno „społecznik”, jak i stereotypowe: „patologia, wypalenie zawodowe, kontrola, bieda”. Wśród głównych mitów pracy socjalnej studentki wyliczały: „praca socjalna polega na rozdawnictwu pieniędzy”, „praca socjalna jest niebezpieczna”, „pracownicy socjalni są tylko dla ludzi ubogich”, „pracownik socjalny zabiera dzieci”. Studentki ANSŁ polemizowały z tym negatywnym i stereotypowym obrazem zawodu, przytaczając fakty i akcentując, że pracownicy socjalni kompleksowo towarzyszą swoim klientom w różnych obszarach ich życia: społecznym, zdrowotnym, lokalowym, rodzinnym. – Pracownik socjalny działa zawsze w interesie rodziny, dziecka, a nie na ich niekorzyść – tłumaczyły studentki Pracy socjalnej.
Ewa Remiszewska, aktywna pracownica socjalna z MOPS w Kolnie i jednocześnie absolwentka Pracy socjalnej ANSŁ z 2022 roku, podkreślała, że „mamy tak, jak sobie pozwolimy”. – W naszym zawodzie istotne jest postawienie pewnych granic, przecież nie chodzi o to, aby być „nawiedzonym” przyjacielem klienta. Skuteczne pomaganie, to nie wyręczanie ale towarzyszenie merytoryczne – mówiła Ewa Remiszewska. Co jest jej zdaniem słabym punktem zawodu? – To, że nie możemy działać wbrew woli klienta, a czasem aż się o to prosi. Nikogo na siłę nie położymy w szpitalu, nie wyślemy na terapię odwykową. Każda rodzina dostaje tysiąc szans, ale to ona decyduje, czy choć jeden raz z nich skorzysta – dodawała pracownica socjalna.
Ewa Elster z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łomży, mówiła, że wykonuje zawód od ponad dwudziestu lat. – Nadal lubię swoją pracę. Pracuję w pieczy zastępczej, więc jestem tą, która stereotypowo, zabiera dzieci. A jak to wygląda w praktyce? Wyobraźmy sobie sytuację: dostajemy pismo z sądu, aby zweryfikować sytuację dziecka w rodzinie. Robimy to w szkole, miejscu zamieszkania, w MOPS. W ośrodku pomocy społecznej mówią o trzynastolatce, że bierze narkotyki, znika i nie słucha się matki. W szkole mówią, że fajna i mądra dziewczyna, tylko ostatnio nieobecna mentalnie. W domu warunki słabe, chora mama, problem alkoholowy, dziecko pozostawione samo sobie, bez rodzicielskiej opieki. Co robić, gdy mamy takie rozpoznanie? Jak nie skrzywdzić dziecka? To są sytuacje, że czasem czuję się, jakbym przewaliła tonę węgla. Tak wygląda praca pracownika socjalnego w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie – tłumaczyła Ewa Elster, dodając, że każda decyzja o odebraniu dziecka z dysfunkcyjnej rodziny jest podejmowana indywidualnie, po dokładnym zbadaniu sprawy i zgodnie ze społecznym, emocjonalnym interesem dziecka.
Dr Edyta Lichomska, socjolog i filozof, podkreślała, że stereotypowy obraz pracownika socjalnego tworzy się w percepcji medialnej, gdzie bardzo sporadycznie pojawiają się informacje o sukcesach pracowników socjalnych, ich zaangażowaniu w wykonywany zawód. – Patrząc od strony analizy medialnej mamy dwa obrazy zawodu: z jednej strony niefrasobliwego pracownika socjalnego, który zostawia dziecko pod opiekę przemocowej rodziny, a drugi obraz to pracownik socjalny, który zabiera dziecko z kochającej rodziny – mówiła dr Edyta Lichomska, wskazując, że ten kształtowany przez media wizerunek pracownika socjalnego jest bardzo polaryzacyjny, niesprawiedliwy i pojawiają się w nim wyłącznie dwa skraje bieguny społecznej percepcji zawodu.
Seminarium odbyło się pod patronatem Sekcji Pracy Socjalnej Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, a nad detalami wydarzenia czuwał dr Tadeusz Kowalewski, kierownik Zakładu Pracy Socjalnej Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, który prowadząc seminarium czuwał nad włączeniem w dyskusję wszystkich jego uczestników oraz holistycznym doborem tematów. Dyskusja, która stacjonarnie miała miejsce w uczelnianej sali (fokusownia), wciągnęła do aktywnej, spontanicznej rozmowy uczestników wirtualnych spotkania, miedzy innymi: dra hab. Tadeusza Popławskiego oraz Annę Fabin (zastępcę dyrektora MOPS w Łomży).
II Dni Przedsiębiorczości - relacja
Czterystu uczniów ze szkół ponadpodstawowych wzięło udział w II Dniach Przedsiębiorczości w Łomży. Młodzież uczestniczyła w wykładach, konkursie składającym z testu wiedzy, strategicznych gier planszowych, case study. – Przedsiębiorczość jest tak eklektycznym obszarem, że mieszczą się w niej różnorodne zjawiska. Chcieliśmy pokazać uczniom to szerokie spektrum przedsiębiorczych postaw i odziaływań, stąd trzy elementy. Teoria, bo jesteśmy na uczelni, gdzie liczy się wiedza. Praktyka, bo zakładanie firmy, przedsiębiorstwa, przygotowanie biznesplanu, to konkretne działania. I oczywiście strategia, gdyż finalnie o sukcesie na rynku decydują nasz styl myślenia, umiejętność przewidywania, ale także dynamicznego i spontanicznego podejmowania decyzji – mówiła dr Urszula Widelska, adiunkt w Katedrze Ekonomii i Finansów Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, a także pomysłodawczyni ciekawej formy rywalizacji.
Młodzież, która przyjechała na II Dni Przedsiębiorczości do Łomży pozytywnie oceniła koncepcję konkursu i żywiołowo deklarowała chęć uczestnictwa w kolejnych jego edycjach. Z dużym zainteresowaniem słuchała także wykładów, wśród nich warsztatu „Jak Działa reklama?” dr Urszuli Widelskiej, z którego dowiedziała się, że w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku reklama operowała na faktach, obecnie – na emocjach. Wzruszenie, śmiech i strach – to główne emocjonalne akcenty w reklamach. Dr Widelska opisywała je pokazując konkretne przykłady, podkreślając jednocześnie, że współczesny marketing korzysta z potężnych narzędzi neurobiologicznej wiedzy, a nasz „ośrodek nagrody” w mózgu karmiony jest komunikatami reklamowymi.
– To były solidne dni pracy i nauki przed konkursem. Przygotowaliśmy biznesplan związany z porządkowaniem ogródków i nagrobków, gdyż w naszym rodzinnym mieście jest dużo osób starszych i nie ma w nim tego typu usługi rynkowej. To była nasza odpowiedz na konkretne studium przypadku, które zakładało, że mamy wprowadzić rozwiązanie wspierające naszą małą Ojczyznę. Postawiliśmy na pomoc osobom starszym w drobnych pracach porządkowych. Konkurs był super, zwłaszcza strategiczne gry planszowe i możliwość stworzenie fajnego biznesplanu – mówili Sandra, Ola, Wiktoria, Oliwier oraz Antek z Zespołu Szkół Agroprzedsiębiorczości w Zambrowie. Ich drużyna zajęła I miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę.
Poniżej przedstawiamy tabelę wyników uczniowskiej rywalizacji:
Nagrody indywidulane „Najlepszy w teorii” (ex aequo) zdobyli:
Aptacy Wojciech (Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Ostrołęce)
Kozłowski Jan (I LO im. T. Kościuszki w Łomży)
I miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę zajęła drużyna z Zespołu Szkół Agroprzedsiębiorczości w Zambrowie (zwyciężając także w kategoriach „Najlepsi w praktyce” „Najlepsi stratedzy”) w składzie:
- Gołubiewski Antoni
- Ciborowska Aleksandra
- Bączyk Sandra
- Sokołowski Oliwier
- Urbaniak Wiktoria
II miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę zajęła drużyna z Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. J. Piłsudskiego w Łomży w składzie:
- Gosk Wiktoria
- Gutowski Paweł
- Kossakowski Karol
- Małż Maciej
- Mioduszewski Mateusz
III miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę (oraz zwycięstwo w kategorii „Najlepsi w teorii” ) zajęła drużyna I LO im. T. Kościuszki w Łomży w składzie:
- Chojnowski Hubert
- Kozłowski Jan
- Korytkowski Jakub
- Wądołowski Karol
- Winko Marcel
IV miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę zajęła drużyna II LO im. M. Konopnickiej w Łomży w składzie:
- Detkiewicz Aleksandra
- Gralińska Paulina
- Piątek Natalia
- Pogroszewska Wiktoria
- Pogroszewski Rafał
Studenci na praktykach podczas VIII Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach
VIII Europejski Kongres Samorządów w Mikołajkach był międzynarodową platformą wymiany wiedzy, doświadczeń, miejscem spotkań liderów samorządowych, organizacji pozarządowych, naukowców i biznesu z przedstawicielami administracji państwowej. Program merytoryczny tegorocznego Kongresu składał się z ponad 170 wydarzeń – sesji plenarnych, paneli dyskusyjnych, warsztatów, rozmów ze znanymi postaciami życia społecznego, gospodarczego oraz politycznego. Wydarzenia Kongresu odbywały się na 13 ścieżkach tematycznych, ze szczególnym akcentem na takie obszary jak: Gospodarka, Samorząd Przyszłości, Ochrona Środowiska, Biznes i Zarządzanie, Finanse, czy Społeczeństwo. W wydarzeniu uczestniczyli studenci Administracji z Koła Naukowego Administratywistów Akademii Nauk Stosowanych w Łomży – jako uczelniani praktykanci koordynujący detale logistyczne wydarzenia: Karolina Siwek, Katarzyna Przestrzelska, Dawid Sztandera, Damian Sadłowski.
Karolina Siwek logistycznie wspierała panel Zdrowie. – Kongres był wydarzeniem, w którym uczestniczyła elita świata polityki, biznesu i nauki. Zostaliśmy bardzo dobrze przyjęci, jako studenci, przez to środowisko i cieszymy się, bo uczestniczyliśmy w debatach na bardzo wysokim, merytorycznym poziomie. Z wielka przyjemnością wsłuchiwałam się w dyskusję dotyczącą przyszłości medycyny, algorytmizacji tej gałęzi działalności, wykorzystaniu w medycynie narzędzi Sztucznej Inteligencji. Podobał mi się także panel dotyczący budowania własnej marki, bo to są informacje, które będę mogła wykorzystać w praktyce budując swój wizerunek chociażby na rynku pracy – mówi Karolina Siwek. Dodaje, że panele miały charakter niezwykle otwartego dialogu. – To nie były tzw. „gadające głowy” ale rzeczywista, dynamiczna wymiana doświadczeń i wiedzy – mówi studentka.
Katarzyna Przestrzelska uczestniczyła w panelu Gospodarka. Największe wrażenie wywarła na niej dyskusja dotycząca wykorzystania wodoru jako paliwa przyszłości. – Panel ten zgromadził tłumy słuchaczy, był niezwykle treściwy. Kongres to okazja do spotkania z ciekawymi ludźmi i poznania zagadnień, które zrewolucjonizują naszą przyszłość społeczną. Uczestnicząc w tego typu wydarzeniach poznajemy nowe trendy społeczne, gospodarcze, naukowe, a to jest kluczowe dla naszego postrzegania świata i możliwości, jakie on nam daje jako młodym ludziom – uważa Katarzyna Przestrzelska.
Dawid Sztandera odpowiadał na Kongresie za rejestrację jego uczestników, wydawania identyfikatorów, materiałów informacyjnych. – Jesteśmy wdzięczni naszej uczelni za umożliwienie nam odbycia tego typu praktyk, bo to szansa na zdobycie kontaktów, pokazanie się od dobrej strony i kontynuację w przyszłości współpracy z organizatorami Kongresu. Najlepsze osoby, które sprawdziły się na koordynacji paneli, zostaną zaproszone do dalszej współpracy – mówi Dawid Sztandera. Jako przykład podaje koleżankę ze starszych roczników Administracji, Izę Małachowską, która w ubiegłym roku odbywała analogiczne praktyki na Kongresie, a w tym – była już etatową opiekunką praktykantów z całego kraju.
Damian Sadłowski uczestniczył w panelu Zróżnicowany rozwój. – Rozmawialiśmy z osobami znanymi ze świata mediów, nauki i polityki na tematy, które dotyczą kreowania przyszłości – mówi student.
Wśród atutów praktyk studenci Akademii Nauk Stosowanych w Łomży wymieniają możliwość trenowania języka obcego w kontakcie z gośćmi z zagranicy, nawiązywanie relacji ze studentami z innych uczelni (dużych ośrodków akademickich) oraz możliwość bezpośredniego kontaktu z kreatywnymi ludźmi reprezentującymi samorząd, biznes, naukę.
A dlaczego polscy samorządowcy powinni, zdaniem studentów, interesować się możliwościami jakie daje współczesny świat nauki, biznesu? – W ten sposób mogą budować kontakty i zarządzać swoim lokalnym środowiskiem wykorzystując do tego globalne narzędzia wiedzy, biznesowych rozwiązań. Świat idzie do przodu, dynamicznie się zmienia i miasta oraz regiony powinny być uczestnikiem, kreatorem pozytywnych przemian. Nie wystarczy rozdawać ładne ulotki, lepiej dać ludziom atrakcyjne miasto, atrakcyjne warunki życia, ciekawe narzędzia i rozwiązania – mówią Karolina Siwek, Katarzyna Przestrzelska, Dawid Sztandera, Damian Sadłowski.
Marzenie studentów? Uczestniczyć intensywnie w tego typu wydarzeniach jak VIII Europejski Kongres Samorządów w Mikołajkach. Najpierw na poziomie wsparcia, koordynacji takich przedsięwzięć – a w przyszłości, kto wie, może jako prelegenci, czyli liderzy życia społecznego, gospodarczego i naukowego.
Podczas VIII Europejskiego Kongresu Samorządów, który odbył się w Hotelu Gołębiewski w mikołajkach, zostały wręczone prestiżowe nagrody, takie jak: Nagroda Europejskiego Kongresu Samorządów, Nagroda „Samorządowiec Przyjazny Młodzieży” przyznawana przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Nagroda Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej dla Jednostek Samorządu Terytorialnego za opiekę nad miejscami pamięci i propagowanie postaw patriotycznych oraz Nagroda Europejskiego Kongresu Samorządów dla Dziennikarza Regionalnego, partnerem której jest firma Press Service Monitoring Mediów.
Laureatem Nagrody Europejskiego Kongresu Samorządów został Ossi Savolainen – Burmistrz Regionu Helsinki Ussima.
Laureatami Nagrody ,,Samorządowiec Przyjazny Młodzieży” zostali Robert Bagiński – Wójt Gminy Giby, Krzysztof Gołaszewski – Burmistrz Łap, Michał Prószyński – Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Andrzej Pruś – Przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego, Bartłomiej Stawiarski – Burmistrz Namysłowa, Robert Waraksa – Burmistrz Olsztynka.
Nagrodę Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej dla Jednostek Samorządu Terytorialnego otrzymały Miasta Włodawa i Mysłowice.
Laureatami Nagrody Europejskiego Kongresu Samorządów dla Dziennikarza Regionalnego zostały Karolina Klimecka Laptuta z Redakcji wlc.pl oraz Paweł Więcka – Redaktor „Echo Dnia Świętokrzyskiego”.
Tegoroczny kongres odbył się pod hasłem „Nowa solidarność dla nowej epoki”.
Studenci w audycji „Wokół portfela” - podcast
Warto nadstawić uszy. Audycja „Wokół portfela”, czyli Studenckie Koło Młodych Przedsiębiorców na falach Polskiego Radia Białystok. Kto nie zdążył posłuchać naszych studentów bezpośrednio na falach rozgłośni radiowej – zapraszamy do odsłuchania podcastu z audycją redaktora Adama Janczewskiego.
Są młodzi, ambitni, myślą o założeniu własnego biznesu, opracowują projekty nowatorskich startupów. – Na uczelni oraz w Kole Naukowym Młodych Przedsiębiorców uczymy się zarządzać firmą, ludźmi, sobą oraz czasem – mówią studenci Zarządzania ANSŁ. Jak z rękawa sypią pomysłami na własną przyszłość, doskonale wyczuwają realia rynku pracy i mają konkretne, sprecyzowane pomysły na siebie. Ich recepta na sukces Łomży jest prosta – stwórzmy nowe miejsca pracy, zadbajmy o własne otoczenie, rozwijamy nasze miasto. O tym na falach Polskiego Radia Białystok opowiedzieli: studenci Anna Bekisz, Ewelina Dworakowska, Katarzyna Kaszuba, Sylwia Kurpiewska i Michał Kaczyński, a także opiekunka Koła Naukowego dr Edyta Dąbrowska.
Studenckie Koła Młodych Przedsiębiorców to nie tylko dawka praktycznej wiedzy, ale także ciekawe przygody i dobra atmosfera naukowa. Zachęcamy studentów do dołączenia do Koła.
Hexa Bank Spółdzielczy wspiera studentów w edukacji i na rynku pracy
– Otrzymujemy fundusze na rozwój, ale możemy także poznać środowisko swojej potencjalnej, przyszłej pracy – mówią Milena Narewska i Tomasz Chojnowski, studenci Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, z którymi Hexa Bank Spółdzielczy podpisał umowy stypendialne. Poza konkretnymi funduszami, które trafiają na konta studentów, Bank zaoferował młodym ludziom praktyki, a w przyszłości być może pracę na odpowiednich do ich kwalifikacji stanowiskach.
– Jesteśmy instytucją społecznie odpowiedzialną, wspieramy ludzi kultury, sportu, ale także nauki. A przede wszystkim chcemy dać młodym ludziom szansę na lepszy start zawodowy – mówi Piotr Kaczyński, prezes Hexa Banku Spółdzielczego z siedzibą w Piątnicy. Ufundowane przez Bank stypendia prywatne to pilotażowy projekt, którym objętych zostało dwoje studentów ANSŁ: Milena Narewska, studentka Zarządzania, a także Tomasz Chojnowski - student Informatyki.
Milena Narewska ma za sobą styczniowe praktyki w Banku, gdzie poznała pracą w trzech obszarach i bankowych działach – analizy ryzyka, monitoring oraz analizy kredytowe. – Praktyki pozwoliły mi zweryfikować wiedzę, którą wyniosłam z uczelni. I chociaż było to moje pierwsze zetknięcie z bankowością, to poczułam bakcyla dokonując analiz wskaźnikowych – mówi studentka.
Prezes Zarządu Banku, Piotr Kaczyński, podkreśla, że w skali roku placówka przyjmuje kilku praktykantów z różnych uczelni. Jest to skomplikowany proces, ze względu na ochronę danych osobowych, tajemnicę bankową i zastosowanie procedur bezpieczeństwa z tym związanych. – Dotychczas nie zdarzyło nam się, aby osoby te wykazywały się taką wiedzą analityczno-ekonomiczną, zrozumieniem tematu bankowości oraz chęcią do pracy, jak pani Milena. Studentka ANSŁ zaprezentowała się bardzo pozytywnie podczas praktyk, wysoko oceniliśmy jej wiedzę, kompetencje, przygotowanie do pracy, zaangażowanie, zrozumienie kwestii związanych z ochroną danych osobowych oraz bezpieczeństwem informacji bankowych. Mogę śmiało prognozować, że współpraca pomiędzy Uczelnią a Bankiem będzie kontynuowana, bo pierwsze jej efekty są bardzo dobre – podkreśla prezes Piotr Kaczyński.
Tomasz Chojnowski studiuje Informatykę, a praktyki w Hexa Banku Spółdzielczym ma przed sobą. Rozpocznie je niebawem, już 1 marca 2023 roku i potrwają one przez szósty semestr jego studiów inżynierskich. – Stypendium prywatne to fundusze na rozwój moich pasji, ale jednocześnie umowa stypendialna gwarantuje mi możliwość poznania od podszewki firmy i podjęcia w niej później zatrudnienia. Żadna konwencjonalna rozmowa o pracę nie daje takich możliwości weryfikacji środowiska firmy, panującej tam atmosfery – mówi Tomasz Chojnowski. Student podkreśla, że praktyki to takie „wprowadzenie się do firmy”. Młodego informatyka interesuje bankowe cyberbezpieczeństwo, monitorowanie i wdrażanie bankowych systemów informatycznych.
W podobnym języku korzyści wypowiada się prezes Piotr Kaczyński: – Możemy w dobrej, merytorycznej atmosferze poznać kompetencje przyszłego pracownika, a jednocześnie instytucjonalnie „zaopiekować się” rozwojem jego pasji, całą ścieżką edukacyjną – wyjaśnia.
Stypendyści w umowie zobowiązują się do składania fundatorowi sprawozdań z uzyskanych wyników w nauce. – Do tej współpracy wytypowaliśmy naszych bardzo zdolnych studentów, których merytoryczne przygotowanie oraz wiedza są bezdyskusyjne. Mamy nadzieję, że tego typu stypendia prywatne staną się dobra praktyką współpracy uczelni z sektorem prywatnym. Studenci zyskają dodatkowe fundusze, a firmy możliwość budowania już na poziomie edukacji i praktyk silnego zespołu przyszłych pracowników – komentuje dr hab. Dariusz Surowik, rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży. Rektor ANSŁ podkreśla jednocześnie, że łomżyńska Akademia ma jedne z najwyższych w kraju stypendia – naukowe, socjalne, sportowe – a tzw. „stypendia prywatne” są uzupełnieniem tej puli i jednocześnie pokazują, że biznes i nauka potrafią ze sobą skutecznie współpracować.
Milena Narewska wspomina dzień kiedy pierwszy raz, z lekko ściśniętym gardłem, rozpoczęła praktyki w Banku: – Stresowałam się potwornie, ale spotkało mnie niezwykle miłe i profesjonalne przyjęcie. Zapoznano mnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi tajemnicy bankowej. Spotkałam się z dużą dawką serdeczności i pomocy, zwłaszcza w kontekście pisanej przeze mnie pracy dyplomowej – mówi studentka. Po zaliczeniu sesji egzaminacyjnej, oczywiście w tak zwanym „zerowym terminie”, studentka ma do marca czas na regenerację sił. Przed nią napisanie i złożenie pracy dyplomowej wieńczącej czas studiów licencjackich. Jej tytuł: „Analiza kredytowa podmiotu gospodarczego na przykładzie Hexa Banku Spółdzielczego”.
W ramach stypendium prywatnego ufundowanego przez Hexa Bank Spółdzielczy studenci otrzymują co miesiąc 1500 złotych. Pieniądze wpływają na ich konta od grudnia 2022 r. Na zdjęciu poniżej: Rektor dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, Student Informatyki Tomasz Chojnowski oraz Prezez Zarządu Hexa Banku Spółdzielczego Piotr Kaczyński, podczas podpisywania umowy stypendialnej.
Tłumacze polskiego języka migowego bez tajemnic
Studenci Filologii angielskiej i pracownicy Zakładu Filologii Angielskiej ANSŁ wzięli udział w spotkaniu hybrydowym z tłumaczkami Polskiego Języka Migowego Magdaleną Sipowicz oraz Małgorzatą Limanówką.
Uczestnicy wydarzenia mieli możliwość uzyskania informacji na temat specyfiki zawodu tłumacza języka migowego oraz warunków jakie w świetle polskiego prawa musi spełniać osoba chcąca podjąć pracę w charakterze tłumacza języka migowego. Dowiedzieli się także w jaki sposób ujmowane są aspekty gramatyczne w języku migowym oraz jak ogromne znaczenie w języku migowym odgrywa położenie tułowia i głowy oraz wyraz twarzy. Dzięki Pani Magdalenie Sipowicz i Małgorzacie Limanówce, uczestnicy spotkania dowiedzieli się w jaki sposób tłumacz języka migowego przygotowuje się do tłumaczenia i z jakimi problemami najczęściej spotyka się w swojej pracy.
Profesjonalna wiedza, praktyczne doświadczenie oraz entuzjastyczne podejście do wykonywanego zawodu sprawiły, że uczestnicy z ogromnym zainteresowaniem słuchali wystąpień obu Pań. Spotkanie przebiegło w miłej atmosferze i zapewne na długo pozostanie w pamięci uczestników.
Spotkanie z tłumaczami języka migowego uzmysłowiło nam, osobom słyszącym, z jak istotnym problemem wykluczenia społecznego zmagają się osoby niesłyszące. Ograniczona możliwość korzystania z usług tłumacza sprawia, że osoby głuche napotykają na ogromne bariery komunikacyjne utrudniające lub wręcz uniemożliwiające funkcjonowanie w świecie słyszących. Więcej informacji na temat działalności tłumaczy PJM oraz tego jak można wesprzeć działania Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego uzyskać można na stronie Stowarzyszenia (https://stpjm.org.pl/pl/).
Magdalena Sipowicz jest dyplomowaną tłumaczką Polskiego Języka Migowego (PJM) oraz Prezeską Zarządu Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego. Pani Sipowicz współpracuje ze środowiskiem akademickim (Uniwersytet Pedagogiczny, Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo Hutnicza, Uniwersytet Ekonomiczny, Uniwersytet Papieski JP II, Politechnika Krakowska, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Gdańsku, Uniwersytet Warszawski oraz Pracownia Lingwistyki Migowej w Warszawie).
Małgorzata Limanówka jest tłumaczką Polskiego Języka Migowego oraz Wiceprezeską Zarządu Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego. Pracę Pani Limanówki podziwiać można m.in. w trakcie koncertów emitowanych na antenie telewizji polskiej oraz w programach telewizyjnych przeznaczonych dla dzieci, emitowanych na kanałach takich jak TVP ABC, 4FUN Kids.
Konkurs „Dbam o środowisko” rozstrzygnięty
O tym, że o środowisko naturalne trzeba dbać, nikogo nie trzeba przekonywać. Do sfery faktów przeszły: utrata bioróżnorodności czy szóste wielkie wymieranie gatunków. Gabriela Tkacz z Łomży zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie wiedzy „Dbam o środowisko”, pokonując ponad setkę uczestników z sześciu województw i wykazując się najlepszą wiedzą z zakresu prawnych aspektów ochrony przyrody. Ochroną przyrody osiemnastolatka interesuje się holistycznie – od naukowej problematyki ocieplenia klimatu po praktyczne ograniczanie własnego „śladu węglowego” na planecie Ziemia.
Konkurs „Dbam o środowisko” został zorganizowany online przez Zakład Administracji Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Nauk Stosowanych w Łomży. Na początku grudnia młodzież zmierzyła się z prawnymi aspektami ochrony środowiska, a dziś (19 grudnia) na przygotowanej przez uczelnię uroczystości – finaliści i laureaci konkursowych zmagań odebrali dyplomy, gratulacje oraz nagrody.
Gabriela Tkacz, która zdobyła najwyższy stopień podium, uczy się w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży. Planuje zostać lekarzem weterynarii. - Tematyką ochrony przyrody interesuję się od dawna. Jeżdżę rowerem, środkami transportu publicznego, staram się ograniczać własny „ślad węglowy” w przyrodzie. Konkurs poszerzył moją wiedzę o aspektach prawnych ochrony przyrody. Przygotowanie się do niego było wymagające, ale też sprawiało mi dużą przyjemność – komentuje zwyciężczyni.
Marta Bruździak, która zajęła drugie miejsce, uczy się Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Iłowie-Osadzie. Czyta książki, artykuły o ochronie środowiska naturalnego, a w wolnych chwilach odwiedza parki narodowe, przyrodnicze i krajobrazowe. – Recykling, dbałość o środowisko na poziomie konsumenckich decyzji, towarzyszą mi od dawna. Młodzi ludzie chcą żyć w świecie, który jest piękny i zróżnicowany przyrodniczo. Chcemy żeby taki świat przetrwał i mogły się nim cieszyć następne pokolenia – mówi Marta Bruździak.
Konkurs „Dbam o środowisko” przeprowadzony został zdalnie 5 grudnia, za pośrednictwem platfomy Moodle. Przedsięwzięcie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem młodzieży. Zmagania uczestników składały się z dwóch części. W pierwszej – teście ze znajomości przepisów ochrony środowiska, ochrony przyrody – wzięło udział 117 uczestników z województw: mazowieckiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, opolskiego i lubuskiego. Do finału obejmującego ustne odpowiedzi na wylosowane zagadnienia awansowało 15 najlepszych uczniów, tj.: Marietta Robkowska (Łomża), Philip Cimoch (Łomża), Amelia Piaścik (Nowogród), Mateusz Radziński(podlaskie), Weronika Wachowska (Pisz), Kacper Jankowski (warmińsko-mazurskie), Łukasz Bajor (Śniadowo), Sylwia Żebrowska (Łomża), Maciej Faryna (Stare Kupiski), Konrad Gałązka (Łomża), Wiktoria Lis (Krasnosielc), Adrian Mościcki (podlaskie), Abigail Strzelecka (podlaskie), Gabriela Tkacz (podlaskie), Marta Bruździak (warmińsko-mazurskie).
W zgodnej opinii Komisji Konkursowej, działającej pod przewodnictwem dr hab. Anny Ostrowskiej, prof. ANSŁ, reprezentowany przez Finalistów poziom wiedzy na temat złożonych zagadnień prawa ochrony środowiska oraz umiejętności jej przekazania oceniono bardzo wysoko. Bezapelacyjną zwyciężczynią zmagań konkursowych okazała się Pani Gabriela Tkacz z Łomży, drugie miejsce przypadło Pani Marcie Bruździak z Mławy, zaś na trzecim uplasowała się Pani Abigail Strzelecka z Łomży.
Zwyciężczyniom gratulujemy!
Honorowy patronat nad Konkursem objęli:
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska,
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku,
- Prezydent Miasta Łomża,
- Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży.
Nagrody w konkursie ufundowali:
Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, Prezydent Miasta Łomża dr Mariusz Chrzanowski, BNP Paribas Bank Polska S.A. - oddział w Łomży.
Konkurs na wywiad, pamiętnik, reportaż, esej lub opowiadanie
Zachęcamy studentów naszej uczelni do udziału w konkursie „Solidarność - Droga do wolności” III edycja”. Celem konkursu jest przede wszystkim zachowanie w pamięci losów i wydarzeń związanych z powstaniem i funkcjonowaniem NSZZ „Solidarność” pod honorowym patronatem:
- Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Ministerstwa Edukacji i Nauki
- Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Białymstoku
Jego organizatorem jest Komisja Międzyzakładowa Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność w Łomży, Samorząd Studentów Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Nauk Stosowanych w Łomży.
Ważne terminy
06.12.2022 – rozpoczęcie Konkursu
13.01.2023 – rozstrzygnięcie Konkursu
Wymagania edytorskie pracy konkursowej
Tekst pracy musi spełniać następujące kryteria: czcionka używana w tekście: Times New Roman o wielkości 12 pkt.; • czcionka używana w przypisach: Times New Roman o wielkości 10 pkt • odstęp między wierszami: 1,5 interlinii; • marginesy górny i dolny mają wielkość 2,5 cm, a marginesy boczne - wewnętrzny 3,5 cm, a zewnętrzny 2,0 cm, • akapity wyjustowane lub wyrównane do lewego marginesu, • pierwszy wiersz paragrafu z wcięciem 0,5 cm Objętość pracy bez elementów graficznych 8-15 stron formatu A4 2. Plik należy przesłać z rozszerzeniem: txt, doc, docx, rtf, pdf edytowalny, a zdjęcia w formacie jpg
Strona 9 z 25
Kontakt
Dziekanat
pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)
Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59
Plany zajęć
T: 86 215 54 86
wnshdziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl