W ramach obchodów Światowego Dnia Pracy Socjalnej 2025 oraz XI Ogólnopolskiego Tygodnia Pracy Socjalnej 2025, w dniu 20 marca 2025 roku odbyło się hybrydowe seminarium "Praca socjalna w rodzinie wielopokoleniowej".
Seminarium zostało zorganizowane przez Koło Naukowe Badań Społecznych, Zakład Pracy Socjalnej oraz Zakład Pedagogiki z Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Łomżyńskiej. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli prof. dr hab. Anna Kanios, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej (UMCS) oraz dr hab. Anna Michalska, prof. UAM, Przewodnicząca Sekcji Pracy Socjalnej Polskiego Towarzystwa Pracy Socjalnej.
Celem seminarium było zwiększenie świadomości oraz poszerzenie wiedzy i kompetencji dotyczących specyfiki pracy socjalnej w rodzinach wielopokoleniowych, jak również promowanie dialogu i solidarności międzypokoleniowej, które mają przyczyniać się do trwałego dobrobytu społecznego. Wydarzenie skierowane było przede wszystkim do studentów kierunku pedagogika oraz czynnych zawodowo pracowników socjalnych.
Głównymi prelegentami seminarium byli: doświadczona pracownica socjalna Ewa Elster oraz Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łomży Jacek Albin Nowakowski. W swoich wystąpieniach zwrócili uwagę na szczególne wyzwania pracy socjalnej w kontekście rodzin wielopokoleniowych, podkreślając konieczność rozwoju kompetencji komunikacyjnych i mediacyjnych pracowników socjalnych.
Podczas seminarium wskazano, że rodzina wielopokoleniowa, ze względu na swoją złożoność relacji oraz różnorodność potrzeb jej członków, wymaga od pracowników socjalnych dużej empatii oraz umiejętności skutecznego zarządzania konfliktami międzypokoleniowymi. Przedstawione badania empiryczne uwypukliły znaczenie tworzenia przestrzeni dialogu w rodzinach, szczególnie w kwestiach dotyczących opieki nad osobami starszymi oraz podziału obowiązków domowych.
Dużą uwagę poświęcono także sytuacji osób starszych w rodzinach wielopokoleniowych, wskazując, że seniorzy często odczuwają izolację emocjonalną pomimo fizycznej bliskości krewnych. Jako skuteczne metody wsparcia wymieniono terapię rodzinną oraz grupy wsparcia prowadzone przez pracowników socjalnych, które znacząco poprawiają jakość życia osób starszych.
Seminarium zwróciło również uwagę na potrzeby najmłodszych członków rodzin wielopokoleniowych. Podkreślono rolę pracownika socjalnego w zapewnieniu dzieciom wsparcia emocjonalnego i edukacyjnego, szczególnie w sytuacjach stresu wywołanego konfliktami rodzinnymi i oczekiwaniami starszego pokolenia.
W dyskusji wzięli udział studenci pedagogiki, którzy podzielili się swoimi relacjami z dziadkami i babciami, mającymi szczególne znaczenie w ich życiu i będącymi źródłem radości w życiu osobistym i rodzinnym. Swoim doświadczeniem zawodowym podzieliła się również dr Małgorzata Bandach. Spotkanie moderował oraz podsumował dr Tadeusz Kowalewski, kierownik Zakładu Pracy Socjalnej. W formie zdalnej w seminarium uczestniczyli m.in. dr Monika Surawska, kierownik Zakładu Pedagogiki oraz pracownicy PCPR w Łomży.
Podsumowując, uczestnicy seminarium zgodnie uznali, że efektywna praca socjalna w rodzinach wielopokoleniowych wymaga interdyscyplinarnego podejścia oraz kompetencji opartych na empatii, mediacji oraz elastyczności działania. Spotkanie zakończyło się dyskusją, podczas której studenci oraz praktycy dzielili się swoimi doświadczeniami, podkreślając wagę ciągłego doskonalenia kompetencji zawodowych w tym szczególnym obszarze pracy socjalnej.
Tadeusz Kowalewski, 20.03.2025r.