„Myśl wychowawcza księdza Kazimierza Lutosławskiego na tle innych koncepcji edukacyjnych” była tematem seminarium naukowego, w którym udział wzięli członkowie Koła Naukowego Badań Społecznych (KNBS) oraz Koła Naukowego Pedagogów (KNP) wraz z opiekunami dr Tadeuszem Kowalewskim oraz mgr Hanną Arciszewską.
Celem seminarium naukowego było przybliżenie postaci wybitnego mieszkańca Drozdowa – księdza doktora Kazimierza Lutosławskiego (1880-1924) oraz jego poglądów na temat wychowania młodzieży i działalności na rzecz harcerstwa. Studenci podjęli naukową debatę odnoszącą się do idei pedagogicznych księdza Lutosławskiego. Wydarzenie stało się okazją do interdyscyplinarnej dyskusji łączącej zagadnienia pedagogiki, socjologii, psychologii, aksjologii i historii.
Po oficjalnym powitaniu uczestników i otwarciu seminarium przez dr Tadeusza Kowalewskiego, swoje przemówienie rozpoczął pan Tomasz Szymański - adiunkt w Muzeum Przyrody w Drozdowie, socjolog, absolwent Uniwersytetu w Białymstoku, autor artykułów i książek na temat Rodziny Lutosławskich m.in. ,,Ksiądz Kazimierz Lutosławski - biografia kapłana, wychowawcy, polityka”. Prelegent przedstawił historie muzeum, życiorys, idee wychowawcze i innowacje pedagogiczne ks. Lutosławskiego. Jak podkreślał Szymański, mieszkaniec Drozdowa jest znany nie tylko w kraju, ale również za granicą. Przeszedł do historii jako twórca Krzyża Harcerskiego oraz autor koncepcji wychowawczej opartej na trzech filarach: pracy, braterstwie i służbie społecznej.
W drugiej części seminarium przewodniczący Kół Naukowych Sara Polita (KNBS) oraz Tomasz Sikorski (KNP) poprowadzili debatę dotyczącą alternatywnych koncepcji pedagogicznych, uwzględniając przedstawicieli tzw. „Nowego Wychowania”, takich jak: Helen Parkhurst (autorka „Planu daltońskiego”), Peter Petersen (twórca „Jenajskiego planu nauczania”), Maria Montessorii (idea ,,Pomóż mi zrobić to samemu”), Celestyn Freinet (twórca „francuskiej szkoły nowoczesnej”) i inni. Uczestnicy dyskusji mieli możliwość podzielić się swoimi poglądami na temat idei wychowawczych poszczególnych pedagogów, wymienić spostrzeżenia na temat współczesnego wychowania oraz ocenić aktualność poglądów głoszonych przez ks. Lutosławskiego.
Podczas podsumowania debaty prowadzonego przez mgr Hannę Arciszewską studenci zgodzili się z aktualnością koncepcji wychowawczej, której celem było stworzenie odpowiedzialnych, moralnych i patriotycznie nastawionych obywateli, którzy będą gotowi do służby ojczyźnie i społeczeństwu. Wychowanie młodzieży powinno być wszechstronne i obejmować rozwój duchowy, moralny, fizyczny i intelektualny z dużym naciskiem na aktywność, samodzielność i praktyczne zaangażowanie w życie społeczne.
Pan Tomasz Szymański oprowadził uczestników po Muzeum oraz wystawie poświęconej księdzu Lutosławskiemu. Na zakończenie, zgodnie z ideą wychowawczą Księdza Lutosławskiego zostało zorganizowane ognisko integracyjne.
Seminarium naukowe dla studenckich kół naukowych odbyło się 15 czerwca 2024 r. w Muzeum Przyrody – Dworze Lutosławskich w Drozdowie.