Plany studiów obowiązujące w roku akademickim 2024/2025
Administracja I stopnia - 1 rok (pdf)
Administracja I stopnia - 2 rok
Administracja I stopnia - 3 rok
Administracja II stopnia - 1 rok
Administracja II stopnia - 2 rok
Ścieżki rozwoju (tzw.specjalności) w ramach kierunku Administracja I stopnia - I rok kierunek Administracja w roku akademickim 2024/2025
Absolwent, który w toku studiów wybrał ścieżkę rozwoju (tzw. specjalność)
- Administracja urzędnicza, jest przygotowany do pracy urzędniczej w instytucjach państwowych i samorządowych oraz do wykorzystania zdobytej wiedzy administracyjno-prawnej, uzupełnionej o elementy interdyscyplinarne w instytucjach niepublicznych. Może zajmować stanowiska referenta lub młodszego specjalisty w organach administracji rządowej i samorządowej.
- Administracja w biznesie, ma wiedzę dotyczącą prowadzenia własnej działalności gospodarczej i specyfiki pracy w podmiotach gospodarczych. Wie ponadto jakie kroki podjąć celem założenia własnej firmy i podjęcia efektywnej współpracy z innymi prywatnymi podmiotami. Może podjąć pracę w sektorze prywatnym związaną z zarządzaniem, kadrami, obsługą klienta, działami HR (Human Resources), działami prawnymi czy compliance.
- Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego, jest przygotowany do wykonywania zadań w jednostkach i służbach odpowiedzialnych za zachowanie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Dzięki zdobytej wiedzy potrafi także diagnozować i rozwiązywać problemy związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w sytuacjach kryzysowych. Może podjąć pracę jako specjalista z zakresu bezpieczeństwa w organach administracji publicznej oraz sektorze prywatnym.
Specjalności (ścieżki rozwoju) są wyselekcjonowaną grupą zajęć do wyboru przez studenta, które dają mu możliwość wyboru swojej ścieżki rozwoju zawodowego w zależności od indywidualnych zainteresowań. Specjalności stanowią rozbudowanie kierunku studiów o całkiem nowy zakres zdobywanej wiedzy, umiejętności oraz praktyki, dopasowany do tego w czym student chce się specjalizować. Informacja o wybranej specjalności zamieszczona zostanie w suplemencie dyplomu.
Ścieżki rozwoju (tzw. specjalności) realizowane w ramach studiów I stopnia na kierunku Administracja dla II i III roku. Rok akademicki 2024-2025
Administracja podmiotów państwowych i samorządowych
Absolwent, który w toku studiów wybrał specjalność Administracja podmiotów państwowych i samorządowych jest przygotowany do pracy urzędniczej w instytucjach państwowych i samorządowych oraz do wykorzystania zdobytej wiedzy administracyjno-prawnej, uzupełnionej o elementy interdyscyplinarne w instytucjach niepublicznych.
Wykaz przedmiotów realizowanych w ramach specjalności (pobierz)
Administracja w biznesie
Absolwent, który w toku studiów wybrał specjalność Administracja w biznesie ma wiedzę dotyczącą prowadzenia własnej działalności gospodarczej i specyfiki pracy w podmiotach gospodarczych. Wie ponadto jakie kroki podjąć celem założenia własnej firmy i podjęcia efektywnej współpracy z innymi prywatnymi podmiotami.
Wykaz przedmiotów realizowanych w ramach specjalności (pobierz)
Administracja dla bezpieczeństwa
Absolwent, który w toku studiów wybrał specjalność Administracja dla bezpieczeństwa jest przygotowany do wykonywania zadań w jednostkach i służbach odpowiedzialnych za zachowanie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Dzięki zdobytej wiedzy potrafi także diagnozować i rozwiązywać problemy związanymi z zachowaniem bezpieczeństwa w sytuacjach kryzysowych.
Wykaz przedmiotów realizowanych w ramach specjalności (pobierz)
Absolwent studiów I stopnia przygotowujący się do pracy w administracji to:
- w obszarze wiedzy:
- wykwalifikowany pracownik – który dysponuje uporządkowana wiedzą nie tylko z zakresu administracji i prawa, ale także wybranymi aspektami wiedzy interdyscyplinarnej, poszerzoną m.in. o elementy zarządzania, ekonomii, wiedzy o człowieku i jego roli w strukturach administracyjnych, dzięki czemu może zajmować w organizacji różne stanowiska, realizować multiperspektywiczne zadania, dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości, a przede wszystkim w praktyce wykorzystywać zdobytą podczas studiów interdyscyplinarną wiedzę;
- kompetentny administrator – który nie tylko wykazuje się wiedzą w zakresie profesjonalnej terminologii administracyjno-prawnej, ale także narzędzi służących właściwej interpretacji przepisów prawnych, co pozwala mu zabierać głos w dyskusji i brać czynny udział w procesie decyzyjnym;
- etyczny urzędnik – który pracuje w oparciu o znajomość nie tylko norm prawnych, ale także moralnych i etycznych, co z kolei przekłada się na właściwą atmosferę w miejscu pracy. Ma ponadto wiedzę z zakresu prawa własności intelektualnej, co pozwala właściwie korzystać z literatury oraz ze źródeł dostępnych w Internecie;
- w obszarze umiejętności i kompetencji społecznych:
- elastyczny pracownik – który w związku z umiejętnościami wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce, posługiwaniem się specjalistycznym językiem, znajomością i rozumieniem obowiązujących uregulowań prawnych potrafi godnie reprezentować swój zakład pracy „na zewnątrz”, a także realizować wspólnie z pozostałymi pracownikami powierzone im zadania. Elastyczny pracownik poszukuje nowych, innowacyjnych, a zarazem korzystnych i praktycznych rozwiązań;
- dobry planista – który charakteryzuje się umiejętnościami analitycznymi, myśleniem sekwencyjnym oraz myśleniem przyczynowo – skutkowym umożliwiającym przewidywanie konsekwencji podejmowanych decyzji, co sprawia, że pracownik jest przygotowany do analizy problemów związanych z życiem zawodowym i nie obawia się podejmowania trudnych decyzji;
- sprawny i myślący urzędnik – który potrafi wziąć udział w merytorycznej dyskusji broniąc w niej stawianych przez siebie też i zasadnie argumentując swoje opinie. Pracownik potrafi również wyartykułować poglądy w formie pisemnej bądź wygłaszając referat/wystąpienie wsparte prezentacją multimedialną;
- członek zespołu – który potrafi współpracować przyjmując przy tym różne role. Członek zespołu jest świadomy wagi i znaczenia współpracy w ramach zespołu, dzięki czemu potrafi realizować zadania służące osiąganiu wspólnych celów korzystnych dla organizacji;
- otwarty i chłonny wiedzy – który jest świadomy i jednocześnie przekonany o potrzebie permanentnego pogłębiania wiedzy, co skutkuje nie tylko pogłębianiem własnych kwalifikacji, ale także rozwojem osobistym orz kształtowaniem własnych postaw życiowych.
Ścieżki rozwoju (tzw. specjalności) realizowane w ramach studiów II stopnia - I i II rok. Rok akademicki 2024/2025
Administracja publiczna
Absolwent, który w toku studiów wybrał specjalność Administracja publiczna, dzięki osiągnięciu zakładanych efektów uczenia się jest przygotowany do pracy na stanowiskach samodzielnych i niższych stanowiskach kierowniczych w administracji publicznej (rządowej i samorządowej), a także wszelkich innych instytucjach związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, w tym organizacjach pozarządowych, współpracujących z administracją publiczną oraz organizacjach międzynarodowych i instytucjach Unii Europejskiej.
Wykaz przedmiotów realizowanych w ramach specjalności (pobierz)
Administracja pomocy społecznej i ochrony zdrowia
Absolwent, który w toku studiów wybrał specjalność Administracja pomocy społecznej i ochrony zdrowia dzięki osiągnięciu zakładanych efektów uczenia się jest przygotowany do pracy na stanowiskach samodzielnych i niższych stanowiskach kierowniczych w różnego rodzaju jednostkach administracyjnych pomocy społecznej i ochrony zdrowia, np. regionalnych ośrodkach polityki społecznej, ośrodkach pomocy społecznej, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ośrodkach wsparcia, w zakładach opiekuńczo-leczniczych, zakładach karnych, innych instytucjach zajmujących się pomocą społeczną i ochroną zdrowia oraz w organizacjach pozarządowych zajmujących się diagnozowaniem i przeciwdziałaniem problemom społecznym.
Wykaz przedmiotów realizowanych w ramach specjalności (pobierz)
Mediacje w administracji
Absolwent, który w toku studiów wybrał specjalność Mediacje w administracji dzięki osiągnięciu zakładanych efektów uczenia się jest przygotowany do pracy na samodzielnych i niższych stanowiskach kierowniczych w administracji publicznej (rządowej, samorządowej), przedsiębiorstwach państwowych i prywatnych, organizacjach pozarządowych i międzynarodowych. Potrafi samodzielnie wyznaczać swoje zadania w kontekście celów organizacji i charakterystyki zajmowanego stanowiska Absolwent dysponuje także odpowiednimi kwalifikacjami w zakresie efektywnego prowadzenia mediacji.
Wykaz przedmiotów realizowanych w ramach specjalności (pobierz)
Absolwent studiów II stopnia przygotowujący się do pracy w administracji to:
- w obszarze wiedzy:
- kompetentny decydent – który ze względu na posiadanie pogłębionej wiedzy administracyjnej, pogłębionej o elementy interdyscyplinarne ma kompetencje do podejmowania przemyślanych, samodzielnych, a przede wszystkim właściwych decyzji,
- legalista – który, z racji na posiadaną wiedzę nie tylko przestrzega, ale także postępuje zgodnie z obowiązującymi zasadami prawnymi, społecznymi oraz etycznymi,
- świadomy urzędnik – który nie tylko wykazuje się wiedzą w zakresie profesjonalnej terminologii administracyjno-prawnej, ale także narzędzi służących właściwej interpretacji przepisów prawnych, co tworzy solidne podstawy w podejmowaniu słusznych samodzielnych decyzji.
- w obszarze umiejętności i kompetencji społecznych:
- merytoryczny mówca – potrafiący posługiwać się rozszerzonym aparatem pojęciowym z zakresu nauk administracyjno – prawnych, co pozwala mu na merytoryczny głos w dyskusji, a także właściwe i zrozumiałe argumentowanie własnego stanowiska,
- analityczny lider – posiadający umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego, ułatwiającego analizę sytuacji problemowych z zakresu funkcjonowania administracji, zaś wdrażanie zaproponowanych rozwiązań tych sytuacji pozwala mu na przyjmowanie roli lidera
- innowacyjny mentor – który nie tylko organizuje własny proces uczenia się, ale także inspiruje innych członków zespołu do pogłębiania wiedzy, w celu realizacji podjętych zamierzeń oraz nieustannego dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości.