Przejdź do głównego menu
Przejdź do treści
Przejdź do mapy serwisu
  • Strona główna AŁ
  • Wydział Nauk o Zdrowiu
  • Wydział Prawa i Administracji
  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych
  • USOS
  • Ikona tłumacza języka migowego
  • Film o uczelni z tłumaczem języka migowego
  • Film o projekcie Dostępna i bez barier z audiodeskrypcją
  • EN

Logo Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych

  • Wydział
  • Kandydat
  • Student
  • Absolwent
  • Aktualności
  • Władze Wydziału
  • Rada Wydziału
  • Akty prawne
    • Uchwały Rady Wydziału 2017
    • Uchwały Rady Wydziału 2018
    • Uchwały Rady Wydziału 2019
  • Struktura organizacyjna
    • Katedra Ekonomii i Finansów
    • Zakład Filologii Angielskiej
    • Zakład Pedagogiki
    • Zakład Pracy Socjalnej
  • Jakość kształcenia
    • Wydziałowa Komisja ds. JK
    • Prace dyplomowe
    • Praktyki studenckie
    • Hospitowanie zajęć
    • Współpraca z otoczeniem zewnętrznym
    • Roczne raporty samooceny
  • Kontakt
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Wydział
  3. Struktura organizacyjna
  4. Zakład Pracy Socjalnej
  5. Pracownicy
  6. prof. dr hab. Joanna Małgorzata Salachna

prof. dr hab. Joanna Małgorzata Salachna

Kierownik Katedry Nauk Prawnych na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSIiP. Autorka lub współautorka około 170 publikacji, w tym monografii, komentarzy (do ustawy o finansach publicznych), artykułów oraz podręczników. Radca prawny.

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Tematyka badawcza:

Prawo finansów publicznych, finanse samorządu terytorialnego, budżet publiczny, tworzenie prawa przez jednostki samorządu terytorialnego, nadzór finansowy nad samorządem terytorialnym, gospodarka komunalna, odpowiedzialność prawnofinansowa, zarządzanie finansami samorządowymi, podejmowanie decyzji finansowych w sektorze publicznym, metodologia nauk prawnych

Przebieg kariery naukowej, pełnione funkcje:

  • 1996 r. – uzyskanie tytułu zawodowego magistra nauk prawnych
  • 2002 r. – obrona rozprawy doktorskiej pt.: Pojęcie dyscypliny finansów publicznych i zasady odpowiedzialności za jej naruszenie oraz uzyskanie stopnia doktora nauk prawnych w zakresie prawa (specjalność; prawo finansowe)
  • 2009 r. – kolokwium habilitacyjne oraz nadanie stopnia doktora habilitowanego nauk prawnych z zakresu prawa. Rozprawa habilitacyjna pt.: Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie procedury tworzenia i wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w czerwcu 2010 r. została wyróżniona w XLV Ogólnopolskim Konkursie „Państwa i Prawa” na najlepsze prace habilitacyjne i doktorskie z dziedziny nauk prawnych
  • 2014 r. – nadanie przez Prezydenta RP tytułu naukowego profesora nauk prawnych (tzw. monografia profesorska pt.: Granice samodzielności legislacyjnej jednostek samorządu terytorialnego. Studium prawnofinansowe na gruncie ustrojowym).

Rozwoju naukowemu towarzyszyło zdobywanie przez prof. dr hab. Joannę Salachnę doświadczenia praktycznego, w tym poza systemem szkolnictwa wyższego:

  • W latach 1997-1999 pracowała i była członkiem zarządu w audytorskiej spółce akcyjnej
  • W latach 1999-2013 była członkiem Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy RIO w Białymstoku, w tym od 2005 do 2009 r. – Z-cą Przewodniczącego Komisji, a od 2009 do 2013 r. – Przewodniczącą Komisji
  • W latach 2009-2016 była kierownikiem studiów doktoranckich na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku
  • W latach 2001-2017 pozaetatowo pełniła funkcję członka kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
  • Brała udział w realizacji 5 projektów, w tym kierowała przez 4 lata (2010 - 2014) projektem „Profesjonalne kadry administracji podstawą sprawnie funkcjonującego państwa” realizowanym przez PWSIiP w Łomży, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 - Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka; poddziałanie 4.1.1
  • Od czerwca’2017 r. wykonuje zawód radcy prawnego.

 

Wybrane publikacje:

  • Alokacja zasobów – praktyczne trudności i nowe rozwiązania w sektorze samorządowym, „Finanse Komunalne” 2017, nr 10
  • Współautor w: J.M. Salachna, M. Tyniewicki, Communication and the financial decisions made by public authorities, „Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu” 2017, No 4 (apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PBPS/article/view/PBPS.2017.020)
  • Współautor w: J.M. Salachna, U.K. Zawadzka-Pąk, G. Michalczuk, Usprawnianie zarządzania w samorządzie terytorialnym poprzez budżet. Od budżetu tradycyjnego i zadaniowego do budżetu efektów, Wolters Kluwer, Warszawa 2017
  • Współautor w: J.M. Salachna, M. Tyniewicki, The Principle of Substantial Transparency of Public Finance and the Creation of the Active Citizenship w: Radvan M., Gliniecka J., Sowiński T., Mrkývka P. (red.), The financial law towards challenges of the XXI century: conference proceedings, Masaryk University, Brno 2017  (repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/handle/11320/5794)
  • Czy prawna regulacja w zakresie wieloletniej prognozy finansowej ma sens?, „Finanse Komunalne” 2016, nr 11
  • Redakcja publikacji oraz autorstwo lub współautorstwo wszystkich z 6 rozdziałów (autorstwo w ponad 60% całości monografii) w: J.M. Salachna (red.), Budżet samorządowy i wieloletnia prognoza finansowa - projektowanie, wykonywanie, sprawozdawczość, ODDK, Gdańsk 2014
  •  Redakcja publikacji oraz autorstwo (ss. 909-1202) lub współautorstwo w 50% (ss. 871-898, 904-905) rozdziałów w: E. Ruśkowski, J.M. Salachna (red.), Finanse publiczne. Komentarz praktyczny, ODDK, Gdańsk 2014
  • Postępowanie naprawcze jednostki samorządu terytorialnego - wybrane problemy interpretacyjne, „Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu” 2014, vol. 2, nr 1 ustawy o finansach publicznych - problemy na tle interpretacji kompetencji ustawowych w: A. Borodo (red.), Dotacje i subwencje w systemie finansowym samorządu terytorialnego, TNOIK „Dom Organizatora”, Toruń 2013
  • Nadzór regionalnych izb obrachunkowych nad aktami planowania finansowego oraz organizowania wydatków - dylematy interpretacyjne, „Finanse Komunalne” 2013, nr 1-2
  • Założenia i realia nadzoru regionalnych izb obrachunkowych w zakresie wieloletniego prognozowania finansowego jednostek samorządu terytorialnego w: R.P. Krawczyk, M. Stec (red.), Samorząd, finanse, nadzór i kontrola : XX-lecie regionalnych izb obrachunkowych, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
  • Redakcja publikacji oraz autorstwo (ss. 411-435, 437-438, 442-446, 448-452, 565-583, 1002-1012) lub współautorstwo w 50% (ss. 749-836) rozdziałów w: C. Kosikowski, J.M. Salachna (red.), Finanse samorządowe - 580 pytań i odpowiedzi. Wzory uchwał, deklaracji, decyzji, umów, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
  • Granice samodzielności legislacyjnej jednostek samorządu terytorialnego : studium prawnofinansowe na gruncie ustrojowym, ODDK, Gdańsk 2012
  • Dotowanie przez jednostki samorządu terytorialnego działalności uczelni (na tle zadań z zakresu ochrony środowiska) - wyrok WSA w Olsztynie z 10.11.2011 r. (I SA Ol/686/10): glosa, „Finanse Komunalne” 2012, nr 6
grupa ludzi z Zakład Pracy Socjalnej siedzi w sali

Kontakt

Dziekanat

pok. nr 228
ul. Akademicka 14 (IIp.)

Sprawy studenckie
T: 86 215 59 59

Plany zajęć
T: 86 215 54 86
wnshdziekanat@al.edu.pl

Sekretariat Wydziału

pok. nr 220
ul. Akademicka 14 (IIp.)
T: 86 215 66 04
jkonopka@al.edu.pl

soneta baner szkolimy w oparciu o system enova
  • Studia I stopnia

  • Administracja
  • Automatyka i robotyka
  • Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności
  • Dietetyka
  • Filologia angielska
  • Informatyka
  • Kosmetologia
  • Logistyka
  • więcej
  • Studia II stopnia

  • Administracja
  • Informatyka
  • Pielęgniarstwo
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Zarządzanie
  • Studia jednolite magisterskie

  • Fizjoterapia
  • Prawo
  • Studia podyplomowe

  • Master of Business Administration
  • Mediacje i negocjacje
  • Rachunkowość i finanse
  • Transport drogowy
  • Wycena nieruchomości
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - kadry i płace
  • więcej
  • Kursy i szkolenia

  • Certyfikat Pearson Test of English
  • Kursy językowe
  • Kursy maturalne
  • Mała księgowość z wykorzystaniem programu komputerowego
  • Organizacja Pomocy Społecznej
  • więcej

    Kontakt

  • Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
  • Akademicka 14, 18-400 Łomża
  • +48 86 215 66 04
  • wnsh@al.edu.pl
  • Biuletyn Informacji Publicznej
  • Logo Facebook
Copyright @2025 - Akademia Łomżyńska - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie - Dział Systemów Komputerowych
Deklaracja dostępności - USOSweb - Kontakt