Research Overview
Konferencje
Praca Socjalna:
Konferencja - " Duża Rodzina - łączy, uczy, wspiera ", Łomża, dnia 24.05.2014
Konferencja "Uchodźcy - grupa zagrożona wykluczeniem",Łomża, dnia 14.06.2013
Konferencja "Wychowanie i profilaktyka w teorii i praktyce", Łomża dnia 23.05.2013
Konferencja „Możliwości Ekonomii Społecznej dla rozwoju społeczności lokalnych”, Łomża dnia 26.01.2011
I Ogólnopolska Konferencja Naukowa na temat Wymiary różnic społecznych i ekonomicznych, Łomża dnia 24.11.2010
Filologia:
Międzynarodowa konferencja językowa PWSIiP i ODN w Łomży "Trendy i innowacje w nauczaniu języka angielskiego", Łomża, dnia 18.10. 2013
Badania Naukowe
Wymaga uzupełnienia informacjami z Instytutu
Fields of study
Praca Socjalna
Praca socjalna to kierunek dla osób posiadających motywację do działania. Dla których dobro drugiego człowieka jest dobrem najwyższym. Tego zawodu nie można wykonywać rutynowo, nie można oprzeć się na jednym schemacie. Pracownik socjalny na co dzień styka się z bardzo różnymi problemami osób, które wymagają wsparcia. Nie jest to praca łatwa,
ale na pewno dająca dużą satysfakcję i zadowolenie. Zawód pracownika socjalnego wymaga ciągłego doskonalenia i podnoszenia swoich kwalifikacji. Studia na kierunku praca socjalna wzbogacają w wiedzę z zakresu wielu dyscyplin naukowych, między innymi z obszaru filozofii, socjologii, psychologii, nauk przyrodniczych, ekonomii oraz prawa. Program wzbogacony jest wiedzą praktyczną oraz możliwością zdobycia umiejętności podczas praktyk zawodowych.
Tryb studiów: stacjonarne i niestacjonarne
Rodzaj studiów: I stopień (licencjackie)
Jakie cechy powinien posiadać student kierunku Praca Socjalna?
· otwartość na ludzi i ich problemy
· umiejętność wczuwania się w cudze położenie, empatia
· łatwość nawiązywania kontaktów
· umiejętność przekonywania i nakłaniania do zmiany postaw, zachowań i modelu życia
Zagadnienia omawiane podczas studiów:
- system i instytucje pomocy społecznej
- metodologia i metody pracy socjalnej
- problematyka wykluczenia, marginalizacji społecznej
- praca z osobami niepełnosprawnymi, bezdomnymi, uzależnionymi,
bezrobotnymi, starszymi itp.
- aspekty prawne pomocy społecznej w Polsce i UE
- praca socjalna w społecznościach lokalnych
- historyczne uwarunkowania pomocy społecznej w Polsce i UE
- ekonomia i przedsiębiorczość społeczna
Na studiach uzyskasz m.in.:
- wiedzę filozoficzną i socjologiczną pozwalającą poznać istotę ludzką i procesy społeczne
- wiedzę psychologiczną dającą podstawy zrozumienia systemu człowiek – środowisko
- wiedzę umożliwiającą zrozumienie procesów zachodzących w organizmie człowieka gwarantujących jego dobre funkcjonowanie biologiczne, psychiczne i społeczne
- wiedzę ekonomiczną i prawną niezbędną do rozumienia mechanizmów rzutujących na system podziału i działalność służb społecznych oraz ich formalno-prawnego instrumentarium
- wiedzę umożliwiającą poznanie funkcjonowania mikrośrodowiska – gospodarstwa domowego, w którym odbywa się zaspokajanie potrzeb jednostki i rodziny
- kompetencje i sprawności niezbędne dla realizacji stawianych przed pracownikiem socjalnym: dokonywania diagnozy sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia jednostek, grup (w tym grup ryzyka) i ewaluacji podejmowanych działań służących rozwiązywaniu problemów w zakresie ograniczonych możliwości i umiejętności zdobywania środków utrzymania, dysfunkcjonalności rodziny w pełnieniu zadań opiekuńczo-wychowawczych, niepełnosprawności, patologii społecznej, nieprzystosowania społecznego i uchodźstwa
- znajomość języka angielskiego także specjalistycznego z zakresu problematyki społecznej
- wiedzę pozwalającą kontynuować naukę na studiach II stopnia.
Kim możesz być po studiach
- pracownikiem regionalnych ośrodków polityki społecznej
- pracownikiem powiatowych centrów pomocy rodzinie
- pracownikiem ośrodków pomocy społecznej
- pracownikiem placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej dla osób starszych oraz niepełnosprawnych intelektualnie, psychicznie i fizycznie
- pracownikiem jednostek organizacyjnych do spraw zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu
- pracownikiem ośrodków wsparcia, placówek dla bezdomnych, alkoholików i narkomanów
- pracownikiem zakładów karnych i środków dla uchodźców
- pracownikiem organizacji pozarządowych zajmujących się diagnozowaniem i przeciwdziałaniem wymienionym problemom
Filologia Angielska
Filologia angielska to kierunek dla osób ciekawych świata, otwartych na nowe wyzwania, które w przyszłości pragną osiągnąć sukces zawodowy. Studia na tym kierunku wymagają systematyczności i zdyscyplinowania. Filologia angielska to atrakcyjne studia, podczas których dogłębnie poznaje się język angielski i historię, kulturę oraz literaturę anglojęzyczną. Jednocześnie studenci zapoznają się z nauczaniem języka za pomocą najnowszych technologii oraz otrzymują wiedzę niezbędną do skutecznego korzystania z technologii informacyjnej. Studiujący filologię angielską przygotowywani są przede wszystkim do pracy
w zawodzie nauczyciela języka angielskiego oraz technologii informacyjnej na pierwszym etapie edukacyjnym, jednak możliwości wyboru miejsca zatrudnienia są nieograniczone.
Tryb studiów:stacjonarne i niestacjonarne
Rodzaj studiów: I stopień (licencjackie)
Specjalność:
- filologia angielska z technologią informacyjną
Zagadnienia omawiane podczas studiów:
- praktyczna nauka języka angielskiego
- przedmioty z zakresu językoznawstwa
- aspekty psychologiczno-pedagogiczne
- dydaktyka i metodyka nauczania języka angielskiego
- kultura i literatura krajów anglojęzycznych, historia języka
- angielskiego
- podstawy translatoryki
- technologie informacyjne w edukacji
Co zyskujesz na studiach
· praktyczną wiedzę z zakresu języka angielskiego w stopniu zbliżonym do poziomu znajomości rodzimego użytkownika języka angielskiego, na poziomie biegłości C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy
· uprawnienia pedagogiczne
· biegłe posługiwanie się językiem angielskim zarówno w mowie, jak i w piśmie
· swobodę komunikowania się w języku angielskim w różnych sytuacjach społecznych, także wyrażania złożonych opinii na tematy tzw. ogólnospołeczne, odpowiednio argumentując swoje zdanie
· umiejętność operowania rozmaitymi stylami językowymi oraz umiejętność czytania tekstów akademickich i użytkowych w języku angielskim
· wiadomości językoznawcze, literaturoznawcze i kulturoznawcze oraz historyczne dotyczące obszaru języka angielskiego
· znajomość drugiego języka obcego na poziomie B1
· uprawnienia pedagogiczne do nauczania języka angielskiego w przedszkolu i szkole podstawowej
· przygotowanie do pełnienia funkcji wychowawczej, opiekuńczej i dydaktycznej
· umiejętności w zakresie nowatorskich metod nauczania i wykorzystania znajomości obsługi komputera w procesie dydaktycznym i w procesie samokształcenia
· przygotowanie do pracy w multimedialnych pracowniach językowych
· umiejętność tworzenia własnej bazy materiałów dydaktycznych, projektów multimedialnych
· sprawność w korzystaniu z narzędzi i środków TI
· przygotowanie do pracy w charakterze tłumacza z języka angielskiego na polski i odwrotnie
· możliwość przystąpienia do egzaminu na tłumacza przysięgłego
· podstawy przedsiębiorczości i zarządzania przydatne do prowadzenia własnej działalności
· wiedzę na temat aspektów prawnych i etycznych związanych z użytkowaniem komputera
· zdobycie wiedzy pozwalającej kontynuować naukę na studiach II stopnia i na studiach podyplomowych
· wyjazdy na praktyki oraz staże zagraniczne w ramach Programu Erasmus +
Kim możesz być po studiach
· nauczycielem języka angielskiego w przedszkolach, szkołach podstawowych i w innych placówkach oświatowych
· nauczycielem przedmiotów informatycznych, obejmujących zajęcia komputerowe, informatykę i technologię informacyjną, realizowanych w szkole podstawowej
· pracownikiem wydawnictw, redakcji czasopism, środków masowego przekazu
· pracownikiem sektora usług wymagających dobrej znajomości języka obcego i kultury tego języka
· tłumaczem w przedsiębiorstwach oraz biurach i agencjach tłumaczeniowych
Atrakcyjność na rynku pracy:
- kształcimy absolwentów biegłych w języku angielskim i technologiach informacyjnych
- przygotowujemy absolwentów do nauczania dwóch przedmiotów w przedszkolu i szkole podstawowej
- kształcimy i wprowadzamy do pracy w charakterze tłumacza
Atrakcyjność nauki:
- 900 godzin praktycznej nauki języka angielskiego
- 600 godzin wiedzy z zakresu językoznawstwa oraz literatury, kultury i historii krajów anglojęzycznych
- bloki przedmiotów technologii informacyjnej, dydaktyki
- lektorat drugiego języka obcego
- bogata baza biblioteczna
- dobra baza komputerowa
- laboratorium językowe
- kadra doświadczonych profesorów i doktorów
- praktyki zawodowe: szkoły z całego regionu łomżyńskiego: umowy o praktyki z ponad 50 szkołami z gwarancją przyjęcia studentów (język angielski i technologia informacyjna) w biurach i agencjach tłumaczeniowych
Plany studiów
https://www.pwsip.edu.pl/ish/index.php/plany-studiow
Oferta dydaktyczna Instytutu dla studentów zagranicznych – Courses offered in English
https://www.pwsip.edu.pl/ish/index.php/142-courses-offered-in-english-for-academic-year-2016-2017
Ogłoszenia
Treść ogłoszeń zależeć będzie od informacji podanych przez Instytut
General information
The educational offer of Lomza State University of Applied Sciences has been recently extended for a variety of courses in Social Sciences and Humanities which resulted in the establishment of another institute. On the other hand, its foundation was also necessitated by the lack of opportunities which could revive young people’s interest in social issues. For this reason, the first course which started recruitment in 2010 was Social Work.
One of the major objectives of the course was to educate qualified professionals for the institutions working in the social sector. Another innovative programme which was organized within the Institute of Social Sciences and Humanities was the course in Philology with specialization in English Philology with Information Technology.
The Institute of Social Sciences and Humanities is one of the few in Poland which offers specialized courses in the Organization of Social Work. The academic staff along with highly qualified practitioners who are employed in the area of social work lecture and conduct the training.
Research Overview
Konferencje
Konferencje Naukowo-Szkoleniowe, których głównym organizatorem był Instytut Medyczny:
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Atopowe zapalenie skóry, jako problem terapeutyczno-pielęgnacyjny” (2005r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Niepowodzenia w karmieniu piersią. Zasady stymulacji laktacji” (2006r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Postępowanie terapeutyczno-pielęgnacyjne z chorym na padaczkę” (2006r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Współczesne trendy w profilaktyce i wczesnym wykrywaniu raka szyjki macicy” (2007r.)
- Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Problemy dermatologiczne w pielęgniarstwie i kosmetologii” (2009r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Podstawy resuscytacji noworodka” (2010r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Świadome macierzyństwo kluczem do odpowiedzialnego rodzicielstwa, miłości i bliskości” (2011r.)
- Ogólnopolska Konferencja Hipoterapeutyczna „Ślady kopyt odciśnięte w nadziei. Możliwości terapeutyczne zajęć z udziałem konia” (2011r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Wybrane problemy zdrowotne mieszkańców Ziemi Łomżyńskiej” (2012r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Żywienie kliniczne pacjentów” (2012r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa podsumowująca rezultaty Projektu „Pielęgniarstwo i Kosmetologia - studia ze środków UE” „Miejsce pracy źródłem zagrożeń zawodowych” (2012r.)
- Debata Naukowa „Łomżanie bliżej transplantacji” (2014r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Terapia dietetyczna w prewencji niedożywienia” (2015r.)
- Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Zdrowie w XXI wieku” (2015r.)
Instytut Medyczny był też współorganizatorem 2 konferencji:
· II Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Życiodajna śmierć-pamięci Elizabeth Kűbler-Ross”, która odbyła się w dniach 6-10 grudnia w Białymstoku (2006r.)
· III Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Życiodajna śmierć-pamięci Elizabeth Kűbler-Ross”, która odbyła się w dniach 6-9 grudnia w Białymstoku (2007r.)
Badania Naukowe
W Instytucie Medycznym PWSIiP, od początku jego istnienia prowadzono działalność
naukową, która w latach 2009-2012 realizowana była poprzez prowadzenie badań naukowych o charakterze prac własnych. W tym okresie pracownicy naukowo- dydaktyczni i dydaktyczni, realizowali 12 projektów badawczych, zajmując się interdyscyplinarnymi zagadnieniami procesu terapii i pielęgnowania w schorzeniach dermatologicznych, neurologicznych, kardiologicznych, a także zagadnieniami związanymi z zaburzeniami odżywiania i społeczną opinią dotyczącą przeszczepiania narządów. Przełomowym rokiem zarówno dla Uczeni, jak
i Instytutu, był rok 2013, w którym PWSIiP w Łomży, poddała się parametryzacji. Ten śmiały krok zaowocował otrzymaniem przez łomżyńską Uczelnię kategorii Bw zakresie nauk medycznych.PWSIiP odniosła ogromny sukces, bowiem spośród 36 Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych, była jedną z dwóch Uczelni w Polsce, przed którą otworzyły się możliwości otrzymywania środków budżetowych na badania naukowe i prace rozwojowe. Lata 2013-2015 to czas prowadzenia przez pracowników Instytutu Medycznego 13 prac statutowych, o bardzo zróżnicowanej tematyce, również prac laboratoryjnych. Kierunki badań związane z realizacją prac statutowych koncentrowały się na następujących zagadnieniach:
rok 2013–2015
· Jakość życia osób po udarze mózguniedokrwiennym leczonym tradycyjniei za pomocą trombolizy – kierownikpracy - dr Agata Gołębiewska.
· Ocena zapotrzebowania na wsparciespołeczne wśród pacjentów z cukrzycątypu 2 – kierownik pracy - dr JoannaChilińska.
· Ocena zachowań zdrowotnych wśród młodzieży województwa podlaskiego – kierownik pracy – dr Ałła Aleksiejczuk.
rok 2014-2015
· Oznaczanie egzoglikozydaz lizosomalnych w surowicy krwi z hemolizą – kierownik pracy - dr Sylwia Chojnowska.
· Ocena skuteczności wybranych zabiegów fizjoterapeutycznych u chorych z bólami dolnego odcinka kręgosłupa – kierownik pracy – dr Agnieszka Dakowicz.
Wyszczególnione powyżej obszary badań, szerokie zainteresowania naukowe oraz potrzeby związane z pracą dydaktyczną znalazły odbicie w 5 przygotowanych skryptach i monografiach wydanych przez pracowników Instytutu Medycznego w latach 2006-2014.
rok 2006
Krajewska-Kułak E., Jankowiak B., Wróblewska K. (red.): Udział pielęgniarki w leczeniu farmakologicznym.
rok 2007
Szczepański M., Krajewska-Kułak E.: Atopowe zapalenie skóry. Problemy pielęgnacyjne.
rok 2009
Niczyporuk W., Jankowiak B., Wróblewska K. (red.): Problemy dermatologiczne
w pielęgniarstwie i dermatologii. Jakość życia uwarunkowana stanem zdrowia.
rok 2012
Aleksiejczuk A., Stachelska M. A., Jakubczak A.: Ćwiczenia z mikrobiologii medycznej. Skrypt dla studentów kierunku kosmetologii i pielęgniarstwa.
rok 2014
Chojnowska S., Kępka A. (red.): Zarys biochemii dla studentów kosmetologii.
Dziesięć lat dokonań naukowych pracowników Instytutu Medycznego im. Bł. Matki Teresy
z Kalkuty PWSIiP w Łomży to:
· 101 publikacji w czasopismach, co daje 925 pkt. MNiSW, w tym 88,853 pkt. IF
· 147 rozdziałów w podręcznikach i monografiach, co daje 410 pkt. MNiSW
· 5 wydanych skryptów/monografii,
· 192 prace głoszone na konferencjach.
Page 16 of 26






