LEGO Sumo
Konkurencja – LEGO Sumo
1. Zasady ogólne
Celem konkurencji jest walka dwóch robotów typu LEGO Sumo na planszy
zwanej dohyo. Zadaniem robota jest zepchnięcie z planszy robota przeciwnej
drużyny. Konkurencja składa się z eliminacji a po nich odbywają się finały.
2. Przebieg konkurencji
Konkurencja polega na zepchnięciu robota przeciwnej drużyny z dohyo
Na planszy zwanej dalej dohyo ustawiane są dwa roboty dwóch wyznaczonych drużyn.
Po wezwaniu, drużyna z robotem ma stawić się przy ringu w czasie nie
dłuższym niż 2 minut.
Przed rozpoczęciem walki, przy dohyo mogą zostać jedynie sędziowie oraz
po jednym operatorze robota, pozostałe osoby muszą zachować wyznaczony dystans.
Za obsługę robota w czasie trwania rozgrywki odpowiada jedna osoba
z drużyny.
Przed rozpoczęciem rundy sędzia rzuca znacznik wyznaczający podział ringu na ćwiartki. Roboty stawiane są na przeciwległych ćwiartkach ringu tyłem do siebie.
Kolejność ustawiania robota jest losowana przez sędziego.
Podczas rozgrywki na dohyo mogą znajdować się jedynie dwa roboty.
Po ustawieniu robotów, na znak sędziego, operatorzy uruchamiają robota i
oddalają się od ringu.
Program w robocie musi być stworzony w taki sposób, aby robot mógł wykonać ruch nie wcześniej niż po 5 sekundach po uruchomieniu przez operatora.
W przypadku startu szybszego niż 5 sekund, następuje powtórzenie rundy.
W przypadku powtórzenia sytuacji, rundę wygrywa przeciwnik.
Runda zostaje przerwana oraz powtórzona w następujących przypadkach:
o Roboty zablokują się w taki sposób, że nie ma możliwości wykonania
przez nich innego działania.
o Oba roboty spadną z dohyo w tym samym momencie.
o Inne sytuacje, w których zwycięzca nie może być wyłoniony przez
sędziego.
Robot, który jako pierwszy opuści ring, przegrywa rundę.
Każda walka składa się z 3 rund.
Zespół który wygra dwie rundy, wygrywa walkę.
Maksymalny czas trwania rundy to 2 minuta.
W przypadku nie wyłonienia zwycięzcy po 3 rundach w walce eliminacyjnej
ogłoszony zostaje remis. W przypadku nie wyłonienia zwycięzcy po 3 rundach w walce finałowej rozegrana zostanie dodatkowa runda.
Drużynie przysługują 2 przerwy po 5 minut każda. Drużyna może skorzystać
z przerwy między rundami.
3. Specyfikacja dohyo
Dohyo jest to ring w kształcie koła.
Powierzchnia dohyo jest czarna oraz płaska. Na brzegach jest linia koloru
białego.
Wymiar dohyo wynosi ok. 90 cm razem z obwódką o szerokości 2 cm.
4. Parametry robota
Do budowy robota można użyć jedynie części LEGO, nie przerobionych.
Robot może w każdej chwili być ponownie sprawdzony pod kątem wymiarów
oraz wagi. Dodatkowo robot musi zdać „test kartki”, czyli po podniesieniu
robota z kartki papieru, musi ona odpaść od robota w czasie 2s.
Robot nie może powodować uszkodzeń dohyo.
Robot musi działać w pełni autonomicznie.
Do budowy robota można maksymalnie wykorzystać:
o Jeden sterownik LEGO Mindstorm (RCX/NXT 1.0/NXT 2.0/EV3/SPIKE)
o 1 czujnik odległości
o 1 czujnik koloru lub światła
o 2 czujniki dotyku
o 4 silniki.
Robot nie może posiadać żadnych urządzeń miotających. Dodatkowo nie
może emitować ciepła, gazów, rozlewać cieczy itp.
Robot nie może być wyposażony w elementy przytwierdzające go do ringu,
np. klej, przyssawki, itp.
Parametry robota w kategorii LEGO Sumo:
o Robot musi mieścić się w wymiarach 15 cm szerokości oraz 15 cm długości. Wysokość nie jest ograniczona. Wymiary robota mogą ulec zmianie po rozpoczęciu rundy.
o Maksymalna waga robota to 1000 g.
5. Klasyfikacja robota i przyznawanie punktów:
Każda drużyna zawalczy z każdą drużyną. Na koniec wygrywa drużyna,
która wygrała z największą ilością drużyn przeciwnych.
W przypadku dużego zainteresowania, przeprowadzone będzie losowanie i
pojedynki będą odbywać się według systemu pucharowego.
6. Postanowienia końcowe.
Decyzja sędziego jest niepodważalna.
Zespół może otrzymać 3 ostrzeżenia. Otrzymuje je w przypadku gdy:
o Wkroczy na ring bez pozwolenia sędziego,
o Przygotowuje się do kolejnej rundy dłużej niż 30s (bez wykorzystania
przerwy)
o Nie stosuje się do poleceń sędziego.
Po otrzymaniu więcej niż 3 ostrzeżeń, zespół może zostać azdyskwalifikowany.
W przypadku sprzeciwu z decyzją sędziego, zespół musi ją zgłosić głównemu organizatorowi przed końcem zawodów.