Projekt „Centrum Symulacji Medycznej przy PWSIiP w Łomży” nr POWR.05.03.00-00-0085/17 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa V. Wsparcie dla obszaru zdrowia, Działanie 5.3 – Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych

Celem głównym projektu jest poprawa jakości kształcenia poprzez wdrożenie programu rozwojowego oraz utworzenie monoprofilowego centrum symulacji medycznej dla studentów na kierunku: Pielegniarstwo I i II st. Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Efektywne wykorzystanie możliwości symulacji medycznej i włączenie tej metody nauczania do programu studiów w sposób zapewniający jakościowo istotną zmianę sposobu nauczania. Wprowadzenie tej metody kształcenia w celu rzeczywistej zmiany sposobu nauczania oznacza konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby zajęć w ramach wielu przedmiotów dla wszystkich studentów. Celem tworzenia centrum symulacji jest kształcenie studentów kierunku pielęgniarstwa z wykorzystaniem symulacji medycznej o rożnym stopniu zaawansowania. Wiele efektów kształcenia zapisanych w programach będzie można osiągnąć dzięki rozwojowi zaawansowanych centrów dydaktyki i symulacji, gdzie nowoczesna technologia zostanie użyta do stworzenia możliwie najlepszych warunków do edukacji studentów. Istotą symulacji medycznej jest możliwość kształcenia praktycznego, nauczania umiejętności w warunkach kontrolowanych i bezpiecznych zarówno dla studentów, jak i pacjentów. Wdrożenie tej metody nauczania wymaga dwojakiego rodzaju działań: przygotowania programów nauczania i wyszkolenia kadry oraz zakupu specjalistycznego wyposażenia odwzorowującego nie tylko warunki szpitalne, ale również pacjenta. Biorąc pod uwagę, że efektywne wdrożenie programu symulacji medycznej wymaga połączenia tych dwóch typów operacji, możliwość realizacji tego typu projektów w ramach PO WER daje bardzo dużą szansę skutecznego wdrożenia programów rozwojowych w polskich uczelniach.
Krótki opis projektu
Podstawowe zadania centrów symulacji to: nauka i doskonalenie umiejętności miękkich, planowanie i przewidywanie rozwoju sytuacji, podejmowanie właściwych decyzji, komunikacja werbalna i pozawerbalna z pacjentem jego rodziną oraz zespołem wielospecjalistycznym, przydzielanie i koordynacja zadań, właściwe wykorzystanie dostępnych sił i środków, zapobieganie zdarzeniom niepożądanym, nauka i doskonalenie prowadzenia procesu diagnostyczno-terapeutycznego z wykorzystaniem symulowanych scenariuszy klinicznych w warunkach przypominających oddział szpitalny z wykorzystaniem zaawansowanego symulatora pacjenta bądź pacjenta standaryzowanego, nauka umiejętności technicznych z wykorzystaniem trenażerów prostych i zaawansowanych, np. cewnikowanie pęcherza moczowego, uzyskiwanie dostępów donaczyniowych, nauka umiejętności technicznych z udziałem pacjentów standaryzowanych, np. zbieranie wywiadu, badanie fizykalne, komunikacja z pacjentem i jego rodziną.
W celu osiągnięcia założeń projektu zaplanowano następujące zadania:
- Utworzenie Sali umiejętności pielęgniarskich,
- Utworzenie Sali ALS + BLS,
- Utworzenie Sali symulacji wysokiej wierności,
- Utworzenie Pomieszczenia kontrolnego/ Sterowni,
- Utworzenie Sali OSCE,
- Utworzenie Sali do nauki umiejętności technicznych,
- Staże/ kursy/ szkolenia dla kadry Uczelni - Plan szkoleń zakłada przeszkolenie łącznie 23 osób ( 6K i 17 M): Kadry zarządzającej 2 osoby (2 K i 0M); Obsługi techniczno-informatycznej: 8 osób (0K 8M); Kadry dydaktycznej 13 osób (4K i 9M)
- Staże/ kursy/ szkolenia dla studentów - Kształceniem zostanie objętych 180 studentów (170K i 10M) na salach symulacyjnych wchodzących w skład MCSM w ciągu 3 lat studiów,
- Przygotowanie programu rozwojowego Uczelni,
- Opracowanie podręcznika symulacji,
- Opracowanie aplikacji komputerowych wspomagających nauczanie i bazy scenariuszy symulacyjnych.
Całkowita wartość projektu: 2.581.307,02 zł. Okres realizacji: 01.01.2018r. do 31.07.2021r.