O projekcie

Projekt pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” 

logo krajowy plan odbudowy, rzeczpospolita polska, sfinansowane przez unię, podlaskie

Realizowany przez: 

  1. Województwo Podlaskie w imieniu którego, w zakresie realizacji projektu działa Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku – Lider Projektu; 
  1. Akademię Łomżyńską, Politechnikę Białostocką, Uniwersytet w Białymstoku – Partnerzy Projektu. 

Źródło finansowania: środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, inwestycja A3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie. 
Nr umowy: KPO/22/LLL/U/0004 
Okres realizacji: 01.04.2023 r. – 30.06.2026 r. 
Wartość całkowita projektu: 21 500 000,00 PLN, w tym wartość zadań realizowanych przez AŁ: 

2 122 600,00 PLN 
Kierownik zadań realizowanych przez AŁ:dr hab. Cecylia Sadowska-Snarska, prof. AŁ 

Akademia Łomżyńska jest jednym z partnerów projektu pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”, w ramach którego realizowane są dwa zadania: „Realizacja badań i analiz” oraz „Analiza dostosowania kształcenia zawodowego w woj. podlaskim do potrzeb regionalnego rynku pracy, z uwzględnieniem branż kluczowych oraz regionalnych inteligentnych specjalizacji”. W realizację przedmiotowych zadań zaangażowani są pracownicy Katedry Ekonomii i Finansów Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych w Akademii Łomżyńskiej. 

Zadanie 1 – Realizacja badań i analiz 

Pracownicy Katedry Ekonomii i Finansów zrealizują 18 tematów badawczych, które będą dotyczyć następujących obszarów: 

  1. jakości oferty edukacyjnej i kształcenia zawodowego w systemie oświaty (na poziomie branżowym, średnim i wyższym), rzemiośle oraz rozwiązań edukacyjnych dla osób dorosłych w odniesieniu do potrzeb regionalnego rynku pracy; możliwości wspierania kształcenia w tzw. “zawodach przyszłości” i branżach wskazanych jako inteligentne specjalizacje regionu; działań podejmowanych w obszarze polityki na rzecz rozwoju umiejętności w regionie oraz efektywności tych działań; 
  1. dopasowania oferty edukacji i kształcenia zawodowego w systemie oświaty i w rzemiośle oraz rozwiązań edukacyjnych dla osób dorosłych do potrzeb pracodawców na poziomie subregionów i w wybranych branżach; zapotrzebowania rynku pracy i regionalnej gospodarki na umiejętności, kwalifikacje i zawody kształcone w regionie w ujęciu branżowym; wymagań stanowiskowych u przedsiębiorców zatrudniających absolwentów szkół branżowych, średnich i wyższych oraz identyfikacja luki kompetencyjnej, czyli rozbieżności pomiędzy efektami kształcenia a realnymi wymaganiami stanowisk pracy w ujęciu branżowym; 
  1. diagnozy stanu kształcenia praktycznego (na poziomie branżowym, średnim i wyższym) ianaliza działań promujących kształcenie zawodowe i uczenie się przez całe życie w regionie; współpracy szkół z pracodawcami w regionie w zakresie kształcenia praktycznego (na poziomie branżowym, średnim i wyższym) oraz w wybranych branżach; stanu doradztwa i poradnictwa zawodowego w zakresie kształcenia branżowego, wyższego i ustawicznego, i w różnych branżach oraz oferty edukacyjnej i możliwości doskonalenia dla doradców zawodowych. 

Zakres tematyczny analiz i badań jest ściśle powiązany z celem głównym projektu i wpisuje się w założenia inwestycji KPO i ZSU. 

Zadanie 2 – Analiza dostosowania kształcenia zawodowego w woj. podlaskim do potrzeb regionalnego rynku pracy, z uwzględnieniem branż kluczowych oraz regionalnych inteligentnych specjalizacji

W ramach zadania, którego głównym koordynatorem jest Akademia Łomżyńska, zostaną podjęte następujące działania: 

  1. Opracowanie ekspertyzy pt. „Koncepcji analizy dostosowania kształcenia w szkołach zawodowych woj. podlaskiego do potrzeb rynku pracy i pracodawców”. 
  1. Opracowanie ekspertyzy pt. „Koncepcji procedury analizy dostosowania kształcenia w szkołach zawodowych woj. podlaskiego do potrzeb rynku pracy i pracodawców”. 
  1. Powołanie Zespołu ds. analizy dostosowania edukacji zawodowej do potrzeb rynku pracy i pracodawców w woj. podlaskim (ZAD). Podstawowym zadaniem Zespołu, w skład którego wchodzą przedstawiciele pracodawców, Kuratorium Oświaty w Białymstoku, Centrum Edukacji Nauczycieli, organów prowadzących, instytucji rynku pracy oraz uczelni wyższych, jest koordynacja całokształtu działań mających na celu dokonanie analizy dostosowania kształcenia w poszczególnych zawodach w szkołach, zorientowanego na potrzeby regionalnego rynku pracy, w tym branż kluczowych i regionalnych inteligentnych specjalizacji. 
  1. Wizyty doradcze zespołów eksperckich, w tym przedstawicieli pracodawców, w co najmniej 50 szkołach branżowych oraz technikach z woj. podlaskiego oraz wypracowanie raportów merytorycznych zawierających ocenę i rekomendacje odnośnie stopnia dostosowania kształcenia w poszczególnych zawodach do potrzeb regionalnego rynku pracy. Raporty będą podstawą analiz przez ZAD.