Program studiów I stopnia - Technologia Żywności i Żywienie Człowieka (profil praktyczny) obowiązujący od roku akad. 2013/2014
PROGRAM KSZTAŁCENIA NA STUDIACH I STOPNIA
KIERUNEK: TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI i ŻYWIENIE CZŁOWIEKA
(profil praktyczny)
obowiązujący od roku akademickiego 2013/2014
Spis treści:
I – Informacje podstawowe …………………………………………………………….……………2
II – Efekty kształcenia
-
Kierunkowe efekty kształcenia ………………………..…..……………………….................5
-
Modułowe efekty kształcenia …………………………….…………………………………..13
III – Ramowy program studiów oraz podstawowe sposoby jego weryfikacji
-
Elementy programu studiów – moduły kształcenia ………………….………...…………….15
-
Ramowy program studiów
2.1. Ramowy program studiów stacjonarnych …………………………...………………......15
2.2. Ramowy program studiów niestacjonarnych ……………………………………………17
-
Podstawowe sposoby weryfikacji efektów kształcenia ………..…………………..................19
IV – Plan studiów
-
Plan studiów stacjonarnych ……………………………...…………………..……………….20
-
Plan studiów niestacjonarnych …………………………………………………………….....23
V – Wskaźniki ilościowe ………………………………………………………...……………….......25
I - INFORMACJE PODSTAWOWE
-
Jednostka prowadząca studia: Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży; Instytut Technologii Żywności i Gastronomii
-
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
-
Profil kształcenia: praktyczny
-
Forma studiów: stacjonarne, niestacjonarne
-
Liczba semestrów: 7
-
Łączna liczba punktów ECTS: 210 na studiach stacjonarnych oraz na studiach niestacjonarnych; w tym za samodzielną pracę studenta, pod opieką nauczyciela,
nad przygotowaniem pracy dyplomowej na wybrany temat – 15 pkt -
Wymagania wstępne
Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia I stopnia na kierunku Technologia Żywności
i Żywienie Człowieka musi spełniać warunki rekrutacji określone stosowną uchwałą Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości oraz posiadać świadectwo dojrzałości.
-
Obszar kształcenia
Zgodnie z określonymi obszarami w Rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, kierunek studiów Technologia Żywności i Żywienie Człowieka należy do obszaru kształcenia w zakresie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych oraz powinien spełniać wymogi związane z nabyciem kompetencji inżynierskich.
-
Ogólne cele kształcenia
Podstawowym, a zarazem ogólnym celem kształcenia na kierunku Technologia Żywności
i Żywienie Człowieka jest przygotowanie wykwalifikowanych pracowników, mających wiedzę, umiejętności zawodowe i kompetencje niezbędne do realizacji zadań związanych z szeroko rozumianym przetwórstwem żywności;
-
w obszarze przetwarzania, utrwalania, przechowywania i kontroli jakości żywności, zarówno
w skali przemysłowej jak i gastronomicznej, z uwzględnieniem zasad racjonalnego żywienia, -
technicznych, technologicznych i organizacyjnych ułatwiających podjęcie działalności gospodarczej związanej z przetwórstwem żywności, gastronomią, obrotem żywnością,
-
inżynierskich w przedsiębiorstwach, zakładach i instytucjach zajmujących się kontrolą, obrotem żywności oraz żywieniem człowieka,
-
zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających kontynuować naukę na studiach II stopnia.
Absolwent kierunku studiów Technologia Żywności i Żywienie Człowieka może być:
-
pracownikiem firm, związanych z produkcją żywności i przetwórstwem rolno-spożywczym,
-
projektantem i pracownikiem zakładów gastronomicznych funkcjonujących samodzielnie,
w hotelach lub innych obiektach, -
specjalistą w zakresie przechowywania i kontroli jakości żywności,
-
pracownikiem komórek odpowiedzialnych za higienę i bezpieczeństwo żywności,
-
świadomym konsumentem.
Oprócz tego potrafi działać w zmieniającej się rzeczywistości prawno - ekonomicznej, organizacyjnej i społecznej. Posiadane przez Absolwenta kwalifikacje o charakterze ogólnym
i szczegółowym ulokowane są w trzech, powiązanych ze sobą sferach, mianowicie: wiedzy, umiejętności i postaw.
W zakresie posiadanej wiedzy obszarem szczególnie zgłębionym są nauki
o przetwarzaniu i utrwalaniu żywności. Absolwent posiada także wiadomości szczegółowe, niezbędne dla praktycznego funkcjonowania w życiu zawodowym.
Efektem kształcenia jest zdobycie odpowiedniego poziomu umiejętności, które są niezbędne w życiu zawodowym. Jest to zdolność rozwiązywania pojawiających się problemów technologicznych, technicznych, organizacyjnych, prawnych lub społecznych, z zachowaniem zasad etyki inżynierskiej. Przy czym Absolwent wykorzystuje umiejętność samodzielnej analizy zgromadzonych informacji i danych. Sprawnie posługuje się również dostępnymi środkami informacji i techniki biurowej, posiada umiejętność kształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy, co jest niezbędne w kontekście współczesnych wymagań rynku pracy i postępu procesów integracyjnych
w Europie. Aktywnemu uczestniczeniu w życiu zawodowym służy także znajomość języka obcego oraz umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu technologii żywności,
w stopniu koniecznym do wykonywania zawodu.
Uzyskiwane kwalifikacje obejmują także wykształcone w toku studiów postawy, które są istotne tak w kontekście wymagań pracodawców, jak i potrzebie samorealizacji. Przede wszystkim Absolwent ma świadomość i potrzebę kontynuowania procesu kształcenia – poprzez samokształcenie lub/i podjęcie studiów na poziomie drugiego stopnia. Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej oraz organizować i kierować niewielkimi zespołami. Uznaje, że w pracy zawodowej równie istotne jak wiedza i umiejętności jest postępowanie zgodne z normami etycznymi.
-
Związek programu kształcenia z misją i strategią Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości
Program kształcenia na studiach I stopnia kierunku Technologia Żywności i Żywienie Człowieka jest spójny z misją oraz strategią Uczelni uchwaloną przez Senat Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży w dniu 26 kwietnia 2012 r. Przyjęty praktyczny profil studiów oraz determinowany nim program zajęć, służyć mają realizacji podstawowego założenia leżącego u podstaw misji Uczelni, którym jest kształcenie praktyków. Kształcenie ma zapewnić Absolwentom niezbędną wiedzę z zakresu produkcji i przetwórstwa żywności.
Przede wszystkim jednak studenci mają nabyć umiejętności praktyczne. Stąd też na te właśnie kompetencje został położony nacisk w programie kształcenia. Służyć temu mają m.in.:
-
rodzaj i wymiar praktyk,
-
sposób realizacji zajęć dydaktycznych oraz zaangażowanie do ich prowadzenia osób posiadających doświadczenie praktyczne,
-
wymogi dotyczące przygotowywania prac dyplomowych (które muszą wykazywać aspekty praktyczne i być związane ze studiowanym kierunkiem).
Zakres umiejętności praktycznych ustalany jest z uwzględnieniem opinii przedstawicieli potencjalnych pracodawców (reprezentowanych przede wszystkim przez lokalnych pracodawców). Praktyczny program kształcenia osiągany jest także poprzez obrane metody weryfikacji efektów kształcenia. Wskazane powyżej założenia kształcenia wpisują się w ustalone cele strategiczne PWSIiP w Łomży, którymi są w szczególności:
-
skupianie wybitnych specjalistów posiadających wiedzę naukową i doświadczenie praktyczne, którzy nastawieni są na praktyczne i przyjazne kształcenie studentów oraz na podejmowanie działań na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego (cel 1),
-
doskonalenie i stała adaptacja oferty dydaktycznej do zmieniających się potrzeb edukacyjnych,
w tym „upraktycznienie” kierunków studiów (cel 4), -
włączenie praktyków w proces kształcenia studentów oraz tworzenie sieci instytucji stwarzających studentom możliwości odbywania praktyk i staży (cel 5).
-
Konsultacje dotyczące programu kształcenia
W procesie tworzenia programu kształcenia, w tym w określaniu efektów kształcenia
oraz programu i planów studiów uwzględnione zostały opinie interesariuszy wewnętrznych oraz zewnętrznych, tj. opinie wyrażone przez:
-
studentów - dotyczące ich oczekiwań i potrzeb, m.in. poprzez konsultacje dokonywane przez nauczycieli akademickich oraz wypełnienie ankiet,
-
nauczycieli realizujących zajęcia dydaktyczne na kierunku, biorących udział w tworzeniu niniejszego programu m.in. poprzez prace w Instytutowej Komisji ds. Jakości Kształcenia,
-
przedstawicieli pracodawców.
Opinie interesariuszy zewnętrznych uzyskane zostały w formie ankiet wypełnianych anonimowo
w trakcie panelu dyskusyjnego poświęconemu kształceniu na kierunku.
II – EFEKTY KSZTAŁCENIA
-
Kierunkowe efekty kształcenia
Uwzględniając specyfikę kierunku studiów Technologia Żywności i Żywienie Człowieka prowadzonych w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży oraz ustalone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego obszarowe efekty kształcenia na poziomie
I stopnia w zakresie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych (z uwzględnieniem wymagań związanych z inżynierskim charakterem kierunku), przyjęto poniższe kierunkowe efekty kształcenia, tj. kwalifikacje, które mają być osiągnięte przez każdego z Absolwentów kierunku.
Tabela 1. Opis efektów kształcenia w obszarze kształcenia w zakresie nauk rolniczych, leśnych
i weterynaryjnych
Objaśnienie oznaczeń:
R — obszar kształcenia w zakresie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
1 — studia pierwszego stopnia
P — profil praktyczny
W — kategoria wiedzy
U — kategoria umiejętności
K — kategoria kompetencji społecznych
01, 02, 03 i kolejne — numer efektu kształcenia
WIEDZA |
||
K_W01 |
R1P_W01
|
Charakteryzuje typy reakcji chemicznych i procesów biochemicznych zachodzących podczas przetwarzania i przechowywania żywności oraz wykorzystywanych w analizie żywności |
K_W02 |
R1P_W01
|
Omawia zjawiska fizyczne związane z przypływem płynów, zjawiskami cieplnymi, elektrycznymi, optycznymi, ruchem masy, wskazuje je |
K_W03 |
R1P_W01
|
Student posiada wiedzę dotyczącą interpretacji podstawowych pojęć matematycznych z zakresu analizy matematycznej i algebry. Dokonuje prostych obliczeń matematycznych, przekształca wzory matematyczne, posiada wiedzę w zakresie planowania eksperymentu i statystyki |
K_W04 |
R1P_W02
|
Przytacza zasady nauk ekonomicznych, prawnych i społecznych |
K_W05 |
R1P_W03 R1P_W04 |
Charakteryzuje właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych jako surowców spożywczych |
K_W06 |
R1P_W03
|
Wymienia i opisuje zagrożenia dla środowiska wynikające |
K_W07 |
R1P_W05
|
Omawia zasady działania i podstawowe elementy konstrukcji maszyn |
K_W08
|
R1P_W05
|
Charakteryzuje czujniki oraz oprzyrządowanie maszyn i urządzeń |
K_W09
|
R1P_W05
|
Wskazuje i charakteryzuje cechy techniczno - technologiczne materiałów konstrukcyjnych maszyn i urządzeń oraz materiałów pomocniczych i opakowaniowych, stosowanych w kontakcie |
K_W10
|
R1P_W05
|
Charakteryzuje technologie wykorzystywane w przetwórstwie, przechowywaniu żywności i gastronomii |
K_W11
|
R1P_W06 R1P_W07
|
Wymienia zasady prowadzenia upraw ekologicznych oraz opisuje znaczenie czystości środowiska dla kształtowania wartości żywieniowej surowców i produktów spożywczych oraz wody |
K_W12
|
R1P_W06 R1P_W07
|
Wymienia zanieczyszczenia pochodzące ze środowiska naturalnego mogące wpływać na wartość i bezpieczeństwo żywności oraz wody pitnej lub technologicznej |
K_W13
|
R1P_W08
|
Wymienia zasady bezpiecznej obsługi maszyn i urządzeń oraz aparatów analitycznych i kontrolnych oraz podstawowe wymagania techniczne stawiane obiektom związanym z produkcją żywności |
K_W14
|
R1P_W09
|
Omawia podstawowe standardy produkcji w systemach jakości oraz podstawowe normy techniczne i technologiczne obowiązujące |
K_W15
|
R1P_W10
|
Definiuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego |
K_W16
|
R1P_W11
|
Omawia uwarunkowania ekonomiczno - prawne tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw zajmujących się produkcją i dystrybucją żywności |
K_W17 |
R1P_W08 |
Omawia i charakteryzuje pojęcie i znaczenie ergonomii, charakteryzuje materialne warunki pracy, identyfikuje czynniki zagrożenia w zakładach przemysłu spożywczego |
UMIEJĘTNOŚCI |
||
K_U01
|
R1P_U01 |
Skutecznie wyszukuje informacji z różnych źródeł, dotyczących nowych technologii, maszyn i urządzeń oraz analizuje je pod kątem aplikacji |
K_U02
|
R1P_U02
|
Prowadzi dialog z różnymi kooperantami (w formie ustnej, pisemnej |
K_U03
|
R1P_U03
|
Stosuje podstawowe technologie informatyczne w akwizycji danych procesowych w realizowanych technologiach oraz w ich interpretacji graficznej oraz przetwarzaniu |
K_U04
|
R1P_U04
|
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste projekty techniczno - technologiczne dotyczące procesów przetwarzania |
K_U05
|
R1P_U04
|
Zbiera informacje dotyczące różnych ogniw łańcucha żywnościowego, analizuje je i wyciąga na ich podstawie wnioski |
K_U06
|
R1P_U05
|
Śledzi i analizuje zachowania rynku żywnościowego od strony konsumentów jak i producentów |
K_U07 |
R1P_U05 |
Identyfikuje możliwość zagrożenia bezpieczeństwa żywności |
K_U08
|
R1P_U06
|
Wykorzystuje podstawowe techniki pomiarowe i analityczne do oceny prawidłowości przebiegu procesu technologicznego oraz |
K_U09
|
R1P_U06
|
Podejmuje standardowe działania rozwiązując problemy towarzyszące produkcji żywności, wykorzystując odpowiednie, znane metody, techniki i technologie |
K_U10
|
R1P_U07 R1P_U08
|
Krytycznie ocenia potencjalnie pozytywne i negatywne skutki działań podejmowanych w celu rozwiązywania zaistniałych problemów zawodowych, nabierając przez to doświadczenia i doskonaląc umiejętności inżynierskie |
K_U11
|
R1P_U08
|
Ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo przetwórstwem i dystrybucją żywności |
K_U12
|
R1P_U09
|
Ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń oraz systemów technicznych i technologicznych typowych dla przetwórstwa rolno-spożywczego i gastronomii |
K_U13 |
R1P_U10 |
Korzysta z norm i standardów inżynierskich |
K_U14 |
R1P_U11
|
Przygotowuje typowe opracowania pisemne w języku polskim dotyczące rozwiązywania szczegółowych problemów, wykorzystując różne źródła informacji i dane źródłowe |
K_U15 |
R1P_U12 |
Przygotowuje i realizuje wystąpienia ustne w języku polskim i języku obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
K_U16 |
R1P_U13 |
Posługuje się językiem obcym w zakresie nauki o żywności i żywieniu oraz konsumpcji, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
K_U17 |
R1P_U06 |
Wykonuje pomiary właściwości fizycznych surowców i produktów spożywczych oraz stosuje je w analizie procesów przetwórczych |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
||
K_K01 |
R1P_K01 |
Realizuje proces ciągłego uczenia się |
K_K02 |
R1P_K02 |
Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role |
K_K03 |
R1P_K03
|
Odpowiednio określa priorytety pozwalające na realizację określonego przez siebie lub innych zadania |
K_K04 |
R1P_K04
|
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
K_K05 |
R1P_K05
|
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
K_K06 |
R1P_K06
|
Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki wynikające z wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
K_K07 |
R1P_K07
|
Realizuje potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
K_K08 |
R1P_K08 |
Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy |
Tabela 2. Zgodność efektów obszarowych z efektami kierunkowymi
Objaśnienie oznaczeń:
R — obszar kształcenia w zakresie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
1 — studia pierwszego stopnia
P — profil praktyczny
W — kategoria wiedzy
U — kategoria umiejętności
K — kategoria kompetencji społecznych
01, 02, 03 i kolejne — numer efektu kształcenia
Nazwa kierunku studiów: Technologia Żywności i Żywienie Człowieka Poziom kształcenia: pierwszy; Profil kształcenia: praktyczny |
||
Symbol |
Obszarowe efekty kształcenia Osoba posiadająca kwalifikacje pierwszego stopnia |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
WIEDZA |
||
R1P_W01 |
ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki |
K_W01 |
R1P_W02 |
ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
K_W04 |
R1P_W03 |
ma ogólna wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących; właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
K_W05 |
R1P_W04 |
ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej, oraz |
K_W05 |
R1P_W05 |
wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
K_W07 K_W08 |
R1P_W06 |
ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego |
K_W11 |
R1P_W07 |
ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich |
K_W11 K_W12 |
R1P_W08
|
ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
K_W13 K_W17 |
R1P_W09
|
ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
K_W14 |
R1P_W10
|
zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego: potrafi korzystać |
K_W15 |
R1P_W11
|
zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno – prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości |
K_W16 |
UMIEJĘTNOŚCI |
||
R1P_U01
|
posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy |
K_U01 |
R1P_U02
|
posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
K_U02 |
R1P_U03
|
stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
K_U03 |
R1P_U04
|
wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
K_U04 K_U05 |
R1P_U05
|
dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt |
K_U06 K_U07 |
R1P_U06 |
posiada zdolność podejmowania standardowych działań, |
K_U08 K_U09 K_U17 |
R1P_U07
|
potrafi przewidywać skutki podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych – dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich |
K_U10 |
R1P_U08
|
ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów |
K_U10 K_U11 |
R1P_U09
|
ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno – spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów |
K_U12 |
R1P_U10 |
ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich |
K_U13 |
R1P_U11
|
posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych |
K_U14 K_U16 |
R1P_U12
|
posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, |
K_U15 K_U16 |
R1P_U13
|
ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
K_U16 |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
||
R1P_K01 |
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
K_K01 |
R1P_K02
|
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
K_K02 |
R1P_K03
|
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
K_K03 |
R1P_K04
|
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane |
K_K04 |
R1P_K05
|
ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska |
K_K05 |
R1P_K06 |
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa |
K_K06 |
R1P_K07 |
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia |
K_K07 |
R1P_K08 |
potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
K_K08 |
Tabela 3. Zgodność efektów kształcenia prowadzących do uzyskania kompetencji inżynierskich z efektami kierunkowymi
Objaśnienie oznaczeń:
Inz — efekty kształcenia prowadzące do uzyskania kompetencji inżynierskich
1 — studia pierwszego stopnia
P — profil praktyczny
W — kategoria wiedzy
U — kategoria umiejętności
K — kategoria kompetencji społecznych
01, 02, 03 i kolejne — numer efektu kształcenia
Nazwa kierunku studiów: Technologia Żywności i Żywienie Człowieka Poziom kształcenia: pierwszy; Profil kształcenia: praktyczny |
||
Symbol |
Efekty kształcenia prowadzące do uzyskania kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
WIEDZA |
||
Inz1P_W01 |
ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów |
K_W07 K_W09 K_W13 |
Inz1P_W02 |
zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich |
K_W07 K_W08
|
Inz1P_W03 |
ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów |
K_W13 |
Inz1P_W04 |
ma podstawowa wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów |
K_W14 |
Inz1P_W05 |
ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej |
K_W15 K_W16 |
Inz1P_W06 |
ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej |
K_W16 |
UMIEJĘTNOŚCI |
||
Inz1P_U01
|
potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskanie wyniki |
K_U01 K_U02 K_U03 |
Inz1P_U02
|
potrafi wykorzystać do rozwiązywania zadań inżynierskich |
K_U03 K_U04 |
Inz1P_U03
|
potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki |
K_U08 K_U09 K_U11 |
Inz1P_U04
|
potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
K_U04 |
Inz1P_U05
|
potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania |
K_U09 |
Inz1P_U06 |
potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne |
K_U10 |
Inz1P_U07
|
potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi – stosując nowe metody- rozwiązywać zadania inżynierskie charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zwierające komponent badawczy |
K_U10 |
Inz1P_U08
|
potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części- używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia |
K_U11 |
Inz1P_U09
|
ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów |
K_U09 |
Inz1P_U10
|
ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów |
K_U12 |
Inz1P_U11
|
ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu |
K_U13 |
Inz1P_U12
|
ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte |
K_U12 |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
||
Inz1P_K01
|
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, |
K_K05 |
Inż1P_K02
|
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy |
K_K01 K_U02 |
-
Modułowe efekty kształcenia
Przedstawione w Tabeli 1 kierunkowe efekty kształcenia na zawodowych studiach pierwszego stopnia osiągane są poprzez realizację przewidzianych programem studiów modułów kształcenia, które odpowiadają grupom przedmiotów/zajęć. Moduły kształcenia są określone szczegółowo w cz. III Programu Kształcenia.
Tabela 4. Modułowe efekty kształcenia z odniesieniem do kierunkowych efektów kształcenia.
Moduł kształcenia |
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia w zakresie |
||
wiedzy: |
umiejętności: |
kompetencji społecznych: |
|
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane |
K_W15
|
K_U01 K_U02 K_U03 K_U14 K_U15 K_U16
|
K_K01 K_K02 K_K03 K_K07 |
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe |
K_W01 K_W02 K_W03 K_W04 K_W05 K_W07 K_W08 K_W09 K_W13 K_W14 K_W17 |
K_U01 K_U03 K_U04 K_U05 K_U07 K_U08 K_U09 K_U12 K_U13 K_U14 K_U15
|
K_K01 K_K02 K_W03 K_K05 K_K06 K_K07 K_K08
|
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe |
K_W02 K_W03 K_W05 K_W06 K_W09 K_W10 K_W11 K_W12 K_W13 K_W14 K_W16 |
K_U01 K_U04 K_U05 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09 K_U11 K_U12 K_U13 K_U14
|
K_K01 K_K02 K_K05 K_K06 K_K08
|
M_4 Zajęcia praktyczne (praktyki) |
K_W05 K_W06 K_W07 K_W08 K_W09 K_W10 K_W12 K_W13 K_W14 K_W16 K_W17 |
K_U02 K_U05 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09 K_U10 K_U11 K_U12 K_U13 K_U17 |
K_K01 K_K02 K_K04 K_K05 K_K06 K_K07 K_K08 |
M_5 Przygotowanie pracy dyplomowej |
K_W03 K_W15
|
K_U01 K_U02 K_U03 K_U04 K_U05 K_U08 K_U15 K_U16 |
K_K01 K_K03 K_K08
|
III – RAMOWY PROGRAM STUDIÓW ORAZ PODSTAWOWE SPOSOBY JEGO WERYFIKACJI
-
Elementy programu studiów – moduły kształcenia
Program kształcenia na zawodowych studiach I stopnia realizowany jest w określonych obszarach stanowiących moduły kształcenia. Kryteriami wyróżnienia poszczególnych modułów są:
-
podstawowy lub szczegółowy przedmiot kształcenia,
-
charakter przedmiotu: ogólnouczelniany, podstawowy, uzupełniający (obowiązkowy) lub dodatkowy (fakultatywny),
-
forma realizacji zajęć (akademicka, praktyczna lub mieszana).
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe
M_4 Zajęcia praktyczne (praktyki)
M_5 Przygotowanie pracy dyplomowej
-
Ramowy program studiów
-
Ramowy program studiów stacjonarnych
-
Liczba godzin dydaktycznych na stacjonarnych studiach pierwszego stopnia wynosi łącznie 2334 godzin oraz dodatkowo 12 tygodni praktyk. Liczba punktów ECTS wynosi łącznie 210. Obciążenia godzinowe i punkty ECTS w poszczególnych modułach przedmiotów przedstawiono
w Tabeli 5.
Tabela 5. Ramowy program stacjonarnych studiów I stopnia, inżynierskich na kierunku: Technologia Żywności i Żywienie Człowieka
Moduł/pkt ECTS modułu |
Przedmiot/zajęcia wchodzące w skład modułu |
Liczba godz. zajęć dydaktycznych lub praktyk |
pkt ECTS |
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane
23 ECTS, 375 godz |
Podstawy informatyki |
45 |
4 |
Język obcy* I |
60 |
3 |
|
Wychowanie fizyczne* |
30 |
1 |
|
Przedmiot humanistyczny* (Etyka inżynierska lub Socjologia lub Najnowsza historia Polski) |
30 |
2 |
|
Komunikacja z otoczeniem*/Sztuka pracy |
15 |
1 |
|
Język obcy II* |
60 |
3 |
|
Język obcy III* |
60 |
4 |
|
Fakultet ogólnouczelniany* |
30 |
2 |
|
Fakultet ogólnouczelniany* |
30 |
2 |
|
Ochrona własności intelektualnej |
15 |
1 |
|
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe 75 ECTS 914 h |
Ekonomia |
30 |
2 |
Matematyka |
75 |
6 |
|
Chemia ogólna i nieorganiczna |
60 |
7 |
|
Ergonomia, bhp w przemyśle spożywczym |
15 |
1 |
|
Rysunek techniczny z elementami maszyn |
45 |
5 |
|
Chemia organiczna |
60 |
5 |
|
Chemia fizyczna |
30 |
3 |
|
Fizyka |
60 |
5 |
|
Podstawy żywienia człowieka |
45 |
3 |
|
Maszynoznawstwo z miernictwem |
60 |
5 |
|
Biochemia |
30 |
3 |
|
Podstawy dietetyki |
30 |
3 |
|
Mikrobiologia żywności |
60 |
5 |
|
Ogólna technologia żywności |
75 |
6 |
|
Organizacja i ekonomika przedsiębiorstw żywnościowych |
45 |
3 |
|
Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego |
99 |
6 |
|
Ekologia, gospodarka energią i ochrona środowiska |
20 |
2 |
|
Organizacja i zarządzanie procesem produkcyjnym |
15 |
1 |
|
Logistyka |
15 |
1 |
|
Statystyczne opracowanie wyników |
45 |
3 |
|
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe
77 ECTS 1015 h |
Prawo żywnościowe |
30 |
2 |
Chemia żywności |
30 |
3 |
|
Surowce roślinne w produkcji żywności |
15 |
1,5 |
|
Surowce zwierzęce w produkcji żywności |
15 |
1,5 |
|
Analiza i ocena jakości żywności |
60 |
4 |
|
Produkcja żywności ekologicznej |
30 |
2 |
|
Opakowania żywności |
35 |
2 |
|
Marketing żywności* lub Autoprezentacja i sztuka negocjacji* |
30 |
2 |
|
Przechowalnictwo i zamrażalnictwo żywności |
35 |
3 |
|
Higiena i bezpieczeństwo produkcji żywności |
45 |
4 |
|
Moduł podstaw technologii przemysłowych** |
240 |
20 |
|
Analiza sensoryczna |
15 |
1 |
|
Projektowanie zakładów przemysłu spożywczego i gastronomicznych |
60 |
4 |
|
Właściwości fizyczne żywności* lub Automatyzacja w przemyśle spożywczym* |
30 |
2 |
|
Moduł podstaw technologii gastronomicznych*** |
120 |
10 |
|
Obsługa konsumenta |
30 |
2 |
|
Projektowanie produktu |
30 |
2 |
|
Żywność – korzyści i zagrożenia zdrowotne |
30 |
2 |
|
Nowoczesne technologie w przetwarzaniu surowców roślinnych |
30 |
2 |
|
Nowoczesne technologie w przetwarzaniu surowców zwierzęcych |
30 |
2 |
|
Nowoczesne technologie w gastronomii |
30 |
2 |
|
Systemy zarządzania jakością |
15 |
1 |
|
Rachunkowość przedsiębiorstw żywnościowych |
30 |
2 |
|
M_4 Praktyki 17 ECTS 12 tyg |
Praktyka 2 tygodniowa – sem. II |
|
3 |
Praktyka technologiczna (5 tygodni) – sem. IV |
|
7 |
|
Praktyka specjalizacyjna (5 tygodni) – sem. VI |
|
7 |
|
M_5 Praca dyplomowa 18 ECTS |
Seminarium dyplomowe |
30 |
3 |
Praca dyplomowa inżynierska |
|
15
|
|
|
2 334 |
210 |
* zajęcia lub moduły, których wyboru dokonuje student; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych wybiera się je spośród listy proponowanych zajęć,
- student wybiera 5 z 8 technologii,
- student wybiera 4 z 8 technologii
-
Ramowy program studiów niestacjonarnych
Liczba godzin dydaktycznych na niestacjonarnych studiach pierwszego stopnia wynosi łącznie 1534 godziny oraz dodatkowo 12 tygodni praktyk. Liczba punktów ECTS wynosi łącznie 210. Minimalne obciążenia godzinowe i pkt ECTS w poszczególnych modułach przedmiotów prezentują się następująco.
Tabela 6. Ramowy program niestacjonarnych studiów I stopnia, inżynierskich na kierunku: Technologia Żywności i Żywienie Człowieka;
Moduł/pkt ECTS modułu |
Przedmiot/zajęcia wchodzące w skład modułu |
Liczba godz. zajęć dydaktycznych lub praktyk |
pkt ECTS |
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane
22 ECTS, 214 godz |
Podstawy informatyki |
36 |
5 |
Język obcy* I |
36 |
3 |
|
Wychowanie fizyczne* |
10 |
1 |
|
Komunikacja z otoczeniem*/Sztuka pracy |
12 |
1 |
|
Język obcy II* |
36 |
3 |
|
Język obcy III* |
36 |
4 |
|
Fakultet ogólnouczelniany* |
18 |
2 |
|
Fakultet ogólnouczelniany* |
18 |
2 |
|
Ochrona własności intelektualnej |
12 |
1 |
|
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe 76 ECTS 616 h |
Ekonomia |
21 |
2 |
Matematyka |
52 |
7 |
|
Chemia ogólna i nieorganiczna |
42 |
7 |
|
Ergonomia, bhp w przemyśle spożywczym |
12 |
1 |
|
Rysunek techniczny z elementami maszyn |
30 |
5 |
|
Chemia organiczna |
42 |
5 |
|
Chemia fizyczna |
21 |
3 |
|
Fizyka |
42 |
5 |
|
Podstawy żywienia człowieka |
27 |
3 |
|
Maszynoznawstwo z miernictwem |
42 |
5 |
|
Biochemia |
24 |
3 |
|
Podstawy dietetyki |
24 |
3 |
|
Mikrobiologia żywności |
42 |
5 |
|
Ogólna technologia żywności |
45 |
6 |
|
Organizacja i ekonomika przedsiębiorstw żywnościowych |
27 |
3 |
|
Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego |
56 |
6 |
|
Ekologia, gospodarka energią i ochrona środowiska |
16 |
2 |
|
Organizacja i zarządzanie procesem produkcyjnym |
12 |
1 |
|
Logistyka |
12 |
1 |
|
Statystyczne opracowanie wyników |
27 |
3 |
|
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe
77 ECTS 686 h |
Prawo żywnościowe |
18 |
2 |
Chemia żywności |
24 |
3 |
|
Surowce roślinne w produkcji żywności |
12 |
1,5 |
|
Surowce zwierzęce w produkcji żywności |
12 |
1,5 |
|
Analiza i ocena jakości żywności |
36 |
4 |
|
Produkcja żywności ekologicznej |
18 |
2 |
|
Opakowania żywności |
21 |
2 |
|
Marketing żywności* lub Autoprezentacja i sztuka negocjacji* |
21 |
2 |
|
Przechowalnictwo i zamrażalnictwo żywności |
23 |
3 |
|
Higiena i bezpieczeństwo produkcji żywności |
27 |
4 |
|
Moduł podstaw technologii przemysłowych** |
150 |
20 |
|
Analiza sensoryczna |
9 |
1 |
|
Projektowanie zakładów przemysłu spożywczego i gastronomicznych |
36 |
4 |
|
Właściwości fizyczne żywności* lub Automatyzacja w przemyśle spożywczym* |
21 |
2 |
|
Moduł podstaw technologii gastronomicznych*** |
96 |
10 |
|
Obsługa konsumenta |
24 |
2 |
|
Projektowanie produktu |
24 |
2 |
|
Żywność – korzyści i zagrożenia zdrowotne |
18 |
2 |
|
Nowoczesne technologie w przetwarzaniu surowców roślinnych |
21 |
2 |
|
Nowoczesne technologie w przetwarzaniu surowców zwierzęcych |
21 |
2 |
|
Nowoczesne technologie w gastronomii |
21 |
2 |
|
Systemy zarządzania jakością |
12 |
1 |
|
Rachunkowość przedsiębiorstw żywnościowych |
21 |
2 |
|
M_4 Praktyki 17 ECTS 12 tyg |
Praktyka 2 tygodniowa – sem. II |
|
3 |
Praktyka technologiczna (5 tygodni) – sem. IV |
|
7 |
|
Praktyka specjalizacyjna (5 tygodni) – sem. VI |
|
7 |
|
M_5 Praca dyplomowa 18 ECTS |
Seminarium dyplomowe |
18 |
3 |
Praca dyplomowa inżynierska |
|
15
|
|
|
1 534 |
210 |
* zajęcia lub moduły, których wyboru dokonuje student; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych wybiera się je spośród listy proponowanych zajęć,
- student wybiera 5 z 8 technologii,
- student wybiera 4 z 8 technologii
-
Podstawowe sposoby weryfikacji efektów kształcenia
Poniżej sformułowane zostały podstawowe zasady/sposoby służące weryfikacji efektów kształcenia w zależności od rodzajów zajęć przewidzianych programem studiów. Sposób weryfikacji celów/efektów kształcenia przypisanych poszczególnym przedmiotom/zajęciom określony jest
w kartach zajęć (sylabusach).
Tabela 8. Podstawowe sposoby weryfikacji efektów kształcenia
Rodzaj lub grupa zajęć |
Podstawowy sposób weryfikacji efektów kształcenia |
ćwiczenia M_1 |
- zaliczenie ustne lub pisemne sprawdzające umiejętność zastosowania zdobytych wiadomości (np. przygotowanie prezentacji, napisanie referatu); - w przypadku języka angielskiego, oprócz cząstkowych zaliczeń – egzamin pisemny lub ustny, na którym student musi wykazać się umiejętnościami formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy ogólne i zawodowe, przytaczając w sposób jasny i szczegółowy własne argumenty; - w przypadku zajęć z wychowania fizycznego zaliczenie na podstawie nabytych umiejętności i/lub postaw społecznych |
wykłady M_1 |
egzamin - ustny lub pisemny obejmujący sprawdzenie zdobytych wiadomości ogólnych oraz podstawowych umiejętności ich wykorzystania; w przypadku przedmiotów tzw. ogólnouczelnianych – egzamin obejmuje sprawdzenie postaw (kompetencji) społecznych |
ćwiczenia/ laboratoria M_2 – M_3 |
zaliczenia ustne lub pisemne obejmujące sprawdzenie przede wszystkim nabytych umiejętności oraz kompetencji społecznych, polegające w szczególności na: - indywidualnym lub zespołowym wykonaniu określonego ćwiczenia w laboratorium, przygotowaniu odpowiedniego sprawozdania i jego zaliczeniu, przygotowaniu zadania projektowego i jego zaliczeniu; |
wykłady M_2 – M_3 |
- zaliczenie albo egzamin (zgodnie z planem studiów) w formie pisemnej bądź ustnej polegające na sprawdzeniu zdobytych wiadomości oraz podstawowych umiejętności ich praktycznego wykorzystania; - w przypadku przedmiotów specjalizacyjnych, obejmujących zajęcia w formie ćwiczeń, egzamin/zaliczenie jest także sprawdzeniem umiejętności interpretacji/analizy podanych zagadnień; |
praktyki M_4 |
zaliczenie na podstawie pisemnego sprawozdania, które powinno obejmować przedstawienie elementów określonych regulaminem praktyk (np. opracowanie zagadnień z zakresu funkcjonowania instytucji, które uzgodnione zostało z opiekunem seminarium); |
praca dyplomowa M_5 |
- w przypadku seminarium - zaliczenie na podstawie oceny wystawionej przez opiekuna naukowego (uwzględniająca stan realizacji wskazanych zadań związanych z pracą dyplomową); - w przypadku pracy dyplomowej (tj. przygotowania pracy dyplomowej na wybrany temat) – równoznaczne z zaliczeniem jest uzyskanie pozytywnych recenzji pracy oraz dopuszczenie do obrony; |
IV – PLAN STUDIÓW
1. Plan studiów stacjonarnych
Plan studiów realizowanych w formie stacjonarnej obejmuje łącznie 2334 godz. zajęć
w typowych formach dydaktycznych (wykłady, ćwiczenia, seminaria, laboratoria) oraz 12 tygodni praktyk.
O-ucz – Przedmiot ogólnouczelniany
KP – Przedmiot kierunkowy podstawowy
KS - Przedmiot kierunkowy szczegółowy
PD – Przygotowanie pracy dyplomowej
Prak – Praktyki zawodowe
W - Przedmiot do wyboru
Tabela 9. Plan stacjonarnych studiów inżynierskich. Kierunek: Technologia Żywności
i Żywienie Człowieka
Lp.
|
Nazwa przedmiotu
|
Grupa przedm
|
Semestr
|
Liczba godzin
|
Łączna liczba godzin
|
Punkty ECTS |
||
W |
C |
L |
|
|||||
1 |
Ekonomia (E) |
KP |
I |
15 |
15 |
|
30 |
2 |
2 |
Matematyka (E) |
KP |
I |
30 |
45 |
|
75 |
6 |
3 |
Chemia ogólna i nieorganiczna (E) |
KP |
I |
30 |
|
30 |
60 |
7 |
4 |
Podstawy informatyki |
O-ucz |
I |
15 |
|
30 |
45 |
4 |
5 |
Język obcy I |
O-ucz/W |
I |
|
60 |
|
60 |
3 |
6 |
Przedmiot humanistyczny (Etyka inżynierska lub Socjologia lub Najnowsza historia Polski) |
O-ucz/W |
I |
15 |
15 |
|
30 |
2 |
7 |
Ergonomia, bhp w przemyśle spożywczym |
KP |
I |
15 |
|
|
15 |
1 |
8 |
Rysunek techniczny z elementami maszyn |
KP |
I |
15 |
30 |
|
45 |
5 |
Razem |
|
|
135 |
165 |
60 |
360 |
30 |
|
1 |
Chemia organiczna (E) |
KP |
II |
30 |
|
30 |
60 |
5 |
2 |
Chemia fizyczna |
KP |
II |
15 |
|
15 |
30 |
3 |
3 |
Fizyka (E) |
KP |
II |
30 |
|
30 |
60 |
5 |
4 |
Podstawy żywienia człowieka |
KP |
II |
30 |
|
15 |
45 |
3 |
5 |
Język obcy II |
O-ucz/W |
II |
|
60 |
|
60 |
3 |
6 |
Prawo żywnościowe |
KS |
II |
30 |
|
|
30 |
2 |
7 |
Maszynoznawstwo z miernictwem (E) |
KP |
II |
30 |
|
30 |
60 |
5 |
8 |
Wychowanie fizyczne |
O-ucz/W |
II |
|
30 |
|
30 |
1 |
9 |
Praktyka - 2 tygodnie |
prak/W |
II |
|
|
|
|
3 |
Razem |
|
|
165 |
90 |
120 |
375 |
30 |
|
1 |
Chemia żywności |
KS |
III |
15 |
|
15 |
30 |
3 |
2 |
Biochemia |
KP |
III |
15 |
|
15 |
30 |
3 |
3 |
Surowce roślinne w produkcji żywności |
KS |
III |
15 |
|
|
15 |
1,5 |
4 |
Surowce zwierzęce w produkcji żywności |
KS |
III |
15 |
|
|
15 |
1,5 |
5 |
Podstawy dietetyki |
KP |
III |
15 |
|
15 |
30 |
3 |
6 |
Mikrobiologia żywności |
KP |
III |
30 |
|
30 |
60 |
5 |
7 |
Ogólna technologia żywności (E) |
KP |
III |
30 |
|
45 |
75 |
6 |
8 |
Język obcy III ( E ) |
O-ucz/W |
III |
|
60 |
|
60 |
4 |
9 |
Organizacja i ekonomika przedsiębiorstw żywnościowych (E) |
KP |
III |
30 |
15 |
|
45 |
3 |
Razem |
|
|
165 |
75 |
120 |
360 |
30 |
|
1 |
Analiza i ocena jakości żywności (E) |
KS |
IV |
30 |
|
30 |
60 |
4 |
2 |
Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego (E) |
KP |
IV |
39 |
|
60 |
99 |
6 |
3 |
Produkcja żywności ekologicznej |
KS |
IV |
30 |
|
|
30 |
2 |
4 |
Opakowania żywności |
KS |
IV |
20 |
|
15 |
35 |
2 |
5 |
Ekologia, gospodarka energią i ochrona środowiska |
KP |
IV |
20 |
|
|
20 |
2 |
6 |
Marketing żywności lub Autoprezentacja i sztuka negocjacji |
KS/W |
IV |
15 |
15 |
|
30 |
2 |
7 |
Przechowalnictwo i zamrażalnictwo żywności |
KS |
IV |
20 |
|
15 |
35 |
3 |
8 |
Fakultet ogólnouczelniany |
O-ucz/W |
IV |
30 |
|
|
30 |
2 |
9 |
Praktyka technologiczna – 5 tyg. |
prak/W |
IV |
|
|
|
|
7 |
Razem |
|
|
204 |
15 |
120 |
339 |
30 |
|
1 |
Higiena i bezpieczeństwo produkcji żywności |
KS |
V |
30 |
|
15 |
45 |
4 |
2 |
Moduł podstaw technologii przemysłowych 5/8 (E): |
KS/W |
V |
|
|
|
|
|
2a |
Technologia przemysłu fermentacyjnego I (E) |
KS/W |
V |
24 |
|
24 |
48 |
4 |
2b |
Technologia zbóż I (E) |
KS/W |
V |
24 |
|
24 |
48 |
4 |
2c |
Technologia mięsa I (E) |
KS/W |
V |
24 |
|
24 |
48 |
4 |
2d |
Technologia koncentratów spożywczego I (E) |
KS/W |
V |
24 |
|
24 |
48 |
4 |
2e |
Technologia mleka I (E) |
KS/W |
V |
24 |
|
24 |
48 |
4 |
2f |
Technologia owoców i warzyw I (E) |
KS/W |
V |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
2g |
Technologia tłuszczów I (E) |
KS/W |
V |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
2h |
Technologia ziemniaka I (E) |
KS/W |
V |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
3 |
Organizacja i zarządzanie procesem produkcyjnym |
KP |
V |
15 |
|
|
15 |
1 |
4 |
Logistyka |
KP |
V |
15 |
|
|
15 |
1 |
5 |
Analiza sensoryczna |
KS |
V |
|
|
15 |
15 |
1 |
6 |
Komunikacja z otoczeniem/sztuka pracy |
O-ucz/W |
V |
15 |
|
|
15 |
1 |
7 |
Fakultet ogólnouczelniany |
O-ucz/W |
V |
30 |
|
|
30 |
2 |
Razem |
|
|
225 |
0 |
150 |
375 |
30 |
|
1 |
Projektowanie zakładów przemysłu spożywczego i gastronomicznych |
KS |
VI |
15 |
45 |
|
60 |
4 |
2 |
Właściwości fizyczne żywności lub Automatyzacja w przemyśle spożywczym |
KS/W |
VI |
15 |
|
15 |
30 |
2 |
3 |
Moduł podstaw technologii gastronomicznych wybór 4/8 (E): |
KS/W |
VI |
|
|
|
|
|
3a |
Kuchnie świata (E) |
KS/W |
VI |
15 |
|
15 |
30 |
2,5 |
3b |
Technologie produktów niskoprzetworzonych (E) |
KS/W |
VI |
15 |
|
15 |
30 |
2,5 |
3c |
Technologia przygotowania potraw (E) |
KS/W |
VI |
15 |
|
15 |
30 |
2,5 |
3d |
Napoje w gastronomii (E) |
KS/W |
VI |
15 |
|
15 |
30 |
2,5 |
3e |
Technologia ciastkarska i cukiernicza (E) |
KS/W |
VI |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
3f |
Produkcja wyrobów tradycyjnych (E) |
KS/W |
VI |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
3g |
Wyposażenie zakładu gastronomicznego (E) |
KS/W |
VI |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
3 h |
Catering (E) |
KS/W |
VI |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
4 |
Obsługa konsumenta |
KS |
VI |
15 |
|
15 |
30 |
2 |
5 |
Projektowanie produktu |
KS |
VI |
15 |
|
15 |
30 |
2 |
6 |
Żywność – korzyści i zagrożenia zdrowotne |
KS |
VI |
30 |
|
|
30 |
2 |
7 |
Ochrona własności intelektualnej |
O-ucz |
VI |
15 |
|
|
15 |
1 |
8 |
Praktyka specjalizacyjna – 5 tyg. |
prak/W |
VI |
|
|
|
|
7 |
Razem |
|
|
165 |
45 |
105 |
315 |
30 |
|
1 |
Nowoczesne technologie w przetwarzaniu surowców roślinnych (E) |
KS |
VII |
15 |
|
15 |
30 |
2 |
2 |
Nowoczesne technologie w przetwarzaniu surowców zwierzęcych (E) |
KS |
VII |
15 |
|
15 |
30 |
2 |
3 |
Nowoczesne technologie w gastronomii (E) |
KS |
VII |
15 |
|
15 |
30 |
2 |
4 |
Statystyczne opracowanie wyników |
KP |
VII |
30 |
15 |
|
45 |
3 |
5 |
Systemy zarządzania jakością |
KS |
VII |
15 |
|
|
15 |
1 |
6 |
Rachunkowość przedsiębiorstw żywnościowych |
KS |
VII |
15 |
15 |
|
30 |
2 |
7 |
Seminarium dyplomowe |
PD |
VII |
|
30 |
|
30 |
3 |
8 |
Praca dyplomowa |
PD/W |
VII |
|
|
|
|
15 |
Razem |
|
|
105 |
60 |
45 |
210 |
30 |
|
Razem w ciągu 7 semestrów |
|
|
1164 |
450 |
720 |
2334 |
210 |
2. Plan studiów niestacjonarnych
Plan studiów realizowany w formie niestacjonarnej obejmuje łącznie 1534 godziny zajęć
w typowych formach dydaktycznych (wykłady, ćwiczenia, seminaria, laboratoria) oraz 12 tygodni praktyk.
Tabela 10. Plan niestacjonarnych studiów inżynierskich. Kierunek: Technologia Żywności
i Żywienie Człowieka
Lp.
|
Nazwa przedmiotu
|
Grupa przedm
|
Semestr
|
Liczba godzin
|
Łączna liczba godzin
|
Punkty ECTS |
||
W |
C |
L |
|
|||||
1 |
Ekonomia (E) |
KP |
I |
12 |
9 |
|
21 |
2 |
2 |
Matematyka (E) |
KP |
I |
24 |
28 |
|
52 |
7 |
3 |
Chemia ogólna i nieorganiczna (E) |
KP |
I |
24 |
|
18 |
42 |
7 |
4 |
Podstawy informatyki |
O-ucz |
I |
12 |
|
24 |
36 |
5 |
5 |
Język obcy I |
O-ucz/W |
I |
|
36 |
|
36 |
3 |
6 |
Ergonomia, bhp w przemyśle spożywczym |
KP |
I |
12 |
|
|
12 |
1 |
7 |
Rysunek techniczny z elementami maszyn |
KP |
I |
12 |
18 |
|
30 |
5 |
Razem |
|
|
96 |
91 |
42 |
229 |
30 |
|
1 |
Chemia organiczna (E) |
KP |
II |
24 |
|
18 |
42 |
5 |
2 |
Chemia fizyczna |
KP |
II |
12 |
|
9 |
21 |
3 |
3 |
Fizyka (E) |
KP |
II |
24 |
|
18 |
42 |
5 |
4 |
Podstawy żywienia człowieka |
KP |
II |
18 |
|
9 |
27 |
3 |
5 |
Język obcy II |
O-ucz/W |
II |
|
36 |
|
36 |
3 |
6 |
Prawo żywnościowe |
KS |
II |
18 |
|
|
18 |
2 |
7 |
Maszynoznawstwo z miernictwem (E) |
KP |
II |
24 |
|
18 |
42 |
5 |
8 |
Wychowanie fizyczne |
O-ucz/W |
II |
|
10 |
|
10 |
1 |
9 |
Praktyka - 2 tygodnie |
prak/W |
II |
|
|
|
|
3 |
Razem |
|
|
120 |
46 |
72 |
238 |
30 |
|
1 |
Chemia żywności |
KS |
III |
12 |
|
12 |
24 |
3 |
2 |
Biochemia |
KP |
III |
12 |
|
12 |
24 |
3 |
3 |
Surowce roślinne w produkcji żywności |
KS |
III |
12 |
|
|
12 |
1,5 |
4 |
Surowce zwierzęce w produkcji żywności |
KS |
III |
12 |
|
|
12 |
1,5 |
5 |
Podstawy dietetyki |
KP |
III |
12 |
|
12 |
24 |
3 |
6 |
Mikrobiologia żywności |
KP |
III |
24 |
|
18 |
42 |
5 |
7 |
Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego (E) |
KP |
III |
24 |
|
32 |
56 |
6 |
8 |
Język obcy III ( E ) |
O-ucz/W |
III |
|
36 |
|
36 |
4 |
9 |
Organizacja i ekonomika przedsiębiorstw żywnościowych (E) |
KP |
III |
18 |
9 |
|
27 |
3 |
Razem |
|
|
126 |
45 |
86 |
257 |
30 |
|
1 |
Analiza i ocena jakości żywności (E) |
KS |
IV |
18 |
|
18 |
36 |
4 |
2 |
Ogólna technologia żywności (E) |
KP |
IV |
18 |
|
27 |
45 |
6 |
3 |
Produkcja żywności ekologicznej |
KS |
IV |
18 |
|
|
18 |
2 |
4 |
Opakowania żywności |
KS |
IV |
12 |
|
9 |
21 |
2 |
5 |
Ekologia, gospodarka energią i ochrona środowiska |
KP |
IV |
16 |
|
|
16 |
2 |
6 |
Marketing żywności lub Autoprezentacja i sztuka negocjacji |
KS/W |
IV |
12 |
9 |
|
21 |
2 |
7 |
Przechowalnictwo i zamrażalnictwo żywności |
KS |
IV |
14 |
|
9 |
23 |
3 |
8 |
Fakultet ogólnouczelniany |
O-ucz/W |
IV |
18 |
|
|
18 |
2 |
9 |
Praktyka technologiczna – 5 tyg. |
prak/W |
IV |
|
|
|
|
7 |
Razem |
|
|
126 |
9 |
63 |
198 |
30 |
|
1 |
Higiena i bezpieczeństwo produkcji żywności |
KS |
V |
18 |
|
9 |
27 |
4 |
2 |
Moduł podstaw technologii przemysłowych 5/8 (E): |
KS/W |
V |
|
|
|
|
|
2a |
Technologia przemysłu fermentacyjnego I (E) |
KS/W |
V |
15 |
|
15 |
30 |
4 |
2b |
Technologia zbóż I (E) |
KS/W |
V |
15 |
|
15 |
30 |
4 |
2c |
Technologia mięsa I (E) |
KS/W |
V |
15 |
|
15 |
30 |
4 |
2d |
Technologia koncentratów spożywczego I (E) |
KS/W |
V |
15 |
|
15 |
30 |
4 |
2e |
Technologia mleka I (E) |
KS/W |
V |
15 |
|
15 |
30 |
4 |
2f |
Technologia owoców i warzyw I (E) |
KS/W |
V |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
2g |
Technologia tłuszczów I (E) |
KS/W |
V |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
2h |
Technologia ziemniaka I (E) |
KS/W |
V |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
3 |
Organizacja i zarządzanie procesem produkcyjnym |
KP |
V |
12 |
|
|
12 |
1 |
4 |
Logistyka |
KP |
V |
12 |
|
|
12 |
1 |
5 |
Analiza sensoryczna |
KS |
V |
|
|
9 |
9 |
1 |
6 |
Komunikacja z otoczeniem/sztuka pracy |
O-ucz/W |
V |
12 |
|
|
12 |
1 |
7 |
Fakultet ogólnouczelniany |
O-ucz/W |
V |
18 |
|
|
18 |
2 |
Razem |
|
|
147 |
0 |
93 |
240 |
30 |
|
1 |
Projektowanie zakładów przemysłu spożywczego i gastronomicznych |
KS |
VI |
12 |
24 |
|
36 |
4 |
2 |
Właściwości fizyczne żywności lub Automatyzacja w przemyśle spożywczym |
KS/W |
VI |
12 |
|
9 |
21 |
2 |
3 |
Moduł podstaw technologii gastronomicznych wybór 4/8 (E): |
KS/W |
VI |
|
|
|
|
|
3a |
Kuchnie świata (E) |
KS/W |
VI |
12 |
|
12 |
24 |
2,5 |
3b |
Technologie produktów niskoprzetworzonych (E) |
KS/W |
VI |
12 |
|
12 |
24 |
2,5 |
3c |
Technologia przygotowania potraw (E) |
KS/W |
VI |
12 |
|
12 |
24 |
2,5 |
3d |
Napoje w gastronomii (E) |
KS/W |
VI |
12 |
|
12 |
24 |
2,5 |
3e |
Technologia ciastkarska i cukiernicza (E) |
KS/W |
VI |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
3f |
Produkcja wyrobów tradycyjnych (E) |
KS/W |
VI |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
3g |
Wyposażenie zakładu gastronomicznego (E) |
KS/W |
VI |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
3 h |
Catering (E) |
KS/W |
VI |
jw. |
|
jw. |
jw. |
jw. |
4 |
Obsługa konsumenta |
KS |
VI |
12 |
|
12 |
24 |
2 |
5 |
Projektowanie produktu |
KS |
VI |
12 |
|
12 |
24 |
2 |
6 |
Żywność – korzyści i zagrożenia zdrowotne |
KS |
VI |
18 |
|
|
18 |
2 |
7 |
Ochrona własności intelektualnej |
O-ucz |
VI |
12 |
|
|
12 |
1 |
8 |
Praktyka specjalizacyjna – 5 tyg. |
prak/W |
VI |
|
|
|
|
7 |
Razem |
|
|
126 |
24 |
81 |
231 |
30 |
|
1 |
Nowoczesne technologie w przetwarzaniu surowców roślinnych (E) |
KS |
VII |
12 |
|
9 |
21 |
2 |
2 |
Nowoczesne technologie w przetwarzaniu surowców zwierzęcych (E) |
KS |
VII |
12 |
|
9 |
21 |
2 |
3 |
Nowoczesne technologie w gastronomii (E) |
KS |
VII |
12 |
|
9 |
21 |
2 |
4 |
Statystyczne opracowanie wyników |
KP |
VII |
18 |
9 |
|
27 |
3 |
5 |
Systemy zarządzania jakością |
KS |
VII |
12 |
|
|
12 |
1 |
6 |
Rachunkowość przedsiębiorstw żywnościowych |
KS |
VII |
12 |
9 |
|
21 |
2 |
7 |
Seminarium dyplomowe |
PD |
VII |
|
18 |
|
18 |
3 |
8 |
Praca dyplomowa |
PD/W |
VII |
|
|
|
|
15 |
Razem |
|
|
78 |
36 |
27 |
141 |
30 |
|
Razem w ciągu 7 semestrów |
|
|
819 |
251 |
464 |
1534 |
210 |
O-ucz – Przedmiot ogólnouczelniany
KP – Przedmiot kierunkowy podstawowy
KS - Przedmiot kierunkowy szczegółowy
PD – Przygotowanie pracy dyplomowej
Prak – Praktyki zawodowe
W - Przedmiot do wyboru
V – WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE
Tabela 11. Wskaźniki ilościowe
L.p. |
Kryterium wskaźnika |
Sposób wyrażenia wskaźnika |
Tryb studiów |
|
stacjonarne |
niestacjonarne |
|||
|
Zajęcia dydaktyczne |
godziny |
2334 |
1534 |
|
Wykłady |
% zajeć dydaktycznych |
49,9 |
53,4 |
|
Inne zajęcia dydaktyczne (laboratoria, ćwiczenia, seminaria) |
% zajeć dydaktycznych |
50,1 |
46,6 |
|
Laboratoria |
% zajeć dydaktycznych |
30,8 |
30,2 |
|
Zajęcia praktyczne (laboratoria + praktyki) |
godziny |
1200 |
944 |
% w stosunku do innych zajęć dydaktycznych |
51,4 |
61,5 |
||
|
Ilość praktyk |
tygodnie |
12 |
12 |
|
Zajęcia do wyboru ogółem |
% ECTS |
40,0 |
39,0 |
Wytworzył: | Senat |
Dokument z dnia: | 2014-03-01 |
Opublikował: | Zawłocka Ewa |
Publikacja z dnia: | 2014-04-14 08:46:42 |
Wersja dokumentu: | 2 |
Ilość wyświetleń: | 1899 |
Pokaż wszystkie dokumenty w kategorii Programy studiów