Program studiów I stopnia - Automatyka i robotyka (profil praktyczny), obowiązujący od roku akad. 2012/2013
Program kształcenia na kierunku
Automatyka i robotyka
studiów inżynierskich pierwszego stopnia o profilu praktycznym
specjalności: Automatyzacja procesów, Robotyka użytkowa
obowiązujący od roku akad. 2012/2013
Efekty kształcenia dla kierunku studiów Automatyka i Robotyka
w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
Studia inżynierskie pierwszego stopnia o profilu praktycznym
(od roku akademickiego 2012/2013 ze zmianami od 2013/14)
Umiejscowienie kierunku w obszarze kształcenia
Kierunek studiów Automatyka i Robotyka, obszar nauk technicznych (90%, symbol T) dyscypliny: automatyka i robotyka, informatyka, elektronika, budowa i eksploatacja maszyn, obszar nauk ścisłych (10%), dyscypliny: matematyka (symbol X) i fizyka (symbol P)
Efekt kształcenia na kierunku Automatyka i Robotyka - studia pierwszego stopnia |
Odniesienie do obszaru wiedzy |
|
Symbol efektu |
Po ukończeniu studiów absolwent: |
|
|
Wiedza |
|
K_W01 |
ma podstawową wiedzę z matematyki (ze szczególnym uwzględnieniem algebry, analizy matematycznej oraz elementarną wiedzę z rachunku macierzowego, liczb zespolonych, logiki, matematyki dyskretnej oraz rachunku prawdopodobieństwa i statystyki} oraz zna techniki matematyki wyższej w zakresie niezbędnym do opisywania i rozwiązywania typowych, prostych zadań automatyzacji |
X1P_W02 T1P_W01 T1P_W07 |
K_W02 |
ma podstawową wiedzę z fizyki (ze szczególnym uwzględnieniem mechaniki, termodynamiki i optyki), rozumie podstawowe zjawiska fizyczne i interpretuje je na podstawach empirycznych w zakresie niezbędnym do rozumienia automatyzowanych procesów technicznych |
P1P_W01 P1P_W02 T1P_W01 |
K_W03 |
ma podstawową wiedzę z informatyki (ze szczególnym uwzględnieniem algorytmiki, języków programowania, baz danych, metod numerycznych, architektury komputerów, systemów operacyjnych, sieci komputerowych i sztucznej inteligencji) w zakresie niezbędnym |
T1P_W01 T1P_W02 T1P_W03 T1P_W07 |
K_W04 |
ma podstawową wiedzę z elektrotechniki i elektroniki (ze szczególnym uwzględnieniem obwodów, urządzeń i napędów elektrycznych oraz elementów elektronicznych) w zakresie niezbędnym do rozumienia i stosowania w technice automatyzacji |
T1P_W01 T1P_W02 T1P_W03 T1P_W07 |
K_W05 |
ma podstawową wiedzę z techniki cyfrowej i mikroprocesorowej (ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy o sygnałach, ich opisie, przetwarzaniu (przetworniki A/C i C/A) i przesyłaniu, oraz cyfrowej techniki pomiarowej i stosowanych w niej narzędzi informatycznych) w zakresie niezbędnym do rozumienia i stosowania w technice automatyzacji |
T1P_W01 T1P_W02 T1P_W03 T1P_W07 |
K_W06 |
ma podstawową wiedzę z budowy systemów mechanicznych i mechatronicznych (ze szczególnym uwzględnieniem mechaniki technicznej, konstrukcji typowych elementów mechanicznych i mechatronicznych, napędów hydraulicznych i pneumatycznych, komputerowo wspomaganego projektowania i grafiki inżynierskiej) w zakresie niezbędnym do rozumienia budowy i działania nowoczesnych urządzeń i systemów technicznych oraz ich automatyzacji |
T1P_W01 T1P_W02 T1P_W03 T1P_W04 T1P_W05 T1P_W07 |
K_W07 |
ma podstawową wiedzę z automatyki i automatyzacji (ze szczególnym uwzględnieniem celów i zadań automatyzacji, opisu zachowania systemów dynamicznych, właściwości elementów i układów automatyki, właściwości obwodów regulacji, regulatora PID, czujników, urządzeń wykonawczych, programowalnych systemów sterowania, automatyzacji procesów ciągłych i dyskretnych) w zakresie niezbędnym do rozumienia, projektowania, budowania, konfigurowania, programowania, użytkowania i utrzymywania systemów zautomatyzowanych |
T1P_W02 T1P_W03 T1P_W04 T1P_W05 T1P_W07 |
K_W08 |
ma podstawową wiedzę z robotyki (ze szczególnym uwzględnieniem opisu kinematyki i dynamiki robotów, , budowy robotów i manipulatorów, robotów przemysłowych, widzenia maszynowego, nawigacji robotów mobilnych oraz robotyzacji procesów) w zakresie niezbędnym do rozumienia, projektowania, budowania, konfigurowania, programowania i użytkowania i utrzymywania systemów zrobotyzowanych |
T1P_W02 T1P_W03 T1P_W04 T1P_W07 |
K_W09 |
ma podstawową wiedzę z technik multimedialnych (ze szczególnym uwzględnieniem grafiki komputerowej, analizy i przetwarzania obrazów, animacji komputerowej i percepcji audiowizualnej) w zakresie niezbędnym do projektowania typowych aplikacji multimedialnych |
T1P_W01 T1P_W04 T1P_W07 |
K_W10 |
ma podstawową wiedzę o cyklu życia i utrzymaniu urządzeń, obiektów i systemów technicznych; o podstawowych standardach i normach technicznych w zakresie automatyzacji; o metodach, technikach, narzędziach i materiałach stosowanych w eksploatacji (użytkowaniu i utrzymywaniu)systemów zautomatyzowanych |
InzP_W01 InzP_W02 InzP_W03 InzP_W04 T1 P_W03 T1 P_W06 |
K_W11 |
ma podstawową wiedzę o pozatechnicznych uwarunkowaniach działalności inżynierskiej; o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy; o ochronie własności intelektualnej oraz prawie patentowym; o zarządzaniu, w tym o zarządzaniu jakością i prowadzeniu działalności gospodarczej; o komunikacji interpersonalnej i społecznej |
T1P_W08 T1P_W10 T1P_W09 T1P_W11 S1P_W05 S1P_W09 InzP_W05 InzP_W06 |
|
Umiejętności |
|
K_U01 |
kształci się samodzielnie; zdobywa informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; integruje i interpretuje informacje, wyciąga wnioski, formułuje i uzasadniać opinie; znajduje to, co potrzeba; komunikuje się z różnorodnymi specjalistami;; posługuje się językiem angielskim w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, czytania ze zrozumieniem katalogów, instrukcji obsługi i podobnych dokumentów |
T1P_U01 T1P_U05 P1P_U01 P1P_U02 P1P_U03 T1 P_U01 T1 P_U06 |
K_U02 |
planuje i wykonuje proste badania doświadczalne lub obserwacje i analizuje ich wyniki; wykonuje zlecone proste zadania praktyczne i ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
X1P_U03 P1P_U04 |
K_U03 |
pracuje indywidualnie i w zespole; szacuje czas potrzebny na realizację zleconego zadania; opracowuje i realizuje harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów; opracowuje i przedstawia w atrakcyjnej formie dokumentację dotyczącą realizacji typowego zadania inżynierskiego; |
T1P_U02 T1P_U03 T1P_U04 T1P_U07 |
K_U04 |
ocenia przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla automatyzacji; dostrzega ograniczenia tych metod i narzędzi; rozwiązuje złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla automatyzacji, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
T1P_U07 T1P_U15 InzP_U07 |
K_U05 |
przygotowuje założenia do automatyzacji prostego procesu technicznego i porozumiewa się ze specjalistą z dziedziny, której ten proces dotyczy; korzysta z katalogów i norm w celu dobrania odpowiednich komponentów do projektowanego systemu automatyzacji; dostrzega aspekty pozatechniczne projektowanych elementów, zespołów i urządzeń technicznych, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne; |
T1P_U01 T1P_U08 T1P_U10 T1P_U13 T1P_U14 T1P_U16 |
K_U06 |
buduje algorytm i pisze program komputerowy w szczególności do programowalnego sterownika logicznego; stosuje przy tym metody numeryczne i metody sztucznej inteligencji; stosuje podstawowe języki programowania i pakiety oprogramowania przydatne do rozwiązywania specyficznych problemów automatyzacji |
X1P_U04 T1P_U14 T1P_U15 T1P_U16 |
K_U07 |
projektuje - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne -urządzenie, obiekt, system lub proces automatyzacji; realizuje ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi; przystosowuje do tego celu istniejące lub opracowuje nowe narzędzia |
InzP_U08 T1P_U14 |
K_U08 |
instaluje, konfiguruje, programuje i obsługuje i utrzymuje: (1) narzędzia komputerowe do symulacji i wizualizacji procesów i obiektów, do wspomagania ich projektowania, wytwarzania i eksploatacji; (2) roboty i inne automaty składane ze standardowych podzespołów; stosuje przy tym zasady bezpieczeństwa i higieny pracy |
T1P_U07 T1P_U08 T1P_U09 T1P_U11 |
K_U09 |
stosuje właściwie dobrane metody i urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości technicznych, przedstawia otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonuje ich interpretacji i wyciąga poprawne wnioski; analizuje sygnały analogowe i cyfrowe za pomocą komputera |
T1P_U08 T1P_U09 T1P_U12 |
K_U10 |
ma doświadczenie: (1) w rozwiązywaniu zadań praktycznych, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla automatyzacji; (2) związane z utrzymaniem typowych obiektów i systemów automatyzacji; (3) w korzystaniu z norm i standardów w zakresie automatyzacji; (4) w stosowaniu techniki automatyzacji, zdobyte w środowisku zawodowym automatyków |
InzP_U09 InzP_U10 InzP_U11 InzP_U12 T1P_U17 T1P_U18 T1P_U19 |
|
Kompetencje społeczne |
|
K_K01 |
rozumie potrzebę i możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych |
T1P_K01 InzP_K01 |
K_K02 |
myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy |
T1P_K06 InzP_K02 |
K_K03 |
ma świadomość: (1) ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera, ich wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; (2) ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur; (3) odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; (4) społecznej roli inżyniera i potrzeby powszechnie zrozumiałego formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć technicznych |
T1P_K02 T1P_K03 T1P_K04 T1P_K05 T1P_K07 InzP_K01 |
Moduły przedmiotowe
1. Matematyczno-fizyczny (K_W01, K_W02)
2. Informatyczny (K_W03)
3. Elektryczno-elektroniczny (K_W04)
4. Cyfrowo-mikroprocesorowy (K_W05)
5. Mechaniczny (K_W06)
6. Automatyzacyjny ((K_W07)
7. Robotyczny (K_W08)
8. Multimedialny (K_W09)
9. Eksploatacyjny (K_W10)
10. Społeczny (K_W11)
Analiza matematyczna | Algebra liniowa z geometrią | Grafika inzynierska | Wprowadzenie do informatyki | Podstawy programowania | Język obcy 1 | Metody probabilistyki i statystyki | Matematyka dyskretna | Fizyka | Podstawy elektrotechniki i metrologii | Programowanie obiektowe | Technika cyfrowa | Język obcy 2 | Wychowanie fizyczne | Algorytmy i struktury danych | Systemy baz danych | Elektronika | Podstawy budowy maszyn | Sygnały i systemy dynamiczne | Wprowadzenie do metod numerycznych | Sztuczna inteligencja | Język obcy 3 | CAD | Podstawy automatyki i automatyzacji | Cyfrowe systemy pomiarowe | Grafika komputerowa2 | Wstęp do sieci komputerowych2 | Programowanie niskopoziomowe2 | Przedmiot obieralny ogólnouczelniany I1 | Widzenie maszynowe2 | Metrologia przemysłowa2 | Budowa robotów i manipulatorów2 | Język obcy 4 | Programowanie systemów sterowania | Napędy elektryczne | Urządzenia automatyki 2 | Roboty przemysłowe2 | Podstawy robotyki | Napędy hydrauliczne i pneumatyczne2 | Programowanie robotów przemysłowych2 | Laboratorium podstaw automatyki | Komputerowe narzędzia w automatyce | Algorytmy genetyczne | Laboratorium podstaw robotyki | Automatyzacja procesów | Robotyzacja procesów | Czujnki i przetworniki pomiarowe | Wizualizacja procesów2 | Nawigacja robotów mobilnych2 | Projekt zespołowy2 | Seminarium dyplomowe I1 | Przedmiot obieralny ogólnouczelniany II1 | Praktyka zawodowa I (6 tygodni)1 | Seminarium dyplomowe II1 | Ochrona własności intelektualnej | BHP i ergonomia pracy | Praca dyplomowa1 | Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej | Praktyka zawodowa II (6 tygodni)1 | ||
K_W01 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W02 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W03 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W04 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W05 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W06 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W07 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W08 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W09 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_W11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_U01 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_U02 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_U03 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_U04 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_U05 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_U06 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_U07 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_U08 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_U09 | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_K01 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_K02 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K_K03 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 26 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 2 | 6 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 4 | 5 | 2 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 6 | 9 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 6 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 9 | 12 | 5 | 5 | 5 | 6 | 4 | 0 | 7 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 7 |
Odwrotne efekty kształcenia dla kierunku studiów Automatyka i Robotyka
Studia pierwszego stopnia — profil praktyczny
Wiedza |
||
T1P_W01 |
K_W01 |
ma podstawową wiedzę z matematyki (ze szczególnym uwzględnieniem algebry, analizy matematycznej oraz elementarną wiedzę z rachunku macierzowego, liczb zespolonych, logiki, matematyki dyskretnej oraz rachunku prawdopodobieństwa i statystyki} oraz zna techniki matematyki wyższej w zakresie niezbędnym do opisywania i rozwiązywania typowych, prostych zadań automatyzacji |
K_W02 |
ma podstawową wiedzę z fizyki (ze szczególnym uwzględnieniem mechaniki, termodynamiki i optyki), rozumie podstawowe zjawiska fizyczne i interpretuje je na podstawach empirycznych w zakresie niezbędnym do rozumienia automatyzowanych procesów technicznych |
|
K_W03 |
ma podstawową wiedzę z informatyki (ze szczególnym uwzględnieniem algorytmiki, języków programowania, baz danych, metod numerycznych, architektury komputerów, systemów operacyjnych, sieci komputerowych i sztucznej inteligencji) w zakresie niezbędnym do rozumienia i stosowania w technice automatyzacji |
Wytworzył: | Senat |
Dokument z dnia: | 2013-12-11 |
Opublikował: | Skrodzki Tomasz |
Publikacja z dnia: | 2013-12-12 09:05:21 |
Wersja dokumentu: | 1 |
Ilość wyświetleń: | 1643 |
Pokaż wszystkie dokumenty w kategorii Programy studiów