Program studiów II stopnia - Pielęgniarstwo (profil praktyczny), obowiązujący od roku akad. 2012/2013
PROGRAM KSZTAŁCENIA NA STUDIACH II STOPNIA
KIERUNEK: PIELĘGNIARSTWO
(profil praktyczny)
obowiązujący od roku akademickiego 2012/2013
I. INFORMACJE OGÓLNE
-
Jednostka prowadząca kierunek
Instytut Medyczny im. Bł. Matki Teresy z Kalkuty Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
-
Profil kształcenia wraz z uzasadnieniem wyboru
Profil Praktyczny
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo B. Studia drugiego stopnia (Dz.U. 2012, poz. 631).
-
Forma studiów
Studia stacjonarne i niestacjonarne
-
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta
Magister pielęgniarstwa
-
Umiejscowienie kierunku w obszarze kształcenia wraz z uzasadnieniem
Pielęgniarstwo mieści się w obszarze kształcenia z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej - Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. 2012, poz. 631).
Pielęgniarstwo jest zawodem regulowanym - Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie krajowych ram kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego (Dz. U. Nr 253).
-
Wskazanie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, do których odnoszą się efekty kształcenia
Efekty kształcenia w szczególności odnoszą się do:
-
wybranych zagadnień z zakresu nauk społecznych
-
nauk w zakresie opieki specjalistycznej
zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo B. Studia drugiego stopnia (Dz. U. 2012, poz. 631).
-
Związek programu kształcenia z misją i strategią PWSIiP w Łomży
Program kształcenia na kierunku PIELĘGNIARSTWO jest zgodny z misją PWSIiP w Łomży -„Kształcimy praktyków”, który zakłada „upraktycznienie” programów studiów poprzez uwzględnienie odpowiednich treści programowych, jak i form kształcenia. Pielęgniarstwo to kierunek adresowany do młodzieży i dorosłych nie tylko z subregionu łomżyńskiego i z terenu województw północno-wschodniej Polski, ale z całego kraju i zagranicy. Kształcenie odbywa się w różnych, dostosowanych do potrzeb formach studiów (wykłady, seminaria, ćwiczenia, zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe) w oparciu o kadrę specjalistów posiadających doświadczenia praktyczne we współpracy z zakładami opieki zdrowotnej, m.in. ze Szpitalem Wojewódzkim w Łomży, Hospicjum pw. Św. Ducha w Łomży, Dom Pomocy Społecznej, z którymi uczelnia podpisała stosowne umowy na kształcenie praktyczne. Wysoką jakość kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo gwarantuje współpraca naukowo – dydaktyczna z Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku, Uniwersytetem w Białymstoku.
Kształcenie na kierunku Pielęgniarstwo daje podstawę do zapewnienia wszechstronnej edukacji zawodowej studentów, umożliwiającej zdobycie wysokich kompetencji zawodowych, profesjonalizmu w działaniu praktycznym, co stanowi atrybut podczas zatrudniania absolwentów, tak na rynku lokalnym, w kraju, jak i za granicą. Kierunek Pielęgniarstwo wpisuje się więc w sformułowane w opracowanej „Strategii i misji PWSIiP” w Łomży cele związane z praktycznym i profesjonalnym kształceniem.
-
Ogólne cele kształcenia
Ogólne efekty kształcenia: dyplom magistra pielęgniarstwa uzyskuje absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo, który:
1) posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu pielęgniarstwa i innych nauk medycznych;
2) w zakresie umiejętności potrafi:
a) rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji,
b) określać standardy profesjonalnej opieki w każdym wieku i stanie zdrowia pacjenta oraz wdrażać je do praktyki zawodowej,
c) prowadzić badania naukowe w zakresie swojej specjalności oraz upowszechniać ich wyniki w celu rozwoju zawodu, wiedzy i praktyki pielęgniarskiej, podnoszenia jakości świadczeń oraz prowadzenia wymiany informacji,
d) organizować i nadzorować opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem przyjętych teorii i koncepcji opieki,
e) organizować pracę podwładnych i własną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, zabezpieczając interesy pacjentów, pracowników i organizacji,
f) wykorzystywać przepisy prawa w działalności zawodowej oraz stosować je w praktyce w zarządzaniu organizacją, jej częścią lub zespołem pracowniczym (pielęgniarek i położnych),
g) opracowywać założenia polityki kadrowej oraz planu zatrudnienia personelu odpowiednio do strategii i zapotrzebowania pacjentów na opiekę pielęgniarską,
h) opracowywać i wdrażać do praktyki zawodowej narzędzia monitorowania i oceny jakości opieki pielęgniarskiej,
i) dokonywać wyboru i stosować określone metody, techniki organizatorskie i techniki zarządzania w badaniu, rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i usprawnianiu pielęgniarstwa,
j) dokonywać wyboru optymalnych metod nauczania i uczenia się oraz stosować wybrane z nich, w zależności od specyfiki treści nauczania oraz celu, który należy osiągnąć,
k) opracowywać programy edukacji zdrowotnej i realizować je w odniesieniu do wybranego środowiska społecznego, z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnych.
Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
- zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo B. Studia drugiego stopnia (Dz. U. 2012, poz. 631).
-
Możliwość zatrudnienia absolwentów
Możliwości zatrudnienia określone są w Ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej
z dnia 15 lipca 2011 r. (Dz. U. z 2011 nr 174 poz. 1039)
-
zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej
-
zatrudnienie w podmiotach zobowiązanych do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) lub urzędach te podmioty obsługujących, w ramach którego wykonuje się czynności związane
z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej -
zatrudnienie w organach administracji publicznej, których zakres działania obejmuje nadzór nad ochroną zdrowia
-
pełnienie służby na stanowiskach służbowych w Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia i innych jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, na których wykonuje się czynności związane z ochroną zdrowia i opieką zdrowotną
-
pełnienie służby na stanowiskach służbowych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej i innych stanowiskach Służby Więziennej, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem i nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej przez podmiot leczniczy dla osób pozbawionych wolności
-
zatrudnienie w domach pomocy społecznej określonych w przepisach o pomocy społecznej, z uwzględnieniem uprawnień zawodowych pielęgniarki określonych
w ustawie -
zatrudnienie na stanowisku pielęgniarki w żłobku lub klubie dziecięcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016)
-
sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorządu pielęgniarek i położnych lub wykonywanie pracy na rzecz samorządu
-
powołanie do pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy pielęgniarki, jeżeli z wyboru wynika obowiązek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika, albo pełnienie funkcji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej, jeżeli z pełnieniem tej funkcji jest związane zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy,
a także:
-
nauczanie zawodu pielęgniarki lub położnej oraz wykonywanie pracy na rzecz doskonalenia zawodowego pielęgniarek lub położnych
-
prowadzenie prac naukowo- badawczych w zakresie pielęgniarstwa
-
kierowanie i zarządzanie zespołami pielęgniarek
-
Możliwość kontynuacji kształcenia absolwentów
Absolwent studiów II stopnia kierunku Pielęgniarstwo może kontynuować kształcenie
w ramach:
-
studiów III stopnia (doktoranckich)
-
kształcenia podyplomowego
-
Wymagania wstępne (oczekiwane kompetencje kandydata)
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia II stopnia Pielęgniarstwo rekrutowani są zgodnie z Uchwałą Senatu PWSIP w Łomży określającą warunki i tryb rekrutacji na pierwszy rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na określony rok akademicki w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
-
Zasady rekrutacji na kierunku Pielęgniarstwo
Zawarte są w Uchwale Senatu PWSIP w Łomży określającej warunki i tryb rekrutacji na pierwszy rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na rok określony rok akademicki w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Zakładany limit miejsc zawiera stosowna Uchwała Senatu PWSIiP w Łomży na określony rok akademicki.
II. KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA
-
Deskryptory obszarowe uwzględniane w opisie kierunku
Objaśnienie oznaczeń w symbolach:
Objaśnienia oznaczeń:
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji społecznych
A - nauki podstawowe B- nauki społeczne C -nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej D - nauki w zakresie opieki specjalistycznej
01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia
-
Szczegółowe efekty kształcenia i ich odniesienie do efektów dla obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
Kierunek studiów mieści się w obszarze kształcenia nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej.
Zostało to określone w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo B. studia drugiego stopnia (Dz.U. 2012, poz. 631).
A. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU NAUK SPOŁECZNYCH (teoria pielęgniarstwa, pielęgniarstwo europejskie, zarządzanie w pielęgniarstwie, badania naukowe w pielęgniarstwie, dydaktyka medyczna, podstawy psychoterapii)
Symbol kierunkowych efektów kształcenia |
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów absolwent: |
|
WIEDZA |
A.W1 |
dokonuje analizy teorii i modeli pielęgnowania, ich tworzenia i funkcjonowania w pielęgniarstwie oraz wskazuje wymagania związane z tworzeniem modeli i teorii: poznawczych i systemowych; |
A.W2 |
interpretuje zagadnienia dotyczące paradygmatu pielęgniarstwa i jego filozofii oraz holistycznego wymiaru opieki pielęgniarskiej; |
A.W3 |
omawia międzynarodowe klasyfikacje praktyki pielęgniarskiej; |
A.W4 |
zna przepisy prawne dotyczące zawodu, systemów kształcenia i nabywania kwalifikacji zawodowych pielęgniarki w Polsce i w Unii Europejskiej; |
A.W5 |
charakteryzuje systemy opieki pielęgniarskiej w Unii Europejskiej i wyjaśnia zasady funkcjonowania pielęgniarstwa na świecie; |
A.W6 |
różnicuje systemy kształcenia przed- i podyplomowego pielęgniarek w poszczególnych krajach Unii Europejskiej; |
A.W7 |
zna rolę i obszary działania pielęgniarskich stowarzyszeń, i organizacji międzynarodowych oraz krajowych, np. Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego (PTP), Intemational Council of Nurses (ICN), European Federation of Nurses (EFN), Europejskiej Grupy Pielęgniarek Badaczy (WENR); |
A.W8 |
omawia procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Unii Europejskiej; |
A.W9 |
zna rolę WHO i ICN w rozwoju pielęgniarstwa; |
A.W10 |
charakteryzuje system opieki zdrowotnej i podsystem pielęgniarstwa; |
A.W11 |
zna specyfikę funkcji kierowniczych, istotę delegowania zadań i proces' podejmowania decyzji; |
A.W12 |
różnicuje style zarządzania oraz cechy przywództwa; |
A.W13 |
zna zasady zarządzania strategicznego oraz podstawowe metody analizy strategicznej; |
A.W14 |
charakteryzuje marketing usług zdrowotnych; |
A.W15 |
zna zasady rekrutacji kandydatów do pracy i planowania zasobów ludzkich w organizacjach zdrowotnych; |
A.W16 |
definiuje proces adaptacji społecznej i zawodowej, pojęcie kultury organizacyjnej oraz modele zarządzania jakością; |
A.W17 |
różnicuje zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień zawodowych w zależności od zakresu kompetencji; |
A.W18 |
wyjaśnia pojęcia dotyczące obciążenia fizycznego i psychicznego, które wynikają z warunków środowiska pracy; |
A.W19 |
charakteryzuje istotę procesu zmian w organizacji, opisuje techniki organizatorskie i techniki zarządzania dla oceny jakości funkcjonowania organizacji; |
A.W20 |
definiuje pielęgniarstwo jako naukę o zdrowiu; |
A.W21 |
definiuje główne pojęcia metodologii jako nauki oraz charakteryzuje metodykę postępowania badawczego; |
A.W22 |
zna strukturę pracy naukowej oraz kryteria doboru piśmiennictwa do badań; |
A.W23 |
zna przepisy prawne dotyczące ochrony praw autorskich i zasady etyczne w pielęgniarskich badaniach naukowych; |
A.W24 |
zna programy i testy statystyczne do opracowania wyników badań; |
A.W25 |
definiuje zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) oraz w pielęgniarstwie (evidence based nursing practise); |
A.W26 |
zna zasady przygotowywania publikacji do pielęgniarskich czasopism naukowych; |
A.W27 |
charakteryzuje warunki organizowania i planowania działalności dydaktycznej; |
A.W28 |
omawia cele i zadania dydaktyki medycznej oraz kształcenia medycznego; |
A.W29 |
wyjaśnia genezę, rozwój i cechy nowoczesnego modelu nauczania-uczenia się; |
A.W30 |
zna cele kształcenia zawodowego (klasyfikacja, taksonomia, operacjonalizacja celów kształcenia zawodowego); |
A.W31 |
zna rolę treści kształcenia oraz teorii ich doboru; |
A.W32 |
wyjaśnia klasyfikację i zastosowanie metod nauczania w kształceniu medycznym; |
A.W33 |
zna zasady pomiaru dydaktycznego, kontroli i oceny w procesie dydaktycznym; |
A.W34 |
określa istotę, cele i uwarunkowania kształcenia ustawicznego; |
A.W35 |
wyjaśnia funkcjonowanie człowieka w aspekcie psychicznym i społecznym; teorię zachowania w ujęciu systemowym-oraz mechanizmy powstania wybranych zaburzeń funkcjonowania jednostek; |
A.W36 |
wymienia i charakteryzuje główne kierunki i szkoły terapeutyczne, istotę psychoterapii, jej etapy i cele oraz podstawowe pojęcia i definicje psychoterapeutyczne, zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia; |
A.W37 |
rozróżnia i omawia interwencje i metody psychoterapeutyczne, istotę psychoanalizy, neopsychoanalizy i terapii behawioralnej oraz podejście poznawcze i podejście humanistyczno-egzystencjalne w psychoterapii; |
A.W38 |
wymienia i opisuje cechy i funkcje relacji psychoterapeutycznej w praktyce pielęgniarskiej; |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
A.U1 |
korzysta z wybranych teorii i modeli pielęgnowania w praktyce pielęgniarskiej; |
A.U2 |
posługuje się klasyfikacją diagnoz pielęgniarskich; |
A.U3 |
analizuje obszary działania pielęgniarstwa polskiego, europejskiego i światowego; |
A.U4 |
stosuje w pracy zawodowej przepisy prawa europejskiego dotyczące pielęgniarstwa; |
A.U5 |
korzysta z informacji oraz danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia pielęgniarskie; |
A.U6 |
określa, zgodnie ze strategią europejską, kierunek badań naukowych w pielęgniarstwie; |
A.U7 |
ocenia wady i zalety różnych stylów zarządzania oraz wyjaśnia różnice między motywowaniem a przywództwem; |
A.U8 |
analizuje związek między: formułowaniem celów a planowaniem, organizowaniem i realizacją zadań a wyborem określonej koncepcji motywowania, rezultatem pracy a systemem kontroli; |
A.U9 |
objaśnia ograniczenia formalno-prawne, organizacyjne i psychologiczne wprowadzania zmian w systemie opieki zdrowotnej i podsystemie pielęgniarstwa; |
A.U10 |
organizuje rekrutację pracowników oraz planuje proces adaptacji dla nowo przyjętych; |
A.U11 |
konstruuje plan doskonalenia podyplomowego oraz model kariery zawodowej; |
A.U12 |
przeprowadza proces oceniania pracowników; |
AU13 |
tworzy regulaminy pracy pielęgniarskiej kadry kierowniczej; |
A.U14 |
przygotowuje jednostkę organizacyjną na potrzeby oceny jakości; |
A.U15 |
przygotowuje jako świadczeniodawca usług pielęgniarskich umowę cywilnoprawną oraz dokumentację potrzebną do zawarcia kontraktu z płatnikiem na świadczenia z zakresu opieki pielęgniarskiej; |
A.U16 |
stosuje evidence based nursing practise w praktyce zawodowej własnej lub kierowanego zespołu; |
A.U17 |
planuje i przeprowadza badania naukowe w zakresie pielęgniarstwa oraz badania oceniające system opieki zdrowotnej i potrzeby zdrowotne społeczeństwa; |
A.U18 |
przeprowadza badania naukowe w pielęgniarstwie z zastosowaniem skal i narzędzi badawczych; |
A.U19 |
prowadzi badania w oparciu o metody ilościowe i jakościowe (w tym przegląd piśmiennictwa, metaanalizę, sondaż diagnostyczny, badanie randomizowane, studium przypadku); |
A.U20 |
opracowuje bazę danych w oparciu o materiał badawczy, dokonuje statystycznej analizy oraz interpretuje wyniki badań; |
A.U21 |
dokonuje analizy porównawczej uzyskanych przez siebie wyników badań z wynikami innych badaczy; |
A.U22 |
dobiera i ocenia formy i metody nauczania w pielęgniarstwie; |
A.U23 |
planuje pomiar wyników nauczania i uczenia się; |
A.U24 |
analizuje relację pielęgniarka (psychoterapeuta) – pacjent; |
A.U25 |
ocenia zasoby indywidualne w pracy pielęgniarki psychoterapeuty); |
A.U26 |
omawia podstawowe zjawiska w psychoterapii; |
A.U27 |
współuczestniczy w psychoterapii grupowej; |
A.U28 |
stosuje zachowania terapeutyczne w ramach interwencji pielęgniarskich, z wykorzystaniem elementarnej psychoterapii; |
A.U29 |
przeprowadza psychoedukację grupową pacjenta jego rodziny (opiekunów); |
B. NAUKI W ZAKRESIE OPIEKI SPECJALISTYCZNEJ (nowoczesne techniki diagnostyczne, intensywna terapia i pielęgniarstwo w intensywnej opiece medycznej, pielęgniarstwo specjalistyczne: opieka pielęgniarska w chorobach przewlekłych nerek, opieka pielęgniarska w chorobach przewlekłych układu oddechowego, opieka pielęgniarska nad chorym z cukrzycą, opieka pielęgniarska nad chorym z przetoką jelitową, opieka pielęgniarska nad chorym ze schorzeniami naczyń, pielęgnowanie pacjenta z ranami przewlekłymi, opieka pielęgniarska nad chorym na stwardnienie rozsiane, opieka pielęgniarska nad pacjentem z chorobami krwi, opieka pielęgniarska nad chorym psychicznie i jego rodziną)
Symbol kierunkowych efektów kształcenia |
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów absolwent: |
|
WIEDZA |
B.W1 |
omawia rodzaje, wskazania i użyteczność nowoczesnych technik diagnostycznych; |
B.W2 |
definiuje nagłe stany zagrożenia życia; |
B.W3 |
zna najczęściej stosowane zabiegi resuscytacyjne; |
B.W4 |
charakteryzuje zasady opieki pielęgniarskiej nad chorym w intensywnej opiece neurotraumatologicznej, kardiologicznej oraz kardiochirurgicznej; |
B.W5 |
objaśnia specjalistyczne techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w intensywnej opiece neurochirurgicznej, kardiologicznej i kardiochirurgicznej; |
BW6 |
zna patofizjologię oraz zasady postępowania w leczeniu najczęściej występujących przewlekłych ran: odmrożeń, owrzodzenia żylnego, owrzodzenia niedokrwiennego, odleżyn, zespołu stopy cukrzycowej, powikłanej rany urazowej; |
B.W7 |
różnicuje metody nieoperacyjnego i operacyjnego leczenia przewlekłych ran, w tym wyjaśnia rolę hiperbarii tlenowej oraz terapii podciśnieniowej w tym procesie; |
B.W8 |
zna strefy histopatologiczne urazu termicznego, kwalifikację ran oparzeniowych, składowe leczenia ciężkiego oparzenia oraz zasady profilaktyki, rozpoznawania i leczenia zakażonej rany oparzeniowej; |
B.W9 |
charakteryzuje rodzaje pourazowych ubytków tkankowych oraz stosowanych zabiegów z dziedziny chirurgii rekonstrukcyjno-plastycznej; |
B.W10 |
zna zasady funkcjonowania stacji dializ oraz technik nerkozastępczych; |
B.W11 |
opisuje specjalistyczną opiekę pielęgniarską nad chorym w przebiegu leczenia nerko zastępczego; |
B.W12 |
zna zasady domowego leczenia respiratorem; |
B.W13 |
charakteryzuje specjalistyczną opiekę nad chorym w przewlekłych schorzeniach układu oddechowego; |
B.W14 |
zna sytuację epidemiologiczną cukrzycy w Polsce i na świecie; |
B.W15 |
charakteryzuje profesjonalną opiekę pielęgniarską nad chorym z cukrzycą i zespołem metabolicznym; |
B.W16 |
charakteryzuje profesjonalną opiekę pielęgniarską nad chorym z przetoką jelitową; |
B.W17 |
charakteryzuje profesjonalną opiekę pielęgniarską nad chorym z chorobą nowotworową; |
B.W18 |
charakteryzuje profesjonalną opiekę pielęgniarską nad chorym z chorobami krwi; |
B.W19 |
zna epidemiologię, etiopatogenezę, obraz kliniczny i nowoczesne metody leczenia stwardnienia rozsianego; |
B.W20 |
zna procedury przeszczepu szpiku kostnego; |
B.W21 |
charakteryzuje profesjonalną opiekę pielęgniarską nad przewlekle chorym psychicznie i jego rodziną, w tym określa zasady pomocy i wsparcia w ramach świadczeń medyczno- społecznych oferowanych osobom z problemami zdrowia psychicznego i ich rodzinom (opiekunom) oraz zasady pozyskiwania środków na rozwój działań w ramach psychiatrii środowiskowej.
|
|
UMIEJĘTNOŚCI |
B.U1 |
wykorzystuje nowoczesne techniki obrazowania; |
B.U2 |
przygotowuje chorego do badań specjalistycznych, rozpoznaje powikłania i zapewnia opiekę po ich wykonaniu; |
B.U3 |
rozpoznaje problemy pielęgnacyjne oraz stosuje interwencje w opiece nad chorym w intensywnej opiece neurotraumatologicznej, kardiologicznej i kardiochirurgicznej; |
B.U4 |
dobiera i stosuje zaawansowane zabiegi resuscytacyjne w stanach zagrożenia życia; |
B.U5 |
ocenia i klasyfikuje przewlekłe rany, aplikuje środki stosowane w miejscowym leczeniu ran; |
B.U6 |
kontroluje efekty hiperbarii tlenowej oraz podciśnieniowego leczenia ran; |
B.U7 |
stosuje wysokospecjalistyczne interwencje w opiece nad chorym z rozległym i głębokim-oparzeniem; |
B.U8 |
wykorzystuje wysokospecjalistyczne techniki nerko zastępcze; |
B.U9 |
realizuje proces pielęgnowania pacjenta z przewlekłymi chorobami układu oddechowego; |
B.U10 |
uczy pacjentów z cukrzycą i ich rodziny preferowanego stylu życia oraz dobiera indywidualne metody edukacji; |
B.U11 |
uczy pacjentów z przetoką jelitową profilaktyki powikłań oraz doboru rodzaju sprzętu stomijnego; |
B.U12 |
realizuje proces pielęgnowania pacjenta ze schorzeniami naczyń; |
B.U13 |
proponuje działania związane z profilaktyką, metodami leczenia i pielęgnowania chorego w przebiegu operacyjnego i nieoperacyjnego leczenia chorób naczyń; |
B.U14 |
współuczestniczy w procesie leczenia, pielęgnowania i rehabilitacji osób ze stwardnieniem rozsianym; |
B.U15 |
prowadzi edukację zdrowotną i udziela wsparcia choremu na chorobę nowotworową oraz jego opiekunom; |
B.U16 |
charakteryzuje zasady opieki nad chorym umierającym i jego rodziną; |
B.U17 |
prowadzi edukację zdrowotną pacjenta z chorobami krwi i jego rodziny; |
B.U18 |
współuczestniczy w procedurze przeszczepu szpiku kostnego; |
B.U19 |
prowadzi psychoedukację pacjentów z zaburzeniami psychicznymi i Ich opiekunów, stosuje elementy psychoterapii dla osób z zaburzeniami psychicznymi, a także prowadzi treningi umiejętności społecznych jako formy rehabilitacji psychiatrycznej; |
B.U20 |
rozpoznaje sytuację życiową pacjenta w celu zapobiegania jego izolacji społecznej; |
B.U21 |
wskazuje możliwości pomocy i wsparcia w ramach świadczeń medyczno-społecznych oferowanych osobie z zaburzeniami psychicznymi i jej opiekunom; |
B.U22 |
nawiązuje współpracę i korzysta z pomocy osób znaczących dla pacjenta. |
|
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
K.1 |
ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych; |
K.2 |
krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych; |
K.3 |
rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu; |
K.4 |
przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań; |
K.5 |
ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką; |
K.6 |
przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej; |
K.7 |
dba o wizerunek własnego zawodu. |
MODUŁ A I. - WYBRANE ZAGADNIENIA Z NAUK SPOŁECZNYCH - PRZEDMIOTY POZOSTAJACE W DYSPOZYCJI UCZELNI (podstawy statystyki medycznej, język obcy, ochrona zdrowia w środowisku pracy, przedmiot ogólnouczelniany do wyboru: ochrona własności intelektualnej lub metodologia badań społecznych)
Symbol kierunkowych efektów kształcenia |
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów absolwent: |
|
WIEDZA |
AI.W1 |
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod statystyki opisowej |
AI.W2 |
zna znaczenie prawidłowego projektowania i przeprowadzania badań i wpływ tych etapów na proces wyciągania wniosków przeprowadzanego badania; |
AI.W3 |
zna metody gromadzenia i przetwarzania danych medycznych oraz najczęściej stosowane metody statystyczne. |
AI.W4 |
zna język angielski ogólny i specjalistyczny na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; |
AI.W5 |
omawia zagrożenia zawodowe występujące w pracy pielęgniarki i zna zasady ustalenia bezpiecznych warunków pracy; |
AI.W6 |
zna objawy wypalenia zawodowego pielęgniarek i przyczyny narastania konfliktów w procesie pracy; |
AI.W7 |
kształtuje humanistyczne i prospołeczne podejścia do życia oparte na dowodach naukowych |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
AI.U1 |
umie wykorzystać oprogramowanie (arkusze kalkulacyjne, pakiety statystyczne) w przygotowaniu opracowań materiałów badawczych |
AI.U2 |
potrafi zastosować statystyczne metody naukowe w rozwiązywaniu problemów badawczych i wnioskowaniu statystycznym. |
AI.U3 |
potrafi stawiać hipotezy statystyczne, przeprowadzać ich weryfikację oraz przedstawiać graficznie wyniki badań; |
AI.U4 |
potrafi korzystać z zagranicznych źródeł literaturowych o charakterze naukowym, posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu kierunku studiów w sposób odpowiadający poziomowi biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; |
AI.U5 |
podejmuje działania mające na celu ochronę zdrowia przed zagrożeniami występującymi na stanowisku pracy; |
|
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
AI.K1 |
rozumie znaczenie rzetelności w działaniach własnych oraz ma świadomość problemów etycznych w kontekście rzetelności badawczej (plagiat, autoplagiat) oraz ochrony danych medycznych; |
MODUŁ B I - NAUKI W ZAKRESIE OPIEKI SPECJALISTYCZNEJ - PRZEDMIOTY POZOSTAJĄCE W DYSPOZYCJI UCZELNI (gastroenterologia, endokrynologia, problemy zdrowotne kobiet, dermatologia, pielęgniarstwo w dermatologii, pielęgnowanie w poprawie stanu zdrowia, kardiologia inwazyjna i schorzenia naczyń, laryngologia, medycyna rozrodu, nowoczesne techniki zabiegów pielęgniarskich, alergologia, pielęgniarstwo epidemiologiczne, pielęgniarstwo okulistyczne, jakość w opiece zdrowotnej, pielęgniarstwo operacyjne, profilaktyka chorób cywilizacyjnych, pielęgniarstwo onkologiczne, pielęgniarstwo w opiece długoterminowej, pielęgniarstwo w neurochirurgii, ogólnouczelniany przedmiot do wyboru: zachowania ukierunkowane na zdrowie lub edukacja zdrowotna
Symbol kierunkowych efektów kształcenia |
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów absolwent: |
|
WIEDZA |
BI.W1 |
charakteryzuje mechanizm powstawania schorzeń psychosomatycznych i somatycznych w obrębie przewodu pokarmowego; |
BI.W2 |
charakteryzuje nowoczesne, specjalistyczne techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w gastroenterologii; |
BI.W3 |
zna etiologię chorób układu dokrewnego i przemiany materii oraz różnicuje objawy chorobowe schorzeń endokrynologicznych; |
BI.W4 |
charakteryzuje nowoczesne techniki diagnostyczne i terapeutyczne schorzeń endokrynologicznych; |
BI.W5 |
zna zasady i organizację opieki zdrowotnej kobiet w zakresie perinatologii (opieka związana z ciążą i porodem), zdrowia prokreacyjnego, profilaktyki chorób nowotworowych narządów płciowych, postaw prozdrowotnych kobiet; |
BI.W6 |
charakteryzuje etiopatogenezę oraz czynniki ryzyka zagrożeń zdrowotnych kobiet w różnym wieku i stanie zdrowia; |
BI.W7 |
zna patofizjologię, objawy kliniczne i powikłania schorzeń skóry i je przydatków; |
BI.W8 |
zna podstawowe pojęcia z zakresu dermatologii i wenerologii, podstawowe choroby skóry oraz zakażenia przenoszone drogą płciową, a także zasady badania dermatologicznego umożliwiające współpracę pielęgniarki z lekarzem dermatologiem; |
BI.W9 |
charakteryzuje profesjonalną opiekę pielęgniarską nad chorym dermatologicznym w zależności od stadium zaawansowania i stosowanej metody leczenia; |
BI.W10 |
zna najczęstsze metody poprawiające jakość życia pacjentów w wybranych jednostkach chorobowych, a także metody oceny zdrowia i jakości życia ludzi w różnym wieku, stanach zdrowia; |
BI.W11 |
zna definicję, epidemiologię, etiopatogenezę, obraz kliniczny i nowoczesne metody leczenia ostrych zespołów wieńcowych oraz schorzeń naczyń; |
BI.W12 |
charakteryzuje profesjonalną opiekę pielęgniarską nad pacjentami z chorobami układu krążenia i schorzeniami naczyń; |
BI.W13 |
charakteryzuje specjalistyczne techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w kardiologii i schorzeniach naczyń; |
BI.W14 |
zna zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w schorzeniach ucha, nosa, krtani i przełyku; |
BI.W15 |
ma wiedzę w zakresie embriologii klinicznej i medycyny rozrodu |
BI.W16 |
charakteryzuje metody i techniki zabiegowe stosowane w praktyce pielęgniarskiej |
BI.W17 |
charakteryzuje etiologię, patogenezę oraz objawy chorób alergicznych |
BI.W18 |
opisuje kierunki postępowania terapeutycznego w schorzeniach alergicznych, w tym stosowania testów alergicznych |
BI.W19 |
zna zasady profilaktyki, zwalczania i kontroli zakażeń szpitalnych w pracy pielęgniarki |
BI.W20 |
opisuje rolę poprawnego rozpoznawania, rejestracji oraz analizy przyczyn powstawania zakażeń szpitalnych w zapewnieniu likwidowania skutków powstałych infekcji |
BI.W21 |
zna i wyjaśnia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach okulistycznych; |
BI.W22 |
zna okulistyczne powikłania chorób ogólnoustrojowych wraz z ich okulistyczną symptomatologią oraz prawidłowe metody postępowania w tych przypadkach; |
BI.W23 |
zna podstawowe grupy leków stosowanych w okulistyce, ich działania niepożądane i wzajemne interakcje; |
BI.W24 |
zna patofizjologię, objawy kliniczne i powikłania najczęściej występujących schorzeń centralnego i obwodowego układu nerwowego wymagających interwencji neurochirurgicznej |
BI.W25 |
definiuje pojęcie jakości w opiece zdrowotnej |
BI.W26 |
zna systemy zapewnienia jakości w zakładach opieki zdrowotnej oraz instrumenty standaryzacji i oceny jakości usług zdrowotnych (normy, kryteria, standardy) |
BI.W27 |
zna zasady kontroli i przechowywania materiału opatrunkowego, narzędzi chirurgicznych, materiału szewnego |
BI.W28 |
omawia zasady przygotowania i obłożenia pola operacyjnego |
BI.W29 |
zna charakterystykę schorzeń cywilizacyjnych, ich etiopatogenezę oraz działania profilaktyczne |
BI.W30 |
charakteryzuje zasady postępowania profilaktycznego oraz pielęgnacyjnego w odniesieniu do pacjenta przed i po zabiegu neurochirurgicznym |
BI.W31 |
zna epidemiologię, etiopatogenezę, obraz kliniczny i nowoczesne metody leczenia chorób nowotworowych |
BI.W32 |
charakteryzuje profesjonalną opiekę pielęgniarską nad chorym z chorobą nowotworową w zależności od stadium zaawansowania i stosowanej metody leczenia |
BI.W33 |
charakteryzuje profesjonalną opiekę pielęgniarską nad przewlekle chorym w opiece długoterminowej w zależności od stadium zaawansowania choroby i stosowanej metody leczenia |
BI.W34 |
zna regulacje prawne dotyczące stwierdzania śmierci mózgu |
BI.W35 |
zna obowiązujące zasady tajemnicy pielęgniarskiej, prowadzenia dokumentacji medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej pielęgniarki wobec pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
BI.U1 |
proponuje działania związane z profilaktyką, edukacją zdrowotną, pielęgnowaniem chorego i osób narażonych na schorzenia przewodu pokarmowego; |
BI.U2 |
przygotowuje chorego do badań laboratoryjnych i specjalistycznych w endokrynologii |
BI.U3 |
prowadzi edukację zdrowotną i uczestniczy w przygotowaniu chorego do samoopieki i samopielegnacji w schorzeniach układu dokrewnego i schorzeń przemiany materii w zależności od stosowanej terapii i stanu pacjenta |
BI.U4 |
rozpoznaje uwarunkowania programu trójstopniowej opieki perinatalnej, zdrowia prokreacyjnego, motywuje do działań na rzecz profilaktyki chorób nowotworowych narządów płciowych oraz przyjmowania postaw prozdrowotnych przez kobiety |
BI.U5 |
prowadzi edukację prokreacyjną |
BI.U6 |
zna metody leczenia niepłodności |
BI.U7 |
wdraża postępowanie leczniczo-pielęgnacyjne wobec pacjenta ze schorzeniem skóry i przydatków |
BI.U8 |
instruuje pacjenta i jego rodzinę w sprawie przestrzegania zasad prawidłowej pielęgnacji skóry zdrowej i zmienionej chorobowo oraz ochrony przed szkodliwymi wpływami środowiska |
BI.U9 |
przygotuje pacjenta po udarze mózgu i jego rodzinę do opieki w warunkach domowych |
BI.U10 |
ocenia i klasyfikuje samodzielne funkcjonowanie pacjenta według różnych skal |
BI.U11 |
opracowuje i wdraża programy prozdrowotne w zakresie profilaktyki chorób układu krążenia i schorzeń naczyń oraz prowadzi kompleksową edukację zdrowotną osób ze schorzeniami układu krążenia i naczyń |
BI.U12 |
realizuje proces pielęgnowania pacjenta z przewlekłymi i ostrymi schorzeniami układu krążenia i schorzeniami naczyń wykorzystując nowoczesne procedury i standardy opieki pielęgniarskiej |
BI.U13 |
potrafi przygotować chorego do badań specjalistycznych w układzie krążenia i układzie naczyniowym, rozpoznaje powikłania i zapewnia opiekę po ich wykonaniu; |
BI.U14 |
opracowuje programy profilaktyki schorzeń układu krążenia i schorzeń naczyń |
BI.U15 |
wykonuje wybrane nowoczesne zabiegi pielęgniarskie zgodnie z przyjętymi procedurami |
BI.U16 |
prowadzi profilaktykę schorzeń alergicznych |
BI.U17 |
stosuje zasady profilaktyki, zwalczania i kontroli zakażeń szpitalnych w pracy pielęgniarki |
BI.U18 |
poprawnie rozpoznaje, rejestruje i analizuje przyczyny powstawania zakażeń szpitalnych |
BI.U19 |
opracowuje procedury postępowania, istotne w zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń szpitalnych |
BI.U20 |
wykorzystuje narzędzia stosowane w procesie doskonalenia jakości |
BI.U21 |
proponuje działania spełniające warunki akredytacji szpitala i wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością |
BI.U22 |
układa chorego na stole operacyjnym zgodnie z zasadami bezpieczeństwa w zależności od rodzaju zabiegu; |
BI.U23 |
przygotowuje salę operacyjną, instrumentarium, materiał opatrunkowy zgodnie z rodzajem zabiegu; |
BI.U24 |
przestrzega praw pacjenta, w tym: prawa do godnej śmierci |
BI.U25 |
współuczestniczy w procesie leczenia i pielęgnowania w chorobach nowotworowych |
BI.U26 |
opracowuje programy profilaktyki p/nowotworowej |
BI.U27 |
współuczestniczy w procesie wsparcia psychoemocjonalnego i społecznego w zależności od stadium zaawansowania choroby nowotworowej |
BI.U28 |
obejmuje holistyczną opieką pacjentów ze schorzeniami neurochirurgicznymi; |
BI.U29 |
przygotowuje pacjenta do zabiegu operacyjnego w obrębie głowy w trybie pilnym oraz do operacji planowej; |
BI.U30 |
prowadzi edukację zdrowotną i udziela wsparcia pacjentowi z chorobą centralnego i obwodowego układu nerwowego oraz jego opiekunom; |
BI.U31 |
rozpoznaje czynniki niebezpieczne, środki toksyczne, obciążenia fizyczne, psychospołeczne występujące w środowisku pracy pielęgniarki, a także wdraża profilaktykę; |
BI.U32 |
stosuje właściwe strategie rozwiązywania konfliktów w pracy i sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu u pielęgniarek; |
BI.U33 |
kształtuje prozdrowotny styl życia wobec podopiecznych i samego siebie
|
|
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
BI.K1 |
przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej; |
BI.K2 |
rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej, zespołu, dba o wizerunek własnego zawodu; |
BI.K3 |
ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne, otoczenia i podmiotu opieki; |
-
Tabela zgodności efektów obszarowych z efektami kierunkowymi
nie dotyczy - kierunek regulowany
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie krajowych ram kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego (Dz. U. Nr 253).
III. OPIS PROGRAMU STUDIÓW
-
Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji
Do uzyskania kwalifikacji student zobowiązany jest uzyskać nie mniej niż 120 ECTS (European Credit Transfer System).
-
Liczba semestrów
Studia II stopnia na kierunku Pielęgniarstwo trwają nie krócej niż 4 semestry. Program nauczania obejmuje liczbę godzin zajęć i praktyk nie mniejszą niż 1300 godzin na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych.
-
Plan studiów
-
Plan studiów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych II stopnia kierunek Pielęgniarstwo
Załącznik nr 1
-
Struktura studiów, w tym specjalności
Studia na kierunku Pielęgniarstwo trwają 4 semestry. Zajęcia na studiach stacjonarnych odbywają się w ciągu tygodnia – od poniedziałku do piątku.
Zajęcia na studiach niestacjonarnych są realizowane w zjazdach odbywających się od piątku do niedzieli.
-
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych – opisanych w formie efektów kształcenia z uwzględnieniem weryfikacji osiąganych efektów
W celu uzyskania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania zawodu pielęgniarki każdy student musi odbyć praktyki zawodowe ściśle według wytycznych Standardu kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo. Student odbywa 160h praktyk zawodowych (4 tygodnie), za które otrzymuje łącznie 8 ECTS.
Praktyki zawodowe poszerzają zdobytą wiedzę i umiejętności w zakresie opieki specjalistycznej i dotyczą:
- Praktyki zawodowej w zakresie pielęgniarstwa epidemiologicznego – 40h / 2 ECTS
- Praktyki zawodowej w zakresie pielęgniarstwa w kardiologii – 40h / 2 ECTS
- Praktyki zawodowej w zakresie zarządzania w pielęgniarstwie – 40h / 2 ECTS
- Praktyki zawodowej w zakresie pielęgniarstwa w chorobach układu oddechowego – 40h / 2 ECTS
Podstawą do weryfikacji efektów kształcenia dla praktyk zawodowych są Dzienniki Kształcenia Zawodowego na Kierunku Pielęgniarstwo.
Dla właściwego zapewnienia toku realizacji praktyk zawodowych opracowano Regulamin Praktyk Zawodowych oraz powołano Uczelnianego Koordynatora Praktyk Zawodowych kierunku Pielęgniarstwo.
-
Sposób weryfikacji efektów kształcenia dla programu kształcenia
Sprawdzenie osiągnięcia założonych efektów kształcenia wymaga zastosowania zróżnicowanych form oceniania studentów, adekwatnych do obszarów, których dotyczą efekty.
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy można sprawdzać za pomocą egzaminów pisemnych lub ustnych. Jako formy egzaminów pisemnych można stosować eseje, raporty, krótkie ustrukturyzowane pytania oraz testy: wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), wyboru Tak/Nie i dopasowania odpowiedzi. Egzaminy ustne powinny być standaryzowane oraz ukierunkowane na sprawdzenie wiedzy na poziomie wyższym niż sama znajomość faktów (poziom zrozumienia, umiejętność analizy, syntezy, rozwiązywania problemów).
Możliwe jest wykorzystanie opisów przypadków klinicznych, na podstawie których student ustala i prezentuje plan specjalistycznej opieki pielęgniarskiej. Ocenia się prezentacje i wystąpienia indywidualne i zespołowe (prezentacje ustne, prezentacje oparte o przygotowane materiały wizualne z wykorzystaniem środków multimedialnych, analiza literatury, w tym w języku obcym).
Egzamin dyplomowy magisterski, za który przyznaje się 20 punktów ECTS, powinien obejmować sprawdzenie wiedzy i umiejętności praktycznych zdobytych w całym okresie studiów drugiego stopnia.
Sposób weryfikacji efektów kształcenia dla Pielęgniarstwa odbywa się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo B. Studia drugiego stopnia (Dz. U. 2012, poz. 631).
-
Zasady dotyczące struktury studiów, w tym dopuszczalny deficyt punktowy, zasady wpisu na kolejny semestr, studia indywidualne
Zasady studiowania, wpisu na kolejny semestr oraz wymogi w zakresie studiów indywidualnych reguluje Regulamin Studiów przyjęty w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Dla kierunku Pielęgniarstwo przyjęto dopuszczalny semestralny deficyt punktowy na poziomie 10 ECTS, ale nie więcej, jak 2 przedmioty.
-
Zasady uznawalności uzyskanych kompetencji poza uczelnią
Kompetencje zdobyte poza Uczelnią w zakresie języka obcego będą uznawane w przypadku, gdy student przedstawi certyfikaty, dyplomy lub inne dokumenty świadczące o znajomości języka na poziomie B2 i wyżej . Powyższe udokumentowanie kompetencji zdobytych może powodować zwolnienie studenta z lektoratu, przy założeniu, iż wpisujemy mu ocenę uzyskaną na powyższym dokumencie.
-
Sumaryczne wskaźniki ilościowe charakteryzujące program
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim
60 ECTS (50%) – studia stacjonarne i niestacjonarne
Szczegółowy opis ECTS znajduje się w planach studiów.
-
Liczba punktów ECTS i godzin uzyskiwanych w ramach Wybranych zagadnień z zakresu nauk społecznych
17 ECTS / 175h zajęć teoretycznych oraz 35h zajęć praktycznych
Szczegółowy opis ECTS znajduje się w planach studiów.
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach Nauki z zakresu opieki specjalistcyznej
18 ECTS / 164h zajęć teoretycznych oraz 51h zajęć praktycznych
Szczegółowy opis ECTS znajduje się w planach studiów.
Zajęcia praktyczne odbywają się w placówkach opieki zdrowotnej, z którymi Uczelnia ma podpisaną umową, pod nadzorem nauczycieli akademickich. Dla właściwego realizowania zajęć praktycznych opracowany został Regulamin Zajęć Praktycznych.
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach przygotowania pracy dyplomowej i przygotowania się do egzaminu dyplomowego
Za przygotowanie pracy magisterskiej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego student otrzymuje 20 punktów ECTS.
-
Minimalna liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach zajęć ogólnouczelnianych
Na podstawie Zarządzenia Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży NR 26/12 z dn. 26.04.2012 r. w sprawie instrukcji dotyczącej sposobu przygotowania dokumentacji opisującej program kształcenia w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży przyjęto przypisanie:
- 4 pkt. ECTS do uzyskania przez studentów w ramach przedmiotów ogólnouczelnianych do wyboru realizowanych w semestrze letnim i zimowym (po 2 pkt. za każdy semestr) przy czym przedmioty ogólnouczelniane realizowane są w wymiarze 2x30 godz.
Przedmioty ogólnouczelniane mają charakter przedmiotów z zakresu Wybranych zagadnień z zakresu nauk społecznych i / lub Nauki z zakresu opieki specjalistcyznej
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach zajęć z wychowania fizycznego
Wychowanie fizyczne jest przedmiotem nieobowiązkowym. Uczelnia zapewnia studentom bezpłatny dostęp do obiektów sportowych, umożliwiając uprawianie sportu, uczestniczenie w zajęciach rekreacyjnych oraz kształtowanie prozdrowotnych postaw, w wymiarze co najmniej 30 godzin rocznie - zgodnie z obowiązującym Standardem kształcenia na kierunku pielęgniarstwo II stopnia. Stosowną deklarację student składa do Dziekanatu, która pozostaje w aktach osobowych studenta.
-
Dokumentacja wykazująca możliwość wyboru przez studenta modułów/przedmiotów kształcenia
Zgodnie z obowiązującym Standardem kształcenia na kierunku pielęgniarstwo II stopnia „do dyspozycji uczelni pozostawia się 625 godzin zajęć (50 punktów ECTS), które mogą być realizowane jako zajęcia obowiązkowe albo fakultatywne, uzupełniające wiedzę, umiejętności i kompetencje w grupach A i B szczegółowych efektów kształcenia albo poza tymi grupami. Zajęcia fakultatywne powinny stanowić nie mniej niż 10% wszystkich zajęć pozostających do dyspozycji uczelni”.
Tak więc studenci mają możliwość dokonania wyboru minimum 62,5h (5 ECTS).
Studenci II stopnia kierunku Pielęgniarstwo mają możliwość wyboru:
- Pielęgniarstwa onkologicznego lub Pielęgniarstwa w opiece długoterminowej – 30h / 2 ECTS
- Przedmiot ogólnouczelniany – 30h / 2 ECTS x 2 razy
- Seminarium dyplomowe, w tym przygotowanie pracy magisterskiej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego – 35h / 20 ECTS,
co daje studentowi 125h / 26 ECTS.
Każdy student dokonując wybór przedmiotu (Pielęgniarstwa onkologicznego lub Pielęgniarstwa w opiece długoterminowej) składa deklarację na piśmie, która pozostaje w aktach osobowych studenta.
Przedmioty ogólnouczelniane są wybierane przez studentów w USOS.
IV. POZOSTAŁE INFORMACJE
-
Powołanie się na wzorce międzynarodowe
Wdrożenie Dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. UE L 255 z 30 września 2005, str.22, z póź. zm.
-
Wyniki monitorowania karier zawodowych absolwentów
Monitorowaniem losów absolwentów zajmuje się Biuro Karier PWSIiP w Łomży.
-
Piśmiennictwo obejmujące materiały do tworzenia programu studiów dla kierunku Pielęgniarstwo
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. 2012, poz. 631)
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 roku w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2011 r. w sprawie warunków i trybu przenoszenia zajęć zaliczonych przez studenta
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie wzorcowych efektów kształcenia
-
USTAWA z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym z późniejszymi zmianami
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia
-
Statut PWSIiP w Łomży z dn.13.10.2011 r. , wraz z nowelizacją - luty 2012 r.
-
Regulamin Studiów PWSIiP w Łomży z 2012 r.
-
Zarządzenie Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży NR 26/12 z dn. 26.04.2012 r. w sprawie instrukcji dotyczącej sposobu przygotowania dokumentacji opisującej program kształcenia w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
-
Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011r.
-
Rozporządzeniu MNISW z dnia 5 października 2011r. W sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia
-
Rozporządzeniu MNISW z dnia 8 sierpnia 2011r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych
-
Rozporządzenie MNISW z dnia 29 września 2011r. w sprawie warunków oceny programowej i oceny instytucjonalnej
Wytworzył: | Senat |
Dokument z dnia: | 2013-11-12 |
Opublikował: | Skrodzki Tomasz |
Publikacja z dnia: | 2013-11-12 13:01:56 |
Wersja dokumentu: | 1 |
Ilość wyświetleń: | 3247 |
Pokaż wszystkie dokumenty w kategorii Programy studiów