Program studiów I stopnia - Pielęgniarstwo (profil praktyczny), obowiązujący od roku akad. 2012/2013
PROGRAM KSZTAŁCENIA NA STUDIACH I STOPNIA
KIERUNEK: PIELĘGNIARSTWO
(profil praktyczny)
obowiązujący od roku akademickiego 2012/2013
Spis treści
I.INFORMACJE OGÓLNE
-
Jednostka prowadząca kierunek
Instytut Medyczny im. Bł. Matki Teresy z Kalkuty Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
-
Profil kształcenia wraz z uzasadnieniem wyboru
Profil Praktyczny
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo A. Studia pierwszego stopnia (Dz.U. 2012, poz. 631).
-
Forma studiów
Studia stacjonarne
-
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta
Licencjat pielęgniarstwa
-
Umiejscowienie kierunku w obszarze kształcenia wraz z uzasadnieniem
Pielęgniarstwo mieści się w obszarze kształcenia z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej - Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. 2012, poz. 631).
Pielęgniarstwo jest zawodem regulowanym - Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie krajowych ram kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego (Dz. U. Nr 253).
-
Wskazanie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, do których odnoszą się efekty kształcenia
Efekty kształcenia w szczególności odnoszą się do:
-
nauki podstawowe
-
nauki społeczne
-
nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej
-
nauki w zakresie opieki specjalistycznej
zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo A. Studia pierwszego stopnia (Dz. U. 2012, poz. 631).
-
Związek programu kształcenia z misją i strategią PWSIiP w Łomży
Program kształcenia na kierunku PIELĘGNIARSTWO jest zgodny z misją PWSIiP w Łomży -„Kształcimy praktyków”, który zakłada „upraktycznienie” programów studiów poprzez uwzględnienie odpowiednich treści programowych, jak i form kształcenia. Pielęgniarstwo to kierunek adresowany do młodzieży i dorosłych nie tylko z subregionu łomżyńskiego i z terenu województw północno-wschodniej Polski, ale z całego kraju i zagranicy. Kształcenie odbywa się w różnych, dostosowanych do potrzeb formach studiów (wykłady, seminaria, ćwiczenia, zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe) w oparciu o kadrę specjalistów posiadających doświadczenia praktyczne we współpracy z zakładami opieki zdrowotnej, m.in. ze Szpitalem Wojewódzkim w Łomży, Hospicjum pw. Św. Ducha w Łomży, Dom Pomocy Społecznej, z którymi uczelnia podpisała stosowne umowy na kształcenie praktyczne. Wysoką jakość kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo gwarantuje współpraca naukowo – dydaktyczna z Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku, Uniwersytetem w Białymstoku.
Kształcenie na kierunku Pielęgniarstwo daje podstawę do zapewnienia wszechstronnej edukacji zawodowej studentów, umożliwiającej zdobycie wysokich kompetencji zawodowych, profesjonalizmu w działaniu praktycznym, co stanowi atrybut podczas zatrudniania absolwentów, tak na rynku lokalnym, w kraju, jak i za granicą. Kierunek Pielęgniarstwo wpisuje się więc w sformułowane w opracowanej „Strategii i misji PWSIiP” w Łomży cele związane z praktycznym i profesjonalnym kształceniem.
-
Ogólne cele kształcenia
Dyplom licencjata pielęgniarstwa uzyskuje absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo, który:
-
W zakresie wiedzy posiada:
-
szczegółową wiedzę z zakresu pielęgniarstwa
-
ogólną wiedzę z zakresu innych nauk medycznych
-
znajomość regulacji prawnych, norm etycznych i deontologii odnoszących się do wykonywania zawodu pielęgniarki
-
W zakresie umiejętności potrafi:
-
korzystać z aktualnej wiedzy dla zapewnienia bezpieczeństwa i wysokiego poziomu opieki
-
udzielać świadczeń w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom
-
sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę nad pacjentem niepełnosprawnym i umierającym
-
samodzielnie wykonywać zawód, zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego podejścia do pacjenta, uwzględniającego poszanowanie i respektowanie jego praw
-
organizować pracę własną; nawiązywać współpracę w zespołach opieki zdrowotnej oraz inicjować i wspierać działania społeczności lokalnej na rzecz zdrowia
-
W zakresie kompetencji społecznych:
-
skutecznie i z empatią porozumiewa się z pacjentem
-
posiada świadomość czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta
-
posiada świadomość konieczności permanentnego, ustawicznego kształcenia się.
Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo jest przygotowany
do podjęcia studiów drugiego stopnia.
- zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo A. Studia pierwszego stopnia (Dz. U. 2012, poz. 631).
-
Możliwość zatrudnienia absolwentów
Możliwości zatrudnienia określone są w Ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej
z dnia 15 lipca 2011 r. (Dz. U. z 2011 nr 174 poz. 1039)
-
zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej
-
zatrudnienie w podmiotach zobowiązanych do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) lub urzędach te podmioty obsługujących, w ramach którego wykonuje się czynności związane
z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej -
zatrudnienie w organach administracji publicznej, których zakres działania obejmuje nadzór nad ochroną zdrowia
-
pełnienie służby na stanowiskach służbowych w Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia i innych jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, na których wykonuje się czynności związane z ochroną zdrowia i opieką zdrowotną
-
pełnienie służby na stanowiskach służbowych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej i innych stanowiskach Służby Więziennej, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem i nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej przez podmiot leczniczy dla osób pozbawionych wolności
-
zatrudnienie w domach pomocy społecznej określonych w przepisach o pomocy społecznej, z uwzględnieniem uprawnień zawodowych pielęgniarki określonych
w ustawie -
zatrudnienie na stanowisku pielęgniarki w żłobku lub klubie dziecięcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016)
-
sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorządu pielęgniarek i położnych lub wykonywanie pracy na rzecz samorządu
-
powołanie do pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy pielęgniarki, jeżeli z wyboru wynika obowiązek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika, albo pełnienie funkcji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej, jeżeli z pełnieniem tej funkcji jest związane zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.
-
Możliwość kontynuacji kształcenia absolwentów
Absolwent studiów I stopnia kierunku Pielęgniarstwo może kontynuować kształcenie
w ramach:
-
studiów II stopnia
-
kształcenia podyplomowego
-
Wymagania wstępne (oczekiwane kompetencje kandydata)
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia I stopnia Pielęgniarstwo rekrutowani są zgodnie z Uchwałą Senatu PWSIP w Łomży określającą warunki i tryb rekrutacji na pierwszy rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na określony rok akademicki w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
-
Zasady rekrutacji na kierunku Pielęgniarstwo
Zawarte są w Uchwale Senatu PWSIP w Łomży określającej warunki i tryb rekrutacji na pierwszy rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na rok określony rok akademicki w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Zakładany limit miejsc zawiera stosowna Uchwała Senatu PWSIiP w Łomży na określony rok akademicki.
II.KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA
-
Deskryptory obszarowe uwzględniane w opisie kierunku
Objaśnienie oznaczeń w symbolach:
Objaśnienia oznaczeń:
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji społecznych
A - nauki podstawowe B- nauki społeczne C -nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej D - nauki w zakresie opieki specjalistycznej
01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia
-
Szczegółowe efekty kształcenia i ich odniesienie do efektów dla obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
Kierunek studiów mieści się w obszarze kształcenia nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej.
Zostało to określone w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo A. Studia pierwszego stopnia (Dz.U. 2012, poz. 631).
-
NAUKI PODSTAWOWE (anatomia, fizjologia, patologia, genetyka, biochemia
i biofizyka, mikrobiologia i parazytologia, farmakologia, radiologia)
Symbol kierunkowych efektów kształcenia |
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów absolwent: |
|
WIEDZA |
AW01 |
posługuje się mianownictwem anatomicznym |
AW02 |
omawia budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna); |
AW03 |
rozumie neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych oraz procesów elektrofizjologicznych ; |
AW04 |
charakteryzuje specyfikację i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej |
AW05 |
określa podstawowe reakcje związków nieorganicznych i organicznych |
AW06 |
wyjaśnia podstawy fizykochemiczne działania zmysłów wykorzystujących fizyczne nośniki informacji (fale dźwiękowe i elektromagnetyczne); |
AW07 |
określa fizyczne podstawy nieinwazyjnych i inwazyjnych metod obrazowania; |
AW08 |
posiada wiedzę z zakresu diagnostyki radiologicznej; |
AW09 |
różnicuje budowę aminokwasów, nukleozydów, monosacharydów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych, wchodzących w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach, macierzyzewnątr2komórkowej i płynach ustrojowych, różnicuje witaminy; |
AW10 |
omawia funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe koncepcje regulacji ekspresji genów, w tym regulacji epigenetycznej; |
AW11 |
opisuje budowę chromosomów oraz molekularne podłoże mutagenezy; zna profile metaboliczne podstawowych narządów; |
AW12 |
wymienia zasady dziedziczenia różnej liczby cech, dziedziczenia cech ilościowych, niezależnego dziedziczenia cech oraz dziedziczenia pozajądrowej informacji genetycznej; |
AW13 |
wylicza enzymy biorące udział w trawieniu, objaśnia podstawowe defekty enzymów trawiennych oraz określą skutki tych zaburzeń; |
AW14 |
definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii; |
AW15 |
różnicuje epidemiologię zakażeń wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania; |
AW16 |
charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych, główne mechanizmy działania, przemiany w ustroju i działania uboczne; |
AW17 |
omawia podstawowe zasady farmakoterapii; |
AW18 |
charakteryzuje poszczególne grupy leków i ich zastosowanie lecznicze oraz zasady leczenia krwią i środkami krwiozastępczymi; |
AW19 |
definiuje podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej, w tym zaburzeń |
AW20 |
omawia wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia, układu oddechowego, trawiennego, moczowo-płciowego i nerwowego; |
AW21 |
wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne. |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
AU01 |
posługuje się w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomość topografii narządów ciała ludzkiego |
AU02 |
wykazuje różnice w budowie i charakteryzuje funkcje życiowe człowieka dorosłego i dziecka; |
AU03 |
prognozuje kierunek procesów biochemicznych w poszczególnych stanach klinicznych; |
AU04 |
konstruuje wzór wykorzystania podstaw wiedzy anatomicznej w badaniu przedmiotowym; |
AU05 |
rozpoznaje najczęściej spotykane pasożyty człowieka na podstawie ich budowy i cykli życiowych oraz objawów chorobowych; |
AU06 |
szacuje ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych; |
AU07 |
wykorzystuje znajomość praw fizyki do opisu zagadnień z zakresu biologii komórek, tkanek oraz procesów fizjologicznych, w szczególności do wyjaśnienia wpływu na organizm ludzki czynników zewnętrznych takich jak: temperatura, grawitacja, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące; |
AU08 |
ocenia wpływ leczenia farmakologicznego na fizjologiczne |
AU09 |
różnicuje poszczególne grupy leków i ich zastosowanie lecznicze; |
AU10 |
zna problematykę leczenia krwią i środkami krwiozastępczymi |
AU11 |
opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości w sytuacji zaburzenia jego homeostazy; |
AU12 |
powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych; |
AU13 |
wykorzystuje wiedzę na temat chorób uwarunkowanych genetycznie |
AU14 |
klasyfikuje drobnoustroje, z uwzględnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych we florze fizjologicznej; |
AU15 |
wykorzystuje wiedzę na temat funkcjonowania układu pasożyt - żywiciel dla prawidłowej terapii chorób wywołanych przez pasożyty; |
AU16 |
szacuje niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w różnych stanach klinicznych; |
AU17 |
ocenia szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej. |
-
NAUKI SPOŁECZNE (psychologia, socjologia, pedagogika, prawo, zdrowie publiczne, filozofia i etyka zawodu pielęgniarki)
Symbol kierunkowych efektów kształcenia |
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów absolwent: |
|
WIEDZA |
BW01 |
zna podstawy psychologii w zakresie zachowania i rozwoju człowieka, uwarunkowań jego prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania; |
BW02 |
zna problematykę relacji człowiek - środowisko społeczne; |
BW03 |
omawia mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych; |
BW04 |
wymienia etapy i prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka; |
BW05 |
różnicuje pojęcie emocji i motywacji oraz zna pojęcie osobowości i jej zaburzeń; |
BW06 |
charakteryzuje istotę i strukturę zjawisk zachodzących w procesie przekazywania i wymiany informacji; |
BW07 |
definiuje modele i style komunikacji interpersonalnej; |
BW08 |
zna techniki redukowania lęku i sposoby relaksacji oraz mechanizmy powstawania, działania 1 zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego; |
BW09 |
omawia mające zastosowanie w pielęgniarstwie wybrane teorie i metody modelowania rzeczywistości z perspektywy socjologii; |
BW10 |
omawia wybrane obszary odrębności kulturowych i religijnych; |
BW11 |
charakteryzuje zakres interakcji społecznej i procesu socjalizacji oraz działanie lokalnych społeczności i ekosystemu; |
BW12 |
definiuje pojęcia grupy, organizacji, instytucji, populacji, społeczności |
BW13 |
różnicuje pojęcia dewiacji i zaburzenia ze szczególnym uwzględnieniem patologii dziecięcej |
BW14 |
rozumie procesy poznawcze i różnicuje zachowania prawidłowe, zaburzone |
BW15 |
definiuje i interpretuje zjawisko nierówności klasowej, etnicznej i płci oraz dyskryminacji |
BW16 |
objaśnia podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska społecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania); |
BW17 |
wykazuje znajomość procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej; |
BW18 |
zna problematykę metodyki edukacji zdrowotnej w odniesieniu do dzieci, młodzieży i dorosłych; |
BW19 |
zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa i jego miejsce w życiu społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem praw człowieka i prawa pracy; |
BW20 |
zna na poziomie podstawowym problematykę ubezpieczeń zdrowotnych i ich systemu w Polsce i w Unii Europejskiej, charakteryzuje ubezpieczenia obowiązkowe i dobrowolne oraz wybrane kierunki polityki ochrony zdrowia w Polsce i w państwach członkowskich Unii Europejskiej; |
BW21 |
zna podstawy prawne wykonywania zawodów medycznych: prawa |
BW22 |
różnicuje odpowiedzialność karną, cywilną i pracowniczą związaną |
BW23 |
zna Kartę Praw Pacjenta, Kartę Praw Człowieka i Kartę Praw Dziecka; |
BW24 |
przedstawia genezę, założenia l zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia; |
BW25 |
wskazuje kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego |
BW26 |
zna podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby; |
BW27 |
klasyfikuje czynniki warunkujące zdrowie w ujęciu jednostkowym |
BW28 |
omawia zasady racjonalnego żywienia w świetle najnowszych badań naukowych; |
BW29 |
charakteryzuje istotę profilaktyki i prewencji chorób; |
BW30 |
omawia podstawy organizacji Narodowego Systemu Zdrowia w Polsce; |
BW31 |
wyjaśnia założenia modeli edukacji zdrowotnej, w tym model medycyny rodzinnej, rolę i zadania pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej; |
BW32 |
wymienia zasady funkcjonowania rynku usług medycznych w Polsce oraz |
BW33 |
określa swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy; |
BW34 |
omawia strukturę i funkcje jednostek opieki zdrowotnej; |
BW35 |
omawia pojęcia: stanowisko pracy, odpowiedzialność, obowiązki i uprawnienia, czas pracy, praca zmianowa, rozkład czasu pracy, standard opieki, procedura, algorytm |
BW36 |
charakteryzuje podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej |
BW37 |
definiuje pojęcia: obciążenie pracą, choroba zawodowa i wypadek przy pracy; |
BW38 |
wskazuje typowe etapy procesu poszukiwania pracy; |
BW39 |
opisuje etapy planowania pracy własnej i ich znaczenie w rozwoju zawodowym; |
BW40 |
definiuje pojęcie jakości w opiece zdrowotnej i pielęgnowaniu, różnicuje kryteria opieki zdrowotnej oraz pielęgniarskiej; |
BW41 |
różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej; |
BW42 |
posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych |
BW43 |
charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki; |
BW44 |
zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności |
BW45 |
rozumie treść kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki; |
BW46 |
zna język angielski na poziomie biegłości B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
BU01 |
opracowuje zestawienia podstawowych determinantów zdrowia |
BU02 |
ocenia wpływ choroby, hospitalizacji i innych sytuacji trudnych na stan fizyczny, psychiczny i funkcjonowanie społeczne człowieka; |
BU03 |
projektuje i realizuje w warunkach symulowanych elementarne formy pomocy psychologicznej |
BU04 |
prognozuje wpływ choroby i hospitalizacji na stan psychiczny człowieka oraz zależności somatopsychiczne; |
BU05 |
analizuje postawy ludzkie, proces ich kształtowania i zmiany; |
BU06 |
ocenia funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja); |
BU07 |
zna psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka w różnych okresach rozwojowych; |
BU08 |
zna psychospołeczne aspekty wychowania seksualnego i prorodzinnego; |
BU09 |
kontroluje błędy i bariery w procesie komunikowania się; |
BU10 |
wykazuje umiejętność aktywnego słuchania; |
BU11 |
wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i pozawerbalnej w opiece zdrowotnej; |
BU12 |
tworzy warunki do prawidłowej komunikacji pielęgniarka - pacjent oraz pielęgniarka - personel medyczny; |
BU13 |
dokonuje wyboru właściwych technik redukowania lęku I metod relaksacyjnych; |
BU14 |
stosuje techniki zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego; |
BU15 |
analizuje i krytycznie ocenia zjawisko dyskryminacji i rasizmu; |
BU16 |
kontroluje f koordynuje działania zapobiegające dewiacjom i patologiom wśród dzieci i młodzieży; |
BU17 |
zna przepisy prawne dotyczące wykonywania zawodu pielęgniarki i udzielania świadczeń zdrowotnych; |
BU18 |
zna możliwości stosowania odpowiedzialności zawodowej, karnej i cywilnej w zakresie funkcjonowania systemu ochrony zdrowia i udzielania świadczeń zdrowotnych; |
BU19 |
opracowuje projekty pielęgniarskich działań prozdrowotnych w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy; |
BU20 |
ocenia globalne trendy dotyczące ochrony zdrowia w aspekcie najnowszych danych epidemiologicznych I demograficznych; |
BU21 |
interpretuje działania w zakresie polityki zdrowotnej i społecznej prowadzonej przez państwo na rzecz zdrowia publicznego; |
BU22 |
dokonuje analizy i oceny funkcjonowania różnych systemów opieki medycznej oraz identyfikowania źródeł ich finansowania |
BU23 |
projektuje metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtowania prawidłowych zachowań zdrowotnych wobec różnych grup społecznych; |
BU24 |
kontroluje czynniki obciążające w pracy pielęgniarki oraz sprzyjające występowaniu chorób zawodowych i wypadków przy pracy; |
BU25 |
rozwija umiejętności aktywnego poszukiwania pracy (metody poszukiwania, curriculum vitae, list motywacyjny, rozmowa kwalifikacyjna, autoprezentacja); |
BU26 |
przeprowadza ocenę jakości opieki pielęgniarskiej dla potrzeb doskonalenia pielęgnowania; |
BU27 |
różnicuje zakres uprawnień, obowiązków zawodowych i powinności moralnych w zindywidualizowanej sytuacji podmiotu opieki; |
BU28 |
szanuje godność osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną; |
BU29 |
wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej |
BU30 |
dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia; |
BU31 |
analizuje piśmiennictwo w języku angielskim; |
BU32 |
porozumiewa się w języku angielskim w sposób odpowiadający poziomowi biegłości B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
-
NAUKI W ZAKRESIE PODSTAW OPIEKI PIELĘGNIARSKIEJ (podstawy pielęgniarstwa, promocja zdrowia, podstawowa opieka, dietetyka, badania fizykalne, badania naukowe w pielęgniarstwie, zajęcia fakultatywne do wyboru: zakażenia szpitalne, język migowy, promocja zdrowia psychicznego)
Symbol kierunkowych efektów kształcenia |
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów absolwent: |
|
WIEDZA |
CW01 |
wskazuje uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa z perspektywy czasu (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość) na tle transformacji opieki |
CW02 |
omawia istotę współczesnego pielęgniarstwa w wymiarze teoretycznym |
CW03 |
definiuje pielęgnowanie oraz określa w nim miejsce wspierania, pomagania |
CW04 |
charakteryzuje rolę I funkcje zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki zdrowotnej |
CW05 |
opisuje proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady stosowania) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej |
CW06 |
zna i stosuje klasyfikacje diagnoz pielęgniarskich |
CW07 |
określa istotę opieki pielęgniarskiej opartej o założenia teoretyczne F. Nightingale, V. Henderson, D. Orem, C. Roy i B. Neuman oraz innych teorii klasycznych pielęgniarstwa; |
CW08 |
różnicuje udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji; |
CW09 |
wyjaśnia zakres działań pielęgniarki w zależności od stanu pacjenta, w tym: długotrwale unieruchomionego, z bólem, gorączką, zaburzeniami snu; |
CW10 |
różnicuje zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu |
CW11 |
charakteryzuje warunki pracy i zakres zadań zawodowych pielęgniarki |
CW12 |
opisuje istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, niebezpieczeństwa, obowiązujące zasady i strukturę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich |
CW13 |
definiuje zdrowie, promocję zdrowia, profilaktykę, zachowania zdrowotne, styl życia oraz wskazuje ich podstawy teoretyczne |
CW14 |
wyjaśnia paradygmaty zdrowia i ich wpływ na promocję zdrowia |
CW15 |
określa zakres i charakter zadań pielęgniarki w promocji zdrowia, zna zasady konstruowania programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej; |
CW16 |
zna strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, narodowym |
CW17 |
charakteryzuje podstawową opiekę zdrowotną w Polsce i na świecie z uwzględnieniem zadań pielęgniarki i innych pracowników ochrony zdrowia |
CW18 |
zna system zarządzania informacją w podstawowej opiece zdrowotnej |
CW19 |
wskazuje determinanty i mierniki jakości podstawowej opieki zdrowotnej |
CW20 |
omawia modele opieki środowiskowo-rodzinnej i formy świadczenia opieki pielęgniarskiej w ramach podstawowej opieki zdrowotnej |
CW21 |
formułuje odrębności w opiece środowiskowo-rodzinnej w zakresie gromadzenia informacji, diagnozowania, metod pracy i dokumentowania, ze względu na środowisko zamieszkania, nauki i pracy |
CW22 |
formułuje odrębności w opiece środowiskowo-rodzinnej w zakresie gromadzenia informacji, diagnozowania, metod pracy i dokumentowania, ze względu na odbiorcę indywidualnego i jego stan, charakterystykę rodziny i społeczności lokalnej; |
CW23 |
realizuje świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, w tym świadczenia gwarantowane i zapewnianie opieki nad pacjentem chorym |
CW24 |
ocenia środowisko nauczania i wychowania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży |
CW25 |
przygotowuje sprzęt i środki do realizacji opieki pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania pacjenta |
CW26 |
stosuje standardy i procedury pielęgniarskie w podstawowej opiece zdrowotnej |
CW27 |
definiuje zapotrzebowanie (ilościowe i jakościowe) organizmu na składniki pokarmowe niezbędne do utrzymania życia w warunkach zdrowia i choroby |
CW28 |
wymienia zasady żywienia osób zdrowych w różnym wieku i charakteryzuje istotę żywienia dojelitowego i pozajelitowego |
CW29 |
zna zasady profilaktyki i leczenia dietetycznego oraz powikłania dietoterapii |
CW30 |
omawia badanie podmiotowe ogólne i szczegółowe, zasady jego prowadzenia i dokumentowania; |
CW31 |
charakteryzuje techniki badania fizykalnego i kompleksowego badania fizykalnego pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej |
CW32 |
określa znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny sianu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej |
CW33 |
definiuje przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty pielęgniarstwa |
CW34 |
charakteryzuje etapy postępowania badawczego; |
CW35 |
opisuje metody i techniki badań |
CW36 |
określa zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania |
CW37 |
zna podstawowe przepisy z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej; |
CW38 |
określa znaczenie etyki w badaniach naukowych |
CW39 |
definiuje zakażenia szpitalne, z uwzględnieniem źródeł i rezerwuaru drobnoustrojów w środowisku szpitalnym, dróg szerzenia, zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych; |
CW40 |
wyjaśnia sposoby kontroli szerzenia się, zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych, w tym mikroflory środowiska szpitalnego |
CW41 |
wyjaśnia mechanizm i sposoby postępowania w zakażeniu krwi, zakażeniu ogólnoustrojowym, szpitalnym zapaleniu pluć, zakażeniu dróg moczowych |
CW42 |
analizuje zagrożenia epidemiologiczne w skupiskach ludzi takich jak szkoły, przedszkola, uczelnie, szpitale, koncerty, koszary wojskowe |
CW43 |
wyjaśnia przyczyny zaburzeń słuchu i mowy w kontekście porozumiewania się i rozumie znaczenie wczesnego ich wykrywania |
CW44 |
rozróżnia sposoby i środki komunikowania się osób z uszkodzeniem słuchu |
CW45 |
rozpoznaje znaki daktylograficzne; statyczne, dynamiczne, liczbowe |
CW46 |
zna zasady komunikacji z pacjentem niesłyszącym; |
CW47 |
charakteryzuje teorie rozwojowe zdrowia psychicznego i definiuje zdrowie psychiczne |
CW48 |
rozpoznaje zagrożenia i pozytywne czynniki w kształtowaniu zdrowia psychicznego |
CW49 |
omawia stres jako determinant równowagi biopsychospołecznej organizmu w aspekcie zdrowia psychicznego |
CW50 |
wskazuje rolę pielęgniarki w profilaktyce wypalenia zawodowego, agresji, przemocy i mobbingu w różnych okresach życia człowieka |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
CU01 |
proponuje model pielęgnowania i stosuje w praktyce wybrane teorie pielęgniarstwa; |
CU02 |
gromadzi informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów bezpośrednich i pośrednich (skale), analizy dokumentacji (w tym analizy badań diagnostycznych), badania fizykalnego w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej |
CU03 |
wykonuje testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi, a także inne testy paskowe |
CU04 |
oznacza glikemię za pomocą gleukometru |
CU05 |
ustala cele i plan opieki nad człowiekiem chorym lub niepełnosprawnym |
CU06 |
planuje i realizuje opiekę pielęgniarską wspólnie z chorym lub niepełnosprawnym i jego rodziną |
CU07 |
monitoruje stan zdrowia pacjenta na wszystkich etapach jego pobytu |
CU08 |
dokonuje bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta |
CU09 |
przechowuje leki zgodnie z obowiązującymi standardami |
CU10 |
podaje choremu leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza oraz oblicza dawki leków |
CU11 |
pomaga choremu w jedzeniu, wydalaniu, poruszaniu się i dbaniu o higienę osobistą |
CU12 |
pielęgnuje skórę i jej wytwory oraz biony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosuje kąpiele lecznicze |
CU13 |
dobiera technikę i sposoby zakładania opatrunków na rany, w tym wykorzystuje bandażowanie |
CU14 |
wykorzystuje różne techniki karmienia pacjenta |
CU15 |
wykonuje zabiegi doodbytnicze - lewatywę, wlewkę, kroplówkę, suchą rurkę do odbytu |
CU16 |
zakłada cewnik do pęcherza moczowego, monitoruje diurezę, usuwa cewnik, wykonuje płukanie pęcherza moczowego |
CU17 |
układa chorego w łóżku w pozycjach terapeutycznych i zmienia te pozycje |
CU18 |
wykonuje gimnastykę oddechową i drenaż złożeniowy, inhalację |
CU19 |
wykonuje nacieranie, oklepywanie i inne techniki masażu klasycznego, ćwiczenia czynne i bierne |
CU20 |
zapewnia choremu bezpieczne otoczenie |
CU21 |
stwarza choremu warunki do snu i wypoczynku |
CU22 |
wykonuje płukanie oka i ucha |
CU23 |
podłącza i obsługuje zestawy do kroplowych wlewów dożylnych |
CU24 |
zakłada zgłębnik do żołądka i obarcza treści |
CU25 |
stosuje zabiegi przeciwzapalne i bańki lekarskie |
CU26 |
zakłada i usuwa cewnik z żył obwodowych |
CU27 |
monitoruje, ocenia i pielęgnuje miejsce wkłucia centralnego, obwodowego i portu naczyniowego |
CU28 |
wykonuje pulsoksymetrię i kapnometrię; |
CU29 |
asystuje lekarzowi przy badaniach diagnostycznych: nakłuciu jamy brzusznej, opłucnej, pobieraniu szpiku i punkcji lędźwiowej |
CU30 |
pobiera materiał do badań laboratoryjnych i bakteriologicznych |
CU31 |
wykonuje kąpiel noworodka i niemowlęcia oraz monitoruje jego rozwój |
CU32 |
przygotowuje siebie i sprzęt do instrumentowania i zmiany opatrunku na ranie |
CU33 |
prowadzi dokumentację opieki pielęgniarskiej, w tym historię pielęgnowania, kartę obserwacji, karę gorączkową, książkę raportów, kartę profilaktyki i leczenia odleżyn |
CU34 |
odnotowuje wykonanie zleceń w karcie zleceń lekarskich |
CU35 |
pomaga pacjentowi w adaptacji do warunków panujących |
CU36 |
ocenia stan zdrowia jednostki i rodziny - „potencjał zdrowotny człowieka" |
CU37 |
rozpoznaje uwarunkowania zachowań zdrowotnych jednostki i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia |
CU38 |
uczy odbiorcę usług pielęgniarskich samokontroli stanu zdrowia i motywuje do zachowań prozdrowotnych |
CU39 |
inicjuje i wspiera jednostkę i rodzinę w utrzymaniu zdrowia przez tworzenie środowiskowej „koalicji na rzecz zdrowia |
CU40 |
realizuje programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dostosowane do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych |
CU41 |
opracowuje i wdraża indywidualne programy promocji zdrowia jednostek i rodzin |
CU42 |
realizuje świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, w tym świadczenia gwarantowane i zapewnianie opieki nad pacjentem chorym |
CU43 |
ocenia środowisko nauczania i wychowania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci I młodzieży |
CU44 |
przygotowuje sprzęt i środki do realizacji opieki pielęgniarskiej |
CU45 |
stosuje standardy i procedury pielęgniarskie w podstawowej opiece medycznej |
CU46 |
ocenia stan odżywienia organizmu z wykorzystaniem metod antropometrycznych, biochemicznych i badania podmiotowego |
CU47 |
prowadzi poradnictwo w zakresie żywienia dorosłych oraz dzieci zdrowych |
CU48 |
stosuje wybrane diety terapeutyczne w otyłości, niedożywieniu, cukrzycy, hyperlipidemii, nadciśnieniu tętniczym, chorobach serca i naczyń krwionośnych, trzustki i wątroby |
CU49 |
przeprowadza badanie podmiotowe pacjenta, analizuje i interpretuje wyniki dla potrzeb diagnozy pielęgniarskiej i jej dokumentowania |
CU50 |
rozpoznaje i interpretuje podstawowe odrębności w badaniu noworodka, niemowlęcia, osoby dorosłej i w wieku geriatrycznym |
CU51 |
wykorzystuje techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych funkcji skóry, zmysłów, głowy, klatki piersiowej, w tym układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, gruczołów piersiowych, jamy brzusznej, narządów płciowych, obwodowego układu krążenia, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego |
CU52 |
dokumentuje wyniki badania fizykalnego i ich wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta |
CU53 |
wykonuje badanie fizykalne umożliwiające wczesne wykrywanie chorób sutka i uczy pacjentów samobadania piersi |
CU54 |
uczestniczy w realizacji projektu badawczego |
CU55 |
krytycznie analizuje publikowane wyniki badań naukowych |
CU56 |
wykorzystuje wyniki badań naukowych w zapewnianiu wysokiej jakości opieki nad pacjentem |
CU57 |
uczestniczy w kształceniu zawodowym studentów; |
CU58 |
opracowuje i realizuje własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym |
CU59 |
analizuje i opracowuje raporty z badań naukowych (np. artykuły naukowe) |
CU60 |
postępuje zgodnie z zasadami etyki badań naukowych i ochrony własności intelektualnej |
CU61 |
wdraża standardy postępowania zapobiegającego zakażeniom szpitalnym |
CU62 |
prowadzi ocenę i izoluje chorych potencjalnie zakażonych lub chorych zakaźnie |
CU63 |
bezpiecznie stosuje środki dezynfekcyjne i segreguje odpady medyczne |
CU64 |
nawiązuje kontakt z osobą słabo słyszącą i niesłyszącą |
CU65 |
posługuje się znakami języka migowego w opiece nad pacjentem głuchoniemym w celu przygotowania do świadomego uczestnictwa |
CU66 |
posługuje się językiem migowym w zakresie terminologii sytuacyjnej: udzielanie pierwszej pomocy, przekazywanie informacji rodzinie; |
CU67 |
podejmuje działania promujące zdrowie psychiczne i rozpoznaje sieci wsparcia społecznego; |
CU68 |
podejmuje działania zapobiegające oraz diagnostyczne dotyczące występowania przemocy, agresji, mobbingu i wypalenia zawodowego |
-
NAUKI W ZAKRESIE OPIEKI SPECJALISTYCZNEJ (choroby wewnętrzne
i pielęgniarstwo internistyczne, pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, chirurgia
i pielęgniarstwo chirurgiczne, położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne, psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne, anestezjologia
i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia, rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych, neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne, geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne, opieka paliatywna, podstawy ratownictwa medycznego)
Symbol kierunkowych efektów kształcenia |
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów absolwent: |
|
WIEDZA |
DW01 |
wymienia objawy zagrożenia życia u pacjentów w różnym wieku |
DW02 |
charakteryzuje czynniki ryzyka i zagrożeń zdrowotnych pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia |
DW03 |
wyjaśnia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i opiekę pielęgniarską w schorzeniach: układu krążenia (serca, naczyń krwionośnych), układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego (żołądka, Jelit, wielkich gruczołów), wątroby, trzustki, układu moczowego (nerek i pęcherza moczowego), układu kostno-stawowego, mięśni, układu dokrewnego oraz krwi |
DW04 |
zna zasady oceny stanu chorego w zależności od wieku |
DW05 |
zna zasady diagnozowania w pielęgniarstwie internistycznym, geriatrycznym, chirurgicznym, pediatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, anestezjologicznym, położniczo- ginekologicznym i opiece paliatywnej |
DW06 |
zna zasady planowania opieki nad chorymi w zależności od wieku i stanu zdrowia |
DW07 |
zna zasady przygotowania, opieki w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia |
DW08 |
charakteryzuje grupy leków i ich działanie na układy i narządy chorego |
DW09 |
charakteryzuje techniki i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad chorym w zależności od jego wieku i stanu zdrowia |
DW10 |
zna zasady przygotowania chorego do samoopieki w zależności od jego wieku |
DW11 |
różnicuje reakcje chorego na chorobę i hospitalizację w zależności od jego wieku i stanu zdrowia; |
DW12 |
zna rolę pielęgniarki przy przyjęciu chorego do przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego w zależności od wieku i stanu zdrowia pacjenta |
DW13 |
charakteryzuje proces starzenia się w aspekcie bio-psycho-społeczno-ekonomicznym; |
DW14 |
zna swoiste zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej oraz systemu ratownictwa medycznego w Polsce); |
DW15 |
różnicuje etiopatogenezę schorzeń wieku podeszłego: cukrzycy, chorób serca, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, zespołów otępiennych, zespołu Parkinsona i depresji; |
DW16 |
charakteryzuje narzędzia i skale oceny wsparcia osób starszych i ich rodzin; |
DW17 |
zna zasady aktywizacji chorego niepełnosprawnego i objętego opieką geriatryczną |
DW18 |
wyjaśnia patofizjologię i objawy kliniczne chorób wieku rozwojowego: układu oddechowego, układu krążenia, dróg moczowych, układu pokarmowego, chorób alergicznych oraz chorób krwi |
DW19 |
omawia patofizjologię i objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka i wcześniaka |
DW20 |
charakteryzuje podstawy opieki nad wcześniakiem i noworodkiem |
DW21 |
wyjaśnia cel i zasady opieki przedkoncepcyjnej |
DW22 |
charakteryzuje mechanizm i okresy porodu fizjologicznego |
DW23 |
zna zasady planowania opieki nad kobieta, w ciąży fizjologicznej i połogu; |
DW24 |
identyfikuje etiopatogenezę schorzeń ginekologicznych |
DW25 |
zna następstwa długotrwałego unieruchomienia |
DW26 |
zna metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości i przytomności |
DW27 |
zna etiopatogenezę i objawy kliniczne podstawowych zaburzeń psychicznych; |
DW28 |
zna zasady obowiązujące przy zastosowaniu przymusu bezpośredniego; |
DW29 |
zna możliwości stosowania psychoterapii u chorych z zaburzeniami układu nerwowego |
DW30 |
zna zasady żywienia chorych, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych; |
DW31 |
charakteryzuje czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne |
DW32 |
zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym |
DW33 |
zna kierunki obserwacji pacjenta po zabiegu operacyjnym, w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom |
DW34 |
wymienia objawy, charakteryzuje przebieg i sposoby postępowania |
DW35 |
wyjaśnia działania zintegrowanego systemu opieki stomijnej i innych stowarzyszeń na rzecz zdrowia |
DW36 |
wyjaśnia patofizjologię zaburzeń występujących w przebiegu chorób, urazów układu nerwowego i grożących powikłań |
DW37 |
zna podstawowe kierunki rehabilitacji leczniczej (ergoterapia, psychoterapia, kinezyterapia, fizjoterapia); |
DW38 |
charakteryzuje przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego |
DW39 |
zna formy rehabilitacji zawodowej |
DW40 |
zna standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie |
DW41 |
zna zasady przygotowania sali operacyjnej do zabiegu w znieczuleniu ogólnym i regionalnym |
DW42 |
charakteryzuje kierunki obserwacji pacjenta w trakcie zabiegu operacyjnego, obejmujące monitorowanie w zakresie podstawowym ł rozszerzonym |
DW43 |
zna przebieg procesu znieczulania oraz zasady i metody opieki nad pacjentem po znieczuleniu; |
DW44 |
charakteryzuje metody znieczulenia regionalnego i zadania pielęgniarki anestezjologicznej w trakcie i po znieczuleniu regionalnym; |
DW45 |
rozpoznaje stany zagrożenia życia i opisuje monitorowanie pacjentów metodami przyrządowymi i bez przyrządowy mi; |
DW46 |
objaśnia algorytmy postępowania resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (BLS - basie life suport) i zaawansowanego podtrzymywania życia (ALS -advancecf life suport) |
DW47 |
zna zasady profilaktyki zakażeń w oddziałach intensywnej terapii i na bloku operacyjnym; |
DW48 |
opisuje procedury zabezpieczenia medycznego w zdarzeniach masowych |
DW49 |
zna zasady pierwszej pomocy przedmedycznej; |
DW50 |
zna patofizjologię, objawy kliniczne i powikłania chorób nowotworowych |
DW51 |
zna procedurę postępowania z ciałem pacjenta zmarłego |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
DU01 |
gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki; |
DU02 |
rozpoznaje uwarunkowania zachowania zdrowia odbiorców opieki w różnym wieku i stanie zdrowia; |
DU03 |
prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia, dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień; |
DU04 |
motywuje chorego i jego opiekunów do wejścia do grup wsparcia społecznego |
DU05 |
prowadzi profilaktykę powikłań w przebiegu chorób; |
DU06 |
organizuje izolację chorych zakaźnie w miejscach publicznych i w warunkach domowych |
DU07 |
ocenia rozwój psychofizyczny dziecka, wykonuje testy przesiewowe, wykrywa zaburzenia w rozwoju; |
DU08 |
diagnozuje stopień ryzyka rozwoju odleżyn i dokonuje ich klasyfikacji; |
DU09 |
pobiera materiał do badań diagnostycznych; |
DU10 |
ocenia stan ogólny pacjenta w kierunku powikłań po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i powikłań pooperacyjnych; |
DU11 |
doraźnie podaje tlen, modyfikuje dawkę stałą insuliny szybko i krótko działającej; |
DU12 |
przygotowuje chorego do badań diagnostycznych pod względem fizycznym |
DU13 |
dokumentuje sytuację zdrowotną pacjenta, jej dynamikę zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską; |
DU14 |
doraźnie unieruchamia złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowuje pacjenta do transportu |
DU15 |
prowadzi edukację w zakresie udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia |
DU16 |
rozpoznaje stany nagłego zagrożenia zdrowia |
DU17 |
wykonuje defibrylację automatyczną (AED) i bezprzyrządowe udrażnianie dróg oddechowych |
DU18 |
instruuje pacjenta i jego opiekuna w zakresie użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego oraz środków pomocniczych |
DU19 |
prowadzi żywienie enteralne i parenteralne dorosłych i dzieci z wykorzystaniem różnych technik, w tym pompy obrotowo-perystaltycznej |
DU20 |
rozpoznaje powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego |
DU21 |
pielęgnuje pacjenta z przetoką, rurką intubacyjną i tracheotomijną |
DU22 |
prowadzi rozmowę terapeutyczną |
DU23 |
doraźnie tamuje krwawienia i krwotoki |
DU24 |
prowadzi rehabilitację przyłóżkową i usprawnianie ruchowe pacjenta oraz aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej |
DU25 |
prowadzi, dokumentuje i ocenia bilans płynów pacjenta |
DU26 |
przekazuje informacje o stanie zdrowia chorego członkom zespołu terapeutycznego |
DU27 |
asystuje lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych i leczniczych |
DU28 |
prowadzi dokumentację opieki nad chorym: kartę obserwacji, zabiegów pielęgniarskich i raportów, kartę rejestru zakażeń szpitalnych, profilaktyki i leczenia odleżyn oraz kartę informacyjną z zaleceniami w zakresie samoopieki |
DU29 |
ocenia poziom bólu, reakcję chorego na ból i nasilenie bólu oraz stosuje postępowanie przeciwbólowe |
DU30 |
tworzy pacjentowi warunki do godnego umierania; |
DU31 |
przewiduje skutki postępowania pacjenta z określonymi zaburzeniami psychicznymi; |
DU32 |
dostosowuje interwencje pielęgniarskie do rodzaju problemów pielęgnacyjnych |
DU33 |
przygotowuje i podaje leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza |
|
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
DK01 |
szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece; |
DK02 |
systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu |
DK03 |
przestrzega wartości, powinności i sprawności moralnych w opiece; |
DK04 |
wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka wykonywanie zadań zawodowych |
DK05 |
przestrzega praw pacjenta; |
DK06 |
rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe |
DK07 |
przestrzega tajemnicy zawodowej |
DK08 |
współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej |
DK09 |
jest otwarty na rozwój podmiotowości własnej i pacjenta |
DK10 |
przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami |
-
Tabela zgodności efektów obszarowych z efektami kierunkowymi
nie dotyczy
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie krajowych ram kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego (Dz. U. Nr 253).
III.OPIS PROGRAMU STUDIÓW
-
Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji
Do uzyskania kwalifikacji student zobowiązany jest uzyskać nie mniej niż 180 ECTS (European Credit Transfer System).
-
Liczba semestrów
Studia I stopnia na kierunku Pielęgniarstwo trwają nie krócej niż 6 semestrów. Program nauczania obejmuje liczbę godzin zajęć i praktyk nie mniejszą niż 4720 godzin.
-
Plan studiów
-
Plan studiów na studiach stacjonarnych I stopnia kierunek Pielęgniarstwo
-
Załącznik nr 1
-
Struktura studiów, w tym specjalności
Studia na kierunku Pielęgniarstwo trwają 6 semestrów. Zajęcia na studiach stacjonarnych odbywają się w ciągu tygodnia – od poniedziałku do piątku.
-
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych – opisanych w formie efektów kształcenia z uwzględnieniem weryfikacji osiąganych efektów
W celu uzyskania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania zawodu pielęgniarki każdy student musi odbyć praktyki zawodowe ściśle według wytycznych Standardu kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo. Student odbywa 1200h praktyk zawodowych (30 tygodni), za które otrzymuje łącznie 30 ECTS.
Szczegółowy wykaz praktyk zawodowych, wymiar godzin i ECTS zawarty jest w Standardzie kształcenia dla kierunku Pielęgniarstwo.
Podstawą do weryfikacji efektów kształcenia dla praktyk zawodowych są Dzienniki Kształcenia Zawodowego na Kierunku Pielęgniarstwo.
Dla właściwego zapewnienia toku realizacji praktyk zawodowych opracowano Regulamin Praktyk Zawodowych oraz powołano Uczelnianego Koordynatora Praktyk Zawodowych kierunku Pielęgniarstwo.
-
Sposób weryfikacji efektów kształcenia dla programu kształcenia
Sprawdzenie osiągnięcia założonych efektów kształcenia wymaga zastosowania zróżnicowanych form oceniania studentów, adekwatnych do obszarów, których dotyczą te efekty.
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy można sprawdzać za pomocą egzaminów pisemnych lub ustnych. Jako formy egzaminów pisemnych można stosować eseje, raporty, krótkie ustrukturyzowane pytania oraz testy: wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), wyboru Tak/Nie i dopasowania odpowiedzi. Egzaminy ustne powinny być standaryzowane oraz ukierunkowane na sprawdzenie wiedzy na poziomie wyższym niż sama znajomość faktów (poziom zrozumienia, umiejętność analizy, syntezy, rozwiązywania problemów).
Sprawdzenie osiągnięcia efektów kształcenia w zakresie umiejętności praktycznych, zarówno tych, które dotyczą komunikowania się, jak i proceduralnych (manualnych), wymaga bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętność w czasie tradycyjnego egzaminu lub egzaminu standaryzowanego (OSCE – Objective Structured Clinical Examination) i jego modyfikacji (Mini-Cex).
Egzamin OSCE jest w szczególności wskazany jako forma sprawdzania całości umiejętności praktycznych lub klinicznych nabytych w trakcie kształcenia praktycznego w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej i opieki specjalistycznej.
Studia pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo kończą się egzaminem dyplomowym, składającym się z części teoretycznej i praktycznej. Egzamin dyplomowy, po złożeniu pracy dyplomowej, powinien obejmować sprawdzenie wiedzy i umiejętności praktycznych zdobytych w całym okresie studiów.
Sposób weryfikacji efektów kształcenia dla Pielęgniarstwa odbywa się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa-załącznik Nr 4 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo A. Studia pierwszego stopnia (Dz. U. 2012, poz. 631).
-
Zasady dotyczące struktury studiów, w tym dopuszczalny deficyt punktowy, zasady wpisu na kolejny semestr, studia indywidualne
Zasady studiowania, wpisu na kolejny semestr oraz wymogi w zakresie studiów indywidualnych reguluje Regulamin Studiów przyjęty w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Dla kierunku Pielęgniarstwo przyjęto dopuszczalny semestralny deficyt punktowy na poziomie 10 ECTS, ale nie więcej, jak 2 przedmioty.
-
Zasady uznawalności uzyskanych kompetencji poza uczelnią
Kompetencje zdobyte poza Uczelnią w zakresie języka obcego będą uznawane w przypadku, gdy student przedstawi certyfikaty, dyplomy lub inne dokumenty świadczące o znajomości języka na poziomie B2 i wyżej . Powyższe udokumentowanie kompetencji zdobytych może powodować zwolnienie studenta z lektoratu, przy założeniu, iż wpisujemy mu ocenę uzyskaną na powyższym dokumencie.
-
Sumaryczne wskaźniki ilościowe charakteryzujące program
-
-
Liczba punktów ECTS i godzin uzyskiwanych w ramach nauk podstawowych
-
16 ECTS / 360h zajęć teoretycznych kontaktowych oraz 120h samokształcenia
Szczegółowy opis ECTS znajduje się w planach studiów.
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach nauk społecznych z językiem angielskim
12 ECTS / 240h zajęć teoretycznych kontaktowych oraz 120h samokształcenia – nauki społeczne
4 ECTS / 120 h zajęć teoretycznych kontaktowych z języka angielskiego
Szczegółowy opis ECTS znajduje się w planach studiów.
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach nauk w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej
24 ECTS / 410h zajęć teoretycznych kontaktowych oraz 190h samokształcenia
Szczegółowy opis ECTS znajduje się w planach studiów.
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach nauki specjalistycznej
34 ECTS / 560h zajęć teoretycznych kontaktowych oraz 300h samokształcenia
Szczegółowy opis ECTS znajduje się w planach studiów.
-
Łączna liczba godzin uzyskiwanych w ramach samokształcenia
Łącznie wynosi – 730h
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach zajęć o charakterze praktycznym
Zgodnie ze Standardem kształcenia na kierunku pielęgniarstwo zajęcia praktyczne stanowią 1100h (27,5 tygodnia), za które student uzyskuje 55 ECTS. Zajęcia praktyczne odbywają się w placówkach opieki zdrowotnej, z którymi Uczelnia ma podpisaną umową, pod nadzorem nauczycieli akademickich. Dla właściwego realizowania zajęć praktycznych opracowany został Regulamin Zajęć Praktycznych.
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach przygotowania pracy dyplomowej i przygotowania się do egzaminu dyplomowego
Za przygotowanie pracy dyplomowej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego, składającego się z części teoretycznej i praktycznej, student otrzymuje 5 punktów ECTS.
-
Minimalna liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach zajęć ogólnouczelnianych
nie dotyczy
-
Liczba punktów ECTS uzyskiwanych w ramach zajęć z wychowania fizycznego
Wychowanie fizyczne jest przedmiotem nieobowiązkowym. Uczelnia zapewnia studentom bezpłatny dostęp do obiektów sportowych, umożliwiając uprawianie sportu, uczestniczenie w zajęciach rekreacyjnych oraz kształtowanie prozdrowotnych postaw, w wymiarze co najmniej 30 godzin rocznie - zgodnie z obowiązującym Standardem kształcenia na kierunku pielęgniarstwo I stopnia studia stacjonarne. Stosowną deklarację student składa do Dziekanatu, która pozostaje w aktach osobowych studenta.
-
Dokumentacja wykazująca możliwość wyboru przez studenta modułów/przedmiotów kształcenia
Studenci mają możliwość wyboru jednego przedmiotu z trzech określonych przez Standard kształcenia na kierunku pielęgniarstwo:
- Zakażenia szpitalne
- Język migowy
- Promocja zdrowia psychicznego
realizowanego w wymiarze 30h ćwiczeniowych, 20h samokształcenia, co daje studentowi 2 ECTS.
Każdy student dokonując wybór przedmiotu składa deklarację na piśmie, która pozostaje w aktach osobowych studenta.
IV.POZOSTAŁE INFORMACJE
-
Powołanie się na wzorce międzynarodowe
Wdrożenie Dyrektywy 2005 /36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. UE L 255 z 30 września 2005, str.22, z póź. zm.
-
Wyniki monitorowania karier zawodowych absolwentów
Monitorowaniem losów absolwentów zajmuje się Biuro Karier PWSIiP w Łomży.
-
Piśmiennictwo obejmujące materiały do tworzenia programu studiów dla kierunku Pielęgniarstwo
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. 2012, poz. 631)
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 roku w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2011 r. w sprawie warunków i trybu przenoszenia zajęć zaliczonych przez studenta
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie wzorcowych efektów kształcenia
-
USTAWA z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym z późniejszymi zmianami
-
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia
-
Statut PWSIiP w Łomży z dn.13.10.2011 r. , wraz z nowelizacją - luty 2012 r.
-
Regulamin Studiów PWSIiP w Łomży z 2012 r.
-
Zarządzenie Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży NR 26/12 z dn. 26.04.2012 r. w sprawie instrukcji dotyczącej sposobu przygotowania dokumentacji opisującej program kształcenia w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
-
Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011r.
-
Rozporządzeniu MNISW z dnia 5 października 2011r. W sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia
-
Rozporządzeniu MNISW z dnia 8 sierpnia 2011r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych
-
Rozporządzenie MNISW z dnia 29 września 2011r. w sprawie warunków oceny programowej i oceny instytucjonalnej
PLAN STUDIÓW I STOPNIA STACJONARNYCH |
|
||||||||||||||||||||
KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO |
|
||||||||||||||||||||
SEMESTR PIERWSZY |
|
||||||||||||||||||||
|
|
FORMA ZAJĘĆ/ |
RAZEM TEORETYCZNYCH |
Samokształcenie |
Zajęcia praktyczne |
Praktyki zawodowe |
OGÓŁEM |
ECTS |
Forma zaliczenia |
|
|||||||||||
L.p. |
TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE |
LICZBA GODZIN |
|
||||||||||||||||||
wykłady |
ćwiczenia |
seminaria |
|
||||||||||||||||||
1. |
Anatomii |
30 |
30 |
|
60 |
20 |
|
|
80 |
3 |
Egzamin |
|
|||||||||
2. |
Fizjologii cz.1 |
15 |
15 |
|
30 |
|
|
|
30 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
3. |
Filozofii i etyki zawodu pielęgniarki |
30 |
|
30 |
60 |
30 |
|
|
90 |
3 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
4. |
Podstaw pielęgniarstwa cz. 1 |
20 |
76 |
|
96 |
|
|
|
96 |
5 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
5. |
Pedagogiki |
30 |
|
10 |
40 |
15 |
|
|
55 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
6. |
Psychologii |
30 |
|
10 |
40 |
15 |
|
|
55 |
2 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
7. |
Podstawowej Opieki Zdrowotnej cz. 1 |
20 |
|
10 |
30 |
30 |
|
|
60 |
3 |
Egzamin |
|
|||||||||
Podstawowej Opieki Zdrowotnej cz. 1 |
|
|
|
|
|
40 |
|
40 |
2 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
8. |
Socjologii |
15 |
|
10 |
25 |
15 |
|
|
40 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
9. |
Biochemii i biofizyki, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Biofizyki |
|
|
15 |
15 |
|
|
|
15 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
Biochemii |
15 |
15 |
|
30 |
10 |
|
|
40 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
10. |
Zdrowia publicznego |
30 |
|
30 |
60 |
30 |
|
|
90 |
4 |
Egzamin |
|
|||||||||
11. |
Genetyki |
30 |
|
|
30 |
15 |
|
|
45 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
12. |
Prawa |
15 |
|
|
15 |
15 |
|
|
30 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
11. |
Języka angielskiego cz.1 |
|
30 |
|
30 |
|
|
|
30 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
RAZEM |
280 |
166 |
115 |
561 |
195 |
40 |
0 |
796 |
30 |
3 Egzaminy |
|
||||||||||
12. |
Szkolenie BHP |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
zaliczenie |
|
|||||||||
13. |
Szkolenie biblioteczne |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
zaliczenie |
|
|||||||||
UWAGA! Zajęcia teoretyczne - 1-12 tydzień |
|
||||||||||||||||||||
13-15 tydzień - zblokowane ćwiczenia z Podstaw pielęgniarstwa w szpitalu (40h) oraz zp z POZ (40h) |
|
||||||||||||||||||||
Deficyt punktów umożliwiający zaliczenie z oceną semetru wynosi 10 ECTS, ale nie więcej jak 2 przedmioty |
|
||||||||||||||||||||
SEMESTR DRUGI |
|
||||||||||||||||||||
|
|
FORMA ZAJĘĆ/ |
RAZEM TEORETYCZNYCH |
Samokształcenie |
Zajęcia praktyczne |
Praktyki zawodowe |
OGÓŁEM |
ECTS |
Forma zaliczenia |
|
|||||||||||
L.p. |
TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE |
LICZBA GODZIN |
|
||||||||||||||||||
wykłady |
ćwiczenia |
seminaria |
|
||||||||||||||||||
1. |
Podstaw pielęgniarstwa cz.2 |
|
54 |
|
54 |
30 |
|
|
84 |
2 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
Podstaw pielęgniarstwa cz.2 |
|
|
|
|
|
80 |
|
80 |
4 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
Podstaw pielęgniarstwa cz.2 |
|
|
|
|
|
|
120 |
120 |
3 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
2. |
Fizjologii cz.2 |
15 |
15 |
|
30 |
15 |
|
|
45 |
2 |
Egzamin |
|
|||||||||
3. |
Mikrobiologii i parazytologii |
25 |
20 |
|
45 |
15 |
|
|
60 |
2 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
4. |
Język angielskiego cz.2 |
|
30 |
|
30 |
|
|
|
30 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
5. |
Farmakologii |
30 |
15 |
|
45 |
15 |
|
|
60 |
2 |
Egzamin |
|
|||||||||
6. |
Promocji zdrowia |
15 |
|
15 |
30 |
20 |
|
|
50 |
2 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
Promocji zdrowia |
|
|
|
|
|
20 |
|
20 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
7. |
Podstawowej Opieki Zdrowotnej cz. 2 |
|
|
|
|
|
80 |
|
80 |
4 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
Podstawowej Opieki Zdrowotnej cz. 2 |
|
|
|
|
|
|
200 |
200 |
5 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
8. |
Patologii |
40 |
|
20 |
60 |
15 |
|
|
75 |
2 |
Egzamin |
|
|||||||||
RAZEM |
125 |
134 |
35 |
294 |
110 |
180 |
320 |
904 |
30 |
3 Egzaminy |
|
||||||||||
UWAGI: |
|
||||||||||||||||||||
Zajęcia teoretyczne - 1-10 tydzień |
|
||||||||||||||||||||
11-15 tydzień - zblokowane zajęcia praktyczne w szpitalu z Podstaw pielęgniarstwa (80h) oraz z POZ (80h) |
|
||||||||||||||||||||
Przedmiot nieobowiązkowy - Wychowanie fizyczne. Uczelnia zapewnia bezpłatny dostęp do obiektów sportowych, umożliwiając uprawianie sportu, uczestniczenie w zajęciach rekreacyjnych oraz kształtowanie prozdrowotnych postaw w wymiarze 30h rocznie |
|
||||||||||||||||||||
Deficyt punktów umożliwiający zaliczenie z oceną semetru wynosi 10 ECTS, ale nie więcej jak 2 przedmioty |
|
||||||||||||||||||||
SEMESTR TRZECI |
|
||||||||||||||||||||
|
|
FORMA ZAJĘĆ/ |
RAZEM TEORETYCZNYCH |
Samokształcenie |
Zajęcia praktyczne |
Praktyki zawodowe |
OGÓŁEM |
ECTS |
Forma zaliczenia |
|
|||||||||||
L.p. |
TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE |
LICZBA GODZIN |
|
||||||||||||||||||
wykłady |
ćwiczenia |
seminaria |
|
||||||||||||||||||
1. |
Podstaw pielęgniarstwa cz. 3 |
10 |
60 |
|
70 |
10 |
|
|
80 |
3,0 |
Egzamin* |
|
|||||||||
2. |
Chirurgii i |
30 |
|
|
75 |
30 |
|
|
105 |
3,5 |
Egzamin |
|
|||||||||
pielęgniarstwa chirurgicznego cz. 1 |
30 |
|
15 |
|
|||||||||||||||||
Chirurgii i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
pielęgniarstwa chirurgicznego cz. 2 |
|
|
|
|
|
40 |
|
40 |
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
3. |
Choroby wewnętrzne i |
30 |
|
|
75 |
30 |
|
|
105 |
3,5 |
Egzamin |
|
|||||||||
pielęgniarstwo internistyczne cz. 1 |
30 |
|
15 |
|
|||||||||||||||||
Choroby wewnętrzne i |
|
|
|
|
|
|
|
|
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwo internistyczne cz. 2 |
|
|
|
40 |
40 |
|
|||||||||||||||
4. |
Pediatrii i |
30 |
|
|
75 |
30 |
|
|
105 |
3,5 |
Egzamin |
|
|||||||||
pielęgniarstwa pediatrycznego cz. 1 |
30 |
|
15 |
|
|||||||||||||||||
Pediatrii i |
|
|
|
|
|
|
|
|
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwa pediatrycznego cz. 2 |
|
|
|
40 |
40 |
|
|||||||||||||||
5. |
Rehabilitacji i pielęgnowania niepełnosprawnych cz. 1 |
20 |
|
10 |
30 |
25 |
|
|
55 |
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
Rehabilitacji i pielęgnowania niepełnosprawnych cz. 2 |
|
|
|
|
|
40 |
|
40 |
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
7. |
Badania fizykalnego |
20 |
10 |
|
30 |
15 |
|
|
45 |
1,5 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
8. |
Badań naukowych w pielęgniarstwie cz. 1 |
15 |
|
10 |
25 |
10 |
|
|
35 |
1,0 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
9. |
Przedmiot do wyboru: |
|
30 |
|
30 |
20 |
|
|
50 |
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
Zakażenia szpitalne |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
Język migowy |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
Promocja zdrowia psychicznego
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
10. |
Języka angielskiego cz. 3 |
|
60 |
|
60 |
|
|
|
60 |
2,0 |
Egzamin* |
|
|||||||||
RAZEM |
245 |
160 |
65 |
470 |
170 |
160 |
0 |
800 |
30,0 |
5 Egzaminów |
|
||||||||||
UWAGI! |
|
||||||||||||||||||||
Deficyt punktów umożliwiający zaliczenie z oceną semetru wynosi 10 ECTS, ale nie więcej jak 2 przedmioty |
|
||||||||||||||||||||
Egzamin* - obejmuje materiał z semestru I, II, III |
|
||||||||||||||||||||
Zajęcia teoretyczne - 1-10 tydzień |
|
||||||||||||||||||||
11-15 tydzień - zblokowane zajęcia praktyczne w szpitalu |
|
||||||||||||||||||||
SEMESTR CZWARTY |
|
||||||||||||||||||||
|
FORMA ZAJĘĆ/ |
RAZEM TEORETYCZNYCH |
Samokształcenie |
Zajęcia praktyczne |
Praktyki zawodowe |
OGÓŁEM |
ECTS |
Forma zaliczenia |
|
||||||||||||
L.p. |
TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE |
LICZBA GODZIN |
|
||||||||||||||||||
wykłady |
ćwiczenia |
seminaria |
|
||||||||||||||||||
1. |
Chirurgii i |
|
|
|
|
|
|
|
|
4,0 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
pielęgniarstwa chirurgicznego cz. 3 |
|
|
|
80 |
|
80 |
|
||||||||||||||
Chirurgii i |
|
|
|
|
|
|
160 |
160 |
4,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwa chirurgicznego cz. 4 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
2. |
Choroby wewnętrzne i |
|
|
|
|
|
|
|
|
4,0 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
pielęgniarstwo internistyczne cz. 3 |
|
|
|
80 |
|
80 |
|
||||||||||||||
Choroby wewnętrzne i |
|
|
|
|
|
|
160 |
160 |
4,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwo internistyczne cz. 4 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
3. |
Pediatrii i |
|
|
|
|
|
|
|
|
6,0 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
pielęgniarstwa pediatrycznego cz. 3 |
|
|
|
120 |
|
120 |
|
||||||||||||||
Pediatrii i |
|
|
|
|
|
|
160 |
160 |
4,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwa pediatrycznego cz. 4 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
4. |
Rehabilitacji i |
|
|
|
|
|
|
|
|
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
pielęgnowania niepełnosprawnych cz. 3 |
|
|
|
40 |
|
40 |
|
||||||||||||||
Rehabilitacji i |
|
|
|
|
|
|
|
|
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgnowania niepełnosprawnych cz. 4 |
|
|
|
|
80 |
80 |
|
||||||||||||||
RAZEM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
320 |
560 |
880 |
30,0 |
0 Egzaminów |
|
||||||||||
UWAGI! |
|
||||||||||||||||||||
Deficyt punktów umożliwiający zaliczenie z oceną semetru wynosi 10 ECTS, ale nie więcej jak 2 przedmioty |
|
||||||||||||||||||||
1-15 tydzień - zblokowane zajęcia praktyczne w szpitalu i praktyki zawodowe |
|
||||||||||||||||||||
Przedmiot nieobowiązkowy - Wychowanie fizyczne. Uczelnia zapewnia bezpłatny dostęp do obiektów sportowych, umożliwiając uprawianie sportu, uczestniczenie w zajęciach rekreacyjnych oraz kształtowanie prozdrowotnych postaw w wymiarze 30h rocznie |
|
||||||||||||||||||||
SEMESTR PIĄTY |
|
||||||||||||||||||||
|
|
FORMA ZAJĘĆ/ |
RAZEM TEORETYCZNYCH |
Samokształcenie |
Zajęcia praktyczne |
Praktyki zawodowe |
OGÓŁEM |
ECTS |
Forma zaliczenia |
|
|||||||||||
L.p. |
TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE |
LICZBA GODZIN |
|
||||||||||||||||||
wykłady |
ćwiczenia |
seminaria |
|
||||||||||||||||||
1. |
Anestezjologii i |
20 |
|
|
50 |
35 |
|
|
85 |
3,5 |
Egzamin |
|
|||||||||
pielęgniarstwa w zagrożeniu życia cz. 1 |
20 |
|
10 |
|
|||||||||||||||||
Anestezjologii i |
|
|
|
|
|
40 |
|
40 |
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwa w zagrożeniu życia cz. 2
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
Anestezjologii i |
|
|
|
|
|
|
40 |
40 |
1,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwa w zagrożeniu życia cz. 3 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
2. |
Geriatrii i |
20 |
|
|
50 |
35 |
|
|
85 |
3,5 |
Egzamin |
|
|||||||||
pielęgniarstwa geriatrycznego cz. 1 |
20 |
|
10 |
|
|||||||||||||||||
3. |
Neurologii i |
20 |
|
|
50 |
35 |
|
|
85 |
3,5 |
Egzamin |
|
|||||||||
pielęgniarstwa neurologicznego cz. 1 |
20 |
|
10 |
|
|||||||||||||||||
4. |
Psychiatrii i |
20 |
|
|
50 |
20 |
|
|
70 |
3,0 |
Egzamin |
|
|||||||||
pielęgniarstwa psychiatrycznego cz. 1 |
20 |
|
10 |
|
|||||||||||||||||
5. |
Położnictwa, ginekologii i |
20 |
|
|
45 |
15 |
|
|
60 |
3,0 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
pielęgniarstwa położniczo-ginekologicznego cz. 1 |
15 |
|
10 |
|
|||||||||||||||||
6. |
Radiologii |
5 |
10 |
|
15 |
15 |
|
|
30 |
1,0 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
7. |
Podstaw Ratownictwa Medycznego |
10 |
15 |
|
25 |
30 |
|
|
55 |
2,5 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
8. |
Opieki paliatywnej cz. 1 |
25 |
|
10 |
35 |
15 |
|
|
50 |
2,5 |
Egzamin |
|
|||||||||
Opieki paliatywnej cz. 2 |
|
|
|
|
|
40 |
|
40 |
2,0 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
9. |
Badań naukowych w pielęgniarstwie cz. 2, w tym seminarium licencjackie |
|
|
30 |
30 |
25 |
|
|
55 |
2,5 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
RAZEM |
235 |
25 |
90 |
350 |
225 |
80 |
40 |
695 |
30,0 |
5 Egzaminów |
|
||||||||||
UWAGI! Zajęcia teoretyczne - 1-12 tydzień |
|
||||||||||||||||||||
13-15 tydzień - zblokowane zajęcia praktyczne |
|
||||||||||||||||||||
Deficyt punktów umożliwiający zaliczenie z oceną semetru wynosi 10 ECTS, ale nie więcej jak 2 przedmioty |
|
||||||||||||||||||||
SEMESTR SZÓSTY |
|
||||||||||||||||||||
|
|
FORMA ZAJĘĆ/ |
RAZEM TEORETYCZNYCH |
Samokształcenie |
Zajęcia praktyczne |
Praktyki zawodowe |
OGÓŁEM |
ECTS |
Forma zaliczenia |
|
|||||||||||
L.p. |
TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE |
LICZBA GODZIN |
|
||||||||||||||||||
wykłady |
ćwiczenia |
seminaria |
|
||||||||||||||||||
1. |
Dietetyki |
15 |
|
|
15 |
30 |
|
|
45 |
2 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
2. |
Opieki paliatywnej cz. 3 |
|
|
|
|
|
|
40 |
40 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
3. |
Geriatrii i |
|
|
|
|
|
|
|
40 |
4 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
pielęgniarstwa geriatrycznego cz. 2 |
|
|
|
80 |
|
||||||||||||||||
Geriatrii i |
|
|
|
|
|
|
80 |
80 |
2 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwa geriatrycznego cz.3 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
4. |
Neurologii i |
|
|
|
|
|
|
|
80 |
4 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
pielęgniarstwa neurologicznego cz. 2 |
|
|
|
|
80 |
|
|||||||||||||||
Neurologii i |
|
|
|
|
|
|
80 |
80 |
2 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwa neurologicznego cz. 3 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
5. |
Psychiatrii i |
|
|
|
|
|
|
|
40 |
4 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
pielęgniarstwa psychiatrycznego cz. 2 |
|
|
|
80 |
|
||||||||||||||||
Psychiatrii i |
|
|
|
|
|
|
40 |
40 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwa psychiatrycznego cz. 3 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
6. |
Położnictwa, ginekologii i |
|
|
|
|
|
|
|
80 |
4 |
zaliczenie z oceną |
|
|||||||||
pielęgniarstwa położniczo-ginekologicznego cz. 2 |
|
|
|
80 |
|
||||||||||||||||
Położnictwa, ginekologii i |
|
|
|
|
|
|
40 |
40 |
1 |
zaliczenie z oceną |
|
||||||||||
pielęgniarstwa położniczo-ginekologicznego cz. 3 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
7. |
Egzamin dyplomowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
EGZAMIN |
|
|||||||||
RAZEM |
15 |
0 |
0 |
15 |
30 |
320 |
280 |
645 |
30 |
1 Egzamin |
|
||||||||||
Przedmiot nieobowiązkowy - Wychowanie fizyczne. Uczelnia zapewnia bezpłatny dostęp do obiektów sportowych, umożliwiając uprawianie sportu, uczestniczenie w zajęciach rekreacyjnych oraz kształtowanie prozdrowotnych postaw w wymiarze 30h rocznie |
|
||||||||||||||||||||
1- 2 tydzień - zajęcia teoeretyczne z Dietetyki |
|
||||||||||||||||||||
3-15 tydzień - zblokowane zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe |
|
||||||||||||||||||||
Deficyt punktów umożliwiający zaliczenie z oceną semetru wynosi 10 ECTS, ale nie więcej jak 2 przedmioty |
|
||||||||||||||||||||
TABELA I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Semestr |
Łączny wymiar godzinowy |
wykłady |
ćwiczenia |
seminaria |
samokształcenie |
zajęcia praktyczne |
praktyki zawodowe |
ECTS |
|
|
|
||||||||||
I |
796 |
280 |
166 |
115 |
195 |
40 |
0 |
30,0 |
|
|
|
||||||||||
II |
904 |
125 |
134 |
35 |
110 |
180 |
320 |
30,0 |
|
|
|
||||||||||
III |
800 |
245 |
160 |
65 |
170 |
160 |
0 |
30,0 |
|
|
|
||||||||||
IV |
880 |
0 |
0 |
0 |
0 |
320 |
560 |
30,0 |
|
|
|
||||||||||
V |
695 |
235 |
25 |
90 |
225 |
80 |
40 |
30,0 |
|
|
|
||||||||||
VI |
645 |
15 |
0 |
0 |
30 |
320 |
280 |
30,0 |
|
|
|
||||||||||
SUMA |
4720 |
900 |
485 |
305 |
730 |
1100 |
1200 |
180,0 |
|
|
|
||||||||||
|
zajęcia teoretyczne |
1690 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
Zajęcia teoretyczne + samokształcenie |
2420 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
Zajęcia teoretyczne + samokształcenie + zp+ pz |
4720 |
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
TABELA II |
|
|
|
|
|
|
STANDARD |
|
|||||||||||||
|
|
teoria |
samokształcenie |
RAZEM |
ECTS |
|
teoria |
sam |
RAZEM |
ECTS |
|||||||||||
|
podstawowe |
360 |
120 |
480 |
16,0 |
podstawowe |
360 |
120 |
480 |
16 |
|||||||||||
|
społeczne |
240 |
120 |
360 |
12,0 |
społeczne |
240 |
120 |
480 |
12 |
|||||||||||
|
język |
120 |
0 |
120 |
4,0 |
język |
120 |
|
4 |
||||||||||||
|
podstaw opieki plg |
410 |
190 |
600 |
24,0 |
podstaw opieki plg |
390 |
210 |
600 |
24 |
|||||||||||
|
zp podsatw opieki plg |
220 |
0 |
220 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
specjalistyczne |
560 |
300 |
860 |
34,0 |
specjalistyczne |
560 |
300 |
860 |
34 |
|||||||||||
|
zp specjalistyczne |
880 |
|
|
880 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
zp razem |
1100 |
|
|
1100 |
55,0 |
zp razem |
1100 |
0 |
1100 |
55 |
||||||||||
|
praktyka zawodowa |
1200 |
|
|
1200 |
30,0 |
praktyka zawodowa |
|
0 |
1200 |
30 |
||||||||||
|
egzamin dyplomowy |
|
|
|
|
5,0 |
egzamin dyplomowy |
|
|
|
5 |
||||||||||
|
RAZEM |
1690 |
730 |
2420 |
180,0 |
|
2770 |
750 |
4720 |
180 |
|||||||||||
|
RAZEM |
4720 |
|
|
|
|
|
|
Wytworzył: | Senat |
Dokument z dnia: | 2013-10-04 |
Opublikował: | Skrodzki Tomasz |
Publikacja z dnia: | 2013-10-04 13:30:08 |
Wersja dokumentu: | 1 |
Ilość wyświetleń: | 3335 |
Pokaż wszystkie dokumenty w kategorii Programy studiów